Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I MEDI NATURAL
Núm. 749258
Resolució del conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions a centres educatius no universitaris de les Illes Balears per a activitats d’educació ambiental per al curs escolar 2024-2025
Fets
1. L'Ordre del conseller de Medi Ambient per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per a l'ambientalització de centres educatius a les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 13 d'agost de 2005), crea un marc normatiu d'ajudes a l'educació ambiental.
2. L'article 5.1 d'aquesta Ordre preveu que la Conselleria de Medi Ambient (actualment competència de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural) anunciï periòdicament, si és possible cada any, una convocatòria pública per a la presentació de sol·licituds de subvenció.
3. La Conselleria d'Educació i Universitats i la Conselleria competent en d'educació ambiental organitzen el Programa de Centres Ecoambientals amb l'objectiu principal d'impulsar l'educació ambiental en els centres educatius de les Illes Balears.
4. La Resolució de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa i del director general de Personal Docent i Centres Concertats de 17 de maig de 2024 per la qual s'aproven les bases de la convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa i de programes educatius per al curs 2024-2025, adreçada als centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, regula el Programa de Centres Ecoambientals.
5. El Programa de Centres Ecoambientals té vinculació amb l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible que va aprovar l'Assemblea General de l'Organització de les Nacions Unides al setembre de 2015 amb la finalitat d'impulsar el desenvolupament humà sostenible arreu del planeta. Aquesta vinculació es concreta en les Instruccions del Programa en les seves dues modalitats. Les bases fonamentals de l'Agenda 2030 són l'eradicació de la pobresa, la reducció de les vulnerabilitats i les desigualtats i el foment de la sostenibilitat. El document final adoptat pels estats membres defineix 17 objectius, anomenats Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), que es desenvolupen en 169 fites de caràcter integrat i indivisible. L'Estat espanyol, com a estat membre de Nacions Unides, va subscriure aquesta agenda que «ha d'orientar les actuacions en el marc dels compromisos que conté», i que pertoquen a ciutadans, empreses, organitzacions, administracions públiques i municipis. Així mateix, el Govern de les Illes Balears assumeix com a propis els 17 ODS, i a finals de 2019 constitueix la Mesa per a l'Agenda Balear 2030, juntament amb els principals agents econòmics i socials, els consells insulars, els municipis i la Universitat de les Illes Balears.
6. D'altra banda, la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, en l'article 77, Educació per al canvi climàtic, disposa que l'Administració educativa ha de promoure la conscienciació sobre el canvi climàtic en tots els nivells educatius, obligatoris i no obligatoris.
7. Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, amb l'objectiu d'afavorir la correcta transició ecològica, impulsant l'educació ambiental a la infància i a la joventut a partir del Programa de Centres Ecoambientals amb la participació de tota la comunitat educativa, i de millorar la capacitat d'intervenció al medi ambient contribuint a la transformació de les persones en subjectes actius del canvi social.
8. El 28 d'agost de 2024 el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural signa la Resolució d'ordre d'inici del procediment d'elaboració d'aquesta convocatòria pública de subvencions a centres educatius no universitaris de les Illes Balears per a activitats d'educació ambiental per al curs escolar 2024-2025.
9. Dia 5 d'octubre de 2024 la directora general de Medi Natural i Gestió Forestal signa la proposta de resolució de la convocatòria pública de subvencions a centres educatius no universitaris de les Illes Balears per a activitats d'educació ambiental per el curs escolar 2024-2025.
10. D'acord amb aquestes disposicions normatives i atesos els informes preceptius, es considera oportú aprovar aquesta convocatòria, els objectius de la qual són: fomentar l'educació ambiental en el desenvolupament curricular dels centres educatius de les Illes Balears; promoure els projectes ambientals dels centres educatius facilitant recursos informatius, formatius i educatius per aconseguir millores ambientals que puguin ser avaluables i mesurables; afavorir l'intercanvi d'experiències sobre els projectes ambientals, i promoure la participació i la implicació actives de la comunitat educativa en accions ambientals, al centre educatiu i a l'entorn.
