Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 731940
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aprova la convocatòria perquè els ajuntaments deleguin a l’Escola Balear d’Administració Pública les competències per dur a terme el procés unificat de selecció per cobrir les vacants de la categoria de policia dels cossos de la policia local i les places de policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Govern de les Illes Balears té la voluntat d'agilitar els processos de selecció de policia local de les Illes Balears; així es posa de manifest en la modificació que es va dur a terme del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, i en l'article 188 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears.

2. Diversos ajuntaments de les Illes Balears, alguns dels quals estan tramitant l'aprovació de l'oferta pública d'ocupació, han manifestat a la conselleria competent en matèria de coordinació policial la intenció de participar en el procés unificat per a la selecció per cobrir places vacants dels cossos de policia local.

3. La necessitat i la urgència de donar una resposta als requeriments dels ajuntaments de les Illes Balears amb manca d'efectius policials, fa necessari iniciar el procediment unificat de selecció esmentat i atorgar la possibilitat a les entitats locals de delegar les competències necessàries per dur-ho a terme si en el termini que indica aquesta Resolució han aprovat l'oferta d'ocupació pública.

Fonaments de dret

1. L'article 148.1.22 de la Constitució espanyola atribueix a les comunitats autònomes la coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.

2. L'article 30.19 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva en matèria de coordinació i la resta de facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.

3. La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, regula, entre d'altres qüestions, diversos aspectes fonamentals relatius als principis bàsics d'actuació, a l'organització i a les funcions de les policies locals, que constitueixen el marc d'actuació de la Comunitat Autònoma en aquesta matèria.

4. La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i la resta de legislació concordant, estableix l'àmbit de les competències pròpies i delegades dels municipis, i els atribueix, entre d'altres, competències en matèria de policia local, seguretat en llocs públics, ordenació del trànsit de vehicles a les vies urbanes i d'altres competències determinades en la legislació estatal i autonòmica en matèries corresponents a l'àmbit de policia.

Així també, la Llei 7/1985 estableix que és competència de cada corporació local la selecció dels funcionaris, excepte els funcionaris amb habilitació de caràcter nacional.

5. L'article 58 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, estableix que, en el marc de la normativa vigent i respectant la voluntat de les entitats afectades, per raons d'eficàcia, eficiència i economia, i a fi de prestar un servei millor a la ciutadania, l'Administració autonòmica de les Illes Balears, els consells insulars, els ajuntaments i la resta d'entitats locals de les Illes Balears es poden transferir i delegar, uns amb els altres, competències, i encomanar la gestió ordinària dels serveis, sempre amb respecte als àmbits competencials respectius.

6. L'article 30.1 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, disposa que correspon als ajuntaments la competència per a la selecció de nou ingrés, la promoció i la mobilitat del personal dels cossos de policia local i dels policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, d'acord amb les previsions de les ofertes anuals d'ocupació pública corresponents.

El segon apartat del mateix article disposa que corresponen al Govern de les Illes Balears les competències sobre la formació de la capacitació professional per complir les tasques pròpies dels cossos de policial local i dels policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local; la determinació de les bases i els programes mínims a què s'han d'ajustar les convocatòries que aprovin els ajuntaments per als processos selectius d'accés, la provisió de llocs de treball i la promoció, així com la coordinació de la mobilitat entre els diversos cossos de policia local o entre els policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local.

El tercer apartat de l'article 30 estableix que els ajuntaments poden encomanar al Govern de les Illes Balears la convocatòria i l'execució dels processos selectius.

7. El Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears (BOIB núm. 78, de 16 de juny) validat mitjançant l'Acord del Ple del Parlament de les Illes Balears de 13 de juny de 2022 (BOIB núm. 86, de 2 de juliol), amb l'objecte d'agilitar els processos selectius, en la disposició final dotzena modificà, entre d'altres, l'article 188 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, i hi afegeix un nou article, el 188 bis.

8. En el marc de la cooperació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb els ajuntaments, l'article 188 del Decret 40/2019 desplega l'article 30.3 de la Llei 4/2013 i regula l'assumpció de la convocatòria de les places vacants i la realització dels processos selectius per delegació de l'ajuntament corresponent en favor de la consellera competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP).

Aquest article estableix que la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l'EBAP, pot iniciar d'ofici el procediment per a la gestió dels processos selectius per cobrir vacants de la categoria de policia dels cossos de la policia local i les places de policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, mitjançant una convocatòria.

9. L'apartat 3 de l'article 188 estableix que les entitats locals podran delegar a la conselleria competent en matèria de policies locals la competència per a la convocatòria i la gestió de tot o part dels processos selectius, i que serà requisit per a la delegació que els ajuntaments hagin aprovat la seva oferta pública abans de l'1 de juliol i que abans de l'1 de juny hagin comunicat a l'EBAP la intenció de delegar aquesta competència.

L'article 188.1 bis estableix que s'ha de publicar una única convocatòria de totes les places, i atesa la necessitat dels ajuntaments de disposar d'efectius al més aviat possible i la necessitat de l'EBAP d'organitzar i planificar el procés unificat, s'ha decidit avançar els tràmits a l'inici de l'any 2025.

Per aquests motius, i atès que alguns dels ajuntaments preveuen que no hauran pogut aprovar l'oferta publica fins a finals de gener de 2025, es permet en aquests casos que la delegació de competències estigui condicionada a l'aprovació i la comunicació a l'EBAP de l'oferta pública fins a la data màxima del 6 de febrer de 2025.

10. El Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, ha modificat la Llei 4/2013, de 17 de juliol, i ha introduït un apartat 5 a la disposició addicional tercera, en el qual s'estableix que en els processos unificats convocats en virtut del que preveu l'article 188 bis del Decret 40/2019, de 24 de maig, el nombre de places que han de ser cobertes per dones s'aplica a les places convocades per cada ajuntament, sempre que en convoqui més de tres.

Així mateix, el nou apartat preveu que les places que s'han de cobrir amb dones s'han d'establir en les bases de la convocatòria del procés selectiu i s'han d'ajustar als criteris que disposa la normativa de coordinació de policies locals. El percentatge de places de reserva per a dones, amb independència del que preveuen els plans d'igualtat dels ajuntaments participants, s'ha de fixar tenint en compte la mitjana aritmètica de funcionàries dones que hi ha en els ajuntaments que deleguen la competència i l'objectiu perseguit, i que en cap cas el percentatge de reserva no pot ser superior al 40 % de les places convocades per cada ajuntament ni inferior al 25 %.

Això implica un canvi substancial en relació amb els processos unificats anteriors, en els quals es fixava la reserva de places per a dones tenint en compte el que s'establia en els plans d'igualtat dels ajuntaments participants. Ara, amb la modificació esmentada, únicament s'ha de tenir en compte el contingut de la plantilla de cada ajuntament desagregat per sexe.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Iniciar el procediment de procés unificat de selecció per cobrir les places vacants de la categoria de policia dels cossos de policia local i les places de policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, mitjançant una convocatòria.

2. Convocar els ajuntaments de les Illes Balears interessats a participar en el procés unificat perquè deleguin a la consellera de Presidència i Administracions Públiques, a través de l‘EBAP, l'execució d'aquest procés, d'acord amb els termes que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. La delegació de competències realitzada pels ajuntaments ha d'estar aprovada, publicada i comunicada a l'EBAP abans del 20 de desembre de 2024. En el cas que en aquesta data l'ajuntament no hagi aprovat l'oferta pública, la delegació de competències es farà condicionada a dur a terme l'aprovació, publicació i comunicació a l'EBAP de l'oferta pública d'ocupació fins a la data màxima del 6 de febrer de 2025. Si no es compleix aquesta condició, l'EBAP no acceptarà la delegació i la convocatòria del procés selectiu no podrà incloure les places delegades per aquest ajuntament.

4. Aprovar el model de sol·licitud de participació en aquest procediment segons el model que estableix l'annex 2.

5. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 4 de novembre de 2024)

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX 1

1. Les entitats locals interessades a participar en el procés unificat de selecció han de delegar la gestió del procés selectiu de la categoria de policia dels cossos de la policia local i les places de policies als ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local en favor de la consellera competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l'EBAP. Aquesta delegació s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les competències que s'han de delegar a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant l'EBAP, són:

a) Aprovar les bases i la gestió del procés selectiu, que serà únic per a cada illa. La delegació inclou les competències per adoptar les resolucions necessàries per dur a terme la convocatòria i aprovar-ne les bases i el procés selectiu, sense que suposi l'alteració de la titularitat de la competència atribuïda a cada ajuntament.

b) Dur a terme tots els actes materials i jurídics que integren el procediment d'oposició segons les bases de la convocatòria i les normes sobre policies locals i funció pública aplicables.

Aquests actes són, com a mínim, els següents:

• Recepcionar i gestionar les sol·licituds de participació i la documentació acreditativa del compliment dels requisits exigits en la convocatòria, així com el cobrament de les taxes que es preveuen en la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

• Elaborar les resolucions de les llistes, tant les provisionals com les definitives, de les persones admeses i excloses en els procediments.

• Gestionar l'operatiu necessari per al desenvolupament material dels exercicis.

• Notificar i publicar els actes administratius i les resolucions relacionats amb el procés selectiu.

• Determinar la composició del tribunal qualificador, nomenar-ne els membres i resoldre les possibles recusacions.

• Proposar l'adjudicació de destinacions dels aspirants que superin l'oposició perquè l'ajuntament corresponent els nomeni personal funcionari en pràctiques.

La resta d'actuacions que siguin necessàries per al funcionament normal del procés selectiu, incloses les resolucions de reclamacions i els recursos potestatius de reposició que, si s'escau, es presentin i que derivin de la fase d'oposició del procés selectiu, amb la col·laboració jurídica de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears.

La delegació no inclou les reclamacions i els recursos potestatius de reposició que es presentin amb relació a la fase de pràctiques que s'haurà de desenvolupar a cada ajuntament.

3. La delegació ha d'indicar el nombre de vacants que cada ajuntament ha de cobrir.

4. Són obligacions de les entitats locals en els processos selectius:

a) Tenir aprovada l'oferta d'ocupació pública com a màxim el 6 de febrer de 2025.

b) Informar a l'EBAP del nombre d'efectius funcionaris del cos de policia local o dels policies locals de què disposa la plantilla de l'ajuntament, desagregat per sexe.

c) Efectuar el nomenament de funcionaris en pràctiques de l‘ajuntament, una vegada conclosa la fase d'oposició i publicada la proposta d'adjudicació definitiva de les places que són objecte del procés unificat.

d) Emetre l'informe motivat sobre el desenvolupament de la fase de pràctiques i enviar-lo al tribunal qualificador per tal que el valori, en els termes que estableix el Decret 40/2019, de 24 de maig.

e) Resoldre les reclamacions i els recursos sobre el desenvolupament de la fase de pràctiques.

f) Fer el nomenament com a funcionaris de carrera de l'ajuntament de les persones que hagin superat la fase de pràctique

g) Sufragar les despeses que es generin a l'EBAP una vegada executades les actuacions que es descriuen en el punt 2.b) d'aquest annex. L'EBAP ha de presentar a cada ajuntament la certificació del cost real de les despeses generades i la imputació que correspon a cada un dels ajuntaments participants en el procés unificat de forma proporcional al nombre de places ofertes.

h) Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la delegació de la competència. A efectes del que estableix l'article 188.4.b) s'entén que aquesta Resolució suposa l'acceptació prèvia de la competència per part de la consellera de Presidència i Administracions Públiques.

5. L'acceptació de la delegació per part de la consellera de Presidència i Administracions Públiques es durà a terme en la Resolució que aprova la convocatòria del procés unificat. La delegació s'ha d'exercir seguint els procediments i els requeriments, jurídics o tècnics, relatius a la convocatòria i a la gestió dels processos selectius que estableix la normativa sobre coordinació de policies locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i a les normes aplicables en matèria de funció pública.

L'EBAP exercirà les facultats delegades d'acord amb les normes internes de distribució de competències pròpies.

6. Els ajuntaments de les Illes Balears interessats a participar en el procés unificat disposen fins el 20 de desembre de 2024 per presentar la sol·licitud de participació en aquest procediment, d'acord amb el model de l'annex 2. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar dins el termini establert mitjançant el tràmit electrònic de la Seu electrònica de la CAIB amb codi SIA: 3048611(www.caib.es/seucaib), adreçada a l'Escola Balear d'Administració Pública (DIR3: A04035968), i s'hi ha d'adjuntar la documentació requerida.

Documents adjunts