Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 735852
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 21 d’octubre de 2024, relatiu a l’aprovació del conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l'illa de Menorca per a la prestació del servei de prevenció, extinció d'incendis i salvament (exp. 03130-2022-000011)
El CIM té les competències en matèria de prevenció i extinció d'incendis i salvament, com a servei públic essencial.
Des de l'any 1994 el servei de prevenció i extinció d'incendis i salvaments (SPEIS) de Menorca s'ha consolidat com un servei insular prestat pel Consell Insular de Menorca a tots els municipis de l'illa, mitjançant la col·laboració, per garantir la seguretat dels ciutadans i donar una resposta efectiva i professional davant de situacions d'emergència pels motius que afectin aquest servei.
En concret, el Consell Insular de Menorca té com a competències pròpies (article 36 de l'LRBRL):
La prestació del SPEIS es fa com un servei bàsic que abasta, no només la prevenció i extinció d'incendis en sentit estricte, sinó que sota aquesta denominació genèrica s'han anat incloent moltes tipologies d'actuació que van des del rescat i salvament de persones, prevenció de perills públics, donar suport a situacions d'emergència fins a l'extinció d'incendis, actuacions en inundacions, accidents de trànsit, etc., tot això a fi de garantir el benestar i la seguretat de l'illa de Menorca.
El SPEIS és considerat un servei públic essencial, tal com està regulat per la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenacions d'emergències a les Illes Balears, a l'article 3: «Els serveis públics regulats per aquesta llei tindran la consideració de servei essencial de la Comunitat Autònoma i estaran sotmesos i gaudiran, en tot el que fa a la seva activitat, de les condicions i prerrogatives que, per aquests tipus de serveis estableix l'ordenament jurídic.» Aquest servei està regulat als articles 11 i següents de la llei. En concret, l'article 11.1 diu: «Als efectes de la present llei són serveis públics de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments, a l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els següents: a) els serveis insulars de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments dels Consells Insulars.»
Així mateix, d'acord amb l'article 46, el CIM desenvolupa determinades potestats en matèria de protecció civil, com la prestació d'ajuts, assistència i cooperació als municipis en matèria de protecció civil o la d'assegurar la prestació integral i adequada a la totalitat del territori insular dels serveis d'urgència, emergència i protecció civil, en el marc del que es disposa en la mateixa Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora dels bases de règim local, i a la resta de la normativa vigent relacionada amb la matèria. L'administració del servei, amb caràcter general, correspon al Consell Insular de Menorca i s'executarà conformement amb la normativa aplicable a aquesta institució.
Cal dir que des de l'any 1972 els municipis de Menorca concerten un servei insular de Prevenció i Extinció d'incendis, en col·laboració primer amb la Diputació i actualment amb aquest CIM. Aquest servei es crea en virtut de l'establert a la Llei 7/1985, que estableix als articles 36.1 i 41.3 que el CIM és l'administració competent per a la prestació dels serveis públics de caràcter supramunicipal, i que una de les competències municipals és la prestació del servei de prevenció i extinció d'incendis, que té la naturalesa de servei obligatori als municipis de més de 20.000 habitants, d'acord amb el que estableix que les diputacions dirigiran preferentment la seva activitat a assegurar la prestació dels serveis mínims municipals de caràcter supramunicipal assegurant la prestació integral i adequada en la totalitat del territori.
La necessitat d'aprovació d'aquest conveni amb els municipis de l'illa de Menorca està justificada a l'informe del director insular de Projectes Sostenibles, Cooperació Local i Internacional, en què es diu el següent:
El Consell Executiu d'aquest Consell Insular, en sessió de caràcter ordinari de 14 de febrer de 2022, va aprovar el Conveni entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l'Illa de Menorca per a la prestació del servei de prevenció i extinció d'incendis 2022 amb efectes des de l'1 de gener de 2022 fins al 31 de desembre de 2022, vigent un cop signat per totes les parts. Amb posterioritat, el Consell Executiu, en sessió de caràcter ordinari de 21 de novembre de 2022, va aprovar l'addenda de pròrroga de l'anterior conveni que, un cop signat per totes les parts, ha vigit des de l'1 de gener de 2023 fins al 31 de desembre de 2023. El conveni que ara es porta a aprovació s'ha presentat a la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca, en sessió de data 10 d'octubre de 2024, havent estat acceptat per tots els batles presents.
La vigència d'aquest nou conveni s'iniciarà sense que encara s'hagi aprovat el Pla Estratègic del Servei, no obstant ha passat per mesa de negociació en idèntica data de 10 d'octubre de 2024 de manera satisfactòria. En el seu disseny s'han tingut en compte tots els elements aprofitables que consten als documents preparatoris de l'esmentat Pla, l'aprovació del qual continua sent un objectiu principal de l'SPEIS. Cal dir també que aquest Pla Estratègic ja va estar acceptat pels representants dels municipis a la Comissió de Presidents celebrada en data 11 de setembre de 2024.
A hores d'ara procedeix el disseny d'un nou conveni, regulador de la col·laboració entre les entitats locals de Menorca, a fi de donar continuïtat i millorar el servei, assolint les ràtios establertes per la normativa d'aplicació i, en el seu defecte, aquelles que aprovi el Ple del Consell Insular de Menorca, prèvia consulta a la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca. En el moment actual no es manté cap conveni (l'anterior va expirar en data 31 de desembre de 2023) i resulta totalment necessari i oportú en aquest moment la signatura d'un nou conveni que vengui a assolir i millorar durant quatre anys més tota la feina feta durant els darrers anys per l'SPEIS.
L'article 120 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, regula la possibilitat de subscriure convenis entre els consells insulars i els municipis amb l'objecte de garantir l'accés de la població al conjunt de serveis municipals i aconseguir la major eficàcia en la prestació d'aquests i l'eficiència en la gestió dels recursos. En aquesta línia, el nou conveni s'aprova per millorar l'eficiència de la gestió pública, facilitar la utilització conjunta de mitjans i serveis públics i contribuir a la realització d'activitats d'utilitat pública, complint amb la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació;
El Consell Executiu, per unanimitat dels sis membres presents (senyor Vilafranca Florit, senyora Reynés Calvache, senyor Gornés Hachero, senyora Torrent Pallicer, senyora Taltavull Fernández i senyor Delgado Díaz) i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar el Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i els municipis de l'illa de Menorca per a la prestació del servei de prevenció, extinció d'incendis i salvament, que es transcriu com a annex.
Segon. Comunicar aquest acord als interessants.
Tercer. Publicar aquest conveni al BOIB.
ANNEX CONVENI ENTRE EL CONSELL INSULAR DE MENORCA I ELS AJUNTAMENTS DE L'ILLA PER A LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE PREVENCIÓ I EXTINCIÓ D'INCENDIS I SALVAMENT DE MENORCA
PARTS
El Sr. Adolfo Vilafranca Florit, president del Consell Insular de Menorca (CIM).
I el Sr. Héctor Pons Riudavets, batle de l'Ajuntament de Maó
El Sr. Llorenç Ferrer Monjo, batle de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca
El Sr. José Luis Benejam Saura, batle de l'Ajuntament d'Alaior
El Sr. Luis Camps Pons, batle de l'Ajuntament des Castell
La Sra. María Dolores Tronch Folgado, batlessa de l'Ajuntament de Sant Lluís
El Sr. Pedro Pons Huguet, batle de l'Ajuntament de Ferreries
El Sr. Joan Palliser Riudavets, batle de l'ajuntament des Mercadal
La Sra. Antonia Camps Florit, batlessa de l'Ajuntament des Migjorn Gran
ACTUEN
El primer, en virtut de les facultats que li atribueix l'article 21 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
La resta, en virtut de l'establert a l'article 21.1 b de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de bases de règim local (LRBRL).
MANIFESTEN
1. D'acord amb el que disposa l'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, els municipis, per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, poden promoure tota classe d'activitats i prestar quants serveis públics contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal.
El municipi exercirà, en tot cas, competències en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes en les següents matèries: c) Protecció civil, prevenció i extinció d'incendis.
El servei de prevenció i extinció d'incendis s'ha de prestar de forma obligatòria en el cas de municipis de més de 20.000 habitants, tal com determina l'article 26 1 c de l'esmentada Llei 7/1985.
Igualment, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears estableix com a competències dels municipis de les Illes Balears (article 29) la gestió de plans de protecció civil i d'emergència, prevenció i extinció d'incendis i adopció de mesures d'urgència en cas de catàstrofe.
2. El CIM té com a competències pròpies (article 36 de l'LRBRL):
- La coordinació dels serveis municipals entre si per a la garantia de la prestació integral i adequada a què es refereix l'apartat a del número 2 de l'article 31.
- L'assistència i la cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, especialment els de menor capacitat econòmica i de gestió.
- La prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal i, si s'escau supracomarcal.
- L'assumpció, en particular (art. 36.1 c), de la prestació dels serveis de prevenció i extinció d'incendis als municipis de menys de 20.000 habitants, quan aquests no els prestin.
3. L'article 120 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, regula la possibilitat de subscriure convenis entre els consells insulars i els municipis amb l'objecte de garantir l'accés de la població al conjunt de serveis municipals i aconseguir la màxima eficàcia en la prestació d'aquests i l'eficiència en la gestió dels recursos.
4. La prestació del servei de prevenció i extinció d'incendis i salvament (en endavant, SPEIS) es duu a terme com un servei bàsic que abasta no sols la prevenció i extinció d'incendis en sentit estricte, sinó que sota aquesta denominació genèrica s'han anat incloent moltes tipologies d'actuació que van des del rescat i salvament de persones, prevenció de perills públics o donar suport a situacions d'emergència, fins a l'extinció d'incendis. Tot això a fi de garantir el benestar i la seguretat a l'illa de Menorca.
5. A Menorca, el servei de prevenció i extinció d'incendis, des de l'any 1994, s'ha consolidat com un servei insular prestat pel CIM a tots els municipis de Menorca, mitjançant la col·laboració de tots els ajuntaments, que tenen la competència en aquesta matèria, amb una aportació econòmica. Aquesta aportació es pondera segons si el municipi està o no obligat a prestar aquest servei.
6. El Consell Executiu d'aquest Consell Insular, en sessió de caràcter ordinari de 14 de febrer de 2022, va aprovar el Conveni entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l'Illa de Menorca per a la prestació del servei de prevenció i extinció d'incendis 2022 amb efectes des de l'1 de gener de 2022 fins al 31 de desembre de 2022, vigent un cop signat per totes les parts.
7. El Consell Executiu d'aquest Consell Insular, en sessió de caràcter ordinari de 21 de novembre de 2022, va aprovar l'Addenda de pròrroga de l'anterior conveni que, un cop signat per totes les parts, ha vigit des de l'1 de gener de 2023 fins al 31 de desembre de 2023.
8. Per tant, ara procedeix el disseny d'un nou conveni, regulador de la col·laboració entre les entitats locals de Menorca, a fi de donar continuïtat i millorar el servei, assolint les ràtios establertes per la normativa d'aplicació i, si no n'hi ha, les que aprovi el Ple del Consell Insular de Menorca, prèvia consulta a la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca.
9. La vigència d'aquest nou conveni s'iniciarà sense que encara s'hagi aprovat el Pla Estratègic del Servei; això no obstant, en el seu disseny s'han tingut en compte tots els elements aprofitables que consten als documents preparatoris de l'esmentat Pla, l'aprovació del qual continua sent un objectiu principal del SPEIS.
10. Aquest conveni s'ha presentat a la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca, en sessió de 10 d'octubre de 2024, on els presents han quedat assabentats i conformes amb el seu contingut.
Els ajuntaments i el CIM, després que l'òrgan competent de cada corporació l'hagi aprovat, subscriuen el present conveni, el qual es regularà per les següents
CLÀUSULES
Primera. Objecte
L'objecte d'aquest conveni és continuar amb la col·laboració tècnica, econòmica i administrativa de les entitats que el subscriuen, en l'àmbit de les seves competències respectives per a la prestació del Servei de Prevenció i Extinció d'Incendis i Salvament de Menorca (SPEIS).
Segona. Àmbit d'aplicació
El servei desenvoluparà l'activitat amb caràcter insular i el seu àmbit és l'illa de Menorca.
Tercera. Abast i contingut de la col·laboració objecte del conveni
Per aconseguir aquesta finalitat i per acomplir els seus objectius, el CIM podrà dur a terme totes les actuacions que siguin necessàries i, particularment, les següents:
1. Exercir les funcions generals de planificació i execució de les operacions de prevenció i actuació davant els incendis i altres sinistres, assistència i salvament de persones i protecció de béns, totes elles dintre del sistema operatiu del servei.
2. Dotar de funcionaris als parcs de bombers de Maó i de Ciutadella per al compliment de les obligacions que es derivin del servei i tenir en compte com a mínim les especificacions següents:
a) Garantir l'obertura dels dos parcs, durant 24 hores diàries i 365 dies a l'any, amb una dotació adequada de personal a fi de prestar els serveis d'àmbit insular de prevenció i extinció d'incendis i salvament.
b) Elaborar una borsa de personal funcionari interí que permeti una organització operativa del servei més àgil.
c) Assumir el manteniment dels parcs i del seu equipament, amb referència especial a la conservació, reparació i inspecció tècnica dels vehicles adscrits al SPEIS que consten inscrits a l'inventari escaient.
d) Impartir periòdicament cursos de formació anual amb l'objectiu de proporcionar al personal els coneixements adequats a les noves tècniques de prevenció i extinció d'incendis, rescat i salvament, l'assistència als quals serà voluntària, encara que necessària per a la consecució dels objectius d'eficàcia i modernització del servei.
e) Mantenir una pòlissa d'assegurances d'accident col·lectiu que cobreixi els riscos específics del personal dels parcs de bombers i dels béns que hi estan adscrits.
f) Elaborar els plans, informes, estudis i projectes necessaris per a la prestació i millora del servei, amb referència especial al seu Pla Estratègic i, de considerar-se necessària, a l'ordenança que en reguli la prestació.
g) Justificar l'ús dels recursos en els termes fixats en el present conveni i garantir-ne en tot cas la destinació a les finalitats que s'hi estableixen.
Per tant, aquest conveni es refereix a l'activitat ordinària del SPEIS que ha de mantenir una coherència i continuïtat en el temps, mentre que la dotació d'inversions podrà ser objecte d'altres convenis específics, ja que hi intervenen altres factors d'un caràcter més conjuntural (finançament específic, amortització, obsolescència...).
Quarta. Aportació de les parts
a) Determinació de les bases sobre les quals s'ha de constituir l'aportació econòmica de les administracions
El cost total del servei per a l'exercici 2024 (exercici al qual estan referenciades totes les previsions d'aquesta clàusula), que es considera necessari per a assolir els objectius que consten a la clàusula anterior, es calcula en 4.180.896,65 €, els components dels quals i el seu finançament es detallen a l'annex I.
Aquest cost s'assumirà pel Consell Insular de Menorca, els ajuntaments de l'illa i altres agents finançadors, fins ara el Consorci de companyies d'assegurances, Autoritat Portuària de Balears i Ports de les Illes Balears.
Les aportacions dels altres agents finançadors reduirà el cost a assumir pel Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l'illa, el qual es repartirà inicialment al 50 % entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l'illa.
Inicialment, la distribució dels costs entre els ajuntaments es realitzarà conformement els següents paràmetres de distribució:
Això no obstant, aquest finançament es ponderarà com s'indica a continuació:
b) Aportació dels ajuntaments de Menorca
Els ajuntaments de Menorca finançaran, conformement les previsions inicials, el 35,08 % del cost del servei objecte d'aquest conveni a càrrec de les entitats locals de l'illa. En la distribució d'aquest finançament es distingirà:
1) Ajuntaments de més de 20.000 habitants.
Els municipis que superen l'esmentat llindar de població que, com hem vist en els antecedents, estan obligats a la prestació d'aquest servei, finançaran el 50 % del cost que els correspongui conformement els paràmetres indicats a l'anterior apartat a); de forma que finançaran el 28,19 % del cost total assumit per les entitats locals de Menorca i resultaran les següents quotes inicials:
Municipi |
2024 |
% |
---|---|---|
Ciutadella |
627.609,67 € |
15,22 |
Maó |
535.173,35 € |
12,97 |
Total (€) |
1.162.783,02 € |
28,19 |
2) Ajuntaments de menys de 20.000 habitants.
