Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MURO
Núm. 782513
Reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament de Muro
Atès que ha transcorregut el termini de trenta dies d'exposició pública de l'acord d'aprovació inicial del reglament de participació ciutadana de l'Ajuntament de Muro, l'acord fins a les hores provisional ha esdevingut definitiu en virtut de la presumpció establerta a l'article 49 c) in fine de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (LRBRL), i a l'article 102 d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de els Illes Balears (LMRLIB).
En compliment d'allò que disposa l'article 70.2 de la LRBRL i 103 LMRLIB es publica a continuació el text íntegre del reglament aprovat en el ben entès que aquest entrarà en vigor quan s'hagi produït la dita publicació i hagi transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la LRBRL i 113 de la LMRLIB.
REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DE L' AJUNTAMENT DE MURO
INDEX
PREÁMBUL
TITOL PRELIMINAR- DISPOSICIONS GENERALS
TÍTOL PRIMER: DEL REGISTRE MUNICIPAL D'ASSOCIACIONS
TÍTOL SEGON. DE LES AJUDES A ASSOCIACIONS I DEL DRET D'ÚS DELS LOCALS MUNICIPALS I DELS ESPAIS I MITJANS DE COMUNICACIÓ SOCIALS.
TÍTOL TERCER. DEL DRET A LA INFORMACIÓ.
TÍTOL QUART. DEL DRET DE PETICIÓ.
TÍTOL CINQUÈ. DE LA INICIATIVA POPULAR.
TÍTOL SISÈ». DE LA CONSULTA POPULAR.
TÍTOL SETÈ». DE LA DEFENSA DELS BÉNS I DRETS PÚBLICS.
TÍTOL VUITÈ». DE L' AUDIÈNCIA PUBLICA.
TÍTOL NOVÈ. DEL CONSELL DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA.
TíTOL DESÈ. DEL DEFENSOR DEL CIUTADÀ DE MURO.
TíTOL ONZÈ. DELS PRESSUPOSTS PARTICIPATIUS
TITOL DOTZÈ : DELS CONSELLS ASSESSORS
PREÀMBUL.
Una de les bases fonamentals de la participació ciutadana És l'exercici del dret de la persona a intervenir activament en el procés de presa de decisions en qualsevol dels àmbits de la vida social.
La finalitat d'aquest reglament És facilitar i estimular la participació de la ciutadania en la presa de decisions del seu ajuntament. Constitueix una part inseparable de la societat democràtica a la qual la Constitució Espanyola de 1978 li d'Una carta de naturalesa, on es declara que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives, superar els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.
Als cridats a la participació, els poders públics han de facilitar la seva incorporació, motivar el seu interès i coneixement del fet participatiu i donar-los respostes actives des del sistema polític.
La demanda participativa existeix, almenys en estat latent, però el sistema polític no sempre ha estat capaç d'estimular la seva expressió o permetre que es manifesti, tot i que És un fet inqüestionable que la participació ciutadana És la base més sòlida en la qual s'hi assenta la construcció democràtica d'un poble.
Per a facilitar la participació seria desitjable que en el futur immediat es legislessin canvis significatius en els sistemes electorals, en els sistemes d'elecció dels Òrgans de govern i en les formes d'elaboració i execució de les decisions.
Com més eficaç, activa i dinàmica sigui l'administració, com més capacitat de gestió tengui per a desenvolupar polítiques de benestar social, més afavorir els criteris de participació dels ciutadans, ja que l'avanç en aquestes polítiques de justícia social requereix ineludiblement el compromís actiu de la ciutadania.
La participació requereix, a més del contingut material esmentat, que s'arbitrin un conjunt de mecanismes institucionals i que es reconeguin uns drets realment exercitables; és el contingut formal, polític i jurídic de la participació.
Les majories populars són les que més necessiten aquesta institucionalització: el dret Ès el poder dels pobres, la possibilitat de justícia per a aquells que pateixen desigualtats. Cal tenir una actitud oberta, innovadora i experimental en aquest camp.
La regulació dels drets difusos (consum, urbanisme, medi ambient, comunicació social, serveis públics), la participació en l'elaboració de programes d'actuació pública, la seva execució i la intervenció de la democràcia de base en la institució, són qüestions poc exercitades i És amb la participació de la pluralitat política com hem d'impulsar l'autogestió dels serveis amb el suport de l'administració. Els interlocutors col·lectius que faran possible aquesta participació ja existeixen: són les organitzacions socials, sindicals, empresarials, cíviques, culturals, etc. Una prova de la voluntat participativa d'un govern És el suport que d'una a les organitzacions populars (econòmica, jurídica, etc.) sense exigir cap tipus de dependència administrativa o partidària.
Per així amb aquest Reglament volem contribuir al fet de la participació en tota la seva extensió, amb tot el que suposa de canvis en les formes i les concepcions del discurs i la pràctica política i de repte, tant per a l'administració local com per a tots els ciutadans.
Per altra part, el darrer títol d'aquest Reglament està dedicat a crear i regular la figura del Defensor del Ciutadà de Muro.
Es vol assolir la posada en funcionament d'aquesta figura perquè esdevingui una eina clau per a la participació directa de la ciutadania en la millora del funcionament de l'Ajuntament de Muro.
Per a l'elaboració d'aquesta proposta sí han analitzat el funcionament d'institucions relacionades i d'altres figures similars a la que es vol implantar a Muro, com per exemple el Defensor del Pueblo de l'Estat i l'Ombudsman europeu. El Defensor del Ciutadà té la tasca de vetllar pels drets dels ciutadans del municipi vers l'actuació de l'administració per tal de protegir els drets fonamentals i les llibertats públiques dels ciutadans.
Per tant, És la persona que té com a missió supervisar l'actuació de l'Ajuntament de Muro.
En el cas que la competència de l'acció recaigui en una altra Administració, aquesta realitzar les accions pertinents per donar resposta a la situació creada.
TÍTOL PRELIMINAR. DISPOSICIONS GENERALS.
Article 1.
L'objecte del Reglament de Participació ciutadana és regular els canals de relació entre el poble i l'Ajuntament de Muro per facilitar la participació ciutadana en els processos de presa de decisions polítiques i en el funcionament dels serveis municipals. El poble es relaciona amb l'Ajuntament en diferents àmbits: com a usuària dels serveis municipals, com a membres d'organitzacions socials o comunitàries o com a actors actius en l'activitat política conformitat amb allò que s'ha establert en els articles 1, 4.1 a), 18, 24, i 69 a 72 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i 227 a 236 del Reglament d'Organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, aprovat per Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre.
Article 2.
L'Ajuntament de Muro pretén aconseguir a través d'aquest Reglament els objectius següents:
a) Facilitar i promoure la participació dels veïns, entitats i associacions en la gestió municipal. b) Facilitar la més àmplia informació sobre les seves activitats i serveis i establir vies de comunicació entre l'administració municipal i els ciutadans.
c) Aproximar la gestió municipal als veïns i informar-los sobre els grans temes municipals.
d) Fomentar la participació organitzada i la vida associativa i promoure la convivència solidaria en una lliure concurrència d'alternatives sobre els assumptes públics d'interès local.
Article 3.
L'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament s'estén al terme municipal de Muro i s'hi inclouen:
a) Tots els veïns inscrits en el Padró Municipal de Muro.
b) Entitats ciutadanes el domicili social i àmbit territorial de les quals estigui dins del municipi. Es consideraran entitats ciutadanes les associacions, federacions, unions i qualssevol altres formes d'integració d'associacions de base constituïdes per a la defensa d'interessos generals o sectorials dels ciutadans, sempre que es trobin inscrites en el Registre Municipal de Associacions de Muro.
Article 4.
Són drets i deures dels veïns del Municipi de Muro els reconeguts en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, en el Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, i en les altres disposicions d'aplicació, així com els previstos en aquest Reglament.
Són drets dels veïns, entre d'altres:
a) Ser elector i elegible d'acord amb allò que disposa la legislació electoral.
b) Participar en la gestió municipal en la forma que contempla aquest Reglament i d'acord amb el disposat en les lleis.
c) Intervenir en els procediments sotmesos a informació pública i exercir l'acció pública en aquells casos que així estigui reconegut.
d) Intervenir en els òrgans consultius.
e) Exigir la prestació i, si És procedent, l'establiment dels serveis públics municipals que siguin de caràcter obligatori.
f) Utilitzar els serveis públics municipals.
g) Expressar queixes i propostes pel que fa al funcionament dels serveis públics municipals.
h) Dret a la informació i a la petició de consulta popular en els termes que s'estableixen en aquest Reglament.
i) Obtenir assessorament i protecció ciutadana en cas de violació dels drets civils. Són obligacions dels veïns, d'entre d'altres:
a) Col·laborar en el més ampli sentit amb l'administració municipal a fi d'aconseguir una millor prestació dels serveis municipals.
b) Facilitar l'actuació municipal quant a la inspecció, fiscalització i seguiment de totes les matèries relacionades amb el seu àmbit de competències.
c) Sol·licitar les preceptives llicències i la resta d'autoritzacions municipals necessàries per a l'exercici de qualsevol activitat sotmesa al control de l'administració Municipal. d) Respectar el poble de Muro i la convivència amb els veïns i persones que el visiten.
e) Contribuir mitjançant les prestacions econòmiques i personals legalment previstes per a la realització de les competències municipals.
TÍTOL PRIMER DEL REGISTRE MUNICIPAL D'ASSOCIACIONS
Article 5.
1. El Registre té per objecte permetre a l'Ajuntament conèixer el nombre d'entitats existents al municipi, els seus fins i representativitat, als efectes de possibilitar una correcta política municipal de foment de l'associacionisme veïnal.
2. Els drets reconeguts a les associacions per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns només podran ser exercitats per aquelles que es trobin inscrites en el Registre Municipal de Associacions.
3. Podran obtenir la inscripció en el Registre Municipal d'associacions totes aquelles l'objecte de les quals sigui la defensa, foment o millora dels interessos generals o sectorials dels ciutadans del municipi, i en particular les associacions de veïns, les de pares d'alumnes, les entitats culturals, esportives, recreatives, juvenils, sindicals, empresarials, professionals i qualssevol altres formes d'integració de les associacions de base, amb domicili social i la majoria dels seus membres residents al municipi de Muro.
Article 6
1. La sol·licitud d'inscripció es presentar a les oficines de l'Ajuntament.
2. El Registre es portarà a la Secretaria General de l'Ajuntament i les seves dades seran públiques.
Les inscripcions es realitzaran a sol·licitud de les Associacions interessades, que hauran d'aportar les següents dades:
a) Estatuts de l'Associació.
b) Número d'inscripció en el Registre General d'associacions.
c) Noms i cognoms de les persones que ocupen els càrrecs directius.
d) Domicili social.
e) Pressupost de l'exercici econòmic en curs.
f) Programa d'activitats de l'any en curs.
g) Certificat del nombre de socis.
h) NIF de l'entitat.
Article 7.
1. En el termini d'un mes des de la sol·licitud d'inscripció, i llevat que aquell s'hagués d'interrompre per la necessitat d'aportar documentació no inclosa inicialment, l'Ajuntament notificarà a l'associació el seu número d'inscripció, i a partir d'aquest moment es considerarà d'alta amb caràcter general.
2. Les associacions inscrites estan obligades a mantenir les seves dades al dia. Els canvis de directiva que es produeixin es notificaran en el termini màxim d'un mes des de la seva decisió. El pressupost, el balanç econòmic de l'exercici anterior i el programa anual d'activitats es comunicarà a l'Ajuntament dins del primer trimestre de cada any.
3. L'incompliment di aquestes obligacions serà motiu suficient perquè l'Ajuntament pugui donar de baixa l'Associació en el Registre. De la mateixa manera, si l'entitat regularitza les obligacions incloses en aquest precepte, serà donada d'alta de nou en el Registre Municipal d'associacions.
TÍTOL SEGON DE LES AJUDES A ASSOCIACIONS I DEL DRET D'ÚS DELS LOCALS MUNICIPALS I DELS ESPAIS I MITJANS DE COMUNICACIÓ SOCIALS
Capítol I. De les ajudes a associacions
Article 8.
1. D'acord amb l'article 72 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i l'article 232 del Reial decret 2568/86, de 28 de novembre, l'Ajuntament de Muro inclourà en els seus pressupostos una partida global destinada a ajudes econòmiques per a les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal d'Associacions, tant pel que fa a les seves despeses generals com a la realització de les seves activitats i foment de l'associacionisme veïnal i de la participació ciutadana en l'activitat municipal, social i cultural.
2. En les bases d'execució dels pressupostos s'hi establiran les quanties màximes que puguin autoritzar-se i els criteris bàsics per al seu atorgament, que en tot cas tindran en compte la seva representativitat, el grau d'interès o utilitat ciutadana dels seus fins, la seva capacitat econòmica autònoma i les ajudes que reben d'altres entitats públiques o privades.
3. No podran ser subvencionades aquelles entitats que no garanteixin un funcionament democràtic, celebració d'eleccions periòdiques, participació dels associats i compliment del seu objecte social.
Article 9.
1. Les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal d'associacions podran sol·licitar ajudes econòmiques a l'Ajuntament, per a la qual cosa caldrà adjuntar-hi la documentació següent:
a) Programació d'activitats per a les quals se sol·licita ajuda, amb indicació d'objectius i destinataris.
b) Pressupost d'ingressos i despeses previstes per a la realització d'activitats.
c) Memòria d'activitats de l'any anterior.
d) Justificació de la destinació de subvencions que hagués rebut de l'Ajuntament.
e) Acreditació de la recepció d'altres subvencions per part d'altres entitats públiques o privades.
2. La resolució sobre les sol·licituds d'ajudes econòmiques, presentats prèviament els informes preceptius o que es considerin necessaris, serà acordada per l'òrgan municipal competent, segons les característiques de les entitats sol·licitants i el tipus d'ajuda que es presta.
3. Les entitats ciutadanes a les quals se'ls concedeixin ajudes econòmiques hauran de justificar en tots els casos la utilització dels fons rebuts.
4. La falta de justificació produir l'obligació de tornar a la Hisenda Municipal les quantitats no justificades.
Capítol II Del dret d'ús dels locals municipals i dels espais i mitjans de comunicació social.
Article 10.
1. Els centres cívics, les cases de cultura, els centres socials, els locals per a activitats ciutadanes i altres dotacions semblants constitueixen un servei municipal que l'Ajuntament presta a tots els ciutadans del municipi per fer més accessible la cultura i el benestar social i fomentar l'associacionisme i la participació ciutadana en la vida social.
2. Les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal podran utilitzar els locals municipals públics per a la realització de les seves activitats i seran responsables de les instal·lacions, amb les limitacions que es deriven de les condicions del local, usos específics a què estigui destinat i programació prèvia, sempre que aquestes activitats es destinin a fins lícits.
3. Les entitats associatives i grups de veïns que així ho demanin podran accedir a l'ús de mitjans públics, especialment els locals i mitjans de comunicació, amb les limitacions que imposi la coincidència de l'ús per part de diverses entitats o del mateix Ajuntament; i seran responsables del tracte donat a les instal·lacions. La Regidoria de Participació Ciutadana tendrà cura de l'exercici d'aquests drets.
TÍTOL TERCER DEL DRET A LA INFORMACIÓ
Capítol I Del dret a la informació en general
Article 11.
Per fer possible una correcta informació als ciutadans de Muro sobre la gestió de les competències i dels serveis municipals, i sense prejudici que puguin exercir-se a través de les associacions veïnals, l'Ajuntament garantir el dret a la informació d'acord amb les disposicions legals vigents i en els termes previstos en aquest Reglament
Article 12.
1. L' Ajuntament informarà els veïns de la gestió municipal a través dels mitjans de comunicació municipal i mitjançant l'edició de publicacions, fullets i bans; la col·locació de cartells, panells, tanques publicitàries i taulers d'anuncis; projecció de vídeos, organització d'actes i a través dels mitjans municipals.
2. Al mateix temps, podrà arreplegar l'opinió dels veïns i entitats ciutadanes per mitjà de campanyes d'informació, debats, assemblees, reunions, consultes, enquestes i sondeigs d'opinió. Les peticions i al·legacions que formulin els ciutadans seran obligatòriament contestades pels òrgans competents municipals.
3. Quan les circumstàncies d'interès públic així ho aconsellin i amb l'acord previ del Ple Municipal, l'acte o acord d'informació podrà trametre's directament a tots els ciutadans empadronats en el conjunt del municipi o nucli, a fi que al·leguin el que creguin convenient o expressin la seva conformitat. Aquesta informació pública individualitzada no serà incompatible amb la publicació de l'acte o acord en els butlletins oficials, quan l'esmentada publicació sigui preceptiva.
Capítol II Sol·licitud d'Informació
Article 13.
1. Els ciutadans tindran accés a la documentació dels arxius i registres municipals per informar-se sobre les activitats i els assumptes relatius a competències municipals, mitjançant una petició a l'oficina d'Atenció al Ciutadà‡.
2. La petició haurà de fer-se per escrit i s'haurà d'acreditar un interès directe com a afectat en els assumptes.
3. Quan la sol·licitud faci referència a assumptes de la competència d'altres administracions públiques, l'oficina d'Atenció al Ciutadà la dirigirà a qui correspongui i en donarà compte al peticionari. A tal efecte, l'Ajuntament establirà convenis de col·laboració amb altres administracions.
4. El retard o la impossibilitat d'accés a la informació haurà d'estar motivada i ser comunicada a l'interessat. Aquesta impossibilitat només podrà estar motivada per raons legals o de força major.
Capítol III Dret a la informació de les associacions de veïns i altres entitats
Article 14.
Sense perjudici del dret general d'accés a la informació municipal reconegut a tots els ciutadans, les associacions inscrites en el Registre Municipal gaudiran, sempre que ho sol·licitin expressament, dels drets següents:
a) Rebre al seu domicili social les convocatòries i ordres del dia dels òrgans col·legiats municipals que celebrin sessions públiques quan figurin en elles assumptes relacionats amb l'àmbit i objecte social de l'entitat.
b) Rebre les publicacions informatives, periòdiques o no, que editi l'Ajuntament i, en especial, la informació resumida dels acords del Ple i de la Junta de Govern.
c) Celebrar reunions informatives amb regidors delegats sobre assumptes de la seva competència, amb una petició prèvia raonada i per escrit, i en el termini màxim de quinze dies desprès de la seva presentació.
d) Aquells altres que expressament s'estableixin en aquest Reglament amb vista a facilitar la informació ciutadana.
Capítol IV Informació, publicitat i participació en les sessions dels Òrgans municipals
Article 15.
1. Les convocatòries i ordres del dia de les sessions del Ple es trametran als mitjans locals de comunicació social i es faran públiques al tauler d'anuncis de l'Ajuntament, amb suficient antelació.
2. Sense prejudici del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, l'Ajuntament donarà publicitat resumida de tots els acords del Ple i de la Junta de Govern. A l'efecte, es podran utilitzar els mitjans següents:
a) Edició d'un butlletí informatiu municipal.
b) Exposició al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.
c) Tramesa als mitjans de comunicació social i a les associacions de veïns.
d) Publicació en els mitjans de comunicació municipal o en altres mitjans de comunicació que en facilitin la divulgació.
Article 16.
1. Les sessions del Ple són públiques, excepte en els casos previstos en l'article 70.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril. Es facilitarà l'assistència o informació simultània a tot el públic interessat a conèixer el desenvolupament de les sessions a través dels mitjans més adequats al cas. Igualment, els representants dels mitjans de comunicació social tindran accés preferent i rebran les màximes facilitats per al compliment del seu treball.
2. No són públiques les sessions de la Junta de Govern ni les reunions de les comissions informatives. No obstant això, a les comissions informatives podran convocar-se els representants de les associacions per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns, quan ho autoritzi el seu president, només als efectes de demanar opinió o rebre informes sobre temes concrets d'interès per a l'Associació corresponent. També les associacions podran sol·licitar dels presidents de les comissions informatives la seva participació, amb veu però sense vot, a través del seu representant legal. La participació en aquestes comissions serà possible sempre que s'hagi realitzat prèviament la convocatòria, en la qual s'expressarà el lloc, la data, l'hora i l'ordre del dia dels assumptes que s'hi hagin de tractar.
3. Podran ser públiques les sessions dels altres Òrgans complementaris que puguin ser establertes, en els termes que prevegi la normativa legal i les respectives reglamentacions, estatuts o acords plenaris pels quals es regeixin.
Article 17.
1. Quan alguna associació o entitat desitgi efectuar una exposició davant del Ple sobre algun tema de l'ordre del dia en la tramitació administrativa prèvia del qual hagi intervingut com a interessat o per delegació, haurà de sol·licitar-ho al batle amb una antelació de 24 hores abans del començament de la sessió plenària. No obstant això, si es donessin circumstàncies especials sobre un tema que poguessin considerar-se de caràcter urgent, el batle podrà‡ autoritzar l'exposició sense necessitat d'aplicar els terminis i requisits esmentats. L'Associació o entitat podrà exposar el seu parer durant el temps que assenyali el batle, amb anterioritat a la lectura, debat i votació de la proposta inclosa en l'ordre del dia.
2. Els membres de l'associació o entitat que intervinguin en el Ple seran els que legalment la representen segons els seus estatuts. En tot cas, haurà d'acreditar-se'n la representació.
3. Acabada la sessió ordinària del Ple, el batle podrà obrir un torn de precs i preguntes per al públic assistent sobre temes concrets i interès municipal. Els grups municipals hauran de pronunciar-se davant dels precs i les preguntes amb brevetat. Si es tracta d'una consulta de caràcter informatiu, serà contestada per escrit en el termini d'un mes, sense perjudici que es pugui donar una resposta immediata. Si es tracta d'una proposta d'actuació, el batle, decidirà si es pren en consideració o no el prec i la tramitació que se li hagi de donar. Aquesta resolució es notificarà a l'interessat.
4. Correspon al secretari de l'Ajuntament o al funcionari en qui delegui notificar l'autorització del batle al representant de l'associació o entitat interessada a intervenir en la sessió plenària; a través de la Secretaria General es notificarà per escrit la resposta dels grups municipals a les preguntes formulades pel públic assistent i es notificarà la resolució adoptada en relació amb els precs presentats al Ple per aquell.
Capítol V De l'oficina d'atenció a la ciutadania
Article 18.
1. A l'Ajuntament hi haurà una Oficina d'atenció a la Ciutadania, les funcions de la qual seran les següents:
a) Canalitzar qualsevol activitat relacionada amb la informació al ciutadà, així com la resta de la informació que l'Ajuntament proporcioni.
b) Informar el públic sobre les finalitats, les competències i el funcionament dels distints òrgans i serveis dependents de l'Ajuntament, així com dels òrgans i serveis de l'administració de l'Estat, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del Consell Insular de Mallorca.
c) Informar sobre els tràmits administratius de cada expedient i fer-ne el seguiment oportú˙.
TÍTOL QUART DEL DRET DE PETICIÓ
Article 19.
S'entén per petició tota proposta que, explícitament o implícitament, es derivi de la presentació de suggeriments, iniciatives o peticions sobre la millora de l'estructura, funcionament i personal dels serveis administratius, així com de queixes i reclamacions que es formulin sobre la irregularitat o anormalitat en l'actuació de qualsevol Òrgan o servei públic. L'exercici d'aquest dret podrà ser individual o col·lectiu i es podrà exercir d'acord amb el que disposa la Llei Reguladora del Dret de Petició i altres disposicions sobre la matèria, amb les particularitats que s'estableixen en els articles següents.
Article 20.
1. L'exercici del dret de petició haurà de realitzar-se mitjançant un escrit adreçat a l'administració municipal. Si la petició es refereix a qüestions de competència d'altres administracions públiques o estan atribuïdes a òrgans distints, l'administració municipal informarà a qui correspongui i en donarà compte al sol·licitant.
2. Quan la petició es tracti d'una proposta d'actuació municipal i la proposta arribi a tractar-se en algun òrgan col·legiat municipal, qui actuï com a secretari trametrà al proponent, en el termini màxim d'un mes, una còpia de la part corresponent de l'acta de la sessió. Així mateix, el president de l'òrgan col·legiat podrà‡ requerir la presència de l'autor de la petició en la sessió que correspongui, als efectes d'explicar-la i defensar-la per si mateix.
3. Tota petició tramesa a l'Ajuntament haurà de ser resolta en el termini legal previst. En qualsevol cas, haurà de comunicar-se a l'interessat la resolució en el termini de 10 dies a comptar des de la seva adopció.
TÍTOL CINQUÈ DE LA INICIATIVA POPULAR
Article 21.
Els veïns amb dret de sufragi actiu a les eleccions municipals podran exercir la iniciativa popular, presentant propostes d'acords o actuacions o projectes de reglaments en matèries de competència municipal, sempre que les mateixes vagin subscrites almenys pel 5% dels veïns del municipi. Aquestes iniciatives hauran de ser sotmeses a debat i votació pel Ple, sense perjudici que siguin resoltes per l'òrgan competent en la matèria. En tot cas, es requerirà previ informe de legalitat del secretari de l'Ajuntament, així com informe de l'interventor quan la iniciativa afecti a drets i obligacions de contingut econòmic de l'Ajuntament. Les iniciatives poden dur incorporada una proposta de consulta popular local, la qual serà tramitada pel procediment i amb els requisits prevists en el títol següent d'aquest Reglament.
TÍTOL SISÈ» DE LA CONSULTA POPULAR
Article 22.
El batle, amb l'acord previ de la majoria absoluta del Ple i amb l'autorització del Govern de l'estat, podrà sotmetre a consulta popular aquells assumptes de la competència pròpia municipal i de caràcter local que siguin d'especial rellevància per als interessos de la comunitat veïnal, amb la sola excepció dels relatius a la Hisenda Local.
Article 23.
La consulta popular tendra en compte, en tot cas:
1. El dret de tot ciutadà empadronat a ser consultat.
2. El dret que la consulta expressi les possibles solucions alternatives amb la màxima informació escrita i gràfica possible.
Article 24.
Correspon a l'Ajuntament realitzar els tràmits pertinents per a la celebració de la consulta popular sobre matèries de la seva competència. El resultat de la consulta popular per via de referèndum haurà‡ de ser tractat en sessió plenària extraordinària de la Corporació, que se celebrarà en el termini màxim d'un mes després de realitzat el referèndum. El Ple haurà d'adoptar un acord tenint en compte exclusivament l'objecte de la consulta i valorant el percentatge de participació i el resultat del referèndum. Article 25. En tot allò que no està previst en aquest títol, s'estarà al que disposa la legislació estatal o de la Comunitat Autònoma per a les distintes modalitats de referèndum.
TÍTOL SETÈ» DE LA DEFENSA DELS BÉNS I DRETS PÚBLICS.
Article 26.
Tots els ciutadans que es trobin en ple gaudi dels seus drets civils i polítics tenen legitimació activa per emprendre totes les accions procedents per a la defensa dels béns i drets del municipi, si l'Ajuntament no les exercita, d'acord amb allò que s'estableix en l'article 220 del Decret 2568/1986, de 28 de novembre.
Així mateix, els ciutadans estan legitimats per a la impugnació dels actes administratius municipals que afectin els interessos col·lectius del municipi quan siguin contraris a la Llei o al bon ordre local, en els termes legalment establerts.
TÍTOL VUITÈ» DE L' AUDIÈNCIA PUBLICA.
Article 27.
És la trobada en una data determinada dels o de les responsables municipals amb el poble perquè aquest pugui rebre informació i presentar i debatre propostes en relació amb una determinada actuació pública, activitat o programa d'actuació. Es pot celebrar a través de la plataforma digital quan sigui possible, si així es demana
Article 28.
l'audiència pública podrà ser:
a) D'Informació i consulta sobre actuacions o projectes d'actuació de l'administració municipal, o de proposta d'actuacions i d'acords municipals.
b) D'ofici o per petició col·lectiva dels ciutadans.
c) En el cas de convocatòries dirigides a persones menor de 16 anys, també es pot fer a petició d'un centre educatiu.
Article 29.
Podran demanar la celebració d'audiència pública:
a) Una o vàries entitats ciutadanes, inscrites en el Registre Municipal d' Associacions, que acreditin en conjunt un mínim de cinquanta associats.
b) Un mínim del 2% del Cens Electoral dels ciutadans a través del corresponent plec de firmes degudament acreditades.
Article 30.
Els ciutadans que sol·licitin audiència pública hauran de presentar en el Registre General de l'Ajuntament el plec de firmes corresponent, en el qual haurà de constar com a mínim el nom i cognoms dels sol·licitants, el document nacional d'identitat, la data de naixement i la data de la firma. El primer firmant assumirà la responsabilitat de l'autenticitat de les dades contingudes en el plec de firmes, que haurà de ser contrastat per l'Ajuntament. Totes les notificacions i comunicacions es faran al primer firmant del plec, per la qual cosa aquest haurà de fer constar el seu domicili i la resta de dades personals suficients per a garantir la recepció de la notificació.
Article 31.
Els sol·licitants de l'audiència pública adjuntaran a la seva petició:
a) Una memòria sobre l'assumpte que s'hi hagi de debatre i l'expressió clara de la informació que se sol·licita.
b) En cas d'entitats ciutadanes, un escrit certificat pel secretari i firmat pel president acreditatiu del nombre d'associats en el moment de la presentació de la petició.
Article 32.
L'Ajuntament facilitarà la documentació necessària que sol·licitin les entitats i ciutadans interessats en l'audiència pública una setmana abans, com a mínim, de la seva realització.
Article 33.
1. Amb l'acord previ favorable de la Junta de Govern, en el termini màxim d'un mes des de que s'hagi rebut la petició ciutadana degudament presentada, el batle convocarà audiència pública.
2. Entre la convocatòria i la celebració de l'audiència pública haurà de transcórrer un termini mínim de quinze dies i màxim d'un mes.
3. L'Ajuntament difondrà la convocatòria a través dels mitjans de comunicació.
Article 34.
1. L'audiència pública es celebrarà al lloc que estableixi l'Ajuntament, i serà presidida pel batle o per un regidor delegat.
2. Assistiran a l'audiència pública el secretari de la Corporació o la persona que ell designi, que actuarà com a secretari, i els funcionaris que designi el batle.
3. El batle fixarà el començament de l'audiència, la seva duració, així com el nombre d'intervencions, rèpliques i contrarèpliques. En el cas que l'audiència es celebri per petició ciutadana, el seu ordre es fixarà d'acord amb els representants dels sol·licitants. 4. Quan els sol·licitants siguin entitats ciutadanes prendrà la paraula el seu representant o les persones designades a l'efecte. En el cas que no es tracti d'entitats ciutadanes, l'ordre per prendre la paraula ser el del plec de firmes pel qual es va sol·licitar l'audiència pública.
Article 35.
1. Es donarà trasllat de l'acta de la sessió a les entitats que hagin intervingut o al primer signant, si es tracta de persones físiques.
2. Durant els quinze dies hàbils següents a la recepció de l'acta, els interessats podran fer al·legacions al seu contingut.
3. L'expedient així completat serà tramès a la Secretaria General de l'Ajuntament, la qual ho trametrà a l'òrgan competent, segons la matèria de què es tracti.
4. L'acta de l'audiència pública s'inclourà en l'expedient que s'estigui tramitant sobre l'assumpte objecte de la informació.
5. En les audiències públiques de proposta d'actuacions i d'acords, l'òrgan competent haurà d'adoptar, en el termini de seixanta dies des de la celebració de l'acta, un dels següents acords:
a) Acceptar la proposta, parcialment o Íntegrament, per al seu estudi, tramitació i posterior adopció de l'acord que procedeixi.
b) Denegar l'adopció de la proposta amb l'informe previ dels Òrgans administratius o serveis competents.
Article 36.
Les audiències públiques no seran incompatibles amb altres actes informatius i de consulta que puguin celebrar-se entre l'administració municipal i els administrats.
TÍTOL NOVÈ DEL CONSELL DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA.
Article 37.
A fi de desenvolupar els objectius de participació, es constituirà el Consell de Participació Ciutadana.
Article 38.
El Consell estarà integrat pels següents membres:
a) President: el batle, o regidor en qui delegui.
b)Vice-president: el regidor delegat de Participació Ciutadana.
c) Vocals: Un membre per cada grup polític amb representació corporativa. Els presidents, o persona en qui deleguin, de les associacions legalment constituïdes.
d) Secretari: el de l'Ajuntament o funcionari en qui delegui, que actuarà amb veu i sense vot.
Article 39.
1. El Consell de Participació Ciutadana es reunirà ordinàriament una vegada per semestre i, amb caràcter extraordinari, si prèviament el convoca el president o ho sol·licita un terç dels seus membres.
2. Els acords s'adoptaran per majoria simple.
3. De cada reunió que se celebri s'estendrà una acta en què constin els assistents, els assumptes examinats i els acords adoptats.
4. Per a la vàlida constitució del Consell es requereix l'assistència de la meitat més un del nombre legal dels seus membres; en segona convocatòria, podrà constituir-se amb els membres presents, sempre que el seu nombre no sigui inferior a tres.
5. La Delegació de Participació Ciutadana dotarà el Consell dels mateixos mitjans humans i materials que disposa l'oficina d'Atenció al Ciutadà per al compliment de la seva funció.
Article 40.
Són funcions del Consell de Participació Ciutadana:
a) Exercir un seguiment de les obres i els serveis municipals en qualsevol de les àrees de gestió municipal.
b) Elevar a la Corporació o als regidors competents les aspiracions del veïnat amb vista a la prioritat o urgència de la realització, la reforma o la millora d'obres, instal·lacions i serveis de caràcter municipal que el Consell consideri que mereixen especial atenció i formular els informes i propostes pertinents abans de l'elaboració dels Pressuposts Municipals.
c) Informar de les denúncies per funcionament anormal de l'administració que formulin els ciutadans o entitats i reclamar de l'administració la resposta preceptiva.
d) Informar dels suggeriments dels veïns per a qualsevol activitat de la gestió municipal.
e) Fer complir aquest Reglament.
f) Preparar, coordinar i organitzar debats participatius sobre qüestions estratègiques del poble.
g) La convocatòria d'associacions del municipi per informar-les i donar compte de les principals actuacions que es realitzin a l'Ajuntament.
Article 41.
1. El Ple de l'Ajuntament podrà acordar l'establiment de consells sectorials per a cada un dels sectors o àrees d'activitat municipal, amb la finalitat de canalitzar la participació dels ciutadans i les seves associacions en els assumptes municipals.
2. La composició, organització, àmbit d'actuació i règim de funcionament de cada consell sectorial s'establirà‡ en el corresponent acord plenari.
TíTOL DESÈ» DEL DEFENSOR DEL CIUTADÀ DE MURO.
Article 42.
1. El Defensor del Ciutadà serà l'Òrgan d'acolliment i assessorament de totes aquelles persones que considerin vulnerats els seus drets civils o vulguin manifestar els seus greuges en relació amb el funcionament de les administracions públiques. Orientarà els ciutadans quant a la millor manera d'expressar les seves queixes o exercir els seus drets. En tot cas, serà el seu objectiu prioritari defensar els interessos de les capes socials més marginades i, per tant, amb més dificultats a l'hora de poder manifestar els seus desigs.
2. El Defensor del Ciutadà‡ compleix les seves funcions amb independència i amb objectivitat, investigant i resolent els expedients iniciats d'ofici i les queixes formulades a petició de part.
Article 43.
El Defensor del Ciutadà‡ no està subjecte a cap mandat imperatiu. No rep instruccions de cap autoritat i compleix les seves funcions amb autonomia i segons el seu criteri.
Article 44.
Tota l'administració i poders públics dependents de l'Ajuntament de Muro són susceptibles de les accions i competències del Defensor del Ciutadà‡ de Muro, estant obligats a informar, ajudar, facilitar i auxiliar amb caràcter preferent i urgent el Defensor del Ciutadà‡ en les seves gestions.
Article 45.
1. El Defensor del Ciutadà de Muro mantindrà una estreta col·laboració amb el Síndic de Greuges de les Illes Balears, una vegada implementada aquesta figura, el Defensor del Pueblo i l'Ombudsman europeu, i en general amb tots els síndics amb els quals hi hagi un interès comú.
2. En el cas de ser rebudes queixes referents a actuacions d'altres administracions, es trametran al síndic corresponent i se n'informarà a la persona interessada.
Article 46.
1. El Defensor del Ciutadà de Muro serà elegit i nomenat pel Ple de l'Ajuntament de Muro per majoria de les dues terceres parts dels membres de la Corporació.
2. Podrà ser elegit Defensor del Ciutadà qualsevol ciutadà, veí de Muro, major d'edat, que gaudeixi dels seus drets civils i polítics. Es requerirà que estigui empadronat al municipi amb una antiguitat com a mínima de dos anys i que sigui una persona rellevant i reconeguda dins el municipi, amb una trajectòria personal i social amb prou garanties Ètiques i morals, i preferiblement que hagi dedicat part dels seus esforços personals en la millora dels interessos dels ciutadans de Muro dins qualsevol camp.
3. Per garantir la màxima independència en el desenvolupament de les seves funcions, el Defensor del Ciutadà‡ serà políticament independent: no podrà pertànyer a cap sindicat ni partit polític. A més, la condició de Defensor del Ciutadà‡ És incompatible amb qualsevol mandat representatiu i amb l'exercici de càrrecs polítics o similars o també en el desenvolupament de funcions administratives al servei de l'Ajuntament de Muro.
4. El nomenament com a Defensor del Ciutadà serà per un període de 4 anys prorrogables.
5.El Consell de Participació Ciutadana podrà elevar al Ple una proposta de nomenament del Defensor del Ciutadà.
Article 47.
1. El procés d'iniciar l'elecció del Defensor del Ciutadà serà responsabilitat del regidor delegat de Participació Ciutadana, que serà l'encarregat de proposar el nomenament al plenari municipal, sense perjudici d'allò previst al darrer apartat de l'article anterior.
2. Un cop elegit el possible candidat, se li comunicarà per escrit el seu nomenament, i el dia i l'hora per a la presa de possessió davant plenari. Un cop efectuada aquesta presa de possessió, es publicarà el nomenament al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. El Defensor del Ciutadà que acabi mandat seguirà en les seves funcions fins a la presa de possessió del nou Defensor.
Article 48.
1. El Defensor del Ciutadà cessa per alguna de les causes següents:
a).-Per renúncia expressa.
b).-Per extinció i transcurs del temps pel qual fou elegit.
c).-Per defunció.
d).-Per pèrdua de la condició de veí del municipi de Muro.
e).-Per condemna a causa de delicte dolós per sentència ferma.
f).-Per destitució.
g).-Per incapacitat o inhabilitació per a l'exercici dels drets polítics declarada per decisió judicial ferma.
2. Un cop produït el cessament, s'iniciarà el procediment per a l'elecció del nou Defensor.
3. La petició de destitució del Defensor del Ciutadà pot venir per dues bandes:
a).-Per petició de la ciutadania. En aquest cas, s'atendrà la petició de cessament si es demostra que hi ha un 5% de la ciutadania de dret del municipi que ho sol·licita. Produïda aquesta situació, el Ple de la corporació haurà‡ de prendre en consideració aquesta demanda ciutadana, i haurà d'adoptar acord estimatiu o desestimació del cessament.
b).-A petició d'una quarta part del total de membres del Ple de la corporació.
4.Una vegada efectuada aquesta petició, el cessament es produirà si emeten vot favorable al cessament les dues terceres parts del membres de la Corporació.
5.Quan concorri una causa d'incompatibilitat en qui haurà estat elegit Defensor del Ciutadà, aquest, abans de prendre possessió, haurà de cessar en el càrrec o en l'activitat incompatibles. Si no ho fa en els vuit dies següents a l'elecció, s'entendrà que no accepta el nomenament. La mateixa norma s'ha d'aplicar en el cas de sobrevenir una incompatibilitat.
Article 49.
1. Dins el primer trimestre de cada any, el Defensor del Ciutadà ha de presentar al Ple un informe de les seves actuacions respecte a l'exercici anterior, en el qual ha de constar necessàriament:
a) El nombre i la mena de les queixes formulades i dels expedients iniciats d'ofici.
b) Les queixes rebutjades, les que es troben en tramitació i les ja investigades amb el resultat obtingut, i també les causes que hi varen donar lloc.
c) Un informe proposta motivat per a la millora de la gestió que desenvolupa l'Ajuntament de Muro, a partir de les queixes formulades per la ciutadania o a partir de les seves pròpies observacions.
2. No han de constar en l'informe les dades personals que permetin la identificació pública dels interessats en el procediment d'investigació. No obstant això, quan ho considerarà necessari hi podrà incloure el nom d'aquelles persones a qui fa referència, de conformitat amb la legalitat vigent.
3. Pot presentar també informes extraordinaris quan ho requereixin la urgència o la importància dels fets que motiven la seva intervenció.
4. El Defensor del Ciutadà ha d'exposar oralment un resum de l'esmentat informe al Ple del Consistori, al final del qual els regidors municipals podran intervenir per fixar la seva posició.
5. L'informe per al Ple de l'Ajuntament serà publicat anualment i restarà a disposició de qualsevol persona física o jurídica que ho sol·liciti. A més, anualment i una vegada publicat, es lliurarà còpia a tots els membres de la Corporació, a la Secretaria, i al Registre de l'Ajuntament, i també a la resta de síndics que estiguin en actiu dins els municipis de les Illes Balears, i al Síndic de Greuges de la Comunitat Autònoma una vegada siguin nomenat. També És podrà trametre a les persones, càrrecs, organitzacions i institucions que el Defensor consideri adient en cada moment.
Article 50.
1. Es poden adreçar al Defensor del Ciutadà sol·licitant-li que actui en relació amb la queixa que formulen les persones físiques o jurídiques que invoquen un interès legítim referent a l'objecte de la queixa. No serà cap impediment la nacionalitat, el municipi de residència, la minoria d'edat, la incapacitat legal del subjecte, l'internament en un centre penitenciari o de reclusió, ni en general qualsevol relació de subjecció o dependència especials d'una administració o d'un poder públic.
2. El Defensor del Ciutadà també podrà actuar d'ofici, quan ho consideri oportú i justificat, en assumptes en què l'actuació de les administracions hagi pogut produir una vulneració dels drets de les persones i ciutadans.
3. Entre la producció del fet que és objecte de la queixa i la formulació escrita d'aquesta al Defensor del Ciutadà, no pot transcórrer més d'un any. L'inici de les actuacions, quan es produeixin d'ofici, no està sotmesa a cap termini preestablert.
Article 51.
1. El Defensor del Ciutadà pot actuar en els següents casos:
a) Retards indeguts en l'actuació administrativa.
b) Errors o arbitrarietats en l'aplicació de les normes legals o quan les normes no s'apliquen com cal.
c) Tracte indegut als ciutadans.
d) Actuacions que impedeixin o deteriorin el legítim exercici dels drets constitucionals, i/o que puguin perjudicar el dret de les persones.
2. El Defensor del Ciutadà no pot actuar en els següents casos:
a) Les queixes antònimes.
b) Les que la seva tramitació pot comportar perjudicis als drets o interessos legítims de terceres persones reconeguts i emparats per llei.
c) Les referides a qüestions ja jutjades o pendents d'una resolució judicial.
d) Les que no hagin esgotat la possible actuació d'altres administracions implicades en el fet objecte de la queixa.
e) Per extinció del període transcorregut entre la presentació de la queixa i el fet concret.
f) Les queixes en què adverteixi mala fe, falta de fonament o inexistència de pretensió.
Article 52.
Les queixes, suggeriments, demandes i gestions que la ciutadania vulgui plantejar al Defensor del Ciutadà es podran realitzar mitjançant els següent mitjans :
a) Directament al Defensor del Ciutadà.
b) Per correu ordinari.
c) Mitjançant sistema fax.
d) En els registres de l'Ajuntament.
e) Mitjançant correu electrònic o l'aplicació que es pugui derivar de l'esmentat servei dins la web municipal.
Article 53.
1. Qualsevol persona física o jurídica pot presentar sense cap tipus de limitació una queixa davant el Defensor del Ciutadà. L'Atenció a les persones serà directa, no es requerirà assistència d'advocat, procurador o gestor.
El servei és universal, públic i gratuït.
2. La gestió en la tramitació dels corresponents expedients i les dades personals rebran un tracte caracteritzat per la diligència, el tracte personalitzat i la total confidencialitat.
3. Les queixes s'han de formular sempre per escrit, en el qual hi figurarà:
a).-El nom complet, l'adreça i, si pot ser, un telèfon, de la persona que la formula.
b).-El fet que origina la queixa, les circumstàncies en què es va produir i totes aquelles altres dades que puguin ser d'interès.
c).-Un detall de les accions plantejades davant l'administració per la persona que formula la queixa.
4. Tota queixa adreçada al Defensor contra l'administració ha d'haver estat plantejada prèviament davant l'organisme escaient. Per tant, el Defensor del Ciutadà no donarà curs a les peticions que no s'hagin plantejat en primer lloc davant l'administració afectada.
5. El Defensor del Ciutadà ha d'informar del resultat de les investigacions a l'autor de la queixa, la persona al servei de l'administració pública afectada o que en depèn i l'autoritat del departament, de l'organisme o de l'entitat en relació amb la qual s'ha formulat la queixa o iniciat l'expedient d'ofici; tot això fins i tot en el cas d'arxiu de les seves actuacions
Article 54.
l. El Defensor del Ciutadà té la facultat de fer els advertiments i les recomanacions que creu oportunes als organismes que no respectin els drets legítims dels ciutadans. Pot proposar fórmules d'acord o conciliació entre les parts afectades, bé sigui directament entre el ciutadà i l'administració o entre els ciutadans possiblement implicats.
2. Sempre que sigui convenient recomanarà a l'administració que introdueixi canvis o modificacions en la llei, normes o procediments en què s'observi una possible lesió dels drets dels ciutadans.
3. Les autoritats, els funcionaris i en general tot el personal dependent de l'administració o afecte a un servei públic han de facilitar al Defensor del Ciutadà les informacions, l'assistència i l'entrada a totes les dependències, centres, organismes i entitats que sol·liciti, i també les dades, els expedients i altres documents necessaris que permetin dur a terme adequadament les actuacions.
4. El Defensor del Ciutadà‡ pot fer públic el nom de les persones i els departaments, els organismes o les entitats, que obstaculitzin l'exercici de les seves funcions, i també destacar aquesta actuació en l'informe anual al Ple.
5. El superior jeràrquic o l'autoritat que prohibeixi al personal al seu servei respondre a les requisitòries del Defensor del Ciutadà haurà de manifestar-ho al mateix afectat i al Defensor mitjançant un escrit motivat.
6. Si durant les investigacions s'observen indicis d'haver-se comès infraccions disciplinàries o produït conductes o fets presumiblement delictius, el Defensor del Ciutadà ho comunicarà a l'òrgan competent o ho farà avinent tot seguit al Ministeri Fiscal.
Article 55.
1. Per complir les seves funcions, el Defensor del Ciutadà ha de disposar dels mitjans materials necessaris, d'acord amb la partida pressupostària que es destini a la creació i funcionament d'aquesta figura.
2. Les despeses vinculades al funcionament del Defensor del Ciutadà es sufragaran a càrrec de les partides específiques o generals adscrites a l'àrea de Participació Ciutadana.
Article 56.
Les decisions i les resolucions del Defensor del Ciutadà no són objecte de recurs de cap mena, i les queixes que se li formulen no afecten per res els terminis prevists per a l'exercici de les accions que siguin procedents en via administrativa o jurisdiccional.
TÍTOL ONZÈ» DELS PRESSUPOSTS PARTICIPATIUS
Article 57.
Els pressuposts participatius són una eina per promoure la participació i gestió de la gent del municipi de Muro mitjançant la qual la ciutadania pot proposar-hi decidir d'una part de la gestió dels pressuposts municipals.
Article 58.
Els pressuposts participatius tenen els següents objectius:
a) implicar la ciutadania en la presa de decisions sobre la destinació d'una part dels recursos públics, mitjançant un sistema reglat de participació. De la mateixa manera, també són objectius d'aquest procés els següents:
b) Fomentar la participació mitjançant un procés inclusiu que arribi a tota la ciutadania, associada o no.
c) Conèixer les necessitats de la població i afavorir el debat col·lectiu per prioritzar-les.
d) Planificar una despesa municipal ajustada, al màxim, a les prioritats ciutadanes.
e) Treballar per una major transparència i eficiència en la gestió municipal. –
f) Promoure el diàleg i la solidaritat entre la ciutadania a partir del coneixement de les necessitats i les mancances col·lectives.
g) Millorar la comunicació entre ciutadania i Administració local i establir espais de diàleg entre el veïnat, les associacions, el personal tècnic i els representants polítics.
h) Promoure la dimensió educadora i social de la participació ciutadana
Article 59 . Propostes; criteris bàsics de les propostes
1. Les propostes han de tenir una visió de poble.
2. L'Ajuntament posa a l'abast del procés 120.000 €, ( 100.000€ pel conjunt de la ciutadania i 20.000€ pels pressuposts joves ) L'import de les propostes que es poden presentar en el cas de les actuacions han de ser fins a un màxim de 40.000€ en el cas d'obres o reformes i de 15.000€ en el cas de subministraments, programes o activitats. Una actuació que suposi l'execució d'una obra i la redacció del corresponent projecte pot tenir un cost màxim de 55.000€ sempre i quan el cost del projecte no sigui superior als 15.000€ ni el de les obres a 40.000€.
3. Les propostes no poden fer referència a serveis o personal municipal (més policia, més educadors, més administratius, etc.) ni a subvencions previstes en altres plans municipals.
4. Pel que fa als pressuposts joves, es faran i votaran les propostes d'entre l'alumnat de 6è de primària a 4t d'ESO dels centres educatius públics o concertats de Muro
Article 60.
Les propostes que es presentin han d'acomplir les condicions següents:
a) Han de ser de competència municipal.
b) Han de ser coherents amb els valors i plans municipals aprovats.
c) Han de ser iniciatives concretes.
d) En la mesura que sigui possible, han de permetre múltiples ubicacions en el territori.
e) Han de ser d'interès general (no poden respondre a interessos particulars).
f) Han de donar resposta a una necessitat concreta.
g) Han de ser realitzables tècnicament, viables econòmicament i respectuoses amb el marc jurídic i legal existent.
h) Han de tenir un horitzó temporal clar (principi i final i una durada no superior a un any)
No s'han d'admetre les propostes següents:
a) Les actuacions que, per realitzar-se, estiguin condicionades a l'obtenció d'una subvenció o de finançament extern
b) Les que puguin suposar la modificació de les relacions contractuals que pugui tenir l'Ajuntament.
c) Les que es proposin en nom de l'Ajuntament o de les seves àrees, en nom de l'Equip de Govern o en nom de partits polítics.
d) Les que sortiren elegides l'any anterior.
Article 61
l' Àmbit d'actuació L'àmbit d'actuació de les propostes presentades en els pressupostos participatius ha d'esser Muro, Platja de Muro i sa Caseta des Capellans.
Article 62 Estructura del procés
El procés preveu quatre fases clares:
Fase I. Definició i concreció del procés de pressupostos participatius i inici de la campanya informativa dels pressupostos participatius.
Fase II. Elaboració, presentació i avaluació de les propostes i exposició pública d'aquestes.
Fase III. Elecció de les propostes i aprovació d'aquestes, per Ple, en els pressupostos
Fase IV. Execució, seguiment i rendiment de comptes de les propostes
Fase I. Definició i concreció del procés de pressupostos participatius i inici de la campanya informativa dels pressupostos participatius
S'ha de fer difusió del procés amb una campanya informativa per difondre'n els objectius i amb la dinamització de diferents actes públics. De manera més concreta, aquestes actuacions consisteixen en el següent:
La campanya informativa inclou la difusió del procés (cartells, premsa, punts d'informació itinerants, web de l'Ajuntament i Facebook i demés pàgines oficials de l'Ajuntament de Muro).
La dinamització d'activitats consisteix a convocar assemblees per aprovar les normes de funcionament per a l'any en curs, informar sobre l'estat d'execució de les propostes guanyadores de l'any anterior i altres perquè la ciutadania pugui debatre i formular propostes.
Fase II. Elaboració, presentació i avaluació de les propostes i exposició pública d'aquestes
Inici del període d'elaboració i presentació de les propostes realitzades per la ciutadania Cada persona de més de 16 anys pot presentar totes les propostes que vulgui de manera individual o col·lectiva durant un període d'un mes, entre abril i maig
La Regidoria de Participació Ciutadana ha de proporcionar un formulari de propostes en què s'han de fer constar les dades següents:
Nom i llinatges de la persona de contacte
Entitat, associació o col·lectiu al qual es representa, si escau
DNI
Adreça de correu electrònic
Telèfon
Nom de la proposta, àmbit d'actuació i motius per els quals es proposa.
Explicació detallada d'aquesta (exemples)
Destinataris principals de la proposta.
Observacions d'interès o documentació adjunta si és el cas. Només s'han d'acceptar les propostes fetes a través de la plataforma informàtica habilitada per a aquest procés o lliurades amb aquest imprès i cada imprès només pot fer referència a una proposta. La fitxa formulari ha d'estar disponible en paper i en format digital i s'ha de presentar al registre de l'Ajuntament, a un estand itinerant els dies de mercat i de festa, per via telemàtica, a través de la web i en els espais públics designats prèviament.
Primer filtratge de propostes
De totes les propostes presentades, l'equip tècnic responsable del procés de pressupostos participatius n'ha de fer la primera tria segons els criteris següents:
- Si compleix les normes del procés de pressupostos participatius.
- Si és o no de competència municipal.
- Si és viable legalment.
El Grup de Treball Intern ha d'elaborar un informe justificatiu de totes les propostes que no hagin estat seleccionades en funció de l'incompliment d'algun dels criteris esmentats anteriorment.
Una vegada feta aquesta tria, s'han de llistar totes les propostes que compleixin els requisits anteriors i, en el cas que siguin superiors a 15, s'han d'habilitar espais que permetin seleccionar les 15 propostes finalistes
L'espai per defensar les propostes i prioritzar-ne les 15 finalistes és l'Assemblea.
La defensa de les propostes en aquesta Assemblea és voluntària i s'ha de regular un temps màxim d'exposició. En aquest cas, per decidir les 15 propostes finalistes, s'ha de fer una votació, en la qual poden participar les persones que hi assisteixin.
Avaluació tècnica:
El Grup de Treball format per un tècnic de cada àrea municipal s'ha d'encarregar de fer l'avaluació tècnica de totes les propostes admeses i de fer un informe per determinar si la proposta:
- És de competència municipal.
- No contradiu els plans municipals aprovats.
- És viable tècnicament.
- És quantificable econòmicament.
- Respecta el marc jurídic i legal existent.
- És sostenible.
- Es considera una actuació de desenvolupament (inclusió social, educatiu, diversitat de col·lectius, equitat social i de gènere).
- Es considera una inversió que té un inici i un final i no suposa un cost addicional per a futurs pressupostos, ni en crea dependència.
En el cas que les propostes siguin similars o que puguin formar part d'una altra de més genèrica, la Comissió Tècnica les ha d'agrupar i fer un informe justificatiu de la unificació. A més, també ha de poder convocar les parts proponents per valorar la conveniència o no d'unificar-les.
La Comissió Tècnica ha de validar, en tot moment, els criteris de valoració i ha de remetre al Grup de Treball Intern tots els aclariments o les modificacions dels criteris d'avaluació.
De tota manera, el fet que les propostes no siguin acceptades no significa que no tenguin una utilitat o que no puguin ser estudiades. Per aquest motiu, totes les demandes s'han de fer servir com a indicadors de necessitat de la ciutadania per fer una diagnosi de l'estat del municipi.
Durant el període d'avaluació, qualsevol tècnic o tècnica de l'Ajuntament s'ha de posar en contacte amb la persona, el col·lectiu o les entitats que hagin redactat la proposta per aclarir aquells aspectes que no resultin clars.
