Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 742948
Resolució de la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d'impacte ambiental sobre el «Nou centre de telecomunicacions de Puig d'En Coca (TM Sant Antoni de Portmany)».(Exp 138a-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 11 de juliol de 2024, i i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

'Informe d'impacte ambiental sobre el  «Nou centre de telecomunicacions de Puig d'En Coca (TM Sant Antoni de Portmany)»., en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Des del punt de vista ambiental, el projecte es tramita pels articles 45-47 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.

Segons l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 del Decret Legislatiu 1/2020.

En el cas concret del projecte que s'avalua, s'ajusta prou bé al grup 7 (Altres projectes) punt 8 de l'annex II, que inclou projectes «Infraestructures de telecomunicació ubicades en sòl rústic amb qualificació d'ANEI i ARIP, espais naturals protegits a l'empar de la Llei 42/2007 i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005». 

2. Descripció i ubicació del projecte

L'Entitat Pública Empresarial de Telecomunicacions i Innovació de les Illes Balears (IBETEC), a petició de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, es proposa dotar de cobertura del servei públic d'extensió de Televisió Digital Terrestre (TDT) i del servei públic de comunicacions mòbils d'emergència TETRAIB1 al llogaret de Santa Agnès de Corona i rodalies, actualment desproveïda de tots dos serveis. A més, es dóna la circumstància que a Santa Agnès de Corona el servei de comunicacions mòbils per al públic ofert per les operadores de referència (Movistar, Vodafone, Orange, etc.) també és molt deficient: es pot aconseguir comunicació mòbil únicament des del carrer –no a interiors– i només a determinats llocs i moments. Això suposa un fet important a les possibilitats de desenvolupament econòmic de la zona, així el projecte és justificat per la necessitat d'ampliació de la xarxa de comunicacions a compartir entre diferents tecnologies com TDT, TETRA, etc, i per tal de resoldre problemes de cobertura de televisió i telefonia mòbil.

S'instal·larà una torre de 30 metres d'alçada amb una cimentació de 3 m2, que estarà abalisada a la part superior amb dos bassos de baixa intensitat incandescent, també es construirà una caseta amb unes dimensions de 4,60 x 2,50 x 3,00 m per instal·lar els equips de telecomunicacions, climatització, alimentació elèctrica i equipament addicional, i un tancament perimetral del conjunt del recinte, construït amb un mur de 0,60 metres d'alçada i es complementa amb un tancament amb enreixat rígid suportat amb pals d'acer galvanitzat, amb una alçada total del tancament de 2,5 metres. 

L'emplaçament triat per a això es troba proper al cim del turó anomenat Puig d'en Coca, Parcel·la 49 del Polígon 12, a 900 m en línia recta del nucli urbà de Santa Agnès de Corona, a uns 250 m de la casa rural més propera. Les Coordenades de l'emplaçament del Centre de telecomunicacions Coordenades UTM 356715 X; 4321639 I Coordenades Geogràfiques ETRS8939°01'55.4"N 1°20'40.5"E Altitud: 276,30.

3. Avaluació dels efectes previsibles

No és possible dictar una resolució fundada sobre els possibles efectes adversos del projecte sobre el medi ambient, atès que no es disposa de suficients elements de judici, segons el que preveu l'art. 47, apartat 2, lletra c), de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i per tant, s'ha de procedir a la finalització del procediment amb arxiu de l'expedient.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

• Direcció general d'Espais Naturals i Gestió Forestal (Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural)

◦ Servei de Protecció d'espècies 

◦ Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl 

• DG Recursos Hídrics (Conselleria de Mar i Cicle de l'Aigua)

◦ Servei Estudis i Planificació

• DG d'Energia i Canvi Climàtic (Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia)

◦ Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera 

• Consell d'Eivissa 

◦ Departament de Gestió Ambiental, Sostenibilitat, Innovació i Transparència

◦ Departament de Territori, Ordenació Turística, Mobilitat, Infraestructures Viàries I Intrusisme.

• Ajuntament de Sant Antoni de Portmany

• Associacions:

◦ Grup Ornitològic Eivissa (GOB)

A continuació es relacionen i resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:

- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia (194/23-CA) va informar:

«Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació, no es pot emetre informe fins a rebre del promotor:

1. b) Un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic»

2. Modificació del projecte per tal d'incloure la generació d'energies renovables en compliment del articles, en compliment dels articles 42, 68, i 71 de la Llei 10/2019.»

- El Servei de Medi Ambient del Departament de Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'Intrusisme del Consell Insular d'Eivissa (exp.2023/00022567P) va informar:

«Conclusions:

1. El procès de valoració d'impactes no menciona i per tant no avalua accions del projecte que presenten un nivell d'impacte significatiu com és la instal·lació de l'estesa elèctrica i especialment la construcció d'un nou vial.

2. Es considera que la diagnosi ambiental no recull de manera adequada la realitat ecològica del indret amb un nivell d'estructuració i maduresa forestal important que pot acollir potencialment comunitats faunístiques d'interès.

3. Es consideren que els impactes damunt de la vegetació i fauna es troben infravalorats ja que no s'han considerat accions constructives (vial d'accés, estesa elèctrica soterrada, faixa contra incendis) ni els derivats de la fase de funcionament.

4. L'alternativa d'ubicació seleccionada presenta un impacte sobre el paisatge molt més elevat que el conclòs a l'EIA, per la qual cosa es considera important presentar altra alternativa amb menor impacte visual.

5. Es considera necessari ampliar l'estudi d'alternatives per tal de seleccionar una ubicació que es trobi o bé a zona agrícola o bé als límits amb aquests tipus de terrenys.»

- El Servei de Territori del Departament de Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'Intrusisme del Consell Insular d'Eivissa va informar (Exp. 2023/00022567P):

1ª Al primer informe de 21 de gener de 2022:

«"3. Consideracions tècniques

3.1. La instal·lació projectada és una estació de telecomunicacions amb una torre de gelosia de 30 m d'altura, col·locada sobre el cim d'un puig de 110 m d'altura al costat del pla de Corona, en sol rústic protegit amb la categoria d'àrea rural d'interès paisatgístic (SRP-ARIP).

Per les seves característiques, la instal·lació projectada tindrà inevitablement un impacte visual sobre el seu entorn, difícil de mitigar amb les mesures correctores proposades. Per tant, l'impacte territorial de l'actuació dependré directament de l'elecció de la ubicació de la infraestructura. En aquest sentit, l'estudi d'alternatives aportat no és suficient per valorar si la ubicació escollida és la més adequada, ates que no proporciona cap més alternativa que la prevista.

Per tant, es considera que s'hauria d'aportar un estudi d'alternatives acurat, en el qual s'especifiqui l'àrea de cobertura que heure de cobrir la instal·lació, es representi gràficament l'estudi de les conques visuals i s'incloguin les fotografies a que fa referencia l'estudi d'incidència paisatgística, i s'aportin ubicacions alternatives concretes, més en/la de la no execució del projecte o la execució en diferent emplaçament".

3.2. L'esplanada de servei pera maniobres de la grua s'hauria d'ubicar fora de la zona forestal i, una vegada acabades les obres, s'haurien de restituir els terrenys al seu estat original.

3.3. Pel que fa al camí d'accés, el projecte tire d'incloure la documentació i /'estudi d'alternatives especificats en la instrucció 5, apartat 2, del PTI, i haurà de complir amb la Norma 21 del PTI i les Normes 16 i 19 de la LEN."

2ª Al primer informe de 21 de gener de 2022:

«Consideracions tècniques:

4.1. Tal com es va informar en data 21/1/2022, la instal·lació projectada, una torre de 30 m d'altura, tindrà inevitablement un impacte visual sobre el seu entorn, difícil de mitigar amb les mesures correctores proposades.

El document proposa 4 possibles ubicacions per a la infraestructura i especifica l'àrea de cobertura calculada per a cada una d'elles. D'això resulta que 3 de les 4 alternatives proporcionarien una cobertura completa amb una simulació realitzada a 20 m d'altura. No obstant, no s'explica ni es justifica perquè la torre ha de tenir 30 m, o si seria factible reduir-ne l'altura per tal de disminuir el seu !'impacte visual.

Tal com s'observa a l'estudi de conques visuals, la instal·lació seria visible en un àmbit de gran amplitud, des de Talamanca fins a Sant Joan, i no només al seu entorn pròxim. Per això es considera que, per disminuir !'impacte visual de la instal·lació, s'hauria de reduir l'altura de la torre tant com fas possible, en comptes de pintar-la de verd. En cas contrari, s'hauria de justificar la no viabilitat d'aquesta opció. 

També es considera que es podria ajustar la ubicació de la torre per disminuir la longitud del camí i l'afecció sobre la zona forestal.

4.2. L'esplanada de servei per a maniobres de la grua s'hauria d'ubicar fora de la zona forestal i, una vegada acabades les obres, s'haurien de restituir els terrenys al seu estat original.

4.3. El camí d'accés haurà de complir amb la Norma 21 del PTI i les Normes 16 i 19 de la LEN.»

- El Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció general de Medi Natural i Gestió forestal  va informar (Exp. SPE 113/2023):

«Consideracions tècniques

(...) Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és d'esperar que el projecte pugui suposar un efecte destacable sobre les espècies catalogades o amenaçades de la zona.

Conclusió

Per tot això, informe favorablement sobre el projecte d'instal·lació de nou centre de telecomunicacions, polígon 12, parcel·la 40 (Puig d'en Coca), T.M. Sant Antoni de Portmany, amb el següent condicionant:

1. Instal·lació, manteniment i seguiment de trampes per a la captura d'ofidis durant l'obra i també una vegada acabat el projecte»

A més, també s'han de tenir en compte les següents recomanacions de millora de l'hàbitat per afavorir la presència d'aquesta de sargantanes:

1. Quan sigui possible realitzar els tancaments amb mur de pedra seca, sense aterracar.

2. En cas de fer moviments de terres, es poden fer caramulls de pedres.

3. La rocalla sobre el substrat pot oferir refugi tèrmic i protecció dels depredadors.

4. Perforacions de 12 mm a les parets.

5. Cal evitar estructures llises en murs.»

- El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció general Protecció d'Espècies de la Direcció general de Medi Natural i Gestió forestal  va informar (Exp. SPE 113/2023):

«Conclusions

Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:

S'informa favorablement condicionat a que:

6. La faixa de defensa s'executi amb les indicacions de la Resolució del Conseller de Medi Ambient i Territori, de 15 de febrer de 2021, per la qual s'aproven les instruccions per determinar les característiques de les franges de seguretat i altres mesures d'autoprotecció en zones de interfície urbano-forestal.

7. Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de protecció (art. 8.2.c)

8. El compliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat del promotors en el compliment de la legislació especifica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ésser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.»

- El Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics va informar:

«Conclusió

Per tot això, inform que en relació amb les matèries competència d'aquest servei no és necessari subjectar a avaluació ambiental ordinària el projecte de l'assumpte.»

D'acord amb l'apartat segon de la instrucció de 25 d'abril de 2022 del conseller de Medi Ambient i Territori per a establir criteris d'actuació i tramitació en relació als procediments d'avaluació ambiental de plans, programes i projectes (BOIB 56 de 28/04/2022), s'ha procurat aclarir i harmonitzar tots els informes sol·licitats i que consten a l'expedient, i fer una proposta integrada d'aquest.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

No s'han pogut analitzar els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, per no disposar de suficients elements de judici.                               

6. Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Atès que en data 09 d'abril de 2024  es va trametre al promotor (RS: GOIBS151831/2024) i a l'òrgan substantiu (RS: GOIBS151842/2024) informe d'esmena de deficiències requerint la informació següent, atès que determinades qüestions no quedaven resoltes al document ambiental: 

1. S'han d'incloure al manco dues alternatives més analitzades ambientalment, que es situïn fora de sòl classificat com d'interès paisatgístic o àrea natural d'especial interès, ja sigui a sòl rústic general o sòl urbà. 

2.  S'ha d'analitzar el compliment de les Normes que siguin d'aplicació del Pla Territorial Insular d'Eivissa (norma 18, 20, 21, etc), a totes les alternatives. 

3. Totes les alternatives han de fer una descripció més exhaustiva de l'àrea exacta d'implantació, així com de les àrees afectades, i de la comesa elèctrica, i del camí d'accés. També s'ha de justificar la necessitat de la impermeabilització total o parcial del sòl.

4. S'ha de ampliar i completar l'estudi d'incidència paisatgística, així com les mesures correctores.

5. S'ha de replantejar l'avaluació de les repercussions respecte als impactes, reconsiderant els efectes severs o amb impacte significatiu.

Atès que havent-se exhaurit el termini concedit (10 dies), no es té constància de resposta de l'òrgan substantiu, ni del promotor del projecte,

Per tot això:

Primer. No és possible dictar una resolució fundada sobre els possibles efectes adversos del projecte sobre el medi ambient, atès que no es disposa de suficients elements de judici, segons el que preveu l'art. 47, apartat 2, lletra c), de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i per tant, s'ha de procedir a la finalització del procediment amb arxiu de l'expedient.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Quart. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electònicament: 4 de novembre de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá)