Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 714198
Departament de Mobilitat.Resolució de determinació dels serveis mínims. Convocatòria d'aturades els dies 28 d'octubre, 11 de novembre, 28 i 29 de novembre, 5 de desembre, 9 de desembre de 2024 i a partir del 23 de desembre de 2024 aturada indefinida

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant el decret núm. 14894 de data 25/10/2024, (SEGRA 687257), s'ha acordat el següent:

Exposició de fets

1. Els propers dies 28 d'octubre a partir de les 00:00 hores,11 novembre a partir de les 00:00 hores, 28 y 29 de novembre a partir de las 00:00 hores del dia 28, 5 de desembre a partir de les 00:00, 9 de desembre a partir de les 00:00 hores de 2024, i en cas de no acord, a partir de dia 23 de desembre a partir de les 00:00, la vaga tindrà una duració indefinida.

2. Que les aturades indicades en la exposició de fets primer, afecten a l'Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma.

3. Reunits, en data 25  d'octubre de 2024, la Gerència de la empresa, i per deferència  amb la Representació Legal dels Treballadors, encara que no siguin les parts convocants, han estat informats dels serveis mínims corresponents a les aturades establertes pels dies 28 d'octubre, 28 y 29 de novembre, 5 y 9 de desembre de 2024, i en cas de no arribar a un acord a partir del dia 23 de desembre de 2024, data en què s'iniciarà vaga indefinida, les parts es tornaran a reunir per establir nous serveis mínims.

4. Que la resta de dies han quedat fixats en la proposta que s'adjunta amb la seva deguda motivació.

Motivació de les limitacions imposades a l'exercici del dret de vaga

Atès el que preveu l'art. 26.1.d) de la Llei 7/85, de 2 d'abril, de bases de règim local, la prestació del servei de transport col·lectiu urbà de viatgers té la consideració de servei mínim de caràcter obligatori que ha de ser prestat per un municipi com Palma, que té una població de dret superior als 50.000 habitants; servei que a més a més, i d'acord amb el que preveu l'art. 86 de la mateixa Llei, té declarada la reserva per a la seva prestació, la qual cosa implica que no pot ser exercida per altra entitat pública o privada. Tot això explica, d'acord amb les característiques urbanes i socials del municipi de Palma, la necessària prestació d'uns serveis mínims de transport col·lectiu urbà que garantirà un servei tan essencial i indispensable per a la ciutadania.

Als efectes de garantir la cobertura d'aquest mínim d'autobusos en cadascuna de les línies indicades és necessari disposar del nombre d'efectius, tant pel que fa a personal conductor d'autobusos, com a la resta de departaments d'administració, tallers i SAE, per a les funcions de suport i assistència tècnica, la relació del qual es descriu a la part resolutòria d'aquesta proposta.

Normativa aplicable

1. L'article 28.2 de la Constitució Espanyola de 1978.

2. Els articles 1,10 i següents del RDLlei 17/77, de 4 de març, sobre les relacions de treball.

3. D'acord amb la sentència del Tribunal Constitucional número 33/1981, la referència a la “autoritat governativa” que es conté en l'article 10.2 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, serà respectivament, l'Estat o la Comunitat Autònoma amb competències en els serveis afectats, des d'aquesta perspectiva global es justifica que la fixació de serveis mínims es faci des de l'Ajuntament de Palma.

4. L'art. 35.1.a) de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, en relació a necessitat de motivació, amb referència als fets i fonaments de drets, d'un acte pel que es limiten drets de tipus subjectiu, com és en aquest cas l'exercici del dret de vaga.

5. La Sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears de data 25 de gener de l'any 2000, avançant-se a noves situacions de vaga com de la que ara es tracta, per a una millor atenció del dret a la tutela judicial efectiva de l'article 24 de la Constitució, es va pronunciar sobre el punt d'equilibri entre el legítim dret de vaga dels treballadors i el proporcionat sacrifici de la comunitat afectada, i així, va establir que els serveis mínims haurien de ser quantitativament rellevants, d'entorn del 80%, la qual cosa facilita la labor de l'òrgan executiu competent per a la fixació de serveis mínims d'obligat compliment.

6. El Reial Decret Llei de 4 de març de 1977 en el seu article 10 segon paràgraf, assenyala: “Quan la vaga es declaris en empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat i concorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per a assegurar el funcionament dels serveis”.

7. El transport públic regular de viatgers en autobús es tracta d'un servei considerant com a servei públic essencial destinat a satisfer les necessitats i demandes socials de transport de la col·lectivitat, la qual cosa comporta l'exigència que les condicions de prestació permetin posar a la disposició dels usuaris els mitjans de transport suficients per a resoldre aquestes necessitats de mobilitat i comunicació. 

Per tant es considera adequat establir uns serveis mínims del 100% respecte a les rutes de serveis a hospitals; uns serveis mínims del 60% respecte a les hores punta de col·legis i uns serveis mínims del 50% de la resta de rutes del transport públic urbà col·lectiu de viatgers en autobús que realitza l'Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma.

Per tot això, d'acord amb els fets i fonaments legals exposats, com a titular de l'Àrea de Mobilitat, exercint les competències delegades per la Junta de Govern en els àmbits determinats pel Decret de batllia d'organització dels Serveis Administratius, núm. 11129, de 17 de setembre de 2024, (BOIB núm. 125, de 24 de setembre); Acord de la Junta de Govern de 5 de juliol de 2023 (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023) i Decret de batlia núm. 10678, de 10 de setembre de 2024 (BOIB núm. 125, de 24 de setembre), propòs al la regidor de Mobilitat que dicti la següent Resolució:

Resolc

1.- Aprovar els serveis mínims de l'Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma de Mallorca, SA, als efectes de les aturades pels dies 28 d'octubre a partir de les 00:00 hores, 11 novembre a partir de les 00:00 hores, 28 i 29 de novembre a partir de las 00:00 hores del dia 28, 5 de desembre a partir de les 00:00, 9 de desembre a partir de les 00:00 hores de 2024, i en cas de no arribar a un acord a partir del dia 23 de desembre de 2024, data en què s'iniciarà vaga indefinida, les parts es tornaran a reunir per establir nous serveis mínim, per als col·lectius de conducció, tallers, SAE i administració, en els llocs de feina que s'expressen als annexes que s'adjunten a continuació i com a part dispositiva:

  • Serveis mínims aturades dels dies 28 d'octubre, 11 de novembre, 28 i 29 de novembre, 5 de desembre de 2024.
  • Descripció de serveis mínims per les aturades 28 d'octubre, 11 de novembre, 28 i 29 de novembre, 5 de desembre de 2024.

2.- Les aturades tindran lloc els dies 28 d'octubre, 11 de novembre, 28 i 29 de novembre, 5 de desembre de 2024, per als col·lectius de conducció, tallers, SAE i administració.

3.- El dia següent de cada jornada d'aturada parcial o vaga de 24 hores, els responsables de cadascun dels departaments d'administració, tallers i SAE han de remetre a la Direcció de l'empresa la relació de les persones al seu càrrec que no han assistit al seu lloc de treball durant el dia u hores d'aturada, per haver exercit el seu dret de vaga.

4.- Aquesta resolució serà executiva des de la seva signatura i incorporació al llibre de decrets, i entrarà en vigor el mateix dilluns 28 des de 00:00h. (o 27/10 des de 24:00h.), sense perjudici de la seva publicació posterior en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb els corresponents efectes retroactius a la data de la signatura.

5.- Aquesta resolució afecta a aquests dies i la resta de tots els dies convocats en aquesta vaga (aturades tindran lloc els dies 28 d'octubre, 11 de novembre, 28 i 29 de novembre, 5 de desembre de 2024, per als col·lectius de conducció, tallers, SAE i administració).

6.- Aquesta resolució no condiciona ni pot ser pressa com a exemple per a ulteriors ocasions o convocatòries de vagues, no sent per això vinculant a futur.

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (29 d'octubre de 2024)

El 7è tinent de batle i regidor de l'àrea de Mobilitat Antonio Deudero Mayans

Documents adjunts