Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 778543
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental sobre la revisió de l’Autorització Ambiental Integrada de la Planta d'assecatge solar de llots, promoguda per TIRME SA, vista la publicació al DOUE 2019/2010 de 12 de novembre de 2019, del document que estableix les conclusions sobre les MTD’s, de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, per a la incineració de residus
Antecedents
1. En data 28 de setembre de 2017 el conseller de Medi Ambient dicta resolució per la qual s'atorga l'Autorització Ambiental Integrada de la planta d'assecatge solar de llots, promoguda per TIRME SA al TM de Marratxí.
2. D'acord amb el que disposen els apartats 1, 2 i 3 de l'article 26 del RDL 1/2016, de 16 de desembre pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, i l'article 16 del RD 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, s'han de revisar les AAI una vegada es publiquin les conclusions relatives a les MTD.
3. En data 3 de desembre de 2019 es publica la Decisió d'execució 2019/2010 de la Comissió, de 12 de novembre de 2019, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i de Consell, per a la incineració de residus.
4. La planta d'assecatge solar de llots, promoguda per TIRME SA, està classificada a la Decisió (UE) 2019/2010 al punt 5.4.a (tractament biològic de residus).
5. En data 16 d'octubre de 2024 s'ha donat audiència al promotor.
Per tot l'anterior, i ATÈS
1. Que d'acord amb els articles 4.1 i 22.4 del RDL1/2016, una vegada atorgada l'autorització ambiental integrada l'òrgan competent ha de tenir en compte que en el funcionament de les instal·lacions s'adoptin les mesures adequades per prevenir la contaminació mitjançant l'aplicació de les millors tècniques disponibles, essent referència obligada per a l'establiment de les seves condicions les Decisions de la Comissió Europea en què es recullen les conclusions relatives a les millors tècniques disponibles.
2. Que en data 3 de desembre de 2019 es publica la Decisió d'execució 2019/2010 de la Comissió, de 12 de novembre de 2019, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i de Consell per a la incineració de residus.
3. Que d'acord amb l'article 109.2 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es corregeixen d'ofici diverses errades materials, de fet, o aritmètiques existents a l'autorització.
4. Que els informes emesos pels diferents òrgans consultats són favorables.
5. Que s'ha donat audiència al promotor.
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 12 de novembre de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències
i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent:
Resolució
Primer.- Atorgar la revisió de l'AAI de la planta d'assecatge solar de llots, promoguda per TIRME SA, vista la publicació al DOUE 2019/2010 de 12 de novembre de 2019 del document que estableix les conclusions sobre les MTDs de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, per a la incineració de residus, amb les condicions d'explotació, capacitat i processos indicats al document aportat
pel promotor «Informe de Evaluación Conclusiones MTD BFREF incineración de la Planta Secado Solar Lodos. Julio 2020», amb subjecció a les següents modificacions:
Al punt 1. Objecte
on diu:
«1. Objecte
La present AAI se concedeix a l'empresa TIRME, S.A. (CIF A07326473), única i exclusivament per a la realització de l'activitat de tractament de residus no perillosos, a les instal·lacions amb NIMA 0700007599 ubicada al Camí de Son Frau, àrea can Canut, polígon 6, parcel·la 254 del terme municipal de Marratxí i amb coordenades geogràfiques X: 472500, Y: 4387550, següents:
1. Planta d'assecatge solar de llots que ocupa una superfície de 34.970 m2 i es configura en una gran edificació de 20.385,74 m2, formada per dotze cambres d'assecatge, la zona de recepció i passadís de càrrega i descàrrega, a més de la sala de control i vestuari. A més a l'exterior es troben les dues unitats de rentat químic per al tractament de l'aire.
