Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 785273
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aprova la convocatòria de participació i s’estableixen les bases de selecció dels participants en el mercat del Dia de les Illes Balears 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'apartat 3 de l'article 6 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears fixa l'1 de març com a Dia de les Illes Balears. Aquesta data es va establir com a tal perquè l'1 de març de 1983 es va publicar l'Estatut en el Butlletí Oficial de l'Estat.

Per tant, el proper dia 1 de març de 2025 pertoca celebrar el Dia de les Illes Balears. Amb aquest motiu, el Govern de les Illes Balears, i més concretament la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques —que és la competent en matèria de relacions institucionals i d'organització dels esdeveniments d'interès autonòmic—, ha d'organitzar, promoure i coordinar un conjunt d'activitats que permetin gaudir d'aquesta diada, tant en l'àmbit institucional com en l'àmbit popular, per tal de perseverar en la consolidació plena d'aquesta celebració i convertir-la en una festivitat participativa i que connecti i cohesioni els territoris insulars.

Per a 2025 es preveu organitzar un mercat de les Illes Balears a Palma, amb vocació de ser l'aparador dels productes, les tradicions i els elements culturals més identificatius de les Illes. Aquest mercat és una activitat que s'ha consolidat i que ha esdevingut una part fonamental i esperada en la celebració del Dia de les Illes Balears.

El mercat ha de ser una mostra de productes agroalimentaris, artesans i tradicionals propis de les Illes Balears, que inclogui la representació de totes les Illes, amb els productes i elements que les caracteritzen. Això no obstant, es pot incloure una representació de produccions d'altres regions de l'Estat espanyol, europees, d'altres illes mediterrànies o d'arreu del món.

El mercat és un marc idoni per afavorir la cohesió i l'intercanvi entre els territoris insulars i impulsar la participació ciutadana, atès que es procura facilitar la participació i el desplaçament dels artesans i artesanes des de Menorca, Eivissa i Formentera. En aquest sentit, per a l'edició del 2025 es manté la col·laboració amb les unitats d'artesania de tots els consells insulars, per vehicular la comunicació amb el sector i procurar una informació clara i transparent a totes les persones interessades a participar en el mercat.

El 19 d'octubre de 2024 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de 17 d'octubre de 2024 per la qual s'aprova la convocatòria per participar en la Fira del Producte Local inclosa en la Fira de la Diada de les Illes Balears 2025. Aquesta convocatòria va dirigida únicament als titulars d'explotacions agràries; a les associacions de productors, consells reguladors, societats agràries de transformació, cooperatives alimentàries i unions de cooperatives, i als productors alimentaris que duguin a terme l'activitat a les Illes Balears. A més, aquests operadors han de complir els requisits que estableixen la Resolució.

És per això que aquesta convocatòria va dirigida a les persones que vulguin participar en el mercat del Dia de les Illes Balears i que compleixin els requisits que s'estableixen en alguna de les modalitats següents:

  • Modalitat A: artesans de les Illes Balears amb carta d'artesà.
  • Modalitat B: artesans de les Illes Balears sense carta d'artesà.
  • Modalitat C: venedors no artesans de les Illes Balears.
  • Modalitat D: artesans amb carta d'artesà d'altres regions de l'Estat espanyol o de la Unió Europea.

Els artesans que compleixin els requisits per presentar-se en aquesta convocatòria i en la convocatòria per participar en la Fira del Producte Local aprovada per la Resolució del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de 17 d'octubre de 2024 únicament poden presentar la sol·licitud per a una de les convocatòries.

L'article 1.2 del Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sota la direcció del Govern, s'estructura en les conselleries que relaciona, entre les quals hi ha la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.

El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, entre d'altres, les funcions de coordinació administrativa i organització dels esdeveniments d'interès autonòmic.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria per seleccionar els participants en el mercat del Dia de les Illes Balears 2025.

2. Aprovar les bases i els criteris de selecció que han de regir aquesta convocatòria, els quals s'adjunten com a annex d'aquesta Resolució.

3. Designar la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament com a unitat administrativa responsable de la tramitació d'aquest procediment.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 26 de novembre de 2024)

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX Bases reguladores i criteris de selecció que han de regir la convocatòria per a la selecció de participants en el mercat del Dia de les Illes Balears 2025

I. Generals aplicables a les 4 modalitats

1. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és la regulació de la participació en el mercat del Dia de les Illes Balears 2025.

L'objectiu del mercat del Dia de les Illes Balears és fer valer les tradicions, els productes i el coneixement dels fets característics de cadascun dels territoris insulars de la comunitat autònoma, en el marc del Dia de les Illes Balears 2025. Així mateix, s'estableix com a objectiu fomentar l'exposició i la venda de productes artesanals autòctons, a fi de destacar la creativitat i tradició artesanal de les Illes Balears, proporcionar una plataforma als artesans locals per presentar els seus treballs al públic i afavorir l'intercanvi cultural i comercial dins l'àmbit de la fira.

El mercat ha de ser una mostra de productes agroalimentaris, artesans i tradicionals representatius de les Illes Balears, que inclogui la representació de totes les Illes, amb els productes i elements que les caracteritzen. Això no obstant, s'hi pot incloure una representació de produccions d'altres regions de l'Estat espanyol, europees, d'altres illes mediterrànies o d'arreu del món, en els termes que s'indiquen en aquesta convocatòria.

2. Lloc, dates de realització i horari del mercat

2.1. Lloc de realització

El mercat del Dia de les Illes Balears de 2025 tindrà lloc al llarg del carrer d'Antoni Maura, el passeig de Sagrera fins a la plaça de la Feixina, el carrer del Consolat, la plaça de la Drassana i l'Hort del Rei de Palma.

La Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament decideix la ubicació de les parades, tot i que, per raons justificades, pot variar-ne la ubicació.

Capt titular no pot tenir més de dues parades. Les parades només poden ser ateses per les persones que figuren en la sol·licitud o per personal degudament contractat en compliment de la legislació laboral i sanitària.

2.2. Dates de realització i horari del mercat

El mercat del Dia de les Illes Balears 2025 s'ha de dur a terme els dies i en els horaris següents:

  • 28/02/2025 (divendres), de 10.00 h a 22.00 h
  • 01/03/2025 (dissabte), de 10.00 h a 22.00 h
  • 02/03/2025 (diumenge), de 10.00 h a 21.00 h

Els participants han de complir l'horari establert i mantenir els estands oberts i atesos durant totes les hores de funcionament del mercat.

L'horari de tancament, segons la demanda i l'afluència de públic, es pot endarrerir fins a trenta minuts respecte de l'horari fixat.

L'Administració pot autoritzar modificacions de l'horari del darrer dia del mercat, en funció del volum de visitants i de la participació popular.

En cas que es produeixin situacions d'emergència de qualsevol tipus o causes de força major, la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques es pot veure obligada a modificar les dates i els horaris de realització, per tal de complir les disposicions que puguin dictar les autoritats competents.

Els participants són els responsable de proveir de tots els materials, mobiliari i decoració necessaris per al seu estand, que compleixin les normatives de seguretat i estètica adequades a l'esdeveniment.

3. Modalitats de participació i places reservades

Les persones interessades que compleixin els requisits que s'estableixen poden participar en una de les modalitats següents:

Modalitat A: artesans de les Illes Balears que disposen d'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic.

Reserva de places per a la modalitat A: 100.

Modalitat B: persones de les Illes Balears que duen a terme una activitat artesanal que no disposen d'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic.

Reserva de places per a la modalitat B: 43.

Modalitat C: venedors no artesans de les Illes Balears.

Reserva de places per a la modalitat C: 10.

Modalitat D: artesans d'altres regions de l'Estat espanyol o de la Unió Europea que disposen d'acreditació de l'organisme competent de la seva comunitat autònoma de carta d'artesà o del país de la Unió Europea.

Reserva de places per a la modalitat D: 8 places.

Les persones interessades que hi vulguin participar només poden presentar la sol·licitud a una de les modalitats.

Les persones interessades que compleixen els requisits per participar en una de les modalitats d'aquesta convocatòria i en la convocatòria aprovada per la Resolució del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de 17 d'octubre de 2024 per la qual s'aprova la convocatòria per participar en la Fira del Producte Local inclosa en la Fira de la Diada de les Illes Balears 2025 només poden participar en una de les convocatòries.

 

4. Formes de participació i assignació d'espais

Les persones interessades poden sol·licitar participar-hi de manera individual.

Només es pot elegir una modalitat. En el cas que presentin una sol·licitud per a més d'una modalitat i si compleixen els requisits per a les modalitats sol·licitades s'admetrà la sol·licitud que hagi tingut entrada primer. En el cas que es presentin a més d'una modalitat però només compleixin els requisits per a una, se'ls admetrà a la que compleixin els requisits.

Les persones interessades que compleixin els requisits per participar en una de les modalitats d'aquesta convocatòria i a la convocatòria aprovada per la Resolució del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de 17 d'octubre de 2024 per la qual s'aprova la convocatòria per participar en la Fira del Producte Local inclosa en la Fira de la Diada de les Illes Balears 2025 només poden participar en una de les convocatòries.

Únicament s'adjudicarà un envelat per participant.

La Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament és l'encarregada d'assignar els envelats.

L'espai assignat és inamovible i en cas de desacord la persona participant pot renunciar a l'espai adjudicat i a la seva participació en el mercat del Dia de les Illes Balears 2025.

5. Vacants en l'assignació d'espais

L'ocupació inicial és l'establerta d'acord amb la modalitat elegida per la persona participant. Una vegada adjudicades les places, en cas que es produeixi una vacant en alguna de les modalitats, el procediment que s'ha de seguir per adjudicar-les és el següent:

  • Les vacants s'han de cobrir amb les persones que estiguin en la llista d'espera de cada modalitat per ordre de puntuació.
  • Si adjudicats els llocs vacants d'acord amb l'apartat anterior continua havent-hi vacants, els llocs s'han d'assignar primer a les persones de la llista d'espera de la modalitat A; si continuen restant vacants, a les persones de la llista d'espera de la modalitat B; si continua havent-hi vacants, a les persones de la llista d'espera de la modalitat C, i si continuen restant vacants, a les persones de la llista d'espera de la modalitat D.

En el cas que hi hagi menys sol·licituds que reserva de places per a cada modalitat, les places no cobertes de la modalitat A s'acumulen a les previstes per a la modalitat B, a la C i a la D per aquest ordre de prelació. Les places no cobertes per a la modalitat B s'acumulen a les previstes per a la modalitat A, a la C i a la D per aquest ordre de prelació. Les places no cobertes per a la modalitat C s'acumulen a les previstes per a la modalitat A, a la B i a la D per aquest ordre de prelació. Les places no cobertes per a la modalitat D s'acumulen a les previstes per a la modalitat A, a la B i a la C per aquest ordre de prelació.

6. Quota de participació

La participació a la fira és gratuïta per a tots els participants. Es possibilitarà el desplaçament marítim gratuït entre illes als participants de Menorca, Eivissa i Formentera (modalitats A, B i C).

7. Nombre i característiques dels envelats

7.1. Nombre

El mercat del Dia de les Illes Balears alberga envelats haima de 3 x 3 m i de 4 x 3 m de color blanc. El procediment de licitació d'aquestes infraestructures s'està tramitant i, per tant, pot patir variacions. El nombre total d'envelats es fixarà una vegada rebudes i analitzades les sol·licituds de participació i seguint els criteris per a l'adjudicació de places per a cada modalitat establerts en aquesta convocatòria.

7.2. Característiques tècniques dels envelats

— Envelat haima 4 x 3 m

Característiques:

- Dimensions: 4 x 3 metres

- Color: blanc

- Material

  •  Estructura: perfil d'alumini
  •  Revestiment: lona de polièster amb PVC impermeable i ignífuga
  •  Resistència al vent (mínim 80 km/hora)

Cada envelat conté els elements següents:

- Tarima de fusta.

- Il·luminació amb quadre elèctric de 7.000 W més dues bases d'endolls de 4 elements.

— Envelat haima 3 x 3 m

Característiques:

- Dimensions: 3 x 3 metres

- Color: blanc

- Material

  •  Estructura: perfil d'alumini
  •  Revestiment: lona de polièster amb PVC impermeable i ignífuga
  •  Resistència al vent (mínim 80 km/hora)

Cada envelat conté els elements següents:

- Tarima de fusta.

- Il·luminació amb quadre elèctric de mínim 2.200 W més dues bases d'endolls de 2 elements.

Per tal de donar uniformitat, el color dels envelats és blanc.

El revestiment del darrere dels envelats que indiqui la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha de dur la retolació i les imatges que subministri la Direcció General. La retolació s'ha de fer mitjançant la col·locació de vinils aptes per a exterior. Les retolacions han de ser de qualitat màxima i s'han d'ajustar perfectament als seus suports.

Tant el disseny com la producció gràfica de retolació proposada, els ha de dur a terme l'empresa adjudicatària de les infraestructures, amb la supervisió, abans de la producció definitiva, de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

8. Muntatge i desmuntatge dels envelats

Les operacions de muntatge i desmuntatge dels envelats les ha de fer l'empresa adjudicatària del contracte de subministrament en règim d'arrendament, transport, muntatge, manteniment (revisió del funcionament correcte i de les condicions d'ús) i desmuntatge, així com el mobiliari i les infraestructures necessàries (connexions d'aigua i llum) i decoració, per dur a terme el mercat de les Illes Balears.

El desmuntatge s'ha d'iniciar a partir de la finalització de l'activitat i s'ha de procurar que estigui acabat de fer abans de les 12.00 h de l'endemà. En cap cas no es pot superar el tercer dia posterior a la finalització de l'activitat per enllestir-lo.

L'adjudicatari del contracte resta obligat a vetlar perquè el dia del desmuntatge els espais emprats quedin nets i sense deixalles, i en l'estat inicial en què l'Ajuntament de Palma els va cedir.

9. Obligacions dels participants

A més de les que s'assenyalen per a cada una de les modalitats, els participants tenen les obligacions següents:

  • Respectar la ubicació assignada.
  • Respectar els horaris d'obertura i de tancament establerts. Els participants resten obligats a tenir l'estand obert, muntat i en servei tots els dies de la fira i en les hores establertes.
  • Ser responsables de la seva parada i del material exposat durant l'obertura del mercat.
  • Mantenir net l'espai ocupat, així com la parada, i mantenir-lo en condicions òptimes.
  • No vendre productes distints als autoritzats.
  • No tenir animació musical.
  • Tenir en regla la documentació relativa als permisos i les llicències oportuns i disponible a la parada per poder vendre i exposar els productes al públic d'acord amb la legislació vigent. L'incompliment d'aquesta obligació pot determinar el tancament de la parada.
  • Respectar l'estand assignat i no fer malbé la infraestructura assignada. S'han de mantenir els espais en bon estat de muntatge, disposició i ús en tot moment, de manera que es garanteixin les condicions de netedat i l'adequació al que disposen les prescripcions sanitàries corresponents. Amb aquesta finalitat, s'ha de mantenir l'estand en bon estat i fer-ne un manteniment si cal. Ha de romandre sempre net i sense deixalles o elements de rebuig acumulats.
  • Ser responsables que totes les zones i parades es mantenguin en un estat adequat de netedat i ordre, per tal d'oferir la qualitat i la imatge convenients i mantenir les condicions higièniques i sanitàries al nivell més alt.
  • Assumir totes les responsabilitats de la seva parada durant l'horari del mercat amb motiu del funcionament de l'activitat objecte d'autorització, així com garantir la seguretat dels elements que la parada contengui. Tot desperfecte que s'ocasioni en els béns municipals, béns de domini públic i/o tercers per la col·locació o la realització de l'activitat ha de ser reparat per les persones responsables dels desperfectes.
  • No dur a terme operacions d'ancoratge o similars que deteriorin el domini públic. Tot desperfecte que s'ocasioni amb motiu de l'execució d'ancoratges al sòl o en altres elements del domini públic ha de ser reparat per la persona que hagi ocasionat el desperfecte.
  • Dipositar diàriament els fems i el material de reciclatge i rebuig de la seva parada en els punts de recollida adequats, de manera que cada dia es facin nets els espais ocupats.

La Conselleria de Presidència i Administracions Públiques no serà en cap cas responsable de les pèrdues o sostraccions del material que puguin patir els participants, ni tampoc dels danys que es puguin produir per accident o incendi.

10. Mesures higièniques de productes alimentaris, protocols de participació i venda i responsabilitats

Totes les parades han de complir les mesures establertes en matèria de seguretat alimentària per la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears i la normativa aplicable en aquesta matèria:

  • El Reial decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària.
  • El Reglament (CE) núm. 852/2004, de 29 d'abril, relatiu a la higiene dels productes alimentaris.
  • En aplicació de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, no es permet la venda de llaunes ni botelles de plàstic.
  • La resta de normativa que hi sigui aplicable.