Els municipis que no superen l'esmentat llindar de població, com hem vist en els antecedents, no estan obligats a la prestació d'aquest servei, finançaran el 6,89 % del cost total del servei assumit per les entitats locals de Menorca, aportant la mateixa quota prevista —per a l'exercici 2021— al conveni aprovat pel Consell Executiu insular en sessió de 26 d'octubre de 2020, conformement s'indica a la taula següent:
Municipi |
2024 |
% |
---|---|---|
Alaior |
76.780,48 € |
1,86 |
Castell, es |
38.727,67 € |
0,94 |
Ferreries |
37.158,97 € |
0,90 |
Mercadal, es |
73.115,43 € |
1,77 |
Migjorn, es |
14.290,49 € |
0,35 |
Sant Lluís |
44.047,71 € |
1,07 |
Total (€) |
284.120,75 € |
6,89 € |
Per a aquest fi els ajuntaments disposen cobertura pressupostària a les següents aplicacions:
Municipi |
Partida pressupostària 2024 |
---|---|
Alaior |
2-1360-4610000 |
Es Castell |
45-136-46100 |
Ciutadella |
136-46100 |
Ferreries |
136-46100 |
Maó |
S01-1300-1-4610111 |
Es Mercadal |
60-136-46100 |
Es Migjorn Gran |
136-46100 |
Sant Lluís |
2-1360-46100 |
c) Aportació del Consell Insular de Menorca
L'aportació pròpia del Consell Insular de Menorca, de forma concordant serà la suma de les següents quantitats:
1) Un 50 % del cost total del servei assumit per les entitats locals de Menorca, que apuja a 2.062.448,33 €.
2) La diferència entre la quota a abonar pels ajuntaments amb menys de 20.000 habitants i la que derivaria de l'aplicació estricta dels paràmetres prevists al conveni, que apuja a 615.544,56 €.
Per tant, l'aportació inicial del CIM es calcula en 2.677.992,89 €/any, que representa el 64,92 % del cost del servei.
Com que el CIM s'encarrega de la gestió del Servei, en el seu pressupost constaran les despeses (el detall del programa 13600 del pressupost de 2024, prorrogat del 2023, consta a l'annex II del present conveni) i els ingressos totals prevists en aquest conveni.
Seran a càrrec del CIM les despeses d'inversió del SPEIS, que finançarà, totalment o parcialment, amb l'aportació prevista al conveni amb la Gestora de Conciertos del Servició de Extinción de Incendios; en el supòsit de resultar romanent de l'esmentada aportació, un cop finançades les inversions anuals, aquest s'invertirà en la reducció del cost del servei a finançar per les entitats locals de Menorca (Consell Insular i ajuntaments).
Cinquena. Aportacions municipals, caràcter provisional i definitiu. Les aportacions a càrrec d'exercicis futurs. El pagament
El caràcter de les aportacions indicades a la clàusula anterior varia segons les entitats fiançadores.
a) Ajuntaments de menys de 20.000 habitants.
Les aportacions indicades a la clàusula anterior són definitives i es mantindran immutables durant total la vigència del conveni, de forma que aquests ajuntaments podran comptabilitzar els corresponents compromisos de despesa per a l'exercici corrent i per als exercicis futurs de 2025, 2026 i 2027.
Per tant, les aportacions definitives futures d'aquests ajuntaments, s'indiquen a la taula següent:
Municipi |
2025 |
2026 |
2027 |
---|---|---|---|
Alaior |
76.780,48 € |
76.780,48 € |
76.780,48 € |
Castell, es |
38.727,67 € |
38.727,67 € |
38.727,67 € |
Ferreries |
37.158,97 € |
37.158,97 € |
37.158,97 € |
Mercadal, es |
73.115,43 € |
73.115,43 € |
73.115,43 € |
Migjorn, es |
14.290,49 € |
14.290,49 € |
14.290,49 € |
Sant Lluís |
44.047,71 € |
44.047,71 € |
44.047,71 € |
Total (€) |
284.120,75 € |
284.120,75 € |
284.120,75 € |
b) Ajuntaments de més de 20.000 habitants.
Aquestes aportacions tenen caràcter provisional i a compte de la liquidació definitiva del cost del servei que es confeccionarà com s'indica a la clàusula següent. Igualment, aquestes aportacions provisionals es mantindran immutables durant tota la vigència del conveni, de forma que aquests ajuntaments podran comptabilitzar els corresponents compromisos de despesa per a l'exercici corrent i per als exercicis futurs de 2025, 2026 i 2027.
Per tant, les aportacions provisionals futures d'aquests ajuntaments s'indiquen a la taula següent:
Municipi |
2025 |
2026 |
2027 |
---|---|---|---|
Ciutadella |
627.609,67 € |
627.609,67 € |
627.609,67 € |
Maó |
535.173,35 € |
535.173,35 € |
535.173,35 € |
Total (€) |
1.162.783,02 € |
1.162.783,02 € |
1.162.783,02 € |
En cas que de la liquidació anual del servei, on es consideraran els costs efectius i les possibles aportacions d'altres agents finançadors, es derivi una variació del cost previst a càrrec de les entitats locals de Menorca i, en conseqüència, s'hagin de variar les aportacions municipals inicialment previstes dels ajuntaments de més de 20.000 habitants, es regularitzarà l'aportació inicial mitjançant la correlativa liquidació definitiva a l'objecte que sigui aprovada pels òrgans competents (amb els informes tècnics previs que corresponguin) i es recollirà en una addenda al present conveni, resultant una despesa derivada de compromisos adequadament contrets en exercicis anteriors.
En l'elaboració de les liquidacions definitives dels exercicis 2025, 2026 i 2027 es tindran el compte la variació del nombre d'habitants i d'immobles urbans (a fi d'ajustar el seu resultat als paràmetres de repartiment).
No serà necessària l'aprovació d'aquesta addenda i es podrà expedir la liquidació definitiva a càrrec d'aquests ajuntaments si resulta un decrement de l'aportació envers la provisional o si l'increment que resulti envers la liquidació provisional deriva exclusivament de la variació d'unitats en els paràmetres de repartiment o d'increments legalment aprovats en matèria de personal o que no excedeixin la variació de l'índex de preus al consum (IPC) pel que fa als increments de la resta de despesa ordinària.
c) El pagament de les aportacions municipals.
En el moment de la signatura del conveni, les aportacions municipals que s'hi preveuen constitueixen un compromís d'ingrés a favor del CIM, a càrrec dels pressuposts municipals vigents i futurs durant la seva vigència.
Durant cada any de vigència del conveni, el CIM presentarà als ajuntaments la liquidació de l'aportació anual inicialment prevista, que representarà un dret reconegut, i la correlativa obligació municipal. El pagament d'aquestes aportacions es farà a través de qualsevol mitjà vàlid en dret, preferentment per compensacions una volta ho hagin acordat les entitats interessades.
Pel que fa als ajuntaments de més de 20.000 habitants, aquestes liquidacions tindran caràcter de provisionals i a compte de la liquidació definitiva anual del servei, que comptarà amb el dictamen de la Comissió de Seguiment que, conformement a les circumstàncies, indicarà si la seva aprovació requereix addenda al conveni o no, una volta emesos els informes tècnics que corresponguin.
Aquesta liquidació definitiva i la correlativa addenda no afectarà els municipis amb menys de 20.000 habitants i serà el CIM qui assumirà l'increment que els correspongui, com ja s'ha esmentat al punt anterior.
Sisena. Del personal
El personal professional del Servei serà funcionari del CIM i estarà adscrit a la seva plantilla, que en l'actualitat està integrada conformement es detalla a l'annex III del present conveni.
Els increments de plantilla s'emmarcaran en el Pla Estratègic del SPEIS i abans d'executar-se hauran de ser dictaminats per la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca.
A fi d'assolir la cobertura del SPEIS, considerada mínima pel Ple del Consell Insular de Menorca, es podran nomenar funcionaris interins i allargaments de jornada, que podria qualificar-se d'estructural, durant el període de temps mínim imprescindible.
A l'exercici 2024 ja no s'integrarà en el SPEIS el personal semiprofessional, adscrit a diferents ajuntaments de l'illa i que hi prestà serveis fins al passat 31 de desembre de 2023. En el present conveni es preveu com a cost de l'exercici 2024, en el qual es farà el correlatiu pagament a favor dels ajuntaments, la despesa meritada pel personal semiprofessional durant l'exercici 2023, el darrer en què prestaren serveis.
Setena. Administració
L'administració del Servei, amb caràcter general, correspondrà al CIM i s'executarà conformement amb la normativa aplicable a aquesta institució i les previsions del present conveni.
Vuitena. Justificació del conveni. Memòria anual del servei
Durant el primer trimestre de l'exercici posterior al que es liquida, el CIM remetrà a cada un dels ajuntaments una memòria anual del servei, on constaran tots els informes elaborats pel CIM, així com una valoració general del servei dut a terme.
Aquesta memòria podrà contenir la proposta de mesures de regularització i millora que es considerin necessàries.
Novena. Comissió de seguiment
Es crea una comissió de seguiment dels pactes establerts en el present conveni que estarà formada per:
- Presidència: president del CIM o conseller que tengui la delegació en matèria del servei.
- Vocals:
Aquesta comissió té com a principals funcions el seguiment del conveni, la resolució dels dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en l'aplicació d'aquest i la interpretació de les seves clàusules, a més de:
La comissió ajustarà el seu règim de funcionament al que s'estableix a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Abans de residenciar, quan sigui pertinent fer-ho, davant els òrgans jurisdiccionals ordinaris el coneixement dels litigis produïts a causa d'aquest conveni entre els seus signants, és un requisit procedimental previ intentar la conciliació en el si de la comissió de seguiment.
Només en el cas que no es pugui arribar a una conciliació, s'han de resoldre de conformitat amb el que disposa l'article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
La Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca actuarà, conformement amb la seva normativa de funcionament, com a junta consultiva envers les qüestions més transcendentals que puguin afectar el present conveni.
Desena. Protocols o annexos singulars de desenvolupament
La col·laboració establerta en aquest conveni pot ser objecte, si s'escau, de desenvolupament i concreció mitjançant protocols, addendes o altres annexos, que hauran de definir la seva consideració jurídica i els efectes vinculants que s'hi poden derivar, reflectint de forma detallada la dimensió i l'abast de la cooperació que s'acordi i, també, els compromisos addicionals, de tota casta, que assumeixen les parts.
Aquests protocols, addendes i annexos addicionals poden tenir, des del moment que se signin, la consideració de part integrant d'aquest conveni, i ser-los d'aplicació el règim i les normes que conté.
Onzena. Vigència del conveni
El conveni tindrà una vigència des de la seva signatura, un cop signat per totes les parts, i fins a 31 de març de 2028. Aquesta vigència, tanmateix, s'estableix sens perjudici de les actuacions que s'hagin produït des de l'1 de gener de 2024 fins a la data d'entrada en vigor d'aquest conveni, que resulten plenament vàlides a tots els efectes.
Les liquidacions s'hauran de realitzar un cop transcorregut el període en què produeixen efectes.
Sens perjudici de l'anterior, aquest conveni es podrà prorrogar per acord exprés de les parts, adoptat amb caràcter previ a la seva finalització, per un període màxim de quatre anys més.
Aquesta pròrroga podrà suposar també l'actualització dels imports previstos per al manteniment del servei per totes les parts.
Dotzena. Modificació del conveni
La modificació del conveni requerirà acord unànime de totes les parts signants.
Tretzena. Resolució del conveni
Tal com disposa l'article 51 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, el conveni s'extingirà:
1. Per l'acompliment de les actuacions que en constitueixen l'objecte
2. Perquè s'incorri en alguna de les següents causes de resolució:
a) Pel transcurs del termini de vigència del conveni sense que se n'hagi acordat la pròrroga.
b) Per l'acord unànime de tots els signants.
c) Per l'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per algun dels signants.
d) Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
e) Per qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista en el conveni o en altres lleis.
En cas de produir-se el supòsit previst en la lletra c), qualsevol de les parts podrà notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un determinat termini les obligacions o compromisos que es consideren incomplits. Aquest requeriment serà comunicat al responsable del mecanisme de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i a les altres parts signants.
Si transcorregut el termini indicat en el requeriment persistís l'incompliment, la part que el va dirigir notificarà a les parts signants la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el conveni. La resolució del conveni per aquesta causa comportarà la indemnització dels perjudicis causats.
Aquesta indemnització es determinarà prèvia acreditació documental dels esmentats perjudicis i haurà de comptar amb el dictamen de la comissió de seguiment del conveni.
En cap cas la resolució del conveni ha d'afectar l'execució dels serveis que es duguin a terme. Les parts hauran d'adoptar les mesures pertinents per assegurar la continuïtat dels serveis i liquidar les obligacions de cada una de les parts signants.
Els efectes de la resolució del conveni seran els prevists a l'article 52 de l'esmentada Llei 40/2015.
Catorzena. Efectes de la resolució del conveni
El compliment i la resolució dels convenis dona lloc a la seva liquidació amb l'objecte de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.
En el supòsit de convenis dels quals derivin compromisos financers, s'entenen acomplerts quan el seu objecte s'hagi realitzat en els termes i a satisfacció de totes les parts, d'acord amb les seves competències respectives, tenint en compte les regles següents:
Si de la liquidació resulta que l'import de les actuacions executades per alguna de les parts és inferior als fons que aquesta hagi rebut de la resta de parts del conveni per finançar l'execució esmentada, aquella ha de reintegrar a aquestes l'excés que correspongui a cada una, en el termini màxim d'un mes des que s'hagi aprovat la liquidació.
Si, un cop transcorregut el termini màxim d'un mes, esmentat en el paràgraf anterior, no s'ha produït el reintegrament, s'ha d'abonar a les parts esmentades, també en el termini d'un mes comptador d'aquest moment, l'interès de demora aplicable al reintegrament esmentat, que en tot cas és el que resulti de les disposicions de caràcter general reguladores de la despesa pública i de l'activitat economicofinancera del sector públic.
Si de la liquidació resulta que l'import de les actuacions executades per alguna de les parts és superior als fons que aquesta hagi rebut de la resta de parts del conveni per finançar l'execució esmentada, la resta de parts del conveni, en el termini d'un mes des de l'aprovació de la liquidació, ha d'abonar a l'esmentada part executora la diferència que correspongui a cadascuna, amb el límit màxim de les quantitats que cadascuna s'hagi compromès a aportar en virtut del conveni. En cap cas les parts del conveni no tenen dret a exigir a la resta cap quantia que superi els límits màxims esmentats.
No obstant això, si quan concorri qualsevol de les causes de resolució del conveni hi ha actuacions en curs d'execució, les parts, a proposta de la comissió de seguiment, vigilància i control del conveni o, si no n'hi ha, del responsable del mecanisme a què fa referència la lletra f de l'article 49 de la Llei 40/2015, poden acordar la continuació i acabament de les actuacions en curs que considerin oportunes i establir un termini improrrogable per a la seva finalització, un cop transcorregut el qual se n'ha d'efectuar la liquidació en els termes que estableix l'apartat anterior.
Quinzena. Conseqüències aplicables en cas d'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per les parts
En la determinació de les conseqüències de l'incompliment podrà aplicar-se, com a normativa supletòria, les previsions de la Llei 38/2003, general de subvencions, compatibles amb el present conveni, en particular el títol II amb relació als possibles reintegraments.
Així mateix, els incompliments podran implicar la resolució del conveni, segons el que preveu la clàusula tretzena, amb els efectes que s'hi indiquen a la clàusula catorzena.
Setzena. Qüestions litigioses i jurisdicció competent
Aquest conveni de col·laboració s'estableix a l'empara de l'article 47 i 140 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre de règim jurídic del sector públic i de l'article 57 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril de bases de règim local.
Les controvèrsies que puguin sorgir en la interpretació i aplicació dels pactes d'aquest conveni les ha de resoldre l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu, de conformitat amb el que preveu la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant això, les controvèrsies que es puguin plantejar sobre la interpretació i execució del conveni s'han de dirimir amb caràcter previ pels responsables del seguiment, vigilància i control del conveni designats.
Aquest conveni de col·laboració té naturalesa administrativa i queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la normativa de contractes del sector públic.
Dissetena. Publicitat del conveni
Aquest conveni s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb indicació dels acords dels òrgans competents de les administracions que el subscriuen. Les parts signants acorden que el CIM serà l'Administració encarregada de dur a terme aquesta publicació.
I, en prova de conformitat, signen aquest conveni en els llocs i les dates que consten en les signatures electròniques d'aquest document.
Maó, en la data de la signatura electrònica (30 d'octubre de 2024)
Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)