Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 735999
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe d'impacte ambiental sobre el projecte «Aparcament dissuasiu del projecte constructiu per a la supressió dels passos a nivell a l’estació Alaró-Consell (TM de Consell) de la xarxa de SFM», promogut per part de Serveis Ferroviaris de Mallorca, ubicat al polígon 1, parcel·la 122 del TM Consell (Exp. 2a/2024)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 31de juliol de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la disposició transitòria primera del Decret llei 3/2024, de 24 de maig,
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte «Aparcament dissuasiu del projecte constructiu per a la supressió dels passos a nivell a l'estació Alaró-Consell (TM de Consell) de la xarxa de SFM», promogut per part de Serveis Ferroviaris de Mallorca, ubicat al polígon 1, parcel·la 122 del TM Consell, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2, «Aparcament dissuasiu del projecte constructiu per la supressió dels passos a nivell en l'estació Alaró-Consell (T.M. de Consell)» , s'inclou en el punt 4 del grup 4:
Aparcaments d'ús públic o col·lectiu i marines seques en sòl rústic.
D'acord amb l'anterior, el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la llei esmentada, així com complir amb les prescripcions dels articles 21, 22, 30 i 31 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
L'objecte del projecte és la implantació d'un nou aparcament dissuasiu de vehicles a l'Estació Alaró-Consell, situada al PK 18+400 de la Línia Ferroviària Palma-Inca al TM de Consell, actuació associada a la supressió del pas a nivell existent.
D'acord amb el document ambiental, aquest nou aparcament, localitzat a una petita franja del polígon 1, parcel·la 122 (zona sud de l'estació i confrontant amb aquesta), a una zona delimitada entre el domini públic ferroviari actual i la zona de protecció al ferrocarril junt amb el Camí de Sant Jordi, permetrà l'estacionament dels vehicles que accedeixen des del Camí de Sant Jordi, evitant desplaçaments més llargs en vehicle privat, així com la congestió de l'actual aparcament nord, el qual permet l'estacionament dels vehicles que accedeixen a l'estació per la ctra. Ma-2050.
L'aparcament sud disposarà de 39 places d'estacionament per a turismes, amb una glorieta al final d'aquest, on es realitzarà la reconstrucció dels murs i la porta arc de maçoneria desmuntada i apilada durant les obres, amb la supervisió tècnica d'especialista en patrimoni o arqueòleg. La seva superfície serà de 1.300 m2.
Les obres previstes inclouen:
1. Moviment de terres, s'inclou el desmuntatge de la capa de terra vegetal, que s'emmagatzemarà i utilitzarà en els parterres, xcavacions, anivellat i adequació de l'explanada de l'aparcament projectat. El sanejament mínim serà de 95 cm.
2. Ferms i paviments, quedarà composta per una capa inicial de terreny natural compactat de fins 55 cm sobre la que s'abocarà una capa de tot-u artificials compactada de 30 cm i sobre aquesta dues capes d'asfaltat. S'imprimarà la capa superior dels tot-u compactats mitjançant un reg d'imprimació a base d'una emulsió asfàltica, que rebrà una primera capa d'aglomerat asfàltic en calent de tipus AC22 BIN 35/50 CALCÀRIA de grossària 5 cm. Posteriorment, s'aplicarà un reg d'adherència per a acabar amb la capa de rodament de 5 cm que estarà formada per un aglomerat asfàltic en calent de tipus AC16 SURF 35/50 S PORFÍRIC. Es pintaran les línies de la calçada emprant una pintura de senyalització viària homologada i reflectora amb microesferes de vidre.
3. Voreres, la pavimentació de les quals es resol mitjançant formigó tractat superficialment realitzat amb HM-20/B/20/I reforçat amb fibra de polipropilè, de 20 cm de grossària. Aquesta solera es recolzarà sobre una capa de 15 cm de tot-u artificials. La totalitat del paquet suposa 35 cm de secció. S'estimen uns pendents mínims entre l'1 i el 2%.
4. Paviments tàctils, s'executaran mantenint continua la capa de tot-u compactat de 15 cm, sobre la que es disposarà solera de formigó amb fibra de polipropilè HM-20/B/20/I i sobre aquest rajola d'acabat de cantell 7cm per resistir el trànsit ocasional de vehicles sobre una capa de morter d'unió de 3 cm. S'estimen uns pendents mínims entre l'1 i el 2%.
5. Vorades, de dos tipus diferents, que s'executaran de manera prèvia a qualsevol superfície pavimentada o calçada, de manera que serveixin per al replanteig de la urbanització general.
6. Zones enjardinades, consistents en la plantació de Morus kagayame que es combinarà la plantació de diversos arbusts.
7. Senyalització horitzontal i vertical, per a la delimitació de les places d'estacionament i seguretat viària.
8. Xarxa de reg, per degoteig soterrat a 10 cm i partirà d'una escomesa de la xarxa d'aigua potable de l'Estació.
9. Xarxa d'enllumenat públic, mitjançant lluminàries de tipus LED 51 W independents sobre columnes troncocòniques de 8 m d'altura. La instal·lació d'enllumenat disposarà d'un sistema per a regular el nivell lluminós, de manera que es pugui reduir el consum elèctric en hores de menor necessitat.
10. Tancament perimetral, amb mur de pedra de 40-60 cm d'altura i malla de triple torsió de 2 m d'altura sobre aquest.
11. Reposició de serveis i altres afeccions. Existeixen serveis a reposar quant a xarxes de telecomunicacions i enllumenat públic a la vorera del Camí Sant Jordi, estant previst al projecte el desviament de totes dues instal·lacions i la seva reubicació.
La xarxa de telefonia serà soterrada en el seu recorregut pel viari públic i l'estacionament, mentre que la xarxa d'enllumenat públic existent en la vorera serà desmantellada i reposada en el costat oposat del camí.
12. Actuacions mediambientals, tots els terrenys ocupats de forma provisional per l'execució de les obres seran restaurats mitjançant la plantació de Morus kagayame. Previament a l'inici de les obres s'elaborarà un informe on es descriurà la situació mediambiental inicial i en finalitzar les obres es redactarà un informe en què es descriguin i valorin les actuacions de protecció i integració ambiental executades i l'evolució de les mateixes durant el període d'obres.
13. Elements patrimonials, inclou el desmuntatge manual del mur i de la porta arc de pedra existent, mitjançant labors de desmuntatge, recuperació, amuntegament selectiu i posterior trasllat a punt de reposició, execució de base de suport i fonamentació i reconstrucció exacta de l'element traslladat, tot això mitjançant la supervisió tècnica de especialista en patrimoni o arqueòleg.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Els principals impactes ambientals a considerar durant la fase d'execució són: l'alteració de l'estructura i pèrdua de sòl, l'eliminació directa de vegetació de les superfícies afectades per les obres i l'impacte paisatgístic. Durant la fase de funcionament de l'aparcament, es consideren com a efectes adversos significatius sobre el medi ambient l'ocupació permanent de sòl (1.140 m2) i l'impacte paisatgístic. No s'han identificat i valorat els impactes ambientals derivats d'una eventual fase de desmantellament.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
L'òrgan ambiental ha realitzat consulta a les següents administracions previsiblement afectades i entitats interessades:
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (DG de Medi Natural i Gestió Forestal), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Servei de Protecció d'Espècies (DG de Medi Natural i Gestió Forestal), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Servei d'Estudis i Planificació (DG de Recursos Hídrics), de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.
- Servei de Canvi Climàtic (DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic), de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat, del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Ajuntament de Consell.
- GOB.
- Amics de la Terra.
En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:
Informe del Servei d'Ordenació del Territori de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca (Exp. 2024_1008594A_OT_AIA de 20/02/2024), en el qual es conclou que:
«Des del punt de vista d'ordenació del territori i del paisatge, s'observen circumstàncies del projecte i mancances importants del document ambiental que poden resultar d'especial incidència a l'entorn, de tal manera que es considera adient la tramitació del projecte mitjançant una avaluació ambiental ordinària; o bé una reformulació del mateix que permeti la seva tramitació pel tràmit simplificat sempre que s'adoptin mesures correctores semblants a les contingudes al Pla especial de millora de la mobilitat viària i foment del transport públic mitjançant estacionaments d'intercanvi modal (PEIM).
Així doncs, es recomana adaptar la infraestructura al que estableix el Pla especial de millora de la mobilitat viària i foment del transport públic mitjançant estacionaments d'intercanvi modal (PEIM), actualment en tràmit d'aprovació inicial amb un règim de suspensió de llicències associat.
Seria necessari estudiar detingudament altres ubicacions per a la infraestructura, fent una anàlisi i seleccionant alternatives que resultin raonables, tècnicament i ambientalment viables, d'acord amb l'article 1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. El mateix PEIM ja preveu la ubicació d'un nou aparcament dissuasiu entorn de l'estació de Consell-Alaró i les seves determinacions.
D'altra banda, el document aportat menciona la passera per a vianants sobre les vies, mitjançant la utilització de rampes i escales, però no es desenvolupa no s'explica. Aquest projecte també hauria de formar part de la documentació o bé seguir un tràmit ambiental paral·lel, per la seva incidència significativa a l'entorn.»
Informe del Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (Exp. SPE 10/2024), en el que s'informa favorablement sobre el projecte atès no és d'esperar que el projecte suposi un efecte destacable sobre les espècies catalogades o amenaçades, sempre que es portin a terme les mesures correctores d'impacte proposades a l'estudi d'impacte ambiental, així com el Programa de vigilància ambiental.
Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (Exp. SGF IA002-24 de data 06/02/2024), en el que ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:
«Sense cap consideració addicional en relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007 , de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc, i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).»
Informe de l'Ajuntament de Consell de data 05/03/2024, s'informa que:
«Un cop analitzat el contingut del projecte, l'Ajuntament de Consell considera que aquesta ha de ser informat desfavorablement des del punt de vista mediambiental, paisatgístic i urbanístic en tant que suposa la implantació d'una passarel·la d'unes dimensions desproporcionades i no adequades a la tipologia rural de l'entorn, així l'impacte visual de la mateixa es considera totalment negatiu i contrari a la normativa urbanística municipal perquè no està permesa en sòl rústic aquest tipus d'infraestructura.
Cal assenyalar també que la passarel·la s'implanta sobre terrenys de titularitat municipal fora de la servitud de Serveis Ferroviaris de Mallorca fet que suposa la destrucció d'un passeig de vianants de titularitat municipal que connecta l'estació amb el nucli urbà, extrem que no pot ser autoritzat sota cap circumstància per l'Ajuntament de Consell.
D'altra banda, al nostre judici la supressió del pas a nivell no suposa cap impacte negatiu des del punt de vista ambiental, paisatgístic i no és contrari al planejament municipal, així com tampoc la implantació d'un aparcament dissuasiu tal com contempla el projecte, sempre que es tengui en compte el Catàleg de Patrimoni Històric municipal vigent, que atorga protecció a dues edificacions de la parcel·la afectada pel projecte.
Per tot l'anterior, es considera necessari la reformulació del projecte amb l'eliminació de la passarel·la, i formular altres alternatives connectores entre l'aparcament i l'estació, per al trànsit de vianants, més pacífiques i que minimitzin l'impacte ambiental, així com que s'ajusti la seva implantació sobre terrenys de titularitat dels Serveis Ferroviaris de Mallorca. En aquest sentit, des de l'Ajuntament de Consell es considera que dos ascensors un a cada banda de la via seria la millor solució.
També es considera necessari que el projecte que es faci doni solució als problemes de trànsit que suposarà la supressió del pas a nivell i el tancament del camí per a tots els habitants de l'altra banda de la línia fèrria i que actualment accedeixen a les seves finques pel camí que es pretén tallar, una possible solució seria la construcció d'una rotonda a l'entrada del camí de l'estació, baix el pont de la via a la carretera vella d'Alaró.»
Informe del Serve de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia (Exp. SCCA 22/24-CA de data 26/02/2024), en el que es conclou el següent:
«En relació a la perspectiva climàtica, a més dels impactes avaluats en el Document Ambiental s'ha de tenir en compte l'impacte sobre el consum energètic, així com la vulnerabilitat davant augment de temperatures i canvis en el règim de precipitacions, tot i això, no es preveu que el projecte pugui causar efectes ambientals significatius sempre que es compleixin els següents condicionants, que s'han d'incloure en el projecte d'execució:
1. Instal·lar energies renovables per cobrir amb plaques solars de generació fotovoltaica els espais destinats a les places d'estacionament de tots els aparcaments de titularitat pública en sòl urbà ubicats en superfície que ocupin una àrea total superior a 1.000 metres quadrats (Articles 24.1, 42.1 i 53.3).
2. A més del vehicle privat, fomentar també l'ús de la bicicleta amb Aparcaments adequats per bicicletes (segurs i coberts) i crear zones d'ombra per als itineraris a peu.
3. Instal·lar punts de recàrrega per a vehicles elèctrics (Art. 64.1).
4. En el procés constructiu, emprar materials de baix impacte ambiental.
5. Emprar colors clars en el paviment per evitar l'efecte de l'increment de temperatura.
6. Preveure dipòsit de captació d'aigua de pluja per utilització posterior per a reg.
7. Emprar ferms filtrants per mantenir la permeabilitat del sòl.
8. En la contractació pública, complir especialment els articles 68 i 71 de sostenibilitat energètica, energies renovables, ús de materials de baix impacte ambiental i reducció de petjada de carboni.»
Informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics, de la Conselleria de la Mar i el Cicle de l'Aigua (Exp. 3694/2018 de data 11/03/2024), en el que s'informa favorablement el projecte amb les següents condicions:
1. Es recomana tenir especial atenció durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries.
2. Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades. En cas contrari es farà servir aigua en camions procedents de dessaladora o d'una massa subterrània en bon estat quantitatiu.
3. Es fomenta l'ús d'aigües pluvials i/o regenerades per al reg de la zona verda. La vegetació haurà de ser autòctona i de baix requeriment hídric. Els peus dels 25 exemplars afectats s'han de replantar al medi.
4. L'aparcament adoptarà un sistema de drenatge sostenible que minimitzi l'impacte de les aigües pluvials a les xarxes de sanejament i drenatge. En el cas d'impermeabilitzar la zona, el projecte ha de preveure la recollida i utilització de les pluvials amb un separador de grasses i hidrocarburs. Aquesta aigua es pot emmagatzemar i servir per al reg de la zona verda. Queda prohibit la infiltració directa de les aigües regenerades que provenguin del separador.
5. El pla de vigilància del projecte ha de recollir el seguiment i manteniment del separador d'hidrocarburs i el detall de l'ús posterior de l'aigua regenerada.»
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
D'acord amb el que preveu l'article 7, apartat 1, lletra b, de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte de l'apartat 2 s'ha de subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària, s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'annex III que es detallen i avaluen a continuació:
Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la implantació d'un nou aparcament dissuasiu de vehicles a l'Estació Alaró-Consell, actuació associada a la supressió del pas a nivell existent. D'acord amb el document ambiental, aquest nou aparcament, localitzat a una petita franja del polígon 1, parcel·la 122 (zona sud de l'estació i confrontant amb aquesta), a una zona delimitada entre el domini públic ferroviari actual i la zona de protecció al ferrocarril junt amb el Camí de Sant Jordi, permetrà l'estacionament dels vehicles que accedeixen des del Camí de Sant Jordi, evitant desplaçaments més llargs en vehicle privat, així com la congestió de l'actual aparcament nord, el qual permet l'estacionament dels vehicles que accedeixen a l'estació per la ctra. Ma-2050. L'aparcament sud projectat disposarà de 39 places d'estacionament per a turismes, amb una glorieta al final d'aquest, on es realitzarà la reconstrucció dels murs i la porta arc de maçoneria desmuntada i apilada durant les obres, amb la supervisió tècnica d'especialista en patrimoni o arqueòleg. La superfície de l'aparcament serà de 1.300 m2.
Ubicació del projecte: El projecte es situa a l'Estació Alaró-Consell, al PK 18+400 de la Línia Ferroviària Palma-Inca al TM de Consell. D'acord amb el PTM, la zona d'estudi està qualificada com a sòl rústic de règim general (SRG). La franja de la parcel·la afectada pel projecte no es troba afectada per àrees de prevenció de riscos (APR), ni per àrees de protecció territorial (APT) de carreteres. El nou aparcament projectat es localitza allunyat d'espais naturals protegits i d'espais definits per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les illes Balears. No hi ha afecció a hàbitats d'interès comunitari (HIC). Segons el document ambiental, la parcel·la de referència es correspon amb un cultiu de secà d'ametler i garrover, abandonat, sense arbrat singular. Pertany a la Unitat Paisatgística 8 (UP-8) «Raiguer». L'àmbit d'actuació es localitza sobre la massa d'aigua subterrània 1809M2 «Penya Flor», aqüífer profund en bon estat qualitatiu i quantitatiu, amb moderada vulnerabilitat a la contaminació. El curs d'aigua superficial més pròxim a la zona d'actuació és el Torrent de Solleric, a uns 300 m de distància. Segons el Servei de Protecció d'Espècies, a la zona afectada pel projecte no hi ha constància de la presència d'espècies catalogades o amenaçades. Hi ha constància de la presència de fins a 4 nius de milà reial (Milvus milvus), a una distància aproximada de 2.000 m de la parcel·la, per la qual cosa no és previsible que es vegin afectats pel projecte. D'acord amb el document ambiental, l'edifici de l'Estació i la Casa Rural “Son Manyes” s'inclouen en el Catàleg Rústic de Protecció del Patrimoni Històric de Consell. En cap de les dues edificacions es preveu cap afecció. Així mateix, encara que existeix la necessitat estratègica de la implantació de l'aparcament en aquesta zona, donada la protecció dels murs de maçoneria al costat del camí com a element etnològic, aquests elements existents es conservaran, integrant-se i posant-se en valor en la nova zona urbanitzada de l'estacionament, pel fet que necessàriament s'ha de realitzar un punt d'accés a aquest, evitant-se la seva demolició integral i duent a terme la seva rehabilitació i reestructuració en la part afectada de la parcel·la mitjançant la supervisió en tot moment d'un arqueòleg.
Característiques del potencial impacte: D'acord amb el document ambiental, els principals impactes ambientals a considerar durant la fase d'execució són: l'alteració de l'estructura i pèrdua de sòl, l'eliminació directa de vegetació de les superfícies afectades per les obres i l'impacte paisatgístic. A més, atès el Catàleg de protecció del patrimoni històric del Consell de Mallorca, el projecte afecta a elements (pared i portell) de la fitxa SR-5 Son Manyes, amb grau de protecció C. Durant la fase de funcionament de l'aparcament, es consideren com a efectes adversos significatius sobre el medi ambient l'ocupació permanent de sòl (1.140 m2) i l'impacte paisatgístic. No s'han identificat i valorat els impactes ambientals derivats d'una eventual fase de desmantellament. Cal tenir en compte a més que la ubicació de l'aparcament seleccionada pel promotor no s'adapta al que estableix el Pla especial de millora de la mobilitat viària i foment del transport públic mitjançant estacionaments d'intercanvi modal (PEIM), actualment en tràmit d'aprovació inicial amb un règim de suspensió de llicències associat. Així mateix, d'acord amb l'Ajuntament de Consell, cal formular altres alternatives connectores a la passarel·la proposada entre l'aparcament i l'estació per al trànsit de vianants, més pacífiques i que minimitzin l'impacte ambiental. Tampoc s'avalua les repercussions ambientals que pot ocasionar l'efecte «crida» entre els usuaris al disposar de dos aparcaments separats quan algun d'ells es trobi complet. A més l'alternativa corresponent a ampliar l'aparcament existent en l'actualitat es descarta pel fet que «aquesta alternativa presentaria el problema en quant a l'absència de zona d'estacionament a l'altre extrem de la via (àmbit sud) per als usuaris del tren que provenen del Camí de Son Jordi, cosa que permetria escurçar el recorregut als vehicles que emprin aquesta ruta, en no obligar-los a prendre altres alternatives de major recorregut». S'ha de tenir en compte que al document ambiental no consta cap dada sobre quin percentatge d'usuaris de l'actual aparcament accedeixen des del camí de Sant Jordi i que, per tant, es veurien afectats a fer un recorregut més llarg (que en el pitjor dels casos suposaria 750 m més aproximadament) si s'amplies l'aparcament actual en lloc de fer un nou.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte anomenat «Aparcament dissuasiu del projecte constructiu per a la supressió dels passos a nivell a l'estació Alaró-Consell (TM de Consell) de la xarxa de SFM», promogut per Serveis Ferroviaris de Mallorca, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
D'acord amb l'article 39 de la Llei 21/2013 dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d'inici de l'avaluació d'Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:
A. Document tècnic del projecte.
B. Estudi d'Impacte Ambiental (EIA)
L'estudi d'Impacte Ambiental contindrà com a mínim el que estableixen, l'article 35 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'Annex VI, i els articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost. S'hauran d'incloure els aspectes mencionats al present informe, que servirà com a document d'abast de l'EIA, i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades, així com les consideracions següents:
1) Es fa constar que, d'acord amb la Direcció Insular d'Urbanisme, actualment, la Direcció Insular de Mobilitat i Infraestructures té en tramitació el PEIM, el qual es va aprovar inicialment i es va publicar en el BOIB núm. 48 de 15 d'abril de 2023, i que es tramita de conformitat amb allò que estableix l'article 13 quarter de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial, com a pla especial. La versió aprovada inicialment d'aquest pla especial, en l'àmbit físic envoltant de l'estació Consell-Alaró, preveu una única alternativa, diferent de la proposada pel promotor del projecte, amb una sèrie de condicionants ambientals i d'integració paisatgística.
Així doncs l'apartat d'alternatives haurà d'incloure l'estudi de la ubicació de l'aparcament a la parcel·la 123, polígon 1, proposada pel Pla especial de millora de la mobilitat viària i foment del transport públic mitjançant estacionaments d'intercanvi modal (PEIM) així com la possibilitat d'ampliar l'aparcament existent en l'actualitat a la zona nord. Confrontant ambdues localitzacions amb la proposada al projecte aportat pel promotor. Entre d'altres, caldrà incloure entre els criteris d'anàlisi de les diferents alternatives l'afecció a elements catalogats, el nombre i estat fisiològic dels arbres a eliminar per a l'execució de les obres, la necessitat d'expropiació de terrenys o l'efecte «cridada» que pot suposar tenir dos aparcaments separats.
2) Descripció i anàlisi d'alternatives relatives a la proposta del promotor de supressió del pas a nivell existent i l'execució d'una passarel·la i rampes, per a garantir el trànsit de vianants, i justificació de la solució adoptada.
3) Atès que el projecte preveu una nova infraestructura que tendrà un impacte significatiu en la mobilitat de l'àmbit, caldrà incloure un estudi de mobilitat generada.
4) Revisió de la selecció d'espècies vegetals previstes en el disseny de l'aparcament, atès que aquestes hauran de ser autòctones, preferentment presents en l'entorn, i de baix requeriment hídric.
5) Es procurarà reduir l'efecte illa de calor normalment associada a les grans extensions d'aparcament de vehicles.
6) Mesures previstes al projecte relatives a l'adopció de tècniques o sistemes urbans de drenatge sostenible, com el foment de la infiltració de pluvials a les superfícies de l'aparcament i el seu ús posterior per al reg de les espècies vegetals.
7) En quant al reg de les zones verdes es fomentarà l'ús d'aigües pluvials i/o regenerades.
8) Mesures compensatòries, si escau, a l'ocupació de terreny per l'aparcament.
9) Identificació i valoració dels impactes associats a una eventual fase de desmantellament de la infraestructura i mesures ambientals previstes, si escau.
D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'impacte ambiental a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació al BOIB i a la seva seu electrònica. En l'anunci de l'inici de la informació pública, l'òrgan substantiu, inclourà un resum del procediment d'autorització del projecte amb la informació mínima que assenyala l'art. 36.2 de la Llei 21/2013.
A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s'han de realitzar les consultes següents:
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (DG de Medi Natural i Gestió Forestal), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Servei de Protecció d'Espècies (DG de Medi Natural i Gestió Forestal), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Servei d'Estudis i Planificació (DG de Recursos Hídrics), de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.
- Servei de Canvi Climàtic (DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic), de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Ajuntament de Consell.
- GOB.
- Amics de la Terra.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental, que actua com a document d'abast, al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
(Signat electrònicament: 31 d'octubre de 2024)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá