Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 735906
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Rafal Roig», polígon 2, parcel·la 32, al T.M. de Manacor. (Exp. 47a-2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 de juny de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Rafal Roig», polígon 2, parcel·la 32, al T.M. de Manacor. , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III d'aquesta Llei: Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada; grup 3: Perforacions, dragatges i altres instal·lacions mineres i industrials, punt a, 3.º Perforacions per a l'abastiment d'aigua, han de ser objecte d'avaluació ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 i 22 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. L'objecte del projecte és la realització d'un sondeig (AAS_21653) pel reg dels cultius ja sembrats i els que es volen incorporar (segons el descrit a l'informe agronòmic adjunt al document ambiental) a la finca «Rafal Roig» al polígon 2, parcel·la 32 del T.M. de Manacor.

El volum màxim anual sol·licitat és de 1.000 m3. La captació es vol realitzar a una parcel·la que forma part d'una explotació agrària preferent. El promotor del projecte és Petit Hotel Rocamar, S.L.

2. Al document ambiental s'indiquen les coordenades de la ubicació de la perforació: x = 517.439, y = 4.387.612, z = 151,8, definida amb les coordenades UTM-ETRS89.

3. La captació que es vol dur a terme i que és objecte d'aquest informe, se situarà sobre la massa d'aigua MAS18.16.M2 «Son Real». El percentatge d'extracció d'aquesta massa és del 114,8%. D'acord amb el PHIB, es tracta d'una massa amb mal estat quantitatiu i químic, atesa la seva concentració de clorurs (496mg/l de mitjana). És una massa sotmesa a pressió difusa per activitat agrícola. La vulnerabilitat de contaminació de l'aqüífer és considerada com a moderada (4).

4. Atès que el sondeig es vol dur a terme a la MAS18.16.M2 Son Real, on l'explotació de la massa és superior al 100% del recurs disponible, el promotor adjunta informe d'explotació agrària preferent.

5. La dotació d'aigua necessària es justifica mitjançant informe agronòmic, on l'enginyer agrícola signant (número de col·legiat 111), indica el següent: «...les necessitats reals d'aigua serien de l'ordre del 1.000 m3 i alguns anys, inclús menor en funció del règim de pluges, per al reg d'arbres fruiters que es pretenen sembrar: 150 unitats de cítrics, ametllers, albercoquers, presseguers, pruneres, etc. (aproximadament unes 0,3 ha) i un hort d'autoconsum. Es tractaria d'un reg deficient per facilitar el desenvolupament dels arbres durant els primers anys».

6. El punt projectat per al nou sondeig no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR), d'inundació, d'erosió, d'esllavissament o d'incendis.

7. Segons s'indica al projecte, l'empresa que realitzarà el sondeig (Pous Insulars, S.L.) farà ús d'equips de perforació amb rotopercussió amb circulació directa de fluids que funcionin amb aigua i escumant ecològic (QUIMAFOAM BIO). Posteriorment, es procedirà a la seva intubació.

8. Les característiques del sondeig plantejades al projecte, són les següents:

- Cabal màxim instantani: 3.600 l/h.

- Ús de les aigües: Reguiu.

- Volum màxim anual: 1.000 m3.

- Profunditat de la perforació del projecte: 200 m.

- Diàmetre: 220 mm

- Distància a costa: 10.810 m.

- Distància a la captació més propera: 275,53 m (AS_S_11621).

- Longitud de la cimentació: 25 m.

9. El document del projecte, seguint les consideracions descrites a l'Annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, contempla les següents fases:

- Fase de construcció: inclou el condicionament de l'emplaçament de la maquinària, accessos per a l'entrada dels equips, etc.

-Fase d'explotació: Es duen a terme accions d'extracció, manteniment i vigilància.

- Fase d'abandonament: En cas que el sondeig sigui negatiu, s'han de dur a terme les operacions de clausura del pou, que poden variar en funció de la seva tipologia. En qualsevol cas, s'haurà de seguir el previst a L'Annex 8 del PHIB 2023 sobre «condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous».

10. El termini estimat d'execució dels treballs de perforació i entubat és de 2 a 5 dies en funció de la cohesió i duresa del terreny a travessar i la facilitat per a entubar. Al document ambiental s'indica que les tasques es desenvoluparan en horari diürn.

11. El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió, les instal·lacions mecàniques, ni les dotacions elèctriques necessàries. Així doncs, aquest punt no serà objecte del present informe.

12. Anàlisis de les alternatives del document ambiental:

- Alternativa 0 (no execució del projecte): Segons l'indicat al document ambiental, la no execució del projecte de sondeig, enfront a la impossibilitat de connexió a xarxa d'aigua potable o a xarxa d'aigües depurades, fa que l'única solució per a poder regar els nous cultius que es pretenen incorporar, sigui la compra d'aigua i el seu transport amb camions cisterna.

Es contempla la possibilitat de recollida d'aigua de pluja, no obstant això, es desestima per considerar-se, segons indica el document ambiental, no suficient per a cobrir les necessitats de la finca.

- Alternativa 1 (realització del sondeig a una altra ubicació): No es contempla realitzar el sondeig a un altre lloc de la finca o parcel·la, ja que això implicaria una major eliminació de vegetació per a la col·locació de les canonades de conducció d'aigua.

- Alternativa 2 (realització del sondeig a la parcel·la objecte d'aquest informe): Es considerada com l'elecció més adient atenent a les següents consideracions:

- Possibilitat de trobar aigua durant la perforació.

- Menor eliminació de vegetació.

- Menor afecció a la fauna.

- Facilitat d'accés de la maquinària de perforació al punt projectat pel sondeig.

- Impossibilitat de connexió a xarxa municipal d'aigua potable i/o xarxa d'aigües depurades.

13. Referent al consum energètic, al document del projecte, s'indica que les principals fonts d'energia provindran de combustibles fòssils com gasoil i/o benzina, fonts d'energia no renovables, pel funcionament de la maquinària.

14. Durant l'execució del pou de sondeig, existeix el risc de contaminació de l'aigua per part de substàncies químiques, com ara vesses de combustibles de les màquines perforadores o altres contaminants, que puguin infiltrar-se a través de les capes del sòl. En relació amb l'anterior, el document ambiental planteja l'adopció de les mesures de manteniment adients perquè la maquinària es trobi en òptimes condicions (manteniments i revisions). Així mateix, s'indica que es realitzaran revisions periòdiques de tota la maquinària i que es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental, els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte. Tots ells, són considerats pel promotor com a impactes amb poca o nul·la afecció al medi ambient. Els impactes previstos al document ambiental, tendran efectes sobre: el medi atmosfèric, factors climàtics i canvi climàtic, població, hidrologia, sòl, medi biòtic i paisatge. Com a impactes positius, se'n destaca la possibilitat de poder regar els cultius i el consegüent benefici per a la vegetació. D'acord amb el document ambiental, la superfície d'afecció de la parcel·la derivada de l'execució del projecte, és de 60 m2: instal·lació de la perforadora, compressor i camió amb els materials.

Una vegada identificats els efectes previsibles i els principals impactes, el document ambiental contempla tota una sèrie de mesures preventives i reductores que tenen com a objectiu la reducció, eliminació o modificació dels efectes ambientals negatius significatius del projecte. En aquest sentit, la curta duració de la fase d'obres facilita l'aplicació de les mesures proposades.

El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i reductores proposades, amb l'objectiu principal de garantir que es produirà la mínima afecció ambiental, tant a la fase d'execució de les obres com a la fase d'explotació i fase de clausura (si escau). A la fase d'execució de les obres es contemplen activitats per a minimitzar la contaminació de l'aqüífer: manteniment de la maquinària en òptimes condicions per tal d'evitar vessaments accidentals i cimentació del sondeig. Així mateix, s'indica que es contarà amb material absorbent per controlar els vessaments en cas d'accident, que serà gestionat per gestor autoritzat; entre d'altres mesures. Com a mesures reductores, en destaca l'adopció de mesures per evitar l'impacte visual, com és que la torre de perforació només serà hissada durant les tasques de perforació. Per tal d'evitar pertorbar a la fauna i la població amb el soroll i les vibracions de les màquines, les obres es desenvoluparan en horari laboral diürn.

Cal esmentar que el document ambiental adjunta el càlcul de la petjada de carboni que suposarà l'activitat a desenvolupar durant 8 hores al dia, els 2-5 dies que durin les tasques de perforació. Aquest càlcul s'estima és de 208,08 kg de CO2.

El cost de l'aplicació de les mesures ambientals anteriorment descrites és valorat pel promotor i s'estima que, segons el pressupost adjunt al document ambiental, és de 727,10 euros.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental ha realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades:

- Ajuntament de Manacor.

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.

- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

- Servei d'Agricultura de Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General d'Economia Circular, Transformació Energètica i Canvi Climàtic.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell Insular de Mallorca.

Cal esmentar que la sol·licitud d'inici de tramitació d'Avaluació Ambiental Simplificada per part del Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics, va acompanyada de la següent informació: «L'autorització del sondeig no atorga cap dret d'aprofitament d'aigua...». «Vistes les característiques de l'obra i els paràmetres d'explotació sol·licitats, aquest Servei d'Aigües Subterrànies considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on es troba ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables».

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades: L'òrgan ambiental ha efectuat les següents consultes:

- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

Es conclou que:

«Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius, pel que s'emet informe favorable, sempre i quan es compleixi amb els següents condicionants:

- Per minimitzar l'impacte de contaminació atmosfèrica per emissió de pols, caldrà aplicar mesures com: control i limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària que circula; en cas de ser necessari, reg de la zona de l'obra; etc. També es recomana seguir la següent guia de bones pràctiques:

htpp://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

- Que el director facultatiu del projecte faci el seguiment, especialment, del compliment de les mesures proposades per minimitzar l'impacte derivat de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i la contaminació atmosfèrica».

- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca.

Es conclou que:

«Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, des del punt de vista de l'ordenació del territori i paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el T.M. de Manacor, no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient. No obstant, cal tenir en compte l'observació següent:

Cal recordar sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos a la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears».

- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal.

«[...], inform favorablement sobre el projecte d'execució d'una captació d'aigües subterrànies amb la següent condició:

Cal realitzar una revisió a l'inici de les obres per tal de comprovar que no hi ha exemplars de tortugues terrestres que puguin trobar-se ocultes i evitar esclafaments per la maquinària. En cas de trobar un exemplar s'alliberarà a una zona propera segura».

- Informe Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

«En relació a l'expedient abans citat i vista la documentació presentada, la parcel·la forma part de la base territorial de l'explotació agrària a nom de Lorenzo Mestre Llull, inscrita en el registre amb el número 6.628 com a Preferent.

Dita explotació genera 1,60 UTAs i rep des de l'any 2015 les ajudes de la PAC.

Per tant, aquesta Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, mitjançant el servei

de Reforma i Desenvolupament agrari, informa favorablement l'objecte del projecte des de el punt de vista agrari».

- Informe Ajuntament de Manacor.

[...]

«Segons el Pla General de Manacor (BOIB núm. 1 de 01/01/2022) el sondeig està situat en sòl rústic qualificat de sòl rústic general en la UP 5, en zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada, fora de qualsevol zona de restricció de pous. Està situat fora de la APT de carreteres i fora de l'espai de retranqueig. És una activitat relacionada amb l'activitat agrària segons l'estudi d'impacte ambiental aportat i no suposa la construcció de cap edificació. No s'acredita l'existència de l'explotació agrària.

D'acord amb el que s'ha exposat anteriorment, consider que el projecte presentat s'adequa al plantejament urbanístic vigent, sempre que es tracti d'una captació vinculada a una explotació agrària».

[...]

Consideracions tècniques

«1. La parcel·la on es situa el sondeig es troba just al límit del ZEC na Borges, però fora d'aquest espai de la Xarxa Natura 2000. Segons el Pla General de Manacor es troba també al límit d'un espai ANEI i AANP (ANEI d'alt nivell de protecció). Per tant, no es veuria afectat per cap figura de protecció ambiental.

2. L'EIA descriu els efectes provocats pel sondeig durant la fase d'explotació, i respecte el factor aigua s'indica que la utilització de l'aigua està permesa al Pla Hidrològic vigent i que els paràmetres d'explotació sol·licitats (cabal instantani i volum anual) són els permesos a la massa d'aigua Son Real. Sobre això cal informar que l'autoritat hidràulica hauria de comptabilitzar de forma conjunta totes les autoritzacions d'extracció de la massa d'aigua Son Real per determinar si es poden donar noves autoritzacions com la del projecte que aquí s'informa».

