Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT DE RECERCA I FORMACIÓ AGROALIMENTÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (IRFAP)
Núm. 751471
Resolució del president de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera (IRFAP) per la qual s'aprova la convocatòria de les ajudes de minimis del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de l'any 2024, a les Illes Balears
L'activitat agrària genera de manera evident i contrastada serveis a la societat en el seu conjunt, com són el manteniment de l'equilibri socioeconòmic de les zones rurals, la mitigació i adaptació al canvi climàtic, la protecció del medi ambient, del paisatge, dels recursos naturals, del sòl i de la diversitat genètica. Així ho reconeix la Llei 3/2019, agrària de les Illes Balears, que obliga a les administracions públiques, i en especial a les competents en matèria agrària, a vetllar perquè aquests serveis es mantinguin, i s'observin els següents principis: l'autosuficiència alimentària, les bones pràctiques agràries, la sostenibilitat ambiental, la conservació del paisatge rural, i el foment de les actuacions i mesures agroambientals destinades a prevenir la lluita contra l'erosió i la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic, especialment les que contribueixen a una retenció major de CO2.
En el document El futur dels aliments i de l'agricultura, la Comissió Europea estableix els reptes, objectius i orientacions de la Política Agrària Comuna 2023-2027, que posa de manifest que les explotacions, autoritats locals, regionals i/o nacionals han d'assumir més responsabilitats quant a la manera com es compleixen aquests objectius.
L'activitat agrària, per tant, genera creixement econòmic, però també valors ambientals i socials que no es veuen recompensats en el preu de venda dels productes produïts pels pagesos. La valoració d'aquests valors ambientals i socials no deixa de ser complexa, però en tot cas, la conservació del territori i de la biodiversitat, o de la suficiència alimentària, per posar alguns exemples, genera uns beneficis públics a la societat molt superiors al producte interior brut que produeix el sector agrari.
El desenvolupament tecnològic fa referència a l'aplicació de coneixements i habilitats científico tècniques per a crear o millorar productes, processos o serveis. A les explotacions agràries de les Illes Balears, el suport en l'aplicació de tècniques productives fruit del desenvolupament tecnològic, com són les dosis seminals animals produïdes en programes de millora genètica bovina, contribueix al manteniment de l'activitat agrària i, per tant, a la conservació dels beneficis ambientals i socials que genera l'agricultura i la ramaderia a tota la societat.
La insularitat és un fet natural que genera majors costos de producció al sector agrícola i ramader, menors ingressos per unitat de producte, i menors oportunitats. Aquests fets, entre altres, contribueixen a una disminució sostinguda de l'activitat agrària a les Illes Balears. Aturar aquesta tendència i aconseguir el manteniment de l'activitat, incentiva el creixement econòmic del medi rural, però també les altres externalitats inherents no recompensades pel mercat, com les potencialitats ambientals. Així, a l'activitat agrària se li reconeix la capacitat de mitigar els efectes del canvi climàtic, de preservar el medi ambient, especialment la terra, el paisatge i la biodiversitat, de gestionar equilibradament el territori, i de conservar el medi rural i els valors socials, com són el patrimoni cultural i etnològic de les Illes Balears i l'avanç cap a una major sobirania alimentària.
L'article 4 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell reconeix la contribució de l'activitat agrària al subministrament de béns públics i privats, mitjançant la producció de productes agrícoles, o el manteniment de la superfície agrícola en un estat adequat.
La sobirania alimentària, com a element social, i el canvi climàtic, com a element ambiental, es troben entre els desafiaments no econòmics més grans als que s'enfronta la producció ramadera a les Illes Balears. La producció lletera a les Illes Balears mostra una forta hegemonia en la utilització en puresa de la raça frisona.
Com tota activitat ramadera, la producció lletera genera emissions de gasos d'efecte hivernacle que són causades per la producció dels aliments, tant pinsos com farratges, la fermentació entèrica, i la gestió dels fems, dels subproductes i dels residus animals.
Però la demanda de llet i productes lactis a les Illes Balears, derivada del creixement poblacional, s'ha de cobrir. En aquest sentit, la FAO ha detectat una oportunitat considerable per reduir les emissions i al mateix temps cobrir la demanda nutricional de la població en llet i productes lactis, que consisteix en:
- millorar la productivitat, el que redueix les emissions per litre de llet produït;
- capturar de carboni a través d'un maneig dels conreus destinats a alimentar les vaques.
- una millor integració ramadera dins la economia circular.
Aquestes solucions es poden combinar i estan ben alineades amb les àrees de treball decidides a la COP23, inclosa l'adaptació i la resiliència.
Concretament en producció lletera, part de les emissions de gasos d'efecte hivernacle tenen un component fixe, és a dir, són independents de la producció lletera, i, per tant, la millora de la productivitat permet reduir sensiblement les emissions per litre de llet produïda.
La millora de la productivitat es pot abordar des de quatre àrees de coneixement: la nutrició, la sanitat, la genètica i el maneig. La millora genètica de la raça frisona està regulada per la resolució de la Direcció General de Produccions i Mercats Agraris, per la qual s'aprova el programa de cria de la raça bovina frisona. El seu objectiu es aconseguir vaques amb alta producció de llet i de proteïna que mantinguin durant molts parts una alta capacitat de producció, i amb una baixa incidència de malalties i problemes reproductius.
Com a exemple, un estudi realitzat pel Flanders Research Institute for Agriculture, Fisheries and Food, fet amb l'objectiu de estudiar les estratègies de mitigació i producció ramadera sostenible per reduir les emissions de metà del bestiar boví de llet a Bèlgica, va demostrar que és possible reduir les emissions un 8,4% augmentant la producció mitjana de 27 a 30 litres diaris de llet. També la FAO estima que una vaca que produeix 8.000 litres de llet a l'any emet menys GEH (17,4 g de metà/kg de llet) que dues vaques que produeixen 4.000 litres de llet a l'any cadascuna (30,8 g de metà/ kg de llet).
En definitiva, la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera a les Illes Balears, d'acord amb els objectius plantejats al programa de cria de la raça bovina frisona, mitjançant la inseminació artificial amb dosis seminals de bous ben posicionats en producció, tipus, índex combinat, longevitat, resistències a la mamitis, etc., permet, gràcies al manteniment de l'activitat ramadera, l'assoliment de serveis socials i ambientals a la societat, i facilita, per tant, donar compliment als objectius de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, al seu article 6 sobre el reconeixement del caràcter estratègic i multifuncional de l'activitat agrària.
El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis al sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat.
En data 29 de juny del 2024 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 86 el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores dels ajuts a l'empara del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies farratgeres, del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies de cereals i de lleguminoses, del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, i del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera, per al manteniment dels beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears.
El Decret 37/2022, de 29 d'agost, de modificació dels estatuts de l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera, aprovats pel Decret 28/2014, de 27 de juny, modifica la denominació de l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera i de l'acrònim SEMILLA que passa a ser, respectivament, la d'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears i el de l'acrònim IRFAP; i recull, en l'article 4.Funcions del Títol 1.Disposicions generals, de l'Annex, la funció de Fomentar les activitats agràries i pesqueres, de conformitat, si procedeix, amb les bases reguladores.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció de l'IRFAP a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores dels ajuts a l'empara del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies farratgeres, del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies de cereals i de lleguminoses, del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, i del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera, per al manteniment dels beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució.
Per tot això, a proposta del Consell d'Administració de l'IRFAP, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes de minimis per a l'any 2024 destinades al Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de l'any 2024, a les Illes Balears, d'acord amb el que estableix el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores dels ajuts a l'empara del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies farratgeres, del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies de cereals i de lleguminoses, del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, i del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera, per al manteniment dels beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, publicat en data 29 de juny del 2024 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 86.
2. L'objecte d'aquesta línia d'ajudes és la millora genètica de les explotacions ramaderes de vaca frisona mitjançant el subministrament de dosis de semen, a través del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de l'any 2024, a les Illes Balears.
3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis al sector agrícola.
4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1.Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cent-catorze mil euros (€114.000), amb càrrec als pressupostos de l'IRFAP de l'any 2024. Aquest import serà finançat d'origen en un 85% per l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears, i en un 15% per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears, en el marc del Conveni de col·laboració signat entre ambdues entitats mencionat en el punt 1 de l'apartat Primer d'aquesta Resolució.
2. Els crèdits que s'hi destinen es podran incrementar amb càrrec al pressupost de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP).
Tercer Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries de les ajudes les persones físiques, jurídiques, de titularitat compartida o comunitats de béns de les Illes Balears que, en el moment de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d'ajuda, compleixin els requisits següents:
a. Ser titular d'una explotació agrària que estigui inscrita en el Registre d'Explotacions Agràries de les Illes Balears (REA).
b. Estar inscrits en el Registre de control de rendiment lleter de les Illes Balears.
c. Estar inscrits en el Llibre genealògic de la vaca de la raça Frisona de les Illes Balears.
d. Disposar d'exemplars reproductors de vaca de la raça frisona de 24 mesos o més, presents a l'explotació, a 30 de juny de 2024.
e. Participar en el Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de l'any 2024 de l'IRFAP, a les Illes Balears.
La consideració de participant es comprovarà en base a la Proposta de resolució i Resolució definitiva d'inscripció al Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de l'any 2024, a les Illes Balears de l'IRFAP de l'any 2024 del president de l'IRFAP, publicada el dia 7 de novembre del 2024 en el BOIB número 146.
2. A més dels requisits establerts en el punt 1 anterior, s'han de complir els requisits que preveu el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores dels ajuts a l'empara del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies farratgeres, del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies de cereals i de lleguminoses, del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, i del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera, per al manteniment dels beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears; així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones o entitats sobre les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no incórrer en aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució de concessió.
Els sol·licitants que s'oposin expressament a la consulta de les dades, acreditaran el compliment d'aquest requisit mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006, en el període que s'estableixi en la convocatòria.
Quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable. No obstant, en el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat l'IRFAP i el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiàries de la subvenció les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions subvencionables
1. Es subvencionarà en espècie les dosis seminals de bous no portadors de gens recessius que formen part de les llistes publicades per les entitats reconegudes oficialment per a la gestió del llibre genealògic de la raça frisona de cada país, d'acord amb els objectius de gestió de l'explotació agrària inscrita en el Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de l'any 2024, a les Illes Balears de l'IRFAP de l'any 2024, adquirides per l'IRFAP.
Cinquè Intensitat i límit
1. L'import de l'ajuda és del 60% del cost de les dosis seminals adquirides per l'IRFAP, amb un màxim de 36€ per vaca reproductora, segons el cens que figuri a 30/06/2024 en el Registre de control de rendiment lleter de les Illes Balears. A més, es tindran en compte els límits que preveu el paràgraf següent.
De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis al sector agrícola, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir de vint mil euros (€20.000) per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.
2. Si fos el cas, es preveu prorratejar l'import màxim de la convocatòria entre els beneficiaris, sempre i quan aquest prorrateig no suposi superar el límit del 60% ni dels 36€ per vaca reproductora establerts en el punt 1 anterior.
Sisè Procediment d'inici
1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al BOIB i finalitza el 24 de novembre del 2024.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds de participació i d'ajuda, d'acord amb el model de formulari, que figura al següent enllaç:
https://www.caib.es/sites/irfap/ca/solalicitud_dajuda_pel_programa_millora_genatica_2024/
Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades en els registres d'entrada de l'IRFAP o de qualsevol altre registre que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que optin per la presentació electrònica, han de presentar la sol·licitud a través de la seu electrònica REDSARA (Codi DIR de l'IRFAP: A04026955).
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari.
Juntament amb la sol·licitud, cal adjuntar la documentació següent:
-Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en el cas de persones jurídiques.
-Documentació acreditativa de la representació amb què se signa la sol·licitud.
-Certificat bancari de la titularitat del número de compte bancari.
3. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació, en cas d'entitats sense personalitat jurídica, la farà d'ofici l'IRFAP i/o el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament l'IRFAP i/o el FOGAIBA per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com els certificats del Registre general d'explotacions agràries, s'haurà d'aportar els certificats o la documentació corresponent juntament amb la sol·licitud.
4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder de l'IRFAP. En el cas de denegació expressa per fer aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes a qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i l'IRFAP és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si l'IRFAP no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de la proposta de resolució.
5. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació per part de l'interessat del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) publicat en data 29 de juny del 2024 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 86, i la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció de les persones beneficiàries i criteris de selecció
1. Les persones beneficiàries es seleccionaran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, es seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria i que inclouen la documentació necessària.
2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran totes i cadascuna d'aquestes ajudes en el mateix percentatge fins a exhaurir el crèdit pressupostari.
Vuitè Instrucció del procediment i resolució
1. La unitat competent per a la instrucció del procediment de concessió és la Direcció de Desenvolupament de la Producció Agrària de l'IRFAP. Aquesta unitat durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades dels sol·licitants, en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La Direcció de Desenvolupament de la Producció Agrària de l'IRFAP emetrà una proposta de resolució de concessió que es notificarà individualment o mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la que es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i un termini de deu dies hàbils per a presentar al·legacions per part del sol·licitant.
En cas d'emetre i notificar una proposta de resolució de concessió denegatòria, si el sol·licitant no presenta cap al·legació, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, i s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
2. La resolució dels expedients la dicta el president de l'IRFAP, a proposta del director de Desenvolupament de la Producció Agrària de l'IRFAP, sobre la base d'un informe previ. A la resolució de concessió de l'ajuda es farà constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Un cop transcorregut aquest termini sense que es notifiqui resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud.
4. Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar amb caràcter potestatiu un recurs de reposició davant del president de l'IRFAP, o sol·licitar la seva impugnació directament davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.
En el cas d'optar per un recurs de reposició, no es podrà interposar un recurs contenciós administratiu fins que sigui resolt expressament el de reposició, o s'hagi produït la seva desestimació. El termini per a la interposició del recurs de reposició és d'un mes, comptador des de l'endemà d'aquesta publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest termini, únicament podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu, sense perjudici, si fos el cas, de la procedència del recurs extraordinari de revisió. Tot el citat d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 30 del Decret 28/2014, de 27 de juny, d'aprovació dels estatuts de l‘Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears, modificat pel Decret 37/2022 de 29 d'agost de modificació dels Estatuts aprovats pel Decret 28/2014, de 27 de juny.
Novè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores dels ajuts a l'empara del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies farratgeres, del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies de cereals i de lleguminoses, del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, i del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera, per al manteniment dels beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, publicat en data 29 de juny del 2024 en el BOIB número 86.
A més, són obligacions de les persones beneficiàries, les següents:
-Sotmetre's als controls que pugui dur a terme l'IRFAP, necessaris per a comprovar la concessió correcta de l'ajuda, així com el compromís de registrar les inseminacions artificials, registre que haurà de contenir, com a mínim, la data de la inseminació, el registre Document d'Identificació Bovina o Registre genealògic de la vaca reproductora, i el Registre genealògic del semental.
-El pagament de la factura o factures del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de l'any 2024, a les Illes Balears, emesa o emeses per part de l'IRFAP.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades serà el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Desè Justificació i pagament
1.D'acord amb el que estableix l'article 39.7 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, no cal cap justificació de la situació objecte de subvenció per part del beneficiari una vegada concedida aquesta per raó del compliment dels requisits corresponents, sens perjudici de les obligacions a què es refereix l'apartat novè d'aquesta convocatòria.
2.El pagament de la factura o factures emeses per l'IRFAP del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera de l'any 2024, a les Illes Balears, es farà mitjançant gir bancari, quan s'hagi dictat la resolució de concessió del president de l'IRFAP, amb l'autorització prèvia del sol·licitant.
Onzè Incompatibilitats
La participació en aquesta ajuda és incompatible amb la que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
Dotzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores dels ajuts a l'empara del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies de farratgeres, del Programa d'ús de llavor certificada d'espècies de cereals i de lleguminoses, del Programa de sembra de llavor de determinades espècies mel·líferes, i del Programa de suport a la inseminació artificial per a la millora genètica del bestiar boví d'aptitud lletera, per al manteniment dels beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, publicat en data 29 de juny del 2024 en el BOIB número 86; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; així com els preceptes que siguin aplicables de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altra normativa aplicable.
Tretzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, a data de la firma electrònica (13 de novembre de 2024)
El president de l'IRFAP Joan Simonet Pons