Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 727120
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts cofinançada pel FSE+ dirigida a entitats del tercer sector per al desenvolupament d’itineraris d’atenció social i cobertura de necessitats bàsiques dirigits a facilitar l’abandonament de l’exercici de la prostitució i de la venda ambulant no autoritzada

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

BDNS: 794300

L'actuació de xarxes organitzades que segresten i extorsionen les dones víctimes de tràfic esdevé una situació de greu vulnerabilitat que dificulta la inserció de les afectades, les aïlla del seu entorn comunitari i les allunya de la possibilitat d'inserir-se socialment en un context laboral normalitzat. L'activitat suposa una vulneració de la dignitat de les víctimes i una forma de violència que genera un greu perjudici emocional i social que debilita la persona i dificulta una sortida voluntària i desitjada d'un entorn hostil.

La venda ambulant no autoritzada constitueix una activitat penosa, poc gratificant i que genera uns ingressos extremadament baixos. És exercida majoritàriament per persones joves que viuen l'exercici de la venda com una alternativa no desitjada a la qual s'han de resignar per no disposar de cap altra alternativa. D'altra banda, és una activitat que genera desacords tant amb els entorns sociocomunitaris com amb el teixit comercial instaurat a les Illes Balears, que reclama un tracte homòleg als nous operadors a l'hora d'exigir el compliment de la normativa en vigor.

La convocatòria que ens ocupa té com objectiu la implementació d'itineraris d'atenció social mitjançant els quals els usuaris i les usuàries han de poder començar a incorporar la llengua, la cultura, les habilitats socials, les relacions amb l'entorn comunitari i les administracions públiques i altres coneixements i habilitats necessaris per a poder integrar-se en la societat d'acollida.

L'objectiu final és donar suport a les persones afectades perquè puguin recórrer el camí de sortida d'una realitat no desitjada, sempre viscuda com una opció imposada i de la qual actualment els resulta molt difícil defugir.

El primer objectiu dels itineraris d'atenció social ha de ser la incorporació de les persones potencials usuàries mitjançant la generació de vincles de confiança. Les persones afectades han experimentat sovint situacions d'explotació i desemparament que han generat actituds de desconfiança i escepticisme envers el seu entorn social i institucional. Les entitats que gestionin els itineraris han d'acreditar una sòlida experiència en la intervenció amb col·lectius en situació de vulnerabilitat greu i en el treball en xarxa amb la resta d'entitats i serveis públics. El requisit d'inscripció durant un any en el Cens Públic d'Entitats del Tercer Sector Social garanteix la concurrència d'entitats amb experiència demostrada i reforça la possibilitat d'èxit en l'abordatge de situacions personals molt complexes i, sovint, cronificades.

La convocatòria inclou un seguit d'àrees bàsiques d'intervenció en les quals les entitats hauran de desenvolupar les seves actuacions individuals, grupals i/o comunitàries. Malgrat aquesta llista de mínims, les entitats hi hauran d'incloure altres àrees i estratègies d'actuació en funció de les circumstàncies de les persones usuàries en cada moment de la intervenció.

El 24 de juny de 2021 es va aprovar, per al nou període de programació 2021-2027, el Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comuns relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i Aqüicultura, i també les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats. El Reglament estableix 5 objectius polítics, entre d'altres, l'objectiu «Una Europa més social i integradora mitjançant l'aplicació del pilar europeu de drets socials», dins el qual s'emmarca aquesta convocatòria.

D'altra banda, el Reglament (UE) 2021/1057, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE +), en l'article 4 estableix els objectius específics. Així, aquesta convocatòria s'emmarca dins l'eix 2, Inclusió Social, i l'objectiu específic de l'article 4.1.h): Fomentar la inclusió activa a l'objecte de promoure la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i la participació activa, i millorar l'ocupabilitat dels grups desfavorits, com és el cas dels nacionals de tercers països, inclosos els migrants.

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social i les polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte, d'acord amb l'article 1, regular i ordenar el sistema de serveis socials de les Illes Balears per tal de promoure-hi i garantir-hi l'accés universal, i contribuir al benestar i a la cohesió social; i també configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; i detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

Entre els principis rectors dels serveis socials es recull, en l'article 4.q), el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions han de dirigir-se fonamentalment, entre d'altres, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així doncs, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el Text refós esmentat, si bé amb les especialitats indicades en la resta de les normes aplicables.

L'article 6.2 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació; els principis d'eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent, i els principis d'eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores corresponents.

L'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que, quan ho prevegin les bases reguladores o, en els supòsits de l'article 7.1 del Text refós, la resolució de concessió, també es poden efectuar bestretes de pagament de les subvencions destinades a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials, cultura, sanitat, cooperació internacional o acció sociosanitària que es concedeixin a entitats sense ànim de lucre, a federacions, confederacions o agrupacions d'aquestes entitats, i també de les subvencions a entitats que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada, circumstància que s'ha d'acreditar davant l'òrgan gestor de la subvenció. La bestreta del pagament, amb l'exigència, si escau, de les garanties corresponents, serà com a màxim del 75 % de l'import de la subvenció, amb excepció de les bestretes a favor d'entitats que formin part del tercer sector social, de conformitat amb el que estableix la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, que poden assolir fins al 100 % de l'import de la subvenció.

D'acord amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Famílies i Afers Socials és competent en matèria de serveis socials i inclusió social, i la Direcció General de Cooperació i Immigració té la competència en matèria d'atenció i integració social a la població immigrant.

Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials a través de la Direcció General de Cooperació i Immigració, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat III.4.5 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024).

L'11 de març de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

La configuració dels serveis socials a Europa, com a serveis d'interès general, habilita la flexibilització de les normes del mercat interior, atès que no es consideren activitats econòmiques, d'acord amb l'article 107 del Tractat de funcionament de la Unió Europea. Els serveis d'assistència social, com a serveis d'interès general, han de respondre als principis d'universalitat, igualtat d'accés, equitat, continuïtat de les prestacions, transparència i qualitat. També els és aplicable el Protocol núm. 26 del Tractat de Lisboa, que declara que «les disposicions dels tractats no afecten de cap manera la competència dels estats membres per prestar, encarregar i organitzar serveis d'interès general que no tenguin caràcter econòmic» (article 2). Així, els estats són competents per organitzar els seus serveis socials.

Les ajudes susceptibles d'atorgar-se en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerades ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que es disposa en l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que se subvenciona no implica cap tipus de contraprestació per part de les persones destinatàries, ni és una activitat econòmica desenvolupada amb criteris de competència, per tant no afecta als intercanvis comercials, ni afavoreix a les entitats beneficiàries de manera selectiva en la seva posició dins el seu entorn.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per a entitats del tercer sector per al desenvolupament d'itineraris d'atenció social i cobertura de necessitats bàsiques dirigits a facilitar l'abandonament de l'exercici de la prostitució i de la venda ambulant no regulada, d'acord amb els punts que consten com a annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 1.974.011,68 euros (un milió nou-cents setanta quatre mil onze euros amb seixanta vuit cèntims), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

987.005,84 €

17501.313J01.48000.00 FF 19213

2025

987.005,84 €

17501.313J01.48000.00 FF 19213 (o l'alternativa corresponent)

3. Autoritzar una despesa de 1.974.011,68 euros (un milió nou-cents setanta quatre mil onze euros amb seixanta vuit cèntims), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

987.005,84 €

17501.313J01.48000.00 FF 19213

2025

987.005,84 €

17501.313J01.48000.00 FF 19213 (o l'alternativa corresponent)

4. Designar la directora general de Cooperació i Immigració òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (31 d'octubre de 2024)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és finançar projectes d'entitats del tercer sector social de les Illes Balears destinats al desenvolupament d'itineraris d'atenció social i de cobertura de necessitats bàsiques dirigits a fomentar la inclusió social de dones que exerceixen la prostitució i de joves que es dediquen a la venda ambulant no autoritzada.

2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

2. Nombre, característiques, durada i pressupost dels itineraris d'atenció social

1. Mitjançant aquesta convocatòria es finançaran un màxim de 8 itineraris que han d'incloure en la programació actuacions que condueixin a l'adquisició i desenvolupament de competències i habilitats bàsiques que contribueixin a la millora de la qualitat de vida i al procés d'integració social, educatiu i cultural de les persones destinatàries.

2. Els projectes finançats han de fomentar les capacitats personals i socials de les persones beneficiàries i ajudar a adquirir coneixements i habilitats bàsics que facilitin en un futur l'abandonament de l'activitat irregular i l'accés al mercat laboral normalitzat.

3. Els projectes presentats s'han d'adreçar específicament i de forma excloent a un dels dos col·lectius beneficiaris atenent a les diferents realitats i necessitats de cada un.

4. Els projectes podran emprar la metodologia individual, la grupal i/o la comunitària i s'impartiran en modalitat presencial. No obstant això, en cas que hi hagi circumstàncies que ho aconsellin, es podrà combinar l'activitat presencial amb l'activitat a distància, amb l'autorització prèvia de l'òrgan gestor de la convocatòria. Les entitats hauran de posar, si escau, a disposició de l'alumnat els mitjans tecnològics i el suport necessaris per dur a terme l'activitat a distància.

5. Cada itinerari oferirà un màxim de 10 places.

6. El cost total de les despeses d'execució d'un itinerari, que s'ha de desenvolupar durant un termini de 24 mesos entre dia 1 de desembre de 2024 i dia 30 de novembre de 2026, s'ha fixat, per a tot el període indicat, en 116.831,46 euros, en base al mòdul calculat per a cobrir les despeses directes de personal, més el cost d'altres despeses subvencionables.

L'import màxim de cada itinerari destinat a despeses de beques d'assistència és de 129.920,00 euros per als 24 mesos d'execució.

Com a conseqüència d'això, el cost total de cada itinerari és de 246.751,46 euros.

3. Finalitat

1. Les subvencions que es concedeixin en el marc d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat el finançament d'itineraris d'atenció social dirigits a reduir els factors de vulnerabilitat i exclusió, millorar la capacitació personal i social de les persones destinatàries i proporcionar cobertura de les necessitats bàsiques.

2. L'entitat sol·licitant presentarà un projecte que inclourà, com a mínim, junt amb el guió de valoració de la situació de risc/exclusió social de cada persona usuària, la proposta de capacitació i acompanyament en les següents competències transversals i àrees d'actuació, sense perjudici que l'entitat aporti actuacions pròpies en el projecte presentat:

  • Capacitació idiomàtica i en matèries instrumentals
  • Alfabetització digital
  • Habilitats socials i de comunicació interpersonal
  • Tutorització i acompanyament social
  • Habilitats bàsiques de la vida diària i de la llar
  • Coneixement dels recursos i serveis públics
  • Vinculació i implicació amb l'entorn comunitari i la societat d'acollida.

4. Àmbit temporal

Són subvencionables els projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el termini de 24 mesos comprès entre l'1 de desembre de 2024 i el 30 de novembre de 2026. Per motius atribuïbles a la tramitació administrativa, o per raons organitzatives de l'entitat, la data límit d'inici dels projectes pot ajornar-se fins al dia 15 de gener de 2025.

5. Conflicte d'interessos de les persones participants

Les persones que intervinguin en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, han de manifestar de forma expressa l'absència o no de conflicte d'interessos o de causa d'abstenció, d'acord amb el que estableix l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament Financer), i l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. En cas de tenir lloc un conflicte d'interessos o causa d'abstenció, la persona afectada s'ha d'abstenir d'intervenir en les actuacions.

6. Pressupost

1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és d'1.974.011,68 euros (un milió nou-cents setanta quatre mil onze euros amb seixanta vuit cèntims), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

987.005,84 €

17501.313J01.48000.00 FF 19213

2025

987.005,84 €

17501.313J01.48000.00 FF 19213 (o l'alternativa corresponent)

2. Aquesta convocatòria pot estar cofinançada en un 60 % pel FSE+ en el marc del Programa de les Illes Balears per al període 2021-2027.

3. La distribució territorial del crèdit s'ha realitzat atenent a criteris poblacionals amb el següent resultat:

a. Itineraris d'atenció social a desenvolupar a l'illa de Mallorca: 1.480.508,76 euros.

Es financen un màxim de 6 itineraris d'atenció social: un màxim de 2 dirigits al col·lectiu de dones que exerceixen la prostitució i de 4 dirigits al col·lectiu de venedors ambulants.

b. Itineraris d'atenció social a desenvolupar a l'illa de Menorca: 246.751,46 euros.

Es finança un màxim d'1 itinerari d'atenció social dirigit al col·lectiu de dones que exerceixen la prostitució o al col·lectiu de venedors ambulants.

c. Itineraris d'atenció social a desenvolupar a l'illa d'Eivissa: 246.751,46 euros.

Es finança un màxim d'1 itinerari d'atenció social dirigit al col·lectiu de dones que exerceixen la prostitució o al col·lectiu de venedors ambulants.

4. La distribució per modalitats és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties estan vinculades d'acord amb els següents criteris:

a. Si no s'exhaureix el crèdit destinat a projectes dirigits a un col·lectiu, per manca de sol·licituds d'itineraris aprovats, el crèdit passarà a finançar els projectes prevists per a l'altre col·lectiu dins la mateixa illa.

b. Si una vegada aplicat el criteri del punt anterior, no s'exhaureix el crèdit destinat a una de les illes, se seguirà, en cada cas, l'ordre de prelació següent:

  • El crèdit romanent assignat a l'illa d'Eivissa passarà a finançar els projectes presentats a l'illa de Menorca i, en cas que no s'exhaureixi, projectes desenvolupats a l'illa de Mallorca.
  • El crèdit romanent assignat a l'illa de Menorca passarà a finançar els projectes presentats a l'illa d'Eivissa i, en cas que no s'exhaureixi, projectes desenvolupats a l'illa de Mallorca.
  • El crèdit romanent assignat a l'illa de Mallorca passarà a finançar projectes de les altres illes atenent a l'ordre en funció de la puntuació obtinguda per cada un.

7. Requisits de les entitats beneficiàries i manera d'acreditar-los

1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits següents:

a. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.

b. Estar constituïdes legalment i inscrites en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, segons el que es regula en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

c. Estar inscrites, amb una antiguitat mínima d'un any des de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Cens públic d'organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears.

d. Disposar d'un servei o centre de l'àmbit de la capacitació o la inserció sociolaboral autoritzat i inscrit al Registre de Centres de Formació del SOIB o al Registre Unificat de Serveis Socials (RUSS), les instal·lacions del qual s'empraran per al desenvolupament del projecte presentat o acreditar la disponibilitat de l'ús per qualsevol títol jurídic vàlid de les instal·lacions d'un tercer amb un servei autoritzat i inscrit per una altra entitat o administració durant el període d'execució de les accions.

e. Les infraestructures i instal·lacions en què es duguin a terme els itineraris han de ser adequades i suficients, han de disposar de les característiques necessàries per garantir l'execució del projecte, i han de complir la normativa industrial i higienicosanitària i d'altres àmbits que sigui d'aplicació per garantir l'accessibilitat universal i la seguretat de les persones participants. Aquests espais han d'estar identificats degudament i equipats amb els mitjans informàtics i tecnològics adients.

f. Els estatuts de l'entitat han d'incloure, com a beneficiàries de les seves activitats o intervencions, a les persones o famílies en situació de risc o exclusió social de l'àmbit territorial de les Illes Balears, sense limitar-ho a un col·lectiu o sector concret o específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altra condició.

g. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

h. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiàries de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

i. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

j. No haver estat sancionada per resolució administrativa ferma per alguna de les infraccions molt greus en els termes i terminis prevists en el títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació.

2. Queden excloses d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

a. Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas siguin una unió d'associacions (article 3.f de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).

b. Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tinguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

c. Entitats dedicades a projectes d'autoocupació.

8. Persones destinatàries dels itineraris

Els itineraris d'atenció social s'han d'adreçar a les persones que compleixin aquests requisits:

  • Tenir la nacionalitat d'un país extracomunitari.
  • Tenir més de 18 anys i acreditar un any de residència a les Illes Balears en el moment d'inici de la participació en l'itinerari.
  • Trobar-se en situació de precarietat econòmica greu i risc d'exclusió.
  • Dedicar-se a activitats econòmiques no regulades i, en concret, a l'exercici de la prostitució o de la venda ambulant.
  • No poder accedir a actuacions en matèria de polítiques actives d'ocupació a causa de la seva situació administrativa.
  • Ser preferentment usuàries d'alguna entitat del tercer sector social de les Illes Balears.
  • Tenir passaport en vigor.

9. Requisits i procediment de selecció dels destinataris dels itineraris d'atenció social

1. La incorporació de les persones usuàries als itineraris aprovats podrà realitzar-se a proposta de l'entitat que executa el projecte, dels serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració o d'altres entitats del tercer sector social de les Illes Balears.

2. El treballador o la treballadora social de l'entitat responsable del projecte, si escau amb la col·laboració de l'entitat derivant, haurà d'acreditar davant la Direcció General de Cooperació i Immigració —mitjançant certificat, d'acord amb el model facilitat per la Direcció General de Cooperació i Immigració— que a partir de la informació recaptada sobre aquesta, la persona seleccionada compleix els requisits establerts en el punt 8 d'aquest annex per participar en l'itinerari d'atenció social.

3. En qualsevol cas, la participació d'una persona en un itinerari d'atenció social haurà de disposar de l'aprovació prèvia dels serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració.

10. Obligacions de les entitats beneficiàries

Són obligacions de les entitats beneficiàries dels ajuts:

1. Les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. L'incompliment d'aquests deures pot donar lloc, segons els casos, a la revocació o al reintegrament de la subvenció i a la imposició de sancions, d'acord amb el que preveuen els articles 24, 43, 44, 50 i següents del Text refós esmentat.

2. Mantenir durant tot l'itinerari el personal definit al punt 10.13 d'aquesta convocatòria i comunicar, en el termini d'una setmana, a la Direcció General de Cooperació i Immigració qualsevol canvi, baixa o incidència al respecte.

3. Per als projectes cofinançats per la Unió Europea, les entitats beneficiàries s'han de sotmetre als controls i verificacions de l'Organisme Intermedi i de l'Autoritat d'Auditoria d'acord amb els articles 74 i 77 del Reglament (UE) 2021/1060.

4. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i de control per part de les autoritats nacionals i de la Unió Europea. Per als projectes cofinançats per la Unió Europea, s'han de conservar durant un termini de cinc anys a partir del 31 de desembre de l'any en què s'efectuï el darrer pagament al beneficiari, d'acord amb l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060.

5. Per als projectes cofinançats per la Unió Europea, les entitats beneficiàries han de complir les previsions de l'article 50 del Reglament (UE) 2021/1060 relatives a destacar l'ajuda de la Unió de manera visible.

6. Col·laborar i facilitar tota la informació i la documentació que els requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en l'exercici de les seves funcions, segons el que estableix l'article 49 del Text refós de la Llei de subvencions.

7. Complir les obligacions en matèria de protecció de dades regulades al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa a el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

8. L'entitat beneficiària ha d'adoptar les mesures de publicitat i informació següents:

  • En totes les seves mesures d'informació i comunicació s'ha d'incloure l'emblema de la Unió, acompanyat de la declaració «Cofinançat per la Unió Europea». L'ús i les característiques tècniques de l'emblema de la Unió estan regulats a l'annex IX del Reglament (UE) 2021/1060, de 24 de juny, del Parlament Europeu i del Consell (DOUE núm. L 231, de 30 de juny de 2021).
  • Fer una breu descripció de l'actuació en el lloc web oficial (quan en tinguin), i en els seus comptes als mitjans socials de manera proporcionada en relació amb el nivell d'ajuda, que indiqui els objectius i els resultats, i destaqui l'ajuda financera de la Unió Europea.
  • Per a les operacions que impliquin execució física o instal·lació d'equipament amb cost total superior als 100.000 euros (operacions FSE+), el beneficiari col·locarà una placa o tanca resistent en un lloc visible per al públic tan aviat com comenci la execució física de l'operació en què figuri l'emblema de la UE.
  • En les operacions que no s'incloguin a l'apartat 3) anterior, s'exhibirà, en un lloc ben visible per al públic, almenys un cartell de mida mínima A3 o una pantalla electrònica equivalent amb informació sobre l'operació on es destaqui l'ajuda dels Fons; en els casos en què el beneficiari sigui una persona física, aquest beneficiari assegurarà, en la mesura que sigui possible, la disponibilitat d'informació adequada en què es destaqui l'ajuda dels Fons en un lloc visible per al públic o mitjançant una pantalla electrònica.
  • S'ha d'assegurar que les persones destinatàries de l'actuació han estat informades del cofinançament de la Unió Europea per mitjà del FSE+ i es farà constar el cofinançament en qualsevol document que formi part de l'expedient de l'actuació cofinançada.
  • L'incompliment d'aquestes mesures pot comportar la revocació parcial de fins a un 3 % de l'import atorgat, a l'empara del que disposa l'article 50.3 del Reglament (UE) 2021/1060, de 24 de juny, del Parlament Europeu i del Consell (DOUE núm. L 231, de 30 de juny de 2021).
  • Aquesta resolució/adjudicació suposa que s'accepta ser inclòs a la llista pública de beneficiaris/àries que recull l'article 49, apartat 3, del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021.

Així mateix, s'haurà d'incloure la imatge corporativa de la Conselleria de Famílies i Afers Socials en aquells actes, presentacions, actuacions i documentació de qualsevol tipus vinculats al projecte subvencionat.

També constitueix una obligació de les entitats remetre a l'adreça de correu immigracio@caib.es els materials o actuacions de difusió vinculats amb el projecte, a fi que la Conselleria de Famílies i Afers Socials en doni el vistiplau, sense el qual no se'n podrà dur a terme la difusió.

9. Aplicar el Protocol de gestió dels itineraris d'atenció social, que defineix els models de documents, els canals, la temporalització i altres aspectes de l'execució de l'activitat.

10. Mantenir actualitzada la informació de l'expedient de l'usuari, del registre d'activitats —tant individual com grupal i comunitari— que es realitzin en la prestació del servei i que possibilitaran el seguiment de l'assistència i participació dels beneficiaris en les activitats organitzades.

11. Incorporar els usuaris derivats per entitats del tercer sector o pels serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració en un termini màxim de 10 dies des de la derivació.

12. Trametre mensualment mitjançant tràmit telemàtic i correu electrònic, d'acord amb el model que aporti la Direcció General de Cooperació i Immigració, les llistes d'assistència i la despesa corresponent en concepte de beques. La tramesa esmentada s'haurà de fer durant els primers deu dies del mes posterior a què sigui objecte de meritació.

En qualsevol cas, les llistes d'assistència han de comptar amb la signatura de la persona beneficiària.

13. Seleccionar el personal d'atenció directa i coordinació del projecte que, en qualsevol cas, ha de disposar de la titulació i dedicació horària següent:

  • Un titulat en el cicle formatiu de grau superior en Integració Social amb una dedicació de jornada completa.
  • Un graduat en Treball Social / Educació Social / Psicologia / Pedagogia amb una dedicació mínima al projecte d'un quart de la jornada laboral.

14. Informar les persones participants del cofinançament de la Unió Europea per mitjà del FSE+ d'aquest programa i fer ús del model posat a disposició dels beneficiaris, que haurà de signar el participant, de «Comunicació del cofinançament».

15. Comunicar a l'òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini que determina aquesta convocatòria, no es fa constar el contrari.

16. Acreditar davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.

17. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de deu dies hàbils.

18. Complir les obligacions que consten en l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

11. Despeses subvencionables

1. El pressupost d'aquesta convocatòria està calculat d'acord amb l'informe de costs simplificats elaborat pels serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració, d'acord amb el que estableixen els articles 53 i següents del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, com també les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats, i l'article 22 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

2. Són únicament subvencionables els tipus de despeses que es detallen tot seguit:

a. Les despeses d'execució de cada itinerari, que s'han fixat en 116.831,46 euros, en base al mòdul calculat per a cobrir les despeses directes de personal, més el cost d'altres despeses subvencionables.

b. Les beques per assistència efectiva de cada alumne a les actuacions programades.

Les beques d'assistència concedides podran ser de dos imports: 8 o 29 euros diaris.

Les beques de 8 euros diaris se concediran a aquelles persones que siguin beneficiàries de la renda social garantida, mentre que les beques de 29 euros se concediran a les persones usuàries que no tinguin cap altre ingrés.

Cal recordar que els usuaris potencials dels itineraris només poden accedir, per la seva condició administrativa, a una única prestació econòmica de dret: la renda social garantida.

Per tot l'explicat, l'accés d'una persona usuària a un itinerari social i la concessió de la beca corresponent requerirà la comprovació prèvia pels serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració de si la persona usuària és beneficiària de la renda social garantida.

El pressupost i la despesa destinats a beques és despesa afectada de caràcter finalista i no es pot destinar en cap cas a una altra finalitat. L'import de les beques no adjudicat durant la primera anualitat d'execució es llevarà del pagament de la segona bestreta. L'import de les beques no adjudicat durant la segona anualitat d'execució haurà de ser reintegrat per l'entitat subvencionada.

L'import inicial destinat a beques per a cada itinerari i anualitat serà necessàriament de 64.960,00 euros. Per al termini de 24 mesos l'import serà, per tant, de 129.920,00 euros.

12. Presentació de les sol·licituds, terminis i documentació

1. Les sol·licituds s'han de presentar en el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment i la documentació adjunta especificada al punt 12.3, per mitjans electrònics, a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Les entitats interessades poden presentar sol·licituds de subvenció d'acord amb les condicions i els límits que s'estableixen a continuació:

a. Cada entitat pot presentar un màxim de 6 sol·licituds d'itineraris especificant la distribució territorial i per col·lectius que estableix el punt 6.3 d'aquest annex.

b. Cada sol·licitud de subvenció que es presenti s'ha de correspondre a un únic itinerari. Cada itinerari ha d'anar dirigit exclusivament a un dels dos col·lectius específics inclosos en la convocatòria present.

c. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, ha d'aportar tota la documentació esmentada en l'apartat 12.3 només amb la primera de les sol·licituds, excepte pel que fa a als impresos 1 i 2, que s'han d'adjuntar a cada sol·licitud.

3. Les entitats interessades han d'adjuntar a la sol·licitud (imprès 1) la documentació següent:

a. Un projecte d'itinerari d'atenció social d'acord amb el model facilitat per la Direcció General de Cooperació i Immigració (imprès 2).

b. Una còpia simple del document que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c. Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. Hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social, i com a beneficiàries de les seves activitats o intervencions, les persones o famílies en situació de risc o exclusió social de l'àmbit territorial de les Illes Balears, sense limitar-ho a un col·lectiu o sector concret o específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altra condició.

d. Una declaració responsable (imprès 3), signada per la persona representant de l'entitat, amb el contingut següent:

  • Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de la normativa aplicable.
  • Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.
  • Declaració responsable de no haver sol·licitat o rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.

e. Declaració de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Cooperació i Immigració, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, és suficient indicar on s'ha de fer el pagament.

f. Certificats d'estar al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció per part de l'òrgan gestor d'aquesta convocatòria.

g. Documentació acreditativa d'inscripció del centre o servei en el Registre de Centres de Formació del SOIB o al Registre Unificat de Serveis Socials (RUSS), d'acord amb el que disposa el punt 7.1.d d'aquest annex.

4. Les entitats que hagin presentat alguna sol·licitud de subvenció al llarg de l'any 2023 o 2024 davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials, poden substituir l'acreditació de la representació i la presentació dels estatuts i la declaració de veracitat de dades bancàries als quals fan referència les lletres b, c i e del punt 12.3 per una comunicació identificativa (imprès 5) en la qual es faci constar que el contingut de la documentació no ha variat i continua vigent, amb indicació de l'expedient i la unitat tramitadora.

5. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquest procediment implica el consentiment per al tractament de dades personals que s'hi puguin incloure, per tal de poder tramitar-la.

 

13. Examen de la documentació

1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, quan el nombre de les sol·licituds formulades o les persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre, a proposta d'aquest, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i en termini.

3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de cinc dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició. D'acord amb l'article 21.1 de la Llei 39/2015, es dictarà resolució que declari el desistiment.

4. L'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Cooperació i Immigració qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

14. Comissió Avaluadora

1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, es constitueix la Comissió d'Avaluació, integrada pels membres següents:

a. President: el/la cap del Servei competent en matèria d'Immigració de la Direcció General de Cooperació i Immigració, o la persona en qui delegui.

b. Vocals:

  • El/la cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, o la persona en qui delegui.
  • El/la cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, o la persona en qui delegui.
  • Dues persones tècniques de la Direcció General de Cooperació i Immigració.
  • Una persona tècnica de l'Institut Balear de la Dona.

c. Secretari o secretària: una de les dues persones tècniques de la Direcció General de Cooperació i Immigració designades com a vocals.

2. En el cas que, d'acord amb el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el nombre de tècnics que formen part de la Comissió.

15. Instrucció, resolució i publicació

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Cooperació i Immigració, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. D'acord amb els informes tècnics previs elaborats i signats pel personal tècnic que ha valorat el projecte i que forma part de la Comissió Avaluadora, la Comissió ha d'emetre l'informe global inicial que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació, a més de la previsió de finançament dels projectes presentats.

3. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor del procediment iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional, perquè, en el termini màxim de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució provisional a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les entitats interessades puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda pel projecte presentat.

4. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, formularà la proposta de resolució definitiva perquè en un termini de dos dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució definitiva a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de dos dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat.

5. La consellera de Famílies i Afers Socials dictarà les resolucions de concessió o de denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria. Es pot dictar una única resolució que detalli els beneficiaris, l'import dels ajuts i tots els drets i les obligacions que comporta la concessió.

6. El termini màxim per dictar i publicar la resolució és de 3 mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

7. La resolució motivada del procediment s'ha de publicar a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Els ajuts concedits s'han de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció.

16. Criteris de valoració i determinació de l'import de la subvenció

1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o l'entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

2. Els projectes de les entitats beneficiàries se seleccionaran d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del Text refós de la Llei de subvencions, els articles 6 i 7 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, i el que disposa aquesta convocatòria.

3. Específicament, el sistema de selecció serà el concurs per a cada àmbit territorial definit al punt 6.3 de l'annex d'aquesta convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 6.2 de l'Ordre esmentada i els criteris de redistribució de crèdit que preveu el punt 6.4 de la convocatòria.

4. L'aportació pública a aquests projectes es fixa com un barem estàndard de cost unitari per projecte, de conformitat amb l'article 7.5.b) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en què cada itinerari d'atenció social se subvencionarà per un import de 246.751,46 euros, amb la distribució per conceptes següent:

a. 116.831,46 euros destinats a despeses d'execució.

b. 129.920,00 euros destinats a beques d'assistència.

5. L'import de la subvenció per concedir a cada entitat s'ha d'ajustar al que estableix l'article 7 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, i es distribuirà en termes de concurrència competitiva mitjançant la valoració dels criteris descrits en aquest punt i d'acord amb la distribució per illes i col·lectius següents:

a. Itineraris d'atenció social a desenvolupar a l'illa de Mallorca: 1.480.508,76 euros.

Es financen un màxim de 6 itineraris d'atenció social: un màxim de 2 dirigits al col·lectiu de dones que exerceixen la prostitució i de 4 dirigits al col·lectiu de venedors ambulants.

b. Itineraris d'atenció social a desenvolupar a l'illa de Menorca: 246.751,46 euros.

Es finança un màxim d'1 itinerari d'atenció social dirigit al col·lectiu de dones que exerceixen la prostitució o al col·lectiu de venedors ambulants.

c. Itineraris d'atenció social a desenvolupar a l'illa d'Eivissa: 246.751,46 euros.

Es finança un màxim d'1 itinerari d'atenció social dirigit al col·lectiu de dones que exerceixen la prostitució o al col·lectiu de venedors ambulants.

6. Cada entitat pot executar un màxim de 6 itineraris d'atenció social.

7. La Comissió Avaluadora ha d'aplicar el procediment de valoració i determinació de l'import de la subvenció que s'especifica a continuació.

a. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:

Bloc 1. Qualitat tècnica del servei (màxim 54 punts)

1.1. Descripció de les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (fins a 3 punts).

1.2. Descripció acurada de les característiques personals i sociofamiliars de les persones usuàries. Factors de vulnerabilitat (fins a 3 punts).

1.3. Definició del servei (fins a 1 punt).

1.4. Presentació de l'objectiu general de referència del servei (fins a 1 punt).

1.5. Presentació dels objectius específics (fins a 3 punts).

1.6. Estratègies d'entrada o acollida en el servei (fins a 5 punts).

1.7. Model o protocol de derivació al servei (fins a 1 punt).

1.8. Adequació als objectius, concreció i viabilitat de les activitats específiques descrites en el projecte. Justificació tècnica de les activitats: per què aquestes activitats són les més adients per aconseguir els objectius (fins a 8 punts).

1.9. Correspondència entre les activitats proposades i les necessitats que es pretenen cobrir (fins a 4 punts).

1.10. Presentació d'un cronograma detallat d'activitats separat per mesos (fins a 3 punts).

1.11. Acords i compromisos específics i documentats de derivació i col·laboració amb entitats del tercer sector social que acreditin vinculació i àmplia experiència en el desenvolupament de projectes amb el sector de població beneficiari i específics per al projecte presentat (fins a 10 punts).

1.12. Estratègies i activitats proposades per a vincular els beneficiaris amb la societat d'acollida i l'entorn social i comunitari (fins a 5 punts).

1.13. Inclusió de continguts i actuacions que afavoreixin l'aprenentatge i ús del català pels usuaris dels itineraris (fins a 2 punts).

1.14. Inclusió de continguts relacionats amb igualtats d'oportunitats entre homes i dones en les actuacions formatives (fins a 5 punts).

Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (màxim 36 punts)

2.1. Experiència de l'entitat en l'execució de projectes en convocatòries específiques d'inserció sociolaboral de les administracions públiques (3 punts per any complet, fins a 21 punts). (Es valorarà a partir de la data que consti en el certificat dels anys de funcionament i fins al moment de la publicació de la convocatòria)

2.2. Estructura d'organització i funcionament. Descripció de l'entitat (fins a 3 punts).

2.3 Serveis propis de l'entitat que complementaran els recursos del projecte (fins a 2 punts).

2.4. Descripció d'espais i mitjans materials de què disposa l'entitat (fins a 4 punts).

2.5. Voluntariat en el servei (fins a 1 punt).

2.6. Previsió de coordinació amb serveis públics / concertats / contractats (fins a 5 punts). (Es requereix que s'aportin documents de compromís per part dels altres recursos, d'acord amb l'imprès 2)

Bloc 3. Avaluació del servei (màxim 10 punts)

3.1. Definició dels indicadors d'avaluació segons els objectius plantejats i instruments d'avaluació d'acord amb els objectius plantejats (fins a 4 punts).

3.2. Utilització de l'ítem «Enfocament de gènere de les accions previstes» (per cada actuació 0,5 punts, fins a 2 punts).

3.3. Previsió d'activitats per conèixer el grau de satisfacció dels usuaris i altres persones beneficiàries indirectes (fins a 3 punts).

3.4. Realització d'auditories externes o certificació de qualitat de l'any 2022 o 2023 (fins a 1 punt).

b. S'ha de valorar cada sol·licitud de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris anteriors. La puntuació mínima necessària perquè una sol·licitud pugui accedir a la subvenció és de 50 punts.

c. En el cas que la suma de les sol·licituds presentades a la convocatòria que hagin obtengut la puntuació mínima superi l'import màxim previst en el punt 6 d'aquesta convocatòria, se subvencionaran íntegrament els projectes seguint l'ordre de puntuació obtinguda per cada un fins exhaurir el pressupost disponible, d'acord amb la distribució i els límits establerts en aquesta convocatòria.

d. En cas d'empat entre les puntuacions de les sol·licituds per a una mateixa illa i col·lectiu, s'atendrà a la puntuació més alta obtinguda en els blocs dels criteris de valoració segons l'ordre successiu següent:

  • Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant
  • Bloc 1. Qualitat tècnica del servei
  • Bloc 3. Avaluació del servei
  • Si persisteix l'empat, es resoldrà mitjançant sorteig.

8. En el cas que es produeixin renúncies, l'òrgan instructor proposarà a la següent entitat per ordre de puntuació la concessió de l'ajut en funció del pressupost romanent. En el cas establert en el punt anterior, aquesta entitat també disposarà de dos dies per acceptar o renunciar a aquesta nova proposta; se considera que accepta la proposta si no manifesta la renúncia en el mateix termini.

17. Condicions d'execució dels itineraris

1. El nombre d'usuaris d'alta en un itinerari no pot superar les 10 persones de manera simultània.

2. En cas que quedin places vacants de cobertura impossible, una vegada valorats tots els usuaris derivats als itineraris, l'entitat podrà adjudicar aquestes places lliures eximint les persones destinatàries de complir el requisit de dedicar-se a les activitats econòmiques no regulades a què fa referència el punt 8 d'aquest annex, sens perjudici d'exigir que es compleixin la resta dels requisits establerts al punt 8, i sens perjudici d'haver de complir la previsió del punt 19.5.

3. Els itineraris es duran a terme preferentment de dilluns a divendres, amb un temps mínim d'intervenció directa amb cada usuari de 15 hores setmanals. Els projectes es desenvoluparan entre l'1 de desembre de 2024 i el 30 de novembre de 2026, i inclouran actuacions durant un mínim de 448 dies lectius. Per motius atribuïbles a la tramitació administrativa, o per raons organitzatives de l'entitat, la data límit d'inici dels projectes pot ajornar-se fins al dia 15 de gener de 2025.

4. Es podran fer activitats fora dels dies establerts prèvia sol·licitud motivada de l'entitat a la Direcció General de Cooperació i Immigració i sempre que es garanteixi una intervenció mínima de 5 jornades setmanals de mitjana.

5. Una vegada iniciat, l'itinerari s'impartirà de forma regular i no podrà ajornar-se temporalment, llevat de causa major degudament justificada i acceptada per la Direcció General de Cooperació i Immigració.

6. L'entitat haurà d'acreditar, en el moment de finalitzar l'actuació, una assistència mitjana de cinc o més usuaris diaris en el còmput de tot l'itinerari.

L'incompliment de les condicions mínimes establertes als apartats 3, 4 i 6 donaran lloc a la revocació i reintegrament de la totalitat de la subvenció corresponent a les despeses d'execució per un import de 116.831,46 euros.

En el cas de les beques serà objecte de reintegrament exclusivament l'import corresponent a les beques no meritades en el moment de la finalització o suspensió de l'itinerari d'atenció social.

18. Assegurança d'accidents i responsabilitat civil

Les entitats beneficiàries que executen l'activitat han de contractar una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i d'accidents personals per protegir els participants davant qualsevol risc derivat de l'execució de l'itinerari, com també els desplaçaments dels participants al lloc d'impartició de les classes i a altres establiments que s'organitzin en suport a l'execució dels itineraris.

19. Drets, obligacions i assistència de l'alumnat

1. La participació de les persones beneficiàries en els itineraris d'atenció social és gratuïta. Es becarà l'assistència efectiva diària a les activitats programades amb un ajut per un import de 29 euros diaris en el cas que no sigui beneficiari de la renda social garantida, i de 8 euros en el cas que sí ho sigui.

2. L'alumnat té coberts els riscs d'accidents i responsabilitat civil derivats de l'assistència als itineraris i el desplaçament, mitjançant pòlissa subscrita per l'entitat responsable de l'itinerari.

3. Les persones participants rebran el primer dia de l'inici de l'activitat el calendari del curs, el temari, el document de drets i obligacions de l'alumnat i el material d'escriptori necessari.

4. L'alumnat ha d'aportar tota aquella informació i documentació que li requereixi l'entitat responsable del projecte per acreditar que compleix els requisits d'inscripció i/o continuïtat en l'itinerari d'atenció social.

5. Les persones participants se comprometran, mitjançant la signatura del document corresponent, a no exercir cap tipus d'activitat econòmica considerada irregular durant la realització de l'itinerari. L'alumnat té l'obligació d'assistir i seguir amb aprofitament les actuacions programades.

6. Serà causa d'exclusió de l'itinerari durant un termini mínim de dos mesos, l'acumulació sense justificar de 3 faltes en dies seguits o de 10 faltes anuals en dies no consecutius. La reincorporació de l'alumne a l'itinerari estarà condicionada a l'existència de places disponibles.

7. En cas d'absència per causa justificada, la persona presentarà als responsables de l'entitat el justificant corresponent en un termini no superior a 3 dies hàbils des de la seva reincorporació.

8. Té la consideració de falta justificada la motivada per:

  • Malaltia o accident
  • Malaltia greu o defunció d'un familiar fins a segon grau de consanguinitat o afinitat
  • Deure inexcusable de caràcter públic o personal
  • Causes de força major degudament motivades
  • Mesures de conciliació per causes sobrevingudes (malaltia lleu, incidències relacionades amb la COVID-19 o altres malalties similars, etc.) i degudament justificades.

La justificació de les faltes d'assistència es tindrà en compte a efectes de còmput per a la permanència en l'itinerari, però en cap cas comportarà el dret a cobrar la beca per assistència.

9. Són motius d'exclusió definitiva els següents:

  • Mostrar de forma reiterada una falta d'aprofitament, un comportament indegut o obstaculitzar el desenvolupament de l'itinerari.
  • L'incompliment continuat de la normativa en matèria de seguretat i higiene.

10. Quan tengui lloc alguna de les causes d'exclusió indicades al punt 9, l'entitat emetrà un informe motivat per donar de baixa l'alumne i ho comunicarà a la Direcció General de Cooperació i Immigració perquè el validi. La persona responsable de l'itinerari ha de notificar la baixa a l'alumne.

11. L'entitat podrà adjudicar, amb l'aprovació prèvia de Direcció General de Cooperació i Immigració, les places que quedin vacants en el transcurs de l'execució d'un l'itinerari d'atenció social ja iniciat a persones que hagin quedat prèviament excloses per manca de places.

12. Una persona no podrà participar simultàniament en dos itineraris subvencionats mitjançant aquesta convocatòria.

20. Seguiment dels projectes subvencionats

1. La Direcció General de Cooperació i Immigració durà a terme actuacions de seguiment, avaluació i control de l'execució dels itineraris d'atenció social mitjançant actuacions in situ i ex post.

2. Els serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració aixecaran acta de cada visita de seguiment i en lliuraran còpia al responsable de l'entitat. En el marc d'aquestes actuacions, els serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració podran requerir l'entitat que esmeni les incidències detectades en la implementació del projecte mitjançant una acta d'advertència.

3. L'entitat haurà de mantenir un control diari de les assistències i faltes justificades i no justificades de l'alumnat. L'entitat remetrà mensualment, i d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Cooperació i Immigració, un full de càlcul que recollirà les dades d'assistència dels participants en l'itinerari. Aquest full es remetrà a mes vençut i durant els deus primers dies del mes posterior.

4. L'entitat subvencionada aportarà als serveis tècnics tota aquella informació i documentació requerida pels serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració amb la finalitat de facilitar el seguiment del projecte subvencionat.

5. L'entitat subvencionada aportarà mitjançant tràmit telemàtic còpia de l'RLC (Rebut de liquidació de cotitzacions) i l'RNT (Relació nominal de treballadors) i de les nòmines del personal adscrit a l'itinerari d'atenció social.

21. Beques d'assistència

1. Per tal d'incentivar l'assistència i potenciar l'adhesió i la continuïtat dels beneficiaris als itineraris d'atenció social, els projectes presentats inclouran el lliurament de beques per assistència efectiva a les activitats programades per un import de 29 euros diaris en el cas que no sigui beneficiari de la renda social garantida, i de 8 euros en el cas que sí ho sigui.

2. Els dies en què la persona destinatària no assisteixi a l'itinerari no percebrà la quantitat corresponent.

3. L'entitat beneficiària haurà de gestionar i abonar la beca directament a la persona destinatària, a compte de la quantitat bestreta en concepte de «beques d'assistència». La persona que rebi la beca haurà de signar un rebut en el qual faci constar les seves dades d'identitat, la quantitat rebuda, la data d'abonament, el període al qual correspon i els dies d'assistència durant el període esmentat.

4. L'entitat abonarà les beques amb una periodicitat quinzenal i és condició indispensable que s'hagi comprovat l'assistència de la persona destinatària.

5. Les beques d'assistència són compatibles amb altres ajuts de qualsevol institució, públics o privats, sense perjudici del que estableixi la regulació dels altres ajuts.

6. Les beques d'assistència s'abonaran preferentment mitjançant compte bancari del destinatari. En cas de que el destinatari no disposi de compte bancari, el pagament es farà mitjançant taló bancari nominatiu. Resta exclosa la possibilitat de pagament en efectiu o mitjançant taló bancari al portador.

22. Acreditació dels itineraris

L'entitat lliurarà a cada persona participant un diploma d'assistència en què, com a mínim, constarà la denominació de l'itinerari, indicant el cofinançament de la Unió Europea per mitjà del FSE+, els continguts formatius, les hores de participació, la durada dels mòduls i el període d'impartició. Els diplomes, que emetran les entitat subvencionades, inclouran el logotip de la Conselleria de Famílies i Afers Socials amb la llegenda «amb el finançament de la Conselleria de Famílies i Afers Socials».

23. Protecció de les dades de caràcter personal

1. Les dades personals contingudes a les sol·licituds de subvenció presentades a l'empara d'aquesta convocatòria, com també la resta de documentació, seran tractades de conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD); la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals; i la resta de normativa vigent en matèria de protecció de dades.

2. El tractament de les dades personals dels participants en els itineraris finançats per aquesta convocatòria és necessari per poder gestionar la sol·licitud, la gestió, el control, el seguiment i l'avaluació dels itineraris i de les subvencions corresponents. Se comunicaran les dades personals dels participants a la Direcció General de Cooperació i Immigració a l'efecte de controlar l'activitat i a les entitats beneficiàries per part de les entitats derivants per tal de prestar de manera correcta el servei. Aquestes dades se conservaran durant el temps imprescindible per a tramitar i gestionar el procediment, tenint en compte la normativa vigent en matèria d'arxiu.

3. Les persones participants afectades pel tractament de les dades personals podran exercir els drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació del tractament, portabilitat de les dades, d'oposició i el dret a no ser objecte de decisions individuals automatitzades de conformitat amb les disposicions vigents en matèria de protecció de dades, tenint en compte que l'exercici d'alguns d'aquests drets pot comportar la baixa dels participants en el procediment per impossibilitat de seguir tractant les seves dades personals per tal de gestionar la sol·licitud.

24. Pagament dels ajuts

1. Per finançar els itineraris d'atenció social es faran dos pagaments, corresponents a cada una de les anualitats:

a. El primer pagament de la subvenció serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins l'anualitat 2024, una vegada publicada la resolució de concessió de la subvenció, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

b. El segon pagament de la subvenció serà del 50 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins el darrer trimestre de 2025, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa. El segon pagament es reduirà pel mateix import de les beques no adjudicades corresponents als primers 12 mesos de l'execució de l'itinerari.

2. El pagament previst en el punt 24.1 suposa una bestreta acumulada superior al 75 % de l'import màxim establert en aquesta convocatòria, i no se n'ha de presentar cap tipus de garantia, segons l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 25.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, la bestreta pot assolir fins el 100 % de l'import de la subvenció i no és necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta.

25. Justificació

1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat en el termini de 3 mesos des de la data de finalització de l'execució del projecte, mitjançant el règim de justificació per mòduls, d'acord amb els requisits que estableix l'article 22 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

2. L'entitat ha d'aportar la documentació justificativa següent:

a. Un informe d'actuació justificatiu del compliment de les condicions imposades per a concedir la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts. L'entitat haurà de presentar, sempre que sigui possible, la informació relativa al projecte desagregada per gènere. Aquest informe ha de contenir:

  • Informe tècnic final de seguiment d'acord amb el model proporcionat pels serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració. La informació sobre els usuaris haurà d'incloure la desagregació per gènere, edat (18-29; 20-54 i majors de 55 anys) i nivells d'estudis acreditats.
  • Documentació relativa a les altes i baixes en els projectes dels usuaris.
  • Documentació acreditativa de l'assistència dels participants, inclosos els fulls de signatures i justificants d'assistència.
  • Si escau, rebuts signats acreditatius del lliurament als usuaris del material necessari per a desenvolupar les actuacions formatives.
  • Control d'abonament de beques d'assistència.
  • Qüestionaris d'avaluació dels usuaris participants que, en qualsevol cas, hauran d'incloure:
    • Una valoració prèvia a la incorporació a l'itinerari.
    • Una valoració de resultats, una vegada finalitzada la participació de l'usuari a l'itinerari. La valoració haurà d'incloure informació sobre la millora, tant en la inserció global de l'usuari com en les àrees de treball incloses en els itineraris (llengües, TIC, habilitats socials, etc.)

b. Un informe econòmic justificatiu que ha de contenir els punts següents:

  • Acreditació o, si no, declaració de la persona o entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul.
  • Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en l'informe d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.
  • Detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

3. La Conselleria de Famílies i Afers Socials comprovarà la justificació adequada de la subvenció, a més de la realització de l'activitat i que es compleix la finalitat per a la qual s'ha atorgat, d'acord amb l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada s'han fet les comprovacions corresponents, es notificarà a l'entitat la liquidació final de la subvenció.

4. Si amb la comprovació se constata que s'incompleixen les condicions imposades, no es justifica l'aplicació dels fons rebuts o altres incompliments de les condicions de la subvenció, es tramitarà el procediment de revocació o de reintegrament de la subvenció corresponent, segons el cas, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, s'imposaran sancions, d'acord amb els articles 24, 43, 44 i 50 i següents d'aquesta norma.

5. Les entitats queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació vigent i, en especial, a les que conté l'article 48 del Text refós de la Llei de subvencions.

6. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

26. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar, com a màxim, el 28 de febrer de 2027.

27. Tramitació de les incidències detectades en l'execució de l'itinerari d'atenció social

1. Si, com a conseqüència de l'aplicació de les mesures de seguiment establertes en els punts 20.2 i 20.3, els serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració detecten un incompliment d'alguna de les obligacions definides en els apartats 10.2, 10.10, 10.11 i 10.12 o dels requisits enumerats en l'apartat 7, requeriran l'entitat perquè, en un termini màxim de 10 dies hàbils, esmeni les incidències detectades.

2. En el supòsit que l'entitat no esmeni una incidència requerida pels serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració o acumuli més de deu requeriments durant tot el període d'execució d'un itinerari d'atenció social, es donarà inici al procediment de revocació corresponent i al reintegrament de la totalitat de la subvenció atorgada.

28. Avaluació i control

1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

29. Revocació dels ajuts concedits

1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, l'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent d'iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció en el termini de quatre anys comptadors des de la presentació de la justificació, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

3. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tingui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

30. Reintegrament dels ajuts concedits

1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. D'acord amb l'article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, una vegada dictada i notificada la liquidació de la subvenció segons l'article 42 bis, el procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que conté la legislació estatal bàsica. Així mateix, s'hi ha de garantir l'audiència a les persones interessades, sens perjudici de les particularitats que estableixen aquest Text refós, les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances.

3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

4. En tot cas, l'entitat subvencionada haurà de reintegrar l'import de les beques no meritades al final de l'itinerari.

31. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són incompatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades per a la mateixa finalitat.

32. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

33. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, i el Text refós de la Llei de subvencions.