Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALGAIDA

Núm. 788438
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, tractament i eliminació de residus urbans del municipi d’Algaida

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovada inicialment per l'Ajuntament Ple en sessió de dia 3 d'octubre de 2024 la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per expedició de documents o d'actuacions municipals a instància de part l'Ajuntament d'Algaida, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'hi ha presentat cap reclamació, i per tant, esdevé aprovada definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Recursos

Contra l'aprovació definitiva d'aquesta ordenança se pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativalgaida, a data de la signatura electrònica (26 de novembre de 2024)

 

Algaida, (signat electrònicament: 26 de novembre de 2024)

La batlessa Margarita Fullana Arrom

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE RECOLLIDA, TRACTAMENT I ELIMINACIO DE RESIDUS SÒLIDS URBANS DEL MUNICIPI D'ALGAIDA

Article 1.- Fonament i naturalesa.

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i en exercici de la potestat reglamentària atribuïda per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que es disposa als articles 15 al 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament modifica i estableix la taxa per recollida i eliminació de residus sòlids urbans que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 de l'esmentat RDL 2/2004.

Article 2.- Fet imposable.

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària de fems i de residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, així com el seu tractament, transferència i transport i la utilització de les Instal·lacions municipals d'aportació de residus.

En aquest efecte es consideren fems i residus sòlids domiciliaris urbans les sobres i deixalles d'alimentació o detritus que provenen de la neteja normal de locals, habitatges o establiments i s'exclouen d'aquest concepte els residus industrials, els enderrocs d'obra, els detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius, perillosos o que la recollida dels quals exigeixi l'adopció de mesures especials d'higiene, de profilaxi o de seguretat.

No està subjecte a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instancia de part, dels següents serveis:

  • Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.
  • Recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals.
  • Recollida d'enderrocs d'obra.

La separació de les fraccions dels residus urbans s'especifiquen a l'Ordenança Municipal de Residus Urbans d'Algaida que es trobi vigent.

La liquidació i pagament de la taxa de recollida i eliminació de residus no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.

Article 3.- Subjectes passius.

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix a l'article 33 de la Llei General Tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges, altres edificacions, locals i establiments situats a tot el terme municipal, ja sigui a títol de propietari o d'usufructuari, d'arrendatari o de posseïdor o usuari per a qualsevol títol, fins i tot, de precari.

2. Tenen la condició de subjecte passiu substitut del contribuent, obligat al pagament de la part fixa de la taxa, segons el que disposa l'article 6, el propietari dels habitatges, altres edificacions, locals, establiments o terrenys, el qual podrà repercutir, en el seu cas, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei.

Article 4.- Responsables i altres obligats al pagament

1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques a què es refereixen els articles 35 a 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.

3. Actuaran com a obligats al pagament com a deutors principals de la corresponent part variable de la taxa, segons el que disposa l'article 6, els usuaris del servei.

Article 5.- Programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR)

1. Amb la finalitat d'incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s'estableix una taxa diferenciada amb dos preus per als habitatges en sòl urbà, habitatges en sòl rústic, habitatges turístics vacacionals, hotels i agroturismes. Així la taxa reduïda serà pels habitatges que s'adhereixin al programa ITR i compleixin les seves condicions i la taxa ordinària serà per als que no les compleixin o bé no s'hi adhereixin.

2. Els subjectes passius que vulguin adherir-se al programa ITR presentaran l'imprès de compromís (model RRSU03) abans del dia 31 de març de l'any de meritació de la taxa. L'adhesió a la ITR es mantindrà mentre estigui en vigor l'actual ordenança o bé fins que es perdi aquesta adhesió per l'incompliment de les diferents prerrogatives que són motiu de baixa en aquest article.

3. Tant els habitatges en sòl urbà i rústic, hauran d'acceptar les següents condicions:

a) Compromís per part de l'interessat de complir el que estableix l'Ordenança Municipal de Residus Urbans d'Algaida d'Algaida que es trobi vigent.

b) Consentir l'accés al seu habitatge amb el seu propietari, de membres de l'Ajuntament d'Algaida o persones que aquest designi per controlar que es separin efectivament les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).

c) Consentir el control dels residus que es dipositen a les àrees d'aportació, al parc verd i al carrer en la recollida porta a porta. Si l'usuari no es troba en el domicili en el moment de la visita, tindrà l'obligació de posar-se en contacte amb el tècnic corresponent de l'Ajuntament per tal de poder realitzar la inspecció.

4. En el cas de no complir les condicions establertes a l'apartat tercer d'aquest article, produirà la pèrdua automàtica i definitiva del dret a la tarifa diferenciada per l'any en curs i el següent havent de fer de nou la sol·licitud per gaudir de la tarifa reduïda després dels dos anys.

En tot cas, si la pèrdua del dret a la bonificació ve provocat per un incompliment de l'Ordenança Municipal de Residus Urbans d'Algaida d'Algaida que es trobi vigent que derivi en una sanció, aquesta pèrdua del dret a bonificació es produirà quan l'expedient sancionador sigui ferm.

5. En l'àmbit de la recollida porta a porta, el dia de recollida de rebuig es revisarà la correcció en la separació i presentació de residus al carrer. A aquells habitatges apuntats a la ITR que no separin correctament els residus i presentin residus reciclables dins la fracció de rebuig no se'ls recollirà la bossa i se'ls deixarà un adhesiu informatiu. La segona vegada que aquest fet es doni en el període de vigència d'aquesta ordenança, produirà la pèrdua automàtica i definitiva del dret a la tarifa diferenciada per l'any en curs i el següent havent de fer de nou la sol·licitud per gaudir de la tarifa reduïda després dels dos anys.

6. En l'àmbit de la recollida en àrees d'aportació en sòl rústic, es duran a terme controls presencials o mitjançant càmeres de vídeo-vigilància de l'aportació de residus que facin els veïnats. Aquells habitatges apuntats a la ITR que no separin correctament els residus i presentin residus reciclables dins la fracció de rebuig seran advertits i informats directament o per escrit de l'obligació de separar correctament els residus per gaudir de la tarifa reduïda. Si es torna a detectar que aquell habitatge deixa residus sense separar correctament, es perdrà automàtica i definitivament el dret a la tarifa diferenciada per l'any en curs i el següent. havent de fer de nou la sol·licitud per gaudir de la tarifa reduïda després dels dos anys.

7. Es podrà sol·licitar la inclusió dins el programa ITR per aquells habitatges que es trobin deshabitats. En aquest cas, no seran objecte del control establert en el punt 5 d'aquest article. A aquests efectes s'entén que un habitatge es troba deshabitat quan no hi ha cap persona empadronada des de l'1 de gener a 1 de juliol de l'any en curs.

Article 6.- Base imposable i quota tributària

1. En els casos dels habitatges en sol urbà, habitatges en sol rústic, habitatges turístics vacacionals, hotels i agroturismes la quota a pagar serà:

Tipus d'habitatge

Taxa ordinària

Taxa reduïda

Habitatges en sòl rústic

380,00 €

84,00 €

Habitatges en sòl urbà

380,00 €

119,00 €

HTV > 3 places (€/plaça)

108,00 €

56,00 €

HTV <= 3 places

380,00 €

168,00 €

hotels i agroturismes > 3 places (€/plaça)

108,00 €

56,00 €

hotels i agroturismes <= 3 places

380,00 €

168,00 €

2. En els casos de locals i establiments:

Ús

Quota fixa

Apotecaries

331,82 €

Bancs i caixes

1.719,83 €

Bars

839,20 €

Benzineres

651,44 €

Bodegues

278,30 €

Botigues

324,21 €

Carnisseries i embotits

461,61 €

Centres de salut

200,00 €

Despatxos professionals

172,25 €

Ferreries

167,81 €

Ferreteries

232,12 €

Forns

457,03 €

Fusteries

167,81 €

Grans superfícies

2.268,16 €

Impremtes

331,82 €

Loteries i apostes

167,81 €

Magatzems construcció

291,95 €

Papereries

331,82 €

Peixateries

274,78 €

Perruqueries i estètica

167,81 €

Restaurants >250 m2

2.168,60 €

Restaurants <=250 m2

983,33 €

Supermercats

910,94 €

Tallers mecànics

167,81 €

Veterinaris

232,12 €

Altres locals

184,00 €

A part, existirà una quota variable pel nombre de contenidors de rebuig de que es disposaran, resultat de l'aplicació de les següents fórmules:

  • Contenidors de fins a 120 litres de volum: 172,50 € anuals per contenidor
  • Contenidors de fins a 240 litres de volum: 345,00 € anuals per contenidor
  • Contenidors a partir de 800 litres de volum: 575,00 € anuals per contenidor

Si en el transcurs de l'any es modifica el nombre de contenidors de rebuig de que disposa el comerç, es prorratejarà la part variable per mesos naturals.

A l'efecte de fixar els elements configuradors de la part variable de la quota tributària, el termini per presentar la declaració del número de contenidors i capacitat dels mateixos conclourà el 31 de desembre de l'any anterior i es realitzarà fent ús de l'imprès (model RRSU01).

1. Quan coincideixi en un mateix local una activitat econòmica i un habitatge, correspondrà tributar només per la primera.

2. Quan coincideixin en un mateix local dues activitats econòmiques, correspondrà tributar només per la quota més elevada.

Article 7.- Meritació i període impositiu

1. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'inicia la realització del servei. Aquesta s'entén iniciada i neix l'obligació de contribuir, donada la naturalesa de recepció obligatòria del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems porta a porta o en contenidors.

2. Atès que està establert i en funcionament el servei, les quotes fixes es meritaran el primer dia de l'any natural i el període impositiu comprendrà l'any natural, llevat dels supòsits prevists a l'apartat següent. Les quotes variables dels locals i establiments es meritaran amb efecte 1 de gener d'acord a les declaracions presentades.

3. En els casos d'alta de l'immoble o d'inici de l'activitat econòmica, la quota tributària es prorratejarà per trimestres naturals i la primera quota es meritarà el primer dia del trimestre següent al de la data d'acabament de l'obra nova o de la data d'inici de l'activitat. En el supòsit de cessament de l'exercici de l'activitat econòmica en un local, les quotes es prorratejaran per trimestres naturals.

Article 8.- Declaració i ingrés.

1. El cobrament de les quotes, llevat del que s'estableix a l'article 8.2 s'efectuarà anualment mitjançant rebut derivat del Padró fiscal anual de la taxa.

2. En les altes durant l'exercici, previstes a l'article 7.3, dins els trenta dies hàbils següents en que es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius han de formalitzar la seva inscripció en matrícula, presentant a l'efecte, la declaració d'alta corresponent (model RRSU01), en el cas de que vulgui adherir-se al programa ITR el document d'adhesió (model RRSU03) i autoliquidació de la taxa (model RRSU02) ingressant simultàniament la quota que els correspongui, segons el que s'estableix als articles 6 i 7. Les altes s'incorporaran al Padró de l'exercici següent.

3. Les baixes que es produeixin dins l'exercici s'hauran de comunicar a l'Ajuntament dins del trenta dies hàbils següents a la data del fet que origini la baixa i es retiraran del padró de l'exercici següent (model RRSU01).

4. Els interessats han de comunicar qualsevol variació de les dades que figuren a la matrícula dins del trenta dies hàbils següents a la data del fet que origini la variació (model RRSU01).

5. Transcorregut el termini per a donar-se d'alta o de baixa, o per comunicar les variacions de les dades que figuren a la matrícula, sense perjudici de les sancions que procedeixin, l'Ajuntament pot efectuar d'ofici les modificacions corresponents en la matrícula del tribut. Les modificacions tindran efecte a partir del període de cobrament següent al de la data que s'hagi realitzat la declaració o s'hagi produït la variació.

Article 9.- Infraccions i sancions.

En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, també com de les sancions que hi corresponguin a cada cas, s'actuarà segons els articles 183 i següents de la Llei General Tributària.

Article 10.- Part variable de la taxa

En el cas que s'implanti el sistema de recollida de bossa vermella l'ajuntament posarà a disposició dels ciutadans les següents unitats gratuïtes:

- Per cada habitatge (tant en zona urbana com en zona rústica): 2 paquets bosses vermelles petites anuals (total de 40 bosses).

No podran demanar aquestes bosses gratuïtes els habitatges desocupats.

Per cada bossa extra que es demani s'estipula un preu de la bossa per al rebuig:

  • Bossa vermella petita (10-15 litres): 1,00 € cada una (pes màxim per bossa, 5 kg)
  • Bossa vermella mitjana (35-50 litres): 3,00 € cada una (pes màxim per bossa, 25 kg)

La bossa vermella mitjana es podrà demanar també per aquells locals i establiments que així ho sol·licitin.

Per als comerços que requereixin de contenidors per al rebuig, les tarifes aplicables seran les previstes a l'article 6.2:

  • Contenidors de fins a 120 litres de volum: 172,50 € anuals per contenidor
  • Contenidors de fins a 240 litres de volum: 345,00 € anuals per contenidor
  • Contenidors a partir de 800 litres de volum: 575,00 € anuals per contenidor

Disposició final

La present Ordenança Fiscal, entrarà en vigor i s'aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2025, una vegada feta la publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.