Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 734147
Informe-proposta d'acord que s'eleva a Junta de Govern Local per a la aprobació inicial de la modificació de la fase II del conveni de reordenació de l'Avinguda Góngora de Magaluf
ANTECEDENTS DE FET
1. En data 18.09.2017, la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Calviá va aprovar definitivament el projecte de reparcel·lació de la unitat d'actuació UA/MG-08 mitjançant el sistema de compensació.
2. El 15.06.2020 la Junta de Govern Local va aprovar definitivament el projecte d'urbanització de la UA/MG-08 del polígon XX de Magaluf.
El projecte de distribució de beneficis i carregues `UA/MG-08 del PMT MG (PERI) polígon XX de Magaluf en Marina de Calviá” redactat per Arquitectura Punta 2 S.L.P de juny de 2017, estimava que els costos d'execució i gestió necessaris per a ordenar l'anomenat romanent de terrenys del PMT-MG no inclosos en la RES-50, ascendien a 6.001.143,68 €, d'acord amb els costos provisionals per a les següents partides:
Pressupost de les despeses d'urbanització de la UA/MG-08.
Pressupost per a la remodelació de l'Av. Palmeres i Carrer Góngora.
Despeses generals per la redacció de projecte de compensació urbanització.
Previsió de despeses per a formalitzar i inscriure el projecte.
Segons l'apartat (D) de la Memòria del Projecte de Compensació aprovat: “Es preveuen provisionalment unes despeses corresponents a les obres dels referits viaris (Palmeres i Góngora) per import d'UN MILIÓ VUIT-CENTS SETANTA-CINC MIL SET-CENTS NORANTA-NOU EUROS (1.875.799,29 €)”
Les obres compreses en el Projecte de reordenació del carrer Góngora de Magaluf tenien previstes la seva execució en dues fases:
La primera fase, corresponent al tram nord, inclou els serveis i la secció viària compresa entre les rotondes projectades dels carrers Blanc i Galió.
La segona fase incloïa la totalitat dels treballs previstos per a la naturalització i infraestructures situades entre les Calles Blanc i Porrassa. (demolició de l'Av. Góngora)
3. Atesa la facultat de què gaudeixen les entitats locals, d'establir en l'exercici de les seves competències aquells pactes que tinguin per convenients sempre que no siguin contraris a l'interès públic, a l'ordenament jurídic, o als principis de bona adminstracón, sent interès de l'Ajuntament de Calviá executar exclusivament les obres de remodelació del carrer Góngora previstes en la Memòria del Projecte de Compensació aprovat, l'Ajuntament de Calvià i PROMOCIONS VISTARGA, SA van signar el 24.11.2022 un Conveni de Reordenació de l'Av. Góngora, renunciant expressament a realitzar les obres de remodelació de l'Av. de Palmeres, per la qual cosa la quantia total prevista en el referit Projecte que s'ha determinat anteriorment (1.875.799,29 €) es destinava íntegrament a la remodelació del carrer Góngora, de manera que la remodelació de l'Av. Palmeres seria realitzada a costa de l'Ajuntament o per qui aquest tingui per convenient, però en cap cas podrà exigir-se-li ni el seu pagament ni la seva execució a Promocions Vistarga, S.L.
Aquest conveni, subscrit el 24.11.2022, dividia l'execució d'obra en dues fases. La primera fase corresponent al tram nord, es va recepcionar parcialment el 8 de maig de 2023, amb un cost en PEM de 923.477,21 Euros, quedant 952.322,08 euros per al tram sud. No obstant això, les obres de la segona fase, que en prinicipio eren de demolició i renaturalització del terreny i haurien d'haver-se iniciat a continuació, es van suspendre temporalment en diverses ocasions amb vista a la presentació d'un nou projecte de la fase II, que ha estat informat favorablement el 9.10.24, i les principals actuacions del qual són les següents:
1. Supressió de dos carrils de circulació, quedant una sola calçada d'un sol carril per sentit.
2. Pavimentació de la calçada i senyalització.
3. Condicionament de la franja d'estacionament en via pública.
4. Reconstrucció de vorera existent i adaptació a l'Ordre TMA d'accessibilitat.
5. Retirada de superfícies d'aglomerat en marge oest i execució de nou itinerari per als vianants de 4 m d'amplària amb materials granulars.
6. Construcció nou carril segregat i a distint nivell per a vehicles de mobilitat per als vianants.
7. Plantació de nou arbrat i instal·lació de xarxa de reg amb aigua regenerada.
8. Nova xarxa d'enllumenat i lluminàries per a vial i itineraris per als vianants i de VPM.
FONAMENTS DE DRET:
L'objecte de la modificació de la fase II del conveni que se sotmet a aprovació el constitueix l'execució i pagament per part de Promocions Vistarga, S.L. del ¨Projecte de Reordenació de l'Avinguda Góngora de Magaluf¨, redactat pel ICCP Carlos Garau Fullana al setembre 2024, el resum del qual constitueix el document adjunt que forma part inseparable del conveni.
La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, en el seu Capítol VI, regula els convenis, definint-los, en el seu article 47, com a acords amb efectes jurídics adoptats per les Administracions Públiques amb subjectes de dret privat per a un fi comú, no podent tenir per objecte prestacions pròpies dels contractes. En l'article 48, regula els requisits de validesa i eficàcia dels convenis, establint que la celebració de convenis amb subjectes de dret privat no suposa una cessió de la titularitat de la competència. De la mateixa forma que la seva subscripció ha de millorar l'eficiència de la gestió pública, facilitant la utilitat pública i complir amb la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. La forma de perfecció dels convenis és el consentiment de les parts. En el seu article 49 estableix el contingut dels convenis, el que s'instrumenta mitjançant el present document.
D'acord amb el que es disposa en el paràgraf tercer del punt 1 de l'art. 47 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, els convenis no poden tenir per objecte prestacions pròpies dels contractes. En el present conveni, no existeix contraprestació econòmica cap municipal, per la qual cosa està exclòs de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 204/23/UE, de 26 de febrer de 2014, en aplicació del que es disposa en el seu article 6.2.
D'altra banda, la Disposició Addicional Segona, 9, in fini, de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE, de 26 de febrer de 2014, atorga competències a l'Alcaldia per a l'adquisició de drets a favor del municipi, quan es donin les condicions assenyalades en el mateix i que es compleixen en aquest supòsit concret; atribució que resulta delegable en els termes del punt 3 de l'article 21 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, la qual cosa es va dur a terme a favor del representant de l'Administració que intervé mitjançant resolució de 23 de novembre de 2023.
La utilització ja reordenada del carrer Góngora serà lliure, pública i gratuïta per part dels ciutadans únicament des de la recepció per part de l'Ajuntament (mai abans) en els termes dels articles 125.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears i 75.1. a) i 76 del RD 1372/1986, de 13 de juny que aprova el Reglament de Béns de les Entitats Locals. En cap cas, Promocions Vistarga S.L., per raó del conveni que se sotmet a aprovació, ostentarà cap dret d'ús privatiu o especial no normal del domini públic a què es refereix aquest conveni.
Prèviament a l'inici de les obres de la fase II, s'estendrà una acta de replanteig d'aquestes, que serà subscrita per la supervisió d'obra i un representant de Promocions Vistarga S.L. L'inici de les obres tindrà lloc, com a màxim, 72 hores després de la subscripció de l'acta de replanteig assenyalada en el paràgraf precedent, tenint una durada d'execució màxima de dotze (12) mesos.
De conformitat amb els art. 98.3 de la LUIB, i 5.e) del TRLSRV, l'aprovació inicial del Conveni per a la Reordenació de l'Avinguda Góngora de Magaluf, es va sotmetre a informació pública per un període mínim d'un mes (BOIB núm. 156, d'1 de desembre de 2022) de manera que la seva modificació parcial, igualment ha de sotmetre's a aquest període d'informació pública. Quant a les obres contemplades en la fase 2, haurà d'establir prèviament un període d'informació pública d'un termini mínim d'un mes, i anunciar-lo en la web o punt d'accés i en el Butlletí Oficial dels illes Balears.
En compliment del que es disposa per l'art. 5e) R.D.Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació Urbana, que proclama el dret de tots els ciutadans a “e)Participar efectivament en els procediments d'elaboració i aprovació de qualssevol instruments d'ordenació del territori o d'ordenació i execució urbanístiques i de la seva avaluació ambiental mitjançant la formulació d'al·legacions, observacions, propostes, reclamacions i queixes i a obtenir de l'Administració una resposta motivada, conforme a la legislació reguladora del règim jurídic d'aquesta Administració i del procediment de què es tracti”, procedeix sotmetre a informació pública la nova configuració de la fase II c. Gongora (UA-MG/08). Si no es presentessin al·legacions en tal període, s'entendrà definitivament aprovades les noves obres contemplades en la fase II.
Quant a la competència per a la seva aprovació, l'article 22. c) de la la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, correspon al Ple l'aprovació inicial del planejament general i l'aprovació que posi fi a la tramitació municipal dels plans i altres instruments d'ordenació prevists en la legislació urbanística, així com els convenis que tinguin per objecte l'alteració de qualssevol d'aquests instruments. Atès que Atès que el present Conveni no comporta cap alteració de Planejament, hem d'acudir a l'article 21.1j) de, segons el qual, correspon a l'Alcalde j) Les aprovacions dels instruments de planejament de desenvolupament del planejament general no expressament atribuïdes al Ple, així com la dels instruments de gestió urbanística i dels projectes d'urbanització.” Aquesta atribució es va delegar en la Junta de Govern Local segons Decret d'alcaldia de 17 d'octubre de 2023.
A la vista de l'exposat, atesa la facultat de què gaudeixen les entitats locals, en l'exercici de les seves competències, per a establir aquells pactes que tinguin per convenients, sempre que no siguin contraris a l'interès públic, a l'ordenament jurídic o als principis de bona administració, s'eleva a Junta de Govern Local la següent PROPOSTA D'ACORD:
Primer. APROVAR inicialment la modificació de la fase II del conveni subscrit per a la reordenació del carrer góngora de Magaluf.
Segon. SOTMETRE aquesta modificació a INFORMACIÓ PÚBLICA per un període d'un mes, les noves actuacions previstes en segona fase del conveni, que podran consultar-se en la web municipal, accedint al projecte subscrit pel ICCP, D.Carlos Garau Fullana de setembre 2024, disponible en el següent enllaç:
https://www.calvia.com/ca/arees-municipals/urbanisme/planejament-en-tramitacio
Tercer. ANUNCIAR l'acord que s'adopti en el Butlletí Oficial dels illes Balears i en la web municipal, així com el punt d'accés electrònic oficial corresponent al projecte de conveni i annexos, per a la seva consulta.
Quart. NOTIFICAR l'acord aprovat a PROMOCIONS VISTARGA, S.L., i donar compte del mateix a les Àrees municipals de Vies i Obres, i Medi Ambient.
Calvià, en data de signatura electrònica (15 d'octubre de 2024)
El lletrat dels Serveis Jurídics Bartolomé Pomar
VºBº La directora d'Urbanisme i Planejament María de la Mar Colomar
Vist l'anterior informe-proposta, elevi's a Junta de Govern Local per a la seva aprovació,
El tinent d'alcalde delegat d'Habitatge, Urbanisme, Planejament i Patrimoni Jaime Bujosa Arbona Per delegació de l'Alcaldia de 21 de novembre 2023.