Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 775678
Acord del Consell de Govern de 22 de novembre de 2024 pel qual es ratifica l’acord del Ple de l’Assemblea General del Consorci d’Infraestructures de les Illes Balears per a l’extinció del Consorci d’Infraestructures de les Illes Balears
La creació del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears es va acordar pel Consell de Govern de 21 de setembre de 2012 (BOIB núm. 140 de 25 de setembre de 2012).
És un consorci constituït per la reunificació dels consorcis que en aquell moment estaven actius i que foren creats per a la consecució del Decret 184/1996, d'11 d'octubre, on es va aprovar el Pla Extraordinari de Recuperació i Millora del Paisatge Urbà (Pla Mirall) i els creats per la pal·liació de l'estacionalitat turística, sobre la base de la Resolució del conseller de Turisme de 10 de març de 2004, per la qual es desenvolupava la convocatòria d'ajudes urgents als municipis de les Illes Balears per pal·liar l'estacionalitat turística (Pla D).
El Consorci té com a finalitats fonamentals:
Promoure, impulsar, finançar, executar i gestionar la dotació, la construcció, el manteniment, la restauració, la recuperació, la millora i la rehabilitació d'infraestructures i equipaments.
Impulsar la coordinació de les inversions que projectin les administracions públiques per a la realització, el manteniment, la restauració, la recuperació, la millora i la rehabilitació d'infraestructures i equipament.
Promoure qualsevol activitat o iniciativa relacionades amb la finalitat del Consorci que estiguin dirigides al desenvolupament de les infraestructures i l'equipament en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears
Qualsevol altra finalitat anàloga o similar a les anteriors.
Des del 2012, en què es va crear el Consorci, des de la Conselleria competent en matèria de Turisme s'han dut a terme actuacions destinades a les infraestructures i equipaments turístics de les Illes Balears però no a través del Consorci sinó directament, mitjançant l'Impost de Turisme Sostenible, les subvencions per a pal·liar els efectes de l'obertura de procediments d'insolvència del grup empresarial Thomas Cook i les subvencions i les actuacions finançades amb els Fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència. En aquests moments, les entitats locals estan dotades de la major quantitat de recursos per a destinar-los a les infraestructures i els equipaments turístics, en tota la història. Les possibilitats són múltiples i la disponibilitat de mitjans econòmics és molt important. No hi ha precedents dels imports ingents destinats a aquests objectes.
Actualment, el Consorci només està abonant els dos darrers préstecs que encara estan en vigor, finançats per les entitats locals de Sóller, a través de Caixabank, i Ciutadella, a través de Banca March. Els venciments són, respectivament, el 31 d'agost de 2026 i l'1 de gener de 2027. En el moment en què es cancel·lin aquests préstecs, el Consorci no es dissoldrà automàticament, ja que això no està previst com a causa de dissolució; caldrà seguir el procediment per tramitar-ho. Aquesta activitat residual del Consorci, en quant a gestionar els dos únics préstecs en vigor, evidencia en tot cas, que la conjuntura actual difereix substancialment de la que hi havia quan aquest es va constituir. Si la dissolució es du a terme en aquest moment, s'estalviaran recursos durant aquests dos anys i mig.
Operar a través del Consorci implica una gran quantitat de tasques addicionals, que creen una situació complicada de la qual es podria prescindir: elaborar el Pressupost anual, el Pla d'Actuació derivat d'aquest Pressupost, les possibles modificacions pressupostàries, la preparació dels comptes anuals, la remissió de la gran quantitat d'informació i documentació requerida pels auditors, la possible reformulació dels comptes, la convocatòria de les sessions de l'Assemblea general, la redacció de les propostes dels acords i l'acta de la reunió, l'informe anual d'activitat i la declaració de garantia, entre d'altres. Tot això tenint en compte que el Consorci, com a tal, no disposa de personal propi, sinó que la gestió administrativa es du a terme per part de funcionaris de la Conselleria que ja tenen assignades les tasques derivades del funcionament ordinari de la mateixa.
S'ha de tenir en compte que, pel que fa a les causes de dissolució del Consorci, s'ha d'entendre que, a més de les previstes en l'article 31 dels Estatuts, també és causa de dissolució la voluntat de les entitats consorciades de dissoldre'l. L'acord dels membres com a causa de dissolució obeeix a la base associativa de caràcter voluntari que té tot Consorci. Si l'acord de les entitats dona vida al Consorci, una decisió de les mateixes en sentit contrari és també causa de dissolució.
Atesos els antecedents esmentats, en data 30 de maig de 2024, el president del Consorci va proposar al Ple de l'Assemblea General del Consorci el següent acord, el qual va ser aprovat per unanimitat:
1- L'inici del procediment de dissolució, liquidació i extinció del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears.
2- Determinar que la causa de la dissolució és la voluntat de les entitats consorciades de dissoldre el Consorci.
3- Que l'extinció, en el cas de què es produeixi definitivament, tindrà efectes a partir l'1 de gener de 2025. Així els comptes de tancament seran els corresponents a l'exercici 2024, des de l'1 de gener fins al 31 de desembre.
4- Nomenar com a òrgan liquidador del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears la Secretaria General de la Conselleria competent en matèria de Turisme.
5- Que els Ajuntaments de Sóller i Ciutadella a partir de la data en què comenci a tenir efectes l'extinció del Consorci, l'1 de gener de 2025, quedin subrogats en la posició contractual d'aquest en els següents préstecs:
Entitat bancària |
Entitat local responsable |
Núm. préstec |
Venciment |
---|---|---|---|
Caixabank |
Ajuntament de Sóller |
9620.251-559707-72 |
31/08/2026 |
Banca March |
Ajuntament de Ciutadella |
0086 00505180515 |
01/01/2027 |
Totes les càrregues derivades d'aquests préstecs des de la seva concertació han estat finançades per cada entitat local, respectivament, i continuarà sent així en els termes estrictament originaris.
6- Que l'òrgan liquidador faci els tràmits i gestions necessàries per fer efectiva aquesta subrogació a partir de la data en què comenci a tenir efectes l'extinció.
7- Determinar que aquest Acord resta sotmès a la condició suspensiva que tots els ens consorciats el ratifiquin pels seus òrgans competents.
8- Facultar a l'òrgan liquidador per a executar aquest acord quan sigui efectiu i tramitar tot el procediment de liquidació fins a l'extinció. El liquidador haurà de sotmetre el balanç final de liquidació a l'aprovació del Ple del Consorci.
9- Que l'haver resultant de la liquidació es repartirà entre els membres del Consorci tenint en compte l'haver resultant del compte corrent vinculat al préstec que finança cada entitat local, de manera que a cada ajuntament li correspondrà el que es derivi del seu compte vinculat. I en el cas de la Comunitat Autònoma li correspondrà l'import que es derivi del compte on fa les seves aportacions.
Entre els mesos de juliol i octubre de 2024, la resta de membres consorciats han ratificat l'acord mitjançant els seus òrgans municipals competents.
En compliment de l'article 59.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es varen sol·licitar a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació dos informes previs i preceptius sobre aquesta qüestió.
En data 16 d'octubre de 2024, la Direcció General de Pressuposts i Finançament va emetre un informe favorable en relació amb l'extinció del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears amb efectes des de l'1 de gener de 2025.
En data 22 d'octubre de 2024, la Direcció General de Funció Pública ha emès informe, el qual conclou que no té cap aspecte a informar en relació a la dissolució, liquidació i extinció del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears, ja que aquest ens no disposa de personal laboral propi, ni d'òrgans unipersonals de direcció, ni de personal directiu professional i, per tant, l'extinció no produeix cap efecte en relació amb la competència de tutela dels ens integrants del sector públic instrumental autonòmic respecte de la legislació aplicable en matèria de personal.
En data 28 d'octubre de 2024, la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació va emetre un informe favorable pel que fa a la tutela de legalitat general i en matèria d'hisenda que correspon exercir a la Secretaria General de la conselleria competent en matèria d'hisenda, sens perjudici de tenir present els tres requisits sobre l'extinció que s'esmenten en la consideració jurídica 3 i que son:
a) L'extinció del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears requereix l'autorització prèvia del Consell de Govern, amb els informes previs esmentats en la consideració jurídica anterior, en els termes indicats en l'article 59.1 de la Llei 7/2010 i en l'article 35.1 dels Estatuts del Consorci.
b) La Comissió de Supervisió, Anàlisi i Proposta de Reestructuració del Sector Públic Instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'ha de pronunciar respecte de la proposta d'extinció, d'acord amb l'article 4.b) del Decret 40/2016, de 15 de juliol, de la C Comissió de Supervisió, Anàlisi i Proposta de Reestructuració del Sector Públic Instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c) L'extinció de qualsevol integrant del sector públic institucional, independentment de quina sigui la seva naturalesa jurídica (com ara el Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears), ha de ser inscrita en l'Inventari d'Entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local, d'acord amb l'article 82.3 de la Llei 40/2015.
Atès que, tal i com es recull al punt 7 de l'acord, l'extinció del consorci requereix que tots els ens consorciats el ratifiquin pels seus òrgans competents.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Turisme, Cultura i Esports, en la sessió de 22 de novembre de 2024, adoptà entre d'altres l'Acord següent:
Primer. Ratificar l'acord de 30 de maig de 2024 del Ple de l'Assemblea General del Consorci d'Infraestructures per a l'extinció del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears:
1- L'inici del procediment de dissolució, liquidació i extinció del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears.
2- Determinar que la causa de la dissolució és la voluntat de les entitats consorciades de dissoldre el Consorci.
3- Que l'extinció, en el cas de què es produeixi definitivament, tindrà efectes a partir l'1 de gener de 2025. Així els comptes de tancament seran els corresponents a l'exercici 2024, des de l'1 de gener fins al 31 de desembre.
4- Nomenar com a òrgan liquidador del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears la Secretaria General de la Conselleria competent en matèria de Turisme.
5- Que els Ajuntaments de Sóller i Ciutadella a partir de la data en què comenci a tenir efectes l'extinció del Consorci, l'1 de gener de 2025, quedin subrogats en la posició contractual d'aquest en els següents préstecs:
Entitat bancària |
Entitat local responsable |
Núm. préstec |
Venciment |
---|---|---|---|
Caixabank |
Ajuntament de Sóller |
9620.251-559707-72 |
31/08/2026 |
Banca March |
Ajuntament de Ciutadella |
0086 00505180515 |
01/01/2027 |
Totes les càrregues derivades d'aquests préstecs des de la seva concertació han estat finançades per cada entitat local, respectivament, i continuarà sent així en els termes estrictament originaris.
6- Que l'òrgan liquidador faci els tràmits i gestions necessàries per fer efectiva aquesta subrogació a partir de la data en què comenci a tenir efectes l'extinció.
7- Determinar que aquest Acord resta sotmès a la condició suspensiva que tots els ens consorciats el ratifiquin pels seus òrgans competents.
8- Facultar a l'òrgan liquidador per a executar aquest acord quan sigui efectiu i tramitar tot el procediment de liquidació fins a l'extinció. El liquidador haurà de sotmetre el balanç final de liquidació a l'aprovació del Ple del Consorci.
9- Que l'haver resultant de la liquidació es repartirà entre els membres del Consorci tenint en compte l'haver resultant del compte corrent vinculat al préstec que finança cada entitat local, de manera que a cada ajuntament li correspondrà el que es derivi del seu compte vinculat. I en el cas de la Comunitat Autònoma li correspondrà l'import que es derivi del compte on fa les seves aportacions.
Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de novembre de 2024
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens