Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
AGÈNCIA DE DESENVOLUPAMENT REGIONAL DE LES ILLES BALEARS (ADR)
Núm. 733239
Resolució del president de l’Agència de Desenvolupament Regional de les Illes Balears per la qual s’aprova la convocatòria per als anys 2024 i 2025 d’ajuts a la microempresa, petita i mitjana empresa de caràcter industrial de les Illes Balears que tenguin aprovades operacions financeres avalades per una Societat de Garantia Recíproca, per cobrir les despeses financeres d’operacions de finançament d’inversions productives
La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria, estableix en l'article 5 que l'Administració ha d'adoptar programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial, millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat a la indústria, amb una atenció especial a les empreses de petita i mitjana dimensió.
La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'Indústria de les Illes Balears, estableix, en l'article 9, les actuacions en matèria de política industrial. Concretament, diu: «En general, i en el marc de les seves competències, la comunitat autònoma de les Illes Balears ha de dur a terme una política adequada de promoció i modernització industrial, a fi de contribuir al desenvolupament d'un model econòmic de creixement sostenible que permeti avançar en competitivitat, productivitat, solidaritat i equilibri territorial, per afavorir la innovació i el creixement empresarial i provocant la creació d'ocupació de qualitat».
Fruit d'aquesta Llei, la Direcció General de Política Industrial va elaborar el Pla Estratègic Industrial 2018-2025, que vol potenciar el desenvolupament de l'activitat industrial i augmentar-ne els paràmetres de productivitat, competitivitat i qualitat.
El Pla té set línies d'acció:
1. Acceleració tecnològica, modernització i innovació.
2. Finançament i millora de l'entorn institucional.
3. Formació en capital humà i ocupació de qualitat.
4. Internacionalització d'empreses industrials.
5. Foment dels clústers industrials.
6. Sòl industrial, logística i recursos energètics.
7. Vigilància, seguiment i anàlisi.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir, d'acord amb l'article 30.34 de l'Estatut d'autonomia, segons la redacció que fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, les competències exclusives en matèria d'indústria, i, d'acord amb els articles 30.21 i 42, les del foment del desenvolupament econòmic i la promoció de la competència, aspectes en els quals està novament implicada l'activitat industrial.
El 31 de maig de 2024 es va aprovar mitjançant el Decret 28/2024 de 31 de maig, de modificació del Decret 6/2021, de 22 de febrer, pel qual s'aprova el text consolidat dels Estatuts de l'entitat pública empresarial Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears, la modificació de la denominació de l'entitat pública empresarial Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears continguda en els Estatuts annexats en el Decret 6/2021, que passa a ser Agència de Desenvolupament Regional de les Illes Balears (BOIB núm. 74, d'1 de juny)
L'Agència de Desenvolupament Regional de Balears (d'ara endavant, ADR Balears), ens adscrit a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, constitueix una entitat pública empresarial de les definides a la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
De conformitat amb el Decret 6/2021, de 22 de febrer, l'ADR Balears té com a objectiu genèric impulsar l'exercici de l'activitat econòmica i empresarial a les Illes Balears. Entre els seus objectius específics, es troba la promoció de la millora de la competitivitat i de la productivitat de les empreses i dels sectors empresarials de les Illes Balears.
L'article 3.2 dels Estatuts estableix que l'ADR Balears pot exercir potestats administratives vinculades amb el compliment dels seus fins, especialment en l'àmbit de l'acció del foment que, amb caràcter accessori, pugui exercir en execució de competències autonòmiques.
El 9 d'abril de 2018 es dicta la Resolució de la secretaria general de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria per la qual es publica l'Acord d'encomana de gestió a l'ADR Balears perquè dugui a terme per raons d'eficàcia el seguiment i execució del Pla Industrial de les Illes Balears 2018-2025 que correspondria a la Direcció General de Política Industrial de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria (BOIB núm. 59, de 12 de maig de 2018). Concretament, en l'apartat de «Suport a projectes industrials», s'estableix que l'ADR Balears s'ha d'encarregar de «Crear un programa d'avals tècnics i financers per a pimes tractores des de la potenciació d'ISBA a través de l'ampliació de capital i capacitat per a la concessió d'avals».
El 29 de febrer de 2020 es va efectuar per tercera vegada una convocatòria d'ajuts a la microempresa, petita i mitjana empresa industrial de les Illes Balears per cobrir les despeses financeres d'operacions de finançament d'inversions productives previstes en el Pla Estratègic Industrial 2018-2025. La situació provocada per la pandèmia va retardar les operacions d'inversió i la línia es va prorrogar fins al 2021 (BOIB núm. 135, d'1 d'agost del 2020).
L'Ordre del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 19 de març de 2024 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'indústria (BOIB núm. 40, de 23 de març de 2024), estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al foment de l'activitat industrial en l'àmbit territorial de les Illes Balears.
Aquestes subvencions estan incloses en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de dia 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril). En concret, en l'objectiu I, línia 3.2, destinada a ajuts a la microempresa, petita i mitjana empresa industrial de les Illes Balears per cobrir les despeses financeres d'operacions de finançament d'inversions productives previstes en el Pla estratègic industrial 2018-2025.
El 17 de setembre de 2024, la Direcció General del Tresor, Política financera i Patrimoni va emetre informe favorable sobre l'aplicació de l'excepció a l'ajut al cost de l'aval de la convocatòria d'ajuts esmentada, en virtut del que estableix l'article 4.1 del Decret 122/2000, d'1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les Conselleries del Govern de les Illes Balears.
El reglament (UE) núm. 2023/2831 de la comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, estableix una quantia total d'ajuts de minimis no superior a 300.000 euros per beneficiari durant qualsevol període de tres anys. Les subvencions regulades en aquesta convocatòria no constitueixen ajuts d'Estat en els termes prevists en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
El novembre de 2022, l'ADR Balears va llançar la Marca de Garantia Indústria Local Sostenible, una marca a què es poden adherir les empreses industrials de Balears que tenguin una línia activa de producció, realitzin el càlcul de la seva empremta de carboni i es comprometin a la reducció d'aquesta. Amb l'objectiu d'accelerar la reducció d'emissions s'ha d'impulsar l'adhesió a la marca, donant beneficis a les empreses adherides; en aquest cas, un percentatge més elevat de subvenció tant en l'ajut en el tipus d'interès com en el cost de l'aval.
D'acord amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'article 5 de l'Ordre del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 19 de març de 2024, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant resolució.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria 2024-2025, que s'adjunta com a annex 1, d'ajuts a la microempresa, petita i mitjana empresa de caràcter industrial de les Illes Balears que tenguin aprovades operacions financeres avalades per una Societat de Garantia Recíproca, per cobrir les despeses financeres de operacions de finançament d'inversions productives, eficiència energètica i transformació digital previstes en el Pla Estratègic Industrial 2018-2025.
2. Aprovar el model de sol·licitud d'ajut inclòs en l'annex 2, el model de memòria econòmica justificativa inclosa en l'annex 3 i el model de sol·licitud de pagament inclòs en l'annex 4.
3. Delegar a la directora gerent de l'ADR Balears l'exercici de totes les facultats i actuacions previstes a la legislació que regula les subvencions autonòmiques, a excepció de la resolució de convocatòria.
4. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que tindrà efecte l'endemà de la publicació, i comunicar-la a la Base de Dades Nacional de Subvencions.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que esgota la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant del president de l'Agència de Desenvolupament Regional de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica: 4 de novembre de 2024
El president de l'Agència de Desenvolupament Regional de les Illes Balears Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria
Primer Objecte
Aquesta convocatòria té per objecte regular, per a l'exercici de 2024 i 2025, la concessió d'ajuts a la microempresa, petita i mitjana empresa amb caràcter industrial de les Illes Balears que tenguin aprovades operacions financeres avalades per una o diverses societats de garantia recíproca de les regulades en la Llei 1/1994, d'11 de març, sobre el règim jurídic de les societats de garantia recíproca, destinades a inversions productives, eficiència energètica i transformació digital del sector industrial, amb l'objectiu de millorar el procés productiu o producte, en línia amb les actuacions del Pla Estratègic Industrial 2018-2025. Els ajuts s'han de destinar a cobrir els interessos d'aquestes operacions financeres, el cost de l'aval que formalitzin amb una societat de garantia recíproca i les despeses d'obertura i estudi de l'operació.
Les operacions financeres avalades han de disposar de:
Aval financer concedit per la societat de garantia recíproca, on la majoria dels socis partícips siguin empreses que duguin a terme l'activitat principal en el territori de les Illes Balears, o aval financer concedit per una societat de garantia recíproca a empreses industrials que duguin a terme l'activitat principal en el territori de les Illes Balears.
Tipus d'interès variable calculat com l'euríbor més un diferencial màxim del 2,5 % o tipus fix equivalent al que resulti d'aplicar un diferencial del 3 % a l'IRS (Interest rate swap) en el termini que correspongui.
Refiançament de l'operació en un import mínim del 25 % per una societat de reafiançament de les previstes en l'article 11 de la Llei 1/1994, d'11 de març, sobre el règim jurídic de les societats de garantia recíproca i que regula el Reial decret 1644/1997, de 31 d'octubre, relatiu a les normes d'autorització administrativa i els requisits de solvència de les societats de reafiançament.
Segon Beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada, i les societats civils o comunitats de béns domiciliades o que duguin a terme un projecte d'inversió per a la millora dels processos productius o de producte a les Illes Balears, que compleixin els requisits de ser microempreses, petites i mitjanes empreses (pime) que desenvolupin una activitat industrial d'algun dels epígrafs de l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) inclosos en les divisions 2, 3, 4 i 691.2 de la secció primera corresponent a activitats empresarials, així com les que estiguin incloses en el grup 162 de l'IAE i inscrites a la divisió A corresponent a establiments i activitats Industrials del Registre Integrat Industrial de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
També poden ser beneficiàries les empreses incloses al grup 504 de l'IAE de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites a la divisió B del registre integral industrial corresponent a les empreses de serveis relatius a l'activitat industrial.
2. Per acollir-se a aquests ajuts, les operacions financeres que els sol·licitants formalitzin amb les entitats de crèdit o altres fonts alternatives de finançament, incloses les finançades amb fons privats, com els fons de titulització, han de disposar necessàriament d'un aval financer concedit per una societat de garantia recíproca.
3. Es considera pime aquella que, en el moment de la sol·licitud, compleixi els requisits d'acord amb l'annex 1 del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (Reglament general d'exempció per categories), publicat en el DOUE de 26 de juny de 2014 (L 187/1 en L 187/77):
a) Que ocupa menys de 250 persones.
b) Amb un volum de negoci anual que no excedeix els 50 milions d'euros o el balanç general anual del qual no excedeix els 43 milions d'euros.
c) Que no està participada en un 25 % o més del capital o dels drets de vot per altres empreses o grups d'empreses que no compleixen els requisits.
A la categoria de pime es considera petita empresa la que tengui menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no supera la quantia de 10.000.000 d'euros.
D'altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que tengui menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superi la quantia de 2.000.000 d'euros.
4. Els beneficiaris d'aquesta convocatòria poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts o altres incentius en matèria d'indústria convocats per la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, per la mateixa inversió de procés de millora productiva o producte, quan així s'estableixi en la convocatòria corresponent.
5. A més, totes les persones o entitats que sol·licitin aquests ajuts han de complir els requisits següents:
a) Tenir el centre de treball, la seu fiscal i la seva activitat principal a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social.
c) Les exigències imposades per la normativa en matèria de seguretat industrial i minera, i qualsevol altra que sigui aplicable.
d) En cas que el sol·licitant de la subvenció sigui una persona física ha d'estar inscrita en el règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent.
e) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen als punts novè i desè d'aquesta convocatòria
6. Queden excloses:
a) Els beneficiaris d'ajuts per la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 22 de febrer de 2024 per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per als anys 2024 i 2025 a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions de obertura i estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca per operacions de finançament de liquiditat i d'inversions productives i en innovació, que pot ser objecte de cofinançament a càrrec del Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears, (BOIB núm. 30, de 29 de febrer de 2024), no poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts que regula aquesta convocatòria per una mateixa operació de finançament o projecte d'inversió.
b) Les persones físiques o jurídiques que superin els paràmetres de la condició de pime segons els requisits especificats en el punt 2.3 d'aquesta convocatòria.
c) Les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització on la participació d'aquests ens sigui majoritària.
d) No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en què es doni alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; tampoc poden tenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que hagin estat sancionats d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones, o per l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
e) Qui es trobi en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
f) Les unions temporals d'empreses (UTE).
g)Les empreses en crisi. Tenen consideració d'empresa en crisi quan concorre alguna de les circumstàncies establertes en l'article 2, apartat 18 del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014.
Tercer Actuacions subvencionables
1. Són susceptibles de subvenció les despeses de finançament de les actuacions d'inversió productiva, d'inversions en eficiència energètica i d'inversions en transformació digital del sector industrial per a la millora dels processos industrials i les destinades a millorar la sostenibilitat, la digitalització i la competitivitat de l'empresa.
2. Els centres de treball on es produeixin les inversions productives han d'estar ubicats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Es consideren subvencionables les despeses suportades com a conseqüència d'operacions de finançament d'inversions formalitzades en el període que va des de l'1 de gener del 2024 fins al darrer dia de termini per presentar les sol·licituds, d'acord amb l'apartat desè de les bases d'aquesta convocatòria.
Quart Concurrència de subvencions
1. Els beneficiaris d'aquesta convocatòria no poden ser beneficiaris simultàniament d'altres ajuts pel mateix concepte i objecte de subvenció.
2. L'import dels ajuts o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat objecte de la convocatòria que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.
3. Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estaran sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, que determina en l'article 3.2 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals
Cinquè Quantia dels ajuts
Inicialment, es destinen a aquesta convocatòria 500.000,00 euros a càrrec del capítol IV dels pressupostos de l'ADR Balears 2024-2025, amb els imports següents:
a) Ajuts per cobrir els interessos
b) Ajuts per cobrir el cost de l'aval de la Societat de garantia recíproca
c) Ajuts per cobrir les despeses d'obertura i estudi
La quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut per beneficiari, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres, és de:
- 300.000 euros per a les operacions formalitzades de l'1 de gener de 2024 al 31 de desembre de 2024
- 300.000 euros per a les operacions formalitzades de l'1 de gener de 2024 a l'1 d'octubre de 2025
Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, del que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015.
Aquesta ampliació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar les sol·licituds s'ampliï i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de manera expressa.
Sisè Ajuts per cobrir els interessos
1. L'import de cada ajut ha de ser l'equivalent a tres punts percentuals d'interessos durant els cinc primers anys de l'operació. Tot i això, quan el tipus d'interès nominal de l'operació sigui inferior al 3 %, l'import de l'ajut s'ha de reduir proporcionalment.
2. En cas que l'empresa sol·licitant estigui adherida al programa ILS – Indústria Local Sostenible, gestionat per l'ADR Balears, l'import de l'ajut ha de ser l'equivalent a tres punts percentuals d'interessos durant els set anys de l'operació.
3. En l'annex 5 d'aquesta convocatòria s'especifica l'import equivalent dels ajuts establerts en els apartats anteriors, per cada 1.000 euros de préstec, segons diferents modalitats de termini.
Els ajuts així determinats s'han d'aplicar, malgrat que l'operació no s'ajusti estrictament a l'estructura d'amortització i liquidació de quotes amb la qual s'han calculat els ajuts de l'annex 5 indicat. En cas que el termini d'amortització o de carència de l'operació superi el de les modalitats establertes a l'annex 5 s'ha d'aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.
Les operacions objecte d'aquests ajuts per cobrir els interessos s'han de formalitzar en la modalitat de préstec. Queden expressament excloses les operacions formalitzades en pòlissa de crèdit i els préstecs de durada inferior als tres anys. En cap cas, la novació o la reestructuració posterior de l'operació financera avalada, amb l'establiment de terminis més dilatats en el temps, no pot suposar un augment de l'ajut concedit.
4. La quantia màxima de préstec sobre la qual s'ha de calcular l'ajut ha de ser de 300.000 euros per beneficiari, amb el màxim de set anys de termini per operació, amb independència que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o el import finançat pugui superar aquesta xifra.
5. En cas que, per l'evolució en el temps del mercat de tipus d'interès, el cost financer de l'operació de finançament, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, sigui inferior a la quantia de l'ajut, el beneficiari ha de reintegrar l'excés de l'ajut.
Setè Ajuts per cobrir el cost de l'aval, i les despeses d'obertura i estudi
1. L'import de l'ajut per cobrir el cost de l'aval de les operacions financeres d'inversions productives ha de cobrir com a màxim el 100 % del cost de l'aval els primers cinc anys de l'operació original, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval.
2. En cas que l'empresa sol·licitant estigui adherida al programa ILS – Indústria Local Sostenible, l'import de l'ajut per cobrir el cost de l'aval de les operacions financeres d'inversions productives pot cobrir el 100 % del cost de l'aval els set anys de l'operació original, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval.
3. L'import dels ajuts al cost per cobrir les despeses d'obertura i estudi de l'operació ha de ser de l'1,5 % del principal aval. Aquesta quantia ha de cobrir tant les despeses d'obertura i estudi de l'entitat financera que atorga el préstec (0,75 %) com les de l'entitat que avala (0,75 %).
4. La quantia màxima de l'aval sobre la qual cal calcular l'ajut ha de ser de 300.000 euros per beneficiari.
5. En l'annex 5 es presenta un resum dels ajuts que es poden sol·licitar.
Vuitè Entitat col·laboradora
De conformitat amb l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i d'acord amb l'article 14 de l'Ordre del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 19 de març de 2024 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'indústria (BOIB núm. 40, de 23 de març de 2024), es designa com a entitat col·laboradora ISBA, SGR, la qual ha d'acreditar les condicions de solvència i d'eficàcia mitjançant la presentació de la documentació que s'estableixi en el conveni de col·laboració corresponent (o assenyalant l'expedient en què ja les hagués acreditat davant l'Administració autonòmica, si escau).
D'acord amb els articles 4 i 5 del Decret 122/2000, d'1 de setembre, l'Agència de Desenvolupament Regional de Balears ha de formalitzar el conveni pertinent amb la Societat de garantia recíproca designada (ISBA), i ha d'especificar la documentació justificativa que aquesta entitat ha d'enviar a l'ADR Balears i la seva periodicitat i les dades que es considerin necessàries sobre la prestació dels avals.
Entre altres funcions, l'entitat col·laboradora s'ha d'encarregar de tramitar els expedients, gestionar-los, fer-ne el seguiment, pagar l'ajut, comprovar la justificació de la inversió, comprovar el compliment de minimis i fer el seguiment de l'operació financera.
Novè Sol·licituds i forma de presentació
1. Les persones físiques o entitats interessades han de presentar les sol·licituds signades electrònicament en el termini assenyalat a la convocatòria i exclusivament de forma telemàtica, a través del tràmit telemàtic específic que s'ha de posar a disposició de l'interessat a la Seu Electrònica de la CAIB i en el web https://ADRBalears.es/#/ de l'Agència de Desenvolupament Regional (ADR Balears).
2. De conformitat amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, en cas de presentar la sol·licitud de forma presencial s'ha de requerir l'interessat perquè l'esmeni a través de la presentació electrònica. A aquests efectes, es considera data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi estat fet l'esmena.
3. Les sol·licituds es poden presentar una vegada l'interessat hagi formalitzat l'aval amb la societat de garantia recíproca.
4. La sol·licitud d'ajut implica l'autorització perquè l'ADR Balears o l'entitat col·laboradora puguin verificar les dades i afirmacions declarades per la persona o l'entitat sol·licitant, excepte en cas de denegació expressa. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats i la documentació corresponents, juntament amb la sol·licitud de l'ajut.
5. D'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits a l'Ordre de bases reguladores d'aquesta convocatòria cal requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la manca o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considera que desisteix de la petició, prèvia resolució a dictar en els termes establerts en l'article 21 de la Llei 39/2015.
6. Els sol·licitants han de presentar la documentació següent:
a) El document normalitzat de sol·licitud de subvenció d'aquesta convocatòria, el qual es troba disponible a la Seu Electrònica del CAIB i a la web d'ADR Balears.
b) Descripció de l'empresa i la seva activitat i el detall de la inversió o inversions previstes.
c) Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades segons el model CAIB.
d) Certificat de l'IAE actualitzat al moment de la sol·licitud.
e) En cas que el sol·licitant sigui una persona física, es requerirà:
· El certificat d'estar al règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent.
f)En cas que el sol·licitant sigui una persona jurídica, es requereix:
- Escriptura pública i estatuts, degudament inscrits al registre corresponent.
- Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació es pot acreditar per qualsevol forma vàlida en dret.
g) Pel que fa al DNI/NIE de la persona sol·licitant i/o de la persona que el representi, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè l'ADR Balears pugui comprovar d'ofici les seves dades d'identitat personal. En cas de denegació expressa del consentiment, cal aportar aquesta documentació.
h) Pel que fa a l'acreditació de les obligacions tributàries autonòmiques amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè l'ADR Balears pugui obtenir de l'Agència Tributària de les Illes Balears i de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
i) Quant a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, s'ha d'aportar el certificat acreditatiu del compliment d'aquesta obligació.
j) Per a ajuts d'import superior a 30.000 euros s'ha d'aportar el certificat que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
k) El certificat de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera que acrediti la data d'entrada de la sol·licitud del beneficiari de petició de l'aval sobre l'operació financera a subvencionar.
l) El contracte de l'operació financera.
m) El contracte o el document d'aval de l'operació financera.
n) Una declaració responsable, inclosa en el model normalitzat de sol·licitud, de la persona titular de l'empresa o de qui la representa legalment, amb el contingut següent:
◦ Compliment del Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre del 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.
◦ Declaració dels ajuts rebuts durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.
◦ Que no ha sol·licitat o rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionada amb l'operació financera o amb el projecte d'inversió; o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitades o rebudes.
◦ Compliment de la capacitat de representació suficient, degudament acreditada, per fer la tramitació indicada.
◦ Que, en cas de ser una persona autònoma, compleix el requisit relatiu a la no participació superior al 25 % per una o diverses empreses, o en cas contrari assenyalar que és una empresa «associada» o una empresa «vinculada» i que informa de les participacions del 25 % o més del capital social o dels drets de vot en altres empreses en els termes establerts en l'article 3 de l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014.
En cas de ser l'empresa una empresa «associada» o una empresa «vinculada», cal declarar que el grup d'empreses resultant considerat «única empresa» segueix complint els requisits per ser una pime, tal com indica la definició de l'apartat 2.3 de aquesta convocatòria.
◦ Que la persona o entitat beneficiària no està sotmesa a cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre l'ajut segons la legislació vigent i que el sol·licitant no ha estat sancionat o condemnat per resolució administrativa o sentència judicial ferma per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.
◦ Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat, l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb la Seguretat Social.
◦ Que el sol·licitant ha de dur a terme l'activitat d'inversió en un centre de Treball de la Comunitat autònoma de les Illes Balears, així com la justificació de la realització de l'activitat i el compliment dels requisits i condicions que determinen la concessió de la subvenció.
◦ Que per a ajuts d'import superior a 30.000 euros d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, compleix amb els terminis previstos en la Llei 3/2004 de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
Cal acreditar el compliment en el termini de deu dies hàbils des de la notificació de la proposta de la resolució de concessió amb el certificat que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
◦ El compliment de les condicions de la convocatòria
7. En cas que algun dels documents requerits per tramitar la subvenció ja s'hagi aportat a l'ADR Balears no cal aportar-ho de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar i no hagi patit modificacions. Excepcionalment, si l'ADR Balears no pot obtenir els documents esmentats, pot sol·licitar novament la seva aportació a les persones interessades.
8. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir al sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, prèvia resolució a dictar en els termes previstos en l'article 21 de la Llei 39/2015. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena ha de ser l'establerta en l'ordre de prelació per la resolució de l'expedient.
Desè Termini de presentació de les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 1 d'octubre de 2025 o fins al possible esgotament, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
2. Si s'esgota el crèdit destinat a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la corresponent publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del president de l'ADR Balears.
Onzè Procediment per a la concessió de les subvencions
1. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent (rigorós ordre d'entrada), encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'esgoti el crèdit destinat a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins del termini, segons l'article 6.8.a de l'Ordre 9/2024 del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.
2. En cas de presentació d'una nova sol·licitud o documentació complementària a la sol·licitud original que suposi l'esmena de la sol·licitud ja presentada, tot això abans del requeriment formal per part d'ADR Balears, la data a l'ordre de prelació dels expedients ha de ser la de la nova sol·licitud registrada.
3. En cas que dins de l'expedient no consti la documentació que es requereix o hi hagi deficiències en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, i una vegada que s'hagi requerit d'acord amb l'apartat 9.9, la data de presentació de l'esmena ha d'establir l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
4. Una vegada els tècnics d'ADR Balears hagin determinat que les sol·licituds estan completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, la directora gerent d'ADR Balears ha d'emetre una proposta de resolució provisional, la qual s'ha de notificar als interessats perquè en el termini màxim de deu dies puguin al·legar el que considerin oportú.
Posteriorment, la directora gerent de l'ADR Balears ha d'emetre la proposta de resolució definitiva en què s'ha de motivar si s'estimen o no les al·legacions presentades.
Dotzè Instrucció del procediment, resolució i notificació
1. Correspon a l'ADR Balears la instrucció i ordenació del procediment. La directora gerent de l'ADR Balears ha emetre les propostes de resolució.
2. L'òrgan competent per dictar les resolucions d'aprovació o denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria és el president de l'ADR Balears o la persona en qui les delegui.
3. En les resolucions de concessió s'ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.
4. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix l'Administració.
5. El president d'ADR Balears, o la persona en qui el delegui, ha d'ordenar el pagament de la subvenció una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'ha presentat tota la documentació establerta a l'apartat catorzè de la convocatòria.
6. Les notificacions de les resolucions s'han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015.
7. La resolució del president d'ADR Balears esgota la via administrativa i contra aquesta es pot interposar recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la notificació.
Tretzè Comissió de Seguiment
1. La Comissió de seguiment és l'encarregada d'informar i d'interpretar qüestions relatives a la Convocatòria, així com dur a terme la coordinació entre les parts. Està formada pels membres següents:
a) Presidenta: la directora general d'Indústria i Polígons Industrials.
b) Secretària: la cap del Servei d'Indústria i Sostenibilitat d'ADR Balears.
c) Vocals:
La gerent d'ADR Balears.
- Un o una representant de la Societat de Garantia Recíproca.
- Un o una representant de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.
- Un o una representant d'ADR Balears.
En cas d'absència del president o de la secretària, ha d'actuar com a suplent la gerent d'ADR Balears.
2. La Comissió de seguiment s'ha de reunir periòdicament, sempre que el president o presidenta convoqui els seus membres.
Catorzè Justificació de l'aplicació dels fons de les operacions de finançament d'inversions productives
Les persones o entitats beneficiàries han de justificar davant l'òrgan instructor, en el tràmit creat a la Seu Electrònica de la CAIB, l'aplicació dels fons a la inversió, amb els documents següents:
1. La declaració responsable de la persona titular de l'empresa, o de qui la representi legalment o voluntàriament, d'haver aplicat els fons percebuts de l'operació financera a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir-la i haver dut a terme les activitats per a les que es va sol·licitar.
2. La memòria de les activitats dutes a terme en el projecte d'inversió pel qual s'hagi autoritzat l'operació de finançament, amb el desglossament de cada despesa que s'hagi generat. Quan el projecte d'inversió hagi estat finançat, a més de per l'operació objecte de l'ajut, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'ha de fer constar la quantia, la procedència i l'aplicació d'aquests fons.
3. La memòria econòmica (annex 3) justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d'incloure:
a) Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. No s'hi poden incloure com a despeses per justificar l'operació els costos derivats de l'operació de finançament ni de l'aval.
b) Factures o altres documents amb valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, amb una antiguitat no superior als sis mesos des de la data de formalització de l'aval, que justifiquin les despeses incloses a la memòria del punt 2 anterior. Tot i això, la Comissió de Seguiment pot autoritzar l'acreditació de la inversió mitjançant factures emeses fora d'aquest període. En el cas de treballs duts a terme per la mateixa empresa per immobilitzar-los, s'ha d'expedir la factura corresponent en els termes que estableix la normativa de l'IVA.
c) Els justificants de pagament de les despeses efectuades, que s'han d'acreditar de la manera següent:
1r Còpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament.
2n Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajut.
3r En el cas de compravenda d'immobles, amb l'escriptura pública degudament registrada, en la qual consti el pagament efectuat.
4. Certificat emès per la Societat de Garantia Recíproca que avali la correcta justificació dels fons percebuts
El beneficiari té sis mesos des de la resolució de la concessió de l'ajut per efectuar la justificació davant l'òrgan instructor. En tot cas, la data màxima de justificació és el dia 15 de novembre del 2025.
En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual va ser concedida la subvenció, aquesta s'ha de minorar proporcionalment.
No justificar l'execució de la inversió almenys en un 50 % de la quantia finançada mitjançant l'operació financera o la manca de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució de concessió, la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de què estableix la norma determinen l'inici del procediment de revocació total de la subvenció.
Quinzè Pagament
1. ADR Balears durà a terme el pagament de l'ajuda directament a l'entitat col·laboradora, perquè sigui aquesta qui l'aboni en el seu nom a les persones i empreses beneficiàries, prèviament comprovada l'execució de l'actuació i presentada tota la documentació establerta en l'apartat catorzè.
2. El pagament s'ha de fer una vegada, com a bestreta. D'acord amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, el Consell de Govern en la sessió de dia 25 d'octubre de 2024 adoptà l'Acord pel qual s'atorga al conseller d'Empresa, Ocupació i Energia l'autorització prèvia per exercir la competència per autoritzar, sense exigència de garantia, el pagament anticipat fins un màxim del 100% de l'import dels ajuts per cobrir els interessos, el cost de l'aval que formalitzin amb una societat de garantia recíproca i les comissions d'obertura i estudi per a operacions de finançament d'inversions productives.
3. L'entitat col·laboradora, en cas que el beneficiari no hagi abonat el pagament de la comissió d'estudi i el cost de l'aval de l'operació de finançament, pot compensar l'import de la factura del cost de l'aval i la comissió d'estudi del beneficiari fins a l'import de l'ajut per cobrir el cost de l'aval i la comissió d'estudi.
4. Les persones beneficiàries han de presentar el formulari de sol·licitud de pagament, d'acord amb el model normalitzat (annex 4) adreçat a ADR Balears.
5. Les sol·licituds de pagament s'han de presentar correctament emplenades a través del tràmit de Seu Electrònica de la CAIB o a qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
6. Des de la notificació de la resolució de justificació s'estableix un termini màxim de dos mesos perquè l'entitat col·laboradora realitzi el pagament al beneficiari.
7. L'entitat col·laboradora ha de remetre mensualment a l'ADR Balears un compte amb el llistat de les despeses d'obertura i d'estudi, cost de l'aval i ajuts al tipus d'interès corresponents a cada beneficiari. Un cop tancat el termini de justificació previst en l'apartat 14, i sempre abans del tancament de l'exercici, l'entitat col·laboradora ha de remetre un compte final amb el detall de tots els expedients i les despeses d'obertura i estudi, cost de l'aval i ajuts al tipus d'interès de cadascun dels expedients.
Amb aquests efectes, l'ADR Balears ha de remetre a l'entitat col·laboradora, mes a mes els fons dels expedients justificats i una vegada dictada la resolució de justificació i pagament, l'entitat col·laboradora disposa de dos mesos per realitzar el pagament al beneficiari.
8. Compte justificatiu.
L'entitat col·laboradora ha de presentar a ADR Balears a la finalització de l'operació de finançament o del tram objecte de l'ajut, la següent documentació:
- Certificat acreditatiu del compliment de la operació financera en els termes establerts en la concessió de l'ajut.
- Declaració responsable de l'entitat col·laboradora que el cost financer de l'operació abonada pel beneficiari a l'entitat financera ha estat superior a l'ajuda atorgada.
Setzè Revocació i Reintegrament de l'ajut
1. Es pot revocar totalment o parcialment l'ajut quan la persona o empresa beneficiària incompleixi totalment o parcialment les condicions establertes en l'acord de concessió, d'acord amb el que estableix l'article 20.3 del Decret 29/2011.
2. En els supòsits de cancel·lació anticipada voluntària, el beneficiari ha de reintegrar a l'ADR Balears l'ajut a la part cobrada i no meritada.
Les amortitzacions anticipades parcials, si n'hi ha, no poden ser d'una quantia inferior al 20 % del deute viu abans de l'amortització, excepte en el cas de cancel·lació.
La cancel·lació dins del termini dels dos mesos anteriors a la finalització de l'operació no es considera cancel·lació anticipada.
3. Els ajuts per despeses d'obertura i d'estudi s'han de considerar meritats amb la justificació de la inversió, per la qual cosa no s'han de reintegrar en els supòsits d'amortització parcial o cancel·lació anticipada.
4. L'entitat col·laboradora, en qualsevol moment en què es produeixi la cancel·lació de l'operació, ho ha de comunicar a l'Agència de Desenvolupament Regional (ADR Balears) perquè, si escau, es faci la resolució de revocació i reintegrament de l'ajut que es regula en aquest apartat.
Dissetè Notificacions i comunicacions
Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant de les resolucions, els requeriments d'esmena i aportació de documentació, o d'altres que afecten la sol·licitud d'ajuts acollits a aquesta convocatòria, s'han de notificar per mitjans electrònics mitjançant l'eina NOTIB. Els ajuts concedits s'han de publicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari al qual s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, tal com estableix l'article 45 de la Llei 39/2015.
Divuitè Obligacions dels beneficiaris
A més del que estableix l'Ordre del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 19 de març de 2024, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'indústria (BOIB núm. 40, de 23 de març de 2024), i l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, els beneficiaris estan obligats a:
Dur a terme l'activitat d'inversió que fonamenti la concessió de la subvenció.
Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i condicions que van determinar la concessió de la subvenció.
Acreditar davant l'ADR Balears el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.
Comunicar a l'ADR Balears si s'han sol·licitat altres ajuts per a les mateixes activitats davant de qualsevol altra administració o organisme públic o privat i, si escau, si s'han concedit i la quantia. Aquesta comunicació ha de fer-se dins del termini de tres dies des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Intervenció General de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o qualsevol altra autoritat de control.
Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable a l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts de l'Estat-Reglament (UE) 651/2014 i Reglament (UE) 1407/2013, de minimis.
Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
Dinovè Modificació de la resolució de concessió
Amb posterioritat a la resolució de concessió, i abans d'acabar el termini màxim d'execució, per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, aquestes es poden modificar d'ofici o a instància de part, sempre que la modificació no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no perjudiqui tercers i ho autoritzi l'òrgan concedent mitjançant resolució expressa de modificació.
Vintè Revocació
S'ha de revocar la concessió de la subvenció quan, posteriorment a la concessió vàlida i ajustada a dret, la persona o entitat beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o compromisos contrets a què està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió.
Vint-i-unè Reintegrament
Correspon el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat al capítol II del títol II d'aquesta Llei.
Vint-i-dosè Règim d'infraccions i sancions
L'incompliment dels requisits que determina aquesta Resolució dona lloc a aplicar el règim d'infraccions i sancions regulat en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).
Vint-i-tresè Normativa aplicable
1. La convocatòria es regeix pel que disposa aquesta Resolució i l'Ordre del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 19 de març de 2024 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'indústria (BOIB núm. 40, de 23 de març de 2024) i estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al foment de l'activitat industrial en l'àmbit territorial de les Illes Balears.
2. En tot allò que no estableix aquesta Resolució ni l'Ordre esmentada s'ha d'aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; les normes bàsiques de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, i, en matèria de procediment, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Vint-i-quatrè Protecció de dades
En compliment del que estableix la legislació vigent en matèria de protecció de dades, el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 (RGPD), les dades personals facilitades pel sol·licitant són responsabilitat de l'ADR Balears, a fi de gestionar la convocatòria de conformitat amb el que estableixen les bases d'aquest.
El tractament de dades és necessari i les persones interessades han de prestar el consentiment exprés en condició de sol·licitant.
La base jurídica que legitima aquest tractament és el consentiment atorgat en participar de forma voluntària i acceptant expressament tot el que disposa aquesta convocatòria.
Amb la finalitat descrita, les dades s'han de conservar durant el temps necessari per complir amb la finalitat per a la qual es demanen i per determinar les possibles responsabilitats que poguessin derivar-se de la finalitat, a més dels períodes establerts en la normativa d'arxius i documentació.
L'ADR Balears informa que no se cediran les dades a tercers, excepte obligació legal.
ADR Balears informa als usuaris que poden exercir els drets d'accés, rectificació, limitació, supressió, portabilitat i oposició al tractament de les seves dades de caràcter personal davant del responsable del tractament, així com la retirada del consentiment prestat. El responsable ha de facilitar un formulari adequat, a presentar a la Plaça de Son Castelló, 1, baixos, Polígon de Son Castelló (07009 Palma), o bé mitjançant l'adreça de correu electrònic dpd@adrbalears.es.
ADR Balears informa que teniu dret a presentar una reclamació davant l'AEPD si considerau que no s'ha atès convenientment l'exercici dels vostres drets (www.aepd.es).
ANNEX 2 Model de sol·licitud
TIPUS DE SOL·LICITANT
Autònom
Petita empresa
Es considera petita empresa la que té menys de 50 treballadors i/o treballadores, un volum de negoci anual o un balanç general anual que no superi els deu milions d'euros i no participa en un 25 % o més del capital o dels seus capitals drets de vot d'altres empreses que no compleixen els seus requisits per ser considerada pime, d'acord amb l'annex I del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió Europea.
Mitjana empresa
Es considera mitjana empresa la que té entre 50 i 250 treballadors i/o treballadores, un volum de negoci anual entre 10 i 50 milions d'euros o un balanç general anual entre 10 i 43 milions d'euros, i no participa en un 25 % o més del capital o dels drets de vot en altres empreses que no compleixen els requisits anteriors.
Identificació del SOL·LICITANT
Raó social
NIF empresa
Adreça postal del sol·licitant
Seleccionau una població
Codi postal del sol·licitant
Telèfon de contacte del sol·licitant
Epígraf IAE
Nom del representant legal
DNI del representant legal
Telèfon de contacte del representant legal
CANAL PREFERENT DE NOTIFICACIÓ
D'acord amb l'apartat 17 de la convocatòria, les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant s'han de realitzar per via telemàtica a l'adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant a efectes de notificació en aquest formulari de la sol·licitud.
Els avisos de la posada a disposició de la notificació a la Carpeta Ciutadana del Punt d'Accés General electrònic (La meva carpeta) s'han d'enviar a l'adreça de correu electrònic que han designat a les dades del declarant:
Adreça electrònica a efectes de notificació
Telèfon mòbil del sol·licitant o del representant
DADES DE L'OPERACIÓ FINANCERA
Nom entitat financera
Import de l'operació
Termini préstec amb l'entitat financera
Data normalització aval
Termini aval d'entitat col·laboradora, SGR (en anys)
Quantitat aval entitat col·laboradora (€)
PROJECTE D'INVERSIÓ
Finalitat de la inversió
En el moment de la sol·licitud, la vostra empresa està adherida al programa ILS? / No
PRESSUPOST DEL PROJECTE D'INVERSIÓ
Import del pressupost (IVA inclòs)
SOL·LICIT
D'acord amb la convocatòria per a l'any 2024 d'ajuts a les empreses industrials amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval per a operacions de finançament d'inversions productives, aprovada per Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, els imports corresponents per a l'operació, avalada per la societat de garantia recíproca, següent:
Sol·licit un AJUT per import de:
Amb el següent detall:
Una subvenció d'interessos, consistent en la quantitat de:
Una subvenció al cost de l'aval de la societat de garantia recíproca, consistent en la quantitat de:
Una subvenció de les despeses d'obertura i d'estudi, consistent en la quantitat de:
DECLAR
1. Que la persona o entitat sol·licitant compleix els requisits de petita o mitjana empresa, d'acord amb l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories de ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, i que compleix els requisits per ser considerada una pime.
2. Que la persona o entitat beneficiària no està subjecta a cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre l'ajut segons la legislació vigent i que el sol·licitant no ha estat sancionat o condemnat per resolució administrativa o sentència judicial ferma per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, a l'àmbit de les relacions laborals.
3. Que la persona o entitat sol·licitant ha de dur a terme l'activitat d'inversió, així com la justificació de la realització de l'activitat i el compliment dels requisits i condicions que determinin la concessió de la subvenció.
4. Que no ha sol·licitat o rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionada amb l'operació financera o amb el projecte d'inversió; o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitades o rebudes.
5. Que complesc amb el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre del 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis. Declaració de les ajudes rebudes durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.
6. Declar els ajuts rebuts durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.
7. El compliment de la capacitat de representació suficient, degudament acreditada, per fer la tramitació indicada.
8. Documentació
a) El document normalitzat de sol·licitud de subvenció d'aquesta convocatòria, que es genera en enviar la sol·licitud.
b) Descripció de l'empresa i la seva activitat, model de negoci i detall de la inversió/inversions previstes.
c) Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries segons el model CAIB.
d) Certificat de l'IAE actualitzat al moment de la sol·licitud.
e) Per a la persona jurídica es requereix:
- Escriptura pública i estatuts, degudament inscrits en el registre corresponent.
- Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació es pot acreditar per qualsevol forma vàlida en dret.
f) Pel que fa al DNI/NIE de la persona sol·licitant i/o de la persona que la representi, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè l'ADR Balears pugui comprovar d'ofici les seves dades d'identitat personal. En cas de denegació expressa del consentiment, cal aportar aquesta documentació.
g) Pel que fa a l'acreditació de les obligacions tributàries autonòmiques amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè l'ADR Balears pugui obtenir de l'Agència Tributària de les Illes Balears i de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, junt amb la sol·licitud dels ajuts.
h) Pel que fa a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, ha d'aportar el certificat acreditatiu del compliment d'aquesta obligació.
i) Per a ajuts d'import superior a 30.000 euros s'ha d'aportar el certificat que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003 de 17 de novembre.
j) El certificat de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera que acrediti la data d'entrada de la sol·licitud del beneficiari de petició de l'aval sobre l'operació financera a subvencionar.
k) El contracte de l'operació financera.
l) El contracte o el document d'aval de l'operació financera.
m) Una Declaració responsable, inclosa al model normalitzat de sol·licitud, de la persona titular de l'empresa o de qui la representa legalment, que es genera en enviar aquesta sol·licitud.
ANNEX 3 Memòria econòmica
Titular: _______________________________________________________________________________
NIF: __________________________________________________________________________________
Inversió realitzada: __________________________________________________________________
Import de la inversió realitzada: ____________________________________________________
Import d'altres ajuts: ________________________________________________________________
Llista enumerativa de despeses derivades de la inversió
Núm. ordre |
Núm. factura |
Data |
Proveïdor |
Concepte |
Base imposable factura |
IVA factura |
Import factura (IVA inclòs) |
Data de pagament |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aquesta llista correspon al cost total definitiu de la inversió realitzada, els justificants dels quals s'adjunten.
ANNEX 4 Sol·licitud de pagament
Sol·licitud de pagament de l'ajut de les despeses financeres d'operacions d'inversió avalades per una societat de garantia recíproca
Destinació: ADR Balears
CODI DIR3: A04003714
INTERESSAT:
Nom o raó social: NIF:
Representant (si és el cas): NIF/NIE:
Import total justificat (sense IVA):
DECLAR:
Que he aportat la documentació següent com a justificació de la convocatòria d'ajuts de despeses financeres d'operacions d'inversió avalades per una SGR 2024-2025
Memòria de les activitats dutes a terme al projecte d'inversió pel qual s'hagi autoritzat l'operació de finançament.
Memòria econòmica justificativa (annex 3) juntament amb:
PROTECCIÓ DE DADES PERSONALS
RESPONSABLE: ADR Balears
ADREÇA: plaça de Son Castelló 1, baixos, Polígon de Son Castelló, 07009 Palma
CONTACTE: info@adrbalears.es
WEB: www.adrbalears.es
GESTIÓ D'AJUDES DE DESPESES FINANCERES D'OPERACIONS D'INVERSIÓ
- BASE LEGÍTIMA: obligació legal (article 6.1.c) de l'RGPD).
- CATEGORIA D'INTERESSATS: sol·licitants.
- TIPOLOGIA DE DADES: dades bàsiques: nom i llinatges, telèfon, NIF, adreça postal, adreça electrònica, signatura.
- FINALITAT: tramitació d'expedients.
- CATEGORIES DELS DESTINATARIS: Agència Tributària, bancs, caixes i organismes i/o administració pública amb competència en la matèria.
- TRANSFERÈNCIES INTERNACIONALS: no es fan transferències internacionals de dades.
- MESURES TÈCNIQUES I ORGANITZATIVES: previstes als documents de Mesures per a compliment normatiu i Polítiques per a compliment de la normativa de seguretat.
- TERMINIS DE SUPRESSIÓ: durant el termini estrictament necessari per complir els preceptes esmentats anteriorment, excepte obligació legal de conservació.
Alhora, us informam que podeu contactar amb el delegat de Protecció de Dades, adreçant-vos per escrit a l'adreça de correu dpd@adrbalears.es, o al telèfon (+34) 971 17 61 61.
EXERCICI DE DRETS
L'AGÈNCIA DE DESENVOLUPAMENT REGIONAL DE BALEARS informa als usuaris que poden exercir els drets d'accés, rectificació, limitació, supressió, portabilitat i oposició al tractament de les dades de caràcter personal davant del responsable del tractament, així com la retirada del consentiment prestat. El responsable ha de facilitar un formulari adequat, a presentar a l'adreça a dalt indicada, o bé mitjançant l'adreça de correu electrònic.
ADR BALEARS us informa que teniu dret a presentar una reclamació davant l'AEPD si considereu que no s'ha atès convenientment l'exercici dels vostres drets (www.aepd.es).
____________________________________, _______ d' _____________________________________ de 2024
Sign aquest document a efectes de justificar la convocatòria d'ajut de xecs de consultoria per a la competitivitat industrial de les Illes Balears per a l'any 2024 i sol·licitar el pagament de la subvenció concedida.
ANNEX 5 Resum del tipus d'ajuts
Beneficiari |
Quantia màxima nominal operació financera |
Cost de l'aval |
Cost del tipus d'interès |
Comissió d'estudi |
Comissió d'obertura |
Micro i pimes industrials |
300.000 € |
Anualitats 1 a 5: 100 % cost de l'aval amb el límit de l'1,25 % sobre l'import de l'aval. |
L'import equivalent al 3 % del tipus d'interès durant els 5 anys de l'operació de finançament. |
Equivalent al 0,75 % |
Equivalent al 0,75 % |
Micro i pimes industrials adherides al programa ILS |
300.000 € |
Anualitats 1 a 7: 100 % cost de l'aval amb el límit de l'1,25 % sobre l'import de l'aval. |
L'import equivalent al 3% del tipus d'interès durant els 7 anys de l'operació de finançament. |
Equivalent al 0,75 % |
Equivalent al 0,75 % |
Import de l'ajut cada 1.000 euros. Bonificació d'interessos del 3 % durant els primers 5 anys d'operació o els 7 anys d'operació
3 anys/0 mancança |
46,95 € |
5 anys/0 mancança |
78,14 € |
5 anys/1 mancança |
92,43 € |
7 anys/0 mancança |
109,97 € |
7 anys/1 mancança |
123,99 € |