Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 754763
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Bennoc», polígon 44, parcel·la 303, al T.M. de Llucmajor. (Exp 82a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 1 d'agost de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Bennoc», polígon 44, parcel·la 303, al T.M. de Llucmajor, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III d'aquesta Llei: Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada; grup 3: Perforacions, dragatges i altres instal·lacions mineres i industrials, punt a, 3.º Perforacions per a l'abastiment d'aigua, han de ser objecte d'avaluació ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 i 22 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. L'objecte del projecte és la realització d'un sondeig (AAS_21773) per a destinar l'aigua que se n'extregui a l'ús domèstic de l‘habitatge present a la parcel·la.

2. Al document ambiental s'indiquen les coordenades de la ubicació de la perforació: x = 488.235, y = 4.368.082, z = 111.0 m, definida amb les coordenades UTM-ETRS89.

3. La captació que es vol dur a terme i que és objecte d'aquest informe, se situarà sobre la massa d'aigua MAS18.21.M1 «Sa Marina de Llucmajor», al T.M. de Llucmajor. El percentatge d'extracció d'aquesta massa és del 68,94%. D'acord amb el PHIB, es tracta d'una massa amb bon estat quantitatiu, però amb mal estat qualitatiu (degut a l'elevada concentració de clorurs), el que fa que l'estat general de la massa es classifiqui com a dolent. No s'observa una intrusió marina a tota la massa, si no que aquesta es localitza al sector sud-est, al límit de la massa amb la massa del Pla de Campos.

La vulnerabilitat de contaminació de l'aqüífer és considerada com a moderada (6).

4. El punt projectat per al nou sondeig, no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR), d'inundació, d'erosió o d'esllavissament. No obstant això, la ubicació proposada es troba envoltada de massa forestal a zona classificada com a zona d'alt risc d'incendi forestal (ZAR) segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestals de les Illes Balears.

5. Segons s'indica al document ambiental, l'empresa que realitzarà el sondeig farà ús d'equips de perforació amb rotopercussió amb una profunditat màxima de 160 metres. Es contempla la utilització d'escumant ecològic i biodegradable (QUIMAFOAM BIO). Posteriorment, es procedirà a la seva entubació.

6. Les característiques del sondeig, plantejades al projecte, són les següents:

- Cabal màxim instantani: 1800 l/h (0,5 l/s).

- Ús de les aigües: Domèstic.

- Volum màxim anual: 400 m3 .

- Profunditat màxima de la perforació del projecte: 160 m.

- Longitud de la cimentació: 25 m.

- Distància al mar: 9.959 m.

No es disposa de la resta de dades referents al diàmetre de perforació, diàmetre de perforació després de la cimentació i diàmetre d'entubació, ja que el promotor no adjunta el document tècnic del projecte.

7. El document ambiental, seguint les consideracions descrites a l'Annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, contempla les següents fases:

- Fase de construcció: inclou el condicionament de l'emplaçament de la maquinària, accessos per a l'entrada dels equips, etc.

- Fase d'explotació: Es duen a terme accions d'extraccions, manteniment i vigilància.

- Fase d'abandonament: En cas que el sondeig sigui negatiu, s'han de dur a terme les operacions de clausura del pou, que poden variar en funció de la seva tipologia. En qualsevol cas, s'haurà de seguir el previst a L'Annex 8 del PHIB 2023 sobre «condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous».

8. El termini estimat d'execució dels treballs de perforació i entubat és de 2 a 5 dies en funció de la cohesió i duresa del terreny a travessar i la facilitat per a entubar. Al document ambiental s'indica que les tasques es desenvoluparan en horari diürn (8 hores al dia).

9. El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió, les instal·lacions mecàniques, ni les dotacions elèctriques necessàries. No obstant això, el document ambiental fa referència a que a la fase de funcionament es comptarà amb una bomba elèctrica que es posarà en funcionament només quan sigui necessària l'extracció d'aigua. Així doncs, aquest punt no serà objecte d'aquest informe.

10. Anàlisis de les alternatives del document ambiental:

El document ambiental contempla les següents alternatives:

- Alternativa 0 (no execució del projecte): Segons l'indicat al document ambiental, la no execució del projecte de sondeig, enfront a la impossibilitat de connexió a xarxa d'aigua potable de l'Ajuntament, fa que l'única solució per a poder abastir d'aigua l'edificació, sigui la compra d'aigua i el seu transport amb camions cisterna.

Es contempla la possibilitat de recollida d'aigua de pluja, no obstant això, s'al·lega que tan sols es pot considerar com un complement al subministrament bàsic, que ha de tenir un altre origen al pluvial, al ser aquest insuficient per a cobrir les necessitats de la finca.

- Alternativa 1 (realització del sondeig a una altra ubicació): No es contempla realitzar el sondeig a un altre lloc de la finca o parcel·la, ja que això implicaria una major eliminació de vegetació per a la col·locació de les canonades de conducció d'aigua.

- Alternativa 2 (realització del sondeig amb una altra tècnica de perforació): Al document ambiental es justifica l'elecció de la tècnica de rotopercussió per a la realització del sondeig per ser el procediment més ràpid i el que produeix una menor afecció al sòl.

- Alternativa 3 (realització del sondeig a la parcel·la objecte d'aquest informe): Es considera pel promotor, com l'elecció més adient atenent les següents consideracions:

- Possibilitat de trobar aigua durant la perforació.

- Menor eliminació de vegetació.

- Menor afecció a la fauna.

- Facilitat d'accés de la maquinària de perforació al punt projectat pel sondeig.

- Impossibilitat de connexió a xarxa municipal d'aigua potable i/o xarxa d'aigües depurades.

11. Respecte al consum energètic al document ambiental s'indica que, enfront de la impossibilitat de subministrament d'energia al lloc de treball, les tasques de perforació es duran a terme amb equips amb motors de combustió. Així doncs, les principals fonts d'energia provindran de combustibles fòssils com gasoil i/o benzina, fonts d'energia no renovables.

A la fase de funcionament, es contempla la instal·lació d'una bomba elèctrica que funcionarà quan sigui necessària l'extracció d'aigua de la captació.

12. Durant l'execució del pou de sondeig existeix el risc de contaminació de l'aigua per part de substàncies químiques, com ara vesses de combustibles de les màquines perforadores o altres contaminants, que puguin infiltrar-se a través de les capes del sòl. En relació amb l'anterior, el document ambiental planteja l'adopció de les mesures de manteniment adients perquè la maquinària es trobi en òptimes condicions (manteniments i revisions). Així mateix, s'indica que es realitzaran revisions periòdiques de tota la maquinària i que es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental, els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte. Tots ells, són considerats pel promotor com a impactes amb poca o nul·la afecció al medi ambient. Els impactes previstos al document ambiental tendran efectes sobre: el medi atmosfèric, factors climàtics i canvi climàtic, població, hidrologia, sòl, medi biòtic i paisatge. D'acord amb el document ambiental, la superfície total de la parcel·la que es veuria afectada per l'eliminació de les espècies vegetals existents, la instal·lació de la perforadora, compressor i camió amb els materials, s'estima seria d'uns 60 m2.

Una vegada identificats els efectes previsibles i els principals impactes, el document ambiental contempla tota una sèrie de mesures preventives i reductores que tenen com a objectiu la reducció, eliminació o modificació dels efectes ambientals negatius significatius del projecte. En aquest sentit, la curta duració de la fase d'obres facilita l'aplicació de les mesures proposades.

El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i reductores proposades, amb l'objectiu principal de garantir que es produirà la mínima afecció ambiental, tant a la fase d'execució de les obres com a la fase d'explotació i fase de clausura (si escau). A la fase d'execució de les obres es contemplen activitats per a minimitzar la contaminació de l'aqüífer: manteniment de la maquinària en òptimes condicions, per tal d'evitar vessaments accidentals i cimentació del sondeig. Com a mesures reductores, en destaca l'adopció de mesures per evitar l'impacte visual, com és que la torre de perforació només serà hissada durant les tasques de perforació. Per tal d'evitar pertorbar a la fauna i la població amb el soroll i les vibracions de les màquines, les activitats es desenvoluparan en horari diürn.

Cal esmentar que el document ambiental adjunta el càlcul de la petjada de carboni que suposarà l'activitat a desenvolupar durant 8 hores al dia, els 2-5 dies que durin les tasques de perforació. Aquest càlcul s'estima és de: 208,08 kg de CO2.

El cost de l'aplicació de les mesures anteriorment descrites és valorat pel promotor i s'estima que, segons el pressupost adjunt al document ambiental, és de 727,10 euros.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental ha realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades:

- Ajuntament de Llucmajor.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General d'Economia Circular, Transformació Energètica i Canvi Climàtic.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell Insular de Mallorca.

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

- Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública.

- GOB Mallorca.

- Amics de la Terra.

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:

- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

Es considera que:

[...]

En relació amb el Pla de Vigilància ambiental:

Al punt 9. «Seguiment de l'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificat», s'indica que el director facultatiu del projecte farà el seguiment de les normes tècniques del projecte.

En relació a l'estudi d'incidències del canvi climàtic:

No hi ha estudi d'incidència del canvi climàtic.

En relació a l'avaluació de les necessitats energètiques i l'impacte derivat del consum energètic i mesures destinades a minimitzar la petjada de carboni o compensar-la:

Es fan les següents consideracions sobre el document ambiental aportat:

- L'increment del consum energètic: tot i comentar que s'instal·larà una bomba elèctrica, no són objecte del present projecte les instal·lacions de bombeig i impulsió.

- Les emissions de gasos amb efecte hivernacle: al document ambiental, no es contemplen ni s proposen mesures per minimitzar l'impacte degut a l'emissió de pols derivat de la circulació de vehicles i maquinària. Com a consideració tècnica, per minimitzar aquest impacte seria convenient aplicar mesures com: control i limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària que circula; si és necessari, reg de la zona de l'obra; etc. També es recomana seguir les següents guies de bones pràctiques:

htpp://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180

En relació a la vulnerabilitat actual i prevista i mesures destinades a reduir la vulnerabilitat:

S'ha avaluat correctament:

- Canvi en el règim de precipitacions-sequera: es contempla i, en cas d'èxit del sondeig, aquest s'equipararà en funció de les consideracions que faci la Direcció General de Recursos Hídrics a la concessió d'aflorament i explotació.

- Pluges fortes i inundacions: no es contempla i no s'apliquen mesures. Tot i no haver-se avaluat correctament, com a consideració tècnica, no s'estima necessari aplicar mesures en no ubicar-se en zona de risc d'inundacions (INUNBAL) ni en zona ARPSI (Pla de Gestió de Risc d'Inundacions).

En relació al grau de compliment de la Llei 10/2019 de canvi climàtic:

Es revisen els principals articles de la Llei, relacionats amb el projecte:

Matèria: Reducció d'emissions; Article Llei: 24.1; Contingut article: Col·laborar en les polítiques públiques de reducció d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle; Compliment: sí.

No es considera necessari l'aplicació de mesures addicionals.

Es conclou que:

Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius, pel que s'emet informe favorable, sempre i quan es compleixi amb els següents condicionants:

- Per minimitzar l'impacte de contaminació atmosfèrica per emissió de pols, caldrà aplicar mesures com: control i limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària que circula; en cas de ser necessari, reg de la zona de l'obra; etc. També es recomana seguir la següent guia de bones pràctiques:

htpp://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180

- Que el director facultatiu del projecte faci el seguiment, especialment, del compliment de les mesures proposades per minimitzar l'impacte derivat de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i la contaminació atmosfèrica.

- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca.

[...]

3. Normativa més rellevant d'aplicació al cas

Al cas és d'aplicació la normativa següent: el Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM), ap. def. 13/12/2024, juntament amb totes les modificacions posteriors, la Llei 14/2000, de 21 de desembre d'Ordenació del Territori, la Llei 6/1999, de 3 d'abril, juntament amb la normativa sectorial que tingui una vinculació específica.

[...]

«Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el TM de Llucmajor, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient en tan que serveixi a usos legalment implantats a la parcel·la.»

- Informe del Servei de Salut Pública de la Direcció General de Salut Pública.

[...]

«S'informa favorablement condicionant l'ús de la captació establert al projecte (ús domèstic).

Aquesta captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari favorable corresponent.

Es recomana al titular de la captació que analitzi la qualitat de l'aigua abans de consumir-la i que, en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Real Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament, prengui mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma».

- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.

[...]

«Per tot això, inform favorablement sobre el projecte de captació d'aigües subterrànies a la parcel·la 303 del polígon 44, T.M. de Llucmajor, amb la següent condició:

a) Cal realitzar una revisió a l'inici de les obres tal de comprovar que no hi ha exemplars de tortugues terrestres que puguin trobar-se ocultes i evitar esclafaments per la maquinària. En cas de trobar un exemplar s'alliberarà a una zona propera segura».

5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig AAS_21773) a la finca «Bennoc», al T.M. de Llucmajor, per part del promotor URBAPALMA 2006, S.L.U. La referència cadastral de la parcel·la és 07031A044003030000ED, amb una superfície total de 61.848 m2. La motivació de l'execució del projecte és la de destinar l'aigua que s'extregui a l'ús domèstic de l'habitatge present a la parcel·la, atesa la impossibilitat, segons indica el document ambiental, d'obtenir l'aigua a través de connexió a xarxa d'aigües potables de l'Ajuntament.

D'acord amb el document ambiental, el promotor sol·licita una autorització per a ús domèstic amb un volum màxim anual de 400 m3.

El document ambiental contempla mesures per a controlar el vessament accidental de combustibles i/o olis de la maquinària, com són: la disposició de material absorbent (sepiolita) que serà gestionada per gestors autoritzats, el correcte manteniment dels equips de perforació, entre altres mesures, totes elles orientades a evitar la contaminació de l'aqüífer.

També es contempla que l'activitat derivada de la perforació i extracció pugui generar soroll. En relació amb la contaminació acústica, el promotor indica que la curta duració del període d'obres (que s'estima serà d'uns 2 a 5 dies) i l'adopció de mesures preventives, minimitzarà les afeccions provocades per aquest impacte.

El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió, les instal·lacions mecàniques, ni les dotacions elèctriques necessàries. Així doncs, aquest punt no serà objecte del present informe.

2. Ubicació del projecte: El nou sondeig es vol realitzar al polígon 44, parcel·la 303, al T.M. de Llucmajor. La parcel·la està classificada com a sòl rústic de caràcter general ús agrari on, segons les dades del cadastre, 30.219 m2 són de cultiu de secà i la resta, són de cultiu d'ametller de secà. Segons les coordenades adjuntes al document ambiental, el promotor projecta realitzar el sondeig a una distància inferior a 50 metres de l'edificació present a la parcel·la.

Cal esmentar que a la mateixa parcel·la hi trobam la captació DI-_31063_Vigent-DI_31063 classificada com a «altres usos» al cens d'aigües subterrànies de l'IdeIB, localitzada a uns 189 metres de la ubicació proposada pell nou sondeig.

El punt projectat per al nou sondeig no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'erosió o d'esllavissament. No obstant això, la ubicació proposada es troba envoltada de massa forestal a zona classificada com a zona d'alt risc d'incendi forestal (ZAR) segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestals de les Illes Balears. Es per això es va voler fer una consulta telefònica al Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, de la que es va concloure que el projecte objecte d'aquest informe no es veuria afectat per la massa forestal adjacent, atesa la distància a la mateixa, entre d'altres factors.

La parcel·la on es vol desenvolupar el sondeig no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000.

La zona del sondeig es troba fora d'espais definits per la Llei 1/1991, de 30 degener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN).

Pròxim a l'àmbit del projecte i dins la mateixa parcel·la hi trobam l'hàbitat d'interès comunitari (HIC) 5330 Matolls termo mediterranis i predesèrtics, no prioritari segons la Directiva 92/43/CEE, on podem trobar hàbitats d'ullastrars i matars no arborescents i l'hàbitat d'interès comunitari (HIC) 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics, també considerat com a no prioritari.

3. Característiques del potencial impacte: Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar (realització de sondeig) i a la curta duració del període d'obres (de 2 a 5 dies), es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i reductores proposades al document ambiental i es fa un correcte seguiment ambiental de la seva aplicació.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig) per a ús domèstic, a la finca «Bennoc», polígon 44, parcel·la 303, al T.M. de Llucmajor», a proposta del promotor URBAPALMA 2006, S.L.U., atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, signat electrònicament pel Sr. Jaime Fernández Homar, Enginyer Superior de Mines (número de col·legiat 15B), amb data de 23 d'abril de 2024, la normativa vigent i els següents condicionants:

1. Per tal d'evitar la dispersió de pols derivada dels processos de perforació i minimitzar el seu impacte sobre el medi, s'hauran de prendre mesures com la realització de regs periòdics (si escau), la realització de moviments de terra en condicions atmosfèriques favorables i la limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària.

2. Amb l'objectiu de vetllar pel compliment de les mesures de seguiment ambiental proposades al document ambiental, el promotor haurà de designar un responsable que s'encarregui de controlar la correcta aplicació de les mesures preventives i reductores establertes a cada una de les fases del projecte. El responsable designat a tal efecte haurà de: controlar la correcta aplicació per part dels operaris de les mesures establertes al document ambiental (revisió de la maquinària, etc.), comprovar que els impactes que es puguin produir durant l'execució del projecte no excedeixin els previstos, detectar. Així mateix, es garantirà la correcta gestió dels residus que es puguin produir i/o de qualsevol anomalia que es pugui detectar o produir a qualsevol de les fases del projecte.

3. Amb l'objectiu d'evitar la contaminació de l'aqüífer durant la realització del sondeig, s'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, tenint especial cura a les fases de cimentació i desinfecció del sondeig.

4. Atès que el projecte es troba en zona de vulnerabilitat moderada d'aqüífers, durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries. Amb l'objectiu d'evitar vessaments accidentals derivats de l'ús de la maquinària, s'haurà de realitzar una revisió diària dels equips abans de començar les tasques. Es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental que haurà de ser gestionat per gestors autoritzats. Les funcions de manteniment (canvi d'olis, abastiment de combustible, etc.) sempre es duran a terme fora de la parcel·la on s'ubica el sondeig.

5. S'ha d'evitar en tot moment l'afecció a l'hàbitat d'interès comunitari present a la parcel·la. Per això, la circulació dels vehicles, maquinària i operaris quedarà totalment limitada als camins habilitats a tal efecte. Es tendrà especial cura de no deixar estris de feina fora de la zona d'obres, delimitada a tal efecte, limitant el pas dels operaris per zones sensibles. Es realitzaran neteges de la zona d'obres, emmagatzemant i classificant els residus, que seran gestionats d'acord amb la normativa vigent.

6. En cas que el sondeig sigui negatiu i es procedeixi a la seva clausura definitiva, s'hauran de seguir les directrius recollides a l'annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB 2023. Es vetllarà pel seu correcte manteniment a llarg termini.

7. En cas que la ubicació del sondeig pugui sofrir variacions en funció del replanteig el dia de la perforació, condicionada pel posicionament de la maquinària, en cap cas podrà suposar una afecció ambiental major a la ja prevista.

8. Amb l'objectiu d'afavorir un ús responsable de l'aigua de l'aqüífer, atès que la finalitat de la nova captació és l'ús domèstic, s'hauran d'instal·lar a l'habitatge els sistemes de recollida de l'aigua de pluja adients per tal de facilitar la seva recollida i emmagatzematge per a la seva posterior utilització.

9. Atès que l'aigua es vol destinar a l'ús domèstic a l'habitatge present a la parcel·la, i amb l'objectiu d'optimitzar el consum d'aigua, el promotor haurà de preveure la instal·lació de sistemes que garanteixin i permetin l'estalvi d'aigua (aixetes amb temporitzadors, sensors de presència, etc).

10. En cas d'instal·lació de jardins ornamentals, el promotor del projecte haurà d'incorporar els sistemes de reg eficients necessaris per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua d'aigua, sent sempre recomanable l'elecció d'espècies de baix requeriment hídric.

11. Degut a la presència de l'espècie catalogada en règim de protecció especial Testudo hermanni a l'àmbit del projecte, es limitarà la velocitat dels vehicles que transitin per la parcel·la durant la fase d'execució i d'explotació del projecte, a una velocitat moderada que permeti la detecció de l'espècie a una distància de reacció suficient. Així mateix, i d'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, abans de l'inici de la jornada es realitzarà una revisió de la zona d'obres per tal d'identificar la presència de la tortuga mediterrània i evitar esclafaments per la maquinària. En cas de detectar la presència de qualque exemplar, aquest serà alliberat a una zona propera segura.

Es recorda que:

1. En cas de ser necessari l'ús de bentonita com a llot de perforació, el perforista haurà de valorar si escau la col·locació d'una bassa de llots adequada al volum necessari per evitar el seu vessament al terreny. Els residus seran gestionats de forma adequada.

2. El titular de la captació ha de complir el recollit a l'apartat d'atorgament d'autoritzacions per a ús domèstic descrit a l'article 114 «Normes per l'atorgament d'autoritzacions» del PHIB.

3. Aquest informe s'emet en relació a les competències del Servei d'Assessorament Ambiental, sense prejudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes, i no pressuposa cap pronunciament sobre l'adequació a la legalitat dels usos i de les construccions de la parcel·la.

4. D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, el director del projecte haurà de fer el seguiment, especialment, del compliment de les mesures proposades per minimitzar l'impacte derivat de les emissions de gasos d'efecte hivernacle i la contaminació atmosfèrica.

Es recomana que:

1. Pel que fa a la penetració d'energies renovables al projecte, sempre que sigui viable, en cas que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a la instal·lació de la bomba d'extracció, atès que el document ambiental indica que aquesta serà elèctrica, s'hauria d'incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable, per exemple mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, que permetin reduir al màxim el consum energètic.

2. D'acord amb l'informe del Servei de Salut Pública, el titular de la captació hauria d'analitzar la qualitat de l'aigua abans de consumir-la, prenent les mesures adients per tal de complir els criteris i valors paramètrics establerts al Real Decret 3/2023, de 10 gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 4 de novembre de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá