Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 790154
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en relació amb el Conveni de col·laboració interadministratiu entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa per regular les condicions que han de regir l'aplicació dels fons corresponents a l'exercici 2024 en el marc de la llei 16/2019, de 8 d’abril, de l'estatut especial de la capitalitat de la ciutat d'Eivissa
El Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, en sessió ordinària de data 25 de novembre de 2024, va aprovar per unanimitat, l'acord següent:
(...)
PROPOSTA D'ACORD:
PRIMER. APROVAR I DISPOSAR la despesa màxima d'un milió set-cents catorze mil dos-cents euros (1.714.200 €) en concepte de transferència a l'Ajuntament d'Eivissa amb NIF P0702600H, en compliment de la Llei 16/2019, de 8 d'abril, de l'Estatut especial de la capitalitat de la ciutat d'Eivissa anualitat 2024, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9420.7620002 del pressupost de l'exercici corrent, de conformitat amb la clàusula tercera del Conveni.
SEGON. APROVAR i SUBSCRIURE el Conveni de col·laboració interadministratiu entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa regulador de les condicions que han de regir l'aplicació dels fons que es transferiran, per import d'un milió set-cents catorze mil dos-cents euros (1.714.200 €), per mor de la Llei 16/2019 de 8 d'abril, de l'estatut especial de capitalitat de la ciutat d'Eivissa per a l'any 2024 per al finançament de l'execució dels projectes de l'Estadi Putxet. (1.274.345,51 €) i el de la coberta de les pistes esportives de Figueretes (439.854,49 €). Total de l'aportació: 1.714.200 € (CSV 15251714177632711073).
TERCER. APROVAR el caràcter anticipat de la despesa, a favor de l'Ajuntament d'Eivissa per un import màxim 1.714.200 €, corresponent al 100% de l'import de la transferència de conformitat amb la clàusula tercera del Conveni.
QUART. DESIGNAR com a representants del Consell Insular d'Eivissa en la Comissió de seguiment del Conveni de col·laboració interadministratiu entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa a:
- Maria Fajarnés Costa, consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans, que exercirà les funcions de presidenta de la Comissió.
- Concepción Rebollo Laserna, cap de Servei de Presidència.
CINQUÈ. PUBLICAR el present Conveni al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al Portal de Transparència del Consell (https://transparencia.conselldeivissa.es), de conformitat amb l'establert en els articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
SISÈ. DONAR TRASLLAT de l'Acord que es prengui a l'Ajuntament d'Eivissa.
Eivissa, 28 de novembre de 2024
La cap de Servei de Presidència Concepción Rebollo Laserna
CONVENI DE COL·LABORACIÓ INTERADMINISTRATIU ENTRE EL CONSELL INSULAR D'EIVISSA I L'AJUNTAMENT D'EIVISSA PER REGULAR LES CONDICIONS QUE HAN DE REGIR L'APLICACIÓ DELS FONS CORRESPONENTS A L'EXERCICI 2024 EN EL MARC DE LA LLEI 16/2019, DE 8 D'ABRIL, DE L'ESTATUT ESPECIAL DE LA CAPITALITAT DE LA CIUTAT D'EIVISSA
PARTS
Vicent Marí Torres, president del Consell Insular d'Eivissa per nomenament del Ple reunit en sessió extraordinària de 25 de juny de 2023, en nom i representació d'aquesta entitat, en virtut de les atribucions que li confereixen l'article 21.1 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars; els articles 34 i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local, i l'art. 52 del Reglament orgànic d'aquesta corporació.
Rafael Triguero Costa, alcalde de l'Ajuntament d'Eivissa per nomenament del Ple de 17 de juny de 2023, en nom i representació d'aquesta entitat, actuant en virtut de les facultats previstes a l'article 21.1.b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
ANTECEDENTS
1. El dia 26 de març del 2019, el Parlament de les Illes Balears, va aprovar la Llei 16/2019, de 8 d'abril, de l'estatut especial de la capitalitat de la ciutat d'Eivissa, que es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB núm. 48, de 13 d'abril de 2019). El 14 d'abril de 2019 va entrar en vigor amb l'objectiu de reconèixer i regular l'estatut de capitalitat de la ciutat d'Eivissa, com a seu de les principals institucions insulars.
A l'exposició de motius de la Llei abans referida es reconeix que la ciutat d'Eivissa suporta una sèrie d'obligacions, és a dir, que la particular posició d'Eivissa a l'illa fa que la pressió sobre el pressupost municipal sigui incomparablement superior a la d'altres municipis de població similar que no han d'assumir determinades obligacions que Eivissa sí suporta, i, per això, la Llei té per objecte reconèixer i regular l'estatut especial de capitalitat de la ciutat d'Eivissa, com a seu de les principals institucions insulars.
Així mateix, l'article 7 de l'esmentada Llei, disposa la creació d'un Consell de Capitalitat i assenyala el següent:
«1. Es crea el Consell de Capitalitat com a òrgan col·legiat de caràcter permanent, l'objecte del qual és la coordinació entre el Govern de les Illes Balears, el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa en allò que n'afecta les competències i responsabilitats derivades del fet de la capitalitat de l'illa d'Eivissa, com també les competències que s'estimin d'interès concurrent entre les tres administracions.
2. Correspondrà al Consell de Capitalitat l'estudi i la proposta de criteris de finançament i, si s'escau, de mesures financeres».
En relació amb el finançament, l'article 12 de la Llei esmentada disposa:
«1. Sense perjudici dels recursos que integren la hisenda municipal d'Eivissa, s'estableix un mecanisme especial de finançament destinat a garantir la cobertura dels costos econòmics i socials derivats de la condició de capitalitat d'Eivissa.
2. Els pressuposts generals de la comunitat autònoma i els del Consell Insular d'Eivissa hauran d'incloure una consignació específica per a inversions territorialitzades en el municipi d'Eivissa. La quantitat total de la inversió anual es determinarà conforme a l'estudi i la valoració de costs esmentada a l'article 10.b) anterior, i s'aplicarà segons els objectius que es determinin en el si del Consell de Capitalitat».
2. En el Consell de Capitalitat es determinen els acords sobre els estudis i valoració dels costos que comporta la condició de capital de la ciutat d'Eivissa i sobre els objectius als quals s'han de destinar les inversions derivades de la llei, corresponents a cada anualitat i que es concreten a les sessions celebrades al efecte, en compliment d'allò establert en la disposició addicional primera de la Llei 16/2019, de 8 d'abril, de l'estatut especial de la Capitalitat de la ciutat d'Eivissa :
- En la sessió de data 20 de novembre de 2019, el Consell de Capitalitat, va aprovar:
«... no elaborar ara el nou estudi econòmic previst a la disposició addicional única de la Llei, donant-se per vàlid l'estudi econòmic que es va utilitzar per a l'elaboració de la Llei, i la quantia de 5 milions d'euros anuals que consta en la disposició transitòria única de la mateixa fins a l'any 2022, acordant-se que a principis de l'any 2022, el Consell de Capitalitat haurà d'elaborar un nou estudi d'avaluació de costs.»
- En la sessió de data 20 d'octubre del 2022 el Consell de Capitalitat, va aprovar:
«1.- Acordar que l'Ajuntament d'Eivissa realitzi els tràmits i procediments oportuns per a l'elaboració d'un nou estudi i una valoració que determinin amb precisió la quantificació del costos econòmics i socials per quantificar la inversió anual a què es refereix el títol III de la Llei 16/2019, i la determinació dels objectius als quals s'ha de destinar aquesta inversió.
2.- Acordar que una vegada elaborat l'estudi previst a l'anterior apartat, l'aprovació de l'estudi i la valoració dels costos que comporta la condició de capital de la ciutat d'Eivissa, així com la quantitat total d'inversió anual a realitzar i els seus objectius per a l'any 2024 i següents, s'aprovaran pel Consell de Capitalitat que es conformi una vegada celebrades les eleccions municipals i autonòmiques del mes de maig de 2023.
3.- Mantenir la quantia de 5 milions d'euros anuals per a les inversions territorialitzades en el municipi d'Eivissa establertes a l'article 12.2 de la Llei 16/2019, per a l'any 2023.»
- En la sessió celebrada el 25 de març de 2024, el Consell de Capitalitat, va acordar :
“Atesa la necessària actualització de la quantitat total de la inversió anual determinada per a l'any 2024, conforme a l'estudi i la valoració dels costos de l'Ajuntament d'Eivissa, que s'estima en 7.500.00 €, i de conformitat amb els articles 7.2 i 12 de la Llei 16/2019, de 8 d'abril de l'estatut especial de capitalitat de la ciutat d'Eivissa:
PRIMER.- Aprovar, respecte a la sessió constitutiva de l'any 2019, l'increment del finançament per a l'exercici de 2024 en un 14,28% per part del Consell Insular d'Eivissa (1.714.200 €) i del Govern Balear (4.000.000 €).
SEGON.- Aprovar els següents projectes a finançar amb les aportacions derivades de la Llei de Capitalitat per a l'any 2024:
Consell Insular d'Eivissa:
Projectes: Pressupost:
Projecte ampliació de l'edifici Can Ventosa. 2.200.000 €.
Govern Balear:
Projectes:Pressupost:
- El Consell de Capitalitat, en sessió sessió celebrada el 23 de setembre 2024 en relació amb la modificació dels projectes de les inversions, anualitat 2024, acorda:
“Modificar els projectes a finançar amb les aportacions de la Llei de Capitalitat per l'any 2024aprovats pel Consell de Capitalitat a la sessió celebrada el dia 25 de març de 2024, essent els nous projectes a finançar per l'any 2024 els següents
GOVERN BALEAR:
TOTAL: 4.000.000,00 €
CONSELL INSULAR:
- Projecte Estadi Putxet. 1.274.345,51 €
- Projecte coberta Figueretes. 439.854,49 €
TOTAL: 1.714.200 €”
3. La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en el seu article 36, estableix que és competència de les diputacions o entitats equivalents, com és el cas dels Consells Insulars d'acord amb l'article 41 de l'esmentada llei, l'assistència i la cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, així com la cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social.
4. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix en el seu article 47.1 que són convenis els acords amb efectes jurídics adoptats per les administracions públiques, els organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents o les universitats públiques entre si o amb subjectes de dret privat per a una finalitat comuna.
5. Altrament, en el marc dels principis generals que han de regir les relacions entre les diferents administracions públiques de la dita Llei 40/2015, d'1 d'octubre, es disposa a l'article 3 que les administracions públiques, en les seues relacions, es regeixen pels principis de cooperació, col·laboració i coordinació, i en la seua actuació, pels criteris d'eficàcia i servei efectiu als ciutadans.
6. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (BOIB núm. 88 de 7 de juliol de 2022), en l'article 102 de la Secció 3a Competències pròpies en relació amb els municipis i altres entitats locals, del TÍTOL VII, estableix com a competències pròpies dels consells insulars, entre d'altres:
«b) L'assistència i la cooperació jurídica, econòmica i tècnica, especialment als de menor capacitat econòmica i de gestió (...)
e) La col·laboració en el desenvolupament econòmic i social dels municipis, així com la planificació municipal».
7. La llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en el seu article 117, sobre «Relacions Interadministratives», preveu que, els consells insulars es relacionin amb la resta d'administracions públiques d'acord amb els principis establerts en la legislació bàsica de l'Estat, i especialment els de lleialtat institucional, respecte a l'autonomia, col·laboració, cooperació i coordinació. Per altra banda, l'article 120, estableix en el seu apartat 1, que d'acord amb la legislació bàsica del l'Estat, els consells insulars i les seves entitats instrumentals poden subscriure convenis amb subjectes de dret públic i privat, sense que això impliqui cessió de la titularitat de la competència.
Tenint en compte tot l'anterior i, en observació dels principis de cooperació, col·laboració i coordinació, i en la seua actuació pels criteris d'eficàcia i servei efectiu als ciutadans, que han de regir les relacions de les administracions públiques, ambdues administracions, de comú acord i en observació de la imposició de la Llei 16/19, de 8 d'abril, de l'estatut de capitalitat de la ciutat d'Eivissa, acorden regular les condicions que han de regir l'aplicació dels fons a percebre per l'Ajuntament d'Eivissa, provinents del Consell Insular d'Eivissa a les actuacions que conformen l'objecte del present conveni de col·laboració.
Les parts es reconeixen mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest Conveni de conformitat amb les següents
CLÀUSULES
1.- OBJECTE DEL CONVENI
L'objecte del present conveni és regular les condicions que han de regir l'aplicació dels fons a percebre per l'Ajuntament d'Eivissa, provinents del Consell Insular d'Eivissa a les actuacions que es descriuen a continuació, en el marc de la Llei 16/2019, de 8 d'abril, de l'estatut especial de la capitalitat de la ciutat d'Eivissa i dels objectius determinats en el si del Consell de Capitalitat el dia 23 de setembre del 2024: el projecte Estadi Putxet. (1.274.345,51 €) i el Projecte de coberta de les pistes esportives de Figueretes. (439.854,49 €).Total aportació 1.714.200 €
2.- PERÍODE DE VIGÈNCIA
La vigència d'aquest conveni serà fins l'exhauriment de les actuacions que conformen el seu objecte així com la seua justificació, amb una vigència màxima de quatre anys des de la seua formalització.
3.- OBLIGACIONS DE LES PARTS
Les parts ens comprometem amb caràcter general a executar els compromisos que seguidament s'estableixen, de conformitat amb els principis de bona administració, bona fe i de conformitat amb la normativa vigent.
3.1.- OBLIGACIONS DE L'AJUNTAMENT
a) L'Ajuntament haurà de dur a terme les actuacions i contractacions de les obres descrites en l'objecte del present conveni (clàusula1) i que foren determinades en el si del Consell de Capitalitat a la sessió celebrada el dia 23 de setembre del 2024.
b) Justificar davant el Consell Insular d'Eivissa la realització efectiva de les actuacions i contractacions del objecte del present conveni, en la forma establerta en la clàusula cinquena del present document.
3.2.- OBLIGACIONS DEL CONSELL
El Consell Insular d'Eivissa es compromet a realitzar anticipadament, l'aportació econòmica d'un milió set-cents catorze mil dos-cents euros (1.714.200 €), que tendrà caràcter de màxima, a favor de l'Ajuntament d'Eivissa, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9420.7620002 corresponent a l'exercici pressupostari 2024.
3.3.- PAGAMENT
El pagament, es formalitzarà de forma anticipada en un 100% de l'import màxim(1.714.200€), una vegada realitzades les actuacions administratives corresponents per efectuar el dit pagament.
4.- MECANISMES DE SEGUIMENT DE L'EXECUCIÓ I COMPLIMENT DELS COMPROMISOS DE LES PARTS. COMISSIÓ TÈCNICA I DE SEGUIMENT
D'acord amb l'article 49, apartat f), de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, el seguiment, vigilància i control de l'execució d'aquest conveni de col·laboració així com la resolució dels problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar-se, es realitzarà per part d'una comissió tècnica i de seguiment. En aquest sentit, qualsevol de les parts podrà promoure una reunió de la comissió quan així s'estimi oportú.
La Comissió estarà integrada per dos representants de cadascuna de les entitats que signen el conveni, sent un dels representants del Consell Insular el/la president/a de la mateixa, amb el corresponent vot de qualitat.
Correspon a la Comissió de seguiment la valoració de les accions derivades del conveni, així com la resolució dels problemes d'interpretació i de compliment que poguessin plantejar-se.
El funcionament d'aquesta Comissió es regirà pel que es disposa en aquest conveni i per les normes aplicables als òrgans col·legiats de les administracions públiques en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
La Comissió es podrà reunir per realitzar el seguiment de les actuacions dutes a terme per cadascuna de les parts i determinarà els possibles incompliments que puguin derivar en la resolució del conveni respecte a la part incomplidora realitzant els requeriments que s'estimin pertinents. Així mateix, la Comissió podrà recavar assessorament extern en cas de considerar-ho necessari.
La comissió es reunirà, com a mínim, amb una periodicitat anual per donar compte de l'evolució de les actuacions objecte de la transferència, de la qual es donarà trasllat a la Intervenció del Consell Insular d'Eivissa, als efectes escaients.
De les celebracions d'aquesta Comissió s'estendrà un acta on s'hi farà constar el resultat motivat de les seues valoracions.