5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig AAS_21653) a la finca «Rafal Roig», al T.M. de Manacor, per part del promotor Petit Hotel Rocamar, S.L. La referència cadastral de la parcel·la és 07033A002000320000AU, amb una superfície total de 45.825 m2. La motivació de l'execució del projecte és la de destinar l'aigua al reguiu de la parcel·la on, segons s'indica al informe agronòmic adjunt, es volen destinar 0,3 hectàrees a la sembra d'una sèrie de nous cultius; atesa la impossibilitat (segons s'al·lega al document ambiental) d'obtenir l'aigua a través de connexió a xarxa municipal o a xarxa d'aigües residuals depurades.

El document del projecte contempla les fases d'execució del sondeig d'acord amb les consideracions tècniques descrites a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB: 1. Fase de construcció, 2. Fase d'explotació i 3. Fase d'abandonament.

El document ambiental contempla mesures per a controlar el vessament accidental de combustibles i/o olis de la maquinària, com són: la disposició de material absorbent (sepiolita) que serà gestionada per gestors autoritzats, el correcte manteniment dels equips de perforació, entre altres mesures, totes elles orientades a evitar la contaminació de l'aqüífer.

També es contempla que l'activitat derivada de la perforació i extracció pugui generar soroll. En relació amb la contaminació acústica, el promotor indica que la curta duració del període d'obres (que s'estima serà d'uns 2 a 5 dies) i l'adopció de mesures preventives, minimitzarà les afeccions provocades per aquest impacte.

El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió, les instal·lacions mecàniques, ni les dotacions elèctriques necessàries. Així doncs, aquest punt no serà objecte del present informe.

2. Ubicació del projecte: El nou sondeig es projecta al polígon 2, parcel·la 32, al T.M. de Manacor. La parcel·la està classificada com a sòl rústic de caràcter general on, segons les dades del cadastre, hi trobam cultius de secà. La finca forma part d'una explotació agrària preferent, inscrita en el registre amb el número 6.628. S'adjunta informe d'explotació agrària preferent on s'indica que els cultius de la parcel·la són: civada i guaret tradicional.

El punt projectat per al nou sondeig no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR), d'inundació, d'erosió, d'esllavissament o d'incendis.

La parcel·la on es vol desenvolupar el sondeig no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000, no obstant això, es troba just al límit del ZEC de na Borges.

La zona del sondeig, tot i que es troba fora d'espais definits per la Llei 1/1991, de 30 degener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN), està pròxim a un espai ANEI i AANP (ANEI d'especial protecció).

Pròxim a l'àmbit del projecte i trobam l'hàbitat d'interès comunitari (HIC) 5330 Matolls termo mediterranis i predesèrtics, no prioritari segons la Directiva 92/43/CEE, localitzat a les proximitats del punt de sondeig projectat, on podem trobar hàbitats d'ullastrars i matars no arborescents.

D'acord amb la cartografia d'Àrees importants per a rapinyaires diürns de les Illes Balears del Pla Terrasse, l'àmbit del projecte no es troba ni està proper a AIRIB de reproducció ni AIRIB de migració.

A la parcel·la del projecte, es pot identificar la presència de l'espècie catalogada Testudo hermanni (Tortuga mediterrània). El fet que dins la parcel·la del projecte hi trobem aquesta espècie, fa necessari que s'hagin d'establir mesures preventives específiques que s'hauran d'aplicar durant l'execució del projecte.

3. Característiques del potencial impacte: Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar i a la curta duració del període d'obres, es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i reductores proposades al document ambiental i es fa un correcte seguiment ambiental de la seva aplicació.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig) a la finca «Rafal Roig», polígon 2, parcel·la 32, al T.M. de Manacor», a proposta del promotor Petit Hotel Rocamar, S.L., atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, signat pel Sr. Jaime Fernández Homar, Enginyer Superior de Mines (número de col·legiat 15B), amb data de 21 de febrer de 2024, la normativa vigent, que es tracti d'una captació vinculada a una explotació agrària i els següents condicionants:

1. Per tal d'evitar la dispersió de pols derivada dels processos de perforació i minimitzar el seu impacte sobre el medi, s'hauran de prendre mesures com la realització de regs periòdics (si escau), la realització de moviments de terra en condicions atmosfèriques favorables i la limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària.

2. Amb l'objectiu de vetllar pel compliment de les mesures de seguiment ambiental proposades al document ambiental, el promotor haurà de designar un responsable que s'encarregui de controlar la correcta aplicació de les mesures preventives i reductores establertes a cada una de les fases del projecte. El responsable designat a tal efecte haurà de: controlar la correcta aplicació per part dels operaris de les mesures establertes al document ambiental (revisió de la maquinària, etc.), comprovar que els impactes que es puguin produir durant l'execució del projecte no excedeixin els previstos, detectar la possible aparició d'altres impactes ambientals no contemplats anteriorment i aplicar-ne les mesures correctores adients, si escau, etc. Així mateix, es deixarà constància documental de tot el procés, de la gestió dels residus que es puguin produir (garantint-ne la correcta gestió) i/o de qualsevol anomalia que es pugui detectar o produir a qualsevol de les fases del projecte.

3. Amb l'objectiu d'evitar la contaminació de l'aqüífer durant la realització del sondeig, s'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, tenint especial cura a les fases de cimentació i desinfecció del sondeig.

4. Atès que el projecte es troba en zona de vulnerabilitat moderada d'aqüífers, durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries. Amb l'objectiu d'evitar vessaments accidentals derivats de l'ús de la maquinària, s'haurà de realitzar una revisió diària dels equips abans de començar les tasques. Es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental que haurà de ser gestionat per gestors autoritzats. Les funcions de manteniment (canvi d'olis, abastiment de combustible, etc.) sempre es duran a terme fora de la parcel·la on s'ubica el sondeig.

5. S'ha d'evitar en tot moment l'afecció a l'hàbitat d'interès comunitari adjacent i a la zona ANEI. Per això, la circulació dels vehicles, maquinària i operaris quedarà totalment limitada als camins habilitats a tal efecte. Es realitzaran neteges de la zona d'obres, emmagatzemant i classificant els residus, que seran gestionats d'acord amb la normativa vigent.

6. A causa de a la presència de l'espècie catalogada en règim de protecció especial Testudo hermanni a l'àmbit del projecte, es limitarà la velocitat dels vehicles que transitin durant la fase d'execució i d'explotació, a un màxim de 40 km/h. Així mateix, abans de l'inici de la jornada, es realitzarà una batuda a la zona per tal d'identificar la presència de la tortuga mediterrània i en cas de ser així, traslladar-la a una zona segura pròxima no afectada pel projecte. En cas d'afecció accidental a l'espècie, el responsable de seguiment ambiental ho notificarà immediatament al COFIB. 

7. En cas que el sondeig sigui negatiu i es procedeixi a la seva clausura definitiva, s'hauran de seguir les directrius recollides a l'annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB 2023. Es vetllarà pel seu correcte manteniment a llarg termini.

8. En cas que la ubicació del sondeig pugui sofrir variacions en funció del replanteig el dia de la perforació, condicionada pel posicionament de la maquinària, en cap cas podrà suposar una afecció major a la ja prevista.

9. Amb l'objectiu d'afavorir la recuperació de l'aqüífer, atès que la finalitat de la nova captació és la del reguiu dels cultius descrits a l'informe agronòmic de la parcel·la preferent objecte d'aquest present informe, s'instal·laran les estructures que el titular de l'explotació agrària en consideri més adients, per tal de facilitar la recollida i emmagatzematge d'aigua de pluja per a la seva posterior utilització pel reg de la parcel·la.

Es recorda que:

1. En cas de ser necessari l'ús de bentonita com a llot de perforació, el perforista haurà de valorar si escau la col·locació d'una bassa de llots adequada al volum necessari per evitar el seu vessament al terreny. Els residus seran gestionats de forma adequada.

2. D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic: «El director facultatiu del projecte vetllarà pel compliment de les mesures proposades per minimitzar l'impacte derivat de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i la contaminació atmosfèrica».

Es recomana que:

1. Pel que fa a la futura fase d'explotació de la nova captació, el principal impacte a considerar seria l'increment d'extracció d'aigua d'una massa on el seu percentatge d'extracció és superior al 100% del recurs. En aquest sentit, i d'acord amb el que es comenta a l'informe de l'Ajuntament de Manacor, des del punt de vista mediambiental, es considera recomanable comptabilitzar de forma conjunta totes noves autoritzacions d'extracció d'aigua de la massa de Son Real per valorar-ne l'afecció global.

2. Pel que fa a la penetració d'energies renovables al projecte, sempre que sigui viable, en cas que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a la instal·lació de les bombes d'extracció, s'hauria d'incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable, per exemple mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, que permetin reduir al màxim el consum energètic.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 31 d'octubre de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá