Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 737346
Aprovació definitiva del reglament del servei d'ajuda a domicili SAD de l’Ajuntament de sa Pobla

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació del reglament del servei d'ajuda a domicili SAD de l'Ajuntament de sa Pobla s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del reglament del servei d'ajuda a domicili SAD de l'Ajuntament de sa Pobla es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

«REGLAMENT DE RÈGIM INTERN  DEL SERVEI MUNICIPAL D'AJUDA A DOMICILI

PREÀMBUL

L'ordre de la consellera de Benestar Social per la qual es regula el servei d'ajuda a domicili, publicada al BOIB núm. 126, de 14 d'octubre de 2000, defineix aquest servei d'ajuda a domicili (SAD) com un servei municipal i/o d'entitats locals, de caràcter universalista, i es configura com una prestació psicosocial bàsica del sistema públic de serveis socials. Constitueix tot un conjunt d'actuacions dirigides a facilitar el desenvolupament o manteniment de l'autonomia personal, prevenir o retardar el deteriorament individual o social i promoure condicions favorables en les relacions familiars i de convivència, i contribuir així a la integració i permanència de les persones en el seu entorn habitual, mitjançant l'adequada intervenció i suport de tipus personal, psicosocial, domèstic, educatiu i assistencial.

El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat dels Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i acreditació de serveis socials, i es regulen la secció supra-insular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit supra-insular.

El Decret 54/2013, de 5 de desembre, de modificació del Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i acreditació de serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter supra-insular per aquests sectors de població.

El Decret 48/2011, de 13 de maig pel qual es regulen els principis generals i les directrius de coordinació dels serveis socials comunitaris bàsics.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, en el títol II defineix el sistema públic de serveis socials com un sistema integrat pel conjunt de recursos, prestacions, activitats, projectes i equipaments destinats al benestar social de la població. El sistema s'orienta a detectar, prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat i a treballar situacions de necessitat. A l'article 12 estableix que els serveis socials comunitaris són el primer nivell del sistema públic de serveis socials, que constitueix el punt d'accés immediat als serveis socials i la garantia de proximitat a les persones usuàries i els àmbits personal, familiar i social. Així mateix, estableix que tenen un caràcter polivalent i preventiu per fomentar l'autonomia de les persones perquè visquin dignament.

L'article 14 encomana als serveis socials comunitaris bàsics la funció de prestar serveis d'ajuda a domicili, teleassistència i suport a la unitat familiar o de convivència.

En el capítol III, a l'article 21, defineix com a prestacions tècniques les que es duen a terme per part d'equips professionals adreçats a la prevenció, diagnòstic, valoració, protecció i promoció de l'autonomia de persones i grups, i anomena, entre d'altres, l'atenció domiciliària.

La Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, reconeix el nou dret a la promoció de l'autonomia personal i l'atenció a les persones amb dependències. Aquest dret ha de garantir l'atenció de les persones des del moment que, de forma estable, necessitin ajuda d'altres per a dur a terme bona part de les activitats de la vida diària, com menjar, vestir-se, la cura personal, mobilitat essencial, etc.

L'atenció que ofereix la Llei haurà de prestar-se mitjançant una oferta de serveis o ajudes econòmiques compensatòries, en les quals inclou el SAD, un cop realitzada la valoració individual del grau i nivell de dependència.

Segons la necessitat d'ajuda de la persona afectada per a dur a terme algunes de les activitats bàsiques de la vida diària, els graus de dependència reconeguts per la Llei són:

  • Grau I o Dependència Moderada: quan la persona necessita ajuda almenys una vegada al dia (per exemple, menjar i beure, regular la micció o defecació, rentar-se, vestir-se...), o té necessitats d'ajuda intermitent o limitada per mantenir la seva autonomia personal.

  • Grau II o Dependència Severa: quan la persona necessita ajuda dues o tres vegades al dia, però no requereix la presència permanent d'un cuidador, o té necessitats d'ajuda extensa per mantenir la seva autonomia personal.

  • Grau III o Gran Dependència: quan la persona necessita ajuda diverses vegades al dia i, per la seva pèrdua total d'autonomia mental o física, necessita la presència indispensable i continuada d'una altra persona o té necessitat d'ajuda generalitzada per a mantenir la seva autonomia personal.

Per altra banda, el Decret 86/2010, de 25 de juny, estableix els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitat, i a l'article 8 defineix el SAD com un servei que es presta en el domicili de les persones amb manca d'autonomia personal, amb dificultats de desenvolupament o amb problemes familiars especials. Aquests aspectes els impedeixen realitzar autònomament les tasques habituals de la vida quotidiana, per la qual cosa es proporciona, mitjançant personal qualificat i supervisat, un conjunt d'actuacions per tal de mantenir l'autonomia personal i la qualitat de vida i relació amb l'entorn pròxim.

Els articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, estableixen que el municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, pot promoure activitats i prestar els serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal, i que és una competència obligatòria per als municipis de més de 20.000 habitants l'avaluació i la informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social. Per la seva banda, l'article 29.2, apartat a), de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, estableix com a competència pròpia dels municipis la regulació i prestació dels serveis socials públics d'assistència primària. Per tant, s'ha de considerar que el SAD és una prestació bàsica dels serveis socials d'atenció primària.

La llei 9/87 d'acció social, de la CAIB, a l'article 9.c especifica que la finalitat del Servei d'Ajuda a Domicili és prestar atencions de caràcter domèstic, psicològic i rehabilitador als individus i a les seves famílies que es troben en situació d'especial necessitat.

La llei 7/85, reguladora de las bases de règim local s'estableix entre les competències dels municipis la creació dels serveis socials i la promoció i reinserció social (art. 25.2k)

La cartera municipal de serveis socials aprovada inicialment (BOIB Núm. 48 11 d'abril de 2024.- 3281) pel Ple de l'Ajuntament sa Pobla, constitueixen l'actual marc normatiu que regula els serveis socials comunitaris del municipi, i el Servei d'Ajuda a Domicili (SAD) és el 2.2 d'aquesta cartera de serveis socials municipals.

 

CAPÍTOL I.  OBJECTE, ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL SERVEI

Article 1. Objecte i definició

Aquest Reglament té per objecte regular les competències, organització i funcionament del servei d'ajuda a domicili de l'Ajuntament de sa Pobla previst a la cartera municipal amb la finalitat de garantir els drets socials i, particularment, l'atenció de les necessitats socials de les persones ciutadanes al municipi.

El Servei d'Ajuda a Domicili (SAD), en el terme municipal de sa Pobla, es gestiona des dels Serveis Socials de l'Ajuntament i es presta al domicili de les persones amb manca d'autonomia personal, amb dificultats de desenvolupament o amb problemàtiques familiars especials que els impedeixen dur a terme de manera autònoma les tasques habituals de la vida quotidiana.

Mitjançant personal qualificat i supervisat, es proporciona a aquestes persones i al seu entorn un conjunt d'actuacions preventives, assistencials, educatives, rehabilitadores, de suport psicosocial, domèstic i d'atenció, per tal que mantenguin l'autonomia personal, la qualitat de vida i la relació amb l'entorn proper, alhora que permet al personal cuidador un suport clau a fi de mantenir la resiliència en la cura.

Es presten dues tipologies de serveis d'ajuda a domicili:

A. Ajuda a domicili sociosanitària per a persones amb grau de dependència: intervenció d'ajuda a domicili duta a terme per personal tècnic sociosanitari que té per objecte cobrir les necessitats dels dèficits relacionats amb les activitats de la vida diària i de manteniment al domicili.

B. Ajuda a domicili de suport: intervenció domiciliària que té per objecte promocionar l'autonomia de les persones que resideixen a domicilis particulars o domicilis que formen part del servei.

Article 2. Objectius del servei

1. Promoure una millor qualitat de vida de les persones o grups familiars amb dificultats per a la seva autonomia.

2. Prevenir o retardar l'internament innecessari a centres assistencials de les persones (ancians, adults o infants) que amb una alternativa adequada poden seguir en el seu entorn habitual.

3. Atendre situacions de crisi i/o risc familiar que perjudiquen alguns membres.

4. Proporcionar elements formatius i estructuradors a famílies desorganitzades o desestructurades.

5. Proporcionar suport tècnic i assistencial a famílies en situació de crisi.

6. Elevar i estimular els nivells d'autonomia i independència de les persones.

7. Donar suport i desenvolupar les capacitats personals per a la integració en la convivència familiar i comunitària.

Article 3. Ubicació i horari del servei d'ajuda a domicili

Els serveis socials comunitaris bàsics són els referents de proximitat de l'atenció social de persones i famílies amb necessitats socials i són la porta d'entrada al sistema públic de serveis socials municipal.

La ubicació és al Carrer Curt 4. L'horari d'atenció per a informació és de dilluns a divendres, de 8 a 15 h. Telèfons de contacte: 971 542 118, 971 542 400, 971 862 13. Adreça electrònica: ssocials@ajsapobla.net

El Servei d'Ajuda a Domicili es durà terme de dilluns a divendres (excepte els dies festius) entre les 8 i les 15 hores i excepcionalment es podrà prestar el servei els horabaixes.

Article 4. Admissió i destinataris

4.1 Admissió:

L'atenció domiciliària de l'Ajuntament de sa Pobla podrà atendre les persones empadronades al municipi que compleixin els requisits següents:

- Persones majors de 65 anys amb dificultats físiques i/o psíquiques que limiten la seva autonomia.

- Persones amb discapacitat.

- Famílies en situació de dificultat per a la cura i atenció als fills.

4.2 Destinataris del servei:

- Persones amb diagnòstic de problemàtica social i que tinguin dificultat per a realitzar les activitats de la vida diària (AVD).

- Persones amb un pla de feina establert a nivell interprofessional.

- Persones amb grau i nivell de dependència reconegut.

- No patir cap malaltia aguda que requereixi l'atenció imprescindible en un centre hospitalari.

En cap cas es prestarà aquest servei a persones que resideixin fora del terme municipal de sa Pobla.

Article 5. Procediment i tramitació

5.1 Procediment:

1. Recepció de la demanda que efectua el mateix usuari, una altra persona que coneix la situació, o altres serveis.

2. Anàlisi de la demanda: es realitza una valoració de la demanda i un estudi dels elements relatius al problema de la necessitat (grau d'incapacitat física, psíquica i social, situació de la composició familiar, aspectes socials). Si es valora la necessitat, es podrà fer una visita a domicili per aconseguir un major grau de coneixement de la situació.

3. Proposta d'inici del servei o la denegació del cas.

4. Si s'ha de prestar el servei, es concretarà amb l'usuari i/o familiars el pla de feina a desenvolupar. Si s'ha denegat, s'informarà dels motius de la denegació del servei.

5. El/la TS, abans que comenci la intervenció, posarà en coneixement dels professionals el pla de feina i es concretaran els espais de regulació i supervisió.

5.2 Tramitació:

La documentació a aportar és la següent:

- Sol·licitud d'alta als serveis socials municipals.

- Imprès informe mèdic.

- Fotocòpia del certificat de reconeixement del grau de discapacitat.

- Informe social, en què constin les dades rellevants de la situació sociofamiliar, l'atenció de què disposa i valoració de la necessitat del servei.

- Fotocòpia DNI.

Certificat de pensió.

Altres documents considerats importants per a la valoració.

5.3 Copagament:

Aquest servei té el cost establert d'acord amb el Decret 84/2010 i l'ordenança municipal reguladora de les taxes pel servei d'ajuda a domicili, que estigui en vigor el moment de la prestació del servei.

5.4 Llista d'espera:

Les persones que tinguin dret a rebre les prestacions del SAD perquè tenen el perfil requerit en aquest reglament, però que no en poden gaudir temporalment per manca de capacitat dels serveis, seran incorporats a la prestació aquells que hagin obtingut major puntuació en l'aplicació del barem i, en cas de la mateixa valoració, segons data de la sol·licitud, a mesura que vagin produint-se baixes en el servei.

5.5 Baixes:

La condició de persona usuària es perdrà per alguna de les causes següents:

1. Baixa voluntària: que expressa per escrit de forma expressa i inequívoca. La baixa del servei es notificarà per escrit amb 15 dies d'antelació.

2. Defunció de la persona usuària.

3. Compliment dels objectius establerts en la programació.

4. Desaparició o canvis dels motius que donen lloc a la prestació del servei.

5. Trasllat definitiu de la persona usuària a un altre municipi o suspensió temporal si el trasllat es transitori. En aquesta situació, la suspensió coincidirà amb el temps de trasllat.

6. Baixa forçosa (temporal o permanent): Per produir-se un impediment insalvable i/o per qualsevol altra circumstància recollida a l'apartat següent d'aquest reglament, sempre que estigui ben documentada i acreditada, i es produeixi a conseqüència d'una resolució recaiguda en un expedient motivat i resolt amb les garanties procedimentals pertinents.

En acabar de forma definitiva la prestació del servei es farà, si és procedent, la liquidació en funció dels serveis prestats.

5.6 Causes de suspensió o de cessament de la prestació del servei:

a) Seran causes de suspensió temporal del servei, i que comporta la suspensió temporal per un temps no superior a tres mesos, les següents:

- L'alteració continuada de l'ordre i la manca de respecte cap als professionals.

- No respectar les normes contingudes en aquest reglament.

- L'aparició de problemàtiques familiars que impedeixin el funcionament adequat del servei.

b) Seran causes de cessament en la prestació del servei les següents:

- La reiteració de dues suspensions temporals del servei.

- L'ocultació o falsedat comprovada de les dades que s'han tingut en compte per concedir el servei.

- Dificultar de manera greu i comprovada les tasques dels professionals que intervenen en el servei.

- L'agressió física o els maltractaments greus als professionals.

- L'incompliment en el pagament d'una o més mensualitats de l'import del servei (si n'és el cas)

L'Ajuntament comunicarà per escrit la suspensió forçosa de la prestació del servei i, per tant, la baixa temporal de la persona usuària.

En el supòsit de cessament definitiu de la prestació del servei, aquesta es podrà dur a terme de forma immediata en casos extraordinaris, que hauran de quedar justificats.

Article 6.  Prestacions del servei d'ajuda a domicili

El SAD ha d'oferir una actuació integral. Les seves actuacions bàsiques són:

1. Actuacions de caràcter domèstic: són activitats i tasques quotidianes que es realitzen a la llar del beneficiari, relacionades amb l'alimentació, la roba i adequació i manteniment de l'habitatge.

2. Actuacions de caràcter personal: són activitats i tasques que recauen sobre la mateixa persona beneficiària, entre d'altres cal destacar: ajuda directa per vestir-se i menjar, control de medicació, suport a la mobilització i a la higiene personal, etc.

3. Actuacions de caràcter educatiu: dirigides a fomentar hàbits de conducta i adquisició d'habilitats bàsiques. Entre d'altres cal destacar: administració i economia familiar, formació d'hàbits convivencials i competència parental.

4. Actuacions de caràcter tècnic: informació sobre ajudes tècniques i adaptacions de la llar.

5. Actuacions de caràcter rehabilitador: aquell conjunt d'actuacions de caràcter formatiu i de suport psicosocial dirigides al desenvolupament de les capacitats personals i a la integració de la persona beneficiària en la seva unitat convivencial i en el seu context relacional i el suport emocional als seus cuidadors.

Article 7.  Normes de funcionament

1. Pel bon funcionament del servei, en el moment de la sol·licitud del servei la persona usuària ha de facilitar tota la informació necessària i ha d'aportar la documentació detallada a l'article 6 d'aquest reglament.

2. En cas de no necessitar el servei, un dia o més, s'haurà de comunicar al/a la responsable del servei amb una antelació de 24 hores. En el cas de malaltia o altra causa d'urgència, es comunicarà al servei el mateix dia a primera hora.

3. El servei es presta en el domicili acordat en el contracte; en el cas que hi hagués un canvi de domicili es notificarà per escrit.

4. Les tasques que es realitzaran durant la intervenció seran les acordades en el contracte assistencial.

5. El servei pot variar en la intensitat i l'extensió del suport d'acord amb les necessitats de la persona usuària.

6. El servei s'ofereix durant les hores acordades amb la persona usuària d'acord amb les seves necessitats.

7. El servei tindrà un horari d'intervenció segons l'acordat en el contracte, que es respectarà. La persona usuària serà en el domicili en l'horari acordat.

8. Les persones usuàries atendran les indicacions del personal del servei relatives a les pautes del programa acordat.

9. Se seguiran les normes mínimes de convivència, respecte mutu, seguretat i higiene, tractant en tot moment amb el màxim respecte.

10. El personal estarà sempre a disposició de les persones usuàries, complint les seves funcions amb la màxima diligència possible, per la qual cosa les persones usuàries hauran de seguir les indicacions del personal que en tot moment vetllarà pel seu benestar.

11. La prestació del servei es realitzarà pel professional apropiat i acordat en el contracte.

12. Es garantirà la puntualitat sempre que les circumstàncies ho permetin. En tot cas sempre s'haurà de prestar la totalitat de la duració del servei contractat.

13. El/la professional prestarà els serveis que es va acordar en el contracte, sempre que no sigui una emergència sanitària o psiquiàtrica que requereixi l'internament.

14. La persona usuària subministrarà al professional els elements necessaris per a la funció a realitzar, com roba neta, medicaments, aliments, bolquers i altre material sanitari i higiènic.

15. La persona usuària rebrà una còpia del contracte assistencial.

Article 8. Dotació de personal del SAD

1. El SAD ha de tenir la plantilla adequada i suficient amb la formació, la titulació, els coneixements, les capacitats, les aptituds i l'estabilitat laboral per garantir l'eficiència, l'eficàcia i la qualitat en la prestació dels Serveis Socials.

2. En qüestió de ràtios professionals el SAD s'ajustarà a la normativa vigent en aquesta matèria.

3. El SAD comptarà amb els perfils professionals de treballador o treballadora social, auxiliar administratiu o administrativa i treballador o treballadora familiar o auxiliar sociosanitari o d'atenció a la dependència sense perjudici d'allò que estableix la normativa corresponent en cada moment. 

Article 9. Funcions dels professionals

Funcions del treballador/a social:

1. Estudi i valoració de les necessitats i dels recursos de la comunitat.

2. La informació, assessorament i l'orientació a la població sobre l'ajuda a domicili i forma d'accés al servei.

3. Els contactes i acords amb entitats i serveis del municipi susceptibles de captar, derivar o col·laborar amb el servei, entitats i voluntaris, en especial amb la xarxa sanitària i escolar.

4. Recepció de la sol·licitud, valoració de la situació.

5. Anàlisi en el si de l'equip del tipus d'intervenció que s'hagi de donar i el personal més adequat a la situació de necessitat.

6. Coordinació de tots els professionals i voluntaris que intervinguin.

7. Intervenció en els processos de seguiment i avaluació de cada cas i del servei, en el si de l'equip.

8. Coordinació tècnica amb els recursos emprats en cada cas.

9. Realització d'estudis i anàlisi de la demanda que afavoreixen la planificació de les necessitats.

10. Elaboració de propostes de formació interna i reciclatge de l'equip.

11. Supervisió dels treballadors/es familiars, educadors/es i dels voluntaris

12. Funcions dels/ les auxiliars d'ajuda a domicili:

13. Els/les auxiliars de SAD són professionals que han d'estar formats adequadament per a les seves funcions. Han de participar en les sessions de l'equip, coordinadament i corresponsablement, fent un treball interdisciplinari amb la resta de professionals.

Correspon a la treballadora familiar l'execució del pla de treball acordat pel SAD en el context familiar. Aquest servei podrà ser assistencial, preventiu, orientatiu, de suport, o educatiu.

Les funcions dels/les auxiliars de SAD seran les següents:

1.  Funció d'assessorament de l'organització de la llar, que comprèn:

a.  Organització i manteniment de la llar.

b. Higiene personal.

c. Comprar, cuinar, etc.

2. Funció preventiva, que comprèn:

a. Control del règim alimentari, del control de l'ús del medicament degudament receptat, etc.

b. Incentivar el control de vacunacions d'infants.

c. Observar i comunicar el comportament psicològic dels membres de la família.

d. Educar per al compliment correcte dels tractaments mèdics de les malalties dels membres de la família.

e. Informar i donar suport per accedir als recursos comunitaris.

f. Detectar problemes d'integració educativa i d'integració social.

g. Específicament, detecció de possibles maltractaments físics, emocionals, negligència, o de situacions de clara incompetència parental amb menors i dels fills cap als pares.

3. Funció d'orientació. Aquesta funció comprèn la modificació d'hàbits de neteja i alimentació.

 

4. Organització i economia familiar, que comprèn:

a. L'entrenament d'habilitats de caràcter domèstic, personal i social.

b. Implicar la família en la col·laboració en les tasques quotidianes i facilitar-li la manera més senzilla de dur-les a terme en funció de la situació personal o familiar.

c. Orientar la família en la planificació de l'economia familiar.

5. Relacions convivencials:

a. Ajudar la família a definir els rols paterns i l'assumpció de responsabilitats.

b. Ajudar la família a desenvolupar actituds positives i d'integració i col·laboració a l'entorn social.

c. Facilitar la participació dels beneficiaris en els centres i serveis d'interès social.

d. Desenvolupar en la família actituds de col·laboració mútua.

 

CAPÍTOL II. DRETS I DEURES DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES DEL SAD

Article 10. Drets de les persones ateses pel servei

1. Les persones destinatàries dels Serveis Socials tenen els drets següents:

a) Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d'igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.

b) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s'ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.

c) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.

d) Dret a disposar d'un pla individual d'atenció personal o familiar d'acord amb la valoració de la seva situació, que han d'aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.

e) Dret a estar informades del procés d'intervenció social i a participar en l'elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l'atenció o perjudiquin a qualcuna de les parts que hi intervenen.

f) Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit quan la intervenció impliqui ingrés en un centre residencial. El consentiment de les persones incapacitades i de les persones menors d'edat s'atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.

g) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones menors d'edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces.

h) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els Serveis Socials, d'acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

i) Dret a l'accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d'acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.

j) Dret a l'assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.

k) Dret a la participació regulat en el títol de la llei 4/2009 d'11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears.

l) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.

m) Dret a suggerir i a fer reclamacions.

n) Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.

o) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.

p) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.

q) La resta de drets que estableix la normativa reguladora dels centres i serveis.

2. Quan una persona usuària del Servei d'Ajuda a Domicili vulgui realitzar un suggeriment, queixa, felicitació o reclamació pot realitzar-ho directament a través de la persona responsable dels Serveis Socials que facilitarà el “Full de queixes, reclamacions i suggeriments” o mitjançant registre municipal. Les queixes i suggeriments que qualsevol persona exposi mitjançant aquest sistema no tenen la qualificació de recurs administratiu i presentar-los no suposa una interrupció dels terminis establerts en la normativa vigent.

Article 11. Deures de les persones ateses pel servei

Les persones destinatàries dels Serveis Socials tenen els deures següents:

a) Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts en les prestacions i els serveis; seguir el programa d'atenció i les orientacions que s'han acordat amb el personal professional competent, i comprometre's a participar activament en el procés.

b) Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin.

c) Destinar la prestació econòmica a la finalitat per a la qual fou concedida.

d) Acudir a les entrevistes a les quals les citi el personal professional dels Serveis Socials.

e) Contribuir al finançament del cost del servei quan es tingui capacitat econòmica i així s'estableixi normativament.

f) Informar sobre qualsevol canvi que es produeix quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació.

g) Complir el reglament de règim intern.

h) Signar el contracte assistencial pertinent amb l'entitat prestadora del servei.

i) La resta de deures que estableix la normativa reguladora dels centres i serveis.

Article 12. Infraccions i sancions de les persones usuàries

A més del que pugui preveure la normativa vigent s'estableixen tres nivells d'infraccions:

1. Són infraccions lleus de les persones usuàries o beneficiàries de prestacions, les següents:

- No facilitar la informació sobre els canvis en la situació personal, familiar, econòmica i social.

-  No complir els acords relacionats amb el servei.

-  La manca de respecte al personal del servei.

2. Són infraccions greus de les persones usuàries:

- Falsejar dades a l'Administració.

- No comunicar als professionals els canvis o les alteracions de les circumstàncies o dels requisits que varen determinar la concessió del servei.

- No complir de forma reiterada i contínua els acords relacionats amb el servei.

3. Es considerarà infracció molt greu l'agressió física o psicològica al personal que presta el servei, així com les amenaces que suposin un risc per a la integritat dels professionals.

El professional que tingui coneixement d'una acció/omissió de les descrites anteriorment serà el que insti l'inici del procediment sancionador d'acord amb el que es detalla a continuació.

S'estableixen tres nivells de sancions o mesures:

1. Per a les infraccions lleus, s'advertirà verbalment la persona usuària, que serà convocada a una entrevista amb el personal que l'hagi atesa i amb un coordinador o persona responsable de l'àrea. Es deixarà constància dins l'expedient/carpeta de projecte dels fets mitjançant la diligència de “Fer constar”.

2. Les infraccions greus suposaran el tancament temporal, d'entre dos a sis mesos de l'expedient. Ara bé, quan a l'expedient hi hagi intervencions dirigides a menors amb processos positius, com és ara beques d'inserció en risc i recursos per a la integració educativa, laboral i social dels menors, sols es tancaran les referides als adults amb la intenció de preservar els esmentats processos.

3. Les infraccions molt greus suposaran l'extinció de la prestació per un període mínim de 6 mesos i un període màxim de 12 mesos.

4. Amb independència de les sancions que s'imposin, es derivarà la corresponent exigència de responsabilitat civil dels danys i perjudicis causants, de manera que la persona infractora tindrà l'obligació d'assumir la indemnització que correspongui per a la reparació efectiva dels danys ocasionats.

5. En el cas d'infraccions greus i molt greus, el procediment serà crear un òrgan instructor serà una comissió integrada pel o la professional afectada, el o la responsable del servei, i el o la responsable polític de l'àrea Benestar Social. Aquesta comissió elaborarà una acta en relació als fets determinants de la possible infracció, la tipificació i la sanció, que s'haurà d'adjuntar per la  resolució del procediment sancionador i ser guardada a l'expedient corresponent».

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Sa Pobla, a data de signatura electrònica (7 de novembre de 2024)

El batle Biel Ferragut i Mir