Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 730677
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es publiquen les bases que han de regir els procediments d’acreditació de competències adquirides a través de l’experiència laboral o altres vies no formals i informals, finançats pel Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports i per la Unió Europea-Next GenerationEU, en el marc del Mecanisme del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, a la comunitat autònoma de les Illes Balears
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional (BOE núm. 78, d'1 d'abril de 2022) té com a objectiu la constitució i ordenació d'un Sistema de Formació Professional al servei d'un règim de formació i acompanyament professionals que sigui capaç de respondre amb flexibilitat als interessos, les expectatives i les aspiracions de qualificació professional de les persones al llarg de la seva vida. Alhora, ha de ser també un poderós instrument per a l'enfortiment i sostenibilitat de l'economia que satisfaci les competències demandades pel món laboral, tant per a l'augment de la productivitat com per a la generació d'ocupació i el seu manteniment per part dels sectors productius.
2. La Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible (BOE núm. 55, de 5 de març de 2011), indica en l'article 72.h) que un dels objectius en matèria de formació professional és millorar la qualificació dels ciutadans mitjançant l'aplicació del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals.
3. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022), determina en l'article 29.2 que el procediment tendrà com a referent la tipologia de les ofertes i els graus de formació que estableix la normativa bàsica i es desenvoluparà d'acord amb els criteris que garanteixin la fiabilitat, l'objectivitat i el rigor tècnic de l'avaluació.
4. El Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional (BOE núm. 174, de 22 de juliol), procedeix a ordenar i actualitzar el procediment d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals.
5. El Reial decret 658/2024, de 9 de juliol, pel qual es modifica el Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments del segon cicle de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària, i el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional (BOE núm. 166, de 10 de juliol de 2024).
6. Les convocatòries dels procediments d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals estan finançades pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i en el marc del Component 20 «Pla estratègic d'Impuls de la Formació Professional», del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les bases que han de regir els procediments d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals a la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquestes bases figuren com a Annex d'aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (30 d'octubre de 2024)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX Bases de les convocatòries
Primer Objecte i àmbit d'aplicació
Aquestes bases són d'aplicació en tots els procediments d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon Política de privacitat
1. Les dades que es recullin en aquests procediments s'han de tractar d'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (BOE núm. 294, de 6 de desembre de 2018).
2. L'Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB) ha de dur a terme el tractament estadístic i la gestió dels procediments d'acreditació de les competències. En qualsevol moment es poden exercir els drets reconeguts en la Llei abans esmentada, en particular els d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, per la qual cosa hauran d'adreçar-se per escrit a l'IQPIB, que té la mateixa adreça que la Conselleria d'Educació i Universitats.
Tercer Destinataris
Els destinataris són les persones amb experiència laboral sense acreditació o bé amb educació no formal o informal relacionats amb els estàndards de competències professionals que compleixin els requisits establerts en el punt 4 d'aquestes bases.
Quart Requisits per a la participació
1. Les persones que vulguin participar en el procediment han de complir els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola, haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària o la targeta de familiar de ciutadà de la Unió Europea, o ser titular d'una autorització de residència o de residència i treball a Espanya en vigor, en els termes establerts en la normativa espanyola d'estrangeria i immigració.
b) Tenir, en el moment de fer la inscripció, com a mínim:
c) Tenir experiència laboral, formació relacionada i/o haver desenvolupat labors de voluntariat amb les competències professionals que es volen acreditar:
i. Almenys 2 anys amb un mínim de 1.000 hores treballades per als estàndards de competència de nivell 1.
ii. Almenys 3 anys amb un mínim de 2.000 hores treballades per als estàndards de competència de nivell 2 i 3.
i. Almenys 200 hores de formació per als estàndards de competència de nivell 1.
ii. Almenys 300 hores de formació per als estàndards de competència de nivell 2 i 3.
En els casos en què els mòduls formatius associats a l'estàndard o estàndards de competència que es pretén acreditar contemplin una durada inferior, s'han d'acreditar les hores establertes en aquests mòduls.
2. Les persones més grans de 25 anys que reuneixin els requisits d'experiència laboral o de formació i que no puguin justificar-los documentalment, segons el que s'estableix en el punt 7 d'aquesta Resolució, poden sol·licitar la inscripció provisional en el procediment sempre que presentin alguna prova admesa en dret que justifiqui l'experiència laboral o aprenentatges no formals de formació. Per a aquests casos l'IQPIB pot requerir a la persona interessada que aporti documentació justificativa que acrediti que compleix els requisits per tal de determinar si se'n permet la inscripció definitiva.
Cinquè Fases i llocs de desenvolupament del procediment
1. Els Punts d'Orientació Acadèmica i Professional (POAPs) oferiran informació i difusió del procediment d'acreditació per tal de promoure i fomentar l'acreditació de competències, per la qual cosa la persona orientadora del POAP serà qui actuarà com a coordinador responsable del procediment d'acreditació en els centres integrats de Formació Professional (CIFPs).
2. El procediment d'acreditació consta de les fases següents:
a) Assessorament.
b) Avaluació de la competència professional.
c) Acreditació i registre de la competència professional.
3. Segons l'article 95 de la Llei 39/2015, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, si la persona interessada no realitza les accions necessàries, en un termini de tres mesos, en qualsevol fase del procediment d'acreditació, es produirà la caducitat del procediment i l'IQPIB procedirà a tancar el seu expedient.
4. Tots els centres públics que imparteixen ofertes del Sistema de Formació Professional podran ser autoritzats per desenvolupar la fase d'assessorament i la fase d'avaluació de la competència professional.
5. En cas de procediments promoguts per una empresa o entitat, l'IQPIB pot acordar la realització de la inscripció al procediment a la seu d'aquesta empresa o entitat.
6. Per norma general s'estableix que les comunicacions amb la persona candidata, durant el desenvolupament del procediment d'acreditació, s'han de dur a terme per mitjans telemàtics amb l'enviament de correus electrònics a l'adreça electrònica que hagi fet constar a la seva inscripció.
Sisè Taxes del procediment i exempcions de pagament
1. La inscripció al procediment és gratuïta.
2. La inscripció a la fase l'assessorament i a la fase d'avaluació estan subjectes al pagament de taxes. Aquest pagament es pot fer per via telemàtica o de forma presencial en el moment de fer el tràmit en línia corresponent.
3. Les taxes que cal abonar són aquelles que estan aprovades en la Llei de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any vigent, les quals es poden consultar a la pàgina web de l'Agència Tributària de les Illes Balears (https://www.atib.es/TA/Modelos/Tasas046.aspx?idConselleria=3451).
4. Queden exempts del pagament de la taxa:
a) Les persones en situació legal de desocupació, sempre que presentin l'informe de període ininterromput inscrit en situació de desocupació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) o l'organisme equivalent de fora de les Illes Balears que acrediti que està inscrit com a demandant d'ocupació i la condició de desocupat. La data d'aquest document no pot ser anterior en més de quinze dies naturals a la data de formalització de la inscripció.
b) Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 % i els membres de la seva unitat familiar, sempre que presentin la targeta acreditativa del grau de discapacitat o un certificat expedit per la Direcció General d'Atenció a la Dependència.
c) Les persones en situació de dependència en grau II o III i els membres de la seva unitat familiar, sempre que presentin la documentació acreditativa corresponent.
d) Els membres de famílies nombroses, sempre que presentin el títol de família nombrosa en vigor.
e) Les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, sempre que presentin el certificat corresponent.
f) Les famílies en situació de risc social, sempre que presentin la documentació acreditativa corresponent.
g) Les persones subjectes a mesures privatives de llibertat, sempre que presentin un certificat expedit pel centre penitenciari.
h) Els joves en acolliment familiar i els joves tutelats i extutelats en vies d'emancipació, sempre que presentin el certificat corresponent.
i) Les persones que hagin estat víctimes d'actes terroristes, i també el cònjuge i els fills, sempre que acreditin documentalment aquesta condició mitjançant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills també s'ha de presentar el llibre de família.
j) Les víctimes de violència de gènere i també els fills que en depenen, sempre que acreditin documentalment aquesta condició mitjançant qualsevol dels documents prevists per la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s'ha de presentar el llibre de família.
k) Els membres de les famílies monoparentals, sempre que presentin el títol de família monoparental o la targeta individual en vigor.
La documentació dels apartats b) i d) s'ha de comprovar d'ofici llevat que la persona interessada no n'autoritzi la comprovació.
Setè Inscripció al procediment i documentació requerida
1. Les persones interessades a participar en el procediment han d'emplenar la sol·licitud d'inscripció mitjançant el formulari establert per a aquest efecte que es troba disponible a la pàgina web http://iqpib.caib.es. La tramitació només es completa quan s'envia la sol·licitud. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua «sense validesa», ja que això indica que no s'han enviat.
2. Si la persona interessada ha participat a l'avaluació sense renunciar i la finalitza amb un resultat de no demostrat en un o més estàndards de competència, pot tornar a inscriure's al procediment transcorreguts sis mesos per tal de poder adquirir experiència professional i/o formació relacionada amb els estàndards de competència que vol acreditar. La documentació justificativa que s'ha d'aportar ha de tenir una data posterior a l'acta d'avaluació.
3. La persona interessada no pot sol·licitar l'acreditació dels estàndards de competència en els casos següents:
a) Si ha acreditat prèviament aquests estàndards de competència en un procediment d'acreditació.
b) Si ha superat mòduls formatius d'un certificat de professionalitat acreditables amb aquests estàndards de competència.
c) Si ha superat mòduls professionals d'un cicle formatiu de Formació Professional LOE acreditables amb aquests estàndards de competència.
4. Juntament amb la sol·licitud, s'ha de presentar la documentació acreditativa següent:
a) Fotocòpia del DNI o del NIE, sempre que la persona interessada no n'autoritzi la comprovació d'ofici, o un altre document justificatiu.
b) Documentació justificativa de complir amb els requisits establerts en el punt 4 d'aquestes bases:
i. Per a persones assalariades:
- Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin l'empresa, la categoria laboral i el període de contractació (vida laboral).
- Contractes de treball o certificat de l'empresa, en la qual s'hagi adquirit l'experiència laboral, en què constin la durada dels períodes de prestació del contracte, l'activitat exercida i l'interval de temps en què s'ha fet l'activitat.
ii. Per a persones autònomes o per compte propi:
- Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de l'Institut Social de la Marina dels períodes d'alta en la Seguretat Social en el règim especial corresponent.
- Certificat d'alta l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE).
- Declaració responsable amb indicació de l'activitat laboral exercida i amb un resum de les funcions que s'ha duit a terme.
iii. Per a persones voluntàries o becàries:
- Certificat de l'organització, en la qual s'hagi prestat l'assistència, en què constin les activitats i les funcions exercides, l'any en què s'han exercit i el nombre total d'hores dedicades.
- Certificat de la formació en què han de constar el programa detallat dels continguts, les hores de la formació i el període en què es va dur a terme.
c) En algunes competències professionals, per la via de l'experiència laboral, l'IQPIB pot sol·licitar documentació addicional. En aquests casos, la persona interessada serà informada, per mitjans telemàtics, de quina és la documentació que ha de presentar.
5. Tots els documents que no es presentin redactats en llengua catalana o castellana s'han d'acompanyar necessàriament de la traducció oficial corresponent.
6. La falsedat en les dades declarades o aportades comporta la pèrdua del dret a participar o a continuar en el procediment, per la qual cosa les taxes abonades no seran retornades.
Vuitè Presentació de la documentació
1. La documentació requerida s'ha de presentar preferentment en línia en el moment de realitzar el tràmit telemàtic.
2. En cas de no adjuntar la documentació, aquesta s'ha de presentar als llocs següents:
a) Mallorca: Registre de la Conselleria d'Educació i Universitats (c. del Ter, 16, planta baixa, 07009 Palma).
b) Menorca: Delegació Territorial d'Educació a Menorca (c. de Josep Maria Quadrado, 33, 07703 Maó).
c) Eivissa: Delegació Territorial d'Educació a Eivissa (v. Púnica, 23, 07800 Eivissa).
d) Formentera: Delegació Territorial d'Educació a Formentera (av. Porto-salè, 87, 07860 Sant Francesc).
3. D'acord amb l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els documents que les persones interessades adrecin als òrgans de les administracions públiques es poden presentar:
a) Al registre electrònic de l'administració o organisme al qual es dirigeixin, així com a la resta de registres electrònics de qualsevol dels subjectes a allò que es refereix l'article 2.1.
b) A les oficines de Correus, en la forma que s'estableixi per reglament.
c) A les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
d) A les oficines d'assistència en matèria de registres.
e) En qualsevol altre lloc que estableixin les disposicions vigents.
Novè Admissió al procediment
1. Les sol·licituds d'inscripció al procediment d'acreditació i tota la documentació aportada per les persones interessades han de ser revisades per l'IQPIB.
2. L'IQPIB ha de comunicar a les persones que compleixen els requisits que poden participar en el procediment d'acreditació i facilitar, a través d'un correu electrònic, l'enllaç per formalitzar la sol·licitud d'inscripció a la fase d'assessorament.
3. De la mateixa manera, l'IQPIB també ha de comunicar a les persones que no compleixen els requisits els motius pels quals no poden participar en el procediment d'acreditació. En cas que es faci un requeriment de documentació a la persona interessada, aquesta disposarà d'un termini de deu dies comptadors des de l'endemà de la comunicació per mitjans telemàtics. Aquelles persones que no compleixin amb aquests terminis indicats podran ser declarats exclosos en relació amb el dret al tràmit corresponent.
Desè Inscripció i desenvolupament de la fase d'assessorament
1. Les persones que compleixen els requisits rebran, al correu electrònic que han fet constar a la seva inscripció, un enllaç que han d'emplenar, en un termini no superior a tres mesos, amb el qual tramitaran la sol·licitud d'inscripció a la fase d'assessorament. La tramitació només es completarà quan aquesta sol·licitud sigui enviada. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua «sense validesa», ja que això indica que no s'han enviat.
2. Juntament amb aquesta sol·licitud, s'ha de presentar el justificant del pagament de la taxa d'inscripció i, si n'és el cas, documentació justificativa de tenir dret a l'exempció del pagament.
3. L'IQPIB ha de designar un assessor o assessora per a cada participant, que l'ajudarà a autoavaluar la seva competència i completar el seu historial professional i formatiu relacionat amb els estàndards de competència dels quals hagi sol·licitat l'assessorament.
4. La fase d'assessorament és obligatòria i es pot desenvolupar de manera individual o col·lectiva, presencial o per mitjans telemàtics en funció de les necessitats de les persones candidates. En cas de realitzar actuacions presencials, s'han de concertar en l'àmbit territorial de les Illes Balears.
5. Un cop finalitzada la fase d'assessorament, les persones assessorades rebran, per mitjans telemàtics, l'informe d'assessorament no vinculant i podran continuar amb el procediment.
Onzè Inscripció i desenvolupament de la fase d'avaluació
1. Les persones que hagin estat assessorades rebran, al correu electrònic que han fet constar a la seva inscripció, un enllaç que han d'emplenar, en un termini no superior a tres mesos, amb el qual tramitaran la sol·licitud d'inscripció a la fase d'avaluació. La tramitació només es completarà quan aquesta sol·licitud sigui enviada. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua «sense validesa», ja que això indica que no s'han enviat.
2. Juntament amb aquesta sol·licitud, s'ha de presentar el justificant del pagament de la taxa d'inscripció o, si n'és el cas, la documentació justificativa de tenir dret a l'exempció del pagament.
3. L'IQPIB ha de designar un avaluador o avaluadora per a cada participant per tal que avaluï la seva competència professional relacionada amb els estàndards de competència dels quals hagi sol·licitat l'avaluació.
4. La fase d'avaluació es pot desenvolupar per mitjans telemàtics o presencials, amb l'objectiu d'analitzar i comprovar si la persona candidata compta amb la competència professional, amb els indicadors de qualitat requerits i, en aquells casos en què fos necessari, caldrà obtenir evidències complementàries del tipus entrevista, observació al lloc de treball, simulacions o qualsevol altra forma pràctica de comprovació.
5. Si la persona avaluadora designada, després de revisar la documentació presentada per la persona candidata i analitzar l'informe d'assessorament, determina que les evidències són suficients ha de lliurar, per mitjans telemàtics, l'acta d'avaluació amb els estàndards de competència professional sol·licitats expressats en termes de demostrat, a més de l'informe d'orientació, en el qual es detallarà allò que s'especifica en el punt 12.2, per tal de donar per finalitzada la fase d'avaluació.
6. Si la persona avaluadora designada, després de revisar la documentació presentada per la persona candidata i analitzar l'informe d'assessorament, determina que les evidències són insuficients, s'han de dur a terme les actuacions complementàries següents:
a) Com a primera intervenció s'ha de realitzar una entrevista professional, la qual es pot dur a terme de manera presencial o a través de mitjans telemàtics, en funció de les necessitats de la persona candidata. En cas de realitzar l'entrevista professional de manera presencial, s'ha de concertar a l'àmbit territorial de les Illes Balears.
b) Si les evidències són insuficients, s'ha de realitzar una observació al lloc de treball. Aquesta actuació serà possible si la persona candidata està en actiu i desenvolupa funcions relacionades amb els estàndards de competència sol·licitats i si el seu lloc de treball es troba a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
c) Si les evidències encara són insuficients o l'observació no ha estat possible, s'ha de realitzar una simulació o qualsevol altra forma pràctica de comprovació, la qual s'ha de realitzar de manera presencial a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Aquestes persones candidates han de rebre, per mitjans telemàtics, el resultat provisional de l'avaluació del seu avaluador o avaluadora. Els resultats de l'avaluació de cada estàndard de competència professional es registraran expressats en termes de demostrat o no demostrat. Si la persona avaluada no està d'acord amb el resultat provisional té dret a reclamar davant el seu avaluador o avaluadora en un termini de tres dies naturals.
Un cop finalitzada la fase d'avaluació, aquestes persones candidates han de rebre, per mitjans telemàtics, l'acta d'avaluació. Si la persona avaluada no està d'acord amb el resultat definitiu pot reclamar davant la Comissió d'Avaluació de la seva família professional. Aquesta reclamació s'ha de presentar per mitjans telemàtics (reclamacio@acredita.eu) en un termini de cinc dies comptadors des de l'endemà de la comunicació.
La Comissió d'Avaluació ha de comunicar a l'IQPIB i a la persona candidata el resultat de la reclamació, com a molt tard, vint dies des de l'endemà d'haver rebut la reclamació.
Contra el resultat de la reclamació es pot presentar un recurs d'alçada davant la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació. Aquesta resolució exhaureix la via administrativa.
Dotzè Fase d'acreditació i registre
1. L'IQPIB ha d'expedir un certificat d'acreditació dels estàndards de competència avaluats positivament per a cada persona avaluada, expressats com a demostrats, d'acord amb el model previst en l'annex XVIII del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, el qual s'enviarà a la persona interessada per mitjans telemàtics.
2. A més, cada persona avaluada ha de rebre un informe d'orientació de les ofertes de formació professional i, en conseqüència, les titulacions o certificats que podria obtenir de manera total o parcial.
3. L'IQPIB ha de registrar les acreditacions en el Registre Estatal d'Acreditacions de Competències Professionals Adquirides per Experiència Laboral o vies no Formals i Informals.
4. En qualsevol cas, l'acreditació de les competències professionals no implica l'obtenció de l'habilitació per a la professió. Per obtenir-la, s'ha de complir la normativa que regula l'exercici de l'activitat professional corresponent.
5. L'expedient de tot el procediment, en el qual es recullen tots els registres i resultats produïts al llarg del procediment, serà custodiat per l'IQPIB.
Tretzè Designació de les persones assessores i avaluadores i membres de la Comissió d'Avaluació
1. L'IQPIB ha de designar les persones assessores i avaluadores, així com les comissions d'avaluació, per dur a terme el procediment d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals.
2. Per poder exercir les funcions d'assessorament i avaluació les persones assessores i avaluadores han de:
a) Complir amb els requisits que s'estableixen a l'article 187 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol.
b) Conèixer el desenvolupament dels procediments d'acreditació convocats a la comunitat autònoma de les Illes Balears. Els docents de Formació Professionals han d'haver assistit a les jornades informatives del procediment mentre que les persones expertes del sector productiu han d'haver superat el curs de formació específic per a l'habilitació com a persones assessores i avaluadores convocat a les Illes Balears.
c) Haver manifestat la seva conformitat en la participació en el procediment d'acreditació de competències.
3. L'IQPIB ha d'elaborar les instruccions per a l'assessorament i les instruccions per a l'avaluació que complementen aquesta Resolució. Les persones que exerceixen les funcions d'assessorament i avaluació han de seguir aquestes instruccions.
4. L'IQPIB ha de nomenar una o diverses comissions d'avaluació per a cada família professional, amb una composició no superior a tres persones, les quals dirimiran en cas de reclamacions. La presidència de la comissió serà la responsable dels treballs, la transparència i objectivitat. Aquest càrrec recaurà en una persona treballadora pública que ostenti la condició de funcionari públic, preferiblement amb experiència mínima de dos anys en funcions d'assessorament o avaluació en el procediment.