Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 771264
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual s’aprova la modificació de la convocatòria de beques d’assistència i ajuts per a persones treballadores desocupades que siguin alumnes d’especialitats formatives finançades pel SOIB, per al període 2022-2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears és un organisme autònom creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny, que d'acord amb els seus estatuts té com a funcions gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; adaptar la formació i la requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial, l'economia social i millorar les condicions de les persones treballadores.

2. Mitjançant la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, de 21 de setembre 2022 (BOIB núm. 127, de 29 de setembre), s'aprovà la convocatòria de beques d'assistència i ajuts per a persones treballadores desocupades que siguin alumnes d'especialitats formatives finançades pel SOIB, per al període 2022-2026.

3. La línia 7 de la convocatòria, esmentada al punt anterior, regula els ajuts per a persones desocupades que tenguin al seu càrrec fills menors de 12 anys o familiars dependents fins al segon grau que cursin accions formatives finançades pel SOIB finalitzades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.

4. Els requisits, establerts al punt c) de la línia 7 de l'apartat 5 de l'Annex de la convocatòria, indiquen que per beneficiar-se dels ajuts per conciliació cal:

a) No haver rebutjat ofertes de treball adequades ni haver-se negat a participar en activitats de promoció, formació o reconversió professional en el termini d'un mes que s'esgotàs el subsidi per atur o la prestació contributiva.

b) No tenir rendes de qualsevol tipus superiors al 75 % de l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM). S'ha d'entendre complert aquest requisit sempre que la suma de les rendes de tots els integrants de la unitat familiar, inclòs el sol·licitant, dividida pel nombre de membres que la formen, no superi el 75 % de l'IPREM, la quantia del qual s'hagi establert a l'any d'inici del curs. A aquest efecte, computen com a renda l'import dels salaris socials, les rendes mínimes d'inserció o els ajuts anàlegs d'assistència social concedits per les comunitats autònomes.

A l'efecte de fer aquest càlcul s'entén per unitat familiar la formada per la persona sol·licitant, el cònjuge o la parella de fet i, si escau, els pares o les persones dependents i els fills menors de 26 anys, sempre que convisquin amb la persona sol·licitant.

5. El 25 de setembre de 2024, el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) va emetre una nota interna en relació amb l'ajut de conciliació a persones desocupades que participen en accions de formació en el treball. Aquesta nota interna informa del marc normatiu d'aquest ajut regulat per l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, pel qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació a l'àmbit laboral, en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament.

6. L'article 22.1 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, disposa que: «Els treballadors desocupats que participin en l'oferta formativa prevista en aquesta ordre podran tenir dret a ajuts a la conciliació. Aquests ajuts tenen per objecte permetre a les persones desocupades conciliar la seva assistència a la formació amb la cura de fills menors de 12 anys o de familiars dependents fins al segon grau, sempre que a l'inici de l'acció formativa compleixin el requisit de no tenir rendes de qualsevol classe superiors al 75 per cent de l'«Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples» (IPREM). A aquest efecte, computarà com a renda l'import dels salaris socials, les rendes mínimes d'inserció o els ajuts anàlegs d'assistència social concedits per les comunitats autònomes».

7. La disposició derogatòria única de l'Ordre TMS/368/2019, de 18 de març, deroga l'Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, per la qual es desplega el Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l'ocupació, en matèria de formació d'oferta i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al seu finançament.

8. La redacció del punt c) de la línia 7 de l'annex de la convocatòria és conseqüència de l'aplicació errònia de l'article 27.1 de l'Ordre TAS/718/2008, que va ser derogada per la vigent Ordre TMS/368/2019, de 28 de març.

De manera que, el punt c) de la línia 7, en primer lloc, estableix el requisit de: «No haver rebutjat ofertes de treball adequades ni haver-se negat a participar en activitats de promoció, formació o reconversió professional en el termini d'un mes des que s'esgotàs el subsidi per atur o la prestació contributiva», i en segon lloc, es fa el càlcul del 75 per cent de l'IPREM sobre la suma de les rendes de tots els integrants de la unitat familiar, en lloc d'aplicar l'article 22.1 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, en el qual se suprimeix el requisit esmentat en primer lloc i, d'altra banda, el 75 per cent de l'IPREM es calcula sobre la renda individual de la persona beneficiària que sol·licita aquest ajut.

9. El punt 6.6 de l'Annex de la convocatòria estableix que el termini per presentar les sol·licituds començarà el dia següent que es publiqui aquesta convocatòria en el BOIB i romandrà obert fins al 31 de març de 2026.

10. El 30 d'octubre de 2024 la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears va signar la memòria justificativa relativa a la modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, de 21 de setembre de 2022, per la qual s'aprova la convocatòria de beques d'assistència i ajuts per a persones treballadores desocupades que siguin alumnes d'especialitats formatives finançades pel SOIB, per al període 2022-2026. A la memòria esmentada queden acreditades les raons que justifiquen la necessitat de modificar la convocatòria.

11. Per això, i atès que es va aplicar erròniament l'article 27 de l'Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, derogada per la vigent Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, resulta oportú modificar la convocatòria de beques d'assistència i ajuts per a persones treballadores desocupades que siguin alumnes d'especialitats formatives finançades pel SOIB, per al període 2022-2026, a fi d'aplicar l'article 22.1 de l'Ordre Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, esmentada i que afecta els requisits per ser persona beneficiària de l'ajut de conciliació i la documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud.

Fonaments de dret

1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

3. L'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, per la qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament.

4. El Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 131, de 25 de juliol).

5. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per tot això, atesa la memòria justificativa de la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears esmentada i en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació del Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, dict la següent

 Resolució

1. Modificar el punt c) de la línia 7 («Ajuts de conciliació»), de l'apartat 5 de l'annex de la convocatòria, el qual queda redactat de la manera següent:

c) Tenir al seu càrrec fills menors de 12 anys o familiars dependents fins al segon grau, sempre que a l'inici de l'acció formativa no tenguin rendes de qualsevol tipus superiors al 75% de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM). A aquest efecte, computen com a renda l'import dels salaris socials, les rendes mínimes d'inserció o els ajuts anàlegs d'assistència social concedits per les comunitats autònomes.

2. Modificar el punt e) de l'apartat 6.7 de l'annex de la convocatòria, el qual queda redactat de la manera següent:

e) En cas dels ajuts de la Línia 7 («Conciliació») s'ha d'adjuntar una fotocòpia del llibre de família i el certificat de convivència expedit per l'ajuntament corresponent i l'autorització per consultar la declaració de rendes de la persona sol·licitant. En cas de familiars dependents, s'ha d'ajuntar el certificat de dependència expedit per la Direcció General de Dependència o d'un altre òrgan competent.

En cas que la persona que sol·licita l'ajut hagi presentat la declaració de renda conjunta, haurà d'adjuntar el certificat de l'IRPF de l'exercici corresponent a la data d'inici del curs o, si no en disposa, haurà d'adjuntar el de l'exercici anterior a la data d'inici del curs.

3. Ordenar la comunicació a la Base de dades nacional de subvencions i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears aquesta Resolució, la qual comença a produir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

(Signat electrònicament: 17 de novembre de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Alejandro Sáenz de San Pedro García