Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 791705
Resolució de la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de Deixalleria de Sa Plana, al terme municipal de Sant Joan de Labritja (Exp 66a/2024)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 13 d'agost de 2024, i i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de Deixalleria de Sa Plana, al terme municipal de Sant Joan de Labritja, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Segons l'article 13.2 del Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes següents: els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.
Entre els projectes inclosos en l'annex 2, el projecte de deixalleria de Sa Plana, (TM de Sant Joan de Labritja) s'inclou en els punts 3 i 4 del grup 6:
Les referències a la Llei 22/2011 s'han d'entendre fetes a la Llei 7/2022, de 8 d'abril.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
L'objecte del projecte és la construcció d'una deixalleria a Sant Joan de Labritja en una parcel·la de propietat municipal, per a la recepció i emmagatzematge de residus, per a la seva posterior recollida per part d'un gestor autoritzat. La instal·lació projectada es preveu que doni servei aproximadament a 9.400 persones.
La instal·lació estarà destinada a la recepció i emmagatzematge selectiu de productes usats i destinats a la reutilització, així com de residus municipals a l'espera de tractaments posteriors com la preparació per a la reutilització, la valorització o l'eliminació. Es preveu que la deixalleria, una vegada implantada, s'integri dins de la Xarxa Insular de deixalleries gestionada per la Mancomunitat de Serveis Insulars.
Les instal·lacions s'ubicaran en una parcel·la de superfície aproximada de 1.193,66 m², situada en un sector de sòl urbanitzable no ordenat de desenvolupament públic destinat a tenir-hi serveis, infraestructures i indústries (Polígon 21, parcel·la 67, Sant Joan de Labritja amb referència cadastral: 07050A021000670000OX). S'hi accedirà des de la carretera de Benirràs, a través d'un nou camí de 144,25 m de terra compactada. S'hi preveu executar una oficina de recepció amb bany/vestuari, un magatzem de residus perillosos, un magatzem de residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEEs), una porxada per a residus diversos i una terrassa coberta, amb una superfície construïda total de 149,55 m². A l'espai lliure de la parcel·la hi haurà una zona per a contenidors, i s'hi instal·larà una bàscula per a vehicles a l'entrada.
A més, s'hi executarà un paviment continu mitjançant llosa de formigó armat, un tancament de bloc i malla d'acer galvanitzat, una zona enjardinada perimetral, xarxes d'aigua per a reg i neteja, sistema d'evacuació de pluvials amb recollida en un aljub soterrat, xarxa de sanejament d'aigües residuals, i instal·lacions d'il·luminació, de protecció contra incendis i senyalització.
Els residus que es preveu recollir a la deixalleria són els següents: residus municipals especials-perillosos, residus municipals ordinaris i residus municipals voluminosos.
Segons les Normes Subsidiàries de Planejament de Sant Joan de Labritja (NNSS), aprovades definitivament per la CIOTUPHA de 29-4-2011 (BOIB núm. 104 de 7-7-2011), els terrenys estan classificats com a sòl urbanitzable no ordenat dins el Sector SUB-01. El desenvolupament del sector està subjecte a l'aprovació d'un pla parcial segons el capítol I del títol VII de les normes urbanístiques.
El Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió celebrada el dia 31 de març de 2015, acordà aprovar inicialment la modificació de les Normes Subsidiàries relativa al canvi en la classificació del Sòl Urbanitzable SUB-01 per la de Sòl Urbanitzable Directament Ordenat SUDO-01, segons la documentació de desembre de 2014, redactada pels arquitectes José Mª Mayol i Antoni Ramis (BOIB núm. 56 de 18-4-2015). A dia d'avui no s'ha aprovat definitivament la modificació puntual de les NNSS relativa al canvi en la classificació del citat sector de sòl urbanitzable.
La parcel·la estudiada no afecta a cap espai natural protegit per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). No forma part de Xarxa Natura 2000. No està descrit cap tipus d'hàbitat d'interès comunitari en aquesta localització però sí a 60 metres a l'oest de la instal·lació projectada (Hàbitat: Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics).
A uns 60 metres a l'oest coincidint amb la el pinar trobem el tàlveg d'un petit torrent actualment vegetat per complet. Per tant, la instal·lació es troba afectada per la zona de policia situada a 95 m, segons el reglament de domini públic hidràulic.
Quant a les aigües subterrànies, l'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 2003M3 «Riu de Santa Eulària» (aqüífer en bon estat quantitatiu/qualitatiu i sense risc). La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada. El projecte es troba fora del perímetre de restriccions de pous d'abastiment urbà.
A l'àmbit del projecte no es localitza cap àrea de prevenció de riscos d'erosió, inundació o esllavissades però si que es troba catalogada com a àrea de risc moderat d'incendis.
3. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
En data 2 de maig de 2024, tenen sortida oficis de consulta i petició d'informe, d'acord amb els articles 45 a 47 de la llei 21/2013, a les següents administracions i persones interessades:
- Consell Insular d'Eivissa, Departament d'Ordenació del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'intrusisme, Servei d'Ordenació del Territori (GOIBS219174/2024).
- GEN GOB EIVISSA (GOIBS219023/2024).
- Consell Insular d'Eivissa, Departament de Presidència i Gestió Ambiental, Servei Gestió Ambiental (GOIBS218993/2024).
- Amics de la Terra (GOIBS207958/2024).
- Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua, Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació/ Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic/ Servei d'Aigües Subterrànies (VALIB 288403).
- Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, DG Medi Natural i Gestió Forestal, Departament de Medi Natural, Servei de Protecció d'Espècies/ Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (VALIB 287872).
3. En data 6 de juny de 2024, té entrada (GOIBE361184/2024) ofici tramesa d'informes tècnics del Departament de Territori i del Departament de Gestió Ambiental del Consell Insular d'Eivissa on es conclou que:
A dia d'avui no s'ha aprovat definitivament la modificació puntual de les NNSS aprovada inicialment el 31-3-2015 (BOIB núm. 56 de 18-4-2015) relativa al canvi en la classificació del sector de Sòl Urbanitzable SUB-01 per la de Sòl Urbanitzable Directament Ordenat SUDO-01.
Mentre que no s'arribi a aprovar la modificació puntual, la classificació del sector és la de sòl urbanitzable no ordenat i en cap cas és sòl rústic. Consegüentment, no és possible tramitar una declaració d'interès general al respecte conforme a la Llei 6/1997 de sòl rústic, tal com afirma el projecte.
També es considera molt més idoni la seva construcció respecte a l'alternativa zero ja que dota d'una necessària infraestructura per a la correcta gestió dels residus a la zona nord de l ‘illa. En aquest sentit, la construcció de la mateixa es troba inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell d'Eivissa donada la idoneïtat de disposar en la Xarxa Insular de Deixalleries per incorporar-e en la gestió per part de la mancomunitat de Serveis Insulars.
Atenent a les característiques de la instal·lació i de la seva activitat a més de les de la zona de implantació no es preveuen impactes ni afeccions significatives sobre els valors naturals, paisatge i recursos naturals.
S'està d'acord amb el Document Ambiental que es pot considerar la seva presencia com un impacte positiu ja que pot millorar molt positivament la gestió de residus del conjunt de l'illa.
La disminució abocament de diferents tipus de residus damunt del medi natural motivada per la existència d'aquestes noves instal·lacions on poder efectuar la seva retirada pot beneficiar de forma apreciable tant el paisatge, fauna i flora de diferents ambients del conjunt insular.
4. Avaluació dels efectes previsibles
Atenent als següents arguments, no s'ha pogut avaluar els efectes previsibles del projecte per no disposar de suficients elements de judici:
5. Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
En data 14 d'abril de 2015 (BOIB n.56, de 18.04.15) es va aprovar inicialment la modificació de les NN.SS. del sector estudiat per part de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja. Això implica, que fins que no s'aprovi definitivament aquesta modificació puntual s'entén que la classificació actual del sòl és la de la normativa urbanística en vigor (sòl urbanitzable no ordenat SUB-01). En aquest tipus de sòl no es pot construir una deixalleria, primer hauran d'aprovar definitivament la modificació de les Normes Subsidiaries. Un dels elements necessaris per tal de realitzar l'aprovació definitiva de les NNSS és que la modificació del planejament ha d'estar sotmesa a Avaluació Ambiental Estratègica (AAE) i s'emeti un Informe Ambiental Estratègic favorable per part de l'òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma.
Per tot això:
Primer. No és possible dictar una resolució fundada sobre els possibles efectes adversos del projecte sobre el medi ambient, atès que no es disposa de suficients elements de judici, segons el que preveu l'art. 47, apartat 2, lletra c), de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i per tant, s'ha de procedir a la finalització del procediment amb arxiu de l'expedient.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Quart. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 27 de novembre de 2024)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá