Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 731096
Resolució de la Presidència de l’IMAS per la qual s’aproven la convocatòria, les bases específiques i el temari que han de regir el procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places vacants de l’especialitat Treball Social de l'Administració especial de l’oferta d’ocupació pública corresponent als exercicis 2023 i 2024 de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 20 de desembre de 2023, per Resolució de la Presidència de l'IMAS es va aprovar l'oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023, correcció d'errades BOIB núm. 104, de 8 d'agost de 2024).

En data 17 de setembre de 2024, la Presidència de l'IMAS va aprovar l'oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2024, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023, prorrogats per a l'any 2024 (BOIB núm. 125, de 24 de setembre de 2024).

2. En data 15 de juliol de 2024, per Resolució de la Presidència de l'IMAS es va aprovar les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).

3. En data 16 d'octubre de 2024, el director gerent de l'IMAS va emetre informe justificatiu per iniciar l'expedient per aprovar la convocatòria, les bases específiques i el temari del procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places vacants de l'especialitat Treball Social de l'Administració especial de l'Oferta d'ocupació pública corresponent als exercicis 2023 i 2024 de l'IMAS.

4. En data 17 d'octubre de 2024, la Presidència de l'IMAS va resoldre iniciar l'expedient per aprovar la convocatòria, les bases específiques i el temari del procés selectiu, mitjançant el sistema de concurs oposició, per cobrir les places vacants de l'especialitat Treball Social de l'Administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent als exercicis 2023 i 2024 de l'IMAS.

5. En data 28 d'octubre de 2024, la responsable del Servei de Gestió Econòmica de l'IMAS va emetre informe econòmic que estableix que la proposta de resolució compleix amb els principis de d'estabilitat pressupostària.

6. En data 29 d'octubre de 2024, des del Servei Jurídic de Recursos Humans de l'IMAS es va emetre l'informe jurídic corresponent.

7. En data 30 d'octubre de 2024, la Intervenció General del Consell de Mallorca va emetre informe de fiscalització amb resultat favorable.

Fonaments de dret

1. L'article 70 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP), estableix que, en tot cas, l'execució de l'oferta pública d'ocupació s'haurà de desenvolupar dins el termini improrrogable de tres anys.

L'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) va aprovar l'oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023, correcció d'errades BOIB núm. 104, de 8 d'agost de 2024), i l'oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2024, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023, prorrogats per a l'any 2024 (BOIB núm. 125, de 24 de setembre de 2024).

A l'oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2023, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023, correcció d'errades BOIB núm. 104, de 8 d'agost de 2024), es varen aprovar, entre d'altres, 9 places, de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat Treballar Social, del subgrup A2.

Pel que fa a les places de l'oferta 2023, hi ha 9 places pel torn lliure, de les quals 1 plaça és de la taxa de reposició efectius ordinària i 8 places són de la taxa específica.

A l'oferta d'ocupació pública de personal funcionari per a l'any 2024, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la Llei de Pressupostos de l'Estat per a l'any 2023, prorrogats per a l'any 2024 (BOIB núm. 125, de 24 de setembre de 2024), es varen aprovar, entre d'altres, 7 places, de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat Treball Social, del subgrup A2.

Amb relació a les places de l'oferta de l'exercici de l'any 2024, n'hi ha 4 places de torn lliure de la taxa específica, 2 places del promoció interna de la taxa específica i 1 plaça de reserva per a persones amb discapacitat de la taxa específica.

En total hi ha 16 places, de les quals, hi ha 13 places per al torn lliure, 2 places per a la promoció interna i 1 plaça de reserva per a persones amb discapacitat de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat Treball Social, del subgrup A2, que és procedent convocar.

2. D'acord amb l'article 55 del TREBEP, tots els ciutadans tenen dret a l'accés a l'ocupació pública d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat, i d'acord amb el que preveuen aquest Estatut i la resta de l'ordenament jurídic.

A l'article 100 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del Règim Local, es disposa que correspon a l'Administració General de l'Estat establir reglamentàriament les regles bàsiques i els temaris mínims als quals s'ha d'ajustar el procediment de selecció del personal funcionari. A l'empara d'aquesta atribució, el Reial Decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l'administració local, ho fa amb caràcter bàsic d'acord amb l'article 149.1.18 de la Constitució Espanyola.

Segons es disposa a l'article 3 del Reial decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a que s'ha d'ajustar el procediment de selecció del funcionaris de l'administració local, de caràcter bàsic segons la seva Disposició Final, els procediments de selecció es regiran per les bases de convocatòria que aprovi l'Òrgan corresponent de la Corporació per a cadascuna de les Escales, subescales i classes de funcionaris.

A l'article 44 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'estableixen els principis informadors de l'accés a la funció pública i a l'article 49 de la mateixa norma s'estableix el contingut mínim que han de contenir les convocatòries de selecció, així com que s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i les bases vinculen l'Administració, els òrgans de selecció i les persones que hi participen.

Mitjançant Resolució de la Presidència de l'IMAS, de data 15 de juliol de 2024, es varen aprovar les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).

Aquestes Bases generals constitueixen el règim jurídic que ha de regir de manera uniforme el desenvolupament dels processos selectius de personal funcionari per al torn lliure, com per al torn de reserva per a persones amb discapacitats i per al torn de promoció interna. Tot això, sense perjudici de les especificitats, derivades de les característiques de les diferents escales, subescales, classes i categories o especialitats, que s'hauran de recollir a les bases específiques de cada convocatòria.

3. La Disposició addicional primera de l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i els organismes que en depenen, aprovada per Acord del Ple del Consell de Mallorca, de dia 14 de febrer de 2013 (BOIB núm. 69 de 16 de maig de 2013), modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca, de dia 9 de juny de 2022 (BOIB núm. 122, de 17 de setembre de 2022), estableix que les persones que participin en els processos selectius convocats per les entitats incloses a l'àmbit d'aplicació de l'Ordenança han de presentar les sol·licituds i la documentació i, si escau, l'esmena, els procediments d'impugnació de les actuacions d'aquests processos selectius, així com qualsevol altre actuació relacionada amb el procediment, per mitjans electrònics. El deure de relacionar-se amb l'Administració insular per mitjans telemàtics comprendrà l'obligació de rebre notificacions electròniques en el cas d'aquells actes o incidències que requereixin una comunicació personal. La presentació de sol·licituds, escrits i documents, així com les comunicacions per mitjans telemàtics suposa una major agilitat en la tramitació dels procediments i facilita l'accessibilitat dels ciutadans, que poden fer les gestions necessàries des de qualsevol lloc i hora, dins els terminis prevists en la convocatòria.

Altrament, l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell de Mallorca i els organismes que en depenen preveu que, per causes excepcionals degudament motivades, les convocatòries podran habilitar, en relació amb el respectiu procés selectiu, la utilització de mitjans no electrònics per a tothom o per a part dels tràmits i actuacions. D'igual manera, l'òrgan convocant, quan es presentin circumstàncies sobrevingudes de caràcter tècnic o de qualsevol altra naturalesa, podrà autoritzar motivadament l'ús de mitjans no electrònics per a la relació de les persones aspirants amb l'Administració, en aquells tràmits en els quals pugui resultar necessari, havent d'incloure's una referència a aquesta possibilitat en les convocatòries corresponents.

4. D'acord amb l'article 7.2.13 dels Estatuts de l'IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca, de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), correspon a la Presidència convocar i resoldre els procediments de selecció, establir-ne les bases, els programes i el contingut de les proves i nomenar els membres dels òrgans de selecció.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les bases específiques i el temari del torn lliure, torn de reserva per a persones amb discapacitat i torn de promoció interna, que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat Treball Social, del subgrup A2, de l'oferta d'ocupació pública de l'IMAS, corresponent als exercicis 2023 i 2024, que s'adjunten com a Annex I i Annex II.

2. Convocar el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració especial de l'oferta d'ocupació pública de l'IMAS, corresponent als exercicis 2023 i 2024, pel sistema de concurs oposició, de l'especialitat següent:

  • Classificació: Escala Administració especial, subescala tècnica, classe tècnica mitjà, especialitat Treball Social, del subgrup A2.
  • Nombre de places: 16 places, de les quals, hi ha 13 places són del torn lliure, 1 plaça del torn de reserva per a persones amb discapacitat i 2 places del torn de promoció interna.

3. Publicar les bases específiques, el temari i la convocatòria del procés selectiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS, i l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

4. Establir que aquesta convocatòria es regeix per les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'Administració especial de l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis 2021 i 2023 de l'IMAS i les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per la reducció de la temporalitat de l'IMAS aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024).

5. Establir que el termini per a la presentació de sol·licituds serà de vint dies naturals, a comptar a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci de la convocatòria corresponent en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

6. Establir, a l'efecte de l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que la sol·licitud de participació i el full d'autobaremació de mèrits, s'han d'emplenar mitjançant l'aplicació telemàtica de l'IMAS amb les especificacions de la base 6 de l'Annex I de les Bases generals.

A aquests efectes, s'ha d'accedir al Portal de Selecció (https://www.imasmallorca.net/rh/).

7. Establir que el Tribunal qualificador del procés selectiu objecte de la convocatòria ha d'estar constituït per cinc membres titulars, amb el mateix nombre de suplents, i que el nomenament s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.

8. Establir que, juntament amb la Resolució de la Presidència de l'IMAS que aprovi la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives, s'especificaran el lloc, la data i l'hora de realització del primer exercici de la convocatòria i l'ordre d'actuació dels aspirants, si escau. Aquesta resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i al Portal de Selecció de l'IMAS.

Interposició de recursos

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (5 de novembre de 2024

El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS  Guillermo Sánchez Cifre)

 

ANNEX I Bases específiques que han de regir el procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat Treball Social, del subgrup A2, de l'oferta d'ocupació pública de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, corresponent als exercicis 2023 i 2024

1. Normes generals

1.1. Objecte de la convocatòria i característiques de les places

1.1.1. L'objecte de la convocatòria és el proveïment de 16 places de l'especialitat Treball Social de l'oferta d'ocupació pública de l'IMAS, corresponent als exercicis 2023 i 2024 distribuïdes de la forma següent:

  • Per al torn lliure: 13
  • Per al torn de reserva per a persones amb discapacitat: 1
  • Per al torn de promoció interna horitzontal: 2

1.1.2. Les característiques de les places convocades són les següents:

Grup, subgrup: A2

Escala: administració especial

Subescala: tècnica

Classe: tècnic-tècnica mitjà

Especialitat: treball social

Sistema de selecció: concurs oposició

Vinculació: funcionari-funcionària

1.2. Procediment selectiu

S'estableix com a procediment selectiu el de concurs oposició per al torn lliure, per al torn de reserva per a persones amb discapacitat i per al torn de promoció interna horitzontal.

Per al torn lliure i per al torn de reserva per a persones amb discapacitat, la fase de concurs ha de representar un 30% i la fase d'oposició un 70% del resultat global del sistema selectiu, i per al torn de promoció interna horitzontal la fase de concurs ha de representar un 40% i la fase d'oposició un 60% del resultat global del sistema selectiu.

La fase d'oposició consisteix en la realització dels exercicis que es determinen a la lletra b), de base 10.2.2. de l'Annex I de les Bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'administració especial previstes a les ofertes d'ocupació pública corresponents a l'exercici de 2024 del Consell de Mallorca i de les ofertes d'ocupació pública corresponents als exercicis de 2021 i 2023 de l'IMAS i de les ofertes d'ocupació pública derivades del Pla estratègic per a la reducció de la temporalitat de l'IMAS, aprovat pel Consell Rector dia 15 de desembre de 2023 (BOIB núm. 94, de 18 de juliol de 2024) i en aquestes bases específiques per tal de determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants.

La fase d'oposició té caràcter eliminatori i és necessari superar-la per poder passar a la fase de concurs.

La fase de concurs consisteix en la valoració dels mèrits que al·leguin i acreditin les persones aspirants, segons els barems de mèrits per al torn lliure i per al torn de reserva per a persones amb discapacitat i el barem mèrits per al torn de promoció interna horitzontal, annexos A i B de les Bases generals. Aquesta fase no té caràcter eliminatori.

2. Requisits de les persones aspirants

2.1. A més dels que es preveuen a les Bases generals:

  • Estar en possessió del grau de treball social o diplomatura de treball social.
  • Estar en possessió del títol de coneixement de la llengua catalana de nivell B2.
  • Certificació negativa de delictes sexuals.
  • Permís de conduir B.

3. Drets d'examen

La quantia de la taxa del dret d'examen és de 27,57 € euros, d'acord amb el que disposa l'article 4 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de selecció de personal en l'àmbit del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms (BOIB núm. 35, de 20 de març de 2018, modificat pel BOIB núm. 107, de 13 d'agost de 2022), que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment i sense perjudici de les exempcions previstes a l'article 5 de la citada Ordenança.

En cap cas, el pagament de la taxa eximirà del tràmit de registre electrònic de la sol·licitud.

La falta de l'abonament dels drets d'examen dins el termini de presentació de sol·licituds implica l'exclusió de la persona aspirant del procediment de selecció.

4. Calendari de les proves

La Presidència de l'IMAS ha d'aprovar la resolució en què s'especifiquin la data, l'hora i el lloc de realització del primer exercici d'aquesta convocatòria. Aquesta resolució s'ha de publicar en el BOIB i en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de selecció de l'IMAS, juntament amb la relació definitiva de persones admeses i excloses de les proves selectives.

Amb la publicació de la llista definitiva de puntuacions de cada exercici, s'ha de fer públic l'anunci de la realització dels exercicis següents en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de Selecció de l'IMAS almenys tres dies hàbils abans de la data assenyalada per a la realització de cadascun dels exercicis i, com a màxim, dos mesos abans de la data dels exercicis. No obstant això, la Presidència de l'IMAS podrà, mitjançant resolució, ampliar el termini esmentat, a proposta del tribunal, de forma motivada.

5. Tribunal qualificador

El Tribunal qualificador de cada procés selectiu és l'òrgan de selecció encarregat de dur a terme el procediment selectiu i depèn de la Presidència de l'IMAS, que en designa la Presidència.

El Tribunal qualificador ha de respectar el que estableixen els capítols V i VI del Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB), aprovat per Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la CAIB, i les regles que s'estableixen en les Bases generals.

El Tribunal qualificador del procés selectiu objecte de convocatòria ha d'estar constituït per cinc membres titulars, amb el mateix nombre de suplents, i el nomenament s'ha de publicar en el BOIB, en el tauler d'anuncis electrònic de l'IMAS i en el Portal de selecció de l'IMAS un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.

6. Exercicis i qualificacions del torn lliure i del torn de reserva per a persones amb discapacitat

6.1. Primer exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre un qüestionari de 90 preguntes de tipus test amb quatre respostes alternatives de les quals només una serà correcta. Les 80 primeres seran ordinàries i avaluables, i les 10 darreres seran de reserva. Totes les preguntes correspondran al contingut del temari de la part general i estaran distribuïdes de manera equilibrada entre els diferents temes.

L'exercici es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,125 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren totes les opcions en blanc com si figuren amb més d'una resposta o si s'ha assenyalat una resposta sense apartat equivalent en les alternatives previstes en l'exercici, no es valoraran. Les respostes errònies es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta. El test que hauran de respondre els aspirants es triarà per sorteig públic dut a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de tres alternatives diferents.

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 100 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir una puntuació mínima de 5 punts.

La qualificació de l'exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l'anonimat.

En el cas que s'acordi anul·lar alguna pregunta perquè el plantejament és incorrecte, perquè totes les respostes plantejades són incorrectes o perquè n'hi ha més d'una de correcta, i també perquè no hi ha coincidència substancial entre la formulació de les preguntes en les dues versions oferides en les llengües oficials de la Comunitat Autònoma, el Tribunal establirà en el mateix acord, la substitució, a l'efecte de càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per altres tantes de reserva, i així successivament, d'acord amb l'ordre en què figuren en el qüestionari.

El Tribunal podrà acordar l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes durant la realització de l'exercici o bé com a resultat de les al·legacions presentades a la llista provisional d'aprovats. També pot anul·lar preguntes si es detecta d'ofici un error material, aritmètic en qualsevol moment anterior a la publicació de la llista definitiva d'aprovats de l'exercici.

6.2. Segon exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre durant un temps màxim 150 minuts, cinc qüestions de tipus teòric a desenvolupar d'un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, d'entre dos models de cinc qüestions corresponents a l'especialitat de que es tracti.

Aquestes qüestions correspondran a temes diferents del temari específic i no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l'enunciat o de part de l'enunciat d'un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs dels temari.

Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l'actualització i la innovació del contingut, la claredat i l'ordre d'idees, la qualitat de l'expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional.

En el cas que el Tribunal Qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.

La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana de la nota obtingut en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts.

6.3. Tercer exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de quatre alternatives diferents, referits al temari de la part específica.

El temps per resoldre aquest exercici serà de 120 minuts.

Es valoraran la capacitat d'anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d'idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l'actualització i la innovació del contingut.

En el cas que el Tribunal acordi altres criteri en pel desenvolupament dels criteris de valoració anterior, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.

La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.

7. Exercici i qualificació del torn de promoció interna horitzontal

7.1. Primer exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre durant un temps màxim 150 minuts, cinc qüestions de tipus teòric a desenvolupar d'un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, d'entre dos models de cinc qüestions corresponents a l'especialitat de que es tracti.

Aquestes qüestions correspondran a temes diferents del temari específic i no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l'enunciat o de part de l'enunciat d'un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs dels temari.

Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l'actualització i la innovació del contingut, la claredat i l'ordre d'idees, la qualitat de l'expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional.

En el cas que el Tribunal Qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.

La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana de la nota obtingut en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts.

7.2. Segon exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit un cas pràctic a elegir entre dos designats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, abans de la realització de les proves, entre un mínim de quatre alternatives diferents, referits al temari de la part específica.

El temps per resoldre aquest exercici serà de 120 minuts.

Es valoraran la capacitat d'anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d'idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l'actualització i la innovació del contingut.

En el cas que el Tribunal acordi altres criteri en pel desenvolupament dels criteris de valoració anterior, els haurà de publicar abans de la realització de l'exercici.

La qualificació de l'exercici es farà de la manera següent: el cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 5 punts.

8. Fórmula per calcular la puntuació final

En el cas del torn lliure i del torn de reserva per a persones amb discapacitat, la puntuació final de concurs oposició s'ha de calcular amb la fórmula següent:

            Nota de l'aspirant en l'oposició                                           Mèrits de l'aspirant en el concurs

70 x --------------------------------------------    +                 30 x    ----------------------------------------------

            Nota màxima de l'oposició                                                 Puntuació màxima en el concurs

En el cas del torn de promoció interna horitzontal, la puntuació final de concurs oposició s'ha de calcular amb la fórmula següent:

            Nota de l'aspirant en l'oposició                                       Mèrits de l'aspirant en el concurs

60 x --------------------------------------------     +           40 x    ----------------------------------------------

            Nota màxima de l'oposició                                             Puntuació màxima en el concurs

9. Borsa de personal funcionari interí derivada del procés selectiu i borsa de personal funcionari de carrera per a millora de l'ocupació

9.1. Borses de personal funcionari interí derivades dels processos selectius

Aquest procés selectiu generarà una borsa de personal funcionari interí que inclourà per ordre de puntuació final a les persones candidates que hagin superat com a mínim un exercici de la fase d'oposició, d'acord amb allò establert al Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

L'ordre de prelació de les persones aspirants dins la borsa es determina d'acord amb la suma total de la puntuació obtinguda (fase d'oposició i fase de concurs), i per als que no han superat la fase d'oposició es determina únicament per la suma de puntuacions de l'exercici o exercicis que hagin aprovat.

En les convocatòries es podrà preveure l'aprovació de llistes parcials per al nomenament de personal funcionari interí.

9.2. Borsa de personal funcionari de carrera per cobrir places de funcionari pel sistema de nomenament provisional per a millora de l'ocupació

El torn de promoció interna horitzontal d'aquest procés selectiu generarà una borsa de personal funcionari de carrera que inclourà per ordre de puntuació final a les persones candidates que hagin superat com a mínim un exercici, per efectuar nomenaments provisionals per a millora de l'ocupació que regula l'article 82 bis de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'ordre de prelació de les persones aspirants dins la borsa es determina d'acord amb la suma total de la puntuació obtinguda (fase d'oposició i fase de concurs), i per als que no han superat la fase d'oposició es determina únicament per la suma de puntuacions de l'exercici o exercicis que hagin aprovat.

 

ANNEX II Temari del procés selectiu per cobrir les places vacants de personal funcionari de l'escala d'Administració especial, subescala tècnica, classe tècnica mitjà, especialitat Treball Social, del subgrup A2, de l'oferta d'ocupació pública de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, corresponent als exercicis 2023 i 2024

Temari general

Tema 1. La Constitució espanyola de 1978: principis generals, estructura i contingut bàsic. Els drets i deures fonamentals. La Unió Europea: concepte i naturalesa jurídica. Les llibertats bàsiques comunitàries.

Tema 2. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears: contingut bàsic i principis fonamentals. La reforma de l'Estatut d'autonomia. El Parlament de les Illes Balears: composició i funcions. Organització i funcionament. Especial referència a la funció legislativa: l'elaboració de les lleis.

Tema 3. L'Administració local: principis constitucionals i regulació vigent. Tipologia d'entitats locals . El principi d'autonomia local. L'organització territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Tema 4. El sistema de fonts del dret local. Regulació bàsica de l'Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La potestat normativa de les entitats locals.

Tema 5. Els Consells Insulars: Característiques generals. Organització i competències. L'organització i funcionament del Consell de Mallorca. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.

Tema 6. El pressupost general de les entitats locals. Estructura pressupostaria. Elaboració i aprovació. Pròrroga del pressupost. Execució i liquidació del pressupost.

Tema 7: Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes: objecte i àmbit d'aplicació; el principi d'igualtat i la tutela contra la discriminació; polítiques públiques per a la igualtat; el principi d'igualtat en l'ocupació pública. Llei 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere: àmbit d'aplicació; tutela institucional; drets de les dones víctimes de violència.

Tema 8: Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals: conceptes bàsics; drets i obligacions en matèria de seguretat a la feina.

Tema 9. La Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques: objecte i àmbit d'aplicació. Els drets dels ciutadans en les relacions amb les administracions públiques. Les persones interessades en el procediment: legitimació i capacitat d'obrar.

Tema 10. L'acte administratiu: concepte i classes. Elements de l'acte administratiu. L'eficàcia: notificació i publicació. Nul·litat i anul·labilitat de l'acte administratiu. Les disposicions generals del procediment administratiu: iniciació, ordenació, instrucció i finalització.

Tema 11. Tipologia del personal al servei de les entitats locals. La selecció i provisió del personal al servei de les entitats locals.

Tema 12. Els drets i deures dels empleats públics al servei de les entitats locals. El sistema retributiu. El règim d'incompatibilitats.

Temari específic

Tema 1. Marc normatiu dels serveis socials en els àmbits internacional, nacional, autonòmic i local.

Tema 2. Del Pla de prestacions bàsiques (PPB) al finançament dels serveis socials comunitaris bàsics. Marc legislatiu i competències de les administracions públiques.

Tema 3. Treball social individual: objecte, finalitat, tècniques i instruments. Nivells d'intervenció.

Tema 4. Treball social familiar: objecte, finalitat, tècniques i instruments. Nivells d'intervenció.

Tema 5. Treball social grupal i comunitari: objecte, finalitat, tècniques i instruments. Nivells d'intervenció.

Tema 6. La deontologia i l'ètica professional. Els codis d'ètica del treballador/a social amb relació a la persona usuària, als professionals i a les institucions. Marc i normativa vigent.

Tema 7. La prevenció de la síndrome d'esgotament professional (burn-out) i l'autocura del personal professional que treballa en serveis socials.

Tema 8. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Polítiques públiques a les Illes Balears per a la promoció de la igualtat de gènere.

Tema 9. Marc i conceptes jurídics bàsics en matèria de família nombrosa. Competències de l'IMAS.

Tema 10. Llei 8/2021 de 2 de juny, per la que es reforma la legislació civil i processal per al suport a les persones amb discapacitat en l'exercici de la seva capacitat jurídica. Descripció de la realitat actual.

Tema 11. Les fundacions tutelars. Marc i normativa vigent.

Tema 12. La figura del treballador/a social a l'àmbit sociosanitari. Xarxa de recursos vigents a Mallorca. La coordinació entre els diferents tipus de serveis.

Tema 13. La gent gran (I). Anàlisi de la problemàtica actual. Nivells d'intervenció.

Tema 14. La gent gran (II). Serveis i recursos socials específics i especialitzats a Mallorca.

Tema 15. El model d'Atenció integral centrada en la persona en la institucionalització de les persones majors i la seva adaptació a la institució.

Tema 16. El treballador/a social i l'elaboració del PAI en el context de l'atenció residencial i de centres de dia.

Tema 17. El Servei d'Atenció Integral a Domicili. Característiques, principis i objectius. El treballador/a social en el SAID.

Tema 18. Definició i tipologia de maltractaments domèstics i d'autonegligència en persones majors. Detecció i notificació.

Tema 19. Xarxa de recursos assistencials per a gent gran de Mallorca. Criteris de valoració per assignar els recursos.

Tema 20. La Llei 39/2006 de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.

Tema 21. Aplicació de la Llei 39/2006 de promoció de l'autonomia personal i l'atenció a les persones en situació de dependència a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tema 22. Les persones amb discapacitat. Descripció de la realitat actual. Tipus de discapacitat i nivells d'intervenció.

Tema 23. Reglament del Consell de Mallorca pel qual es regula el funcionament dels serveis socials per a persones amb discapacitat inclosos a la cartera insular de serveis socials i s'estableixen els requisits d'autorització i acreditació.

Tema 24. La Xarxa pública d'atenció a persones amb discapacitat de l'IMAS. Requisits d'accés. Serveis.

Tema 25. Les funcions del/de la treballador/a social dins els equips de la xarxa d'atenció a persones amb discapacitat de l'IMAS.

Tema 26. Competències de l'IMAS en l'atenció a persones en situació de vulnerabilitat social, pobresa, necessitat social, risc o exclusió social.

Tema 27. La pobresa i l'exclusió social (I): la xarxa assistencial d'inserció social de Mallorca.

Tema 28. La pobresa i l'exclusió social (II): normativa vigent. Competències de l'IMAS.

Tema 29. Persones sense sostre i malaltia mental. Abordatge bio-psico-social.

Tema 30. Models d'intervenció en situacions d'exclusió greu. Principis operatius.

Tema 31. El diagnòstic individual d'exclusió social. Indicadors, itinerari d'inserció en exclusió social greu.

Tema 32. El pla individual d'intervenció i seguiment. Interprofessionalitat en l'abordatge de les situacions d'exclusió social.

Tema 33. Intervenció social en l'Acompanyament en processos d'Inserció Social i/o Sociolaboral des d'un Servei Especialitzat. Competències i serveis propis de l'IMAS.

Tema 34. Prestacions socials de caràcter econòmic de caràcter estatal, autonòmic i local I la seva prelació, dirigides a persones en situació de vulnerabilitat, risc o exclusió social. Competències de l'IMAS.

Tema 35. La immigració. Descripció de la realitat actual. Nivells d'intervenció. Normativa vigent.

Tema 36. Factors de risc i factors associats al consum de drogues. Classificació de les drogues i prevenció de les drogodependències.

Tema 37. Les drogodependències. Descripció de la realitat actual. Nivells d'intervenció. Serveis i recursos socials específics i especialitzats per al col·lectiu a Mallorca. Normativa vigent.

Tema 38. El treball multidisciplinar en l'abordatge de les conductes addictives. Diferents àmbits i programes d'actuació.

Tema 39. La protecció al menor i atenció a la família a Mallorca. Distribució de competències. Marc jurídic vigent.

Tema 40. El concepte d'infància en situació de risc de desemparament i en situació de desemparament. Mesures jurídiques de protecció. Definició i característiques.

Tema 41. L'adopció de menors. Concepte i objectius. Legislació i normativa vigent. Procés de tramitació d'expedients.

Tema 42. L'acolliment institucional: principis i programes.

Tema 43. El treball multidisciplinar en protecció de menors i les seves famílies. El paper del treballador/a social dins l'equip. Procés d'intervenció i presa de decisions.

Tema 44. L'acolliment familiar. Concepte, característiques i objectius. Tipus d'acolliments. Procés d'acoblament del menor a la família acollidora.

Tema 45. La família del menor i la intervenció del treballador/a social. Disseny i execució del Pla d'Intervenció. Procediments i protocols.

Tema 46. Concepte de maltractament infantil. tipologia i nivells de gravetat.

Tema 47. El procés d'intervenció dels casos al sistema de protecció de menors. Procediment i metodologia. L'expedient del menor.

Tema 48. Xarxa assistencial de recursos per a menors en situació de risc i/o desprotecció. Entitats públiques i privades. Competències de l'IMAS.