Conformaran aquesta Comissió tècnica i de seguiment els membres següents:
Per part del Consell Insular d'Eivissa:
- Maria Fajarnés Costa, consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans.
- Concepción Rebollo Laserna, cap de Servei de Presidència.
Per part de l'Ajuntament d'Eivissa:
- Rafael Triguero Costa, alcalde-president.
- Blanca Hernández García, 3a tinent d'alcalde.
Les parts que subscriuen aquest Conveni de col·laboració es comprometen a intentar resoldre en comú les diferències que puguin sorgir en l'aplicació i la interpretació del mateix i a resoldre de manera amistosa qualsevol desacord que pugui sorgir en el seu desenvolupament.
Si això no és possible, les qüestions litigioses que puguin afectar la interpretació i l'execució d'aquest conveni han de ser del coneixement i de la competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.
5.- JUSTIFICACIÓ
L'Ajuntament haurà de justificar les actuacions executades, que constitueixen l'objecte del present conveni. La justificació de les despeses imputades es realitzarà mitjançant informe de l'interventor/a, certificat pel secretari/ària de l'Ajuntament, acreditant de manera detallada, les despeses realitzades i incloent tota la documentació relativa a les actuacions dutes a terme i, en qualsevol cas, abans de la finalització de la vigència del present conveni.
6.- REVISIÓ I MODIFICACIÓ DEL CONVENI
Els termes d'aquest conveni podran ser revisats i qualsevol modificació dels termes del present conveni, haurà de ser aprovada per les parts.
La substitució de les actuacions, contractacions i obres incloses en el present conveni per unes altres haurà de ser acordada en el si del Consell de Capitalitat i sotmesa a la valoració i autorització expressa, si pertoca, per part del Consell Insular d'Eivissa.
7.- RESOLUCIÓ I EXTINCIÓ DEL CONVENI
Seran causes de resolució del conveni, a més de la determinada per la seua vigència, les següents:
- El compliment del mateix.
- Transcurs del temps previst com a durada màxima del present conveni.
- Denúncia del conveni per qualsevol de les parts feta amb un mínim de tres mesos d'anticipació a la data prevista d'extinció.
- Per acord de les parts.
- Per les causes generals establertes per la legislació vigent.
L'incompliment de qualsevol de les parts de les obligacions establertes en aquest conveni podrà ser causa de resolució del mateix.
En el cas de divergència sobre la interpretació i/o execució de les clàusules d'aquest conveni marc, les parts, renunciant al seu fur propi, si en tinguessin, es sotmeten a la competència dels Jutjats i Tribunals de les Illes Balears.
8.- REINTEGRAMENT I REVOCACIÓ DE L'AJUDA
8.1.- En el supòsit de l'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'aportació econòmica rebuda a la que es refereix el present conveni en la forma i els terminis establerts a tal efecte, el la Comissió de seguiment determinarà el grau d'incompliment material i iniciarà el corresponent procediment de reintegrament.
8.2.- En cas de reintegrament total o parcial pertocarà aplicar els interessos de demora que correspongui, d'acord amb la normativa aplicable.
El reintegrament es realitzarà pel procediment regulat per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en el títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el qual s'ha de garantir l'audiència a les entitats interessades.
Grau d'incompliment material |
Percentatge de reducció |
> 0 % i < 25 % |
25 % |
> 25 % i < 50 % |
50 % |
> 50 % i < 75 % |
75 % |
> 75 % i < 100 % |
90 % |
100 % |
100 % |
9.- RÈGIM JURÍDIC
El present conveni no té caràcter contractual sinó que articula col·laboració interadministrativa, i s'ha de regir per les seues clàusules, i en tot allò no previst en el present Conveni, per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, la Llei lei 16/2019, de 8 d'abril, de l'estatut especial de capitalitat de la ciutat d'Eivissa (BOIB núm.48 de 13 d'abril de 2019), i la resta de normativa que li resulti d'aplicació.
10.- PUBLICITAT DEL CONVENI
El present Conveni es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al Portal de Transparència del Consell (https://transparencia.conselldeivissa.es), de conformitat amb l'establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Com a mostra de conformitat, ambdues parts signen aquest conveni.
Pel Consell Insular d'Eivissa Per l'Ajuntament d'Eivissa