Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 735768
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 14 d’octubre de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases dels ajuts per a la millora d'instal·lacions privades gestionades per entitats esportives sense ànim de lucre i la convocatòria corresponent a 2024 (exp. 2711-2024-000001)
El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2024, preveu, entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, una convocatòria d'ajuts per a la millora d'instal·lacions privades gestionades per entitats esportives sense ànim de lucre, la qual té com a objectiu «donar suport a les entitats esportives de Menorca per millorar les instal·lacions d'àmbit privat que gestionen».
El pressupost previst per a la convocatòria és de 260.000,00 € euros i la font de fiançament és el pressupost propi 4.34100.789 del Consell Insular de Menorca.
Els destinataris de l'ajut són les entitats esportives sense ànim de lucre que gestionen instal·lacions d'àmbit privat. L'efecte que es vol aconseguir és la millora dels serveis esportius de Menorca.
La convocatòria d'aquest ajut, plantejada per a entitats esportives que gestionen instal·lacions de caràcter privat per a l'any 2024, es regirà per unes noves bases reguladores que es proposa siguin aprovades conjuntament amb la convocatòria pel Consell Executiu del Consell Insular.
Es justifica la necessitat dels ajuts a les entitats esportives sense ànim de lucre atenent les premisses següents:
- Les entitats esportives sense afany de lucre menorquines obtenen amb aquesta convocatòria uns recursos que permeten la millora i el manteniment de les instal·lacions que gestionen, i el que això suposa, per a la millora del servei esportiu de Menorca, tenint en compte que l'activitat física i l'esport va ser declarada com a activitat essencial (proposició no de llei aprovada en la Comissió de Cultura i Esport del Congrés de Diputats el 18 d'abril de 2021).
- L'objectiu final d'aquesta convocatòria és millorar les instal·lacions privades que són gestionades per entitats esportives sense ànim de lucre per la bona tasca que fan per a la salut dels esportistes i per les despeses que assumeixen les entitats amb relació al manteniment i la millora d'aquestes instal·lacions.
- Mantenir aquestes instal·lacions en condicions òptimes és primordial per assegurar una pràctica esportiva segura, sana i accessible per a tothom.
- Les entitats esportives sense ànim de lucre, participen en el creixement i desenvolupament dels esportistes en edat escolar; per tant, la seva feina i l'espai on es duu a terme aquesta pràctica esportiva és important per garantir i afavorir la seguretat i contribuir en la millora d'aquest procés d'aprenentatge.
- Les instal·lacions esportives són espais de pràctica esportiva, però també espais de convivència i socialització entre els diferents agents que conformen el sistema esportiu; entrenadors, esportistes, àrbitres i acompanyants: pares i mares, familiars i amics.
- L'evolució de la pràctica esportiva després de la pandèmia ha estat ascendent i avui tenim a Menorca (segons dades aportades de les federacions) un total de 10.134 esportistes federats; dos esports superen la xifra de mil federats (futbol amb 1.983 i bàsquet amb 1.167), i cinc esports superen els 400 federats (pàdel 790, tennis 723, atletisme 631 llicències regulars i 9.000 llicències d'un dia, hípica 625, caça 509 i gimnàstica 482). Però aquesta no és la xifra total d'esportistes, ja que als més de 10.134 esportistes federats, s'hi han de sumar en alguns clubs esportius els practicants esportius no federats, que no tenen llicència, però igualment estan dins aquesta estructura de club o entitat esportiva, i comporta que se superin àmpliament aquests 10.134 practicants dins l'àmbit federat a Menorca.
- L'activitat d'aquests clubs i federacions és fonamental en la microeconomia de molts joves i adults vinculats al sector esportiu. Els diners que gestionen els clubs fomenten l'economia local: ingressos per arbitratge, ingressos per coordinadors esportius, ingressos per entrenadors, gratificacions a voluntaris, etc.
- A Menorca hi ha una extensa xarxa d'equipaments esportius municipals que donen servei a l'esport federat. Hem comentat que hi ha 12.000 esportistes vinculats al món federat (a les entitats esportives sense ànim de lucre) i quasi un 100 % d'aquests esportistes ho fan en instal·lació pública, sense pagar cap quota de lloguer o de manteniment per a la instal·lació.
- Algunes entitats esportives sense ànim de lucre que gestionen i desenvolupen la seva activitat esportiva a instal·lacions privades i assumeixen les despeses que es deriven d'aquestes instal·lacions —llum, aigua, gasoil, IBI, manteniment, neteja, entre d'altres— per millorar i mantenir els espais de pràctica esportiva per entrenar i competir, així com els espais complementaris com bar, banys, vestidors, magatzems, grades i zones de pas i comuns.
- Es tracta d'una convocatòria nova d'enguany i per això no hi ha referències d'anys anteriors de les entitats esportives que sol·licitaran aquest ajut. Tot i això, s'ha estudiat i analitzat quines són les possibles entitats esportives que es podrien adherir a l'ajut i que, per tant, compleixen amb els requisits que es detallen a la convocatòria.
Per tot això, atès l'informe tècnic elaborat pel servei d'Esports i ateses les competències pròpies que sobre aquesta matèria té el Consell Insular de Menorca d'acord amb els articles 70.9 i 73 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i la Llei 6/1994, de 13 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de patrimoni històric, de promoció sociocultural, d'animació sociocultural, de dipòsit legal de llibres i d'esports.
També cal tenir en compte la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò que estableixen les bases d'execució del pressupost d'aquesta administració.
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, en exercici de les competències atribuïdes pel Decret de la presidència del Consell Insular de Menorca núm. 92/2023, de 10 de juliol, relatiu al nomenament dels membres del Consell Executiu (BOIB núm. 95 d'11-7-2023);
El Consell Executiu, per unanimitat dels cinc membres presents (senyora Reynés Calvache, senyor Gornés Hachero, senyora Taltavull Fernández, senyor Pons Torres i senyor Delgado Díaz) i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases reguladores per a la concessió d'ajuts per a la millora d'instal·lacions privades gestionades per entitats esportives sense ànim de lucre, per a la temporada 2023/2024, del Consell Insular de Menorca, que es transcriuen en el document posterior a aquesta proposta.
Segon. Aprovar la convocatòria corresponent a l'any 2024, d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari
L'import màxim previst per destinar a aquest ajut, segons el Pla Estratègic de subvencions, és de dos-cents seixanta mil euros (260.000,00 €). La font de finançament és del pressupost propi del Consell Insular de Menorca, de la partida 4.34100.7890000 per a la línia 1, Inversió, i 4.34100.4890000 per a la línia 2, Manteniment.
Aquesta quantitat es desglossa en els apartats següents:
L'import màxim a què es destina la convocatòria únicament es podrà ampliar, sense necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de terceres persones per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.
b) Imports màxims per beneficiari
L'import màxim de la convocatòria per entitat serà de 28.000 €.
En el cas que per a la línia 1 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà a la línia 2 d'acord amb el previst a la convocatòria, i viceversa.
c) Termini de presentació de sol·licituds
El termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies naturals a partir de l'endemà a la publicació de la convocatòria al BOIB.
d) Instrucció del procediment
La instrucció dels procediments, segons cada línia d'ajut correspondrà al Sr. Damià Seguí Pizà, tècnic del Servei d'Esports.
e) Comissió avaluadora
Es constitueix una comissió avaluadora, la composició de la qual serà la mateixa per a ambdues línies d'ajuts:
President: Juan Domingo Pons Torres, conseller del departament.
Secretari: auxiliar administratiu del Servei d'Esports.
Vocals:
Tercer. Comunicar aquests acords a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES PER A LA CONCESSIÓ D'AJUTS PER A LA MILLORA D'INSTAL·LACIONS PRIVADES GESTIONADES PER ENTITATS ESPORTIVES SENSE ÀNIM DE LUCRE, PER A LA TEMPORADA 2023/2024, DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA
Primera. Objecte dels ajuts
El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca estableix que les subvencions han de tenir la finalitat d'atenció social, promoció cultural, promoció esportiva, promoció de la sostenibilitat o altres activitats d'utilitat pública o d'interès general, i els procediments per concedir-les s'han d'ajustar als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació. A través de l'avaluació dels resultats s'han d'atendre també els principis d'eficàcia en el compliment dels objectius i d'eficiència en l'assignació i l'ús dels recursos públics.
El pla estratègic inclou els objectius generals de l'activitat subvencionadora de cada departament, vinculats amb els objectius dels programes pressupostaris corresponents, a més dels objectius específics per a cada línia de subvenció.
Entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, s'hi preveu la convocatòria d'ajuts per a la millora d'instal·lacions privades gestionades per entitats esportives sense ànim de lucre amb l'objectiu següent: «Donar suport a les entitats esportives de Menorca per a millorar les instal·lacions d'àmbit privat que gestionen.»
La importància de l'esport va ser recollida en el conjunt de principis rectors de la política social i econòmica de la Constitució espanyola, i en aquest sentit l'article 43.3 estableix que els poders públics han de fomentar l'educació física i l'esport, i facilitar l'adequada utilització del lleure. Per la seva banda, la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears, en l'exposició de motius destaca al primer motiu: «Certament, és ben reconegut que l'activitat física i l'esport són una eina bàsica per a la cohesió social. Els seus valors formen part del llenguatge universal i serveixen per al foment de la pau, la unió entre totes les cultures del món i, sobretot, per promoure hàbits sans i saludables per a totes les persones. Així mateix, constitueixen en l'actualitat un mitjà important per a la transmissió de valors positius en la societat i també suposen un considerable impuls per a l'economia de les Illes Balears.»
El motiu VI de la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears en els objectius proposats justifica la convocatòria present, i justifica l'ajut a les entitats sense ànim de lucre, ja que marca com a objectiu planificar, ordenar i vetllar per una xarxa bàsica d'instal·lacions esportives segures, suficients, sostenibles i accessibles a tota la població en condicions equitatives i promoure i facilitar la col·laboració publicoprivada en la gestió de l'activitat física i l'esport per tal de millorar la xarxa d'instal·lacions esportives i els serveis i posar-los a l'abast de tota la ciutadania. Així com, potenciar i regular els drets i els deures de les persones associades a les entitats esportives, com també de les persones espectadores i usuàries d'espectacles, esdeveniments, competicions i activitats esportives.
El títol VI de la Llei 2/2023, de 7 de febrer, de l'activitat física i l'esport de les Illes Balears en el capítol I i l'article 112, d'ajudes públiques, diu que les administracions esportives de les Illes Balears fomentaran l'activitat física i l'esport mitjançant un règim d'ajudes públiques en el marc de les disponibilitats pressupostàries. Els destinataris d'aquestes ajudes seran preferentment les persones esportistes, les federacions esportives autonòmiques, els clubs esportius i les seccions esportives inscrites en el Registre d'Entitats Esportives de les Illes Balears.
Per tant, l'objecte d'aquestes bases és oferir i regular la concessió d'ajudes econòmiques dirigides a entitats esportives sense ànim de lucre inscrites en el Registre de la Direcció General d'Esports de les Illes Balears i amb domicili a Menorca, mitjançant dues línies de subvenció.
Per tot això, el Consell Insular de Menorca vol donar suport a les entitats esportives de Menorca per a millorar les instal·lacions d'àmbit privat que gestionen a través d'aquesta convocatòria d'ajuts.
Segona. Finalitat dels ajuts
La finalitat d'aquestes bases dirigides a entitats esportives sense ànim de lucre de Menorca donades d'alta en el Registre d'Entitats Esportives del Govern de les Illes Balears és millorar les instal·lacions privades que són gestionades per entitats esportives sense ànim de lucre per la bona tasca que fan a la salut dels esportistes i per les despeses que assumeixen amb relació al manteniment i la millora d'aquestes instal·lacions privades.
Així mateix, amb cada una de les línies, les finalitats específiques són les següents:
La finalitat a escala general és que les entitats esportives sense ànim de lucre de Menorca donades d'alta en el Registre d'Entitats Esportives del Govern de les Illes Balears contribueixin al desenvolupament i a la formació integral de les persones i a la millora de la seva qualitat de vida.
Tercera. Finançament i import màxim
L'import màxim i les partides a les quals s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases són els que s'estableixin en la convocatòria.
En el cas que per a la línia 1 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà a la línia 2 d'acord amb el previst a la convocatòria, i viceversa.
Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria en alguna de les línies, es reduirà de forma proporcional l'import assignat a cada una de les entitats en referència a l'import màxim fixat en la línia afectada.
Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions
Línies de subvenció:
Ambdues línies han de complir els requisits següents:
- L'entitat esportiva sense ànim de lucre, ha d'estar constituïda i inscrita legalment al Registre d'entitats esportives del Govern de les Illes Balears.
- L'entitat esportiva ha de desenvolupar l'activitat esportiva a l'illa de Menorca i en una instal·lació privada i en compliment de legalitat.
- L'entitat ha de gestionar de forma directa tots els recursos i serveis necessaris per desenvolupar l'activitat esportiva i assumir les despeses d'inversió i manteniment que deriven de la instal·lació privada que fa ús.
- L'activitat o el programa ha de promoure l'activitat física, la salut, la formació esportiva i les activitats competitives regulades pels organismes oficials i ha de millorar la qualitat i quantitat de les activitats esportives desenvolupades per les entitats.
- L'entitat esportiva i, si és el cas, el propietari de la instal·lació s'han de comprometre a destinar la instal·lació esportiva a l'objecte d'aquest ajut, tal com s'indica més avall.
A més, per optar a aquests ajuts, s'han de complir els requisits dels beneficiaris i els requisits establerts en aquestes bases per a cadascuna de les línies.
Si escau, s'ha de fer constar que si la despesa subvencionable supera l'import establert pel contracte menor, el beneficiari haurà de demanar tres ofertes de proveïdors prèviament (40.000 € per obres o 15.000 € en cas de subministrament).
L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (article 4.3 RD 81/2015).
Línia 1. Inversió feta per la millora de les instal·lacions esportives, espais de pràctica esportiva i zones complementàries que ha assumit l'entitat.
Per a les inversions fetes des de l'1 d'agost de 2023 fins al 31 de juliol de 2024.
Per a totes les entitats esportives sense ànim de lucre inscrites al Registre d'entitats esportives del Govern de les Illes Balears i que han fet inversió i, per tant, han assumit les despeses per a la millora de la instal·lació esportiva privada que gestionen i que en fan ús.
Són objecte de subvenció les despeses abonades en el termini establert a la base dotzena per les actuacions i/o reforma realitzades durant el període subvencionable, en els espais de pràctica esportiva i/o espais complementaris de les instal·lacions que se'n fan ús per tal de millorar-ne la seguretat, l'accessibilitat i la sostenibilitat de la instal·lació, així com per millorar-ne el servei.
La concessió de l'ajut implica el compromís de destinar l'espai esportiu objecte de l'ajut a la finalitat per la qual s'ha concedit, almenys durant set anys si l'import concedit és igual o superior a 20.000 €, aplicant el termini que resulti proporcional a la quantia finalment concedida per imports concedits inferiors a 20.000 €, per béns que siguin objecte d'inscripció en registre públic, aquest termini no serà inferior a dos anys. Així mateix, pel que fa als béns que sigui objecte d'inscripció en un registre públic, s'haurà de fer constar en l'escriptura aquesta circumstància, així com l'import de la subvenció concedida, aquests extrems seran objecte d'inscripció en el registre públic corresponent.
En cas d'incompliment de l'obligació de destinació establerta, es produirà en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, serà causa de reintegrament, quedant el bé afecte al pagament del reintegrament qualsevol que sigui el seu posseïdor, tret que resulti ser un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels béns amb bona fe i just títol en establiment mercantil o industrial, en cas de béns mobles no inscriptibles.
Així mateix, no es considerarà incomplerta l'obligació:
a) Tractant-se de béns no inscriptibles en un registre públic, aquests siguin substituïts per uns altres que serveixin, en condicions anàlogues, a la fi per al que es va concedir la subvenció i aquest ús es mantingui fins a completar el període establert, sempre que la substitució hagi estat autoritzada per l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció.
b) Tractant-se de béns inscriptibles en un registre públic, el canvi de destí, alienació o gravamen sigui autoritzat per l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció. En aquest supòsit, l'adquirent assumirà l'obligació de destí dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta, del reintegrament de la subvenció.
Línia 2. Manteniment preventiu i correctiu de la instal·lació esportiva fet per part de l'entitat.
Per a les activitats de manteniment realitzades des de l'1 d'agost de 2023 fins al 31 de juliol 2024.
Per a totes les entitats esportives sense ànim de lucre inscrites al Registre d'entitats esportives del Govern de les Illes Balears i que han fet actuacions pel manteniment de la instal·lació esportiva privada que gestionen i que en fan ús.
Són objecte de subvenció totes les accions tècniques de manteniment preventiu i correctiu, de neteja, entre d'altres, del personal propi i/o d'altres serveis externs, durant el cicle de vida d'un element o màquina, destinades a conservar-lo o tornar-lo a un estat en el qual pugui desenvolupar la funció requerida.
Cinquena. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca, a través del seu Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, de la forma establerta en aquestes bases.
Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
L'import de les subvencions que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.
Sisena. Requisits dels beneficiaris
Es poden acollir a aquesta convocatòria les entitats esportives sense ànim de lucre constituïdes i inscrites legalment al Registre d'Entitats Esportives del Govern de les Illes Balears, com a mínim des de l'inici de la temporada objecte d'ajut, i que desenvolupin la seva activitat esportiva a l'illa de Menorca i en instal·lació privada. L'entitat és la que gestiona de forma directa tots els recursos i serveis necessaris per desenvolupar l'activitat esportiva i assumeix les despeses d'inversió i manteniment que deriven de la instal·lació privada que fa ús. A més ha de promoure l'activitat física, la salut, la formació esportiva i les activitats competitives regulades pels organismes oficials.
Ambdues línies, els beneficiaris han de complir algun dels requisits següents:
En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat. (El fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries es verificarà d'ofici pel Departament o servei corresponent.)
c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.
Setena. Terminis, presentació de les sol·licituds i documentació necessària
1. El termini de presentació de les sol·licituds es determina en la convocatòria per a la concessió d'ajuts.
2. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el tràmit disponible a la Seu electrònica https://seuelectronica.cime.es
3. La sol·licitud s'ha d'emplenar correctament i marcar amb una X les caselles corresponents a cada una de les línies (1 i 2) per a les quals es demana l'ajut. Cal adjuntar tota la documentació administrativa i justificativa que es demana tant a la sol·licitud com a les bases, per cadascuna de les línies.
D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment comú de les administracions públiques, amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article. 95,1 lletra K de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o recavar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
A) Documentació administrativa general:
a) Còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.
b) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi la còpia dels DNI (en el cas de persones físiques) i/o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
c) Acreditació de la representació.
Si la sol·licitud la presenta el president de l'entitat, s'haurà d'acreditar el càrrec mitjançant el corresponent certificat del secretari de l'entitat.
Si la sol·licitud no la presenta el president o presidenta, s'haurà d'aportar el certificat de l'acord de l'entitat designant la persona autoritzada per presentar la sol·licitud d'ajut (annex III).
d) Còpia del document d'identificació fiscal de l'entitat sol·licitant (NIF).
e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003),3), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el CIM, el model de la qual s'adjunta com a annex I d'aquestes bases.
f) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.
Els sol·licitants poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Aquesta autorització es pot fer emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud.
D'acord amb el que estableix el segon paràgraf de l'article 11 f del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquesta acreditació pot substituir-se per la presentació d'una declaració responsable de la persona o entitat sol·licitant quan es tracti d'ajuts de quantia igual o inferior a 3.000 euros. Aquesta declaració es pot fer emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud corresponent.
g) Document de designació de compte bancari de l'entitat o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca (annex II), llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.
h) El document acreditatiu de la titularitat o la cessió d'ús dels terrenys o el contracte de lloguer de la instal·lació.
Acreditació que l'entitat esportiva és titular de la instal·lació o acreditació que l'entitat a través d'un contracte de lloguer o per cessió d'ús gestiona de forma directa la instal·lació privada.
B) Documentació/informació específica:
La documentació/informació relacionada en la sol·licitud (tant les dades que s'han d'emplenar com la documentació que s'ha d'adjuntar) de cada línia d'ajut, degudament emplenada i signada, és la següent:
Línia 1. Inversió feta per a la millora de les instal·lacions esportives; espais de pràctica esportiva i zones complementàries que ha assumit l'entitat.
Dades específiques que s'han d'emplenar a la sol·licitud, segons el compte justificatiu d'ingressos i despeses de l'entitat (previst en l'art. 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general subvencions).
1. Memòria d'actuacions. La memòria ha de recollir informació escrita i gràfica. El contingut de la memòria s'ha d'ajustar a l'envergadura del projecte presentat, i ha d'incloure com a mínim la següent documentació:
2. Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats dutes a terme, que contindrà:
a) Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si s'escau, la data de pagament.
b) Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seva procedència.
Línia 2. Manteniment preventiu i correctiu de la instal·lació esportiva realitzat per part de l'entitat.
1. Memòria valorada de les actuacions fetes, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels seus resultats, i en què justifiquin les actuacions executades.
2. Una relació classificada de les despeses de les actuacions executades (personal propi, serveis externs i subministraments...), amb identificació del creditor i del document (núm. de factura o de rebut), el seu import, data d'emissió i en el seu cas data de pagament.
4. D'acord amb l'article 28.3 i l'article 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (article 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'article 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
5. Les sol·licituds i tota la documentació d'aquesta base s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'article 14.1 i 2 de l'LPACAP, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se li requerirà que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fos incorrecta o incompleta, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.»
Vuitena. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts i determinació de l'import de la subvenció
Els ajuts es concediran d'acord amb els criteris següents:
La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.
En tot cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de la subvenció.
Línia 1. Inversió feta per la millora de les instal·lacions esportives; espais de pràctica esportiva i zones complementàries que ha assumit l'entitat.
El criteri objectiu per determinar l'import dels ajuts en la concessió d'aquesta línia de subvenció és la suma de les despeses necessàries per executar les actuacions previstes.
A. S'assignarà un punt per € del cost del projecte (import sense IVA).
B. Per al repartiment de les subvencions s'aplicarà un sistema de repartiment per puntuació. Per a això, es divideix l'import total especificat per a la línia 1 (180.000,00 €), entre la suma total de punts obtinguts per tots els sol·licitants, que ens donarà el valor del punt. L'ajuda resultant serà l'obtinguda de multiplicar el valor del punt pel nombre de punts de cada sol·licitud, sempre que aquesta quantitat no superi el cost de la inversió, ni el màxim que es pot atorgar per línia de subvenció i sol·licitant. Si, a conseqüència d'aquesta distribució queda un romanent, s'ha de repartir amb el mateix sistema entre la resta d'entitats beneficiàries.
Línia 2. Manteniment preventiu i correctiu de la instal·lació esportiva realitzat per part de l'entitat.
El criteri objectiu per determinar l'import dels ajuts en la concessió d'aquesta línia de subvenció és la suma de les despeses necessàries de les actuacions de manteniment executades.
A. S'assignarà un punt per euro del cost de les actuacions de manteniment executades (import sense IVA).
B. Per al repartiment de les subvencions s'aplicarà un sistema de repartiment per puntuació. Per a això, es divideix l'import total especificat per a la línia 2 (80.000,00 €), entre la suma total de punts obtinguts per tots els sol·licitants, que ens donarà el valor del punt. L'ajuda resultant serà l'obtinguda de multiplicar el valor del punt pel nombre de punts de cada sol·licitud, sempre que aquesta quantitat no superi el cost total de les actuacions executades, ni el màxim que es pot atorgar per línia de subvenció, tipus de material i tipus de sol·licitant. Si, a conseqüència d'aquesta distribució queda un romanent, s'ha de repartir amb el mateix sistema entre la resta d'entitats beneficiàries.
Novena. Procediments i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat; per mitjà del procediment de prorrateig.
2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. La instrucció de l'expedient correspondrà al tècnic que s'indiqui en la convocatòria corresponent, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts. En el cas d'impossibilitat d'instrucció del tècnic indicat en la convocatòria, correspondrà al president de la Comissió avaluadora la designació d'un nou tècnic per a desenvolupar la instrucció de l'expedient.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient o de la comissió avaluadora, en el cas que sigui obligatòria o s'acordi la seva constitució en la corresponent convocatòria.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor o per la comissió avaluadora corresponent, i després que aquest o aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller executiu competent, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici.
9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
10. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, ja esmentada, sens perjudici de la possibilitat de notificar-la també individualment a les persones interessades.
11. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
12. La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
Desena. Comissió avaluadora
1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels membres s'estableixen en cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.
2. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
- President/a: conseller/a responsable de la matèria.
- Secretari/ària: auxiliar administratiu funcionari del Servei d'Esports.
- Vocals: El director insular de Joventut i Esports i tres tècnics del Servei d'Esports.
En cas d'empat, el president tindrà vot de qualitat.
3. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
Onzena. Abonament dels ajuts
1. Els ajuts s'abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. En la fase de comprovació de la despesa feta, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 €. (art. 11 f) TRLGSIB).
4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
Dotzena. Justificació de les despeses
1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o l'ajut econòmic concedit fins a la data màxima de sol·licitud de l'ajut. Si existissin causes excepcionals que ho impedeixin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit.
- Són despeses subvencionables les efectivament pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts.
- Si, un cop transcorregut el termini establert a les bases per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici d'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.
2. La documentació que s'ha de presentar per a la correcta i completa justificació de la subvenció és la mateixa la qual es presenta amb la sol·licitud.
La documentació correspon amb la documentació requerida a la base setena, terminis, presentació de les sol·licituds i documentació necessària.
3. La justificació de les despeses es farà mitjançant la relació de les dades de les factures que acreditin i especifiquin que les accions dutes a terme es corresponen amb les activitats que la comissió avaluadora ha aprovat en cada cas. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de quinze dies hàbils.
4. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària de l'ajut. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l'import concedit i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
5. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades per comprovar que la subvenció concedida s'ha utilitzat per a la finalitat a la qual anava destinada, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
Tretzena. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris:
Catorzena. Revocació i reintegrament dels ajuts
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
Són causes d'incompliment i es procedirà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència d'interès de demora, les següents:
a) Obtenció de la prestació falsejant les condicions requerides o ocultant les que ho haguessin impedit.
b) Incompliment de les obligacions imposades amb motiu de la concessió de la prestació.
c) Manca d'adequació a la finalitat per a la qual s'ha de concedir la prestació.
d) Resistència, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer d'aquesta institució local.
Per als casos que preveu l'art. 44 del TRLS, en què no correspongui la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.
Les quantitats que s'hagin de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
Quinzena. Infraccions i sancions
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions del que aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria pel que fa a infraccions lleus i greus, i el Consell executiu pel que fa a infraccions molt greus, d'acord amb l'establerta a l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
Setzena. Altres disposicions
1. Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva publicació en el BOIB, recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca, sens perjudici que pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat si no es notifica la seva resolució quan hagin transcorregut tres mesos des de la interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
2. Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la data de la seva publicació en el BOIB, sens perjudici que es pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat si no es notifica la resolució quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Normativa general aplicable
En tot el que no preveuen expressament aquestes bases, regeixen les disposicions que siguin d'aplicació al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en la norma següent:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
Annex I. Model de declaració responsable
Annex II. Designació compte bancari.
Annex III. Document acreditatiu de la representació voluntària per actuar davant del Consell Insular de Menorca.
Maó, en la data de la signatura electrònica (30 d'octubre de 2024)
Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)