Els titulars de les parades en què calgui han d'estar en possessió de l'acreditació necessària per manipular aliments i, en els casos en què pertoqui, han de disposar dels equipaments de refrigeració i congelació adequats, tant dins el vehicle de transport com a la parada. També han de disposar de la protecció adequada dels aliments sense envasar i els productes han de presentar l'etiquetatge correcte, atesa la legislació aplicable, i han de complir el Reglament (UE) núm. 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor, i el Reial decret 126/2015, de 27 de febrer, pel qual s'aprova la norma general relativa a la informació alimentària dels aliments que es presentin sense envasar per a la venda al consumidor final i a les col·lectivitats.

Tots els expositors i venedors del mercat han d'emplenar i signar el protocol de mercats temporals establert per l'Ajuntament de Palma que la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament facilitarà als participants seleccionats, d'acord amb el que determinin l'Oficina i el Servei de Consum i Mercats de l'Ajuntament de Palma o el Servei de Seguretat Alimentària de la Conselleria de Salut.

Tots els venedors d'aliments que participin en el mercat han de tenir a disposició de l'autoritat sanitària la documentació acreditativa de l'origen dels productes que elaboren o venen.

Està prohibida la venda de productes alimentaris elaborats per particulars i de productes transformats per productors primaris en general que no estiguin inscrits en els registres corresponents i/o que no compleixin la normativa reguladora del producte.

No es permet la venda de productes com ara formatges frescs, de productes recol·lectats en el medi natural —caragols silvestres, bolets, nabius, etc.— ni de productes de pesca o productes carnis que no es presentin i conservin en les condicions i la temperatura reglamentàries.

En totes les parades que s'instal·lin en el mercat en les quals s'elaborin, distribueixin i venguin menjars preparats s'han de complir els requisits següents:

a. Disposar d'instal·lacions per garantir la higiene correcta del personal.

b. Tenir en bon estat les superfícies que estiguin en contacte amb els aliments i que siguin bones de netejar i desinfectar.

c. Disposar de material per netejar i desinfectar els estris de feina —productes de neteja aptes per a ús alimentari— i tenir poals de fems amb tapadora i pedal d'obertura.

d. Tenir instal·lacions i mitjans per a l'emmagatzematge i l'eliminació higiènica de substàncies i residus perillosos i/o no comestibles, ja siguin sòlids o líquids.

e. Disposar de les instal·lacions o els mitjans necessaris per al manteniment i el control de les condicions òptimes de temperatura dels productes alimentaris, de manera que els productes que s'hagin de conservar en fred s'han d'exposar en armaris o vitrines que garanteixin el manteniment de les temperatures adequades.

f. Protegir tots els productes de les inclemències del temps i els agents contaminants, tant ambientals com aportats per les persones i els insectes, i no estar exposats a la llum directa del sol.

g. Exposar els productes alimentaris de manera que s'eviti el risc que es contaminin —manteniment de la cadena del fred, protecció adequada dels aliments, etc.

h. No deixar a les parades cap tipus de substància que faci pudor o pugui fer malbé les condicions higièniques.

i. Dipositar els fems, envasos i altres elements a les bosses i els contenidors que s'hagin habilitat a aquest efecte a l'àrea més pròxima, de manera que la parada estigui sempre neta i lliure d'aquests materials o residus. Els líquids, com ara l'oli usat o l'aigua bruta, s'han de dipositar en els contenidors corresponents.

j. Emprar materials biodegradables si no es disposa de mitjans per fer nets els utensilis.

k. Complir la normativa vigent pel que fa a les cuines, els aparells de gas i els equips elèctrics.

La producció, venda i manipulació de productes en condicions deficients pot comportar la pèrdua de l'autorització per participar en el mercat o la mostra, amb la pèrdua corresponent dels drets i dels dipòsits que s'hagin abonat si pertoca.

11. Condicions de venda i servei

Les parades sempre han d'estar netes i en perfectes condicions. No complir aquest requisit és motiu suficient perquè els serveis de seguretat i emergències i de seguretat alimentària puguin obligar a tancar-les.

Els productors i els venedors de menjar han de complir la legislació vigent en matèria de manipulació d'aliments i les normes higienicosanitàries i de seguretat alimentària.

Tots els venedors d'aliments que participin en el mercat han de tenir a disposició de l'autoritat sanitària la documentació acreditativa de l'origen dels productes que elaboren o venen.

Els productes posats a la venda han de ser els que figuren en la sol·licitud de participació. Queda prohibit canviar els productes que s'han autoritzat, de manera que la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques es reserva el dret de recórrer als serveis de control corresponents per demanar que es retirin els productes que no consideri adequats per al mercat.

Tots els participants en el mercat queden obligats a complir els horaris d'obertura i funcionament.

12. Ús d'elements elèctrics, d'escalfament, refrigeració i cuina

Els sistemes per cuinar, escalfar el menjar i elaborar directament la producció, els forns i altres elements han de funcionar mitjançant sistemes de foc produït amb llenya o carbó, o bé amb gas butà, i han d'estar degudament protegits i dissimulats. No es poden emprar elements elèctrics, tret del que disposa l'apartat següent.

Només es permet connectar als sistemes de subministrament elèctric l'enllumenat de la parada i les geleres (una per parada), així com els sistemes de pressió per a les parades de venda de cervesa i que ho sol·licitin prèviament, sempre que la potència màxima disponible ho permeti. En la sol·licitud de participació en el mercat s'han de fer constar el nombre i el tipus d'elements elèctrics que hi haurà a la parada.

No es poden emprar focus de cap tipus per a l'enllumenat.

En qualsevol cas, es pot admetre la utilització de petits generadors elèctrics, d'ús individual i silenciosos, que els participants puguin aportar, instal·lats independentment de la xarxa elèctrica del mercat. Per fer ús d'aquests generadors s'ha de disposar de la comunicació de posada en servei emesa per l'administració competent en matèria d'indústria.

Qualsevol parada que empri foc o elements elèctrics d'escalfament d'acord amb els apartats anteriors ha de disposar d'extintors i altres elements de prevenció d'incendis en vigor i que compleixin les normes que hi són aplicables.

Els participants assumeixen totes les responsabilitats de la parada que ocupen i la garantia de seguretat dels elements que contengui.

Una vegada que s'hagi comunicat l'adjudicació de la parada, l'adjudicatari ha de presentar una declaració responsable relativa al compliment de les mesures de seguretat de la parada.

13. Béns, instal·lacions, serveis i subministraments que la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques posa a disposició dels participants

Correspon a La Conselleria de Presidència i Administracions Públiques aportar els serveis següents:

a. Infraestructures

La Conselleria de Presidència i Administracions Públiques ha de contractar el subministrament en règim d'arrendament d'envelats, així com el mobiliari i les infraestructures necessàries (connexions d'aigua i llum) i decoració per a la realització del mercat de les Illes Balears. Les característiques dels envelats que la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques posa a disposició dels participants es descriuen en el punt 7 d'aquestes bases.

b. Serveis i banys públics

La Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha d'habilitar una àrea de banys ordinaris i banys adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, en tota la zona del mercat.

c. Zona de comandament i control de seguretat i emergències, i plans de protecció

El Govern de les Illes Balears ha de dissenyar un pla de seguretat, un pla d'autoprotecció i un pla d'emergències per al conjunt dels actes i les celebracions del Dia de les Illes Balears, amb indicació dels mitjans que cal preveure.

Hi ha d'haver una zona reservada als serveis públics i al comandament d'emergències, que ha d'incloure el lloc d'assistència sanitària i el grup de bombers i prevenció, a més dels voluntaris de Protecció Civil, que col·laboraran en les tasques de control, vigilància, assistència i prevenció, sota la gestió i l'organització de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.

d. Seguretat i vigilància

La seguretat nocturna del recinte ocupat per la mostra i el mercat és a càrrec del Govern de les Illes Balears, en l'àmbit del Pla General de Seguretat i Vigilància. La Conselleria de Presidència i Administracions Públiques ha de contractar el servei de seguretat nocturna de vigilància directa entre les 22.00 h i les 9.00 h de l'endemà. Aquest servei s'iniciarà el dia 27 de febrer a les 19.00 h i finalitzarà el dia 3 de març a les 9.00 h.

e. Subministrament elèctric i d'aigua

La Conselleria de Presidència i Administracions Públiques proporcionarà, a través de les empreses subministradores, la infraestructura necessària per a la connexió general d'aigua i d'electricitat, i, mitjançant la contractació de l'empresa corresponent, els serveis d'instal·lació del cablatge general perquè es puguin fer les connexions per a les parades del mercat. S'hi inclou la contractació dels generadors de proveïment de potència general i el gasoil que consumeixin.

La instal·lació del cablatge general i els generadors de proveïment de potència general han de disposar de les seves corresponents posades en servei.

f. Neteja general

La Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, amb la col·laboració de les empreses municipals corresponents, ha de tenir cura de la neteja general de les zones ocupades i de la recollida de fems del recinte, sense que els participants deixin de complir els requisits de manteniment i neteja que indiquen aquestes bases.

g. Autoritzacions

La Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha de gestionar amb l'Ajuntament de Palma i amb l'administració competent les autoritzacions per dur a terme els actes, les mostres i les activitats, i per ubicar les parades del mercat i la mostra amb motiu de la celebració del Dia de les Illes Balears 2025.

14. Seguretat i emergències

El projecte d'activitats redactat d'acord amb la Llei 7/2013, juntament amb

el pla d'autoprotecció, determina l'adequació dels espais, les parades i qualsevol altre element participant, així com el respecte de cada element a les condicions que estableix aquesta convocatòria i a les que determini la legislació vigent, en qualsevol de les matèries, en coordinació amb els serveis de seguretat alimentària i industrial, de prevenció de la salut, sanitaris i de consum.

El cap del Servei d'Activitats Classificades i Espectacles Públics ha d'emetre un informe tècnic relatiu a aquesta documentació tècnica, en el qual, si pertoca, informi favorablement sobre l'adopció de l'acord de celebració del Dia de les Illes Balears.

La consellera de Presidència i Administracions Públiques, a proposta del director general d'Emergències i Interior, ha d'aprovar la realització de les activitats organitzades pel Govern de les Illes Balears amb motiu del Dia de les Illes Balears.

Els serveis de seguretat i emergències, el redactor del pla d'autoprotecció i el Servei d'Activitats Classificades estan facultats expressament per fer complir qualsevol condició en matèria de seguretat, prevenció i qualsevol altra que pugui afectar el funcionament correcte del mercat, en qualsevol de les seves àrees, i, en coordinació amb els responsables dels serveis corresponents, poden determinar el tancament, l'anul·lació o l'aixecament de qualsevol parada amb el suport, si escau, de la Policia Local, de la qual cosa han d'informar la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

15. Incompliments

En cas d'incompliment de qualsevol de les condicions que estableixen aquestes bases, el participant pot ser exclòs immediatament de l'esdeveniment sense dret a reclamar cap tipus d'indemnització. A més, serà responsable de tots els danys i perjudicis ocasionats.

II. Específiques per a cada modalitat

Normes de participació en la modalitat A: artesans que disposen d'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic

1. Requisits

Poden participar en aquesta modalitat A tots els artesans que disposen d'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic. Aquesta modalitat es divideix en dues d'acord amb el tipus d'artesans participants:

Modalitat A1: artesans tradicionals de les Illes Balears que disposen de l'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb l'article 6.2 in fine del Decret 47/2014, de 5 de setembre, l'objectiu dels quals té per finalitat única conservar i transmetre els coneixements que formen part dels oficis tradicionals i de la cultura pròpia de les Illes Balears. Aquests artesans no és necessari que estiguin donats d'alta a la Seguretat Social atès que no comercialitzen, ja que el seu objectiu no és la finalitat econòmica sinó conservar i transmetre els coneixements i la cultura del seu ofici.

Modalitat A2: artesans de les Illes Balears que disposen de l'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre.

Els participants han de presentar una còpia de la seva acreditació vigent juntament amb la sol·licitud de participació.

Els participants han de vendre exclusivament els seus productes artesans.

2. Condicions

Per poder participar en la modalitat A els participants han de complir les condicions següents, a més de les assenyalades amb caràcter general:

a) Domicili fiscal: tots els participants han de tenir el domicili fiscal a les Illes Balears.

b) Regulació fiscal i social

  • Estar donats d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, amb activitat alta en l'epígraf corresponent, en el moment de la sol·licitud de participació i com a mínim fins a la data de finalització de l'esdeveniment. Resten exempts d'aquest requisit els artesans de la modalitat A1.
  • Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears. Resten exempts d'aquest requisit els artesans de la modalitat A1.

c) Seguretat i salut

  • Complir la normativa vigent en matèria de seguretat i salut, incloent-hi la normativa sobre manipulació d'aliments, si escau.
  • Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi qualsevol incident que pugui ocórrer durant el muntatge, la durada i el desmuntatge de l'esdeveniment.

d) Presentació i netedat de l'estand

  • Mantenir l'estand net i ordenat durant tot el transcurs de l'esdeveniment.
  • L'estand ha de reflectir una imatge professional i atractiva dels productes exposats.

e) Prohibicions específiques

  • Queda prohibit l'ús de qualsevol espai o recurs de l'esdeveniment per a activitats diferents de les especificades en les condicions de participació.
  • No es permet la venda de productes que no compleixen les normatives de producció i venda establertes d'acord amb les lleis aplicables.

3. Sol·licituds

La sol·licitud i les declaracions responsables per participar en la modalitat A inclosa en la fira del Dia de les Illes Balears 2025 s'han de presentar d'acord amb els models que figuren a la Seu Electrònica i a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, emplenades degudament i s'han d'adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques. Les sol·licituds s'han de presentar en la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El termini per presentar les sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 18 de desembre de 2024.

La presentació de la sol·licitud constitueix un compromís irrevocable per part de la persona sol·licitant d'acceptar i acatar les normes que estableixen aquestes bases i les disposicions concretes que pugui establir l'organització per al bon desenvolupament del mercat.

Les persones interessades a participar en la modalitat A han de presentar juntament amb la sol·licitud degudament emplenada la documentació següent:

a) Una còpia del DNI per ambdues cares. En el cas de les persones jurídiques, s'ha de presentar a més una còpia del CIF de l'empresa i del DNI del representant legal. En el cas dels ciutadans estrangers, una còpia de la targeta de residència que habilita per treballar a Espanya i el document identificatiu en vigor (DNI o passaport).

b) El certificat d'empadronament a les Illes Balears de la persona titular.

c) Declaració responsable que acredita que els productes amb els quals participarà responen a una elaboració pròpia, d'acord amb la memòria presentada.

d) Únicament per als sol·licitants de la modalitat A2. Declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

e) La documentació acreditativa d'estar donat d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, amb activitat alta en l'epígraf corresponent, en el moment de la sol·licitud de participació i com a mínim fins a la data de finalització de l'esdeveniment. Resten exempts d'aquest requisit els artesans de la modalitat A1.

f) Una memòria explicativa del procés d'elaboració dels productes, que descrigui la totalitat de les tècniques usades en els productes a la venda o exposició.

g) Un dossier fotogràfic en el qual estiguin representats els productes per exposar o vendre i que reflecteixin les tècniques bàsiques que utilitza l'artesà. Ha de contenir un mínim de 5 fotografies en format electrònic de resolució suficient. No es pot exposar ni vendre cap tipus de producte que no estigui inclòs en el dossier fotogràfic.

h) Una fotografia de l'estand muntat, tret que sigui la primera participació en una fira. Els tipus de productes o les tècniques de treball que apareguin a la fotografia i que no estiguin inclosos en les fotografies del dossier no es poden exposar ni vendre en la fira. En el cas que l'exposició reflectida en la fotografia no compleixi les normes d'aquestes bases, es pot denegar la participació a la fira.

i) La carta, el carnet d'artesà. Aquests documents han d'estar en vigor o s'ha d'aportar el resguard de la sol·licitud de renovació. Aquest document s'ha d'exposar a la parada en un lloc visible.

j) La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent durant els dies del mercat i el rebut del pagament. S'ha de presentar obligatòriament una vegada se'ls hagi adjudicat un lloc.

k) La documentació acreditativa dels criteris de selecció consignats en la sol·licitud.

Sens perjudici del que s'estableix anteriorment, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot reclamar a la persona sol·licitant qualsevol informació o documentació addicional que consideri necessària, amb la finalitat de verificar les dades aportades.

La documentació i la informació detallades sobre el procés de sol·licitud estaran disponibles en la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

4. Criteris de selecció

Es disposa de 100 places per a la participació en aquesta modalitat A. En cas que hi hagi més sol·licituds que llocs disponibles, s'ha d'aplicar un sistema de baremació basat en els criteris següents:

a) Premis i reconeixements

  • 80 punts per cada premi d'artesania, medalla d'or, medalla d'honor o similar atorgats pels consells insulars i el Govern de les Illes Balears.
  • 40 punts per cada premi o reconeixement concedit per una altra Administració pública.

b) Cartes d'artesà i qualificacions

  • 40 punts per posseir carta de mestre artesà honorífic.
  • 20 punts, per cada carta de mestre artesà.
  • 25 punts, per cada document de qualificació artesanal (DQA).
  • 15 punts, per cada carta d'artesà a partir de la segona.

c) Participació en fires anteriors

  • 10 punts, per cada participació en la fira amb motiu del Dia de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts, per cada participació en una fira artesana organitzada pels consells insulars durant els darrers cinc anys.

La puntuació màxima en aquest apartat és de 40 punts.

d) Distincions

  • 40 punts si l'artesà té un distintiu de comerç emblemàtic atorgat per l'IDI.
  • 20 punts si l'artesà elabora productes amb una DO o IGP.

5. Resolució d'empats

Els empats es resolen d'acord amb l'ordre temporal de presentació de les sol·licituds en el registre d'entrada.

6. Reserva de places per doble i triple insularitat

Hi ha reserva de places per doble i triple insularitat:

  • 15 places per a Eivissa
  • 10 places per a Menorca
  • 5 places per a Formentera

En cas que hi hagi més sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, s'han d'aplicar els criteris de selecció i puntuació del punt 4. Els sol·licitants que no aconsegueixin una plaça reservada passen a computar amb la resta de sol·licitants sense reserva de plaça.

En cas que hi hagi menys sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, les places no ocupades seran ocupades pels sol·licitants de la resta d'illes d'acord amb els criteris de selecció i puntuació establerts.

7. Comissió tècnica de valoració

Una comissió tècnica de valoració, integrada per la cap del Departament de Relacions Institucionals i Europees, la cap del Servei de Relacions Institucionals i un funcionari del Servei de Relacions Institucionals, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de selecció i de reserves de llocs per insularitat. Seguidament, ha d'elaborar una llista dels sol·licitants, ordenats de major a menor puntuació.

8. Resolució de la convocatòria

El termini per resoldre aquesta convocatòria és de dos mesos comptadors des del dia que acaba el termini per presentar les sol·licituds.

Abans que acabi aquest termini, la comissió tècnica de valoració ha de publicar a la Seu Electrònica la proposta provisional d'adjudicació dels llocs de la modalitat A inclosa en el Dia de les Illes Balears 2025. En el cas que hi hagi més de 100 sol·licitants, s'ha de publicar també una llista d'espera dels sol·licitants sense lloc adjudicat, amb la finalitat de poder assignar-los un lloc en cas que algun dels adjudicataris renunciï.

Les persones interessades poden formular observacions o reclamacions a la proposta provisional publicada en la Seu Electrònica dins el termini de dos dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la data d'exposició pública.

Després d'haver examinat les observacions i les reclamacions presentades dins el termini establert i d'haver oït, si pertoca, les persones interessades, la comissió tècnica de valoració ha d'elevar a definitiva la proposta d'adjudicació dels llocs, la qual pot incloure, en tot cas, els canvis que siguin conseqüència de les observacions i les reclamacions presentades. Així mateix, la proposta definitiva pot incloure, respecte de la provisional, l'esmena d'ofici dels errors materials, aritmètics o de fet que s'hi hagin detectat. Una vegada elevada la proposta definitiva, la consellera de Presidència i Administracions Públiques n'ha de dictar resolució.

9. Ocupació de llocs

Cada un dels llocs assignats només pot ser ocupat per l'adjudicatari, el qual no pot cedir-lo a terceres persones. En el cas que l'adjudicatari no pugui assistir a la fira per una causa sobrevinguda, ho ha de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, la qual podrà assignar el lloc vacant a un altre sol·licitant que hagi quedat en la llista d'espera indicada en el punt 8.

10. Mèrits per a fires futures

La participació en aquesta fira es tindrà en compte com a mèrit per a fires futures artesanes organitzades pel Govern de les Illes Balears, com ara la mateixa fira del Dia de les Illes Balears o la fira Baleart.

Normes de participació en la modalitat B: persones que duen a terme una activitat artesanal que no disposen d'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic

1. Requisits

Poden participar en aquesta modalitat B totes les persones que duen a terme una activitat artesanal que no disposen d'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per obtenir la carta d'artesà, la carta de mestre artesà, el document de qualificació artesanal i la carta de mestre artesà honorífic. Aquesta modalitat es divideix en dues d'acord amb el tipus de participant:

Modalitat B1: persones que duen a terme una activitat artesanal que no disposen de l'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, i no són venedores, atès que el seu objectiu té per finalitat única conservar i transmetre els coneixements que formen part dels oficis tradicionals i de la cultura pròpia de les Illes Balears. Aquestes persones no és necessari que estiguin donades d'alta a la Seguretat Social perquè no comercialitzen, ja que el seu objectiu no és la finalitat econòmica sinó conservar i transmetre els coneixements i la cultura del seu ofici.

Modalitat B2: persones que duen a terme una activitat artesanal que no disposen d'acreditació expedida pels consells insulars d'acord amb el Decret 41/2014, de 5 de setembre, i que són venedores.

2. Condicions

Per poder participar en la modalitat B els participants han de complir les condicions següents, a més de les assenyalades amb caràcter general:

a) Domicili fiscal: tots els participants han de tenir el domicili fiscal a les Illes Balears.

b) Regulació fiscal i social

  • Estar donats d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, amb activitat alta en l'epígraf corresponent, en el moment de la sol·licitud de participació i com a mínim fins a la data de finalització de l'esdeveniment. Resten exemptes d'aquest requisit les persones de la modalitat B1.
  • Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears. Resten exemptes d'aquest requisit les persones de la modalitat B1.

c) Seguretat i salut

  • Complir la normativa vigent en matèria de seguretat i salut, incloent-hi la normativa sobre manipulació d'aliments, si escau.
  • Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi qualsevol incident que pugui ocórrer durant el muntatge, la durada i el desmuntatge de l'esdeveniment.

d) Presentació i netedat de l'estand

  • Mantenir l'estand net i ordenat durant tot el transcurs de l'esdeveniment.
  • L'estand ha de reflectir una imatge professional i atractiva dels productes exposats.​​​​​​​
 

​​​​​​​e) Prohibicions específiques

  • Queda prohibit l'ús de qualsevol espai o recurs de l'esdeveniment per a activitats diferents de les especificades en les condicions de participació.
  • No es permet la venda de productes que no compleixen les normatives de producció i venda establertes d'acord amb les lleis aplicables.

3. Sol·licituds

La sol·licitud i les declaracions responsables per participar en la modalitat B inclosa en la fira del Dia de les Illes Balears 2025 s'han de presentar d'acord amb els models que figuren a la Seu Electrònica i a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, emplenades degudament i s'han d'adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques. Les sol·licituds s'han de presentar en la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El termini per presentar les sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 18 de desembre de 2024.

La presentació de la sol·licitud constitueix un compromís irrevocable per part de la persona sol·licitant d'acceptar i acatar les normes que estableixen aquestes bases i les disposicions concretes que pugui establir l'organització per al bon desenvolupament del mercat.

Les persones interessades a participar en la modalitat B han de presentar juntament amb la sol·licitud degudament emplenada la documentació següent:

a) Una còpia del DNI per ambdues cares. En el cas de les persones jurídiques, s'ha de presentar a més una còpia del CIF de l'empresa i del DNI del representant legal. En el cas dels ciutadans estrangers, una còpia de la targeta de residència que habilita per treballar a Espanya i el document identificatiu en vigor (DNI o passaport).

b) El certificat d'empadronament a les Illes Balears de la persona titular.

c) Declaració responsable que acredita que els productes amb els quals participarà responen a una elaboració pròpia, d'acord amb la memòria presentada.

d) Un certificat actualitzat d'alta en l'impost d'activitats econòmiques, en el qual figuri un epígraf d'activitat artesanal, així com l'antiguitat en l'activitat artesanal. Aquest document no és necessari per als sol·licitants de la modalitat B1.

e) Únicament per a la modalitat B2. Declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

f) La documentació acreditativa d'estar donat d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, amb activitat alta en l'epígraf corresponent, en el moment de la sol·licitud de participació i com a mínim fins a la data de finalització de l'esdeveniment. Aquesta documentació no és necessària per als sol·licitants de la modalitat B1.

g) Una memòria explicativa del procés d'elaboració dels productes, que descrigui la totalitat de les tècniques usades en els productes a la venda.

h) Un dossier fotogràfic en el qual estiguin representats els productes per exposar o vendre i que reflecteixin les tècniques bàsiques que utilitza l'artesà. Ha de contenir un mínim de 5 fotografies en format electrònic de resolució suficient. No es pot exposar o vendre cap tipus de producte que no estigui inclòs en el dossier fotogràfic.

i) Una fotografia de l'estand muntat, tret que sigui la primera participació en una fira. Els tipus de productes o les tècniques de treball que apareguin a la fotografia i que no estiguin inclosos en les fotografies del dossier no es poden exposar o vendre en la fira. En el cas que l'exposició reflectida en la fotografia no compleixi les normes d'aquestes bases, es pot denegar la participació a la fira.

j) La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent durant els dies del mercat i el rebut del pagament. S'ha de presentar obligatòriament una vegada se'ls hagi adjudicat un lloc.

k) La documentació acreditativa dels criteris de selecció consignats en la sol·licitud.

Sens perjudici del que s'estableix anteriorment, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot reclamar a la persona sol·licitant qualsevol informació o documentació addicional que consideri necessària, amb la finalitat de verificar les dades aportades.

La documentació i la informació detallades sobre el procés de sol·licitud estaran disponibles en la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

4. Criteris de selecció

Es disposa de 43 places per a la participació en aquesta modalitat B. En cas que hi hagi més sol·licituds que llocs disponibles, s'ha d'aplicar un sistema de baremació basat en els criteris següents:

a) Antiguitat

Com a requisit la persona sol·licitant ha de figurar d'alta en l'impost d'activitats econòmiques (IAE) en el moment de presentar la sol·licitud en qualsevol dels epígrafs que possibiliten dur a terme l'activitat productiva reconeguda com a ofici artesà segons la llista del Repertori d'Oficis Artesans (ROA), aprovat per l'Ordre 5/2023 del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (BOIB núm. 27, de 2 de març de 2023). A més dels oficis inclosos en el ROA, es poden tenir en compte les famílies següents: fotògrafs artesans, saliners i d'altres que la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, amb l'assessorament de les unitats d'artesania dels consells insulars, consideri adequades a l'objecte del mercat d'oficis tradicionals.

Per tant, s'ha de valorar l'antiguitat de l'alta a l'IAE d'acord amb la baremació següent:

  • De forma ininterrompuda des de gener de 2022, 150 punts.
  • De forma ininterrompuda des de gener de 2023, 70 punts.
  • Almenys 12 mesos des de gener de 2022, 50 punts.
  • Almenys 6 mesos computats des de gener de 2023 fins a la data d'inici del termini de presentació de sol·licituds, 25 punts.

b) Premis i reconeixements

  • 80 punts per cada premi d'artesania, medalla d'or, medalla d'honor o similar atorgats pels consells insulars i el Govern de les Illes Balears.
  • 40 punts per cada premi o reconeixement concedit per una altra Administració pública.

c) Participació en fires anteriors

  • 10 punts, per cada participació en la fira amb motiu del Dia de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts, per cada participació en una fira artesana organitzada pels consells insulars durant els darrers cinc anys.

La puntuació màxima en aquest apartat és de 40 punts.

d) Distincions

  • 40 punts si la persona sol·licitant té un distintiu de comerç emblemàtic atorgat per l'IDI.
  • 20 punts si la persona sol·licitant elabora productes amb una DO o IGP.

e) Xarxes socials

Disposar de xarxes socials dedicades exclusivament a la seva activitat artesana, que incloguin necessàriament imatges de la seva producció i forma de contacte. Hi ha de constar activitat, almenys, en els darrers tres mesos abans de l'inici del termini de presentació de la sol·licitud, 15 punts.

f) Web

Tenir web amb botiga en línia, 25 punts.

g) Registre de la marca

Tenir registrat el nom comercial de l'empresa artesana,10 punts. S'ha d'acreditar mitjançant una fotocòpia de la Resolució de registre de marca o nom comercial, emesa per l'Oficina Espanyola de Marques i Patents.

5. Resolució d'empats

Els empats es resolen d'acord amb l'ordre temporal de presentació de les sol·licituds en el registre d'entrada.

6. Reserva de places per doble i triple insularitat

Hi ha reserva de places per doble i triple insularitat:

  • 6 places per a Eivissa
  • 4 places per a Menorca
  • 2 places per a Formentera

En cas que hi hagi més sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, s'han d'aplicar els criteris de selecció i puntuació del punt 4. Els sol·licitants que no aconsegueixin una plaça reservada passen a computar amb la resta de sol·licitants sense reserva de plaça.

En cas que hi hagi menys sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, les places no ocupades seran ocupades pels sol·licitants de la resta d'illes d'acord amb els criteris de selecció i puntuació establerts.

7. Comissió tècnica de valoració

Una comissió tècnica de valoració, integrada per la cap del Departament de Relacions Institucionals i Europees, la cap del Servei de Relacions Institucionals i un funcionari del Servei de Relacions Institucionals, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de selecció i de reserves de llocs per insularitat. Seguidament, ha d'elaborar una llista dels sol·licitants, ordenats de major a menor puntuació.

8. Resolució de la convocatòria

El termini per resoldre aquesta convocatòria és de dos mesos comptadors des del dia que acaba el termini per presentar les sol·licituds.

Abans que acabi aquest termini, la comissió tècnica de valoració ha de publicar a la Seu Electrònica el Parlament la proposta provisional d'adjudicació dels llocs de la modalitat B inclosa en el Dia de les Illes Balears 2025. En el cas que hi hagi més de 43 sol·licitants, s'ha de publicar també una llista d'espera dels sol·licitants sense lloc adjudicat, amb la finalitat de poder assignar-los un lloc en cas que algun dels adjudicataris renunciï.

Les persones interessades poden formular observacions o reclamacions a la proposta provisional publicada en la Seu Electrònica dins el termini de dos dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la data d'exposició pública.

Després d'haver examinat les observacions i les reclamacions presentades dins el termini establert i d'haver oït, si pertoca, les persones interessades, la comissió tècnica de valoració ha d'elevar a definitiva la proposta d'adjudicació dels llocs, la qual pot incloure, en tot cas, els canvis que siguin conseqüència de les observacions i les reclamacions presentades. Així mateix, la proposta definitiva pot incloure, respecte de la provisional, l'esmena d'ofici dels errors materials, aritmètics o de fet que s'hi hagin detectat. Una vegada elevada la proposta definitiva, la consellera de Presidència i Administracions Públiques n'ha de dictar resolució.

9. Ocupació de llocs

Cada un dels llocs assignats només pot ser ocupat per l'adjudicatari, el qual no pot cedir-lo a terceres persones. En el cas que l'adjudicatari no pugui assistir a la fira per una causa sobrevinguda, ho ha de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, la qual podrà assignar el lloc vacant a un altre sol·licitant que hagi quedat en la llista d'espera indicada en el punt 8.

10. Mèrits per a fires futures

La participació en aquesta fira es tindrà en compte com a mèrit per a fires futures artesanes organitzades pel Govern de les Illes Balears, com ara la mateixa fira del Dia de les Illes Balears.

Normes de participació en la modalitat C: venedors no artesans de les Illes Balears

1. Requisits

Poden participar en aquesta modalitat C les persones que són venedores de productes no artesans.

Els participants han de vendre exclusivament els seus productes.

2. Condicions

Per poder participar en la modalitat C, els participants han de complir les condicions següents, a més de les assenyalades amb caràcter general:

a) Domicili fiscal: tots els participants han de tenir el domicili fiscal a les Illes Balears.

b) Regulació fiscal i social

  • Estar donats d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, amb activitat alta en l'epígraf corresponent, en el moment de la sol·licitud de participació i com a mínim fins a la data de finalització de l'esdeveniment.
  • Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

c) Seguretat i salut

  • Complir la normativa vigent en matèria de seguretat i salut, incloent-hi la normativa sobre manipulació d'aliments, si escau.
  • Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi qualsevol incident que pugui ocórrer durant el muntatge, la durada i el desmuntatge de l'esdeveniment.

d) Presentació i netedat de l'estand

  • Mantenir l'estand net i ordenat durant tot el transcurs de l'esdeveniment.
  • L'estand ha de reflectir una imatge professional i atractiva dels productes exposats.

e) Prohibicions específiques

  • Queda prohibit l'ús de qualsevol espai o recurs de l'esdeveniment per a activitats diferents de les especificades en les condicions de participació.
  • No es permet la venda de productes que no compleixen les normatives de producció i venda establertes d'acord amb les lleis aplicables.

3. Sol·licituds

La sol·licitud i les declaracions responsables per participar en la modalitat C inclosa en la fira del Dia de les Illes Balears 2025 s'han de presentar d'acord amb els models que figuren a la Seu Electrònica i a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, emplenades degudament i s'han d'adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques. Les sol·licituds s'han de presentar en la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El termini per presentar les sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 18 de desembre de 2024.

La presentació de la sol·licitud constitueix un compromís irrevocable per part del sol·licitant d'acceptar i acatar les normes que estableixen aquestes bases i les disposicions concretes que pugui establir l'organització per al bon desenvolupament del mercat.

Les persones interessades a participar en la modalitat C han de presentar juntament amb la sol·licitud degudament emplenada la documentació següent:

a) Una còpia del DNI per ambdues cares. En el cas de les persones jurídiques, s'ha de presentar a més una còpia del CIF de l'empresa i del DNI del representant legal. En el cas dels ciutadans estrangers, una còpia de la targeta de residència que habilita per treballar a Espanya i el document identificatiu en vigor (DNI o passaport).

b) El certificat d'empadronament a les Illes Balears de la persona titular.

c) Un certificat actualitzat d'alta en l'impost d'activitats econòmiques.

d) Declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

e) La documentació acreditativa d'estar donat d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, amb activitat alta en l'epígraf corresponent, en el moment de la sol·licitud de participació i com a mínim fins a la data de finalització de l'esdeveniment.

f) Un dossier fotogràfic en el qual estiguin representats els productes per vendre i que reflecteixin les tècniques bàsiques que utilitza. Ha de contenir un mínim de 5 fotografies en format electrònic de resolució suficient. No es pot vendre cap tipus de producte que no estigui inclòs en el dossier fotogràfic.

g) Una fotografia de l'estand muntat, tret que sigui la primera participació en una fira. Els tipus de productes o les tècniques de treball que apareguin a la fotografia i que no estiguin inclosos en les fotografies del dossier no es poden vendre en la fira. En el cas que l'exposició reflectida en la fotografia no compleixi les normes d'aquestes bases, es pot denegar la participació a la fira.

h) La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent durant els dies del mercat i el rebut del pagament. S'ha de presentar obligatòriament una vegada se'ls hagi adjudicat un lloc.

i) La documentació acreditativa dels criteris de selecció consignats en la sol·licitud.

Sens perjudici del que s'estableix anteriorment, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot reclamar a la persona sol·licitant qualsevol informació o documentació addicional que consideri necessària, amb la finalitat de verificar les dades aportades.

La documentació i la informació detallades sobre el procés de sol·licitud estaran disponibles en la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

4. Criteris de selecció

Es disposa de 10 places per a la participació en aquesta modalitat C. En cas que hi hagi més sol·licituds que llocs disponibles, s'ha d'aplicar un sistema de baremació basat en els criteris següents:

a) Registre de la marca

Tenir registrat el nom comercial de l'empresa, 10 punts. S'ha d'acreditar mitjançant una fotocòpia de la Resolució de registre de marca o nom comercial, emesa per l'Oficina Espanyola de Marques i Patents.

b) Xarxes socials

Disposar de xarxes socials dedicades exclusivament a la seva activitat, que incloguin necessàriament imatges de la seva producció i forma de contacte. Hi ha de constar activitat, almenys, en els darrers tres mesos abans de l'inici del termini de presentació de la sol·licitud, 15 punts.

c) Web

Tenir pàgina web, blog, en què es faci referència expressa a la seva activitat, incloent-hi necessàriament imatges de la seva producció i forma de contacte. Per al cas del blog, hi ha de constar activitat, almenys, en els tres darrers mesos abans de l'inici del termini de presentació de la sol·licitud, 15 punts.

Tenir web amb botiga en línia, 25 punts.

d) Publicitat

Disposar de publicitat impresa (fullet, full de mà, catàleg comercial...), 15 punts. S'ha d'acreditar mitjançant un exemplar publicitari imprès: fullet, full de mà, targeta de visita, catàleg... En cada un dels exemplars presentats han de constar les dades identificatives (nom i/o denominació comercial) i de contacte, així com imatges de la producció destinada a la venda.

e) Participació en fires anteriors

  • 10 punts, per cada participació en la fira amb motiu del Dia de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts, per cada participació en una fira artesana organitzada pels consells insulars durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts, per cada participació en una fira artesana organitzada per algun municipi de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.

La puntuació màxima en aquest apartat és de 60 punts.

5. Resolució d'empats

Els empats es resolen d'acord amb l'ordre temporal de presentació de les sol·licituds en el registre d'entrada.

6. Reserva de places per doble i triple insularitat

Hi ha reserva de places per doble i triple insularitat:

  • 1 plaça per a Eivissa
  • 1 plaça per a Menorca
  • 1 plaça per a Formentera

En cas que hi hagi més sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, s'han d'aplicar els criteris de selecció i puntuació del punt 4. Els sol·licitants que no aconsegueixin una plaça reservada passen a computar amb la resta de sol·licitants sense reserva de plaça.

En cas que hi hagi menys sol·licituds que places reservades per a una illa determinada, les places no ocupades seran ocupades pels sol·licitants de la resta d'illes d'acord amb els criteris de selecció i puntuació establerts.

7. Comissió tècnica de valoració

Una comissió tècnica de valoració, integrada per la cap del Departament de Relacions Institucionals i Europees, la cap del Servei de Relacions Institucionals i un funcionari del Servei de Relacions Institucionals, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de selecció i de reserves de llocs per insularitat. Seguidament, ha d'elaborar una llista dels sol·licitants, ordenats de major a menor puntuació.

8. Resolució de la convocatòria

El termini per resoldre aquesta convocatòria és de dos mesos comptadors des del dia que acaba el termini per presentar les sol·licituds.

Abans que acabi aquest termini, la comissió tècnica de valoració ha de publicar a la Seu Electrònica la proposta provisional d'adjudicació dels llocs de la modalitat C inclosa en el Dia de les Illes Balears 2025. En el cas que hi hagi més de 10 sol·licitants, s'ha de publicar també una llista d'espera dels sol·licitants sense lloc adjudicat, amb la finalitat de poder assignar-los un lloc en cas que algun dels adjudicataris renunciï.

Les persones interessades poden formular observacions o reclamacions a la proposta provisional publicada en la Seu Electrònica dins el termini de dos dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la data d'exposició pública.

Després d'haver examinat les observacions i les reclamacions presentades dins el termini establert i d'haver oït, si pertoca, les persones interessades, la comissió tècnica de valoració ha d'elevar a definitiva la proposta d'adjudicació dels llocs, la qual pot incloure, en tot cas, els canvis que siguin conseqüència de les observacions i les reclamacions presentades. Així mateix, la proposta definitiva pot incloure, respecte de la provisional, l'esmena d'ofici dels errors materials, aritmètics o de fet que s'hi hagin detectat. Una vegada elevada la proposta definitiva, la consellera de Presidència i Administracions Públiques n'ha de dictar resolució.

9. Ocupació de llocs

Cada un dels llocs assignats només pot ser ocupat per l'adjudicatari, el qual no pot cedir-lo a terceres persones. En el cas que l'adjudicatari no pugui assistir a la fira per una causa sobrevinguda, ho ha de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, la qual podrà assignar el lloc vacant a un altre sol·licitant que hagi quedat en la llista d'espera indicada en el punt 8.

10. Mèrits per a fires futures

La participació en aquesta fira es tindrà en compte com a mèrit per a fires futures artesanes organitzades pel Govern de les Illes Balears, com ara la mateixa fira del Dia de les Illes Balears.

Normes de participació en la modalitat D: artesans d'altres regions de l'Estat espanyol o de la Unió Europea que disposen d'acreditació de l'organisme competent de la seva comunitat autònoma o estat de la Unió Europea de carta d'artesà

1. Requisits

Poden participar en aquesta modalitat D els artesans d'altres regions de l'Estat espanyol o de la Unió Europea que disposen d'acreditació expedida pels organismes corresponents de carta d'artesà, carta de mestre artesà, document de qualificació artesanal i carta de mestre artesà honorífic. Aquesta modalitat se subdivideix en dues d'acord amb el tipus de participants:

Modalitat D1: artesans que disposen de l'acreditació expedida pels organismes corresponents al seu origen de carta d'artesà, carta de mestre artesà, document de qualificació artesanal i carta de mestre artesà honorífic, i que no són venedors. Aquests artesans no és necessari que estiguin donats d'alta a la Seguretat Social perquè no comercialitzen ja que el seu objectiu no és la finalitat econòmica sinó conservar i transmetre els coneixements i la cultura del seu ofici.

Modalitat D2: artesans que disposen de l'acreditació expedida pels organismes corresponents al seu origen de carta d'artesà, carta de mestre artesà, document de qualificació artesanal i carta de mestre artesà honorífic, i que són venedors.

Els participants han de presentar una còpia de la seva acreditació vigent juntament amb la sol·licitud de participació.

Els participants han de vendre exclusivament els seus productes artesans.

2. Condicions

Per poder participar en la modalitat D els participants han de complir les condicions següents, a més de les assenyalades amb caràcter general:

a) Domicili fiscal: tots els participants han de tenir el domicili fiscal a l'Estat espanyol o a la Unió Europea.

b) Regulació fiscal i social

  • Estar donats d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, amb activitat alta en l'epígraf corresponent, en el moment de la sol·licitud de participació i com a mínim fins a la data de finalització de l'esdeveniment, o assimilat en el cas dels ciutadans de la Unió Europea. Aquest requisit no és necessari per a la modalitat D1.
  • Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària o assimilat en el cas dels ciutadans de la Unió Europea. Aquest requisit no és necessari per a la modalitat D1.

c) Seguretat i salut

  • Complir la normativa vigent en matèria de seguretat i salut, incloent-hi la normativa sobre manipulació d'aliments, si escau.
  • Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi qualsevol incident que pugui ocórrer durant el muntatge, la durada i el desmuntatge de l'esdeveniment.

d) Presentació i netedat de l'estand

  • Mantenir l'estand net i ordenat durant tot el transcurs de l'esdeveniment.
  • L'estand ha de reflectir una imatge professional i atractiva dels productes exposats.

e) Prohibicions específiques

  • Queda prohibit l'ús de qualsevol espai o recurs de l'esdeveniment per a activitats diferents de les especificades en les condicions de participació.
  • No es permet la venda de productes que no compleixen les normatives de producció i venda establertes d'acord amb les lleis aplicables.

3. Sol·licituds

La sol·licitud i les declaracions responsables per participar en la modalitat D inclosa en la fira del Dia de les Illes Balears 2025 s'han de presentar d'acord amb els models que figuren a la Seu Electrònica i a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, emplenades degudament i s'han d'adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques. Les sol·licituds s'han de presentar en la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El termini per presentar les sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 18 de desembre de 2024.

La presentació de la sol·licitud constitueix un compromís irrevocable per part de la persona sol·licitant d'acceptar i acatar les normes que estableixen aquestes bases i les disposicions concretes que pugui establir l'organització per al bon desenvolupament del mercat.

Les persones interessades a participar en la modalitat D han de presentar juntament amb la sol·licitud degudament emplenada la documentació següent:

a) Una còpia del DNI per ambdues cares. En el cas de les persones jurídiques, s'ha de presentar a més una còpia del CIF de l'empresa i del DNI del representant legal. En el cas de ciutadans estrangers, una còpia de la targeta de residència que habilita per treballar a Espanya i el document identificatiu en vigor (DNI o passaport).

b) El certificat d'empadronament a la comunitat autònoma o municipi corresponent de la persona titular. En el cas dels ciutadans de la Unió Europea, un document similar.

c) La declaració responsable que acredita que els productes amb els quals participarà responen a una elaboració pròpia, d'acord amb la memòria presentada.

d) Un certificat actualitzat d'alta en l'impost d'activitats econòmiques, en el qual figuri un epígraf d'activitat artesanal. En el cas dels ciutadans de la Unió Europea, un document similar.

e) Únicament per a la modalitat D2. Declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i l'Agència Tributària o assimilats.

f) La documentació acreditativa d'estar donat d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, amb activitat alta en l'epígraf corresponent, en el moment de la sol·licitud de participació i com a mínim fins a la data de finalització de l'esdeveniment. En el cas dels ciutadans de la Unió Europea, s'ha de presentar un document similar.

g) Una memòria explicativa del procés d'elaboració dels productes, que descrigui la totalitat de les tècniques usades en els productes a la venda o exposició.

h) Un dossier fotogràfic en el qual estiguin representats els productes per vendre o exposar i que reflecteixin les tècniques bàsiques que utilitza l'artesà. Ha de contenir un mínim de 5 fotografies en format electrònic de resolució suficient. No es pot exposar ni vendre cap tipus de producte que no estigui inclòs en el dossier fotogràfic.

i) Una fotografia de l'estand muntat, tret que sigui la primera participació en una fira. Els tipus de productes o les tècniques de treball que apareguin en la fotografia i que no estiguin inclosos en les fotografies del dossier no es poden exposar ni vendre en la fira. En el cas que l'exposició reflectida en la fotografia no compleixi les normes d'aquestes bases, es pot denegar la participació a la fira.

j) La carta, el carnet d'artesà. Aquests documents han d'estar en vigor o s'ha d'aportar el resguard de la sol·licitud de renovació.

k) La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent durant els dies del mercat i el rebut del pagament. S'ha de presentar obligatòriament una vegada se'ls hagi adjudicat un lloc.

l) La documentació acreditativa dels criteris de selecció consignats a la sol·licitud.

Sens perjudici del que s'estableix anteriorment, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot reclamar a la persona sol·licitant qualsevol informació o documentació addicional que consideri necessària, amb la finalitat de verificar les dades aportades.

La documentació i la informació detallades sobre el procés de sol·licitud estaran disponibles en la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

4. Criteris de selecció

Es disposa de 8 places per a la participació en aquesta modalitat D. En cas que hi hagi més sol·licituds que llocs disponibles, s'ha d'aplicar un sistema de baremació basat en els criteris següents:

a) Premis i reconeixements

  • 80 punts per cada premi d'artesania, medalla d'or, medalla d'honor o similar atorgats pels consells insulars i el Govern de les Illes Balears.
  • 40 punts per cada premi o reconeixement concedit per una altra Administració pública.

b) Cartes d'artesà i qualificacions

  • 40 punts per posseir la carta de mestre artesà honorífic.
  • 20 punts, per cada carta de mestre artesà.
  • 25 punts, per cada document de qualificació artesanal (DQA).
  • 15 punts, per cada carta d'artesà a partir de la segona.

c) Participació en fires anteriors

  • 10 punts, per cada participació en la fira amb motiu del Dia de les Illes Balears durant els darrers cinc anys.
  • 5 punts, per cada participació en una fira artesana organitzada pels consells insulars durant els darrers cinc anys.

La puntuació màxima en aquest apartat és de 40 punts.

d) Distincions

  • 40 punts si l'artesà té un distintiu de comerç emblemàtic atorgat per la seva comunitat o país d'origen.
  • 20 punts si l'artesà elabora productes amb una DO o IGP.

5. Resolució d'empats

Els empats es resolen d'acord amb l'ordre temporal de presentació de les sol·licituds en el registre d'entrada.

6. Comissió tècnica de valoració

Una comissió tècnica de valoració, integrada per la cap del Departament de Relacions Institucionals i Europees, la cap del Servei de Relacions Institucionals i un funcionari del Servei de Relacions Institucionals, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de selecció. Seguidament, ha d'elaborar una llista dels sol·licitants, ordenats de major a menor puntuació.

7. Resolució de la convocatòria

El termini per resoldre aquesta convocatòria és de dos mesos comptadors des del dia que acaba el termini per presentar les sol·licituds.

Abans que acabi aquest termini, la comissió tècnica de valoració ha de publicar a la Seu Electrònica la proposta provisional d'adjudicació dels llocs de la modalitat D inclosa en el Dia de les Illes Balears 2025. En el cas que hi hagi més de 8 sol·licitants, s'ha de publicar també una llista d'espera dels sol·licitants sense lloc adjudicat, amb la finalitat de poder assignar-los un lloc en cas que algun dels adjudicataris renunciï.

Les persones interessades poden formular observacions o reclamacions a la proposta provisional publicada en la Seu Electrònica dins el termini de dos dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la data d'exposició pública.

Després d'haver examinat les observacions i les reclamacions presentades dins el termini establert i d'haver oït, si pertoca, les persones interessades, la comissió tècnica de valoració ha d'elevar a definitiva la proposta d'adjudicació dels llocs, la qual pot incloure, en tot cas, els canvis que siguin conseqüència de les observacions i les reclamacions presentades. Així mateix, la proposta definitiva pot incloure, respecte de la provisional, l'esmena d'ofici dels errors materials, aritmètics o de fet que s'hi hagin detectat. Una vegada elevada la proposta definitiva, la consellera de Presidència i Administracions Públiques n'ha de dictar resolució.

8. Ocupació de llocs

Cada un dels llocs assignats només pot ser ocupat per l'adjudicatari, el qual no pot cedir-lo a terceres persones. En el cas que l'adjudicatari no pugui assistir a la fira per una causa sobrevinguda, ho ha de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, la qual podrà assignar el lloc vacant a un altre sol·licitant que hagi quedat en la llista d'espera indicada en el punt 7.

9. Mèrits per a fires futures

La participació en aquesta fira es tindrà en compte com a mèrit per a fires futures artesanes organitzades pel Govern de les Illes Balears, com ara la mateixa fira del Dia de les Illes Balears o la fira Balear.