Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLUBÍ
Núm. 740276
Ordenança Municipal Reguladora de l’Ocupació de Via Pública del Municipi de Llubí
Anunci definitiu modificació de l'Ordenança Municipal Reguladora de l'Ocupació de Via Pública del Municipi de Llubí
L'Ajuntament Ple en sessió ordinària celebrada el dia 23 de setembre de 2024, va acordar la modificació Ordenança Municipal Reguladora de l'Ocupació de via Pública del Municipi de Llubí.
Publicat anunci BOIB núm 130, de data 3 d'octubre de 2024, i havent transcorregut 30 dies sense presentació de reclamacions ni al·legacions, la modificació de dita Ordenança és definitiva, quedant el text íntegre de la següent manera:
ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L'OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA DEL MUNICIPI DE LLUBÍ
Índex
CAPÍTOL I: OBJECTE I DEFINICIONS
Art. 1. Objecte
Art. 2. Definicions a efectes d'aquesta ordenança
CAPÍTOL II: LLICÈNCIES
Art. 3. Introducció
Art. 4. Obligacions fiscals
Art. 5. Sol·licituds i terminis
Art. 6. Alteracions de l'autorització per raons d'interès general
Art. 7. Execució
Art. 8. Responsabilitats
Art. 9. Modificació de sol·licituds de llicències a petició de la part interessada
Art. 10. Renovació de les autoritzacions
Art. 11 Revocació de llicències
Art. 12. Denegacions
Art. 13. Discrecionalitat
CAPÍTOL III: NORMES GENERALS DE LES OCUPACIONS REALITZADES EN LA VIA PÚBLICA
Art. 14. Zonesi condicions d'ocupació
Art. 15. Horaris
Art. 16. Prohibicions
Art. 17. Senyalització de la zona ocupable
CAPÍTOL IV. MOBILIARI AUTORITZABLE A LA VIA PÚBLICA ALS BARS O CAFÈS, CAFETERIES, RESTAURANTS I ANÀLEGS.
Art. 18. Normes comunes
Art. 19. Rètols o cartells dins l'ocupació
Art. 21. Para-sols i elements d'ombra
Art. 22. Mampares, tanques i paravents
Art. 23. Tests, cossiols i jardineres
Art. 24. Estufes i calefactors exteriors
Art. 25. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, etc.
CAPÍTOL V. OCUPACIONS TEMPORALS
Art. 26. Ocupacions amb motiu de festes de carrer
CAPÍTOL VI. OCUPACIONS ESTABLES
Art. 27. Màquines de venda automàtica i recreatives
CAPÍTOL VII. EXTINCIÓ DE LES AUTORITZACIONS
Art. 28. Extinció de les autoritzacions
CAPÍTOL VIII. RETIRADA D'ELEMENTS DE LA VIA PÚBLICA
Art. 29. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions
Art. 30. Recuperació dels bens retirats de la via pública
Art. 31. Procediment per a la recuperació dels bens retirats
CAPÍTOL IX. INFRACCIONS I SANCIONS
Art. 32. Procediment sancionador
Art. 33. Infraccions
Art. 34. Sancions econòmiques
Art. 35. Sancions accessòries o complementàries
Art. 36. Procediment sancionador
Art. 37. Actuacions subsidiàries
Art. 38. Prescripció de les infraccions i de les sancions
Art. 39. Sancions imposades al no residents
Art. 40. Inspecció
CAPÍTOL X. RESTAURACIÓ DE LA LEGALITAT
Art. 41. Restauració de la legalitat
CAPÍTOL XI. DISPOSICIONS FINALS
Primera. Règim supletori
Segona. Clàusula derogatòria
Tercera. Entrada en vigor
CAPÍTOL I OBJECTE I DEFINICIONS
Art. 1. Objecte
1. L'Objecte d'aquesta Ordenança és regular, en l'àmbit municipal de Llubí, l'ocupació de la via pública i espais lliures públics d'aquest terme municipal, amb taules, cadires i tendals d'establiments vinculats a l'oci i la restauració que constitueixen un aprofitament privatiu de l'espai de domini i ús públic, compatibilitzant-la amb l'ús comú general dels ciutadans.
2. S'exclouen de l'aplicació d'aquesta ordenança els actes d'ocupació de la via pública d'activitats que es realitzin en ocasió de fires, festes, activitats esportives i similars que disposin d'acords i/o regulació específica.
Art. 2. Definicions a efectes d'aquesta ordenança
· VIA PÚBLICA. Es considera via pública tot aquell vial o espai lliure de titularitat pública o de titularitat privada d'ús públic: carrers, places, i parcs.
· VIAL D'ÚS PÚBLIC. Un vial o espai és d'ús públic quan sigui aquesta la seva naturalesa jurídica i pugui ser usat lliurement pels ciutadans, sempre que no tingui caràcter privatiu reconegut a document públic.
· ESPAI LLIURE PÚBLIC. Tenen aquesta consideració les places, parcs, passeigs, esplanades o similars. És considera d'ús públic quan sigui aquesta la seva naturalesa jurídica i pugui ser usat lliurement pels ciutadans, sempre que no tingui caràcter privatiu reconegut o document públic.
· CALÇADA. Es considera calçada l'espai de la via pública pel qual poden transitar i aparcar vehicles.
· VORAVIA. Són els espais de la via pública destinats únicament al trànsit dels vianants.
· TERRASSA. S'entén per terrassa l'espai de domini públic, degudament autoritzat per ocupar temporalment amb taules i cadires i altre mobiliari auxiliar de restaurants, bars o cafès, cafeteries o assimilats, inclosos els elements d'ombra i elements mòbils de climatització.
· TERRASA COBERTA. És una terrassa exterior d'un bar o restaurant que es pot cobrir de manera provisional i desmuntable, o un envelat o tendal, quan les condicions del temps ho fan aconsellable.
· MOBILIARI. Conjunt de mobles dissenyats específicament per a equipar i decorar bars i restaurants, incloent-hi taules, cadires, tamborets, banquetes, barra de bar, prestatgeries, mobles d'emmagatzematge i altres elements similars que contribueixen a la funcionalitat i l'ambient d'aquests establiments.
· MOBILIARI AUXILIAR. Conjunt de petits mobles i accessoris que complementen el mobiliari principal d'un espai, oferint funcionalitats addicionals i ajudant a organitzar i decorar. Inclou elements com ara tauletes auxiliars, mobles bar, prestatges, reposapeus, para-sols, carros de servei, i altres mobles similars que proporcionen comoditat i flexibilitat en l'ús dels espais.
· PANCARTES. Són aquells suports publicitaris permanents subjectes mitjançant cables o cordes, a les façanes o altres suports i que pengen sobre l'espai públic.
· RECLAM. S'entén per reclam aefectes d'aquesta ordenança un expositor de productes, de qualsevol materialque pot estar o no vora la façana de l'establiment, depenent de l'espai públic.
· BANDEROLES. S'entenen per banderoles, a efecte d'aquesta ordenança, aquells suports informatius o publicitaris que, subjecte amb elements rígids o articulats a les faroles de l'enllumenat públic o a un altre suport, pengen verticalment sobre la via pública.
CAPÍTOL II LLICÈNCIES
Art. 3. Introducció
Tota ocupació de via pública amb qualsevol element de propietat privada, tant en espais de titularitat pública, com en els de titularitat privada d'ús públic, que representi un ús comú o especial, haurà d'estar emparada per la corresponent sol·licitud i posterior obtenció de llicència municipal o en el seu cas, quan representi un ús privatiu, per l'oportuna concessió.
L'Ajuntament atorgarà llicència municipal a qui ho sol·liciti i reuneixi els requisits necessaris per a l'atorgament, prèvia comprovació per part dels serveis municipals.
Aquestes llicències tindran, en tot cas, caràcter temporal.
Les concessions administratives quedaran regulades en els corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques.
Art. 4. Obligacions fiscals
1. Les llicències d'ocupació de la via pública estan subjectes a l'aplicació de taxes previstes en l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de les vies públiques de Llubí vigent o ordenança que la substitueix.
2. . Quan s'hagi efectuat una autoliquidació de taxes en base a dades incorrectes facilitades pel sol·licitant, independentment de les responsabilitats que es puguin exigir, podrà donar lloc a les liquidacions complementàries oportunes.
Art. 5. Sol·licituds i terminis
1. Podran sol·licitar la llicència d'ocupació de la via pública els titulars de qualsevol establiment del municipi amb títol habilitant per a exercir segons el que disposa l'Art. 5 d'aquesta ordenança.
2. Les sol·licituds de llicències d'ocupació de la via pública es presentaran en el Registre General o per qualsevol procediment legalment establert amb una antelació mínima de 3 mesos respecte a la data d'ocupació sol·licitada o el seu inici. La llicènciapodrà ser atorgada a partir del dia següent a la presentació de la sol·licitud en el Registre General o altre mitjà legalment establert.
3. S'utilitzaran els impresos normalitzats vigents per a cada ocupació. Cal adjuntar-hi els documents següents:
a. Declaració jurada o responsable de que es disposa de títol habilitant per a exercir l'activitat permanent, així com que s'està al corrent de pagaments dels tributs municipals, que no té sancions imposades per disciplina governativa i que es disposa de pòlissa de responsabilitat civil.
b. Fotografia de la façana del local i de la zona on es pretén instal·lar les taules, cadires, mobiliari auxiliar, etc.
c. Plànol o croquis a escala en mida paper A4, que reculli:
- Els metres lineals de façana de l'establiment, l'amplada del carrer, vorera o lloc a instal·lar l'ocupació, ubicació de tots els accessos a habitatges o locals confrontats, amb indicació de les seves dimensions
- Elements existents a la via pública, tals com arbres, papereres, fanals, senyals de trànsit, contenidors de fems, bancs o qualsevol altres que permetin conèixer l'espai lliure existent per compatibilitzar la resta d'usos permesos a la via pública amb la instal·lació pretesa.
- La ubicació dels elements a instal·lar (taules, cadires, para-sols, jardineres, etc.)
- En cas de voler instal·lar estufes o calefactor s'adjuntarà la documentació indicada a l'art. 30.
- S'adjuntarà documentació descriptiva dels material, textures i colors a emprar.
4. En el cas de que el sol·licitant no tingui una residència al territori nacional, serà preceptiu que acrediti un representant domiciliat en aquesta Comunitat Autònoma. Els sol·licitants comunitaris aportaran el NIE i els no comunitaris a més del NIE, aportaran el Permís de Residència i Treball.
5. Per a qualsevol mancança de la documentació exigida serà requerida la seva esmena i si en el termini de 10 dies hàbils de la recepció del requeriment no es presenta, s'entendrà desistit en la seva petició i s'arxivarà sense altre tràmit.
6. La sol·licitud d'ocupació es resoldrà d'acord a les previsions tècniques que s'exigeixen en la present Ordenança i es tindrà en compte l'ocupació en estat d'ús, la densitat de transit de vianants i altres circumstàncies del lloc, per la qual cosa, per determinar la superfície i els elements autoritzables no sols es tindrà en compte l'espai disponible, sinó també la incidència que sobre el medi ambient pugui tenir l'ocupació, d'acord amb la normativa reguladora de les contaminacions per renous i vibracions.
7. L'Ajuntament es reserva la facultat de reduir el termini inicialment concedit en la llicència quan hi hagi antecedents negatius per molèsties o altra causa justificada.
8. L'expedició d'autoritzacions d'ocupació de via pública correspon a l'òrgan administratiu competent amb l'informe previ dels serveis tècnics municipals.
9. Les llicències s'entendran atorgades en precari, amb caràcter temporal i la seva durada es correspondrà amb l'any natural. En cas de sol·licitar la llicència posteriorment al dia 1 de gener de l'any natural en curs, el còmput a efectes de les corresponents obligacions fiscals es tindrà en compte la data de concessió de llicència.
10. La llicència quedarà reflectida a una fitxa que lliurarà l'Ajuntament i que haurà d'estar ubicada de cara a l'exterior en un lloc visible, preferentment a la porta de l'establiment on hi constaran com a mínim les principals dades de la llicència:
a. Nom del titular
b. Any autoritzat
c. Nombre i tipus del mobiliari autoritzat i superfície de la terrassa o terrassa coberta
d. Condicions a què queda subjecta la llicència
e. Plànol amb indicació de la zona autoritzada
11. Un cop autoritzada la instal·lació, s'haurà de disposar d'un certificat d'una companyia asseguradora acreditatiu de la subscripció d'una pòlissa de responsabilitat civil vigent i d'estar al corrent de pagament per a l'ocupació de la via pública autoritzada o de l'ampliació de la pòlissa de l'activitat que empari aquesta ocupació
12. El silenci administratiu en matèria d'ocupació de via pública té caràcter negatiu i s'entendran denegades.
13. En els supòsits en què escaigui la denegació de l'ocupació per incompliment de les condicions disposades en aquesta ordenança, aquesta es resoldrà motivadament i es comunicarà a l'interessat.
14. Amb l'expedició d'autoritzacions es podrà establir la garantia a prestar, si s'escau, per respondre dels danys i perjudicis a la zona d'ocupació.
Art. 6. Alteracions de l'autorització per raons d'interès general
1. Conforme al que estableix l'Art. 5.5 d'aquesta ordenança, les autoritzacions s'atorgaran en precari i estaran subjectes a les modificacions que pugui decidir l'Ajuntament de Llubí, que es reserva el dret de revocar-les, limitar-les o reduir-les en qualsevol moment per la concurrència de causes d'interès general.
2. Per raons d'ordre públic, circumstàncies especials de trànsit o per compatibilitzar l'ús de la zona amb altres autoritzacions d'ocupació de la via pública, especialment en el cas de fires i festes, els serveis tècnics, amb la col·laboració dels agents de la Policia Local, podran modificar les condicions d'ús temporalment i ordenar la retirada immediata d'aquells elements que dificultin o entorpeixin el desenvolupament de l'activitat, amb la notificació prèvia a l'interessat, llevat dels casos d'emergència.
3. Els dies de mercat setmanal, l'Ajuntament de Llubí es reserva el dret de limitar la instal·lació de taules, cadires i altres elements a les zones afectades, tenint en compte sempre les necessitats singulars característiques d'aquest esdeveniment tradicional.
4. En cap d'aquests casos es generarà per als afectats cap dret a indemnització o cap compensació.
Art. 7. Execució
1. El dret que atorga una llicència no podrà ser cedit de forma total o parcial, llogat o rellogat a tercers, ni usat per realitzar activitats distintes a les expressament autoritzades. L'exercici de la llicència, serà realitzada pel titular de la llicència o pel seu personal. El titular de la llicència d'ocupació, serà responsable del seu correcte ús i compliment de les condicions imposades.
2. No es podrà alterar la situació i altres circumstàncies dels elements del mobiliari urbà existent (arbrat, senyalitzacions, etc.) en una zona per acomodar-los a les conveniències d'una ocupació, llevat que sigui d'interès general i per iniciativa municipal.
3. Els elements autoritzables a la via pública per vinculació a una llicència de funcionament, seran els propis de l'activitat autoritzada a l'interior. Tots els elements que es col·loquin a la via pública compliran els requisits exigits per la vigent legislació en matèria de barreres arquitectòniques i no podran revestir perillositat per als vianants o usuaris.
4. Els renous que es generin motivats per l'ocupació de la via pública, estaran subjectes als límits fixats per l'Ordenança Municipal vigent corresponent o qualsevol altra normativa que sigui d'aplicació
5. El titular de la llicència ha d'adoptar les mesures correctores que , en cada cas resultin necessàries per evitar l'embrutiment i assegurar la conservació i el decòrum de l'espai públic ocupat i dels elements en ell situats, i estarà obligat a mantenir en tot moment amb bon estat de neteja i salubritat la zona ocupada, així com a facilitar les labors dels serveis municipals de neteja
6. Una vegada hagi finalitzat el termini de la llicència, el titular haurà de deixar l'espai completament lliure i els bens públics utilitzats, hauran de quedar tal com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i estris privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o la neteja subsidiària amb el cost a càrrec del titular de la llicència corresponent
7. La permanència d'animals domèstics o de companyia en una zona autoritzada està condicionada al compliment del previst a la normativa vigent.
8. En tots els casos sempre prevaldran els interessos generals sobre els particulars i es compliran les condicions per aconseguir la màxima seguretat que sigui previsible i evitar que es produeixin accidents o prejudicis a tercers
Art. 8. Responsabilitats
1. En cas de que l'ocupació de via pública no estigui emparada per llicència, es consideraran responsables a les persones que hi hagin intervingut o se n'hagin beneficiat i/o persones promotores de l'activitat/ocupació.
2. Quan l'ocupació de via pública pugui afectar a la neteja de vies i espais lliures públics, l'òrgan municipal competent podrà condicionar l'atorgament de la llicència a la contractació d'un servei de neteja extraordinari amb una empresa de neteja i/o la constitució d'una fiança en garantia de la restitució del domini públic utilitzat.
3. El titular d'una llicència d'ocupació de via pública assumirà qualsevol responsabilitat que en pugui derivar-se, al qual efecte disposarà de la cobertura de l'oportuna pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per import suficient.
4. Per a la pràctica de notificacions, l'Ajuntament es reserva la facultat de fer-ho,a més del lloc que indiqui en la seva sol·licitud, en el del lloc de l'activitat, en el seu domicili, en el número de fax i/o correu electrònic indicat pel sol·licitant o a qualsevol altre lloc on sigui possible la seva localització.
Art. 9. Modificació de sol·licituds de llicències a petició de la part interessada
S'admetran modificacions de sol·licituds de llicència d'ocupacions de via pública presentades amb una antelació mínima de 15 dies a la data efectiva del inici de l'ocupació.
Art. 10. Renovació de les autoritzacions
1. La llicència d'ocupació de via pública s'entendrà renovada automàticament per un any fins a tres anys, amb el pagament de les taxes corresponents, sempre que:
a. No hagin canviat les circumstàncies en què es va concedir l'autorització. A aquest efecte la sol·licitud s'ha d'acompanyar amb una declaració responsable de complir la totalitat dels requisits exigits perquè es pugui atorgar.
b. No s'hagi aplicat l'extinció o revocació de l'autorització d'acord amb els Art.s 10 i 34 de la present ordenança, o per alteracions de l'autorització per raons d'interès general d'acord amb l'Art. 6”
c. El titular de la instal·lació no hagi comunicat, almenys amb dos mesos d'antelació a la finalització del període, la seva voluntat contrària a la renovació.
2. En els supòsits en què no escaigui la renovació, es procedirà a la denegació-revocació de l'autorització, amb l'audiència prèvia de l'interessat.
Art. 11 Revocació de llicències
Es podran revocar les llicències d'ocupació de la via pública en els supòsits que tot seguit s'indiquen, amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències d'ocupació de via pública durant el termini legalment establert prèvia instrucció del corresponent expedient.
1. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades al sol·licitar la llicència.
2. Per extralimitació o incompliment manifest i reiteratiu de les condicions.
3. Per producció de molèsties a tercers acreditades a l'expedient, com a conseqüència de la transmissió de renous superiors als nivells legalment permesos o per incomplir l'horari autoritzat per l'ocupació.
4. Per propiciar la comissió d'activitats il·legals, prohibides o no permeses a la via pública, degudament informades per la Policia Local.
5. Per desacatament als agents de l'autoritat en l'exercici de les seves funcions.
6. Quan es realitzi una activitat distinta a l'autoritzada.
7. En cas de pèrdua de vigència de la llicència de funcionament de l'activitat.
8. Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes en aquesta Ordenança.
9. Per excessiva ocupació de la via pública acreditada a l'expedient.
10. Per incompliment de l'horari autoritzat per l'ocupació de la via pública.
Art. 12. Denegacions
Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències es faran de forma raonada i motivada, fonamentada en algun dels següents motius:
1. Quan no es compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present Ordenança.
2. Per ser deutor a la hisenda municipal en matèria d'ocupació de via pública.
3. Per no complir els requisits legals exigits per l'exercici de l'activitat en qüestió.
4. En les ocupacions realitzades per vinculació a llicències d'activitat, com les taules i cadires de bars, restaurants i cafeteries, quan no es disposi de la preceptiva llicència municipal de funcionament o no s'hagi presentat la corresponent declaració responsable d'inici de l'activitat.
5. Quan el sol·licitant no sigui el titular de la llicència municipal de funcionament o no hagi presentat la declaració responsable d'inici i exercici en l'activitat.
6. Quan el nom del local pel que es sol·licita no sigui el mateix que l'identifica.
7. Quan s'interfereixi o es pugui interferir el trànsit habitual dels vianants o dels vehicles.
8. Per excessiva ocupació de via pública.
9. Per falta d'espai dins la zona autoritzable.
10. Quan l'ocupació pugui interferir les entrades del local propi o aliè.
11. Quan pugui interferir l'ús del mobiliari o equipaments públics.
12. Per raons d'impacte ambiental, especial rellevància del lloc o raons d'estètica urbana.
13. Per l'existència de sancions fermes per infraccions greus o molt greus de l'Ordenança Municipal per a la protecció delmedi ambient contrala contaminació per renous i vibracions, o informes negatius per motius urbanístics, de seguretat, molèsties o d'altra tipus que afectin al lloc o a l'activitat a la que es vincula la llicència.
14. Quan s'hagin incomplert les prescripcions d'anteriors llicències.
15. Quan s'hagin produït molèsties o perjudicis a tercers o comès activitats il·legals degudament acreditades amb motiu d'una ocupació igual o similar a la que es sol·licita.
16. Quan s'hagin causat perjudicis degudament acreditats a persones, immobles, paviment, arbrat, instal·lacions, cablejats, faroles i altres elements del mobiliari urbà i no hagin estat satisfactòriament reparats i adoptat les mesures adients per evitar la seva repetició.
17. Quan es sol·liciti una ampliació del nombre d'elements a la via pública i produeixin molèsties degudament acreditades a veïns o vianants.
18. Quan la configuració urbana de la zona ocupar no ho permeti.
19. Quan l'ocupació afecti de forma directa o visual a un edifici públic,monument o a un bé d'interès cultural.
20. Quan en el lloc sol·licitat hi hagi una evident acumulació de mobiliari urbà que dificulti el trànsit dels vianants o l'ús comú general.
21. Quan produeixi una competència deslleial respecte al comerç permanent legalment instal·lat a les proximitats.
22. Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.
23. Per raons de seguretat, sanitàries o quan l'activitat pugui afectar a la integritat física de les persones.
24. Quan coincideixi amb activitats on es prevegi significativa afluència.
25. Quan hi hagi informes tècnics o policials que ho desaconsellin.
26. Quan els elements sol·licitats no figurin entre els autoritzables.
27. Quan la persona física o jurídica, o la raó comercial estigui inhabilitada per obtenir llicències d'ocupació de la via pública.
Art. 13. Discrecionalitat
1. En els casos no previstos en la present ordenança, l'adopció de la resolució pertinent s'adoptarà en base a la llibertat de decisió o discrecionalitat, amb aplicació de criteris anàlegs previstos en la present ordenança, que poden afectar a una zona o a una activitat, en funció d'unes circumstàncies existents col·lectives o particulars.
2. En matèria de via pública, s'aplicaran criteris restrictius en defensa de l'ús comú general del domini públic, prevalent sempre els interessos generals sobre els particulars, sota els principis bàsics de legalitat, universalitat, igualtat i equitat amb les regles de coherència, de forma que l'ocupació de la via pública es realitzi amb la menor interferència dels interessos generals.
CAPÍTOL III NORMES GENERALS DE LES OCUPACIONS REALITZADES EN LA VIA PÚBLICA
Art. 14. Zonesi condicions d'ocupació
1. L'ocupació de via pública es podrà fer en les zones següents:
a. En carrers amb voreres convencionals:
· Com a regla general, les terrasses se situaran a l'espai de la vorera al davant de façana dels establiments respectius i l'ocupació no podrà sobrepassar el 40% de l'amplària del carrer, garantint en qualsevol cas que es pugui deixar un pas un pas mínim d'1,5 metres lliures d'obstacles per als vianants
· En determinats casos i previ informe dels serveis tècnics municipals, a petició de l'establiment interessat, atenent a hàbits i costums i en absència de queixes raonades, es podrà autoritzar una ocupació de la voravia mentre esgaranteixi un pas mínim de 0,90 metres lliures d'obstacles per als vianants.
· Les terrasses quedaran limitades a la longitud de façana del propi establiment. Per a la seva ubicació aquesta longitud de façana, s'haurà d'acreditar a més del compliment de totes les condicions contingudes en aquest article., la no afecció als establiments o habitatges adjacents enfront dels quals es pretengui col·locar
· En casos d'establiments amb front a dues vies diferents es podrà ubicar les terrasses en cadascun dels fronts de façana seguint les condicions establertes en els punts precedents.
b. En places o parcs:
· Com a regla general, les terrasses se situaran a l'espai de la vorera al davant de la façana dels establiments respectius i l'ocupació no podrà sobrepassar el 40% de l'amplada de la plaça en aquest àmbit. Alhora, entre totes les llicències concedides es garantirà una ocupació màxima del 40% de la superfície per a vianants total, en consideració conjunta.
· Les terrasses quedaran limitades a la longitud de façana del propi establiment. Per a la seva ubicació excedint aquesta longitud de façana s'haurà d'acreditar a més del compliment de totes les condicions contingudes en aquest Art., la no afecció als establiments o habitatges adjacents enfront dels quals es pretengui col·locar.
· En casos d'establiments amb front a dues vies diferents, una de les quals confronti amb una plaça es podrà ubicar les terrasses en cadascun dels front de façana seguint les condicions establertes en els punts precedents per a cada cas. No obstant això, en determinats casos i previ informe dels serveis tècnics municipals, a petició de l'establiment interessat, atenent a hàbits i costums i en absència de queixes raonades, es podrà autoritzar el sumatori de longituds de façana a fi i efecte d'alliberar el carrer i concentrar el conjunt de la terrassa a la plaça.
· En cap cas es podran superar els 150 m2 de terrassa per a un mateix establiment.
c. Ocupació de la calçada, en zona d'aparcament:
Com a regla general, en els casos que es pogués optar entre col·locar taules en vorera o calçada (sempre en la franja destinada a places d'aparcament i sense envair el carril de circulació contigu) haurà d'ocupar-se preferentment la vorera, si bé l'Ajuntament es reserva el dret a decidir , en funció de les circumstàncies, el lloc més convenient en cada cas.
L'amplària no excedirà en cap cas de 2 metres, ni de la línia d'aparcament en els carrers que aquest es trobi senyalitzat horitzontalment, deixant sempre un mínim de 3.50 metres de carril lliure en carrers de circulació rodada de sentit únic. La longitud tampoc excedirà en cap cas la façana de l'establiment.
Les terrasses quedaran limitades a la longitud de façana del propi establiment. Per a la seva ubicació excedint aquesta longitud de façana, s'haurà d'acreditar a més del compliment de totes les condicions contingudes en aquest Art., la no afecció als establiments o habitatges adjacents enfront dels quals es pretengui col·locar.
L'Ajuntament a través dels serveis tècnics municipals, podrà dictar les instruccions complementàries que estimi oportunes per raons de trànsit, en desenvolupament d'aquesta norma de l'ordenança, modificant fins i tot les dimensions de la terrassa. No obstant això i previ a la llicència, serà imprescindible un informe de la Policia Local, indicant que es compleixen les condicions exposades en el punt 5 de l'Art. 6 d'aquesta normativa, per a instal·lacions d'aquest tipus.
Dins d'aquestes instruccions complementàries, es podrà autoritzar la instal·lació d'una tarima que iguali l'alçada de la terrassa amb la vorera, de manera que no hi hagi separació entre la vorera i la tarima. En tots els casos els elements instal·lats hauran de ser desmuntables i assegurar la evacuació d'aigües pluvials, i caldrà que existeixin baranes laterals o elements delimitadors dels extrems de la tarima en la seva frontera amb els vehicles.
En cap cas la instal·lació de la terrassa podrà suposar perill per al transit rodat, els vianants o usuaris, ni interceptar llits de pluvials o tapar embornals.
d. Zones excloses. L'ocupació de la via pública en cap cas es podrà fer en les zones següents:
· Les destinades a operacions de càrrega i descàrrega.
· Les situades en passos de vianants.
· Els guals per al pas de vehicles a immobles.
· Els guals, sortides d'emergència, hidrants, contenidors públics.
· Les zones delimitades com a aparcaments amb diversitat funcional.
· Les calçades, llevat de les zones de vianants i el supòsit d'excepcionalitat previstos en aquesta mateixa ordenança.
· Les vies verdes.
· Les parades d'autobús urbans, interurbans i escolars, tant en calçada com en el tram de vorera annexa.
· Els accessos a locals de pública concurrència o a edificis de servei públic tals com col·legis, centres de salut, etc.
· Els voltants de llocs d'afluència massiva de vianants i vehicles.
· Altres espais que l'Ajuntament de Llubí pugui decidir d'acord amb les condicions urbanístiques, estètiques, mediambientals, de trànsit o altres d'interès general.
· Supòsit d'excepcionalitat. En casos excepcionals i previ informe dels serveis tècnics municipals i de la Policia Local, es podran autoritzar ocupacions de la via pública en zones excloses de forma transitòria, a raó de causes de força major, interès generat o altres.
Art. 15. Horaris
Com a regla general, l'horari autoritzable per al funcionament i ús de les terrasses o espais ocupats a la via pública serà:
· de 08:00 hores a 01:00 hores. S'ampliarà en trenta minuts, fins a les 01:30 hores, els divendres i dissabtes i les vigílies de festiu.
Per resolució de l'òrgan municipal competent podrà ser ampliat excepcionalment, així com restringit per evitar molèsties als veïns o en zones d'especial incidència en el medi ambient. La restricció podrà afectar a una zona concreta o únicament als locals on l'ocupació produeixi molèsties als veïns previ informe de la Policia Local, d'acord amb la normativa reguladora de la contaminació per renous i vibracions. L'incompliment de l'horari autoritzat per a l'ocupació de la via pública podrà ser causa de la revocació de la llicència i la inhabilitació d'obtenir-la per al temps legalment establert.
Art. 16. Prohibicions
Queda prohibit:
1. Situar elements fora de l'espai autoritzat.
2. Excedir-se en el nombre d'elements autoritzats o la superfície ocupada.
3. Excedir-se en l'horari autoritzat a la llicència i si no consta, a l'autoritzat per a l'activitat.
4. Realitzar tancaments quan representin una privatització total de l'espai públic.
5. Realitzar ancoratges, fixaments o qualsevol altra intervenció al paviment sense llicència municipal.
6. Tenir tendals per sota una alçada de 2,50 metres des del paviment o 2,20 si es tracta de para-sols.
7. Col·locar aparadors, barres de servei, mostradors, frigorífics, planxes, torradores, màquines recreatives o de venda automàtica i qualsevol altre element que no estigui expressament previst i autoritzat.
8. Exhibir publicitat comercial aliena a la pròpia activitat.
9. Exhibir publicitat de tabac.
10. Apilar mobiliari sense autorització, així com caixes, envasos i altres elements a la via pública. Tampoc residus propis de les instal·lacions, tant per raons d'estètica i decor com d'higiene.
11. Col·locar a la via pública o vials d'ús públic cadafals, tarimes o altres elements permanents llevat dels autoritzats mitjançant autorització expressa.
12. En cap cas es podrà fer ús dels bancs públics o d'altres elements del mobiliari urbà en benefici propi per part del locals autoritzats per ocupar la via pública.
13. Obstaculitzar l'operativitat de serveis públics, tapes de registre, boques de rec, hidrants, etc., així com la visibilitat dels senyals de trànsit.
14. Instal·lar en l'espai delimitat per als vetlladors i terrasses, com en el seus voltants, qualsevol aparell sonor com ràdios, televisors, reproductors de música, etc. S'ha d'evitar, així mateix, qualsevol altre renou o molèstia que puguin ocasionar les persones usuàries. Es podran admetre instal·lacions en aquells supòsits excepcionals (festes patronals, revetlles, fires...) en què el titular en demani el permís puntual amb una antelació mínima de 10 dies i es compleixi la normativa acústica vigent. L'autorització que s'atorgui establirà les condicions d'aquesta instal·lació.
Art. 17. Senyalització de la zona ocupable
1. Els límits màxims de la zona ocupable estarà senyalitzada sobre el paviment de conformitat amb l'ordenació prevista a la llicència. Aquesta senyalització, que serà realitzada per l'Ajuntament, consistirà en marques en el paviment o altre elements delimitadors. Quan la zona ocupable estigui en una zona de valor patrimonial l'Ajuntament determinarà un altre tipus de senyalització què, en tot cas haurà de ser reversible.
2. El seu falsejament serà considerat com a falta molt greu, castigat amb la multa que correspongui i podrà donar lloc a la revocació de la llicència i la inhabilitació per obtenir-ne durant el temps legalment previst.
3. L'existència de la senyalització de la zona ocupable sobre el paviment no significa autorització per a la seva ocupació, ja que en tot cas serà preceptiu disposar de la corresponent llicència actualitzada, la qual indicarà la zona autoritzada i els elements autoritzats en un termini determinat.
CAPÍTOL IV MOBILIARI AUTORITZABLE A LA VIA PÚBLICA ALS BARS O CAFÈS, CAFETERIES, RESTAURANTS I ANÀLEGS.
Art. 18. Normes comunes
1. Els elements autoritzables seran: taules i cadires, i dins el mateix espai, para-sols, tendals, rètols, estufes, cossiols, jardineres, barreretes, mampares i paravents transparents laterals i posteriors, un moble auxiliar i cartells amb informació de l'establiment.
2. Els elements que s'autoritzin seran mòbils i fàcilment desmuntables i s'hauran de retirar:
a. Quan l'establiment estigui més de 24 hores tancat el mobiliari s'haurà decol·locar de manera ordenada i apilada davall el tendal
b. Quan l'establiment estigui tancat per vacances tot el mobiliari no podrà romandre a la via pública.
c. En el cas que el titular de la instal·lació tingui autoritzatun element d'ombra, n'haurà d'enrotllar els tancaments verticals, per tal de mantenir la via pública lliure d'obstacles.
d. Quan les previsions climatològiques siguin adverses , per tempestes o forts vents
e. Quan hi hagi neteges especials.
3. No seran autoritzables cadafals, tarimes ni altres elements fixos.
4. Els titulars de les terrasses tenen l'obligació de mantenir-les en les degudes condicions de neteja i higiene. Els productes d'agranada i neteja utilitzats per a les feines de neteja de les terrasses no poden abandonar-se al carrer.
5. Tot el mobiliari s'haurà de conservar sense desperfectes i en correcte estat de conservació i neteja.
6. En les operacions d'apilament o retiradade taules i cadires, es procurarà no provocar renous, en quedant prohibit arrossegar-les.
7. S'hauran de respectar els criteris d'accessibilitat i barreres arquitectòniques.
8. El titular de la terrassa està obligat a la seva retirada immediata en els casos d'emergència o evacuació que així ho requereixin. Si a qualsevol hora del dia un vehicle autoritzat o d'urgència té la necessitat de circular per la zona de vianants i les taules ho dificulten o impedeixen, el titular d'aquestes les ha de retirar ràpidament per facilitar la maniobra dels vehicles.
Art. 19. Rètols o cartells dins l'ocupació
1. Els establiments que disposin de llicència d'ocupació de la via pública podran situar, dins l'espai autoritzat i durant l'horari permès, cartells amb informació de l'establiment. El seu nombre serà limitat discrecionalment amb criteris restrictius en funció de l'espai i ocupació autoritzada, essent el criteri general el d'un màxim de dos per cada zona d'ocupació.
2. El seu disseny serà preferentment rectangular, d'unes mides màximes de 0,80 d'ample per 1,20 d'altura, sense parts que sobresurtin de la seva base o que puguin constituir perill pels vianants, especialment per als invidents i altres persones amb mobilitat reduïda.
3. Només podran dur informació pròpia del local, sense publicitat aliena, no es podran penjar dels arbres, façanes, fanals, ni col·locar de forma que perjudiquin a tercers.
Art. 21. Para-sols i elements d'ombra
1. Els elements d'ombra han d'estar fets amb elements fàcilment desmuntables i amb materials d'estructura provisional i lleugers.
2. Els elements d'ombra que no estiguin ancorats a la façana de l'establiment hauran de disposar d'una base estable que impedeixi el bolcat per l'acció del vent, ni altra causa imprevista. En qualsevol cas, s'instal·laran sense cimentacions fixes de tal forma que siguin fàcilment desmuntables i no es podran subjectar a altres elements de mobiliari urbà existents. Excepcionalment, i previ informe tècnic, es podrà autoritzar l'ancoratge dels elements d'ombra al paviment quan existeixin raons de seguretat.
3. L'alçada màxima dels elements d'ombra, mesurada des del paviment fins la part més alta de l'element, no podrà superar la de la planta de l'establiment autoritzat. No obstant això, en cap cas es podran superar els 3,5 m. d'alçada total i caldrà garantir una alçada lliure inferior a 2,20 metres
4. No podran dificultar l'accés a la calçada des dels portals de les finques, ni dificultar la maniobra d'entrada o sortida en els guals permanents.
5. Sota cap concepte la instal·lació d'elements d'ombra restarà visibilitat al trànsit de vehicles, en especial en les cruïlles i proximitat de passos de vianants.
6. No es permetran elements de tancament, excepte els enrotllables transparents. En qualsevol cas, caldrà enrotllar els tancaments verticals diàriament, un cop finalitzada l'activitat, per tal de mantenir la via lliure d'obstacles.
7. En espais singulars del poble es podrà limitar la instal·lació d'elements d'ombra a només para-sols.
8. Els elements d'ombra, excepte els para-sols, queden dispensats de l'obligació de retirar-los cada dia en cessar l'horari autoritzat, això sempre que no interfereixin les tasques de neteja i altres serveis públics, ni puguin causar problemes de seguretat. Aquests elements es deixaran plegats, sempre que això sigui possible. S'hauran de retirar de la via pública en cas de realització d'obres, actes públics o altres necessitats d'interès general.
Art. 22. Mampares, tanques i paravents
Es podran autoritzar mampares, tanques i paravents. Seran transparents i sense ancoratges al terra.
Art. 23. Tests, cossiols i jardineres
Es podran col·locar, sense necessitat d'obtenir llicència, tests, cossiols o jardineres amb plantes naturals dins l'espai autoritzat per ocupar amb taules i cadires, sempre que compleixin les següents condicions:
1. No es podran situar de forma que facin tancament o que propiciïn la privatització de l'espai o via pública.
2. No es podrà interceptar els trànsit de vianants, ni vehicles, ni a les persones amb mobilitat reduïda. Entre un cossiol o jardinera i el següent es deixarà com a mínim la distància d'1 metre.
3. No superaran 100 cm d'ample per 50 cm de fondària i 120 cm d'altura, excepte en el cas que es situïn dins espais entrants de l'alineació de façana i de forma que quedin fora de la zona de trànsit habitual dels vianants.
4. Per la seva forma no podran constituir cap molèstia o perill pels vianants i, especialment, cap barrera arquitectònica per persones amb diversitat funcional.
5. Les plantes no podran ser d'espècies verinoses, tenir punxes o brancatges que puguin resultats perillosos o provocar molèsties als vianants.
6. No podran dur cap tipus de publicitat ni ser usats comercialment per exposar productes o mercaderies.
7. S'hauran de poder retirar en qualsevol moment i en cap cas podran obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat, emergència o neteja de la via pública.
8. No hi ha d'haver informes tècnics i/o policials ouna altra causa justificada que els desaconsellin.
Art. 24. Estufes i calefactors exteriors
Són aquells elements de climatització de l'exterior, elèctrics o a gas butà o propà.
No es permetrà la instal·lació d'estufes a gas que tinguin els cremadors i la zona de foc sense la deguda protecció. Sols es permetrà la utilització de dispositius que mantinguin la flama dins vidre o similar i tinguin protecció per evitar les cremades.
No es permetrà la instal·lació d'estufes elèctriques separades de la façana.
Per obtenir llicència per qualsevol tipus de dispositiu serà necessari presentar una declaració responsable del titular de l'establiment on s'indiqui:
1. Que les estufes compten amb el distintiu CE i compleixen la normativa aplicable a l'efecte i les instruccions del fabricant en quan a la seva col·locació.
2. Que es troben a una distància mínima de seguretat de qualsevol para-sol o tendal, o altres elements com poden ser línia de façana, arbres o fanals.
3. Que es disposa d'extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.
4. Que les estufes o els calefactors seran retirats de la via pública en tancar l'establiment.
Art. 25. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, etc.
Queda prohibida l'ocupació de la via pública amb aparells musicals, televisors, ràdios, altaveus o qualsevol altre mitjà audiovisual, sense prèvia autorització
CAPÍTOL V OCUPACIONS TEMPORALS
Art. 26. Ocupacions amb motiu de festes de carrer
Es podran autoritzar ocupacions temporals de la via pública amb motiu de festes de carrer sempre que la cabuda resulti insuficient per fer-ho a l'interior, i es faran d'acord amb les condicions que disposi l'òrgan municipal competent.
CAPÍTOL VI OCUPACIONS ESTABLES
Art. 27. Màquines de venda automàtica i recreatives
1. Estan prohibides les màquines de venda automàtica i les recreatives situades en el domini públic.
2. Estan prohibides les màquines expedidores de tabac, begudes alcohòliques, de joc o de qualsevol altre tipus, situades a espais de domini públic o privat d'ús públic que estiguin oberts a la via pública i a les zones privades que donin a domini públic, excepte les que disposin de la corresponent autorització municipal.
CAPÍTOL VII EXTINCIÓ DE LES AUTORITZACIONS
Art. 28. Extinció de les autoritzacions
1. Les autoritzacions regulades en aquesta ordenança podran extingir-se per les causes següents:
a. Revocació
b. No renovació
c. Suspensió provisional
2. L'Ajuntament iniciarà l'expedient per a la revocació, la no renovació o la suspensió, si s'escau, de l'autorització atorgada, en els supòsits següents:
a. Quan s'hagi apreciat incompliment de les condicions de l'autorització o de les obligacions disposades en aquesta ordenança.
b. Quan la llicència municipal de funcionament del local del qual depèn l'ocupació s'hagi extingit per qualsevolcausa o es trobi suspesa o privada d'efectes per qualsevol circumstància.
c. Quan es modifiqui la realitat física existent en el moment de l'atorgament de l'autorització.
d. Quan s'apreciïn circumstàncies d'interès públic que impedeixin l'efectiva utilització de sòl per a la destinació autoritzada, tals com obres, esdeveniments públics, situacions d'emergència, si així ho considera la Policia Local, o altres circumstàncies d'interès general que l'Ajuntament consideri mitjançant resolució motivada.
e. En els casos de falta de pagament de la taxa corresponent.
3. En el supòsit a) escaurà la no renovació de l'autorització. Per als successius exercicis, l'interessat haurà de demanar novament l'autorització en el darrer trimestre de l'exercici immediatament anterior a aquell en què es pretengui ocupar la via pública i justificar que es compleixen les condicions necessàries per obtenir-la.
En els supòsits b) i c), escaurà la revocació de l'autorització.
En els supòsits d) i e), escaurà la suspensió de l'autorització fins que desapareguin aquelles situacions que impedeixin la utilització de sòl a l'efecte de l'autorització esmentada o s'efectuï el pagament degut de la taxa.
4. En tots cas, l'extinció de l'autorització no generarà dret a cap indemnització.
CAPÍTOL VIII RETIRADA D'ELEMENTS DE LA VIA PÚBLICA
Art. 29. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions
En els casos d'ocupació de la via o espais lliures de domini públic o de domini privat d'ús públic, sense comptar amb la preceptiva autorització o disposant-ne amb clar incompliment de les seves prescripcions o de la normativa vigent, la Policia Local, bé d'ofici, per denúncia de tercers o a instància de l'àrea municipal competent, formularà la corresponent denúncia i estarà facultada per recuperar el ple domini o ús públic de l'espai ocupat mitjançant la retirada dels elements que l'ocupin il·legalment, de conformitat amb el següent:
1. Si es té coneixement del titular dels bens, s'aixecarà acta en la qual constaran els següents punts: la infracció comesa, l'ocupació existent i les al·legacions que pugui formular l'interessat o el seu representant, al qual se li entregarà una còpia i es remetrà un tercer exemplar al departament que correspongui a efectes de la incoació del corresponent expedient sancionador. En la qual acta o denúncia s'advertirà a l'interessat, de l'obligació de procedir a la seva retirada de la via pública d'immediat o en el termini de 24 hores, deixant l'espai ocupat completament lliure.
2. Si es desconeix el titular dels béns que l'ocupen il·legalment, seran retirats sense altre tràmit i considerats residus sòlids urbans.
3. Si dins el termini de 24 hores, l'interessat no hagués retirat voluntàriament els béns en qüestió, la Policia Local, executarà subsidiàriament la retirada amb costes a càrrec del titular, cosa que podrà fer auxiliada pels mitjans que es considerin necessaris, de la qual aixecarà acta en la qual constarà l'inventari dels bens retirats i la dependència on seran dipositats a disposició de qui acrediti dret sobre ells.
4. La reiteració d'una ocupació il·legal dins un termini de 6 mesos, no requerirà aplicar el termini de 24 hores, procedint a la retirada immediata dels elements objecte d'infracció.
5. També es podrà dur a terme la retirada de forma immediata de les taules, cadires, expositors i d'altres elements no autoritzats, quan obstaculitzin o redueixin l'espai destinat al trànsit de vianants o rodat.
6. En el cas què la Policia Local o altres serveis municipals, després de la negativa de l'interessat a efectuar la retirada voluntària dels elements que ocupin indegudament la via pública, hagin mobilitzat els mitjans per a la retirada subsidiària, encara que l'interessat o el seu representant els retirin voluntàriament, amb independència de la sanció que pertoqui, l'infractor vendrà obligat a l'abonament de les despeses o taxes meritades pels serveis mobilitzats, al qual efecte s'entendrà mobilització, quan els vehicles, mitjans o serveis hagin iniciat l'actuació.
Art. 30. Recuperació dels bens retirats de la via pública
Els béns apresos o retirats de la via pública per alguns dels motius previstos a la present Ordenança, es podran recuperar a partir de les 72 hores de la seva retirada o aprensió, sempre que s'hagi esmenat la deficiència que hagi motivat la retirada, no hi hagi la sospita de que siguin de procedència o de naturalesa il·lícita, ni que estiguin intervinguts judicialment o que puguin constituir prova d'alguna actuació policial, o que la taxa d'emmagatzematge sigui superior al valor de mercat del material retirat, en el qual cas es procedirà a la seva destrucció immediata.
Quan els materials retirats siguin conseqüència d'activitats reiterades i sigui previsible que una vegada retornats siguin usats altra vegada per cometre la mateixa infracció, l'òrgan municipal competent podrà decretar un termini de retenció de major duració i les condicions per procedir a la seva devolució, durant el qual temps, l'Ajuntament no serà responsable del deteriorament que puguin sofrir.
Art. 31. Procediment per a la recuperació dels bens retirats
1. Els béns retirats de la via pública a que es refereix l'Art. anterior, podran ser recollits del lloc on es trobin dipositats, per l'interessat, per la persona que ell autoritzi per escrit o la que demostri tenir dret sobre ells, pels seus propis medis i una vegada que s'acrediti haver esmenat la deficiència que va motivar la retirada, s'hagin ingressat les taxes que corresponguin per la retirada, l'emmagatzematge o en el seu cas les despeses ocasionades i la sanció imposada.
2. El termini màxim per a la recuperació dels béns mobles retirats de la via pública serà d'un any a comptar de la data de la seva retirada o aprensió, passat aquest termini es perdrà qualsevol dret sobre ells.
3. L'Ajuntament no es responsabilitzarà dels desperfectes o degradació que hagin sofert els béns retirats de la via pública durant la retirada o emmagatzematge.
CAPÍTOL IX INFRACCIONS I SANCIONS
Art. 32. Procediment sancionador
1. Seran subjectes responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública, les persones físiques o jurídiques titulars de les instal·lacions en les quals es duguin a terme accions o omissions que vulnerin les prescripcions d'aquesta ordenança.
2. D'incompliment de les normes previstes en la present Ordenança serà sancionat amb multa, per a la seva valoració es podrà tenir en compte l'excés d'ocupació objecte d'infracció i l'agreujant de reincidència o reiteració en la comissió d'actes sancionables, sense perjudici de resoldre la revocació, caducitat o la suspensió de la llicència en cas de resistència manifesta al seu compliment, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències durant el termini legalment previst.
3. Correspon a l'òrgan municipal competent ordenar la incoació i resolució dels expedients sancionadors que dimanin de les infraccions a la present Ordenança, així com les actuacions pel control i adopció de mesures complementàries que es considerin necessàries per aconseguir els seu compliment.
Art. 33. Infraccions
Les infraccions a la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
1. Són infraccions lleus:
a. La falta d'ornament o neteja de la instal·lació o el seu entorn.
b. Realitzar activitats d'ocupació de la via pública subjectes a autorització municipal sense obtenir-la.
c. La falta d'exposició en lloc visible per als usuaris, els veïnats i els agents de l'autoritat del document d'autorització de l'ocupació.
d. No facilitar la llicència al funcionari municipal acreditat que en exercici de les seves funcions la sol·liciti.
e. Tenir cossiols o jardineres a la via pública contravenint les condicions establertes en la present Ordenança.
f. Tenir estores o altres recobriments sobre el paviment de la via pública sense llicència.
g. Col·locar tancaments, paravents, cortines o similars a la via pública, encara que siguin de fàcil retirada, sense llicència.
h. Tenir rètols no autoritzats sobre la via pública, especialment en l'espai destinat al trànsit dels vianants.
i. Realitzar l'activitat autoritzada, una persona distinta del titular, quan així no estigui previst o que el nom de l'establiment autoritzat no correspongui al de la seva identificació.
j. L'incompliment de qualsevol instrucció o condició que se imposi a les llicències d'ocupació de la via pública, que no estigui expressament tipificada en el present règim disciplinari.
k. L'incompliment de qualsevol altra obligació prevista en aquesta ordenança que no sigui constitutiva d'infracció greu o molt greu.
2. Són infraccions greus:
a. La comissió de dues infraccions lleus en un any.
b. L'ocupació de via pública sense autorització, quan la seva instal·lació resulti legalitzable.
c. La instal·lació d'instruments o equips musicals o altres instal·lacions no autoritzades.
d. L'excés en l'ocupació quan no impliqui incompliment de la normativa reguladora de l'accessibilitat de les vies públiques per a persones amb mobilitat reduïda.
e. La col·locació a les terrasses de frigorífics, màquines expenedores de productes, màquines de jocs d'atzar i similars.
f. La instal·lació d'elements d'ombra no autoritzats conforme al que disposa aquesta ordenança.
g. Ocupar la via pública o realitzar activitats subjecte a llicència sense obtenir-la, quan es doni l'agreujant de la producció de perjudicis a tercers, ja sigui per renous o per interceptar o dificultar el trànsit dels vianants o rodat.
h. Incomplir l'horari autoritzat en matèria d'ocupació de la via pública.
i. Produir desperfectes al paviment, mobiliari urbà o altres bens públics, o la seva usurpació.
j. Realitzar ancoratges de tendals o para-sols a la via pública.
k. La publicitat o promoció del tabac.
l. La comissió d'infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència. Als efectes del present Art., existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a lleu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.
3. Són infraccions molt greus:
a. La comissió de dues faltes greus en un any.
b. L'ocupació de via pública sense autorització, quan la seva instal·lació no resulti legalitzable.
c. L'excés en l'ocupació quan impliqui una reducció de l'amplària lliure de la vorera o el pas de vianants que incompleixi la normativa reguladora de l'accessibilitat de les vies públiques per a persones amb mobilitat reduïda.
d. La producció de molèsties greus als vianants o transeünts derivats del funcionament de la instal·lació per incompliment reiterat i greu de les condicions establertes en aquesta ordenança.
e. No retirar o modificar una ocupació de la via pública d'immediat quan sigui requerit per la Policia Local, en casos que afectin a la seguretat de les persones o béns, manca de llicència o excés d'ocupació.
f. La falta de consideració als funcionaris o agents de l'autoritat, quan intervingui per raó del seu càrrec, o la negativa o obstaculització a la seva labor inspectora.
g. Esborrar o modificar maliciosament la senyalització de la zona ocupable a la via pública.
h. Realitzar tancaments o estructures a la via pública sense autorització municipal.
i. La falta de reposició de l'entorn urbà (paviment, mobiliari urbà, instal·lacions de serveis públics...) que es vegi danyat per la instal·lació i el desenvolupament de l'activitat.
j. Quan es mantingui instal·lada i en funcionament l'ocupació encara que s'apreciïn circumstàncies d'interès públic que impedeixin l'efectiva utilització de sòl per a la destinació autoritzada, tals com obres, esdeveniments públics, situacions d'emergència o altres circumstàncies d'interès general que l'Ajuntament consideri mitjançant resolució motivada si així ho considera la Policia Local.
k. La falsedat de forma fraudulenta dels documents, fotografies o les dades exigits per l'Administració en l'atorgament de llicències d'ocupació de la via pública.
l. La venda o dispensació de begudes alcohòliques i/o tabac a menors d'edat a la via pública.
m. La comissió d'una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència. Als efectes del present Art., existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a greu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.
Art. 34. Sancions econòmiques
1. Les infraccions regulades en aquest règim disciplinari se sancionaran de la següent forma:
a. Infraccions lleus: multa des de 100 fins a 750€
b. Infraccions greus: multa des de 750,01 fins a 1.500€
c. Infraccions molt greus: multa des de 1.500,01 fins a 3.000€
2. En els casos d'infraccions greus o molt greus per la producció de danys efectuats al domini públic la sanció consistirà en una multa d'una quantia entre el 100% i el 200% del valor del dany causat, amb un mínim de 750,01€ per les greus i 1.500,01€ per les molt greus.
3. Per determinar la quantia de les multes s'atendrà la intensitat de la pertorbació ocasionada en la tranquil·litat o en el pacífic exercici dels drets d'altres persones o activitats, la transcendència del dany causat i la conducta reincident de l'infractor.
Art. 35. Sancions accessòries o complementàries
1. En el cas del supòsit de falsedat documental, serà imperativa l'aplicació de les sancions accessòries.
2. En el supòsit de faltes greus, a més de les multes, es podran imposar les següents sancions accessòries:
a. Reducció del termini o revocació de la llicència i/o la inhabilitació per obtenir una altra durant el termini previst legalment.
b. Retirada de la via pública dels elements que hagin estat objecte d'infraccions greus, que dificultin el trànsit de vianants o rodat o que constitueixin o serveixin de suport a l'activitat denunciada o delictiva, la qual retirada serà realitzada en qualsevol moment per la Policia Local.
3. En el supòsit de faltes molt greus, es podran imposar les següents sancions accessòries o complementàries:
a. En les conductes que constitueixen infraccions molt greus de forma repetitiva, a més de les sancions accessòries previstes per les faltes greus, es podrà aplicar la suspensió cautelar i temporal per un temps de fins a 15 dies, de l'activitat principal a la qual estigui vinculada l'ocupació. Per a la iniciació d'aquest expedient serà suficient l'existència de cinc sancions executives per infraccions molt greus en via administrativa dins un període de dos anys.
4. De l'abandonament de béns a la via pública, en seran responsables els seus titulars.
Art. 36. Procediment sancionador
1. La imposició de les sancions requerirà la incoació i la instrucció prèvies del procediment corresponent, el qual es substanciarà d'acord amb el que disposa la legislació general sobre el procediment administratiu comú i altra normativa que resultide concreta aplicació, llevat únicament del que disposa quant al termini de tramitació del procediment sancionador de les infraccions lleus que serà de tres mesos.
2. L'acord d'iniciació podrà ordenar l'adopció de les mesures provisionals que resultin necessàries per garantir l'eficàcia de la resolució que pugui recaure, tals comla retirada de les instal·lacions il·legals.
Art. 37. Actuacions subsidiàries
L'Ajuntament es reserva la facultat de reclamar de l'infractor el rescabalament de les despeses que es derivin de la correcció de les anomalies, danys causats o reintegrament de les despeses ocasionades per actuacions subsidiàries per tornar a la normalitat, com a conseqüència d'infraccions a la present Ordenança.
Art. 38. Prescripció de les infraccions i de les sancions
1. Les infraccions comeses en matèria d'ocupació de via pública prescriuran:
a. Les lleus, als 6 mesos
b. Les greus, als 2 anys
c. Les molts greus, als 3 anys
2. Les sancions imposades per l'esmentada matèria prescriuran:
a. Les lleus, a l'any
b. Les greus, als 2 anys
c. Les molt greus, als 3 anys
Art. 39. Sancions imposades al no residents
Quan l'infractor no sigui resident a aquest terme municipal o es tinguin dubtes amb la identitat o residència , el Policia Local denunciant està facultat per cobrar l'import de la sanció en el mateix moment i per la quantia mínima prevista.
Art. 40. Inspecció
Els serveis municipals i la Policia Local tindran cura del compliment exacte de les disposicions d'aquesta ordenança o d'altres de complementàries i de general aplicació, i conseqüentment podran inspeccionar i fiscalitzar en qualsevol moment l'ús adequat de l'espai públic autoritzat per a terrasses o vetlladors. El o la titular de la llicència té obligació de facilitar la tasca inspectora del personal municipal.
CAPÍTOL X RESTAURACIÓ DE LA LEGALITAT
Art. 41. Restauració de la legalitat
1. Sense perjudici del règim sancionador i de l'exercici d'altres potestats reconegudes en l'ordenament jurídic, l'Ajuntament exercirà la seva potestat de restauració de la legalitat, tant per garantir l'efectivitat de l'extinció de l'autorització demanial com en els casos de carència d'autorització, excés en el nombre de taules i cadires instal·lades o excés en l'horari autoritzati emmagatzemament a la via pública del mobiliari utilitzat per la terrassa.
2. Així mateix, per al supòsit que l'autoritzat no reposi el paviment afectat per una instal·lació que comporti algun tipus d'ancoratge un cop extingida l'autorització, la imposició de la sanció oportuna no obviarà, així mateix, la repercussió del cost que la reposició esmentada suposi.
3. Quan el titular o la persona que es trobi al càrrec de l'establiment no acrediti estar en possessió de la preceptiva autorització municipal, s'hagi excedit de la superfície concedida en l'autorització, no es trobi al corrent en el pagament de la taxa, la Policia Local requerirà al titular esmentat o la persona a càrrec de l'establiment perquè retiri immediatament les taules i les cadires instal·lades. En cas que el requeriment no sigui atès, la Policia les retirarà, i en aquest cas el cost, tant de la retirada com de l'emmagatzemament seran a càrrec del titular de l'establiment.
4. La mesura prevista en el paràgraf anterior té caràcter provisional, de conformitat amb el que disposa l'Art. 72 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
CAPÍTOL XI DISPOSICIONS FINALS
Primera. Règim supletori
En tot el que no es prevegi a la present Ordenança i no estigui expressament prohibit, hom s'ajustarà al que disposen la Llei de bases del règim local i la seva normativa complementària, la Llei 39/2015, i quanta normativa vigent sigui d'aplicació, així com, en el seu cas, els criteris discrecionals que s'han vingut aplicant en casos similars.
Segon.- Entrada vigor
Dita Ordenança entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació definitiva al BOIB.
Llubí, document signat electrònicament. ( 8 de novembre de 2024)
La batlessa Magdalena Perelló Frontera.