Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 745917
Resolució del conseller d’Educació i Universitats, a proposta de la directora general de Planificació i Gestió Educatives, per establir el procediment per a la realització d’una avaluació de diagnòstic als alumnes del quart curs d’educació primària i del segon curs d’educació secundària obligatòria en els centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen aquests ensenyaments el curs 2024-2025
Fets
1. L'avaluació del Sistema educatiu és un dels factors que incideixen de forma directa en un ensenyament de qualitat i ha adquirit un paper rellevant a l'hora de dotar l'Administració de mecanismes eficaços d'obtenció i anàlisi de dades que han de servir de base tant per a la presa de decisions com per donar-ne compte de l'actuació. La finalitat última d'aquesta avaluació és la millora de la qualitat de l'ensenyament i dels resultats del sistema a través de l'anàlisi dels resultats globals, de les fortaleses i les febleses, amb l'estudi dels factors implicats en els processos d'ensenyament i aprenentatge, i amb la identificació de les variables del context que hi influeixen de forma positiva.
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, a la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), determina amb caràcter bàsic, als articles 21 i 29, que tots els centres educatius duran a terme una avaluació de diagnòstic de les competències adquirides pel seu alumnat al quart curs d'educació primària i al segon curs d'educació secundària obligatòria.
3. Aquesta avaluació, que serà responsabilitat de les administracions educatives, tindrà caràcter informatiu, formatiu i orientador per al conjunt de la comunitat educativa. Aquesta avaluació, de caràcter censal, té com a marc de referència l'establert a l'article 144.1 d'aquesta llei, que també té caràcter bàsic segons la seva disposició addicional cinquena. L'esmentat article 144 de la LOMLOE estableix que, en el marc de les seves respectives competències, correspon a les administracions educatives desenvolupar i controlar les avaluacions de diagnòstic en les quals participen els centres que en depenen, i proporcionar els models i suports pertinents a fi que tots els centres puguin realitzar de manera adequada aquestes avaluacions.
4. La legislació vigent disposa la col·laboració entre l'Institut Nacional d'Avaluació Educativa i els organismes corresponents de les administracions educatives autonòmiques en la realització del marc teòric comú que ha de servir de referència per a aquestes avaluacions. Així mateix, assenyala que en aquesta avaluació s'hi comprovarà, almenys, el grau de domini de la competència en comunicació lingüística i de la competència matemàtica.
5. En aquest marc comú d'avaluació, s'especifica que l'avaluació de diagnòstic s'adreça al mesurament del grau d'assoliment de les competències específiques de l'àrea o matèria avaluada al nivell corresponent.
6. A la normativa estatal, s'indica que els equips directius i el professorat dels centres docents col·laboraran amb les administracions educatives en les avaluacions que es realitzin als seus centres. A més, pel que fa als centres, han de tenir en compte els resultats d'aquestes avaluacions en el disseny dels plans de millora.
7. La llei autonòmica d'educació determina que la qualitat necessita un sistema d'avaluació que permeti exercir el control social per detectar, des d'un plantejament rigorós, els avançaments, i també les deficiències, en el procés educatiu i en els diferents àmbits que hi incideixen, amb la finalitat d'adoptar amb eficiència les mesures que calguin.
8. Des del curs 2008-2009 s'han fet a les Illes Balears diferents avaluacions diagnòstiques, tant a l'educació primària com a l'educació secundària. Els resultats d'aquestes avaluacions de diagnòstic i l'evolució d'aquestes en el temps, els ha de tenir en compte tant l'Administració educativa, a l'hora d'establir polítiques de millora educativa, com els centres educatius, ja que serveixen d'indicadors sobre el grau de consecució dels resultats i dels objectius educatius; i des de la seva reflexió, poden promoure noves actuacions que es podrien plasmar dins els seus plans de millora.
Fonaments de dret
1. A l'article 29 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (d'ara endavant, LOE), a la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix que en el segon curs d'educació secundària obligatòria tots els centres han de dur a terme una avaluació de diagnòstic de les competències adquirides pel seu alumnat. De la mateixa forma que l'article 21 estableix el mateix per a l'alumnat de 4t d'educació primària.
Aquesta avaluació, que és responsabilitat de les administracions educatives, té un caràcter informatiu, formatiu i orientador per als centres, per al professorat, per a l'alumnat i les seves famílies, i per al conjunt de la comunitat educativa. Aquestes avaluacions, de caràcter censal, tenen com a marc de referència el que estableix l'article 144.1 d'aquesta Llei.
2. En l'article 142 de la LOE s'explica que, les administracions educatives, mitjançant els organismes corresponents que determinin, han d'avaluar el sistema educatiu dins l'àmbit de les seves competències i que els equips directius i el professorat dels centres docents hauran de col·laborar amb les administracions educatives en les avaluacions que s'hi realitzin.
3. El punt 66 de l'article únic de la LOMLOE que modifica l'article 144 de la LOE disposa que correspon a les administracions educatives, en el marc de les seves competències respectives, desenvolupar i controlar les avaluacions de diagnòstic en les quals participen els centres que en depenen i proporcionar els models i suports pertinents a fi que tots els centres puguin dur a terme de manera adequada aquestes avaluacions.
Al punt 4 d'aquest article s'especifica que aquestes avaluacions, han de tenir en compte l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de discapacitat, incloent-hi, en les condicions de realització d'aquestes avaluacions, les adaptacions i els recursos que hagi tingut.
4. Al punt 8 de la disposició final cinquena de la LOMLOE s'indica que, les avaluacions de diagnòstic a les quals es refereixen els articles 21 i 29 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, es començaran a aplicar en el curs escolar en el qual s'implantin els cursos de quart d'educació primària i de segon d'educació secundària obligatòria. Aquests cursos ja es troben implantats en l'actualitat.
5. D'altra banda, aquesta mateixa llei, a l'article 132, estableix entre les competències del director o directora la d'exercir el comandament de tot el personal adscrit al centre i la d'impulsar les avaluacions internes del centre; i col·laborar en les avaluacions externes i en l'avaluació del professorat. I, a l'article 91, entre les funcions del professorat, la de participar en els plans d'avaluació que determinin les administracions educatives o els mateixos centres.
6. En l'àmbit autonòmic, la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (d'ara endavant, LEIB), també regula en el Títol VII capítol II l'avaluació del sistema educatiu. Al punt 1 de l'article 155 estableix que “l'avaluació del sistema educatiu és un procés intern de l'administració educativa d'abast general que té com a finalitat recollir informació referida a les polítiques educatives, a les institucions, a les pràctiques educatives i als seus resultats, per després analitzar la informació obtinguda, valorar-la i interpretar-la amb l'objecte de mantenir les pràctiques i les polítiques educatives, millorar-les o modificar-les, per convertir-la en un instrument que contribueixi a la millora dels resultats educatius”.
7. A l'article 157 de la LEIB es concreta que l'avaluació s'ha d'adequar a les especificitats de cada un dels diferents àmbits objecte d'avaluació. Un d'aquests àmbits és el de l'avaluació del rendiment educatiu, que ha d'incloure els resultats de l'avaluació interna dels alumnes realitzada als centres i de l'avaluació externa de diagnòstic de les competències assolides pels alumnes.
8. L'article 158 de la LEIB estipula que els òrgans responsables de l'avaluació són l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears i el Departament d'Inspecció Educativa.
9. A la mateixa LEIB, a l'article 159.1, s'indica que constitueix un dret de la ciutadania estar informada de l'estat general del sistema educatiu, així com de cada un dels seus components.
10. El punt 2 de l'article 159 de la LEIB determina que l'administració educativa ha de garantir, mitjançant els procediments oportuns, la participació de la comunitat educativa tant en la fase de disseny, preparació i aplicació de les avaluacions internes i externes dels centres, com en el procés d'anàlisi dels resultats obtinguts i, sobretot, en la definició i l'adopció dels compromisos de millora oportuns.
11. També el Decret 4/2023 de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB de 16 de febrer), estableix en l'article 21 que en l'avaluació externa dels centres, que han de dur a terme el Departament d'Inspecció Educativa (DIE) i l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE), hi han de col·laborar, en els aspectes que específicament es determinin, els òrgans col·legiats de govern i l'equip directiu, els òrgans de coordinació docent i els serveis externs, així com els diferents sectors de la comunitat educativa i les seves organitzacions; i en l'article 29, que recull les funcions de la direcció en relació amb l'avaluació del centre, hi figura la d'impulsar les avaluacions internes del centre i col·laborar en les avaluacions externes i en l'avaluació del professorat.
12. A la disposició addicional segona del Decret 4/2023 de 13 de febrer, que fa referència als centres privats, concertats i no concertats, indica que seran d'aplicació els principis continguts a l'article 21 sobre avaluació externa dels centres, sense perjudici de la seva autonomia organitzativa.
13. L'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponent al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990 estableix a l'apartat tercer b) que els òrgans competents, amb caràcter excepcional, poden autoritzar la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habitual per participar en l'elaboració i/o correcció de les diferents avaluacions dutes a terme per la Conselleria d'Educació i Universitats, així com l'aplicació d'aquestes, sempre que es facin fora de l'horari laboral.
14. Al Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, pel Decret 1/2024, de 4 de gener, pel Decret 4/2024, de 17 de maig i pel Decret 5/2024, de 29 de maig, s'estableix que la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives té la competència en matèria d'avaluació i qualitat del sistema educatiu.
15. A l'article 1 del Decret 145/2000, de 3 de novembre, de creació de l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears es determina que l'objectiu d'aquest Institut és el de dur a terme tasques d'anàlisi i avaluació externa del sistema educatiu de les Illes Balears. Al següent article s'estipula que dues de les funcions de l'IAQSE són la d'analitzar el grau d'eficàcia del sistema educatiu i la d'elaborar i impulsar sistemes d'avaluació per als diferents ensenyaments regulats per la normativa vigent.
Proposta de resolució
1. Dur a terme, durant el curs escolar 2024-2025, als centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments d'educació secundària obligatòria, una avaluació de diagnòstic de l'alumnat de quart curs d'EP i de segon curs d'ESO d'acord amb els termes que s'estableixen en l'annex d'aquesta Resolució.
2. Encarregar a l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu la responsabilitat del disseny i la planificació de l'aplicació de les proves, de la coordinació del procés i l'anàlisi de les dades, sense perjudici de les funcions que la normativa autonòmica atribueix a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives en aquesta matèria.
3. Ajustar el procés d'aquesta avaluació al que s'indica a l'annex d'aquesta Resolució.
4. Encarregar a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives la coordinació general de les actuacions de l'IAQSE en els processos d'aquesta avaluació i facultar aquesta Direcció General perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessàries perquè els processos esmentats puguin desenvolupar-se normalment i d'acord amb les finalitats previstes.
5. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat al BOIB, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, a la data de la signatura electrònica. (11 de novembre de 2024)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
La directora general proposant Catalina Maria Ginart Serrano
ANNEX Disseny i planificació de l'aplicació de les proves, coordinació del procés i anàlisi de les dades
1. Objecte de l'avaluació
Comprovar el grau de domini de la competència matemàtica i la competència en comunicació lingüística (en llengua catalana, en llengua castellana i en llengua anglesa) de l'alumnat dels nivells de quart curs d'educació primària (EP) i de segon curs d'educació secundària obligatòria (ESO) en els centres docents no universitaris de les Illes Balears.
2. Terminis d'aplicació
L'aplicació de les proves d'avaluació de diagnòstic a l'alumnat de 2n d'ESO s'ha de dur a terme els dies 7 i 8 de maig de 2025.
L'aplicació de les proves d'avaluació de diagnòstic a l'alumnat de 4t d'EP s'ha de dur a terme els dies 14 i 15 de maig de 2025.
Només en casos excepcionals, i per motius del calendari del centre, aquest ha de reestructurar el procés de realització, prèvia consulta i autorització de l'IAQSE i comunicació consegüent a l'inspector de referència.
3. Poblacions implicades
Aquesta avaluació té caràcter censal amb mostra controlada, per això l'ha de realitzar tot l'alumnat de quart curs d'educació primària i de segon curs d'educació secundària obligatòria dels centres docents no universitaris de les Illes Balears. A aquest alumnat se li han d'aplicar les proves corresponents per comprovar el grau d'assoliment de les competències avaluades.
A més a més, a l'alumnat, a les seves famílies, al professorat i a les direccions dels centres se'ls han d'aplicar uns qüestionaris de context.
4. Mostra de contrast o de referència per als centres
1. Per tal d'oferir als centres uns referents que proporcionin una visió completa i contextualitzada dels resultats obtinguts, es realitzarà una avaluació externa a una mostra d'alumnes escolaritzats en els nivells avaluats, que serà simultània a l'avaluació que tots els centres realitzaran amb caràcter formatiu i intern. Aquesta mostra, que depèn de les fluctuacions poblacionals, s'obtindrà mitjançant mostreig aleatori, estarà formada per, aproximadament, 75 grups-classe d'aproximadament uns 50 centres a cada nivell i serà representativa; per una banda, de l'alumnat de quart curs d'educació primària, i, d'altra banda, de l'alumnat de segon curs d'educació secundària obligatòria de les Illes Balears.
2. L'IAQSE organitzarà l'avaluació externa de la mostra amb el suport de la direcció i del professorat dels centres que formen part de la mostra.
3. Posteriorment, es donaran a conèixer a tots els centres els seus resultats i els resultats globals de referència obtinguts a partir de la mostra controlada, la qual cosa els permetrà disposar d'un marc comparatiu que possibilitarà una anàlisi contrastada dels resultats, ja que la finalitat de les proves és enriquir l'avaluació interna que fa el mateix centre.
5. Instruments de l'avaluació de nivell (proves i qüestionaris de context)
Els instruments d'avaluació aplicables són els següents:
a. de l'alumnat: proves de competències específiques per detectar el nivell assolit en cada competència avaluada i qüestionari per detectar les variables de context;
b. del professorat del centre: qüestionari per detectar les variables de context;
c. dels directors: qüestionari per detectar les variables de context;
d. de les famílies dels alumnes: qüestionari per detectar les variables de context.
Les proves d'aquesta avaluació han de ser dissenyades per docents en actiu de les àrees, matèries o àmbits que incorporen les competències específiques objecte d'avaluació de cada nivell, constituïts en comissions que seran coordinades pels assessors tècnics docents de l'IAQSE. A més, els qüestionaris de context també seran elaborats per l'IAQSE.
6. Funcions dels diferents agents involucrats
1. Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE)
L'IAQSE, en el marc de les seves funcions, ha de prendre les mesures pertinents per planificar i coordinar l'aplicació i la correcció de les proves; i a més, fer la gestió i l'anàlisi de les dades de tot el procés d'avaluació.
2. Centres educatius
El director del centre educatiu és el responsable directe de la recepció i custòdia de les proves, així com de garantir que no es difonguin fins al moment de l'aplicació i de destruir-les quan indiqui l'IAQSE.
Els centres educatius, en el marc d'aquesta resolució, són, per una banda, responsables de l'aplicació, la correcció i la introducció de les dades de les proves d'avaluació i, per una altra banda, d'elaborar els corresponents plans de millora, d'incorporar a la planificació educativa les mesures de millora que se'n derivin, i de gestionar la informació sobre el procés a les famílies.
Els centres han de constituir una comissió d'avaluació amb la finalitat de coordinar, conjuntament amb l'IAQSE i el Departament d'Inspecció Educativa, totes les actuacions necessàries per dur a terme correctament l'aplicació de les proves i la posterior gestió relacionada amb les dades estadístiques.
3. Departament d'Inspecció Educativa (DIE)
El DIE ha de determinar les actuacions pertinents per tal de:
a. supervisar la constitució i les actuacions de la comissió d'avaluació dels centres,
b. supervisar als centres el procés de preparació, aplicació i correcció de les proves,
c. participar en la difusió de la informació a la comunitat educativa sobre el caràcter i la finalitat d'aquesta avaluació,
d. assessorar i orientar l'elaboració dels plans de millora que es derivin dels resultats obtinguts per cada centre i fer-ne el seguiment de l'execució.
4. Aplicadors
L'aplicador és el docent d'un centre educatiu que, seguint les instruccions establertes per l'IAQSE, ha de realitzar l'aplicació de les proves d'avaluació a un d'un centre educatiu. N'hi ha de dos tipus:
- Aplicadors mostrals.
Són aquells que realitzen l'aplicació a un o dos grups que pertanyen a la mostra de contrast d'un centre educatiu que no és el propi. Aquest tipus d'aplicadors el conformen docents de centres educatius públics que tenen la condició de personal funcionari, des de l'inici del procediment fins, com a mínim, el 31 d'agost de 2025.
Després d'aplicar les proves a un centre educatiu han de dur-les al lloc que determini l'IAQSE.
L'elecció d'aquest tipus d'aplicadors correspon al director de cada centre educatiu públic que forma part de la mostra, en tant que cap de personal, i consisteix en triar, d'entre el professorat del seu centre, 2 docents per acomplir aquesta tasca.
La llista definitiva d'aplicadors mostrals i els corresponents suplents la confeccionarà l'IAQSE a partir dels docents seleccionats pels directors.
- Aplicadors censals.
Són aquells docents que realitzen l'aplicació a un grup que no pertany a la mostra de contrast en el mateix centre on es troben destinats i que han estat seleccionats per la comissió d'avaluació del seu centre.
5. Correctors
El corrector és el docent que, seguint les instruccions establertes per l'IAQSE, ha de realitzar la correcció de les proves i, de forma general, la posterior introducció de les dades a la plataforma GESAVA. Aquest docent ha de pertànyer a l'especialitat de la competència a corregir. N'hi ha de 2 tipus:
- Correctors mostrals.
Són aquells que realitzen la correcció de les proves i la posterior introducció de les dades al GESAVA d'un o més grups que formen part de la mostra de contrast i que no pertanyen al seu centre de destinació.
Aquest tipus de correctors el conformen docents de centres educatius públics que tenen la condició de personal funcionari, des de l'inici del procediment fins, com a mínim, el 31 d'agost de 2025.
L'IAQSE establirà el procés pel qual els docents de les especialitats de llengua anglesa, llengua catalana, llengua castellana i matemàtiques es podran inscriure per dur a terme aquesta tasca.
En cas que en els terminis establerts no hi hagi docents suficients per cobrir la correcció de tots els grups mostrals, el director de cada centre educatiu públic participant en la mostra, en tant que cap de personal, seleccionarà d'entre el professorat del seu centre un màxim de 3 docents, de les especialitats que indiqui l'IAQSE, com a correctors mostrals.
La llista definitiva de correctors mostrals i els corresponents suplents la confeccionarà l'IAQSE a partir dels docents seleccionats pels directors. També establirà el nombre de proves a corregir per cada corrector mostral.
- Correctors censals.
Són aquells que realitzen la correcció de les proves i la posterior introducció de les dades al GESAVA d'un o més grups del mateix centre de destinació que no pertany a la mostra de contrast. Aquest tipus de correctors seran seleccionats per la comissió d'avaluació.
Per raons organitzatives del centre educatiu, la comissió d'avaluació del centre educatiu podrà deslligar la tasca de correcció de la tasca d'introducció de dades al GESAVA i assignar aquesta darrera al personal que determini.
7. Fases del procés
Les fases del procés avaluador s'han de dur a terme a partir d'octubre de 2024 i requereixen el desplegament, entre d'altres, de les actuacions següents:
8. Comissió de l'avaluació de les proves
1. A cada centre s'ha de crear una comissió d'avaluació integrada pels membres següents:
a) el director, que actua com a president de la comissió,
b) el cap d'estudis, que actua com a vocal 1r,
c) un membre de l'Equip d'Orientació i Suport a l'Aprenentatge (EOSA), que actua com a vocal 2n,
d) almenys un membre de la comissió de coordinació pedagògica del centre, designat pel director, que actua com a vocal 3r,
e) un tutor del nivell avaluat, designat pel director, que actua com a secretari de la comissió.
Les actuacions de la comissió són vàlides sempre que hi hagi tres dels membres presents i que un d'ells sigui el director o el cap d'estudis, que en aquest darrer cas la presidirà. Els centres de titularitat privada adequaran els membres d'aquesta comissió a la seva estructura organitzativa. L'inspector del centre ha de supervisar tant la constitució com les actuacions de la comissió.
2. 2. La comissió d'avaluació té les funcions següents:
a. planificar l'execució de l'avaluació dins els terminis establerts (aules, horaris, material i equips, etc.),
b. establir el professorat del centre que realitzarà l'aplicació i la correcció de les proves dels grups no mostrals,
c. col·laborar, si n'és el cas, amb el personal extern al centre que dugui a terme l'aplicació mostral que s'explica al punt 9 d'aquest annex,
d. supervisar que l'aplicació i la introducció de les dades es faci d'acord amb les instruccions,
e. informar els diferents òrgans de coordinació didàctica del centre i els membres del consell escolar dels resultats generals del centre, per tal de propiciar un procés d'anàlisi que orienti la presa de decisions que condueixin a adoptar les mesures oportunes de millora i
f. aportar, a partir de les dades extretes i de les conclusions de l'avaluació, reflexions i línies de treball, que s'han d'incorporar a la proposta de millora.
9. Aplicació de les proves
1. Aplicació
a) L'aplicació s'ha de realitzar en les dates establertes al punt 2 d'aquest annex.
b) El disseny del calendari d'aplicació i les instruccions són responsabilitat de l'IAQSE.
c) Cadascuna de les proves tindrà una durada efectiva de seixanta minuts.
En cap cas s'ha de comptabilitzar com a temps per a la realització de la prova el que s'utilitzi per a l'organització i per donar les instruccions pertinents.
d) Les proves que avaluïn la competència matemàtica, en principi, s'han de facilitar als alumnes en la llengua en què s'imparteix aquesta matèria d'acord amb el projecte lingüístic del centre.
e) Els qüestionaris de context d'alumnes, famílies, professors i directors s'han d'haver contestat prèviament a la realització de les proves.
2. Responsables de l'aplicació, de la correcció i de la introducció de dades de les proves d'avaluació
L'IAQSE establirà les instruccions necessàries perquè es pugui dur a terme el control tant de l'aplicació com de la correcció i la posterior introducció de les dades al GESAVA, amb la finalitat d'aconseguir uns resultats vàlids.
a. Centres amb grups que participen en la mostra controlada.
Als grups dels centres que formin part de la mostra de contrast o de referència, tal com es detalla en el punt 6 d'aquest annex, l'aplicació, la correcció i la introducció de les dades al GESAVA l'ha de dur a terme personal funcionari extern al centre.
Així com s'indica al punt 6 d'aquest annex, els directors dels centres públics que tenen grups que pertanyen a la mostra controlada seleccionaran, d'entre el seu personal docent, els aplicadors mostrals. També podran validar els correctors mostrals i, en cas de necessitat, l'IAQSE els comunicarà el nombre de correctors mostrals i l'especialitat docent corresponent que han de seleccionar per sorteig o designació.
L'IAQSE comunicarà als directors d'aquests centres públics de la mostra els centres educatius on s'han de desplaçar els docents seleccionats per aplicar les proves.
Un mateix docent pot dur a terme les tasques d'aplicació i de correcció de les proves en els grups mostrals.
Els centres que, a més, tinguin grups que no pertanyen a la mostra hauran d'aplicar les instruccions del punt b.
b. Centres amb grups que no pertanyen a la mostra controlada.
La comissió d'avaluació ha de seguir les instruccions que dicti l'IAQSE per tal de dur a terme la correcta aplicació i correcció de les proves, i introducció de les dades resultants a la plataforma GESAVA amb la finalitat de poder aconseguir un informe de resultats que sigui un reflex fidel de la realitat del centre.
L'aplicació i la correcció de les proves les han de dur a terme els docents del mateix centre d'acord amb la planificació establerta per la comissió d'avaluació, tal com es detalla al punt 6 d'aquest annex.
La comissió d'avaluació del centre assignarà els docents, per a la correcció de les proves, tenint en compte la seva especialitat, que ha de ser la mateixa de la competència corregida. No es podran assignar més de 3 grups-matèria a un mateix docent. Excepcionalment, es podran assignar 4 grups-matèria a un mateix docent per raons organitzatives del centre.
El director d'un centre públic que no pertany a la mostra podrà validar els correctors mostrals d'entre el seu personal docent.
Per a la introducció de les dades a la plataforma GESAVA, la comissió d'avaluació podrà assignar el personal que determini. En el cas que aquests siguin docents, no es podran assignar més de 3 grups-matèria a un mateix docent.
La direcció del centre, si la seva organització ho permet, pot alliberar d'hores complementàries els docents que hagin d'executar les tasques de correcció i introducció de dades al GESAVA dels grups no mostrals, com a màxim, les següents dues setmanes des de l'aplicació de les proves
3. Condicions per a una correcta obtenció de les dades
Les comissions d'avaluació, i els docents directament implicats, rebran de l'IAQSE les instruccions sobre els criteris d'aplicació i correcció de les proves, i també sobre l'entrada a l'aplicació informàtica de les respostes de cada alumne.
L'IAQSE considerarà alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) aquells que figurin com a tals al GestIB.
L'IAQSE proporcionarà als centres un model amb una adaptació d'accés per a cada competència avaluada. La comissió d'avaluació del centre, a proposta de l'EOSA, determinarà quin alumnat amb NESE realitzarà aquest model.
Només si l'alumne/a rep mesures intensives de suport en àrees, matèries o àmbits relacionades amb alguna o algunes de les competències avaluades (desajust curricular de dos o més cursos), es podrà indicar a l'aplicació informàtica GESAVA que aquesta no ha de computar i, per tant, no s'haurà d'introduir aquesta prova a l'esmentada plataforma. Les adaptacions de la prova per aquest tipus d'alumnes seran a càrrec del centre amb la col·laboració de l'EOSA.
El professorat de suport ha de participar en l'aplicació de les proves quan en un grup hi hagi alumnes amb NESE que necessitin algun tipus d'adaptació.
L'alumnat d'incorporació tardana que no tingui un domini suficient d'una de les llengües oficials pot fer les proves de competència matemàtica en la llengua que indiqui la comissió d'avaluació, amb l'assessorament del professor que imparteix la matèria, per tal de facilitar-li la realització de les proves.
Pel que fa a la competència en comunicació lingüística, l'alumnat d'incorporació tardana quedarà exempt de la realització de la prova de la llengua de la qual no tengui prou comprensió, a criteri de la comissió d'avaluació amb l'assessorament del professorat que imparteix la matèria lingüística.
4. Controls de qualitat
La comissió d'avaluació ha de tenir cura que el professorat del centre segueixi les instruccions que l'administració educativa hagi proporcionat a fi de garantir una aplicació i correcció estandarditzada i uniforme en tots els centres.
Per comprovar l'adequació de tot el procés i la fiabilitat i rigor consegüents dels resultats i de les dades obtingudes, es podrà procedir a una doble correcció per part de personal extern, seleccionat aleatòriament, de proves de diferents centres.
10. Anàlisi i explotació de dades i elaboració d'informes
1. Una vegada les proves estiguin aplicades, corregides i introduïdes les respostes a l'aplicació informàtica GESAVA, l'IAQSE en farà les anàlisis estadístiques.
2. Es faran servir les dades recollides a través de diferents qüestionaris per contextualitzar els resultats obtinguts. A partir d'aquests qüestionaris, l'IAQSE calcularà l'Índex Socioeconòmic i Cultural (ISEC) dels alumnes avaluats, que es relacionarà amb els resultats en cadascuna de les proves (per grup i per centre), la qual cosa proporcionarà una mesura del valor afegit del centre. Aquesta informació permetrà als centres contextualitzar, comprendre millor i fer valdre els resultats obtinguts.
3. No es podran elaborar llistes de centres o rànquings en funció dels resultats obtinguts. Per aquest motiu, els centres només tindran accés a les seves dades.
11. Comunicació de resultats per a l'administració educativa
L'IAQSE elaborarà un informe per a l'administració educativa on hi haurà els resultats globals dels alumnes per al conjunt de la comunitat autònoma, desagregats segons diferents variables d'interès.
12. Comissió de serveis i règim d'indemnitzacions i de gratificacions
1. La participació del personal docent seleccionat com a aplicador i/o corrector mostral és obligatòria i té caràcter de comissió de serveis en tant que es considera una comesa especial circumstancial.
2. La comissió de serveis està sotmesa al règim d'indemnitzacions previst en el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'administració autonòmica de les Illes Balears.
3. Així mateix, atès que les correccions de les proves dels grups mostrals es realitzen fora de l'horari habitual, s'han de retribuir en concepte de gratificacions a raó de 2,5 euros per prova corregida i introduïda a l'aplicació informàtica GESAVA; i validada per l'IAQSE.
13. Anàlisi dels resultats per part dels centres
Quan el centre hagi rebut els resultats de l'anàlisi elaborada per l'IAQSE, la comissió d'avaluació ha d'informar els diferents òrgans de coordinació didàctica del centre i els membres del consell escolar dels resultats que considerin adients, per tal de propiciar un procés d'avaluació intern que afavoreixi l'anàlisi i la presa de decisions que condueixin a adoptar les mesures de millora oportunes.
Aquest procés, supervisat pel DIE, ha de concloure amb l'elaboració d'un informe que contengui les reflexions i els plans de millora que se'n derivin.
Per a la realització d'aquest informe, el centre pot tenir en compte, a més dels resultats d'aquesta avaluació, els resultats indicats als informes de les avaluacions censals anteriors.
14. Informació a les famílies
El centre educatiu utilitzarà els recursos necessaris per fer arribar a les famílies la informació derivada d'aquest procés avaluador.