La instal·lació es categoritza dins l'epígraf 5.4.a de l'annex 1 de la Llei 16/2002.»
ha de dir:
«1. Objecte
La present AAI es concedeix a l'empresa TIRME, S.A. (CIF A07326473), únicament i exclusivament per a la realització de l'activitat de tractament de residus no perillosos, a les instal·lacions amb NIMA 0700007599 ubicada al Camí de Son Frau, àrea de can Canut, polígon 6, parcel·la 254 del terme municipal de Marratxí i amb coordenades geogràfiques X: 472500, Y: 4387550, següents:
1. Planta d'assecatge solar de llots que ocupa una superfície de 34.970 m2 i es configura en una gran edificació de 20.385,74 m2, formada per dotze cambres d'assecatge, la zona de recepció i passadís de càrrega i descàrrega, a més de la sala de control i vestuari. A més a l'exterior es troben les dues unitats de rentat químic per al tractament de l'aire.
La instal·lació es categoritza dins l'epígraf 5.4.b de l'annex 1 del Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre.»
Al punt 3. Desenvolupament de l'activitat
on diu:
«3. Desenvolupament de l'activitat
L'activitat es desenvoluparà d'acord als documents que obren a l'expedient, a l'establert a l'AAI i a la legislació vigent.»
ha de dir:
«3. Desenvolupament de l'activitat
3.1. L'activitat es desenvoluparà d'acord amb els documents que obren a l'expedient, a l'establert a l'AAI i a la legislació vigent.
3.2. Li és d'aplicació la Decisió d'execució 2019/2010 de la Comissió, de 12 de novembre de 2019, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i de Consell per a la incineració de residus. La persona titular tramitarà la corresponent adaptació de les instal·lacions a les condicions i als requisits introduïts per normes posteriors, en els terminis que les dites normes estableixin, i en particular les de l'aplicació de les millors tècniques disponibles.
3.3. La instal·lació té implantat un sistema integrat de gestió que inclou una certificació en la norma de gestió ambiental UNE EN ISO 14001 (AENOR), complint amb la MTD1»
A la taula del punt 6.3 on diu:
«6.3. Residus autoritzats a tractar
Residus no perillosos autoritzats pel seu tractament:
RESIDU |
CODI LER |
Operació de tractament |
Quantitat màxima autoritzada (tones/any) |
Llots del tractament d'aigües residuals urbanes |
19 08 05 |
R12/R13 |
30000 |
Llots de digestió del tractament anaeròbic de residus municipals |
19 06 14 |
R12/R13 |
3000 |
Capacitat màxima de tractament de residus de cada operació que s'autoritza:
Operació de tractament de residus autoritzada |
Codi (1) |
Capacitat màxima de tractament (tones/any) |
Assecatge tèrmic dels llots |
R12 |
30000 t/any |
Emmagatzemant de llots a l'espera de les operacions de pretractament realitzat a la planta d'assecatge o posterior |
R13 |
30000 t/any |
(1) Codificació segons Annex I i II de la Llei 22/2011, de 28 de juliol.
La capacitat màxima d'emmagatzematge autoritzada és: 459,61 Tn.»
ha de dir:
«6.3. Residus autoritzats a tractar
Residus no perillosos autoritzats per al seu tractament:
RESIDU |
CODI LER |
Operació de tractament |
Quantitat màxima autoritzada (tones/any) |
Llots del tractament d'aigües residuals urbanes |
19 08 05 |
R12/R13 |
40000 |
Llots de digestió del tractament anaeròbic de residus municipals |
19 06 04 |
R12/R13 |
3000 |
Capacitat màxima de tractament de residus de cada operació que s'autoritza:
Operació de tractament de residus autoritzada |
Codi (1) |
Capacitat màxima de tractament (tones/any) |
Assecatge tèrmic dels llots |
R12 |
40000 t/any |
Emmagatzemant de llots a l'espera de les operacions de pretractament realitzat a la planta d'assecatge o posterior |
R13 |
40000 t/any |
(1) Codificació segons Annex I i II de la Llei 22/2011, de 28 de juliol.
La capacitat màxima d'emmagatzematge autoritzada és: 459,61 Tn.»
Als condicionants d'Atmosfera on diu:
«8. Condicionants d'atmosfera»
ha de dir:
«8. Condicionants d'atmosfera fins a 12 de novembre de 2023»
Als condicionants d'Atmosfera, a continuació del punt «8. Condicionants d'atmosfera fins a 12 de novembre de 2023» s'afegeix el punt:
«8. Condicionants d'atmosfera a partir de 12 de novembre de 2023
8.1. Prescripcions de caràcter general.
1. La instal·lació haurà de complir amb l'establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA) i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; en el Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002; en el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació; en el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire; en la Decisió d'execució (UE) 2019/2010 de la Comissió de 12 de novembre de 2019 per la que s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD), de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, per a la incineració de residus; així com amb tota la normativa sectorial que li sigui d'aplicació.
8.2. Identificació d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera
1. La instal·lació en conjunt està classificada com Activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera del grup B, codi APCA 09 10 03 00 Tractament de llots (excepte incineració) segons l'annex del Reial decret 100/2011.
2. Els focus canalitzats identificats a la instal·lació, codi i grup APCA, són els següents:
Núm. Focus |
Descripció |
Codi APCA |
Grup |
FC-1 |
Torre de rentat químic 1: cambres 1-2, 10-12 |
09 10 03 00 |
B |
FC-2 |
Torre de rentat químic 2: cambres 3-9 |
09 10 03 00 |
B |
3. Els focus no canalitzats identificats a la instal·lació, codi i grup APCA, són els següents:
Núm. Focus |
Descripció |
Codi APCA |
Grup |
FNC-1 |
Sortida de cambres 1-2 |
09 10 03 00 |
B |
FNC-2 |
Sortida de cambres 3-9 |
09 10 03 00 |
B |
FNC-3 |
Sortida de cambres 10-12 |
09 10 03 00 |
B |
8.3. Controls i valors límit d'emissió
La present autorització es concedeix amb els límits i condicions tècniques que s'estableixen a continuació, llevat que reglamentàriament s'estableixin límits inferiors. Qualsevol modificació dels límits i condicions, haurà de ser autoritzada prèviament.
8.3.1. Emissions canalitzades: sortides de les dues torres de rentat químic
1. S'adjunta taula amb contaminants a mesurar, tipus de control, autocontrols i controls externs a realitzar per part d'un Organisme de Control Autoritzat (OCA), periodicitat de les mesures i valors límit d'emissió.
Contaminant |
Valor límit d'emissió |
Control/Periodicitat |
NH3 |
20 mg/Nm3 |
Controls amb periodicitat semestral: - un autocontrol entre els mesos de novembre a abril i - un control extern per OCA entre els mesos de maig a octubre |
H2S |
5 mg/Nm3 |
|
Olors Mesurat segons norma EN 13725 |
Sense valor límit d'emissió |
|
COVt |
50 mg/Nm3 |
• Valors referits a les següents condicions: T=273 K, P=101,3 kPa i gas sec.
• També es mesurarà cabal i velocitat dels gasos de sortida, humitat, temperatura i oxigen.
• El mètode de mesura per a cada contaminant serà preferiblement l'UNE-EN, en el seu defecte, s'aplicaran per aquest ordre: EN, UNE-ISO, UNE, i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s'aplicaran les més recents.
• Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir el que estableix la normativa vigent de seguretat i salut en els llocs de treball. Ha de ser accessible en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents.
• Les mesures es realitzaran en condicions normals d'operació de les instal·lacions.
• Es considerarà que es respecten els valors límit d'emissió a l'atmosfera quan els resultats de cada una de les sèries de mesures no superin els valors límit fixats. Els valors de referència no es consideren valors límit d'emissió.
8.3.2. Emissions difuses: sortides de les cambres 1-2, 3-9 i 10-12
Olors. Partícules.
1. Les mesures preventives i correctores a aplicar per minimitzar les emissions d'olors són les següents:
Tancaments:
- Millora de tancaments de cambres d'assecatge amb comportes per tal d'aconseguir aïllament total amb l'exterior.
- Millora del confinament de l'àrea de magatzem per aconseguir que les aspiracions siguin més eficaces.
- Automatització del finestral de la nau central, per configurar posicions, obertura mínima, i tancament segons condicions meteorològiques.
- Reparació de fuites, reparació de vidres de les cambres d'assecatge.
Instrumentació:
- Instal·lació de sensors de mesura de NH3 a cada cambra en el punt de sortida de l'aire de la cambra per evitar obrir cambres a l'exterior amb nivells elevats de NH3.
- Instal·lació de sensors de mesura de NH3 a la nau central.
- Millores als sensors de mesura d'humitat, temperatura, velocitat i direcció del vent.
Sistema de control de planta:
- Renovació automatitzada del cabal de les cambres, cap a torres de rentat químic, en funció de condicions de treball i condicions meteorològiques.
- Millora del sistema d'aspiració de la zona de descàrrega i magatzem de llots, connectat amb les descàrregues de camions i amb els límits de NH3 i H2S dels sensors ubicats a la zona.
- Programació de l'obertura del finestral de la nau central en funció de: velocitat i direcció del vent, dades dels sensors de NH3 i estat dels ventiladors d'extracció i torres de rentat químic.
- Programació de les comportes noves de tancament de cambres en funció de: valors dels sensors de NH3 instal·lats a sortida de cambra, estat de la cambra (funcionament anòmal), i velocitat i direcció del vent.
Millora d'operativitat, disponibilitat i manteniment:
- Caracteritzacions de llots d'entrada i anàlisi de dades per desviar partides de llots inadequades cap a la planta de metanització.
- Millora integral del sistema d'informació per poder avaluar cada cambra per separat, per a l'enviament de fluxos d'aire cap a les aspiracions o cambres, per als operaris per poder controlar millor les cambres.
- Sistema de control de nivells de NH3 a cambres d'assecatge per garantir que els corrents de gasos es dirigeixen als rentats químics en funció de les concentracions de NH3, en lloc del control per hores. Incorporació de paràmetres climàtics per optimitzar el control de la instal·lació.
- Existència d'un sistema de manteniment i verificació dels sensors de NH3 i SH2 per assegurar el seu bon funcionament.
2. Cada any es realitzarà, per part d'un Organisme de control autoritzat (OCA), un informe de modelització de la immissió d'olor, a partir de les mesures d'emissions realitzades als focus generadors d'olors.
3. Cada tres anys es realitzarà, per part d'un Organisme de control autoritzat (OCA), un informe de comprovació de l'existència, manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives d'emissions difuses, tant olors com partícules, del conjunt de la instal·lació.
8.4. Notificacions immediates
Si hi ha qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l'atmosfera o qualque superació de valors límit d'emissió, es notificarà, immediatament després del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix, s'informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.
El titular presentarà un informe d'avaluació de l'afecció ambiental de cada incidència.
8.5. Registre d'emissions i controls
El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre, que estarà a disposició de l'òrgan competent, amb dades relatives al funcionament, emissions, tasques de manteniment, incidències (revisió periòdica de la instal·lació, aturades, avaries, operacions de manteniment dels rentadors de gasos) i inspeccions, controls i informes resultants, etc., per a cada focus emissor, d'acord amb el disposat a l'article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s'ha de conservar durant un període mínim de 10 anys.»
Al punt 9.3
on diu:
«9.3. Contaminació Acústica
S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegades, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació dels compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, es a dir, la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.»
ha de dir:
«9.3. Contaminació Acústica
S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegades, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, és a dir, la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.
Es donarà compliment a la MTD37 quant a la reducció de renous.»
Al punt 10.2
on diu:
«10.2. Inventari d'emissions al Registre PRTR-Espanya
D'acord amb l'establert en l'art. 8.3 de la RD Legislatiu 1/2016, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants (Registre E-PRTR), el titular de la instal·lació notificarà al menys un cop a l'any les dades de les emissions a l'atmosfera corresponents a la instal·lació. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, al departament competent adjuntant un memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades a la base de dades del Ministeri (www.prtr-es.es). Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.»
ha de dir:
«10.2. Inventari d'emissions al Registre PRTR-Espanya
D'acord amb el que s'estableix en l'art. 8.3 del RD Legislatiu 1/2016, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants (Registre E-PRTR), per a les notificacions corresponents a l'any 2026, i a partir de l'1 de gener de 2028 el Reglament (UE) 2024/1244 del Parlament i del consell de 24 d'abril de 2024, sobre la notificació de dades mediambientals procedents d'instal·lacions industrials, pel qual es crea un portal d'Emissions Industrials, i el Reial decret 508/2007, de 20 d'abril, pel qual es regula el subministrament d'informació sobre emissions del Reglament E-PRTR i de les autoritzacions ambientals integrades, el titular de la instal·lació notificarà almenys un cop a l'any les dades de les emissions a l'aire, a l'aigua i al sòl, i transferència de residus fora de l'emplaçament, corresponents a la instal·lació.
Respecte a les emissions a l'aire, als contaminants a declarar, s'inclouran, almenys, els indicats a les taules de valors límit d'emissió. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre. Les dades han de ser revisades i validades per un organisme verificador independent del titular. Aquestes dades d'emissions seran incorporades al registre informàtic PRTR España abans del termini normatiu. En el mateix termini s'entregarà a l'òrgan competent en matèria de contaminació atmosfèrica una memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades. »
Al punt 10.3.1.
on diu:
«10.3.1. Control documental periòdic
Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l'OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.»
ha de dir:
«10.3.1. Control documental periòdic
1. Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l'OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica, d'acord amb la periodicitat indicada als apartats corresponents .
2. Per part del titular de la instal·lació, es remetran els autocontrols i tots els controls no corresponents a OCA, informes i altres documents, d'acord amb la periodicitat indicada als apartats corresponents.»
A l'apartat Emissions i immissions atmosfèriques del punt 10.3.2. Informe anual
on diu:
«Emissions i immissions atmosfèriques:
• El resultat dels autocontrols establerts a l'apartat 8.
ha de dir:
«Emissions i immissions atmosfèriques:
El titular de l'activitat, abans de l'1 de març, enviarà a l'òrgan competent un informe de l'any anterior on ha d'indicar, per a cada condició i prescripció de l'AAI en matèria d'atmosfera, les actuacions realitzades així com la data i el número de registre d'entrada, o correu electrònic, si s'escau, quan es tracta de controls i informes amb periodicitat anual o inferior. En cas d'informes amb periodicitat major, s'ha d'indicar la data i registre del darrer control o informe entregat. En cas de controls o accions que no s'hagin realitzat, a l'informe s'han d'explicar els motius justificatius de la no realització.»
Segon.- En compliment de l'article 9 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, si escau, per a l'inici i exercici de l'activitat, el titular haurà de presentar el certificat final d'obra del tècnic director davant la conselleria competent en matèria de territori, acreditativa de les obres realment executades i, si cal, les variacions entre el projecte presentat en la sol·licitud i allò realment executat.
Tercer- La present autorització s'atorga sense perjudici de la resta d'autoritzacions i llicències que resultin exigibles.
Quart.- Publicar el contingut d'aquesta resolució al BOIB i notificar a TIRME SA, al Servei de Residus i sòls contaminats, a la Secció d'Atmosfera, al Servei d'Estudis i Planificació i al Consell de Mallorca.
(Signat electrònicament: 20 de novembre de 2024)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá