Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT, MEDI RURAL I ESPORTS
Núm. 755284
Informació pública de l’acord del Ple del Consell Insular de Mallorca d’aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei per a la transferència i tractament dels residus de construcció-demolició, voluminosos i pneumàtics fora ús de l’illa de Mallorca, i aprovació inicial de les seves tarifes per a l’exercici 2025
El 14 de novembre de 2024, el ple del Consell Insular de Mallorca va adoptar l'acord d'aprovació inicial de la modificació de l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei per a la transferència i tractament dels residus de construcció i demolició, voluminosos i pneumàtics fora ús de l'illa de Mallorca i l'aprovació inicial de les seves tarifes per a l'exercici 2025 en els termes que transcric literalment a continuació:
“Antecedents
1. En la sessió de 5 de maig de 2003, el Ple del Consell de Mallorca va acordar adjudicar la concessió del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus de construcció-demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca a l'entitat Mac Insular S.L. El contracte, signat l'1 de juliol de 2003, estableix les tarifes mitjançant les quals els usuaris del servei públic insularitzat hauran de contribuir a sufragar les despeses de funcionament, manteniment i substitució de les infraestructures, que percebrà el concessionari del servei públic (IVA exclòs).
2. En data 28 de juliol de 2022 el Ple del Consell de Mallorca va acordar la interpretació i modificació del contracte d'1 de juliol de 2003, del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus de construcció-demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca.
3. El 29 de juny de 2024, amb registre d'entrada electrònic del Consell de Mallorca núm. 47214, l'empresa concessionària Mac Insular, S.L., va presentar, en compliment de les disposicions del punt 7 de l'Estudi Econòmic Financer que forma part del contracte de concessió, una proposta de revisió tarifària per a l'exercici 2025. En la proposta de Mac Insular, S.L., no s'inclou la revisió de tarifes per al tractament dels residus d'electrodomèstics de línia blanca amb CFC (ELB amb CFC), de línia blanca sense CFC (ELB sense CFC), i de residus d'electrodomèstics de línia marró (ELM), atès que l'Acord de Ple del Consell de Mallorca de 28 de juliol de 2022 preveu l'exclusió del servei públic de la gestió d'aquestes tipologies de residus.
4. Conseqüència de la presentació de la proposta de revisió de tarifes per a l'exercici 2024 de l'empresa concessionària, el serveis tècnics i econòmics de la Direcció insular de Residus (DIR) han emès els següents informes:
TARIFES |
Tarifa 2024 (BOIB n. 20 de 10 de febrer de 2024) |
Proposta tarifa 2025 |
---|---|---|
Tractament RCD(*) |
43,99 €/tn |
42,23 €/tn |
Tractament ELB amb CFC |
557,78 €/tn |
557,78 €/tn |
Tractament ELB sense CFC |
346,61€/tn |
346,61 €/tn |
Tractament ELM |
756,70 €/tn |
756,70 €/tn |
Tractament RV |
195,33 €/tn |
178,15 €/tn |
Tractament PNFU |
115 €/tn |
118,03 €/tn |
(*) Modificant els paràmetres de densitats a da=1 i db=1,2
5. La Secretaria General ha emès el 20 de setembre de 2024 nota de conformitat a la proposta d'acord.
6. La Intervenció General ha emès el 24 de setembre de 2024 informe de fiscalització favorable a la proposta d'acord.
Fonaments de dret
1. Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Mallorca (PDSRNPM), aprovat pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 9 de maig de 2019 (BOIB núm. 81, de 18 de juny).
2. Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, mitjançant el qual s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora d'Hisendes Locals.
3. Llei 7/1985, de 2 d'abril , reguladora de les bases del règim local.
4. Llei 20/2006, municipal i de règim local de les Illes Balears.
5. Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (LCSP).
6. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques.
7. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic.
8. Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
9. Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sols contaminats per a una economia circular.
10. Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
11. Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
12. Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació públic i bon govern.
13. Contracte d'adjudicació del concurs del servei de gestió de residus de construcció, demolició, voluminosos, i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca signat amb data 1 de juliol de 2003.
14. Modificació i interpretació del contracte formalitzada i signada el dia 30 d'agost de 2022.
15. Estudi Econòmic Financer de novembre de 2002.
16. Reglament d'explotació del servei públic de gestió dels residus de construcció demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca (BOIB número 52 de 15 d'abril de 2003).
17. Plecs de clàusules administratives particulars que han de regir l'adjudicació del servei públic de gestió dels residus de construcció, demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca.
18. Acord de Consell Executiu de 27 de setembre de 2023 d'aprovació de la política de preus per a la venda de subproductes i assimilables al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció i demolició de l'illa de Mallorca.
19. L'article 65 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears determina que el ple del consell insular exerceix la iniciativa legislativa davant el Parlament de les Illes Balears, la funció normativa, aprova els pressuposts del consell insular, controla l'acció de govern del consell executiu, elegeix el president i en disposa el cessament i exerceix totes les funcions que li atorguen l'Estatut d'Autonomia, les lleis del Parlament de les Illes Balears i les pròpies normes aprovades pel consell insular.
20. L'article 17.1 de Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (BOIB núm. 88 de 7 de juliol) regula les atribucions que corresponen al ple dels consells insulars; concretament, l'apartat l) d'aquest precepte estableix que al ple li correspon determinar els recursos de caràcter tributari i altres prestacions patrimonials públiques.
21. D'altra banda, el Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023, pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106, de 29 de juliol; modificat pel Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de 2 d'octubre de 2023, i publicat al BOIB núm. 136, de 5 d'octubre), estructura internament les funcions de l'activitat administrativa que corresponen als diferents departaments que integren el Consell Insular de Mallorca. Concretament, al Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports correspon, entre altres funcions, la planificació i gestió de residus no perillosos de Mallorca, de conformitat amb els plans directors sectorials en matèria de residus.
22. L'article 39.2d) del Reglament Orgànic del Consell de Mallorca (BOIB núm. 89, de 19 de juliol de 2018) determina, entre les atribucions que corresponen als consellers executius, la de preparar i presentar, perquè l'òrgan competent els aprovi a través del procediment establert, els projectes de reglaments o ordenances insulars relatius a qüestions del seu departament.
Per tots els antecedents i fonaments de dret exposats, el conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports proposa al Ple del Consell Insular de Mallorca que adopti el següent
ACORD
1. Aprovar inicialment la revisió ordinària de la tarifa del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus de construcció-demolició (RCD) de Mallorca per un import de 52,67 €/tona (IVA exclòs).
2. Aprovar inicialment la minoració, per la revisió extraordinària, de la tarifa del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus de construcció-demolició (RCD) de Mallorca, per un import de -5,52 €/tona (IVA exclòs),
3. A conseqüència dels dos punts anteriors, aprovar inicialment una tarifa del servei públic relativa a la transferència i tractament dels residus de construcció-demolició (RCD) de Mallorca per un import de 47,15 €/tona (IVA exclòs), i aprovar inicialment la tarifa base específica per al tractament dels residus de construcció-demolició (RCD) per un import de 42,23 €/t (IVA exclòs).
4. Aprovar inicialment la revisió ordinària de la tarifa del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels pneumàtics fora d'ús (PNFU) de Mallorca per un import de 114,01 €/tona (IVA exclòs).
5. Aprovar inicialment la majoració, per la revisió extraordinària, de la tarifa del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels pneumàtics fora d'ús (PNFU) de Mallorca, per un import de +4,02 €/tona (IVA exclòs).
6. A conseqüència dels dos punts anteriors, aprovar inicialment la tarifa del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels pneumàtics fora d'ús (PNFU) de Mallorca per un import de 118,03 €/tona (IVA exclòs).
7. Aprovar inicialment la revisió ordinària de la tarifa del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus voluminosos: resta, per un import de 186,46 €/tona (IVA exclòs).
8. Aprovar inicialment la minoració, per la revisió extraordinària, de la tarifa del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus voluminosos: resta, per un import de -8,31 €/tona (IVA exclòs),
9. A conseqüència dels dos punts anteriors, aprovar inicialment la tarifa del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus voluminosos: resta per un import de 178,15 €/tona (IVA exclòs).
10. Mantenir la tarifa vigent per tractar els residus voluminosos: electrodomèstics línia blanca amb CFC (ELB amb CFC) per un import de 557,78 €/tona (IVA exclòs).
11. Mantenir la tarifa vigent per tractar els residus voluminosos: electrodomèstics línia blanca sense CFC (ELB sense CFC) per un import de 346,61€/tona (IVA exclòs).
12. Mantenir la tarifa vigent per tractar els residus voluminosos: electrodomèstics línia marró (ELM) per un import de 756,70€/tona (IVA exclòs).
13. Aprovar inicialment les tarifes per a la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei públic obligatori i insularitzat del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus de construcció-demolició, residus voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca, d'acord amb les quanties previstes als apartats 3er, 6è, 9è, 10è, 11è i 12è d'aquest Acord.
14. Aprovar inicialment la modificació de l'article 5è de l'Ordenança que regula la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei públic per a la transferència i tractament dels residus de construcció-demolició, voluminosos i pneumàtics fora ús de Mallorca en el sentit següent:
Allà on diu:
“Article 5. Quantificació de les tarifes
1. Les tarifes a aplicar, IVA no inclòs son les següents:
RESIDU TARIFA €/Tona
Residu de construcció i demolició .................................. 43,99 (*)
Pneumàtics fora d'ús ....................................................... 115
Residus voluminosos: línia blanca amb CFC ................. 557,78
Residus voluminosos: línia blanca sense CFC .... .......... 346,61
Residus voluminosos: línia marró .................................. 756,70
Residus voluminosos: resta ............................................. 195,33
(*) Modificant els paràmetres de densitat a da=1 i db=1,2
2. La tarifa a aplicar als residus de la construcció i demolició que continguin impropis, serà la que resulta d'aplicar la correcció per densitats, segons la fórmula següent:
Tarifa a aplicar= tarifa RCD x factor corrector (Fc)
Sent Fc igual a:
e 2(da-do) Si la densitat és menor que a
1 Per a densitats compreses entre a i b
e 0,5(db-do) Si la densitat és major que b´
Valors per als paràmetres “da” i “db”
da=1,00 t/m3
db= 1,20 t/m3
do= Densitat del residu amb impropis (t/m3).
Taula de pesos i densitats per corregir la tarifa en funció dels impropis
Densitat (t/m3) |
Pes de la cubeta (Kg) |
---|---|
0,35 |
1.575 |
0,40 |
1.800 |
0,45 |
2.025 |
0,50 |
2.250 |
0,55 |
2.475 |
0,60 |
2.700 |
0,65 |
2.925 |
0,70 |
3.150 |
0,75 |
3.375 |
0,80 |
3.600 |
0,85 |
3.825 |
0,90 |
4.050 |
0,95 |
4.275 |
1,00 |
4.500 |
1,05 |
4.725 |
1,10 |
4.950 |
1,15 |
5.175 |
1,20 |
5.400 |
1,25 |
5.625 |
1,30 |
5.850 |
1,35 |
6.075 |
1,40 |
6.300 |
Volum mitjà de la cubeta 4,5 m3 “
Ha de dir:
“Article 5. Quantificació de les tarifes:
1.Les tarifes per aplicar, IVA no inclòs són les següents:
RESIDU TARIFA €/Tona
Residus de construcció i demolició ................................................ 42,23 (*)
Pneumàtics fora d'ús ....................................................................... 118,03
Residus voluminosos: electrodomèstics línia blanca amb CFC ..... 557,78
Residus voluminosos: electrodomèstics línia blanca sense CFC ... 346,61
Residus voluminosos: electrodomèstics línia marró ...................... 756,70
Residus voluminosos: resta ............................................................ 178,15
(*) Modificant els paràmetres de densitat a da=1 i db=1,2
2. La tarifa a aplicar als residus de la construcció i demolició que continguin serà la que resulta d'aplicar la correcció per densitats, segons la fórmula següent:
Tarifa per aplicar= tarifa RCD x factor corrector (Fc)
Sent Fc igual a:
e 2(da-do) Si la densitat és menor que a
1 Per a densitats compreses entre a i b
e 0,5(db-do) Si la densitat és major que b´
Valors per als paràmetres “da” i “db”
da=1,00 t/m3
db= 1,20 t/m3
do= Densitat del residu amb impropis (t/m3).
Taula de pesos i densitats per corregir la tarifa en funció dels impropis
Densitat (t/m3) |
Pes de la cubeta (kg) |
0,35 |
1.575 |
0,40 |
1.800 |
0,45 |
2.025 |
0,50 |
2.250 |
0,55 |
2.475 |
0,60 |
2.700 |
0,65 |
2.925 |
0,70 |
3.150 |
0,75 |
3.375 |
0,80 |
3.600 |
0,85 |
3.825 |
0,90 |
4.050 |
0,95 |
4.275 |
1,00 |
4.500 |
1,05 |
4.725 |
1,10 |
4.950 |
1,15 |
5.175 |
1,20 |
5.400 |
1,25 |
5.625 |
1,30 |
5.850 |
1,35 |
6.075 |
1,40 |
6.300 |
Volum mitjà de la cubeta 4,5 m3 “
15. De conformitat amb el que disposa l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local, sotmetre aquest Acord a un període d'informació pública mitjançant la inserció d'un anunci en el tauler d'edictes del Consell de Mallorca i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb la finalitat que totes les persones que hi estiguin interessades puguin examinar-lo i presentar les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents, en un termini de trenta dies, comptadors a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears o de l'anunci en el tauler d'anuncis, si és posterior. Si se n'hi presenten, s'ha d'atorgar una audiència a les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries establertes en àmbit territorial insular i que estiguin inscrites en el registre municipal d'associacions veïnals, la finalitat de les quals, guardi relació directa amb l'objecte de l'ordenança.
16. Obrir un tràmit per donar audiència a l'empresa concessionària del servei públic insularitzat Mac Insular, SL, i a tots els ajuntaments de Mallorca com a productors de residus voluminosos durant un termini de quinze dies per garantir la participació prevista en la modificació de l'Ordenança reguladora esmentada fins ara.
17. D'acord amb el que disposa l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, un cop adoptat l'acord d'aprovació inicial s'ha de publicar en la seu electrònica o pàgina web corporativa, el projecte de modificació de l'ordenança, així com els informes i memòries que conformen l'expedient”.
D'acord amb el que disposa l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, es sotmet dit acord al tràmit d'informació pública pel termini de 30 dies comptadors des de l'endemà de la publicació del present acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La documentació completa de l'expedient d'aprovació de la modificació de l'Ordenança es pot consultar a les dependències del Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports ubicades al carrer del General Riera, 111, de Palma, en horari de 9 a 14h, de dilluns a divendres (excepte festius), en la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca o a l'adreça electrònica
https://cim.secimallorca.net/segex/expediente.aspx?id=1071834,
per un termini de trenta dies a comptar a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci en el BOIB i en el tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca.
Palma, en la data de la signatura electrònica (14 de novembre de 2024)
El conseller executiu de Medi Ambient, Medi Rural i Esports Pedro Bestard Martínez