Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MURO
Núm. 768210
Aprovació definitiva del reglament del servei de menjar a domicili de l’Ajuntament de Muro
Atès que ha transcorregut el termini de trenta dies d'exposició pública de l'acord d'aprovació inicial del reglament del servei de menjar a domicili de l'Ajuntament de Muro, l'acord fins a les hores provisional ha esdevingut definitiu en virtut de la presumpció establerta a l'article 49 c) in fine de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (LRBRL), i a l'article 102 d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de els Illes Balears (LMRLIB).
En compliment d'allò que disposa l'article 70.2 de la LRBRL i 103 LMRLIB es publica a continuació el text íntegre del reglament aprovat en el ben entès que aquesta entrarà en vigor quan s'hagi produït la dita publicació i hagi transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la LRBRL i 113 de la LMRLIB.
Reglament del servei de menjar a domicili de l'Ajuntament de Muro
1. OBJECTE
El Servei de Menjar a Domicili és un servei públic municipal de l'Ajuntament de Muro que pot ser gestionat directament o se'n pot concertar la gestió amb entitats públiques o privades, d'acord amb la normativa vigent i les disposicions que la despleguen, tal com ho defineix l'art. 38 punt h de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
L'objecte del Reglament de règim intern és el de regular les normes de funcionament del servei, determinant els drets i les obligacions tant de les persones usuàries del servei com de l'entitat que el presta, així com els sistemes d'admissions i de baixes i les causes de suspensió o de cessament de la prestació del servei.
La finalitat del servei és donar cobertura alimentària a les persones majors de 65 anys en general i a altres persones usuàries eventuals que ho necessitin, per motius lligats al seu estat socioeconòmic i a la seva capacitat d'autonomia individual i personal.
2. MARC LEGISLATIU
L'article 9.2 de la Constitució Espanyola ordena als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives, eliminar els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.
L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix a l'article 12 els principis rectors de l'activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d'altres, la cohesió social, l'accés als serveis públics i el dret a la protecció social.
Els municipis són instruments fonamentals en les polítiques de serveis socials per la seva proximitat a la ciutadania. L'article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, atorga als municipis, a més de les competències derivades de la legislació bàsica de l'Estat i de l'exercici de les que puguin ser delegades, la regulació i
prestació dels serveis d'atenció a les persones, dels serveis públics d'assistència primària i foment de les polítiques d'acollida de les persones immigrants i la regulació i desenvolupament dels procediments, estructures organitzatives i polítiques per a la participació ciutadana en la vida local, com també l'elaboració i aprovació de programes de foment del voluntariat i associacionisme.
L'article 20.2 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears estableix que les prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques i tecnològiques. L'article 21.1 apartat k) del mateix text legal defineix l'atenció domiciliària com una prestació tècnica. L'article 14 apartat k) indica que és funció dels serveis socials comunitaris "prestar serveis d'ajuda a domicili".
Així mateix, l'article 38.1 a) de l'esmentada Llei 4/2009 estableix que correspon als municipis crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic, i els plans estratègics autonòmic i insular.
3. DEFINICIÓ DEL SERVEI D'AJUDA A DOMICILI
El Servei de Menjar a Domicili de l'Ajuntament de Muro és un servei oferit pels Serveis Socials comunitaris bàsics, que consisteix en la preparació de menús equilibrats, adaptats a les necessitats dietètiques i de salut de les persones beneficiàries i ajustats als diferents col·lectius que reben aquesta prestació, i que cobreix la necessitat bàsica d'alimentació. Per tot això constitueix un servei de suport que facilita una continuïtat de les persones en el seu entorn més proper, i ajuda a millorar les condicions socials i alimentàries de les persones beneficiàries. També inclou el repartiment d'aquests menús, per tal que les persones que, per motius d'edat, dependència o altres problemàtiques de caràcter social, i que presenten una limitació en l'activitat de fer-se el menjar, puguin veure coberta la necessitat bàsica de rebre una alimentació adequada.
Es tracta d'un suport domèstic de caràcter assistencial dirigit a millorar les condicions de vida de les persones beneficiàries en el seu entorn habitual, que contribueix a retardar processos d'institucionalització innecessaris i procura el benestar de les persones i famílies en situacions d'especial necessitat.
4. OBJECTIUS DEL SERVEI
5. BENEFICIARIS
En general, podran ser beneficiaries del servei de menjar a domicili les persones empadronades i residents a Muro , en situació de dependència, persones grans, persones amb discapacitat i dificultats d'autonomia per poder elaborar el menjar, persones amb problemes de salut mental o famílies en situació d'especial necessitat.
De forma prioritària, el Servei de Menjar a Domicili va adreçat a persones i/o famílies de Muro de que compleixen els següents requisits :
- Persones que presentin un grau de dependència o discapacitat pel qual requereixen suport en les ABVD, especialment en l'activitat d'elaborar el menjar.
- Persones en situació de vulnerabilitat social i/o econòmica que temporalment requereixin el menjar preparat. En aquests casos l'aprovació del servei haurà d'estar integrat dins un pla de millora consensuat amb la persona i/o família.
- Altres perfils de persones beneficiàries que es puguin determinar des de l'Àrea de Serveis Socials.
6. PROCEDIMENT PER A LA GESTIÓ DE LA PRESTACIÓ
L'accés al Servei de Menjar a Domicili es farà de forma directa i no s'hi podrà acollir cap persona que prèviament no n'hagi formalitzat la petició als Serveis Socials Municipals.
Així, les persones interessades hauran de presentar als Serveis Socials Comunitaris la documentació necessària per a la tramitació :
- DNI o NIE
- Fotocopia de la llibreta bancaria o certificitat de titularitat IBAN
- Si escau , informe mèdic actualitzat en el qual s'indiquin patologies, al·lèrgies, contraindicacions, règim dietètic i prescripció mèdica farmacèutica, i d'altres que es requereixin al sol·licitant en funció de la seva situació.
.Si escau ,documentació relativa als ingressos I que pugui acreditar la seva situació de vulnerabilitat social i/o econòmica.
Les sol·licituds seran ateses i valorades per el/la treballador/a social mitjançant entrevistes amb l'objectiu d'obtenir les dades relatives a la situació personal, familiar, social, econòmica i de salut.
Per emetre el dictamen de valoració tècnica, el/la treballador/a social ha de dur a terme les accions següents :
- Estudi de la documentació acreditativa.
- Entrevistes amb la potencial persona beneficiària, els seus familiars i la xarxa de suport si n'hi hagués.
-Visita a domicili, si escau.
El/la professional, una vegada valorada la demanda, juntament amb la persona usuària o el/la familiar signaran el contracte assistencial i acordaran la data d'inici de prestació del servei.
De forma excepcional, quan el/la treballador/a social valori que l'accés al servei de menjar a domicili es d'urgent necessitat, es prioritzarà la prestació del servei independentment de la data de sol·licitud.
Les persones que tinguin dret a rebrer la prestació del servei de menjar a domicili, però no puguin gaudir-ne temporalment per manca de capacitat dels serveis, es faran constar en una llista d'espera per tal de ser ateses quan les disponibilitats del servei ho permetin.
7. DRETS i DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES.
Les persones beneficiàries del servei de menjar a domicili tenen els drets següents:
Els deures de les persones usuàries són:
8. ORGANITZACIÓ DEL SERVEI
8.1 La gestió del servei de menjar a domicili es realitza per l'Ajuntament de Muro .
D'una banda els Serveis Socials de l'Ajuntament informen, valoren , tramiten la sol·licitud de menjar a domicili , duen a terme la distribució dels menús i fan el seguiment del servei.
D'altra banda, la Residència de Muro és l'encarregada de l'ebaloració del menjar.
8.2. Calendari i horari del repartiment
El menjar s'elaborarà tots els dies de l'any .
El menjar a domicili és repartirà tots els dies laborables de dilluns a divendres.
Els dissabtes , diumenges i festius la persona usuària , un familiar o persona en qui delegui podrà recollir-lo a la Residència Reina Sofia de Muro entre les 12:30 hores i les 13:00 hores. L'horari de repartiment als domicilis es farà dins la franja horària entre les 12:30 hores i les 14:30 hores.
El repartiment del menjar a domicili es realitzarà amb contenidors alimentaris hermètics els quals la persona usuària haurà d'aportar i mantenir nets .
8.3. Requisits i característiques dels menús
Els menjars hauran de tenir les necessàries garanties sanitàries, nutritives i dietètiques adequades a l'edat i a l'estat de les persones beneficiàries. La Residència diposa d'un professional nutricionista
a.- Requisits i característiques.
L'alimentació de les persones usuàries ha de complir els següents requisits:
- Ser completa , variada i equilibrada.
- Tenir una presentació atractiva.
- Estar adaptada a les necessitats alimenticies de les persones usuàries.
- Estar convenientment realitzada i condimentada.
- Ser una dieta basada en la cuina tradicional i adaptada a cada època de l'any.
- Fer menús especials per a dates assenyalades (Nadal, Pasqua ,celebracions locals )
b.- Composició dels menús.
Els menús constaran de:
- Dinar: primer plat, segon plat, pa i postres.
c.- Les dietes :
Les dietes que es puguin oferir ( diabètica, triturada , astringent , intoleràncies .. ) seràn sempre sota prescripció mèdica
L'informe mèdic que ho acrediti es farà arribar a Serveis Socials i aquest a la vegada ho remetrà a la persona cap de cuina de la Residència.
8.4 Preu del menjar
El preu del servei de menjar a domicili -elaboració i repartiment- serà el que estableixi l'ordenança fiscal reguladora del servei.
Per a l'aplicació d'exempcions de part del cost del menjar, el personal tècnic de Serveis Socials, en aquests casos, elaboraran informe-proposta que s'elevarà a la Junta de Govern Municipal per tal de procedir, si escau, a la seva aprovació d'exempció del cost de part del menjar a domicili.
8.5 Pagament
La persona beneficiaria i/o familiar abonarà la qüota fixada a la Ordenança fiscal vigent, reguladora de la Taxa del Servei.
Aquesta operació s'ha de realitzar per domiciliació bancària i el pagament s'efectuarà per avançat .
En el cas de que l'usuari i/o familia no pugi fer front al pagament del servei s'actuarà d'acord amb l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per menjar a domicili.
8.6 Seguiment del Servei
El/la Treballadora social designat exercirà com a responsable de la coordinació general del Servei, del seguiment del funcionament i de respondre davant qualsevol incidència de les activitats del servei, l'elaboració i el repartiment dels menús.
9. BAIXES DEL SERVEI.
Les baixes podran ser temporals o definitives segons la causa que les determini.
9.1 Tenen la consideració de baixes temporals aquelles que signifiquin un cessament temporal en la prestació del servei com a conseqüència d'ingrés hospitalari de l'usuari/ària o trasllat temporal del domicili habitual.
La plaça de servei de menjar a domicili es reservarà temporalment en els casos d'hospitalització.
9.2. Les causes de la baixa definitiva de la prestació del menjar a domicili seran:
- La resolució de la situació objecte de la prestació: compliment dels objectius fixats.
- Per la renúncia de la persona beneficiaria.
- La defunció de la persona usuària.
- El canvi de municipi de residència.
- L'incompliment dels acords de prestació.
- La manca de col·laboració de la persona usuària i la família beneficiària.
- La modificació de la situació que va determinar l'inici de la prestació del servei.
- L'ocultament o falsedat en les dades que s'havien tingut en compte per a la concessió del servei.
- Altres causes de caràcter greu que impossibilitin la prestació del servei.
10. PROTECCIO DE DADES.
Les dades de caràcter personal de l'usuari seran recollides, tractades o cedides per l'Ajuntament de Muro d'acord al que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal (en endavant LOPD). Així mateix, en cas de facilitar dades de caràcter personal de terceres persones, s'ha de comptar amb el consentiment per fer-ho i s 'ha de traslladar la informació d'aquesta clàusula.
L'usuari té el dret a exercir l'accés, rectificació, cancel·lació i oposició al tractament de les seves dades personals, en les termes previstos en la pròpia LOPD mitjançant un escrit a l'Ajuntament de Muro, Plaça Comte d'Empúries 1, 07440 Muro, o a través de la seu electrònica de l'Ajuntament www.ajmuro.net .
11. DISPOSICIÓ FINAL .
Aquest Reglament entrarà en vigor a partir del dia següent en què es publiqui al BOIB i quan hagi transcorregut el termini de 15 dies hàbils assenyalats a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Muro, en data de la signatura electrònica (11 de novembre de 2024)
El batle Miquer Porquer Tugores