Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE CAPDEPERA
Núm. 755632
Bases de la convocatòria per a la provissió d'una plaça de Subinspector de la policia local, funcionari de carrera de l'Ajuntament de Capdepera
Per Decret de Batlia núm. 2024-2962 de data 13 de novembre de 2024, s'han aprovat les següents bases de la convocatòria per a la provissió d'una plaça de Subinspector de la policia local:
«BASES ESPECÍFIQUES DE LA CONVOCATÒRIA DEL PROCÉS SELECTIU PER COBRIR COM A PERSONAL FUNCIONARI DE CARRERA 1 PLAÇA VACANT DE LA CATEGORIA DE SUBINSPECTOR O SUBINSPECTORA DE L'AJUNTAMENT DE CAPDEPERA PER PROMOCIÓ EXTERNA CONCURS OPOSICIÓ
PRIMERA. Objecte de la convocatòria, procediment de selecció i normativa
La present convocatòria té per objecte regular el procés selectiu per a proveir, com a personal funcionari de carrera, 1 plaça de subinspector o subinspectora de la policia local, vacant i dotada pressupostàriament, corresponent a l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2024, pel sistema de promoció externa mitjançant concurs oposició. Aquesta plaça correspon a l'escala d'Administració Especial, subescala de Serveis Especials, classe subinspector/a de policia local, subgrup de classificació A2, de l'Ajuntament de Capdepera.
S'aplicaran a aquestes proves selectives les presents bases; la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, amb la modificació efectuada per la Llei 11/2017, de 20 de desembre; el Decret llei 6/2021 i el Decret llei 6/2022; el Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears; Decret 11/2017, de 24 de març, d'exigència del coneixement de la llengua catalana en els procediments selectius d'accés a la funció pública i per ocupar llocs de treball de l'Administració de la Comunitat autònoma de les Illes Balears; el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, i la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com també la resta de disposicions legals aplicables a la policia local.
Les bases d'aquesta convocatòria s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Així mateix, es publicarà al Butlletí Oficial de l'Estat l'anunci de la convocatòria, amb la denominació de l'escala i la categoria de les places convocades, el nombre de places, l'ajuntament que les convoca, el sistema d'accés, el procediment selectiu, els mitjans d'impugnació i la data i número del Butlletí Oficial de les Illes Balears en què s'hagin publicat les bases.
«Per tal d'aconseguir una composició equilibrada de la plantilla de la Policia Local de X places, d'acord amb la Disposició addicional 3a de la Llei 4/2013, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, modificada per la Llei 11/2017, es determina que el *25% de les places ofertes en aquesta convocatòria ha de ser cobert per dones, en els termes establert en aquestes Bases».
SEGONA. Requisits dels aspirants
A més dels que preveu la legislació bàsica per accedir a la funció pública, en la data d'expiració del termini assenyalat per a la presentació de sol·licituds en el procés selectiu, els aspirants han de complir els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola.
b) Estar en possessió del títol universitari de grau, diplomatura o equivalent, o haver superat tres cursos complets o el primer cicle d'una llicenciatura, o estar en condicions d'obtenir-lo en la data en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds. En el cas de titulacions expedides a l'estranger, caldrà aportar l'homologació corresponent del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.
c)Tenir la condició de funcionari de carrera en algun dels cossos de policia local de les Illes Balears i l'antiguitat que s'especifica a continuació en la categoria d'origen:
Promoció externa en el mateix cos de policia local: dos anys si es tracta d'una categoria immediatament superior i quatre anys si es tracta de dues categories superiors.
Promoció externa en la categoria immediatament superior d'un cos de policia local diferent d'aquell al qual pertany el funcionari o la funcionària de carrera: quatre anys.
En cas de la promoció externa, a més, que faltin més de 3 anys per passar a la situació de segona activitat per raó d'edat.
d) No patir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les funcions.
e) Presentar un certificat mèdic que acrediti l'aptitud per desenvolupar les funcions pròpies de la categoria a la qual s'accedeix.
f) No haver estat separat del servei de l'Administració local, autonòmica o estatal, ni estar inhabilitat per a l'exercici de la funció pública.
g) No tenir antecedents penals per delictes dolosos.
h) Posseir els permisos de conducció de les classes A2 i B en vigor.
i)Comprometre's a dur armes i, si escau, a utilitzar-les, mitjançant una declaració jurada.
j) Acreditar el coneixement de la llengua catalana de nivell B2.
k) Haver abonat la taxa per drets d'examen.
TERCERA. Presentació de sol·licituds
1. Les sol·licituds per prendre part en el procés selectiu s'han d'ajustar al model normalitzat de sol·licitud (annex VI), adreçar-se a la batlia, i presentar-se al Registre de l'Ajuntament o en qualsevol altra de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015. El model normalitzat de sol·licituds es trobarà a disposició de les persones interessades al Registre General d'aquest Ajuntament i a la pàgina web www.ajcapdepera.net a partir de l'obertura del termini per a la seva presentació.
2. El termini general de presentació de sol·licituds és de vint dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat. Quan el darrer dia del termini sigui inhàbil s'entén prorrogat al primer dia hàbil següent.
3. Juntament amb la sol·licitud emplenada adequadament, les persones aspirants han d'adjuntar:
a) Una declaració responsable que la persona aspirant compleix els requisits exigits en les bases, amb referència sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per presentar les sol·licituds.
b) Acreditació d'haver abonat la taxa per drets d'examen. La manca de justificació del pagament de la taxa indicada determinarà l'exclusió de l'aspirant. Aquest pagament no substitueix, en cap cas, el tràmit de presentar la sol·licitud en el termini i en la forma prevista.
L'Administració pot requerir de la persona sol·licitant l'aportació formal de la documentació substituïda per la declaració responsable en qualsevol fase del procediment selectiu.
Els drets d'examen per a aquesta convocatòria són de 15,00 euros, que s'han d'ingressar al compte municipal núm. ES10 0081 0604 56 0001182620.
4. Amb la formalització i presentació de la sol·licitud l'aspirant presta el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal necessàries per prendre part en la convocatòria i per a la resta de la tramitació del procés selectiu, d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de Dades de Caràcter Personal.
5. Els aspirants quedaran vinculats a les dades que facin constar en la seva sol·licitud. El domicili i telèfon que figurin en aquesta sol·licitud es consideraran vàlids a l'efecte de notificacions, i seran responsabilitat exclusiva dels candidats tant els errors descriptius com la no comunicació durant el procés de selecció de qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.
QUARTA. Admissió i exclusió de les persones aspirants
1. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, en el termini màxim de 10 dies hàbils, es publicarà en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament i a la pàgina web www.ajcapdepera.net una resolució per la qual s'aprovarà la llista provisional d'admesos i exclosos, amb indicació de la causa d'exclusió. En la resolució en què es publiqui la llista provisional de persones admeses i excloses de les proves selectives constaran la data, l'hora i el lloc on es duran a terme els exercicis de la fase d'oposició amb indicació de si es duran a terme en una o més sessions, i amb l'interval mínim entre exercici i exercici.
En tot cas, amb la finalitat d'evitar errors i, si se'n produïssin, possibilitar-ne l'esmena dins el termini establert i en la forma escaient, les persones interessades han de comprovar no només que no figuren en la relació de persones excloses sinó que, a més, els seus noms consten en la relació pertinent de persones admeses.
2. Les persones aspirants excloses o omeses disposaran d'un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació esmentada, per esmenar el defecte o adjuntar el document que sigui preceptiu. En el cas que no s'esmenin, dins d'aquest termini, les deficiències que hagin motivat la seva exclusió, la sol·licitud es considerarà no presentada.
3. Una vegada finalitzat el termini a què fa referència el paràgraf anterior i esmenades, si escau, les sol·licituds, la batlessa dictarà una resolució, en el termini màxim de deu dies hàbils, d'aprovació de la llista definitiva de persones admeses i excloses. Aquesta resolució es farà pública en els mateixos llocs indicats per a la resolució provisional.
El fet de figurar en la relació de persones admeses no prejutjarà que es reconegui a les persones aspirants la possessió dels requisits exigits per participar en el procés selectiu. Si de la documentació que han de presentar en superar-lo es desprèn que no posseeixen algun dels requisits perdran tots els drets que es puguin derivar de la seva participació.
CINQUENA. El tribunal qualificador
1. L'òrgan de selecció és col·legiat i la composició s'ha d'ajustar als principis d'imparcialitat i professionalitat dels seus membres, respectant el principi de representació equilibrada de dones i homes, excepte per raons fonamentades i objectivament motivades.
2. La composició dels Tribunals ha de ser predominantment tècnica; tots els membres han de tenir titulació igual o superior a l'exigida per a l'accés a la plaça convocada.
3. El personal d'elecció o de lliure designació política, el personal funcionari interí i el personal eventual no poden formar part dels òrgans de selecció. Tampoc no en poden formar part les persones representants dels empleats públics, sens perjudici de les funcions de vigilància i vetlla del bon desenvolupament del procediment selectiu.
Les persones representants sindicals que participin en el procediment selectiu, amb aquestes funcions de vigilància i vetlla, han de pertànyer a organitzacions sindicals que tinguin la consideració de més representatives i que comptin amb més del 10 % de representants en l'àmbit del municipi de la convocatòria, amb un màxim d'un representant per cada sindicat amb el límit de quatre membres per cada procediment selectiu.
4. La pertinença als òrgans de selecció és sempre a títol individual; no es pot exercir aquesta representació per compte d'altri.
5. El Tribunal Qualificador ha d'estar constituït per cinc membres i el mateix nombre de suplents:
a) 1 President o Presidenta: (designat per l'ajuntament convocant entre el personal funcionari de carrera d'experiència reconeguda)
b) 3 Vocals:
- 1 vocal proposat per la Direcció GeneralEmergències i Interior, competent en matèria de coordinació de policies locals (nom de la persona titular i suplent)
- 1 vocal proposat per l'Escola Balear d'Administració Pública (nom de la persona titular i suplent)
- 1 vocal designat per l'ajuntament convocant (nom de la persona titular i suplent).
c) 1 Un secretari o secretària: (persona designada per l'ajuntament convocant amb veu i vot, nom de la persona titular i suplent).
El tribunal no pot constituir-se ni actuar sense l'assistència de més de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament, sense president o presidenta ni secretari o secretària. Les decisions s'han d'adoptar per majoria.
6. El tribunal pot acordar la incorporació en les tasques de personal assessor o especialistes en totes o alguna de les proves, que poden actuar amb veu però sense vot.
7. Els membres del Tribunal i els assessors s'han d'abstenir d'intervenir quan concorrin les circumstàncies que preveu l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Així mateix, han de notificar aquesta circumstància a l'autoritat que els va nomenar.
L'abstenció i la recusació dels membres del tribunal es regula pels articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i pels articles 22 i 23 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. Les decisions adoptades pel tribunal es poden recórrer en les condicions que estableix l'article 121 de la Llei 39/2015.
SISENA. Fases del sistema de selecció
1. El sistema de selecció és el de concurs oposició.
2. El concurs oposició consisteix en la realització successiva de les fases d'oposició i de concurs, per aquest ordre, que es descriuen a continuació.
3. La fase d'oposició del concurs oposició consisteix en la realització de les proves previstes en la convocatòria per tal de determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants. La fase d'oposició té caràcter eliminatori i és necessari superar-la per poder passar a la fase de concurs.
4. La fase de concurs consisteix en la valoració dels mèrits que al·leguin les persones aspirants. Aquesta fase no té caràcter eliminatori. Els mèrits que s'han de valorar són els de l'annex III.
5. La puntuació total s'obté de la suma de les puntuacions en les dues fases. La puntuació de la fase d'oposició representa un 60 % de la puntuació assolible en el procés selectiu. La fase de concurs representa un 40 % del total de la puntuació assolible en el procés selectiu.
SETENA. Proves de la fase d'oposició:
Totes les proves de l'oposició són de caràcter obligatori i eliminatori. És necessari superar la prova anterior per poder passar a la següent.
La fase d'oposició, de caràcter i superació obligatoris, constitueix un 60 % del procés selectiu.
L'ordre d'actuació dels aspirants serà per ordre de crida del tribunal qualificador.
Les dones embarassades amb previsió de part, o en període de postpart, coincident amb les dates de realització de qualsevol dels exàmens o proves previstes en el procés selectiu podran posar en coneixement del Tribunal aquesta situació, per la qual cosa hauran d'adjuntar el corresponent informe mèdic oficial pel qual es certifica aquesta circumstància.
La comunicació s'ha de realitzar amb l'antelació suficient i el Tribunal ha de determinar sobre la base de la informació si és procedent o no atendre la sol·licitud, ajornar la prova o proves o realitzar-la en un lloc alternatiu.
En cap cas les proves de reconeixement mèdic han d'estimar com a circumstància negativa als efectes del procés selectiu qualsevol derivada de la situació d'embaràs o lactància.
Les proves són les següents:
Accés per promoció externa:
- Prova de coneixements tipus test.
- Prova de desenvolupament.
- Cas pràctic.
- Prova d'aptitud psicotècnica i de personalitat.
Primer exercici: prova de coneixements tipus test
La prova de coneixements tipus test consta de dos exercicis que es poden realitzar en una sola sessió.
1r exercici: Consisteix a respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari de 80 preguntes, amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, proposat pel Tribunal qualificador, designat per sorteig públic d'entre 3 alternatives diferents, relacionades amb el programa de temes que figurin en la convocatòria com a annex I.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 punts per superar-la.
Les preguntes no resoltes no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o si hi figura més d'una resposta es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per efectuar la qualificació de l'exercici s'aplicarà la fórmula següent:
{A-(E/4)} x 20
Q = —————————
P
Q: resultat de la prova.
A: nombre de respostes encertades.
E: nombre de respostes errònies.
P: nombre de preguntes de l'exercici.
2n exercici: Consisteix a respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, designat per sorteig públic d'entre 3 alternatives diferents, relacionades amb el contingut del temari proposat per l'ajuntament de Capdepera de coneixements geogràfics, històrics, sociològics i demogràfics del terme municipal i de les ordenances municipals de l'ajuntament de 80 preguntes.
Es pot accedir a aquest temari en l'adreça www.ajcapdepera.net
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la.
Les preguntes no resoltes no s'han de valorar. Les preguntes amb resposta errònia o que presentin més d'una resposta s'han de penalitzar amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per qualificar l'exercici s'ha d'aplicar la fórmula següent:
{A-(E/4)} x 20
Q = —————————
P
Q: resultat de la prova.
A: nombre de respostes encertades.
E: nombre de respostes errònies.
P: nombre de preguntes de l'exercici.
Durada: 90 minuts
En cas que el Tribunal acordi l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes, per haver-hi detectat d'ofici algun error manifest durant la realització de l'exercici o per haver-se detectat aquest error com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment s'hagin pogut presentar, s'ajustarà el valor de cada pregunta per tal de conservar la puntuació màxima possible.
La valoració d'aquesta prova serà el resultat de la suma d'ambdues fases; la puntuació de cada fase suposarà el 50 % de la puntuació total de la prova. No se sumaran les dues fases si en una de les dues s'obté una puntuació inferior a 10. Per aprovar aquest exercici és necessari obtenir 20 punts com a mínim.
Segon exercici: prova de desenvolupament
Consisteix en el desenvolupament per escrit de dos temes diferents entre tres proposats, corresponents al temari general que figura en la convocatòria (annex III). L'elecció d'aquests s'ha de fer per sorteig.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la.
Durada: 120 minuts
Tercer exercici: Casos pràctics
Consisteix a resoldre dos casos pràctics relacionats amb el temari de la convocatòria (annexos I i II) i amb les funcions policials que s'han de determinar mitjançant un sorteig públic entre un mínim de 5 alternatives diferents.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la.
Durada: 120 minuts
Quart exercici: prova d'aptitud psicològica i de personalitat
Aquesta prova consisteix en l'exploració psicotècnica per acreditar nivells mínims d'aptituds intel·lectuals i també en l'exploració de la personalitat i les actituds de les persones aspirants amb la finalitat de determinar el conjunt de competències corresponents a les funcions de cada categoria, i descartar l'existència de símptomes o indicadors compatibles amb alteracions psicopatològiques i/o de la personalitat.
Aquesta prova, efectuada per un o diversos professionals de la psicologia, que actuaran com a assessors del tribunal, constarà de dues parts:
a) La primera consisteix a respondre un o diversos tests d'aptitud intel·lectual. Es podrà fer, si escau, en una entrevista personal per tal de completar l'estudi. El resultat serà d'APTE o NO APTE. En quedaran eliminades les persones aspirants que no obtenguin una valoració d'APTE.
Durada: 70 minuts
b) La segona consisteix a respondre la prova o les proves per avaluar el conjunt de competències corresponents segons les funcions de cada categoria i que poden consistir en un o diversos tests i, si escau, en una entrevista personal per tal de completar l'estudi. La seva valoració és APTE o NO APTE. En quedaran eliminats els aspirants que no obtenguin la valoració d'APTE.
Durada: 70 minuts
En tot cas, les proves i els instruments utilitzats per a l'avaluació han de comptar amb els requisits tècnics de fiabilitat i validesa propis de psicometria. Així mateix, els qüestionaris de personalitat han de disposar d'escales de desitjabilitat social i/o sinceritat que l'avaluador haurà de considerar.
VUITENA. Qualificació dels exercicis
La qualificacions dels exercicis s'haurà de fer pública el dia en què s'acordin i s'hauran de publicar en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament així com a la pàgina web www.ajcapdepera.net.
Les persones aspirants poden presentar per escrit al registre de l'Ajuntament en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació del resultat de cada exercici les observacions o al·legacions que considerin oportunes, que hauran de ser resoltes de forma motivada pel Tribunal en tot cas abans de les 48 hores prèvies a l'inici de l'exercici següent. Amb els efectes assenyalats, s'ha de facilitar la vista dels exercicis de les persones opositores.
Relació provisional de persones aprovades i revisió d'exàmens
Finalitzats tots els exercicis de la fase d'oposició, el tribunal farà pública al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i a la pàgina web www.ajcapdepera.net la llista provisional de persones que l'hagin superat, amb indicació del DNI i de la puntuació obtinguda. La relació de persones que han superat la fase d'oposició serà determinada per la superació de tots els exercicis eliminatoris.
La puntuació final de la fase d'oposició de cada aspirant serà el resultat de la suma de les puntuacions obtingudes en els exercicis eliminatoris. Les persones aspirants disposaran d'un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la publicació de les llistes provisional, per fer reclamacions.
Finalitzat aquest termini, el Tribunal disposarà de 15 dies per resoldre les reclamacions.
Llista definitiva de persones aprovades en la fase d'oposició
Resoltes les reclamacions, el Tribunal publicarà al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i a la pàgina web www.ajcapdepera.net les llistes definitives de persones aprovades en la fase d'oposició.
NOVENA. Fase de concurs
Els mèrits que s'han de valorar en la fase de concurs són els que estableix l'annex 4 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears (annex III).
La puntuació final del concurs oposició s'ha de calcular amb la fórmula següent:
60 40
Pt = ——— o + ——— c
O C
Pt: puntuació total
O: puntuació màxima de la fase d'oposició
o: punts obtinguts en la fase d'oposició
C: puntuació màxima de la fase de concurs
c: puntuació obtinguda en la fase concurs
Al·legació i acreditació dels mèrits
Dins el termini de deu dies naturals, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de les llistes definitives de persones aprovades de la fase d'oposició, les persones aspirants que en formin part poden al·legar i acreditar davant el Tribunal Qualificador, segons el model de l'annex III, els mèrits que s'indiquin a l'annex III, mitjançant documents originals o fotocòpies compulsades en el registre de l'ajuntament o en qualsevol altra de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En cap cas no es valoraran mèrits que no hagin estat al·legats i presentats en la forma establerta durant aquest termini.
Els mèrits s'han d'acreditar i valorar sempre amb referència a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.
En cas que algun dels mèrits estigui en poder de l'ajuntament convocant, els aspirants poden sol·licitar que s'incorporin d'ofici, un extracte dels mèrits que figuren en l'expedient personal amb referència al darrer dia del termini per presentar la sol·licitud de participació. Els mèrits al·legats que no constin en l'expedient personal hauran de ser presentats mitjançant documents originals o còpies compulsades en el registre de l'ajuntament.
Tota la documentació que es presenti en llengua estrangera ha d'anar acompanyada de la corresponent traducció jurada a la llengua catalana o a la castellana.
DESENA. Relació d'aprovats
Llistes d'aspirants seleccionats del concurs oposició
Finalitzada per part del Tribunal la valoració dels mèrits aportats es faran públiques en el
tauler d'anuncis de l'ajuntament i a la pàgina web de l'ajuntament www.ajcapdepera.net les llistes provisionals de puntuacions obtingudes en la fase de concurs, així com la llista provisional d'aspirants seleccionats del concurs oposició. Les persones aspirants disposaran de cinc dies hàbils per fer reclamacions, comptadors des de la publicació de les llistes provisionals.
Les reclamacions presentades seran resoltes pel tribunal en un termini de deu dies hàbils.
En el cas que dos o més aspirants obtinguessin la mateixa qualificació total es desfarà l'empat aplicant successivament els criteris següents:
a) La puntuació del segon exercici de la segona prova.
b) La puntuació del primer exercici de la segona prova.
c) De persistir l'empat, la puntuació total de la tercera prova.
«Les vacants convocades s'adjudicaran seguint una única llista final d'aspirants atenent l'ordre de puntuació obtinguda i els criteris de desempat anteriorment esmentats. Quan l'objectiu establert a la disposició addicional 3a de la Llei 4/2013, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, en relació amb el nombre de places que haurien de ser cobertes per candidates dones regulat a la clàusula primera d'aquestes Bases no s'aconsegueixi es donarà preferència a les candidates dones sobre els candidats homes, fins a complir l'objectiu perseguit, sempre que:
a) Hi hagi una equivalència de capacitació determinada per superar les proves i exercicis de la fase d'oposició del sistema selectiu.
b) Cap de les candidates dones seleccionades aplicant aquesta preferència tingui un diferencial de puntuació en la fase d'oposició superior al 15% enfront dels candidats homes preterits.
c) No concorrin en l'altre candidat motius legalment previstos que, tot i no ser discriminatoris per raó de sexe, justifiquin la no aplicació de la mesura, com la pertinença a altres col·lectius amb especials dificultats per accedir a l'ocupació.
Les places no cobertes per dones en el percentatge establert aplicant aquests criteris seran cobertes per la resta d'aspirants que hagin superat les proves.»
Relacions definitives de les puntuacions de la fase de concurs i relació definitiva d'aspirants que han superat el procés selectiu.
Resoltes les reclamacions, el Tribunal ha d'aprovar la relació definitiva de les puntuacions de la fase de concurs i la relació definitiva d'aspirants que han superat el procés selectiu, i la publicarà al tauler d'anuncis de l'ajuntament i a la pàgina web de l'ajuntament www.ajcapdepera.net.
L'aprovació de la relació d'aspirants que han superat el procés selectiu i que seran nomenats com a personal funcionari en pràctiques serà publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la pàgina web de l'ajuntament www.ajcapdepera.net
En cap cas no hi pot haver un nombre d'aspirants superior al de places convocades.
Presentació de documentació i nomenament funcionaris en pràctiques
Les persones aspirants disposen d'un termini de vint dies hàbils, des de la data de publicació de la resolució d'aprovació de la relació d'aspirants que han superat el procés selectiu i que han de ser nomenats funcionaris en pràctiques, per presentar els documents que acreditin que compleixen els requisits que exigeix la convocatòria.
a) Una fotocòpia del document nacional d'identitat en vigor o el resguard de la sol·licitud de renovació.
b) Una fotocòpia de la titulació exigida.
c) Certificat mèdic que acrediti l'aptitud per desenvolupar les funcions pròpies de la categoria de subinspector/a.
d) Acreditar el coneixement de la llengua catalana, mitjançant l'aportació del certificat de nivell B2 de coneixements de català.
e) Acreditació de tenir la condició de personal funcionari de carrera i l'antiguitat que s'especifica a continuació:
1r. Promoció externa en el mateix cos de policia local: dos anys d'oficial o quatre anys de la categoria de policia.
2n. Promoció externa en un cos de policia local diferent d'aquell al qual pertany el funcionari o la funcionària de carrera: quatre anys d'oficial.
En cas de la promoció externa, a més, certificat de faltar més de 3 anys per passar a la situació de segona activitat per raó d'edat.
f) Certificat de no tenir antecedents penals per delictes dolosos.
g) Còpia dels permisos de conducció de les classes A2 i B en vigor.
No requereixen presentació aquells documents que es trobin en poder de l'Ajuntament de Capdepera o se'n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques segons es regula en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest darrer cas l'interessat ha d'indicar en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar els documents esmentats, i les administracions públiques els han de sol·licitar electrònicament a través de les seves xarxes corporatives o d'una consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte.
L'incompliment d'aquest termini, o si de l'examen de la documentació presentada es deduís que els aspirants no compleixen els requisits que s'exigeixen en la convocatòria, suposarà la pèrdua del dret a ser nomenats funcionaris en pràctiques i quedaran sense efecte totes les actuacions anteriors relatives al seu nomenament.
Les persones aspirants que superin el concurs oposició i acreditin que compleixen els requisits que exigeix la convocatòria han de ser nomenades funcionaris en pràctiques pel batle / batlessa a l'inici d'aquest període. El nomenament tendrà efectes des de la data d'inici del curs de capacitació o en els supòsits en què la normativa d'aplicació excepcioni de la realització d'aquest curs, des de la data de començament de les pràctiques en el municipi.
En cap cas es pot nomenar personal funcionari en pràctiques un nombre d'aspirants superior al de places convocades.
Aquesta situació s'ha de mantenir fins que, si escau, siguin nomenats personal funcionari de carrera o qualificats com a no aptes.
ONZENA. Personal funcionari en pràctiques
La fase d'oposició es completa amb la superació d'un període de pràctiques.
Aquest període està integrat per la superació tant del curs de capacitació corresponent a la categoria de subinspector/a com de la fase de pràctiques en el municipi, relacionades amb les funcions pròpies d'aquesta categoria.
Les persones aspirants que no superin el període de pràctiques d'acord amb el procediment de qualificació previst perdran el dret al seu nomenament com a personal funcionari de carrera, mitjançant una resolució motivada de la batlessa a proposta de l'òrgan responsable de l'avaluació del període de pràctiques.
Si algun aspirant és qualificat com a no apte en la fase de pràctiques, o bé si abandona les pràctiques abans de la seva qualificació o és expulsat, en la mateixa resolució es pot requerir les persones aspirants que hagin aprovat totes les proves, per ordre de puntuació obtinguda en les proves del concurs oposició, per ser nomenats personal funcionari en pràctiques. La incorporació d'aquestes persones aspirants en cap cas es pot realitzar en un curs ja iniciat i s'ha d'ajornar al començament del curs de capacitació immediatament posterior.
La resolució esmentada, que exhaureix la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
DOTZENA. Contingut i retribucions de les pràctiques
Curs de capacitació
Les persones aspirants nomenades funcionaris en pràctiques hauran de realitzar i superar el curs de capacitació, impartit o homologat per l'Escola Balear d'Administració Pública, a què fa referència l'article 34 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, excepte en els supòsits en què la normativa d'aplicació excepcioni de la realització d'aquest curs.
Les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació de la categoria de subinspector/a o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i el tenguin degudament actualitzat resten exemptes de realitzar aquesta fase de les pràctiques.
L'incompliment de les normes de règim intern establertes en la resolució corresponent de la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques a la qual fa referència l'article 178.2 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació dels policies locals dels Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública dels Illes Balears, pot donar lloc a la no superació del curs de capacitació en les condicions establertes.
Les faltes d'assistència no justificades durant la realització del curs de capacitació comportarà la disminució proporcional dels drets econòmics, sense perjudici de la incidència sobre l'avaluació d'aquest.
Els aspirants que no superin el curs de capacitació perdran tots els drets al seu nomenament com a funcionari/a de carrera, cosa que es declararà així mitjançant resolució motivada de l'òrgan municipal corresponent.
Pràctiques en el municipi
Aquest període de pràctiques per a la categoria de subinspector es pot compaginar amb la realització del curs de capacitació.
La fase de pràctiques al municipi amb el contingut que determini l'Ajuntament tindrà una durada d'un any. La metodologia d'execució i la supervisió s'ajustarà al que s'estableix en la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020 per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques en el municipi per a les distintes categories de policia local (BOIB núm. 188, de 31 d'octubre de 2020).
L'avaluació de les pràctiques es durà a terme segons el que estableixen els articles del 180 al 182 del Decret 40/2019 i la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020.
Queden exemptes de la realització d'aquesta fase de pràctiques les persones aspirants que hagin ocupat en comissió de serveis o com a personal funcionari interí un lloc en el mateix ajuntament que convoca el procés selectiu d'accés, en una categoria igual o superior a la que es refereix la convocatòria del procés, sempre que hagi obtingut una avaluació favorable d'aquest període segons el que estableix l'apartat 12 de l'article 192 del Decret 40/2019 i que la durada de l'avaluació sigui igual o superior a la prevista per a la fase de pràctiques en les bases de la convocatòria.
L'exempció no serà aplicable si en els dotze mesos immediatament anteriors a l'inici de la fase de pràctiques del procés selectiu la persona aspirant deixa de prestar serveis en una categoria igual o superior a la que es refereix la convocatòria del procés.
Retribució de les pràctiques
Durant el període de pràctiques es reben les retribucions segons el que estableix l'article 34 bis de la Llei 4/2013.
TRETZENA. Finalització del procés selectiu
El tribunal qualificador elevarà a la batlessa la llista definitiva de les persones aspirants declarades aptes o no aptes, qui resoldrà i n'ordenarà la publicació en el termini de 15 dies hàbils en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. La resolució esmentada, que exhaureix la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
IMPUGNACIÓ
Contra la convocatòria i les seves bases, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'Alcaldia en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà que s'hagin publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat d'aquest ordre jurisdiccional en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
ANNEX I TEMES DE CONEIXEMENT GENERAL
Els temes que s'enuncien amb concrecions en forma d'enumeració només es refereixen als elements expressament consignats després dels dos punts.
Pel que fa a la normativa reguladora inclosa dins els temaris que han de regir cada procés selectiu, se n'exigirà el coneixement de la versió vigent en la data de finalització del període de presentació de sol·licituds per participar en el procés selectiu, encara que la normativa esmentada estigui en període de vacatio legis en la data de realització de les proves selectives.
1. Constitució espanyola de 1978. La Constitució com a norma suprema. Característiques i estructura de la Constitució espanyola. Principis constitucionals bàsics. La reforma constitucional.
2. Constitució espanyola de 1978. Drets i deures fonamentals. La Corona. Les Corts Generals. El Govern i l'Administració. Les relacions entre les Corts Generals i el Govern. El poder judicial. Economia i Hisenda. L'organització territorial de l'Estat. El Tribunal Constitucional.
3. Estatut d'autonomia de les Illes Balears. Preàmbul. Disposicions generals. Les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Institucions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El poder judicial a les Illes Balears: el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, competències, el president o la presidenta del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears. Finançament i hisenda: principis generals: principis. La reforma de l'Estatut.
4. Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Els municipis. Relacions interadministratives. Disposicions comunes a les entitats locals: reglaments, ordenances i bans.
5. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Els interessats en el procediment. Els actes administratius. La revisió dels actes en via administrativa.
6. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Principis de la potestat sancionadora. Responsabilitat patrimonial de les administracions públiques.
7. Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014. Disposicions generals.
8. Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La senyalització.
9. Reial decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de conductors. Les autoritzacions administratives per conduir.
10. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Autoritzacions de circulació dels vehicles.
11. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex II: definicions i categories dels vehicles.
12. L'accident de trànsit. Definició, tipus, causes i classes d'accidents. L'activitat policial davant els accidents de trànsit. L'ordre cronològic de les actuacions.
13. Elaboració de dispositius de trànsit. Detecció del tipus d'incident per nivells de complexitat. Estudi previ per a l'elaboració de dispositius a la via pública. Elaboració de dispositius per a incidents prevists. Selecció d'agents per elaborar dispositius per a incidents imprevists.
14. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals. Cossos de policia local. Estructura i règim de funcionament. Règim estatutari.
15. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Règim disciplinari.
16. Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears. Disposicions generals. Cossos de policia local. Ús de l'equip bàsic d'autodefensa i protecció. Uniformitat i equipament. Règim estatutari.
17. Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. Dels cossos i forces de seguretat. De les policies locals.
18. La policia local com a policia judicial. La detenció. Concepte. Drets i garanties del detingut. Llei orgànica 6/1984, de 24 de maig, reguladora del procediment d'habeas corpus.
19. Reial decret de 14 de setembre de 1882 pel qual s'aprova la Llei d'enjudiciament criminal. La denúncia. De les persones a qui correspon l'exercici de les accions que neixen dels delictes i les faltes. De les actuacions de la Policia Judicial i del Ministeri Fiscal.
20. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. De la infracció penal. De les persones criminalment responsables dels delictes.
21. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. De les penes, les classes i efectes. De les formes substitutives de l'execució de les penes privatives de llibertat i de la llibertat condicional.
22. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. L'homicidi i les seves formes. Les lesions.
23. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la llibertat. Delictes contra la intimitat, el dret a la pròpia imatge i la inviolabilitat del domicili.
24. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra el patrimoni i contra l'ordre socioeconòmic.
25. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes relatius a l'ordenació del territori i l'urbanisme, la protecció del patrimoni històric i el medi ambient.
26. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la seguretat viària.
27. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra l'administració pública. Delictes contra l'Administració de justícia. Delictes comesos pels funcionaris públics contra les garanties constitucionals. Delictes relatius a l'exercici dels deures fonamentals i llibertats publiques.
28. Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears. Disposicions generals. Inspeccions.
29. Reial decret 137/1993, de 29 de gener, pel qual s'aprova el Reglament d'armes. Disposicions generals. Documentació de la titularitat de les armes. Llicències, autoritzacions especials i targetes d'armes: llicències en general i targetes. Disposicions comunes sobre tinença i ús d'armes: disposicions generals.
30. Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana. Disposicions generals. Documentació i identificació personal.
31. Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana. Actuacions per mantenir i restablir la seguretat ciutadana. Potestats especials de policia administrativa de seguretat. Règim sancionador: subjectes responsables, òrgans competents i regles generals sobre les infraccions i l'aplicació de les sancions, infraccions i sancions.
32. Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors. De l'àmbit d'aplicació de la Llei. De les mesures. De la instrucció del procediment: regles generals.
33. Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Preàmbul. Disposicions generals. Principis de protecció de dades. Drets de les persones. Disposicions aplicables a tractaments concrets: tractaments amb finalitats de videovigilància, tractament de dades relatives a infraccions i sancions administratives. Garantia dels drets digitals.
34. Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Exposició de motius. Disposicions generals. Polítiques públiques per a la promoció de la igualtat de gènere. Competències, funcions, organització institucional i finançament. Violència masclista.
35. La violència de gènere. Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere. Drets de les víctimes de violència de gènere. Tutela institucional. Tutela judicial: els jutjats de violència sobre la dona: competència.
36. Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI fòbia. Disposicions generals. Polítiques públiques per promoure la igualtat efectiva de les persones LGTBI: professionals que actuen en àmbits sensibles. Mecanismes per garantir el dret a la igualtat: disposicions generals.
37. Polítiques públiques de seguretat. La policia com a institució. Conceptes clau. Disseny d'una política pública. La participació ciutadana en les polítiques públiques. Escenaris de presa de decisions. Models de presa de decisions. La implementació de les polítiques. L'avaluació de les polítiques. La metodologia de l'avaluació.
38. Àrea de qualitat. Orientació a les necessitats ciutadanes. Sistemes de qualitat aplicats a l'administració i a les policies locals. Processos de millora contínua. Mesurament de les policies locals i avaluació. Orientació cap als resultats.
39. Lideratge d'equips. Concepte i naturalesa del líder. El lideratge basat en l'acció. Teories del lideratge. El líder com a motivador.
40. La comunicació com a eina de feina. La comunicació eficaç en les organitzacions. El procés de comunicació interpersonal en els equips. Empatia i escolta activa. La comunicació assertiva. La comunicació no verbal. Feedback eficaç adreçat al canvi de conductes.
ANNEX II Temes de coneixements del terme municipal de Capdepera i les seves Ordenances municipals (segona prova tipus test).
Temes de la segona fase de la prova de coneixements
Tema: Terme municipal i ordenances municipals de l'Ajuntament de Capdepera.
1. Coneixement del terme municipal. (Llistat de carrers).
2. Ordenança d'horaris d'establiments i espectacles públics.
3. Ordenança de circulació.
4. Ordenança reguladora de l'activitat d'amenització musical i autorització municipal complementària.
5. Reglament de viatgers automòbils de turisme.
6. Ordenança de venda ambulant en els mercats municipals.
7. Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana en l'espai públic de Capdepera.
Aquest temari està a disposició de les persones aspirants a la pàgina web www.ajcapdepera.net
ANNEX III PUNTUACIÓ DE LA FASE DE CONCURS
Vegeu l'annex 4del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
Capdepera, a dia 14 de novembre de 2024.
La batlessa Mireia Francesca Ferrer Jaume.
ANNEX IV MODEL D'INSTÀNCIA
Nom_______________________________________________________________,
Primer llinatge_______________________________________________________,
Segon llinatge: _______________________________________________________,
DNI/NIF_________________________,
Domicili: ______________________________________ (a efectes de notificació)
Localitat:_________________________________________Telèfon:______________
Adreça electrònica:______________________________________________________
EXPÒS:
Primer. Que he tingut coneixement de la convocatòria publicada al BOIB núm. __ del procediment per a la CONVOCATÒRIA DEL PROCÉS SELECTIU PER COBRIR COM A PERSONAL FUNCIONARI DE CARRERA 1 PLAÇA VACANT DE LA CATEGORIA DE SUBINSPECTOR DE LA POLICIA LOCAL DE L'AJUNTAMENT DE CAPDEPERA MITJANÇANT EL PROCEDIMENT ORDINARI.
Segon. Que manifest complir els requisits per participar en la convocatòria.
DOCUMENTACIÓ QUE S'ADJUNTA:
a) Fotocòpia del document nacional d'identitat en vigor i/o el resguard de la sol·licitud de renovació.
b) Fotocòpia de la titulació exigida.
c) Fotocòpia del certificat, títol o diploma del nivell de llengua catalana B2.
d) Justificant del pagament del dret d'examen.
Per tot l'exposat, SOL·LICIT:
Ser admès/a i poder prendre part en el procediment selectiu indicat.
Capdepera, ........... de .............................de 2024
(signatura)
SRA. BATLESSA- PRESIDENTA DE L'AJUNTAMENT DE CAPDEPERA