Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 762225
Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats per la qual s’estableix el procediment administratiu per al curs 2024-2025 per tramitar l’abonament de la paga extraordinària d’antiguitat establert a l’Acord de la Mesa d’Ensenyament Privat Concertat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de Reactivació de l’Acord de 2016 i Nou Acord Marc (2023-2027) de millora per a l’Ensenyament Privat Concertat
Fets
1. El 17 de març de 2023 la Conselleria d'Educació i Formació Professional, les organitzacions sindicals, les cooperatives d'ensenyament i les entitats patronals que formen part de la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat de les Illes Balears varen signar l'Acord de la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de Reactivació de l'Acord de 2016 i Nou Acord Marc (2023-2027) de millora per a l'Ensenyament Privat Concertat i ratificat per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 27 de març de 2023 (BOIB núm. 39, de 28 de març).
El pacte quart de l'Acord estableix la paga extraordinària d'antiguitat i fixa el calendari de previsió de l'abonament d'aquest complement.
Així mateix, el punt 4.7 de l'Acord estableix que les sol·licituds de finançament de la paga extraordinària d'antiguitat s'han de regular mitjançant una resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres, la qual ha d'establir el procediment administratiu per tramitar-la.
2. D'acord amb el Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024 de 17 de maig (BOIB núm. 73, de 31 de maig) correspon a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats la gestió dels centres concertats.
Fonaments de dret
1. L'Acord del 2016 de reprogramació de l'Acord del 2008 i altres millores sociolaborals del professorat de l'ensenyament privat concertat de les Illes Balears, modificat el 19 de maig de 2016 i ratificat per mitjà d'un Acord del Consell de Govern de 27 de maig de 2016 (BOIB núm. 67, de 28 de maig).
2. L'Acord del Consell de Govern de 27 de març de 2023 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa d'Ensenyament Privat Concertat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de Reactivació de l'Acord de 2016 i Nou Acord Marc (2023-2027) de millora per a l'Ensenyament Privat Concertat (BOIB núm. 39, de 28 de març).
3. El Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024 de 17 de maig (BOIB núm. 73, de 31 de maig).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar el procediment administratiu per al curs 2024-2025 per tramitar l'abonament de la paga extraordinària d'antiguitat que figura en el pacte quart de l'Acord de la Mesa d'Ensenyament Privat Concertat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de Reactivació de l'Acord de 2016 i Nou Acord Marc (2023-2027) de millora per a l'Ensenyament Privat Concertat, en els termes que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució per al curs 2024-2025.
2. Aprovar el model de sol·licitud d'abonament de la paga extraordinària d'antiguitat, que figura com annex 2 d'aquesta Resolució.
3. Aprovar el model de comunicació que els beneficiaris han d'emplenar i dirigir al darrer centre concertat on ha impartit docència, que figura com a annex 3 d'aquesta Resolució.
4. Aprovar el model de comunicació que els centres han de presentar a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, que figura com annex 4 d'aquesta Resolució.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, en la data de la firma electrònica (17 de novembre de 2024)
El director general de Personal Docent i Centres Concertats Ismael Alonso Sánchez
ANNEX 1 Procediment administratiu per al curs 2024-2025 per tramitar l'abonament de la paga extraordinària d'antiguitat del professorat vinculat a l'Acord de la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de Reactivació de l'Acord de 2016 i Nou Acord Marc (2023-2027) de millora per a l'Ensenyament Privat Concertat
1. Objecte
L'objecte d'aquest procediment administratiu és tramitar per al curs 2024-2025 l'abonament, segons les disponibilitats econòmiques que compleixin els principis d'estabilitat pressupostària i de sostenibilitat financera i en les condicions previstes en els apartats 2 a 5 d'aquest annex, de la paga extraordinària d'antiguitat prevista en els convenis col·lectius següents:
— VI Conveni col·lectiu d'empreses d'ensenyament privat sostingudes totalment o parcialment amb fons públics (article 62 bis).
— VII Conveni col·lectiu d'empreses d'ensenyament privat sostingudes totalment o parcialment amb fons públics.
— XIV Conveni col·lectiu general de centres i serveis d'atenció a persones amb discapacitat (article 122).
— XV Conveni col·lectiu general de centres i serveis d'atenció a persones amb discapacitat (article 113).
2. Beneficiaris
Podran percebre la paga extraordinària d'antiguitat els col·lectius següents:
a) El personal docent afectat pel VI i VII Conveni col·lectiu d'ensenyament privat sostingudes totalment o parcialment amb fons públics; el personal docent afectat pel XI i XII Conveni col·lectiu d'àmbit estatal d'assistència a centres d'educació infantil; el personal cooperativista de les cooperatives de treball associat i el personal docent religiós autònom, inclosos en la nòmina de pagament delegat o mòdul íntegre de pagament directe, segons pertoqui, que acrediti haver assolit 25 anys d'antiguitat en centres de la mateixa empresa o titularitat durant la vigència dels VI i VII convenis col·lectius d'empreses de l'ensenyament privat sostingudes totalment o parcialment amb fons públics, sempre que compleixi els requisits que s'especifiquen en l'apartat 4 d'aquesta Resolució.
b) El personal docent afectat pel XIV i XV convenis col·lectius general de centres i serveis d'atenció a persones amb discapacitat, així com, si n'hi ha, el personal docent cooperativista i el personal docent religiós autònom d'aquests centres, inclòs en la nòmina de pagament delegat o pagament directe, segons pertoqui, que acrediti haver assolit 25 anys d'antiguitat en centres de la mateixa empresa o titularitat durant la vigència dels XIV i XV convenis col·lectius generals de centres i serveis d'atenció a persones amb discapacitat, sempre que compleixi els requisits que s'especifiquen en l'apartat 4 d'aquesta Resolució.
3. Calendari previst de 2023 a 2027
Previsió abonament paga 25 anys (*) |
||
Any |
Import anual |
Import acumulat |
2023 |
770.523,90 |
770.523,90 |
2024 |
817.872,48 |
1.588.396,38 |
2025 |
1.955.647,07 |
3.544.043,45 |
2026 |
1.150.000,50 |
4.694.043,95 |
2027 |
900.000,00 |
5.594.043,95 |
(*) Sotmès a les disponibilitats econòmiques que compleixin els principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera
4. Requisits per al pagament de la paga extraordinària d'antiguitat
Percebrà la paga extraordinària d'antiguitat el personal docent indicat en l'apartat 2, sempre que, en el moment de complir el requisit d'antiguitat, compleixi els dos requisits següents:
a) Estar en règim de pagament delegat o de pagament directe, en excedència forçosa sempre que hi hagi accedit des d'un nivell concertat, o en d'altres situacions en què l'antiguitat computi.
b) Haver romàs en pagament delegat o directe un mínim de tres anys.
Per determinar l'obligació de l'Administració d'abonar la paga extraordinària d'antiguitat cal examinar individualment l'expedient i el compliment dels requisits.
5. Criteris per determinar l'import de la paga extraordinària d'antiguitat
Per calcular l'import de la paga extraordinària d'antiguitat s'han de tenir en compte els criteris següents:
a) S'abonaran un màxim de 5 mensualitats, independentment dels quinquennis complerts pel professor en el moment de l'abonament. En cap cas no s'abonaran interessos de demora.
b) No obstant l'anterior, s'aplicaran les taules salarials vigents en el moment de l'abonament.
c) Per calcular les mensualitats que ha d'abonar l'Administració, es consideraran:
c.1. Els nivells educatius en què hagi treballat l'any que acompleix el requisitde l'antiguitat.
c.2. La mitjana de les hores realitzades en la jornada de l'any que acompleix el requisit d'antiguitat i els dos anteriors en pagament delegat o en el mòdul íntegre de pagament directe.
En el cas que el professor acompleixi el requisit d'antiguitat quan està en situació de jubilació parcial, s'ha de calcular la mitjana de les hores en la jornada que ha fet el professor durant els darreres darrers tres cursos escolars abans de la jubilació parcial.
d) Els conceptes que s'han de computar en cada una de les mensualitats són les retribucions següents: sou, triennis, complement retributiu de les Illes Balears, complement de llicenciat, complement de diplomat i complement de batxillerat i residència (insularitat).
e) En el cas que el professor desenvolupi la jornada en diferents nivells educatius, els imports de les retribucions a les quals es refereix el punt d) anterior seran el resultat d'aplicar la proporció entre la mitjana d'hores —resultat d'aplicar el que disposa el punt c.2. anterior— i les hores impartides a cada un dels nivells.
f) De conformitat amb els principis de compensació i absorció establerts en l'article 26.5 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, el concepte de complement lligat a l'antiguitat i a la formació del professorat no es pot acumular a l'import de la paga de 25 anys d'antiguitat. Per aquest motiu, de l'import de la paga d'antiguitat que resulti de l'aplicació dels punts anteriors s'han de deduir totes les quantitats percebudes pel professor en concepte del segon, tercer, quart i cinquè sexennis en l'àmbit de l'ensenyament concertat fins al moment en què es jubili.
En aquest sentit, si les quantitats percebudes en concepte de sexennis són inferiors a la quantitat que resulti a pagar en concepte de paga extraordinària d'antiguitat, s'ha d'abonar la diferència per aquest darrer concepte.
Només es pot percebre una única paga d'antiguitat al llarg de la vida del treballador, la qual és incompatible amb d'altres premis de jubilació, fidelitat i permanència passats, presents o futurs.
6. Moment de l'abonament
La paga extraordinària d'antiguitat s'abonarà en els casos següents:
a) En el moment de la jubilació del professor.
b) En el moment en què sigui definitiva la condició d'incapacitat permanent.
c) Com a conseqüència de la defunció del professor. En aquest cas, els hereus han de ser els que han de tramitar la sol·licitud de la paga.
A l'hora de fer l'abonament, s'ha de pagar segons l'ordre de prelació següent:
1. Per ordre d'antiguitat de publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) dels convenis col·lectius corresponents.
2. Per ordre descendent d'edat.
En cas que s'hagin de fer pagaments en el mes de desembre, si les disponibilitats pressupostàries ho exigeixen, es pot abonar un pagament en el mes de desembre i un pagament en el mes de gener de l'any següent, sense que això generi interessos de demora per a l'Administració.
7. Sol·licituds
El docent interessat ha de presentar la sol·licitud al Registre de la Conselleria d'Educació i Universitats o a qualsevol dels llocs que determina l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Al tràmit de sol·licitud, s'ha de presentar:
1. Model de sol·licitud que figura com a annex 2 d'aquesta Resolució degudament emplenat i signat.
2. Informe de vida laboral, expedit per la Seguretat Social, en data posterior a la data de jubilació o situació similar, vigent a la data de la sol·licitud i que inclogui els períodes de treball realitzats en centres privats concertats.
3. Declaració de veracitat de dades bancàries.
Les sol·licituds només s'han de presentar quan el docent ja es troba en situació de jubilació total o assimilat.
A més, una vegada feta la sol·licitud, el docent ha de presentar al centre concertat en el qual ha prestat la docència per darrera vegada, la comunicació d'haver sol·licitat l'abonament de la paga d'antiguitat. El model d'aquesta comunicació figura com annex 3 d'aquesta Resolució.
En el cas de defunció, els hereus han de ser els que han de tramitar la sol·licitud de la paga extraordinària d'antiguitat i adjuntar-hi l'acreditació de la condició d'hereu corresponent.
8. Termini de presentació de sol·licituds
Les sol·licituds es podran presentar des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB fins al 28 de febrer de 2025.
Els centres concertats durant la primera quinzena del mes de març de 2025 hauran de presentar a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats una relació del professorat que ha presentat l'annex 3. El model de la relació que els centres han de presentar figura com a annex 4 d'aquesta Resolució.
9. Annexos
Els annexos d'aquesta Resolució estan disponibles a l'apartat Paga d'antiguitat de la pàgina web Gestió de la nòmina del professorat de centres concertats, a l'enllaç: https://www.caib.es/sites/nominaprofessorat/ca/paga_dantiguitat/
10. Llistes provisionals
Quan la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats hagi revisat les sol·licituds presentades i hagi comprovat el compliment dels requisits establerts, el director general de Personal Docent i Centres Concertats dictarà una resolució per la qual es publica la llista provisional de sol·licituds de paga extraordinària d'antiguitat estimades, desestimades o desistides amb indicació del motiu de desistiment o desestimació.
Aquesta Resolució s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats i ha de fixar un termini de deu dies hàbils perquè els interessats puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes.
11. Llistes definitives
Quan la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats hagi valorat les al·legacions presentades pels sol·licitants, el director general de Personal Docent i Centres Concertats ha de dictar la Resolució per la qual es publica la llista definitiva de sol·licituds de paga extraordinària d'antiguitat estimades, desestimades o desistides amb indicació del motiu del desistiment o de la desestimació.
Aquesta Resolució s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.