Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 722094
Departament de Mobilitat. Negociat de transports. Aprovació definitiva i publicació del texte íntegre de l'Ordenança de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari que reculli les tarifes de la prestació del servei de transport urbà
El Ple de l'Ajuntament de Palma, en sessió de 25 de gener de 2024, aprovà provisionalment l'Ordenança de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari que reculli les tarifes de la prestació del servei de transport urbà (Acord de Ple 20240125).
L'acord es va publicar al BOIB, al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i a la pàgina web https://www.mobipalma.mobi durant un període de 30 dies, d'informació pública i audiència als interessats, a efectes d'al.legacions, de conformitat al previst a l'article 100 del Reglament Orgànic del Ple de l'Ajuntament de Palma, de 29 de juliol de 2024 (BOIB núm. 127, d'11 de setembre de 2004).
Havent transcorregut aquest termini sense que s'hagi presentat cap reclamació o al.legació , de conformitat amb l'art. 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i l'art. 101 del Reglament orgànic del Ple de l'Ajuntament de Palma,, l'acord inicialment adoptat d'aprovació provisional de la norma s'ha convertit en definitiu, sense necessitat d'un nou acord exprés.
En virtut de l'anterior, es procedeix a la publicació del text íntegre de l'Ordenança, que s'incorpora com a annex.
(Signat electrónicament: 30 d'octubre de 2024)
El 7è tinent de batle i regidor de l'Àrea de Mobilitat Antonio Deudero Mayans
Unidad emisora: |
Departament de Mobilitat. Negociat de Transports |
08 02 00 00 |
Asunto: |
Annex: Ordenança de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari que reculli les tarifes de la prestació del servei de transport urbà |
|
ORDENANÇA REGULADORA DE LES PRESTACIONS PATRIMONIALS PÚBLIQUES NO TRIBUTÀRIES PEL SERVEI DE TRANSPORT COL·LECTIU URBÀ REALITZAT SOTA LA MODALITAT DE GESTIÓ DIRECTA PER L'EMPRESA MUNICIPAL DE TRANSPORTS URBANS DE PALMA,S.A.
ÍNDEX
Preàmbul
Article 1. Fonament i naturalesa
Article 2. Supòsit de fet de la prestació patrimonial
Article 3. Persones obligades al pagament i meritació
Article 4. Quota i forma de pagament
Article 5. Persones beneficiàries de les tarifes bonificades
Article 6. Transbord
Disposició derogatòria
Disposició transitòria
Disposició final única
Annex I
PREÀMBUL
d'acord amb l'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (LRBL), L'Ajuntament de Palma té les competències plenes en matèria de transport urbà col·lectiu dins el seu terme municipal. A més, l'article 26.d de la dita Llei estableix l'obligatorietat de realitzar el transport urbà col·lectiu en els municipis de més de 50.000 habitants.
En virtut de l'article 85.2.a de l'LRBL actualment el servei de transport col·lectiu urbà és explotat per un operador en forma de societat mercantil de capital íntegre de l'Ajuntament de Palma, sota la modalitat de gestió directa. Tot això en virtut de l'Acord del Ple de l'Ajuntament de Palma de 20 de desembre de 1984, mitjançant el qual es va aprovar de forma definitiva l'expedient de municipalització sense monopoli del servei de transports urbans col·lectius de Palma, d'acord amb l'article 56 i següents del Reglament de serveis, i es va determinar com a forma de gestió dels serveis esmentats la directa a través de societat anònima, creant i constituint l'Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma, S.A.
En ús de les facultats concedides per l'article 31.3 de la Constitució espanyola i l'article 106 de l'LBRL, i d'acord amb el que disposa l'article 20.6 del Text refós de la Llei d'hisendes locals , aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRLRHL), aquest Ajuntament estableix la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de transport urbà col·lectiu, que es regeix per aquesta Ordenança.
L'Ordenança municipal de prestacions patrimonials no tributàries del servei de transport urbà col·lectiu, el text de la qual s'eleva a la consideració del Ple, respon a determinats principis, necessitats i circumstàncies que es poden sintetitzar en els aspectes següents:
La disposició final dotzena de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), modifica el TRLHL i afegeix un apartat 6 al seu article 20, en els termes següents:
«Les contraprestacions econòmiques establertes coactivament que es percebin per la prestació dels serveis públics a què es refereix l'apartat 4 d'aquest article, efectuada de manera directa mitjançant personificació privada o mitjançant gestió indirecta, tenen la condició de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari d'acord amb el que preveu l'article 31.3 de la Constitució.
En concret, tenen aquesta consideració les exigides per l'explotació d'obres o la prestació de serveis, en règim de concessió, societats d'economia mixta, entitats públiques empresarials, societats de capital íntegrament públic i altres fórmules de dret privat.
Sense perjudici del que estableix l'article 103 de la Llei de contractes del sector públic, les contraprestacions econòmiques a què es refereix aquest apartat s'han de regular mitjançant una ordenança. Durant el procediment d'aprovació d'aquesta ordenança, les entitats locals han de sol·licitar un informe preceptiu de les administracions públiques a les quals l'ordenament jurídic atribueixi alguna facultat d'intervenció sobre aquelles.»
Per això es planteja aprovar una nova ordenança de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari que reculli totes les tarifes per la prestació del servei de transport urbà de la ciutat de Palma, incloent-hi la regulació de les denominades bonificacions socials, i de la resta de tarifes que els usuaris venen abonant fins ara, aprovades en el seu moment pel Ple de l'Ajuntament, amb la finalitat de dur a terme una actualització d'acord amb la normativa esmentada.
Per tot això, en exercici de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, l'Ajuntament de Palma estableix la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari pel transport urbà, que es regeix per aquesta Ordenança reguladora, en aplicació del nou apartat 6 de l'article 20 del TRLRHL, en la redacció aprovada per la disposició final dotzena de l'LCSP, l'entrada en vigor del qual es produí el 9 de març de l'any 2018. En concordança amb l'establert per les disposició addicional quaranta-tresena de l'LCSP i per la disposició addicional primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, en la redacció aprovada per la disposició final onzena de la ja esmentada LCSP.
Per complir l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques l'exercici d'aquesta potestat reglamentària es regeix d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, i es justifica la seva adequació a aquests principis d'acord amb el següent:
a) En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquesta iniciativa reglamentària es justifica per una raó d'interès general, basant-se en la finalitat perseguida, que és la regulació adequada de les tarifes que s'obtenen com a retribució per la prestació dels serveis públics, que ara es denominen prestacions patrimonials no tributàries.
b) En virtut del principi de proporcionalitat, aquesta iniciativa conté una regulació mínima i imprescindible per a atendre la necessitat perseguida per la norma, després de constatar que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que imposin menys obligacions als destinataris.
c) Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, aquesta iniciativa reglamentària s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i autonòmic, així com de la Unió Europea, per a generar un marc normatiu estable, predictible i integrat, clar i de certesa.
d) En aplicació del principi de transparència es possibilitarà l'accés senzill, universal i actualitzat d'acord amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, publicant aquesta Ordenança al web municipal.
Article 1. Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 31.3 de la Constitució espanyola i per l'article 106 de l'LRBR i d'acord amb l'article 20.6 del TRLHL, aquest Ajuntament estableix la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de transport col·lectiu urbà, que es regeix per aquesta Ordenança.
El servei de transport col·lectiu urbà es presta de forma directa a través de la societat anònima Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma, SA. El titular de la totalitat del seu capital és l'Ajuntament de Palma.
Article 2. Supòsit de fet de la prestació patrimonial
Constitueix el supòsit de fet de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari el servei públic de transport col·lectiu urbà, prestat per l'Ajuntament de Palma per gestió directa a través de l'Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma, S.A. en la seva àrea de competència, a les persones que ho sol·liciten aquirint els títols de transport vàlids regulats a l'annex d'aquesta Ordenança.
Article 3. Persones obligades al pagament i meritació
Estan obligades al pagament las persones físiques majors de 16 anys usuàries del servei de transport col·lectiu, en el moment d'iniciar-se el servei.
Article 4. Quota i forma de pagament
La quota és la que resulta d'aplicació de les tarifes contingudes a l'annex d'aquesta Ordenança i es poden abonar en efectiu, mitjançant targeta prepagament o mitjançant targeta ciutadana.
En cas d'impagament de les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari a la data de venciment especificada a la factura corresponent, l'Ajuntament les pot fer efectives mitjançant la via de constrenyiment, d'acord amb l'article 2.2 del TRLRHL.
Article 5. Persones beneficiàries de les tarifes bonificades
Per a establir els perfils i els barems de reconeixement de les persones beneficiàries de tarifes bonificades hom s'ajusta el que disposa el decret regulador dels perfils de la Targeta Ciutadana.
Article 6. Transbord
Es permet un transbord gratuït per viatge entre línies urbanes diferents, fins a 90 minuts després de la primera validació, per als trajectes i les formes de pagament indicades a l'annex.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que estableix aquesta Ordenança.
Disposició transitòria
Concedir un descompte del 100% al preu dels abonaments i títols multiviatge establerts en la present Ordenança, venuts entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2024, i la vigència dels quals s'emmarqui en aquest període, del servei urbà de transport públic del terme municipal de Palma.
Disposició final única
Aquesta Ordenança entrarà en vigor l'endemà que es publiqui al BOIB.
ANNEX
En efectiu (sense transbord)
- ZONA URBANA Bitllet senzill 2,00 €
- NITBUS Bitllet senzill 2,00 €
- AEROPORT Bitllet senzill 5,00 €
- PORT Bitllet senzill 3,00 €
- CANS Bitllet senzill 0,30 €
Targeta prepagament
- TARGETA 1 VIATGE URBÀ 2,00 € (sense transbord)
- TARGETA 1 VIATGE AEROPORT 5,00 € (Inclou 1 transbord)*
- TARGETA 1 VIATGE PORT 3,00 € (Inclou 1 transbord)*
- TARGETA 10 VIATGES (línies urbanes) 15,00 € (sense transbord)*
- TARGETA D'ANADA I TORNADA AEROPORT 8,00 € (Inclou 1 transbord)*
* Un transbord gratuït per viatge entre línies urbanes diferents, fins a 90 minuts després de la primera validació
Amb targeta ciutadana
|
ZONA URBANA I NIT BUS |
Aeroport |
Port |
PERFIL |
BITLLET SENZILL |
BITLLET SENZILL |
BITLLET SENZILL |
RESIDENT |
0,80€ |
1,00€ |
0,80€ |
NO RESIDENT |
1,15€ |
5,00€ |
1,15€ |
ESTUDIANT I UNIVERSITARI |
0,45€ |
0,67€ |
0,45€ |
CARNET VERD |
0,30€ |
0,67€ |
0,30€ |
CARNET GRAN A |
GRATUIT |
0,67€ |
GRATUIT |
CARNET GRAN B |
0,30€ |
0,67€ |
0,30€ |
PALMA AMB TU |
0,45€ |
0,67€ |
0,45€ |
FAMILIA NOMBROSA |
0,30€ |
0,67€ |
0,30€ |
MENOR ENTRE 5 I 16 ANYS INCLOSOS |
GRATUIT |
GRATUIT |
GRATUIT |
Un transbord gratuït per viatge entre línies urbanes diferents, fins a 90 minuts després de la primera validació.
Per a transbordar des de qualsevol línia urbana a l'A1 o l'A2 amb destinació a l'aeroport s'ha de pitjar la tecla 3 (zona aeroport) des de la línia d'origen.
Per a transbordar des de qualsevol línia urbana a la línia 1 amb destinació al port s'ha de pitjar la tecla 2 (zona port) des de la línia d'origen.
La línia 1 cobra, per defecte, tarifa del port. Si la destinació no és el port s'ha de pitjar la tecla 1 (zona urbana).
Abonament amb targeta ciutadana
Un transbord gratuït per viatge entre linies urbanes diferents, fins a 90 minuts després de la primera validació.
ABONAMENT 20 VIATGES/30 DIES RESIDENT |
13,00€ |
ABONAMENT 50 VIATGES/30 DIES RESIDENT |
29,00€ |
ABONAM. VIATGES IL·LIMITATS/30 DIES RESIDENT |
37,00€ |
ABONAM. VIATGES IL·LIMITATS/30 DIES ESTUDIANT I UNIVERSITARI |
20,00€ |
ABONAM. VIATGES IL·LIMITATS/30 DIES CARNET VERD |
7,00€ |
ABONAM. VIATGES IL·LIMITATS/30 DIES CARNET GRAN B |
7,00€ |
ABONAM. VIATGES IL·LIMITATS/30 DIES FAMÍLIA NOMBROSA |
10,00€ |