Fonaments de dret
1. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).
2. Decret 75/2004, de 27 d'agost, pel qual es despleguen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
3. Ordre del conseller de Medi Ambient de 4 d'agost de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per a l'ambientalització de centres educatius a les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 13 d'agost de 2005).
4. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (la normativa bàsica d'acord amb la disposició final primera).
5. Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions a centres educatius no universitaris de les Illes Balears per a activitats d'educació ambiental per al curs escolar 2024-2025, que es recull en l'annex 1.
2. Aprovar el format del projecte i de la memòria objecte de la subvenció, que es recullen en els annexos 2 i 3, respectivament.
3. Publicar la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà la publicació, d'acord amb els articles 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Vist l'informe favorable d'intervenció.
Palma, en la data de la signatura electrònica (8 de novembre de 2024)
El conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural Joan Simonet Pons
ANNEX 1 Convocatòria pública de subvencions a centres educatius no universitaris de les Illes Balears per a activitats d'educació ambiental per al curs escolar 2024-2025
Primer Objecte
L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a finançar les despeses generades pel desenvolupament del Programa de Centres Ecoambientals entre l'1 de setembre de 2024 i el 31 de maig de 2025.
Objectius i efectes: impulsar l'educació ambiental en la infància i la joventut a partir del Programa de Centres Ecoambientals amb la participació de tota la comunitat educativa i millorar la seva capacitat d'intervenir positivament sobre el medi ambient contribuint a la transformació de les persones en subjectes actius del canvi social.
Segon Pressupost i imputació temporal
El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 180.000,00 euros (cent vuitanta mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 20501G/571B01/48101/00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025, d'acord amb la distribució següent:
Tercer Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris d'aquesta convocatòria els centres educatius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de titularitat pública o privada, que participen en el Programa de Centres Ecoambientals en el curs 2024-2025, el qual ve regulat per la Resolució de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa i del director general de Personal Docent i Centres Concertats de 17 de maig de 2024.
2. Els centres beneficiaris de les subvencions que s'atorguin a l'empara d'aquesta convocatòria han de complir els requisits addicionals següents:
Quart Ajudes d'estat
Les ajudes previstes en aquesta convocatòria no es consideren ajudes d'estat, ja que l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea no s'aplica quan l'estat actua «exercint l'autoritat pública» o quan les entitats públiques actuen «en qualitat d'administracions públiques». Pot considerar-se que una entitat actua exercint l'autoritat pública quan l'activitat en qüestió forma part de les funcions essencials de l'estat o està relacionada amb aquestes funcions per la seva naturalesa, pel seu objecte i per les normes a les quals està subjecta.
En termes generals, excepte que l'estat membre en qüestió hagi decidit introduir mecanismes de mercat, les activitats que formen part intrínseca de les prerrogatives de l'autoritat oficial i que són desenvolupades per l'estat no constitueixen activitats econòmiques, segons el punt 2.2 de la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal de conformitat amb l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (2016/C 262/01).
Cinquè Despeses subvencionables
1. Tenen la condició de despeses subvencionables les que racionalment són necessàries per dur a terme les accions en què pot consistir l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i hagin estat aprovades per la Comissió Avaluadora.
2. Es consideren despeses subvencionables les despeses directament relacionades amb el desenvolupament del projecte ambiental que ha de presentar el centre educatiu per participar en aquesta convocatòria (annex 2), i que es duguin a terme dins el termini comprès entre l'1 de setembre de 2024 i el 31 de maig de 2025.
3. Es considera despesa efectuada la pagada efectivament abans d'acabar el termini de justificació de la subvenció.
Sisè Despeses no subvencionables
No són subvencionables:
a. Les despeses que preveu l'apartat 7 de l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i les despeses d'amortització.
b. Els imposts indirectes (per exemple, l'IVA) quan siguin susceptibles de recuperació i compensació, i els imposts personals sobre la renda.
c. El cost de les hores que el personal docent empri en la planificació i el desenvolupament del projecte en els centres privats concertats.
d. Les despeses ordinàries de manteniment i gestió dels centres.
e. Els materials, eines, mobiliari o altres despeses d'inversió que no estiguin relacionades directament amb les actuacions d'educació ambiental.
Setè Criteris d'adjudicació i determinació de l'import de subvenció.
Totes les sol·licituds admeses tenen dret a la subvenció, sempre que se'n justifiquin les actuacions i les despeses, i s'atorgarà un mínim de sis-cents euros (600,00 €).
L'import de cada subvenció concedida pot finançar totalment o parcial les activitats a què es destinen, sense que en cap cas l'import superi, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, el cost de les activitats objecte de la subvenció. En qualsevol cas, no pot superar la quantia de tres mil euros (3.000,00 €).
Una vegada calculada la quantia mínima que correspon a cada centre, es calcularà el romanent que queda de la dotació econòmica disponible. Aquest romanent es repartirà en funció de l'ordre de prelació de cada centre, segons el criteri del punt desè, fins a exhaurir la totalitat de la dotació econòmica.
La subvenció per a cada activitat o projecte pot ser del 100 % del pressupost previst per al projecte subvencionat, però no pot superar la quantia de tres mil euros (3.000,00 €) ni la quantia sol·licitada pel centre educatiu.
Vuitè Termini i presentació de les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds és d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Els centres educatius només poden presentar una sol·licitud de subvenció, que s'ha de registrar de manera telemàtica per mitjà del tràmit específic de «Subvencions a centres educatius no universitaris per a activitats d'educació ambiental per al curs 2024-2025», de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/tramites/tramite/6172391). Es pot trobar més informació referent al procediment de les subvencions al web de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal (https://www.caib.es/sites/serveideducacioambiental/ca/portada-4785/). Les sol·licituds s'han de presentar de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. La sol·licitud, l'ha de presentar la persona que exerceix la representació del centre, amb l'acord previ, si escau, del consell escolar. S'hi ha d'adjuntar el document acreditatiu de la condició de director o directora.
4. La instància de la sol·licitud ha de ser telemàtica (formulari en línia) i ha de contenir la informació i documentació que s'indica a continuació, sens perjudici que durant la tramitació del procediment de concessió l'òrgan instructor en pugui requerir qualsevol altra si ho considera oportú:
1. Declaració jurada del director del centre de no incórrer en cap causa d'incompatibilitat legal per rebre aquesta aportació econòmica, i de no incórrer en cap supòsit de prohibició per a ser beneficiari segons l'article 10 del Text refós de la llei de subvencions.
2. Declaració responsable de conèixer les obligacions que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.
3. Declaració responsable del fet que en els darrers tres anys l'entitat no ha estat objecte de sancions administratives fermes ni sentències condemnatòries fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o gènere.
4. Declaració expressa de no haver rebut o sol·licitat altres subvencions per a les activitats proposades en el projecte o, si s'escau, certificat de la quantia de les subvencions rebudes o sol·licitades, que indiqui l'organisme convocant i l'objecte de les subvencions.
g. Certificar estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
h. Pressupost.
i. Documentació adjunta:
1. Document acreditatiu de la condició de director o directora.
2. En cas d'oposició a la consulta de dades:
A. Certificat d'estar al corrent de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT).
B. Certificat d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.
3. Projecte d'educació ambiental objecte de la subvenció, ajustat al format de l'annex 2.
Per als centres educatius concertats, a més:
4. Concert educatiu vigent.
5. Document acreditatiu de la representació legal.
6. Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades.
L'Administració autonòmica ha de comprovar d'ofici que el sol·licitant està al corrent de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma, d'acord amb l'article 38.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. En cas que la sol·licitud no compleixi els requisits o no incorpori tota la documentació, l'Administració ha de requerir el centre interessat perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o presenti la documentació preceptiva, amb la indicació que si no ho fa, l'Administració considerarà que desisteix de la sol·licitud i arxivarà l'expedient d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015.
Novè Instrucció del procediment
1. La Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment de concessió de subvencions en matèria d'educació ambiental, i pot dur a terme totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, i concretament les que determina l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
2. Una vegada presentada la documentació completa, la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, i en concret:
3. La Comissió Avaluadora, que ha d'examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució, ha d'estar integrada per:
Desè Criteris de valoració que han de regir la concessió de les subvencions i la puntuació dels projectes
1. La concessió dels ajuts d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, i s'ha de resoldre segons aquests principis.
2. Els criteris i els barems de puntuació que regeixen per establir l'ordre de prelació per a la concessió de la subvenció són:
a. La capacitat del centre educatiu per a l'organització i l'execució de les activitats projectades. Es prendran com a referència les memòries presentades a les subvencions dels tres exercicis anteriors segons el grau de compliment dels objectius proposats. Es valorarà de 0 a 15 punts.
1. L'adequada organització i execució del projecte presentat per al curs 2021–2022 es valorarà de 0 a 3 punts, segons el grau d'assoliment.
2. L'adequada organització i execució del projecte presentat per al curs 2022–2023 es valorarà de 0 a 5 punts, segons el grau d'assoliment.
3. L'adequada organització i execució del projecte presentat per al curs 2023–2024 es valorarà de 0 a 7 punts, segons el grau d'assoliment.
b. La coherència i concreció del projecte de subvenció. Es valorarà de 0 a 30 punts.
1) Definició d'objectius (fins a 6 punts)
A. Es defineixen objectius específics i avaluables: 6 punts.
B. Es defineixen objectius genèrics: 3 punts.
C. No es defineixen objectius: 0 punts.
2) Definició de les activitats del projecte (fins a 6 punts)
A. Es detallen les activitats que es duran a terme: 6 punts.
B. Les activitats s'esmenten de manera genèrica: 3 punts.
C. La informació facilitada no detalla les activitats: 0 punts.
3) Concreció de despeses (fins a 6 punts)
A. La informació proporcionada especifica les despeses per tipus i permet conèixer clarament en què s'invertirà la subvenció: 6 punts.
B. S'enumeren les despeses però no totes estan clarament explicades: 3 punts.
C. No s'indiquen clarament les despeses previstes: 0 punts.
4. Coherència de despeses (fins a 12 punts)
A. S'explica la relació de totes les despeses amb algun dels objectius del projecte: 12 punts.
B. Per a alguna de les despeses, s'explica la relació amb algun dels objectius del projecte: 6 punts.
C. No s'explica la relació de les despeses amb els objectius del projecte: 0 punts.
c. La participació. Es valorarà de 0 a 20 punts.
1. Alumnat (fins a 8 punts)
A. L'alumnat té un paper actiu en el projecte (iniciativa de l'alumnat, o bé comparteix tasques amb el professorat), i el projecte va destinat a una gran part de l'alumnat del centre (s'especifica que va destinat a més del 50 % de l'alumnat): 8 punts.
B. L'alumnat té un paper actiu en el projecte (iniciativa de l'alumnat, o bé comparteix tasques amb el professorat), però el projecte va destinat a menys del 50 % de l'alumnat del centre (ja sigui per grups o per nombre d'alumnes): 4 punts.
C. L'alumnat té un paper poc actiu en el projecte (no té tasques específiques més enllà de ser receptors d'informació o efectuar les activitats de classe), però va destinat a una gran part de l'alumnat del centre (s'especifica que va destinat a més del 50 % de l'alumnat): 4 punts.
D. L'alumnat té un paper poc actiu en el projecte (no té tasques específiques més enllà de ser receptors d'informació o efectuar les activitats de classe), i el projecte va destinat a menys del 50 % de l'alumnat del centre (ja sigui per grups o per nombre d'alumnes) o bé no s'especifica el grau de participació de l'alumnat: 0 punts.
2. Docents (fins a 6 punts)
A. Una gran part dels docents està implicada activament en el projecte (més del 75 %): 6 punts.
B. Molts docents estan implicats activament en alguna part del projecte (menys del 75 % però més d'un departament): 3 punts.
C. Només la comissió ambiental o un docent o departament del centre estan implicats en el projecte: 0 punts.
3. Altres (1 punt per cada apartat que s'esmenti, fins a un màxim de 6 punts)
A. Pares i mares d'alumnes (mínim 3), o l'AMIPA del centre.
B. Personal de neteja.
C. Personal de cafeteria.
D. Secretaria / personal administratiu.
E. Veïns (2 com a mínim) o associació de veïns.
F. Treballadors o representants de l'Ajuntament al qual pertany el centre.
G. Membres d'empreses o associacions culturals de l'entorn proper al centre.
d. L'adequació del programa d'activitats a les necessitats ambientals de les Illes Balears. Es valorarà de 0 a 35 punts.
1. Difusió, fins a 5 punts.
A. S'expliquen mesures per difondre el projecte entre la comunitat educativa i fomentar la participació: fins a 5 punts.
B. No s'expliquen mesures de difusió del projecte: 0 punts.
2. Avaluació, fins a 10 punts.
A. Es preveu un pla d'avaluació per comprovar el compliment d'objectius, o es defineixen indicadors: fins a 10 punts.
B. No s'especifiquen mesures d'avaluació: 0 punts.
3. Integració del projecte amb l'alumnat, fins a 5 punts.
A. S'explica la integració del projecte amb l'alumnat: fins a 5 punts.
B. No s'explica clarament la integració del projecte amb l'alumnat: 0 punts.
4. Gestió i sostenibilitat del centre, fins a 5 punts.
A. Es justifiquen les millores que implicarà el projecte en la gestió i sostenibilitat del centre educatiu, més enllà d'aquest curs escolar: fins a 5 punts.
B. No es justifiquen millores en la gestió i sostenibilitat del centre educatiu més enllà d'aquest curs escolar: 0 punts.
5. Implicació amb l'entorn, fins a 5 punts.
A. Es justifica que el projecte tindrà efectes positius amb la realitat de l'entorn proper al centre o en el medi natural: fins a 5 punts.
B. No es justifica que el projecte tingui efectes positius a l'entorn proper o en el medi natural: 0 punts.
6. Col·laboracions, fins a 5 punts.
A. S'explica la relació o inclusió del projecte amb altres projectes per a la sostenibilitat (d'altres centres educatius o altres entitats): fins a 5 punts.
B. S'explica la relació o inclusió del projecte amb altres projectes, no clarament relacionats amb la sostenibilitat (d'altres centres educatius o altres entitats): fins a 2 punts.
C. No s'explica cap col·laboració amb altres projectes: 0 punts.
Onzè Resolució i notificació de l'atorgament de la subvenció
1. La directora general de Medi Natural i Gestió Forestal ha de fer pública la proposta de resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. A la vista de la proposta de resolució i de les al·legacions formulades per les persones interessades, el conseller ha de resoldre atorgar o denegar la subvenció.
3. La Resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, segons l'article 45, apartats 1b i 3, de la Llei 39/2015.
4. La falta de notificació de resolució expressa en el termini màxim de sis mesos comptadors des del dia de la presentació formal de la sol·licitud té efectes desestimatoris.
5. La resolució que atorga la subvenció ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, activitat que se subvenciona, descripció de l'activitat, import de la subvenció concedida, partida pressupostària que s'aplica i forma de pagament.
6. L'activitat subvencionable s'ha de dur a terme durant el curs escolar 2024-2025, corresponent a aquesta convocatòria. No és preceptiva la comunicació de l'inici de l'activitat subvencionada a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
7. La resolució que atorgui o denegui els ajuts sol·licitats exhaureix la via administrativa. En contra es pot interposar un recurs de reposició en el termini d'un mes, o bé directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, ambdós terminis comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la resolució.
Dotzè Pagament de la subvenció
1. El pagament de la subvenció s'ha de fer una vegada que s'hagi justificat l'execució de l'activitat subvencionada mitjançant la presentació del compte justificatiu o un certificat del director del centre educatiu, i també de la memòria del projecte (annex III).
2. El règim de pagament de les aportacions als centres docents públics titularitat de la Conselleria d'Educació i Universitats s'ha de fer amb la tramitació prèvia de la modificació de crèdit corresponent a favor de la Conselleria d'Educació i Universitats.
3. El criteri de gradació dels possibles incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció serà el de proporcionalitat, segons el qual la quantia que al final hagi de percebre el beneficiari serà de la mateixa proporció que la quantia sol·licitada a la convocatòria, sempre que no es conculqui la finalitat de la subvenció, i en cap cas serà superior a la quantia concedida.
Tretzè Justificació de la subvenció
1. Els beneficiaris han de justificar les despeses dels fons en els projectes i les activitats objecte de la subvenció que s'hagin dut a terme en el període que s'indica a la base cinquena, punt 2. El termini per a la justificació de les despeses dels fons en els projectes i les activitats objecte de la subvenció és d'un mes des de la finalització del termini per la realització de despeses generades pel desenvolupament del Projecte.
Transcorregut el termini de justificació i, si n'és el cas, la pròrroga en els termes de l'article 16.1 de l'Ordre reguladora de la subvenció, i també el termini del requeriment a què es refereix l'article 70 del Reglament general de subvencions, sense la presentació de la justificació, correspondrà la revocació de la subvenció. Tot això sens perjudici del que preveu l'article 51.a del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
2. Les despeses s'han de justificar mitjançant la presentació de la justificació del pagament, que ha de contenir la informació i documentació que s'indica a continuació, sens perjudici que durant la tramitació del procediment de concessió l'òrgan instructor en pugui requerir qualsevol altra si ho considera oportú:
a. Dades del centre i del seu representant legal.
b. Canals de comunicació.
c. Dades per a la notificació d'avisos.
d. Títol del projecte d'educació ambiental.
e. Sol·licitud de pagament parcial o total de la quantia subvencionada, que indiqui la quantia exacta sol·licitada.
f. Certificats i declaracions responsables:
1. Certificat acreditatiu que s'ha efectuat l'activitat objecte de la subvenció, firmat pel director del centre educatiu.
2. Certificar d'estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
3. Declaració responsable que acrediti o bé que no s'han presentat prèviament els justificants a altres subvencions, o bé que indiqui l'import subvencionat per altres administracions
g. Memòria explicativa respecte del projecte presentat a la sol·licitud de la subvenció. Si n'és el cas, s'han d'indicar els canvis duts a terme respecte de projecte. La memòria ha de reflectir les despeses efectuades i la incidència en l'educació ambiental.
h. Per als centres concertats, el compte justificatiu segons el model, que ha d'incloure una relació numerada i ordenada de factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa, a nom del beneficiari, que justifiqui totes les despeses corresponents a les activitats i els conceptes subvencionats en la resolució. Així mateix, el compte justificatiu pot incloure una relació de liquidacions efectuades pel beneficiari relatives a les despeses menors i despeses diverses de funcionament sempre que aquestes no superin el 10 % del total, la qual cosa no exclou la necessitat de presentar les factures corresponents o altres documents d'idèntic valor probatori que justifiquin aquestes despeses.
i. Per als centres docents de titularitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, se substitueix el compte justificatiu per un certificat del director del centre que detalli les despeses i els ingressos imputables a l'aportació econòmica. A aquest efecte, el certificat ha de contenir, com a mínim, la relació detallada identificativa dels documents justificatius, el concepte i la data de pagament (formulari en línia). Es pot incloure una relació de liquidacions efectuades pel beneficiari relatives a les despeses menors i despeses diverses de funcionament sempre que aquestes no superin el 10 % del total, la qual cosa no exclou la necessitat de presentar les factures corresponents o altres documents d'idèntic valor probatori que justifiquin aquestes despeses.
j. Totes les factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa, originals o còpies, autèntiques si pertoca, que figuren en el compte justificatiu; i l'acreditació de pagament corresponent. Totes les factures i altres documents de valor probatori equivalent han de ser emesos dins del període d'execució (1 de setembre de 2024 – 31 de maig de 2025).
k. D'acord amb l'article 40.2 de la Llei de subvencions, es considera despesa efectuada la que ha estat efectivament pagada abans que acabi el període de justificació determinat en el paràgraf 1 (inclosa la pròrroga).
l. Els beneficiaris han de tenir en compte les limitacions dels pagaments en efectiu que estableix l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i la lluita contra el frau.
Catorzè Comunicacions i notificacions
1. Tots els tràmits d'aquest procediment s'han de fer per mitjà de la seu electrònica habilitada per a aquests procediments: https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/tramites/tramite/6172391 .
No s'admetran sol·licituds per correu electrònic. En cas que la sol·licitud es presenti presencialment, l'Administració en requerirà la presentació electrònica, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015.
2. Les notificacions que l'Administració dirigeixi als interessats en el procediment s'han de practicar mitjançant compareixença al Punt d'Accés General Electrònic (Carpeta Ciutadana, https://sede.administracion.gob.es). Paral·lelament, s'ha d'informar de la posada a disposició d'una notificació a la Carpeta Ciutadana mitjançant un correu electrònic a l'adreça indicada per la persona interessada.
3. En tot cas, els dos punts anteriors estan supeditats al que estableix la Llei 39/2015.
Quinzè Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris d'una subvenció:
1. Comunicar a l'òrgan instructor que no s'accepta la proposta de resolució en el termini que indiqui la proposta publicada al Bolletí Oficial de les Illes Balears, comptadors a partir de l'endemà de la notificació. Si en aquest termini no es produeix la comunicació, s'entén que la persona sol·licitant accepta la proposta en els termes en què s'ha redactat.
2. Dur a terme l'activitat, el projecte o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
3. Destinar l'import de la subvenció a finançar l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat. Les activitats s'han de dur a terme en el període del curs escolar 2024-2025.
4. Justificar l'execució de tota l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
5. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, a més de facilitar-los tota la informació que li requereixin.
6. Comunicar a l'òrgan concedent la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions i ajuts per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de dur a terme en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
7. Acreditar, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social en els termes que estableix aquesta convocatòria. També cal acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica. Aquest extrem s'entén sens perjudici que aquesta obligació pugui no ser aplicable als centres docents de titularitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. Deixar constància de la percepció i aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o llibres de registre que, si escau, ha de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
9. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
10. Reintegrar els fons percebuts en els casos que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
11. Notificar a l'òrgan concedent qualsevol modificació de la documentació presentada juntament amb la sol·licitud que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final del projecte.
12. Complir les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció, segons la normativa aplicable.
Setzè Compatibilitat de subvencions
D'acord amb l'article 20 del Text refós de la llei de subvencions, aquestes subvencions, compatibles amb altres subvencions concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, no poden ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa Administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de dur a terme.
Dissetè Revocació i reintegrament
1. Pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcial les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcial, l'acte de concessió, i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
3. La revocació es produirà mitjançant una resolució del conseller, prèvia tramitació del procediment administratiu corresponent, amb l'audiència a la persona interessada.
4. Pel que fa al reintegrament, s'ha d'ajustar a l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.