Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 727993
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions «SOIB Orientació Itineraris Integrals d’Inserció per als exercicis 2025 i 2026», cofinançada pel Fons Social Europeu (FSE), en el marc del Programa Balears de l’FSE+ per al període 2021-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exposició de fets

Mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre), es varen traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències en matèria de gestió del treball, l'ocupació i la formació, que varen ser assumides per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, d'assumpció i distribució de les competències transferides per l'administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de gestió del treball, l'ocupació i la formació (BOIB núm. 136, de 27 de desembre).

D'acord amb l'article 1 dels estatuts del SOIB, continguts al Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, el SOIB té com a finalitat primordial planificar, gestionar i coordinar les polítiques actives d'ocupació, amb funcions concretes d'informar, orientar i fer d'intermediari en el mercat laboral, fomentar l'ocupació en tots els vessants i desenvolupar la formació professional per a l'ocupació.

El desenvolupament d'aquestes finalitats s'ha de fer en coherència amb el contingut de les matèries transferides, o que es puguin transferir, per l'Estat a través del Servei Públic d'Ocupació Estatal o que procedeixin de serveis d'ocupació internacionals.

L'Ordre 16/2023, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023, estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 67, de 20 de maig).

L'article 1 de l'Ordre disposa que poden ser objecte d'ajuts, entre d'altres, els programes de polítiques actives d'ocupació següents:

a) Orientació professional: accions i mesures d'informació, acompanyament, motivació i assessorament que, tenint en compte les circumstàncies personals i professionals de la persona beneficiària, li permetin determinar les seves capacitats i interessos, a més de gestionar la seva trajectòria individual d'aprenentatge, la recerca d'ocupació o la posada en pràctica d'iniciatives empresarials.

b) Oportunitats per a col·lectius amb dificultats especials: accions i mesures d'inserció laboral (orientació, formació, acompanyament, etc.) de col·lectius que, de forma estructural o conjuntural, presenten dificultats especials per a l'accés i la permanència en el treball.

c) Projectes integrats: accions i mesures que combinin accions diverses definides en els supòsits anteriors.

Aquesta convocatòria té com a finalitat fomentar les accions que impulsin la integració de col·lectius amb especials dificultats d'inserció en el món laboral, per donar resposta a un problema d'interès públic, atesa la realitat social d'aquests col·lectius.

D'acord amb la normativa comunitària aplicable, atès que la convocatòria és objecte del cofinançament del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027, s'hi apliquen, com a mètode de determinació de l'import de la subvenció i per a la justificació econòmica, opcions de costs simplificats, concretament els costs unitaris per a operacions relatives a la prestació de serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació fixats al punt 4 del Reglament Delegat (UE) 2023/1676 de la Comissió, de 7 de juliol de 2023, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell quant a la definició de costs unitaris, imports a tant alçat i tipus fixs i finançament no vinculat als costs per al reemborsament de despeses als Estats membres per part de la Comissió.

Els col·lectius vulnerables que han d'atendre els serveis d'itineraris d'inserció prevists en aquesta convocatòria són els següents:

  • Col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral.
  • Col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual i amb dificultats especials d'inserció laboral.
  • Col·lectiu de persones amb altres discapacitats (físics, sensorials, etc.) i amb dificultats especials d'inserció laboral.
  • Col·lectiu de persones amb diagnòstic de salut mental i amb dificultats especials d'inserció laboral.
  • Col·lectiu de persones joves en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, majors de 16 i menors de 30 anys, inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

El Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre), va aprovar l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024 (EESAO 2021-2024), la qual es configura com a marc normatiu per a coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i d'intermediació laboral en el conjunt de l'Estat. Aquesta convocatòria, com que es tracta d'una política activa d'ocupació, s'engloba en els objectius estratègics de l'EESAO.

En el Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears 2022-2025 (POQIB), dins la prioritat 3 «Orientació i acompanyament laboral per a les persones en situació de desocupació (com a dret subjectiu)», es troba la línia d'actuació 3.3 «Consolidació dels serveis integrals d'orientació i acompanyament laboral dels col·lectius en risc d'exclusió social de joves, dones, persones amb discapacitat i persones en situació de reinserció social»; i dins la prioritat 7 «Col·lectius vulnerables d'atenció prioritària», es troba la línia d'actuació «7.4. Col·lectiu de persones vulnerables: persones amb capacitats diferents o en risc d'exclusió social».

La convocatòria està inclosa al Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna (PAFED), per a l'any 2024, publicat al BOE núm. 173, de 18 de juliol de 2024, com a actuacions de programes propis de les Illes Balears de l'eix 1 (orientació): AP00486 SOIB Itineraris Integrals d'Inserció i AP00487 SOIB JOVE Itineraris Integrals d'Inserció, que executen processos de suport individual, personalitzat i integral, en els quals la persona, mitjançant l'acompanyament, construeix un projecte professional que integra les necessitats personals amb les exigències socials amb l'objectiu darrer d'incorporar-se en el mercat de treball de manera regular.

Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per als exercicis 2024-2026, aprovat pel Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024), a la línia III.4.26: «Ajuts per a projectes que inclouen accions d'orientació per al treball, adreçats a col·lectius d'atenció prioritària per a la política d'ocupació», en compliment del que disposa l'article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

D'acord amb l'article 38 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, correspon als serveis públics d'ocupació, bé directament o bé mitjançant entitats col·laboradores, i a les agències de col·locació degudament autoritzades, l'orientació i la col·locació en igualtat de condicions de les persones amb discapacitat que es trobin en situació de recerca d'ocupació.

Els ajuts prevists en aquesta convocatòria no constitueixen ajuts de l'Estat en els termes prevists en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), atès que la seva concessió no falseja ni amenaça de falsejar la competència d'afavorir determinades empreses o produccions, atesa la tipologia d'entitats que hi poden concórrer. Les entitats que duen a terme una activitat que es pugui considerar «activitat econòmica» d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut de l'Estat d'acord amb el que disposa l'article 107.1 del TFUE, no poden ser beneficiàries d'aquests ajuts, llevat que el projecte s'executi en exercici de competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici de l'autoritat pública i formi part de les funcions essencials de l'entitat, per a les entitats dependents o vinculades a una administració, o per a les entitats sense ànim de lucre, quan les tasques del projecte que s'executi resultin clarament separades de les tasques que s'han de dur a terme en l'exercici de l'activitat econòmica.

Així mateix, aquestes subvencions no queden subjectes al règim de minimis ni al marc nacional temporal.

Per tot això, en l'exercici de les competències que atribueix el Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears; havent-ne informat el Consell de Direcció del SOIB, i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries i amb l'informe favorable de la Intervenció General, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per posar en pràctica itineraris integrals d'inserció per a l'ocupació de col·lectius vulnerables per als exercicis 2025 i 2026 cofinançada pel Fons Social Europeu (FSE) en el marc del Programa Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027.

2. Ordenar la comunicació d'aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions i la publicació de la Resolució de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que comença a tenir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució -que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim  jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de  dos mesos  comptadors  des  de l'endemà  d'haver rebut  la notificació de la  Resolució, d'acord  amb  l'article 46 de la  Llei 29/1998, de 13 de

 

juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 4 de novembre de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del SOIB Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX 1

Primer Objecte, àmbit d'aplicació i col·lectius als quals va dirigida la subvenció

1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria de subvencions per al període 2025 i 2026 per a actuacions, dins l'àmbit geogràfic de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d'itineraris integrals d'inserció per a l'ocupació de col·lectius vulnerables.

2. S'entenen per itineraris integrals d'inserció de col·lectius vulnerables els projectes que executen orientació per a l'ocupació. Es tracta de processos d'acompanyament i d'ajut individual, personalitzat i integral, en els quals l'individu, mitjançant diferents actuacions, construeix un projecte professional que integra les necessitats personals amb les exigències socials, amb l'objectiu final d'incorporar-se al mercat de treball de manera regular.

Després de la fase obligatòria d'acollida o diagnòstic, se signarà un pla de feina que ha de recollir totes les actuacions necessàries dins l'itinerari per a aconseguir la inserció laboral (informació, formació, intermediació, ocupació, etc.).

3. Es pot sol·licitar subvenció per als següents col·lectius:

a) Col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral.

b) Col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual i amb dificultats especials d'inserció laboral.

c) Col·lectiu de persones amb altres discapacitats (físiques, sensorials, etc.) i amb dificultats especials d'inserció laboral.

d) Col·lectiu de persones amb diagnòstic de salut mental i amb dificultats especials d'inserció laboral.

e) Col·lectiu de persones joves en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, majors de 16 i menors de 30 anys, inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

f) Col·lectiu de persones amb discapacitat i col·lectiu de persones amb diagnòstic de salut mental i amb dificultats especials d'inserció laboral.

Segon Cofinançament del Fons Social Europeu

Les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria poden ser cofinançades pel Fons Social Europeu (FSE), en el marc del Programa Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027, d'acord amb el Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1296/2013 i el Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats. L'Ordre TES/106/2024, de 8 de febrer, determina les despeses subvencionables per l'FSE+ durant el període de programació 2021-2027. El Reglament Delegat (UE) 2023/1676 de la Comissió de 7 de juliol de 2023 completa el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell quant a la definició de costs unitaris, imports a tant alçat i tipus fixos i finançament no vinculat als costs per al reemborsament de despeses als Estats membres per part de la Comissió.

Pel que fa als col·lectius de persones amb dificultats especials d'inserció laboral en risc d'exclusió social, de persones amb discapacitat intel·lectual, de persones amb altres discapacitats (físiques, sensorials, etc.) i de persones amb diagnòstic de salut mental, l'operació es du a terme amb càrrec a la Prioritat 2 «Inclusió social» i a l'objectiu específic 1.h) de l'article 4 del Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021:

«Fomentar la inclusió activa a fi de promoure la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i la participació activa, i millorar l'ocupabilitat, en particular per als grups desfavorits.»

Pel que fa al col·lectiu de persones joves en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, majors de 16 i menors de 30 anys, l'operació es du a terme amb càrrec a la Prioritat 5 «Ocupació juvenil» i a l'objectiu específic 1.a) de l'article 4 del Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021:

«Millorar l'accés a l'ocupació i a mesures d'activació de tots els demandants d'ocupació, i en particular de les persones joves, especialment a través de l'aplicació de la Garantia Juvenil, dels desocupats de llarga durada i els grups desafavorits en el mercat laboral, i de les persones inactives, així com mitjançant la promoció de l'ocupació per compte propi i l'economia social».

Tercer Normativa

1. Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS); el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (TRLS) i l'Ordre 16/2023 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 67, de 20 de maig).

2. Per motiu del cofinançament per part de l'FSE+ són d'aplicació el Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1296/2013 i el Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats i, pel que fa a la certificació s'aplicarà el Reglament Delegat (UE) 2023/1676 de la Comissió de 7 de juliol de 2023 pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell quant a la definició de costs unitaris, imports a tant alçat i tipus fixos i finançament no vinculat als costs per al reemborsament de despeses als Estats membres per part de la Comissió i l'Ordre TES/106/2024, de 8 de febrer, per la qual es determinen les despeses subvencionables per l'FSE+ durant el període de programació 2021-2027.

Quart Crèdit assignat a la convocatòria

1. El crèdit assignat a la convocatòria és el següent:

a) Pel que fa a l'execució:

 

Distribució del crèdit de la convocatòria per anualitats

Anualitat 2025: 1.541.000,00 €

Anualitat 2026: 1.541.000,00 €

Total convocatòria: 3.082.000,00 €

 

b) Pel que fa al finançament:

L'import econòmic destinat als itineraris integrals d'inserció d'aquesta convocatòria és de 3.082.000,00 euros, amb càrrec al centre de cost 76101, subprogrames 322D14 (pel col·lectiu de joves) i 322D02 (per la resta de col·lectius), capítol 4, fons finalista 19213 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:

  • Any 2025: un import d'1.155.750,00 euros, sotmès a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025.
  • Any 2026: un import d'1.541.000,00 euros, sotmès a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2026.
  • Any 2027: un import de 385.250,00 euros, sotmès a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2027.

2. D'acord amb l'article 15.2.c) del Text refós de la Llei de subvencions, s'ha de tenir en compte la distribució del crèdit i s'han d'aplicar els criteris de puntuació d'acord amb el que disposen respectivament els apartats cinquè i quinzè.

3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries, ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un altre termini per a presentar sol·licituds, sempre que l'ampliació de crèdit s'aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.

 

Cinquè Distribució del crèdit disponible

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria per als itineraris integrals d'inserció, s'ha de distribuir per col·lectius de la manera següent:

  • Col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral: 1.132.000,00 €
  • Col·lectiu de persones joves en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, majors de 16 i menors de 30 anys, inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil: 700.000,00 €
  • Col·lectius de persones amb discapacitat i col·lectiu de persones amb diagnòstic de salut mental i amb dificultats especials d'inserció laboral: 1.250.000,00 €

2. El crèdit per a cadascun dels col·lectius anteriors es distribuirà entre les sol·licituds que reuneixin tots els requisits indicats per ordre de puntuació, d'acord amb els criteris del punt quinzè d'aquesta convocatòria, sempre que hagin obtingut la puntuació mínima.

3. Si l'import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a algun dels col·lectius, el crèdit romanent es pot redistribuir entre els altres col·lectius en els quals el crèdit previst no sigui suficient per subvencionar els imports sol·licitats per a tots els projectes que compleixin els requisits que estableix la convocatòria. En aquest cas, s'han d'ordenar els beneficiaris que hagin obtingut la puntuació mínima segons la puntuació que la Comissió Avaluadora hagi atribuït a cada projecte, d'acord amb els criteris del punt quinzè de la convocatòria, i s'ha de repartir el crèdit, fins que s'exhaureixi, per ordre de puntuació, d'acord amb els imports sol·licitats.

Sisè Entitats beneficiàries

1. Es poden beneficiar de les subvencions per a desenvolupar les accions descrites en l'apartat primer d'aquest annex:

a)  Les persones jurídiques sense finalitat de lucre amb seu a les Illes Balears que no formin part del Tercer Sector d'Acció Social, d'acord amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, i que acreditin com a mínim 1 any d'experiència en l'àmbit de les Illes Balears en l'execució de projectes d'orientació laboral amb el col·lectiu per al qual presenten el projecte.

b) Les administracions locals de les Illes Balears, i les entitats de dret públic que en depenen o que hi estan vinculades, que acreditin com a mínim 1 any d'experiència en l'àmbit de les Illes Balears en el desenvolupament de projectes d'orientació laboral amb el col·lectiu per al qual presenten el projecte.

2. No poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que duen a terme una activitat que es pugui considerar econòmica, atès que aquests ajuts falsegen la competència, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal d'acord amb el que disposa l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Es pressuposa que no afecta la competència quan el projecte s'executi exercint competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici de l'autoritat pública i formi part de les funcions essencials de l'entitat, per a les entitats dependents o vinculades a una administració, o per a les entitats sense ànim de lucre, quan les tasques del projecte que s'executi resultin clarament separades de les tasques que s'han de dur a terme en l'exercici de l'activitat econòmica.

3. No es poden beneficiar de les subvencions les entitats en les quals concorrin alguna de les situacions que estableix l'article 2.2 de l'Ordre 16/2023.

Setè Recursos humans

1. L'equip tècnic de recursos humans que faran tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció ha de tenir les tipologies de personal següents:

  • Personal orientador (obligatori tenir almenys una jornada laboral completa per projecte, que haurà d'estar ocupada per una persona orientadora o per dues persones orientadores a un 50 % d'una jornada laboral completa cadascuna). Li corresponen funcions especialitzades del procés d'orientació professional com diagnòstic, disseny d'itinerari, acompanyament personalitzat, així com assessorament, informació i ajut tècnic addicional. També pot fer funcions especialitzades de prospecció i sensibilització empresarial, informació d'ajuts i incentius a la contractació, detecció de vacants de feina, relació amb les empreses per a la participació en el procés d'orientació, intermediació laboral i seguiment de les incorporacions de les persones usuàries del servei a l'empresa, a més de funcions de gestió general i gestió amb l'aplicació ESOIB, execució, control, tramitació i impuls, estudis i informes i, en general, les de col·laboració tècnica amb el coordinador i la resta de l'equip de l'itinerari integral d'inserció. Les entitats han de sol·licitar i s'ha de concedir la subvenció per a almenys una jornada laboral completa de personal orientador, les quals es poden augmentar afegint mitges jornades laborals completes. Totes les persones que treballin com a personal orientador en el projecte subvencionat han de dedicar, com a mínim, mitja jornada laboral completa a l‘itinerari integral d'inserció, és a dir, el 50 % de la jornada laboral completa segons el conveni col·lectiu que resulti d'aplicació. Aquests percentatges no seran d'aplicació quan el personal orientador, en exercici d'algun dels seus drets com a persona treballadora que preveu la normativa aplicable, tengui una reducció de jornada. Únicament per aquest motiu, es justificarà dedicar jornades inferiors al 50 % de la jornada laboral completa segons el conveni col·lectiu que resulti d'aplicació.
  • Personal coordinador: la proporció màxima serà d'un per cada cinc jornades laborals completes de personal orientador (0,20 per cada jornada laboral completa de personal orientador). Li corresponen funcions especialitzades de supervisió tècnica del desenvolupament dels processos d'orientació, l'anàlisi de casos de les persones usuàries, adaptacions metodològiques, desenvolupament de materials tècnics especialitzats i articulació del sistema d'informació laboral i d'atenció a la persona usuària, així com funcions de prospecció i sensibilització empresarial, direcció, programació, estudi, proposta, coordinació, gestió general i gestió amb l'aplicació ESOIB, control, assessorament, representació, en general, que fan possible el desenvolupament de l'itinerari integral d'inserció. Aquesta figura exercirà les funcions de persona de contacte amb el SOIB per a qualsevol assumpte relacionat amb l'itinerari integral d'inserció. Per a cada jornada laboral completa de personal coordinador que l'entitat pugui emprar en el projecte, d'acord amb les proporcions màximes indicades anteriorment (un per cada cinc jornades laborals completes de personal orientador), s'ha d'emprar una única persona.

El personal coordinador i orientador ha de ser titulat universitari o ha d'estar habilitat degudament pel col·legi professional competent.

  • Personal d'informació laboral: la proporció màxima serà d'un per cada cinc jornades laborals completes de personal orientador (0,20 per cada jornada laboral completa de personal orientador). Li corresponen funcions especialitzades d'atenció a les persones usuàries de l'itinerari com rebre-les quan arriben, presentar i aportar informació dels recursos que s'ofereixen, gestionar la recollida de dades i documents necessaris per a la incorporació de les persones a l'itinerari, proporcionar suport a les persones usuàries per l'adequada utilització dels recursos vinculats en processos de recerca existents als espais comuns, gestionar la difusió d'ofertes de feina, i en general funcions pròpies d'atenció al públic i gestió amb l'aplicació ESOIB.

En el supòsit que es concedeixin més de cinc jornades laborals completes de personal orientador es podrà emprar en el projecte més d'una jornada laboral completa de personal coordinador o d'informació laboral en les proporcions màximes indicades anteriorment.

2. Es defineix «jornada laboral completa» de dedicació al projecte subvencionat com el treball del 100 % de la jornada d'acord amb el conveni col·lectiu aplicable (jornada a temps complet), durant cada any d'execució del projecte.

Per prestar l'itinerari, l'entitat ha de disposar durant tota l'execució del projecte subvencionat del personal necessari per garantir una atenció suficient, continuada i adequada a la tipologia del col·lectiu al qual pertany la persona usuària.

Les entitats han de prestar l'itinerari durant tot l'any i no poden suspendre'n la prestació per vacances del personal, malaltia o altres motius d'organització del Servei.

Quan es produeixi una baixa en l'equip tècnic de recursos humans que duen a terme tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció, per qualsevol dels motius prevists a la normativa, s'ha de substituir el professional en el termini màxim de trenta dies. Aquestes substitucions del personal que integra l'equip tècnic s'han d'autoritzar pel SOIB i només seran efectives des del moment en què s'autoritzin.

Als efectes de la liquidació de la subvenció, per a cada tipologia de personal de l'equip tècnic de recursos humans que duguin a terme tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció, es permetrà que, per a cada any d'execució i jornada laboral completa concedida, el lloc hagi estat descobert durant trenta dies sense que s'executi l'itinerari pels efectes de la substitució, ateses les dificultats que poden sorgir per a aconseguir la persona substituta. Els dies que excedeixin d'aquests trenta en què el lloc hagi estat descobert, no seran elegibles i es descomptaran a la liquidació de la subvenció. En el cas que per a qualque tipologia s'hagi concedit menys d'una jornada laboral completa, el lloc podrà quedar descobert també un màxim de trenta dies per a cada any d'execució, als mateixos efectes.

3. Per a cada jornada laboral completa concedida de personal orientador de l'itinerari, s'han de complir anualment com a mínim les fites d'atenció següents, sense perjudici del que es disposa sobre l'objectiu mínim anual d'atenció al punt onzè d'aquest annex:

  • Col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral: atenció a 37 persones usuàries.
  • Col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual i amb dificultats especials d'inserció laboral: atenció a 25 persones usuàries.
  • Col·lectiu de persones amb altres discapacitats (físiques, sensorials, etc.) i amb dificultats especials d'inserció laboral: atenció a 25 persones usuàries.
  • Col·lectiu de persones amb diagnòstic de salut mental i amb dificultats especials d'inserció laboral: atenció a 25 persones usuàries.
  • Col·lectiu de persones joves en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, majors de 16 i menors de 30 anys, inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil: atenció a 35 persones usuàries.
  • Col·lectiu de persones amb discapacitat i col·lectiu de persones amb diagnòstic de salut mental i amb dificultats especials d'inserció laboral: atenció a 25 persones usuàries.

Com que les fites d'atenció fan referència a persones usuàries ateses, sempre n'ha de resultar un nombre sencer, per la qual cosa, en el cas de resultar un nombre decimal, s'ha d'arrodonir a l'alça.

Vuitè Import de la subvenció

1. L'import de la subvenció es determinarà mitjançant l'aplicació dels costs unitaris per operacions relatives a la prestació de serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació fixats al punt 4 del Reglament Delegat (UE) 2023/1676 de la Comissió de 7 de juliol de 2023 pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell quant a la definició de costs unitaris, imports a tant alçat i tipus fixos i finançament no vinculat als costs per al reemborsament de despeses als Estats membres per part de la Comissió.

Aquest Reglament Delegat fixa un cost unitari per a qualsevol operació relativa a la prestació de serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació a aturats registrats, sol·licitants d'ocupació o persones inactives. Els serveis d'orientació laboral poden prestar-se de manera individual o en grup. Inclouen tots les activitats i els serveis executats, que facilitin la integració en el mercat laboral dels aturats i altres sol·licitants d'ocupació o que ajudin als ocupadors a l'hora de contractar i seleccionar personal.

L'indicador per a determinar el cost unitari que s'utilitza en aquesta convocatòria és la tarifa anual per la prestació de serveis d'assessorament, el qual té com a unitat de mesura el nombre d'anys de serveis d'assessorament prestats a aturats registrats, sol·licitants d'ocupació o persones inactives.

En aplicar la tarifa anual en cas de prestació a temps parcial, l'import s'establirà a prorrata de la tarifa anual.

Els imports cobreixen tots els costs subvencionables de l'operació (és a dir, els costs directes de personal més un tipus fix del 40% per a cobrir tots els altres costs subvencionables).

El Reglament delegat estableix un mètode d'ajust automàtic dels costs unitaris sobre una base anual aplicant l'índex de costs laborals per a l'Administració Pública.

El cost unitari anual per a les Illes Balears per a la prestació de serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació, d'acord amb el punt 4 del Reglament Delegat (UE) 2023/1676, és de 47.974,08€ (calculat amb dades del 2021, aplicables a partir de 01/01/2022).

Aquest cost unitari s'ha actualitzat aplicant el mètode d'ajust determinat al Reglament delegat, d'acord amb l'índex de costs laborals (LCI 2023= 4,80€) i la mitjana d'hores treballades per setmana d'ocupació a temps complet a Espanya (TI 2023=40,30€) extrets de l'Oficina Estadística de la Unió Europea (EUROSTAT), en què resulta un cost unitari anual per a les Illes Balears per a prestar serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació de 51.552,38€ per jornada laboral completa.

2. L'import màxim de la subvenció atorgada s'ha de determinar en la resolució de concessió de la subvenció com el resultat de multiplicar el cost unitari anual per a les Illes Balears per a prestar serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació de 51.552,38€, per les jornades laborals concedides dels llocs de treball que conformin l'equip tècnic de recursos humans que faran tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció (personal orientador, personal coordinador i personal d'informació laboral), de la manera i amb els requisits determinats a l'apartat anterior d'aquest annex a la convocatòria.

Tot i que els projectes d'aquesta convocatòria es poden executar durant els anys 2025 i 2026, s'aplicarà el mateix import de cost unitari a cadascun dels 2 exercicis d'execució, ja que en aquest cas es tracta d'una mateixa convocatòria biennal.

Novè Subcontractació

L'entitat beneficiària de la subvenció no pot contractar amb tercers l'execució total o parcial del procés d'inserció aprovat.

Desè Persones destinatàries dels itineraris integrals d'inserció

1. Els serveis d'itineraris integrals d'inserció es dirigeixen als col·lectius vulnerables envers el mercat laboral, inscrits com a demandants d'ocupació o demandants de serveis previs a l'ocupació (exceptuant la població penitenciària en règim de segon grau), amb especials dificultats d'ocupabilitat.

2. Els col·lectius vulnerables que han d'atendre els projectes d'itineraris integrals d'inserció de col·lectius vulnerables són els següents:

a) Col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites al SOIB com a demandants d'ocupació o com a demandants de serveis previs a l'ocupació.

S'entén com a persona en risc d'exclusió social la persona que acredita aquesta situació mitjançant un informe de Serveis Socials o un informe tècnic de l'entitat que especifiqui les causes conduents a la situació de risc d'exclusió.

b) Col·lectiu de persones joves en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, majors de 16 anys i menors de 30 anys, inscrites al SOIB com a demandants de serveis previs a l'ocupació o com a demandants d'ocupació, en situació d'atur i inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

S'entén com a persona jove en risc d'exclusió social la persona que acredita aquesta situació mitjançant un informe de Serveis Socials o un informe tècnic de l'entitat que especifiqui les causes conduents a la situació de risc d'exclusió.

c) Col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites al SOIB com a demandants d'ocupació o com a demandants de serveis previs a l'ocupació amb la condició de persona amb discapacitat amb un grau igual o superior al 33%.

També queden incloses les persones amb capacitat intel·lectual límit, com a demandants d'ocupació no ocupades i que hi poden accedir acreditant una valoració d'almenys un 2 0% de discapacitat intel·lectual i que no arribi al 33%.

d) Col·lectiu de persones amb diagnòstic de salut mental i amb dificultats especials d'inserció inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació o com a demandants de serveis previs a l'ocupació.

S'entén com a persona amb diagnòstic de salut mental la que acredita aquesta situació en què se certifica la discapacitat amb un grau igual o superior al 33% o amb la presentació d'un informe emès per part de l'Àrea de Salut Mental de l'Administració de salut pública.

e) Col·lectiu de persones amb altres discapacitats (físiques, sensorials, etc.) i amb dificultats especials d'inserció laboral inscrites al SOIB com a demandants d'ocupació o com a demandants de serveis previs a l'ocupació amb la condició de persona amb discapacitat amb un grau igual o superior al 33%.

3. No poden ser persones usuàries dels serveis les persones següents:

  • El personal funcionari de carrera o interí i el personal laboral de l'Administració, mentre romanguin en servei actiu, a excepció de les persones que siguin beneficiàries de treball amb suport.
  • El personal laboral d'empreses públiques, a excepció de les persones que siguin beneficiàries de treball amb suport.
  • Les persones prejubilades i jubilades.

Onzè Persones usuàries que s'han d'atendre

1. S'entén per persona usuària la inscrita en el SOIB que s'ajusti al perfil del col·lectiu destinatari del projecte i que, després d'haver participat en la fase inicial diagnòstica del projecte signi l'acord personal i el pla de treball individualitzat. Per a poder-se considerar usuari del projecte que s'ha de finançar, a efectes d'objectius:

  • Ha d'haver obtingut un mínim de tres hores d'atenció directa individual.
  • Del total de les hores fetes a cada persona usuària, com a mínim el 30% d'hores, han de ser individuals. Aquest requisit no serà necessari si l'atenció individual supera les deu hores, o si s'aconsegueix una inserció abans o es doni de baixa del servei.
  • La mitjana d'hores d'atenció de totes les persones usuàries del projecte ha de ser, com a mínim, de dotze hores per a les persones en risc d'exclusió social i les persones joves en risc d'exclusió i, com a mínim, de setze hores per a les persones amb discapacitat o amb diagnòstic de malaltia mental.
  • La mitjana d'hores d'atenció es calcularà dividint la suma de totes les hores fetes a totes les persones usuàries ateses donades d'alta al programa entre el nombre de persones usuàries que s'han d'atendre (objectiu mínim anual d'atenció) segons la resolució de concessió.

Es podran considerar atenció directa les actuacions realitzades telemàticament que es puguin evidenciar.

2. L'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris és el nombre mínim de persones que s'hauran d'atendre per les entitats beneficiàries durant cadascun dels dos anys d'execució dels projectes subvencionats i es calcula multiplicant el nombre de jornades laborals completes de personal orientador imputat per la fita d'atenció del col·lectiu que s'ha d'atendre.

Així doncs, el càlcul de l'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris s'ha de fer de manera proporcional a les jornades del personal orientador imputat als projectes, si bé es pot assolir de forma global per l'entitat independentment del nombre d'usuaris que atenguin cadascun dels treballadors imputats al projecte.

En el cas en que, una vegada executats cadascun dels dos d'anys del projecte, a la liquidació de la subvenció es posi de manifest que l'entitat ha executat menys jornades laborals de personal orientador de l'itinerari que les concedides, l'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris fixat a la resolució de concessió es mantindrà, per tant, no es modificarà proporcionalment.

3. És obligatori donar d'alta totes les persones usuàries ateses que compleixin els requisits d'atenció (un mínim de tres hores d'atenció directa individual) i del col·lectiu al qual pertanyen.

Dotzè Objectiu mínim d'inserció anual

1. L'objectiu mínim d'inserció anual és el nombre mínim d'insercions laborals que l'entitat, en execució del projecte subvencionat, ha d'assolir durant cadascun dels dos anys de durada del projecte.

El càlcul de l'objectiu mínim d'inserció anual per a la totalitat de persones usuàries s'ha de fer de la manera següent: l'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris multiplicat per 20, dividit entre 100.

La resolució d'atorgament ha de determinar aquest objectiu mínim d'inserció anual que ha d'assolir l'entitat beneficiària per a obtenir el 100 % de la subvenció concedida.

2. El nombre d'insercions laborals és el resultat de comptabilitzar els contractes aconseguits per les persones usuàries ateses donades d'alta al servei. Aquests contractes es puntuen de manera diferent d'acord amb els criteris següents:

  • Cada mes de contractació d'un home suma 0,30 punts si supera el 50% de la jornada.
  • Cada mes de contractació d'un home suma 0,15 punts si és inferior al 50% de la jornada.
  • Cada mes de contractació d'una dona suma 0,32 punts si supera el 50% de la jornada.
  • Cada mes de contractació d'una dona suma 0,16 punts si és inferior al 50% de la jornada.
  • Els contractes a empreses protegides valen la meitat de les puntuacions anteriors.
  • Per cada contracte de sis mesos o més, indefinit o fix discontinu, se suma 1 punt per cada persona usuària.
  • A més, si l'entitat ha aconseguit que un 40% de les persones usuàries per a les quals s'ha concedit la subvenció puntuïn en insercions sumaran al total 2 punts.
  • No es computaran les insercions en el marc de programes de formació en alternança.

Es considera que la inserció laboral de la persona usuària atesa s'ha aconseguit quan, durant la vigència del procés d'inserció, se l'ha contractat com a mínim un mes per compte d'altri o es doni d'alta dos mesos per compte propi.

Es computaran els mesos de contracte fins a un mes posterior a la finalització de l'anualitat objecte de finançament.

Tretzè Compatibilitat amb d'altres ajuts

D'acord amb el que estableix el punt 5.1. del capítol 5 de les Directrius de la Comissió Europea sobre l'ús d'opcions de costs simplificats (2021/C 200/1DOUE de 27/05/2021) des d'un punt de vista estadístic, és consubstancial que els mòduls puguin sobrecompensar o infracompensar en certa mesura els costs reals en els quals incorrin i siguin abonats per les entitats beneficiàries; aquesta possible sobrecompensació, però, no constitueix un benefici.

Aquesta subvenció és incompatible amb qualsevol altre ajut o subvenció de qualsevol ens públic o privat destinat a la mateixa finalitat.

Catorzè Termini i requisits de la sol·licitud

A) Generació de la sol·licitud

La sol·licitud de subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB.

Dins els primers deu dies hàbils del termini per presentar les sol·licituds, les entitats que tenguin la intenció de presentar-la que no estiguin donades d'alta a l'aplicació ESOIB, l'hauran de sol·licitar al SOIB i enviar un correu electrònic a la bústia registre.xol@soib.caib.es amb el concepte «Alta ESOIB», i indicar les persones gestores que han de poder accedir-hi.

Les entitats que ja estan donades d'alta a l'ESOIB són responsables de mantenir actualitzada la informació identificativa de l'entitat i de les persones per a les quals ha sol·licitat accés. En cas que la informació que hi figura no estigui actualitzada, haurà de sol·licitar al SOIB, a través de la bústia de correu abans indicada, que actualitzi les dades i acreditar documentalment els canvis sol·licitats (representant, nomenaments, estatuts, accés de gestors en nom de l'entitat, etc.).

Un cop l'entitat disposa de l'alta en l'aplicació de gestió ESOIB, s'ha de generar el model de sol·licitud normalitzat i adjuntar la documentació corresponent mitjançant l'aplicació ESOIB.

B) Presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica

La presentació de sol·licituds s'ha de fer d'acord amb els articles 4.1., 4.2. i 4.7. de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig i d'acord amb les indicacions següents:

Una vegada feta la tramitació i adjuntada la documentació a l'ESOIB, per tal de completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document de sol·licitud normalitzat generat en format PDF amb l'aplicació s'ha de signar electrònicament per part del representant de l'entitat i s'ha de presentar, dins del termini per presentar les sol·licituds, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica del Govern, d'acord amb els articles 16 i 66.6 de la Llei 39/2015.

Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic a la Seu Electrònica del SOIB, no es considerarà vàlidament presentada.

El SOIB publicarà a la seva pàgina web una guia informativa o protocol per a ajudar les entitats a tramitar la sol·licitud a través d'aquesta aplicació.

Tota la informació de la convocatòria i els enllaços per a accedir a ESOIB des d'on es genera el model de sol·licitud normalitzat i la Seu Electrònica des d'on poder registrar la sol·licitud estaran disponibles al web https://soib.es/convocatories/.

C) Termini i nombre de sol·licituds

El termini per a presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils des de l'endemà que aquesta Resolució es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les entitats poden presentar sol·licituds referides a un projecte per illa i per col·lectiu, excepte pel que fa als col·lectius de discapacitats intel·lectuals, salut mental i la resta de discapacitats (sensorials, físics, etc.), per als quals un mateix projecte pot incloure usuaris d'aquests col·lectius.

D) Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

Tota la documentació que complementa la sol·licitud, de la qual forma part, s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB, i és la següent:

1. La memòria explicativa de l'article 4.4 c) de l'Ordre de bases, ha de fer referència a l'itinerari que s'ha d'executar i s'ha d'elaborar d'acord amb el guió que estableix el SOIB.

2. La declaració responsable de l'apartat 4.4 d), apartats 1, 2, 3, 4, 5 i 7 (si escau) de l'Ordre de bases.

3. El certificat que s'esmenta en l'article 4.4 e) de l'Ordre de bases.

4. D'acord amb l'article 4.4 f) de l'Ordre de bases, i d'acord amb el model disponible en l'aplicació de gestió ESOIB, una declaració responsable sobre els punts següents:

  • Compliment de la legislació aplicable en matèria de promoció de l'accessibilitat i d'eliminació de barreres arquitectòniques, o, si escau, l'exempció de complir amb aquesta legislació.
  • No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.
  • Contractació d'una assegurança de responsabilitat civil en començar l'activitat.
  • Contractació d'una assegurança de protecció per als participants per risc d'accident derivat de l'assistència a un servei d'itineraris integrals d'inserció.
  • Que l'entitat en l'execució del projecte subvencionat no realitza activitat que es pugui considerar activitat econòmica, atès que la subvenció falsejaria la competència, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal d'acord amb el que disposa l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

5. La documentació específica següent, d'acord amb l'apartat 4.4. g) de l'esmentada Ordre de bases:

  • Certificat i/o declaració responsable sobre l'experiència de l'entitat en l'execució de projectes d'orientació laboral amb el col·lectiu per al qual presenten el projecte, d'acord amb els models facilitats pel SOIB.
  • El número de registre, la secció, el grup i la data d'inscripció de l'entitat en el Registre d'entitats jurídiques del Govern de les Illes Balears per tal que el SOIB pugui comprovar que les entitats participants disposen de personalitat jurídica i no tenen finalitat lucrativa. En el cas de no disposar d'aquestes dades, s'ha d'aportar una còpia de l'escriptura pública de constitució i dels estatuts en què consti que les entitats sol·licitants disposen de personalitat jurídica i no tenen finalitat lucrativa. Se n'exceptuen les administracions, les entitats de dret públic i els sindicats.

D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2023 i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir, excepte oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social. En cas que s'oposin a aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut, que ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

En aplicació de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal. En cas que no s'autoritzi aquesta consulta, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut, que ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB perquè s'ha aportat en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en l'aplicació de gestió ESOIB. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que sigui el SOIB, el servei concret.

Quinzè Criteris de valoració i adjudicació

1. Les sol·licituds de subvenció es resoldran en règim de concurrència competitiva aplicant els criteris de puntuació següents:

a) L'adequació del projecte o de l'activitat que s'ha de desenvolupar d'acord amb les finalitats, els objectius i les prioritats marcats en la convocatòria; així com, amb les necessitats del territori. De 0 a 25 punts.

Apartat 1: àmbit territorial on es pretén atendre els usuaris. Nombre de municipis on es pretén atendre els usuaris com a punt d'atenció permanent (obertura de dos o més dies per setmana amb un mínim de quatre hores diàries i presència definida de personal tècnic). Fins a 10 punts.

Mallorca:

  • Es pretén atendre un municipi: 0 punts
  • Punt d'atenció permanent a dues àrees: 5 punts
  • Punt d'atenció permanent a tres o més àrees: 10 punts

Menorca:

  • Es pretén atendre un municipi: 0 punts
  • Es pretén atendre dos o més municipis: 10 punts

Eivissa:

  • Es pretén atendre un municipi: 0 punts
  • Es pretén atendre dos o més municipis: 10 punts

Es defineixen les àrees següents a Mallorca:

Palma

  • Àrea Tramuntana: Andratx, Banyalbufar, Bunyola, Calvià, Deià, Escorca, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Puigpunyent, Sóller, Valldemossa.
  • Àrea Pla: Algaida, Ariany, Costitx, Lloret de Vistalegre, Llubí, Maria de la Salut, Montuïri, Petra, Porreres, Santa Eugènia, Sant Joan, Sencelles, Sineu, Vilafranca de Bonany.
  • Àrea Raiguer: Alaró, Binissalem, Búger, Campanet, Consell, Inca, Lloseta, Mancor de la Vall, Marratxí, Santa Maria, Selva.
  • Àrea Nord: Alcúdia, Muro, Pollença, sa Pobla, Santa Margalida.
  • Àrea Llevant: Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç, Son Servera.
  • Àrea Migjorn: Campos, Felanitx, Llucmajor, Santanyí, ses Salines.

Apartat 2: descripció dels sistemes i les vies de coordinació establerts amb els recursos externs (sanitaris, socials, formatius, educatius, ocupacionals, etc.) de l'àmbit territorial on es pretén actuar. Fins a 5 punts.

  • Anomena les vies de coordinació amb les entitats del territori de les diferents tipologies possibles (centres de formació i educació, serveis socials, d'altres): 1 punt.
  • Descriu clarament l'objecte de les coordinacions vinculades a actuacions concretes descrites en el projecte: 3 punts.
  • Hi adjunta la documentació que acredita com a mínim la coordinació amb dues tipologies i a tots els territoris on presenta punt d'atenció permanent: 2 punts.

Apartat 3: relació amb el món empresarial vinculada directament amb el projecte. Fins a 10 punts.

  • Descriu l'objecte de coordinació amb el món empresarial del territori i descriu la forma de relació amb el món empresarial en relació amb les actuacions descrites en el projecte de manera breu: 2 punts
  • Descriu l'objecte de coordinació amb el món empresarial del territori i descriu la forma de relació amb el món empresarial en relació amb les actuacions descrites en el projecte de manera suficient: 5 punts.
  • Hi adjunta la documentació que acredita la coordinació amb el món empresarial com a mínim amb dues empreses dins els darrers dos anys: 5 punts.

b) Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica. De 0 a 40 punts.

Apartat 1: qualitat. Fins a 5 punts.

  • L'entitat disposa de certificat de qualitat del conjunt de la seva activitat: fins a 5 punts.
  • L'entitat disposa de certificat de qualitat específic del programa d'inserció laboral: fins a 3 punts.

Apartat 2: anàlisi del perfil del col·lectiu de manera detallada d'acord amb el seu procés d'inserció laboral: fins a 15 punts.

  • No descriu el col·lectiu o ho fa de manera deficient: 0 punts
  • Fa una descripció insuficient per demostrar el coneixement del col·lectiu objecte del projecte: 2 punts
  • Fa una descripció suficient per demostrar el coneixement del col·lectiu objecte del projecte: 5 punts
  • Fa una descripció acurada i detallada que demostra un bon grau de coneixement del col·lectiu objecte del projecte: 10 punts
  • Fa una descripció acurada i detallada que demostra un alt grau de coneixement del col·lectiu objecte del projecte: 15 punts

Apartat 3: descriu el mercat de treball i les empreses susceptibles d'oferir llocs de feina. Fins a 5 punts

  • No descriu el mercat de treball o ho fa de manera deficient: 0 punts
  • Fa una descripció insuficient del mercat de treball i de les empreses susceptibles d'oferir llocs de feina: 2 punts
  • Fa una descripció suficient que demostra coneixement del mercat de treball i de les empreses susceptibles d'oferir llocs de feina: 3 punts
  • Fa una descripció acurada i detallada que demostra un alt grau de coneixement del mercat de treball i de les empreses susceptibles d'oferir llocs de feina: 5 punts

Apartat 4: les accions i les metodologies plantejades en el projecte s'adeqüen al perfil del col·lectiu i donen resposta a l'objectiu final d'un procés d'inserció: fins a 15 punts.

  • No descriu actuacions que s'han de fer amb les persones usuàries o ho fa de manera deficient: 0 punts.
  • Descriu accions genèriques que s'adeqüen parcialment a les necessitats del col·lectiu: 5 punts
  • Descriu accions de manera exhaustiva i dona resposta a les necessitats concretes del col·lectiu: 15 punts

c)  La capacitat tècnica o l'experiència desenvolupada per dur a terme el projecte o activitat. De 0 a 30 punts.

Apartat 1: explica les accions complementàries amb serveis i programes de la mateixa entitat. Fins a 5 punts.

  • No descriu accions complementàries o ho fa de manera deficient: 0 punts.
  • Descriu accions complementàries amb brevetat o no coherents amb l'itinerari: 2 punts.
  • Descriu accions complementàries de manera exhaustiva i amb profunditat i dona complementarietat i coherència a l'itinerari: 5 punts.

Apartat 2: experiència acreditada de l'entitat en l'execució de projectes d'orientació laboral amb el col·lectiu pel qual presenten el projecte. Fins a 10 punts.

  • Experiència de l'entitat en processos d'orientació laboral /itinerari integral d'inserció superior a 10 anys: 10 punts.
  • Experiència de l'entitat en processos d'orientació laboral/itinerari integral d'inserció entre 6 i 10 anys: 5 punts.
  • Experiència de l'entitat en processos d'orientació laboral/itinerari integral d'inserció entre 3 i 5 anys: 2 punts.
  • Experiència de l'entitat en processos d'orientació laboral/itinerari integral d'inserció durant els darrers dos anys: 1 punt.

Apartat 3: infraestructura i materials. Fins a 15 punts.

Despatxos individuals:

  • No disposar de cap despatx amb privacitat per a l'atenció individual de les persones usuàries: 0 punts.
  • Disposar de menys de 1/2 despatx per cada jornada tècnica amb privacitat per a l'atenció individual de les persones usuàries: 1 punt.
  • Disposar de 1/2 despatx per cada jornada tècnica amb privacitat per a l'atenció individual de les persones usuàries: 4 punts.
  • Disposar d'un despatx o més per cada jornada tècnica amb privacitat per a l'atenció individual de les persones usuàries: 8 punts.
  • Espais adequats per dur a terme accions grupals: 5 punts.
  • Recursos a disposició per a les persones usuàries (ordinador, impressora, telèfon): 2 punts.

Només es valoraran els punts d'atenció permanent. En cas de tenir més d'un punt d'atenció permanent, es valorarà cada punt per separat i se'n traurà una mitjana.

d) Transversalitat de gènere. De 0 a 5 punts.

  • Descriu en el projecte les desigualtats que té el seu col·lectiu dona envers el mercat de treball i proposa actuacions per donar resposta a situacions concretes de desigualtat envers al procés d'acompanyament: fins a 5 punts

2. Poden ser objecte de concessió de subvenció els projectes que com a mínim s'hagin valorat amb 40 punts.

3. En cas d'empat, s'ha de resoldre a favor dels projectes que tenguin una major cobertura territorial. Si persisteix l'empat, el crèdit s'ha de prorratejar entre les entitats empatades.

Setzè Procediment de concessió de subvencions

1. La instrucció del procediment es durà a terme d'acord amb el que estableix l'article 10 de l'Ordre 16/2023, excepte els punts 8, 10 i 11, que no són d'aplicació.

2. Una vegada revisades les sol·licituds presentades i fetes les esmenes pertinents, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora per examinar-les i per valorar-les, d'acord amb els criteris que estableix l'apartat quinzè d'aquest annex.

3. La Comissió Avaluadora està formada per:

  • Presidència: Titular: la cap del servei tècnic que gestioni la convocatòria, en cas d'absència, vacant o malaltia, ha de ser substituïda per un/a cap de Departament del SOIB.
  • Secretaria: Titular: el cap del servei administratiu i econòmic que gestioni la convocatòria. Suplent: una cap de secció del servei administratiu i econòmic que gestioni la convocatòria. El secretari actua amb veu, però sense vot.
  • Vocalies: Vocalia primera, segona i tercera: tres tècnics del servei tècnic que gestioni la convocatòria. En cas d'absència, vacant o malaltia, cadascun d'aquests vocals pot ser substituït per un tècnic o una tècnica del SOIB.

La Comissió Avaluadora pot sol·licitar qualsevol aclariment que consideri oportú i ha de redactar un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional de concessió o de denegació de la subvenció.

4. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada degudament, que s'ha de notificar a les entitats interessades, que disposaran d'un termini de deu dies hàbils per a acceptar-la o, si escau, per a presentar-hi al·legacions. Transcorregut aquest termini, sense que l'entitat n'hagi manifestat l'oposició, s'entendrà tàcitament acceptada.

5. En el supòsit de donar-se la reformulació, si transcorre el termini sense que la persona beneficiària accepti la reformulació proposada, s'ha d'entendre tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.

6.  La resolució del procediment es durà a terme de conformitat amb l'article 11 de l'Ordre de bases. El termini màxim per dictar i notificar la resolució d'aprovació o de denegació serà de sis mesos des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB. Transcorregut el termini màxim per resoldre el procediment sense que s'hagi notificat la resolució, s'ha d'entendre que es desestima la sol·licitud.

7.  La resolució de concessió o de denegació s'ha de notificar individualment a cadascuna de les entitats beneficiàries. La resolució de concessió ha d'incloure, com a mínim, la informació següent:

a) L'àmbit territorial d'actuació.

b) L'equip tècnic de recursos humans que realitzaran tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció (nombre de jornades laborals concedides per cada tipologia de personal)

c) L'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris (nombre mínim de persones usuàries que s'han d'atendre) i l'objectiu mínim d'inserció anual, que no pot ser inferior al que estableix l'apartat dotzè d'aquest annex a la convocatòria.

d) La mitjana mínima d'hores d'atenció.

e) La quantia individual de la subvenció concedida.

f) L'obligació de la persona beneficiària d'informar al públic de l'ajut rebut.

8. D'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell, l'autoritat de gestió publicarà en el lloc web la llista d'operacions seleccionades per rebre ajuts dels Fons.

9. Amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució, l'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació de la resolució de concessió, de conformitat amb les prescripcions que estableix l'article 12.1 i 12.3 de l'Ordre 16/2023.

10.  Les propostes de resolució, provisionals i definitives, i les resolucions de concessió i les resolucions de pagament, així com la resta de documentació administrativa de les operacions, han d'indicar que està cofinançada o està previst el seu cofinançament amb càrrec al Fons Social Europeu (FSE), en el marc del Programa Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027.

11.  Les persones i les autoritats que intervinguin en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, en les quals es doni un conflicte d'interessos o alguna de les causes d'abstenció que assenyala l'article 23 de la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic, s'han d'abstenir d'intervenir en el procediment, i actuar d'acord amb el que estableix l'article esmentat i que també preveu l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2024/2509, del Parlament i del Consell, de 23 de setembre, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.

Dissetè Període d'execució de les accions subvencionades

1. Les actuacions objecte d'aquesta convocatòria corresponents als projectes aprovats poden iniciar-se a partir de dia 1 de gener de 2025 i han d'haver finalitzat, com a màxim, el dia 31 de desembre de 2026. Així, aquesta convocatòria tendrà dues anualitats, la primera corresponent a l'exercici 2025 i la segona, a l'exercici 2026.

2. L'inici anticipat de les actuacions objecte d'aquesta convocatòria abans de concedir la subvenció, si escau, s'ha de fer sota la responsabilitat de cadascuna de les entitats, i s'ha de tenir en compte que només amb l'aprovació de la resolució d'atorgament de la subvenció es reconeix el finançament del projecte.

3. En cas de renúncies o inexecucions, tan aviat se sàpiguen, es posaran en coneixement del SOIB per tal que modifiqui la Resolució de concessió de la subvenció. En el cas que de la renúncia o la inexecució en resulti una quantitat per a reintegrar, l'entitat beneficiària podrà fer la devolució voluntària de la quantitat que s'ha de reintegrar. El SOIB, si escau, podrà compensar les quantitats per a reintegrar en el proper pagament d'aquesta subvenció que tengui dret a percebre l'entitat beneficiària o bé n'exigirà el reintegrament d'acord amb el que disposen els articles 44 i 45 del TRLS, 37 i 38 de la LGS i la Instrucció 2/2018, de 20 de març de 2018, del president del SOIB, en relació amb l'aplicació d'interessos de demora en el reintegrament de subvencions.

Divuitè Forma de pagament

1. D'acord amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, la forma de pagament és la següent:

a) Un 75 % de l'import de la primera anualitat de la subvenció concedida corresponent al primer any d'execució, en concepte de bestreta, que es tramita d'ofici després que s'hagi concedit la subvenció, amb càrrec als pressuposts de 2025.

b) Fins a un 25 % de la primera anualitat de la subvenció concedida corresponent al primer any d'execució, un cop l'entitat hagi justificat i el SOIB revisat el compliment dels objectius i liquidat la subvenció tal com disposa l'apartat 21è d'aquest annex, amb càrrec als pressuposts de 2026.

c) Un 75 % de l'import de la segona anualitat de la subvenció concedida corresponent al segon any d'execució, en concepte de bestreta, amb càrrec als pressuposts de 2026, a partir del gener de 2026.

d) Fins al 25 % de la segona anualitat de la subvenció concedida corresponent al segon any d'execució, un cop l'entitat hagi justificat i el SOIB revisat el compliment dels objectius i liquidat la subvenció tal com disposa l'apartat 21è d'aquest annex, amb càrrec als pressuposts de 2027.

2. El Consell de Govern de dia 11 d'octubre de 2024, a proposta del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció de la forma establerta en el punt anterior, atès que, d'acord amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, a l'expedient d'aquesta convocatòria, l'òrgan gestor de la subvenció ha acreditat raons d'interès públic per tal que el Consell de Govern, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, autoritzi el pagament anticipat del 75 % de l'import d'aquesta subvenció.

3. S'eximeix la persona beneficiària de presentar garantia per als pagaments anticipats, d'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost.

4. Sense perjudici del que estableix l'apartat setzè d'aquest annex, qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per determinar-ne la valoració tècnica i la subvenció que s'ha de concedir i, en qualsevol cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, donarà lloc a la modificació de la resolució de concessió, d'acord amb el que disposa l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

Dinovè Obligacions de les entitats beneficiàries

Són obligacions genèriques, les que estableixen l'article 14 de la Llei 38/2023 i tots els apartats, excepte l'a) i r) de l'article 14, de l'Ordre 16/2023.

Són obligacions de caràcter específic les següents:

1. Utilitzar l'aplicació web de gestió ESOIB i presentar tota la documentació amb els models disponibles. L'entitat és responsable de l'ús correcte de l'aplicació per part de les persones gestores per a les quals ha sol·licitat accés; d'aquesta manera, haurà de sol·licitar al SOIB la revocació del permís d'accés a l'ESOIB quan la persona autoritzada sigui baixa a l'entitat o deixi de gestionar el programa.

2. Respectar les directrius i els protocols que pugui establir el SOIB relatius al desenvolupament de les activitats, gestió i justificació de la subvenció. En qualsevol cas, l'entitat ha d'exportar tota la informació i la documentació relativa a la gestió i seguiment de l'activitat subvencionada mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB, en la forma i en els terminis que estableixi el protocol de gestió de projectes o les guies d'ajuda que hi ha a disposició seva en la web del SOIB i en l'aplicació ESOIB.

3. Comunicar al SOIB, en el termini de set dies abans que tinguin lloc, qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial i les variacions de la seva situació que puguin tenir incidència en la conservació i la quantia de la subvenció, així com qualsevol modificació que tengui lloc en relació amb el projecte subvencionat i qualsevol alteració en les condicions que s'hagin tingut en compte per a concedir a la subvenció, en especial pel que fa als possibles canvis relatius al personal implicat en el desenvolupament de les accions.

4. Una vegada concedida la subvenció, qualsevol incidència esdevinguda relativa al projecte que pugui suposar modificar o alterar les dades relatives a la ubicació, les tasques, el perfil professional, etc., que varen donar lloc a la subvenció s'ha de comunicar i sol·licitar-ne l'autorització prèvia del Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, en el termini de set dies hàbils. Si aquesta modificació de projecte afecta les condicions d'execució que estableix la resolució de concessió, a més de l'autorització prèvia del Servei de Seguiment Tècnic, la persona que ocupi la representació legal de l'entitat haurà de sol·licitar la corresponent modificació de la resolució.

5. Facilitar qualsevol informació que li requereixi l'òrgan que concedeix la subvenció i els òrgans de control indicats en l'apartat f) de l'article 14 de l'Ordre de bases.

6. No percebre cap quantia de les persones que participen en les accions.

7. Complir la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

8. Contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els llocs on es desenvoluparà l'activitat durant tot el període de vigència.

9. Contractar assegurances de protecció per als participants per risc d'accident derivat de l'assistència a un servei d'itineraris integrals d'inserció.

10. Per motiu del cofinançament amb fons europeus, les obligacions que imposa la normativa europea, estatal i autonòmica relativa a les despeses finançades per l'FSE+, entre d'altres:

  • Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l'FSE+, d'acord amb el que estableix l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060.
  • Adoptar les mesures necessàries per fer arribar al públic la informació sobre les operacions cofinançades per l'FSE i han de complir les normes sobre informació i comunicació sobre l'ajut de l'FSE. Les entitats han d'informar a tots els destinataris finals que l'activitat està cofinançada pel Fons Social Europeu (FSE), en el marc del Programa Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027.
  • Acceptar ser inclosa en la llista d'operacions seleccionades publicada per l'autoritat de gestió, d'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell.

11. Qualsevol persona que tingui coneixement dels fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançades total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics via el canal habilitat a tal efecte d'aquest Servei a l'adreça web <https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/Paginas/denan.aspx>, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del Servei.

Vintè Obligacions tècniques

Les entitats que duguin a terme aquest itinerari integral d'inserció, independentment del tipus d'acció, han de complir les obligacions següents:

1. Donar cobertura a la totalitat de l'àmbit territorial del projecte.

2. Garantir l'atenció personalitzada a les persones usuàries del col·lectiu/s objecte d'intervenció.

3. Tenir o estar en disposició de tenir en el moment de començar les actuacions els locals, els recursos humans i els materials necessaris per desenvolupar les accions, els quals han de complir tots els requisits legals exigits per a poder dur a terme l'activitat subvencionada i respecte als recursos humans, la capacitació, la formació i la titulació necessària.

4. Presentar la informació relativa a les accions duites a terme i la seva durada, les persones usuàries ateses, així com el compliment dels requisits del col·lectiu que s'atén, la data o les dates d'execució i l'acreditació de les insercions. Aquesta informació s'ha de presentar en el SOIB amb els mecanismes i amb la durada que aquest estableixi.

5. Atendre les persones derivades per les oficines d'ocupació del SOIB i utilitzar el procediment de derivació establert. En el cas que l'entitat no tengui disponibilitat per fer aquestes atencions haurà de justificar aquest fet davant el SOIB.

Vint-i-unè Justificació i liquidació de la subvenció

1. Pel que fa a les actuacions executades durant la primera anualitat (2025), les entitats beneficiàries han de presentar la justificació mitjançant mòduls, d'acord amb l'apartat 23 de l'Ordre 16/2023 i els models facilitats pel SOIB, la qual ha de contenir la documentació següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts durant el primer any d'execució, amb data màxima 28 de febrer de 2026. Aquesta memòria d'actuació justificativa la genera automàticament l'ESOIB, una vegada aportades per l'entitat totes les dades tècniques justificatives de l'execució del projecte.

b) Una memòria econòmica justificativa, amb data màxima 28 de febrer de 2026, que ha de contenir els aspectes següents:

  • Una declaració de l'entitat beneficiària de les jornades anuals de prestació de serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació per part de l'equip tècnic de recursos humans que ha realitzat tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció (personal orientador, personal coordinador i personal d'informació laboral).
  • La quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en la memòria tècnica d'actuació, els mòduls i les jornades anuals de prestació de serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació declarades a l'apartat anterior, amb el límit de la quantitat concedida.

c) Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha demanat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.

d) El justificant de la devolució voluntària dels fons públics percebuts com a bestreta i no aplicats a l'objecte subvencionable i, si escau, els corresponents interessos (model 046).

2. Pel que fa a les actuacions executades durant la segona anualitat (2026) es justificaran amb data màxima 28 de febrer de l'any posterior al de l'execució de les actuacions (2027), respectivament, tant pel que fa a la memòria d'actuació, com pel que fa a la memòria econòmica de la mateixa manera assenyalada a l'apartat anterior.

3. Quan l'entitat beneficiària no presenti la documentació justificativa a què fa referència l'apartat 1, es requerirà al beneficiari perquè l'aporti en el termini improrrogable de 15 dies hàbils, en la forma i amb les conseqüències previstes en l'article 25.3 de l'Ordre 16/2013.

4. El termini per esmenar els defectes de la justificació és de deu dies hàbils.

5. Vista la documentació justificativa de la subvenció, així com la documentació pujada a l'ESOIB referent a l'equip tècnic de recursos humans que han fet tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció, previ l'informe favorable dels serveis tècnics i, si escau, fetes les comprovacions que es considerin oportunes sobre la documentació justificativa presentada, el SOIB ha de liquidar la subvenció de la manera següent:

Nombre de jornades anuals de prestació de serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació realitzades per part de l'equip tècnic de recursos humans que ha realitzat tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció (personal orientador, personal coordinador i personal d'informació laboral) multiplicat pel cost unitari anual per a les Illes Balears per a la prestació de serveis d'assessorament relacionats amb l'ocupació (51.552,38 €), exposat a l'apartat vuitè d'aquest annex a la convocatòria.

El còmput del nombre de jornades anuals es realitzarà de la manera que es determina a l'apartat setè d'aquest annex a la convocatòria.

Al cost elegible resultant se li aplicaran, si escau, les minoracions estipulades a l'apartat 25è d'aquest annex a la convocatòria.

En qualsevol cas, l'import màxim subvencionable estarà limitat per l'import de la subvenció concedida per a cadascun dels anys d'execució dels projectes subvencionats.

6. La liquidació d'aquesta convocatòria, sempre que els recursos del SOIB siguin suficients, haurà d'estar acabada abans del 31 de desembre de 2027.

Vint-i-dosè Actuacions de seguiment i control

1. En qualsevol cas, el SOIB ha de dur a terme les actuacions de seguiment i control següents:

  • Actuacions en temps real. Han de comprendre el seguiment in situ de les actuacions dutes a terme, durant la seva execució, mitjançant evidències físiques i si fos necessari testimonials; així com una constatació en publicacions i altres vies de comunicació que les accions es duen a terme finançades per l'FSE.
  • Actuacions ex post. S'han de fer un cop finalitzada l'execució de les actuacions subvencionades, a través d'evidències físiques i, si escau, testimonials.

2. Als efectes de la liquidació de la subvenció i de comprovació i control de la dedicació de l'equip tècnic de recursos humans que realitzaran tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció (personal coordinador, personal orientador i personal d'informació laboral), les entitats han de pujar a l'aplicació corporativa ESOIB, a la carpeta «Administrativa i econòmica» del seu expedient, la documentació següent:

  • Contractes de treball o documents que verifiquin la relació laboral de tot el personal que integri l'equip tècnic de recursos humans que realitzaran tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció (personal coordinador, personal orientador i personal d'informació laboral) vigents durant l'execució dels projectes subvencionats i també les modificacions que es produeixin en aquests documents durant tota l'execució dels projectes subvencionats. El termini per pujar aquesta documentació és de trenta dies hàbils des del dia següent a la notificació de la Resolució de concessió de la subvenció i les modificacions que es produeixin durant l'execució dels projectes subvencionats, tant per a noves incorporacions com per a modificacions de les relacions laborals ja existents, s'hauran de pujar en el termini de quinze dies hàbils des que es produeixin.
  • Informe de dades per a la cotització a la Seguretat Social (IDC) de tot el personal que integri l'equip tècnic de recursos humans que realitzaran tasques directament relacionades amb l'itinerari integral d'inserció (personal coordinador, personal orientador i personal d'informació laboral). S'hauran de presentar 2 IDC per a cada treballador, un per al 1r any d'execució (des del 01/01/2025 fins al 31/12/2025), i l'altre, per al 2n any d'execució (des de l'01/01/2026 fins al 31/12/2026). El termini per a pujar aquesta documentació és de seixanta dies naturals des de l'acabament de cadascun dels dos anys d'execució dels projectes subvencionats.

Vint-i-tresè Revocació i reintegrament de les subvencions

El SOIB durà a terme el control de les subvencions d'acord amb el que estableixen els articles 28 i 29 de l'Ordre 16/2023.

Vint-i-quatrè Difusió pública de les actuacions

1. Tota la publicitat o la difusió que es vulgui fer s'ha de presentar al SOIB com a mínim cinc dies hàbils abans de fer-se pública, i se n'ha d'assenyalar el text i també el disseny de la publicitat que se'n vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores, si escau. En cas que hi detecti irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni. A mesura que es facin aquestes actuacions de publicitat i difusió l'entitat ha de trametre al Servei de Seguiment Tècnic les evidències que han tingut lloc.

2. En tota publicitat o difusió que es dugui a terme, s'hi ha de fer constar el nom complet del programa «SOIB Orientació Itineraris Integrals d'Inserció». A més, s'ha de fer constar que ha estat promogut pel SOIB i ha comptat amb el cofinançament de la Unió Europea (FSE+), mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes, d'acord amb el que estableix l'annex «Logotips», que està a disposició de les entitats en l'aplicació ESOIB. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius, amb la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i l'FSE+, d'acord amb les orientacions de l'article 47 i l'annex IX del Reglament (UE) 2021/1060.

3. D'acord amb l'article 50 del Reglament (UE) 2021/1060, durant l'execució de l'operació, les entitats beneficiàries de la subvenció tenen l'obligació de reconèixer l'ajuda de la Unió Europea (FSE+) al seu lloc web oficial, si en tenen, i a les seves xarxes socials, indicant els objectius i els resultats de l'operació, l'ajuda o import financer i el cofinançament de la Unió Europea (FSE+). També tenen l'obligació de col·locar un cartell de mida A3 o una pantalla electrònica equivalent amb la informació del projecte en un lloc visible i d'accés al públic, segons el model que predetermina el protocol de gestió que estableix el SOIB.

4. En cas d'incompliment de les obligacions en matèria de comunicació i publicitat, s'aplicaran les regles que indica l'article 30 de l'Ordre 16/2023.

5. D'acord amb l'article 50 del Reglament (UE) 2021/1060, en cas d'incompliment de les obligacions en matèria de comunicació i publicitat, el SOIB haurà de comunicar i instar al beneficiari que prengui les mesures oportunes. En cas de persistir l'incompliment, es podrà cancel·lar fins a un màxim del 3 % de l'ajut dels fons de l'operació.

Vint-i-cinquè Minoracions

1. El SOIB liquidarà la subvenció d'acord amb el que es disposa a l'apartat 21è de l'annex 1 d'aquesta convocatòria i, si escau, aplicarà de manera acumulativa les següents minoracions al cost elegible resultant d'aquesta liquidació:

2. En el cas de no complir-se la mitjana d'hores d'atenció assenyalada a l'apartat 11è de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, s'han d'aplicar les minoracions següents en els costs elegibles:

a) Per al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i de joves:

Mitjana d'hores d'atenció a persones usuàries del projecte

Minoracions

<12 hores i >=10 hores

1 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<10 hores i >=8 hores

10 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<8 hores i >=7 hores

20 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<7 hores i >=6 hores

30 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

< 6 hores i >=5 hores

40 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<5 hores i >=4 hores

80 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<4 hores

100 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

b) Per als col·lectius de persones amb discapacitat i amb diagnòstic de malaltia mental:

Mitjana d'hores d'atenció a persones usuàries del projecte

Minoracions

<16 hores i >=14 hores

1 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<14 hores i >=12 hores

10 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<12 hores i >=10 hores

20 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<10 hores i >=8 hores

30 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<8 hores i >=6 hores

40 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<6 hores i >=4 hores

80 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

<4 hores

100 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

3. L'incompliment de l'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris que estipula l'apartat 11è de l'annex 1 d'aquesta convocatòria suposa una disminució de la subvenció atorgada d'acord amb la taula següent:

Nombre de persones usuàries ateses i donades d'alta d'acord amb l'apartat 11è de la convocatòria

Minoracions

< 100 % i >=80 % de l'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris

5 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

< 80 % i >=60 % de l'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris

10 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

< 60 % i >=40 % de l'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris

20 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

< 40 % i >=20 % de l'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris

40 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

< 20 % i >=0 % de l'objectiu mínim anual d'atenció a usuaris

100 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

Als efectes de l'aplicació de les minoracions del quadre anterior, no es podran modificar els objectius mínims anuals d'atenció a usuaris de les resolucions inicials de concessió de les subvencions.

4. L'incompliment de l'objectiu mínim d'inserció anual estipulat a l'apartat 12è de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, suposa una disminució de la subvenció atorgada d'acord amb la taula següent:

Nombre d'insercions assolides calculades d'acord amb l'apartat 12è de la convocatòria

Minoracions

Igual o superior al resultat de multiplicar el nombre de persones usuàries previstes per 15, dividit entre 100 i inferior al resultat de multiplicar el nombre de persones usuàries previstes, per 20 dividit entre 100.

2 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

Igual o superior al resultat de multiplicar el nombre de persones usuàries previstes, per 10 dividit entre 100 i inferior al resultat de multiplicar el nombre de persones usuàries previstes, per 15 dividit entre 100.

10 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions

Inferior al resultat de multiplicar el nombre de persones usuàries previstes, per 10 dividit entre 100.

50 % del cost elegible abans de minoracions, que s'ha de restar del cost elegible abans de minoracions