Han de quedar excloses de la selecció les propostes en què es produeixi alguna de les circumstàncies següents:
a)Les que no són de competència municipal, tot i que, si es considera oportú, s'han de remetre a les administracions competents.
b) Les que incloguin contingut o propaganda de caràcter racista, sexista, xenòfob, d'apologia al terrorisme o el feixisme, o que atemptin contra els drets humans o la dignitat de les persones i els animals o emprin llenguatge ofensiu i insultant.
c) Les que plantegin accions d'exclusió social. - Les que proposin accions no sostenibles o que comprometin les necessitats i les possibilitats de desenvolupament de les generacions futures.
d)Les que tenguin una finalitat delictiva o atemptin contra la legislació vigent en matèria de drets fonamentals i llibertats públiques.
e) Les de culte o pròpies de confessió religiosa.
f) Les que tenguin un caràcter reiteratiu, en ser presentades per la via digital, o puguin ser considerades correu brossa (spam).
g) Les que contradiguin els diferents plans municipals aprovats.
h)Les que facin referència a activitats incloses dins programes de subvencions o plans d'ajuts, o que facin referència a despeses municipals obligatòries.
i) Les que es proposin en nom de l'Ajuntament o de les seves àrees, de l'Equip de Govern i de partits polítics.
Exposició pública
Una vegada analitzades tècnicament les propostes i validades, les propostes han d'estar en exposició pública, com a mínim, durant 15 dies abans de les votacions.
Durant aquest període, la ciutadania en assemblea ha de poder demanar audiència pública amb el personal tècnic per aclarir el sistema de valoració i donar la màxima transparència i neutralitat al procés.
De la mateixa manera, la ciutadania podrà sol·licitar espais per poder defensar les seves propostes de manera voluntària.
Fase III. Elecció de les propostes i aprovació d'aquestes, per Ple, en els pressupostos
Generalitats del procés
Una vegada acabat el termini d'exposició pública i d'haver fet els aclariments pertinents en el cas que siguin necessaris, s'ha d'obrir un període de votació d'una setmana (de dilluns a diumenge). La votació ha de ser telemàtica o presencial, mitjançant un estand itinerant (dies de mercat, festes...., etc.).
Cada persona de més de 16 anys té un vot i pot votar un màxim de tres propostes, que ha de prioritzar de major a menor importància segons el seu criteri.
S'han de considerar propostes guanyadores totes aquelles que, ordenades per prioritat, assoleixin l'import pressupostari destinat.
Durant el període d'exposició pública s'ha d'informar, com a mínim a la web municipal i en els taulers d'anuncis, sobre els dies, els horaris i la ubicació de l'urna de votacions. De la mateixa manera, aquesta informació s'ha de fer pública a les xarxes socials, als mitjans de comunicació local (premsa i ràdio)... etc.
El procés de votació
Les persones majors de 16 anys empadronades a Muro, dins el període de votació (una setmana), poden votar un màxim de 3 propostes de les 15 finalistes.
Cada votant ha de prioritzar les seves propostes d'1 a 3, essent 1 la de major preferència i 3 la de menor. Cada preferència individual va lligada a un sistema de puntuació. D'aquesta manera, quan es dona la preferència 1 automàticament el sistema de votació li dona 3 punts; si se selecciona com a preferència 2, rep 2 punts; i, si se selecciona com a preferència 3, rep 1 punt. Una vegada acabat el termini de votació, s'ha de fer un llistat per ordre de puntuació.
Totes aquelles propostes que, per pressupost, sumin fins a un màxim de 120.000 € s'hauran d'incloure en els pressupostos .
Fase IV. Execució, seguiment i rendiment de comptes de les propostes
La Comissió Permanent de Participació Ciutadana ha de fer el seguiment de l'execució dels pressupostos participatius i ha de dur a terme les tasques següents:
a) Planificar els projectes d'execució redactats de les propostes guanyadores. B)
b) Revisar els projectes d'execució redactats pel personal municipal.
c) Supervisar l'execució dels projectes.
d) Validar la memòria final del procés. Així mateix, en l'encàrrec i l'execució dels projectes s'ha de tenir en compte la contractació socialment responsable.
Durant aquest període, la Comissió Permanent de Participació Ciutadana pot sol·licitar audiència pública a les regidories implicades perquè expliquin públicament l'estat d'execució dels projectes
Article 63 Comissió Tècnica
L'Ajuntament ha de promoure la constitució de l'òrgan de participació relacionat amb la gestió de projectes públics per facilitar-ne la viabilitat, sempre tenint present allò que s'ha treballat, discutit i elaborat en les assemblees populars i en la Comissió Permanent de Participació Ciutadana.
Aquesta Comissió Tècnica ha de treballar transversalment amb totes les àrees de l'Ajuntament i ha d'estar formada per:
- El regidor o la regidora de Participació Ciutadana, qui la presideix amb veu i sense vot.
- Tres tècnics o tècniques de l'Ajuntament escollits, consensuadament, per l'equip tècnic.
- Dos membres de la ciutadania escollits en les assemblees
- un regidor com a representant de l'oposició, amb veu i sense vot
Les funcions de la Comissió Tècnica són les següents:
a) Validar el procés d'avaluació que du a terme l'equip tècnic de l'Ajuntament .
b) Proposar modificacions i millores en les propostes subjectes a votació.
c) Informar a la ciutadania sobre l'estat del procés d'avaluació de les propostes presentades a través dels mitjans de comunicació aprovats en assemblea. Així mateix, la Comissió Tècnica ha de promoure una relació fluïda entre el personal tècnic municipal i la ciutadania en cas que aquesta es vulgui assessorar, prèviament, a la redacció dels projectes i, segons les demandes que hi hagi, pot fer tallers informatius amb presència del personal tècnic.
Article 64 Assemblees
Les assemblees tenen caràcter territorial i són espais d'informació, debat, reflexió, proposta i decisió, oberts a tota la ciutadania.
Les funcions de l'Assemblea són:
- Presentar propostes en funció de les necessitats detectades.
- Proposar, debatre i consensuar, de forma democràtica, les propostes que es presentin.
- Estudiar les propostes de caire individual i adaptar-les a la col·lectivitat del municipi.
- Fer una tasca de priorització i anàlisi de les propostes.
- Sol·licitar assemblees per millorar el desenvolupament del procés.
- Proposar la realització d'audiències públiques d'àmbit de municipi, nucli o barri, si s'escau.
- Votar les propostes.
- Elegir el membre que ha de formar part de la Comissió Tècnica.
Les decisions i els acords de les assemblees s'han de prendre per consens i només quan aquest no sigui possible s'ha d'utilitzar el sistema de votació de majoria més un.
Les assemblees es convocaran amb un ordre del dia amb un moderador/a i un secretari/a i s'aixecarà acta.
Disposició addicional primera. En allò que no està previst en aquest Reglament s'estarà al que disposen les normes següents: Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local. Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local. Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova Reglament d'Organització, funcionament i règim jurídic de les Corporacions Locals. Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de població i demarcació territorial de les entitats locals. Llei orgànica 3/1981, de 6 d'abril, del Defensor del Pueblo. Disposició addicional segona. Qualsevol dubte que pugui plantejar-se en la interpretació i aplicació d'aquest Reglament, serà resolta pel Ple de l'Ajuntament. Els dubtes que se suscitin en l'aplicació de la normativa sobre informació i participació ciutadana s'interpretaran de forma que prevalgui la solució favorable a la major participació i informació. Disposició derogatòria. Des de la data d'entrada en vigor d'aquest Reglament queden derogades totes les disposicions contingudes en les ordenances municipals que s'hi oposin
TITOL DOTZÈ» DELS CONSELLS ASSESSORS
1.- Les distintes àrees municipals de l'Ajuntament de Muro podrán constituir un Consell assessor amb l'objectiu d'assessorament, informació i debat entre l'Ajuntament i associacions o entesos en la matèria amb voluntat de contribuir a la canalització de la participació ciutadana en la respectiva àrea.
2. Els acords que s' adoptin dins el Consell tenen el caràcter de dictamen, informe o petició, i no són vinculants per als òrgans de govern municipal.
3. La composició del Consell assessor, podrà regular-se de la forma en que es desenvolupi el funcionament i les sessions del Consell assessor, però com a mínim comptarà amb :
a) El regidor responsable de l'àrea
b) El personal tècnic de l'Ajuntament de Muro.
c) Les associacions i entitats que realitzen activitats vinculades amb l'àrea
d) Persones vinculades o enteses en l'àrea d'assessorament .
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Muro, en data de la signatura electrònica (20 de novembre de 2024
El batle Miquel Porquer Tugores)