Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 724192
Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de dia 24 d’octubre de 2024, per la qual es modifica l’acord d’acció concertada del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, signat amb l'entitat Associació Patronat Joan XXIII (Patronat d’Inca)
Antecedents
1. Mitjançant Resolució núm. 17245, de 28 de setembre de 2023, la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) va aprovar l'expedient de convocatòria de la concertació social del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorn del desenvolupament, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca (BOIB núm. 135, de 3 d'octubre de 2023).
2. En data de 30 d'octubre de 2023 el president de l'IMAS va dictar la Resolució núm. 19400 (BOIB núm. 156, de 16 de novembre de 2023), per la qual es varen adjudicar les places de la concertació social del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, així com les places dels complements de transport al servei ocupacional, de transport rural, de transport adaptat i complements per suport extraordinari, que s'indiquen a continuació, a les entitats relacionades per un període de tres anualitats, des de la data de formalització, segons el detall següent:
ENTITAT |
CIF |
PLACES |
IMPORTS |
|||||||||
SERV. OCUP. 2023 52,01€/dia 2024 i seg. 53,83€/dia |
TRANSPORT |
SUP. EXTRA. 2023 47,01€/dia 2024 i seg. 48,66€/dia |
IMPORT 2023 01/11/2023-30/11/2023 |
IMPORT 2024 01/12/2023-31/12/2023 --------------------- 01/01/2024-30/11/2024 |
IMPORT 2025 01/12/2024-31/12/2024 ----------------------- 01/01/2025-30/11/2025 |
IMPORT 2026 01/12/2025-31/12/2025 ---------------------- 01/01/2026-31/10/2026 |
TOTAL ENTITAT |
|||||
SER. OCUP. 2023 5,54€/dia 2024 i seg. 5,74€/dia |
ADAPTAT 2023 4,21€/dia 2024 i seg. 4,36€/dia |
RURAL 2023 2,44€/dia 2024 i seg. 2,52€/dia |
ACOMP. T. 2023 1,21€/dia 2024 i seg. 1,25€/dia |
|||||||||
MATER M. |
R0700137C |
215 |
80 |
9 |
4 |
0 |
4 |
237.220,80€ |
2.692.542,80€ |
2.700.854,20€ |
2.455.322,00€ |
8.085.939,80€ |
COORDIN |
G07084445 |
61 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
63.452,20€ |
720.178,20€ |
722.398,60€ |
656.726,00€ |
2.162.755,00€ |
ASNIMO |
G07063217 |
96 |
60 |
0 |
0 |
0 |
0 |
106.507,20€ |
1.208.923,20€ |
1.212.657,60€ |
1.102.416,00€ |
3.630.504,00€ |
INTRESS |
G08973224 |
31 |
8 |
0 |
7 |
0 |
0 |
33.474,20€ |
379.932,20€ |
381.103,80€ |
346.458,00€ |
1.140.968,20€ |
APROSCOM |
G07065386 |
140 |
59 |
1 |
54 |
0 |
2 |
156.765,00€ |
1.779.289,00€ |
1.784.776,40€ |
1.622.524,00€ |
5.343.354,40€ |
PRODIS |
G07596281 |
40 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
44.378,00€ |
503.718,00€ |
505.274,00€ |
459.340,00€ |
1.512.710,00€ |
P. INCA. |
G07064199 |
65 |
50 |
0 |
50 |
0 |
0 |
75.593,00€ |
857.983,00€ |
860.629,00€ |
782.390,00€ |
2.576.595,00€ |
AMADIP |
G07065709 |
686 |
166 |
3 |
3 |
59 |
3 |
736.617,40€ |
8.360.735,40€ |
8.386.529,80€ |
7.624.118,00€ |
25.108.000,60€ |
ASPACE |
G07053226 |
10 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.956,00€ |
124.356,00€ |
124.740,00€ |
113.400,00€ |
373.452,00€ |
TOTAL CONCERTACIÓ |
1.344 |
453 |
13 |
118 |
59 |
9 |
1.464.963,80€ |
16.627.657,80€ |
16.678.963,40€ |
15.162.694,00€ |
49.934.279,00€ |
3. En data de 31 d'octubre de 2023, es varen formalitzar les col·laboracions objecte d'aquesta concertació social mitjançant els respectius acords d'acció concertada amb les entitats adjudicatàries. La vigència d'aquests acords era de tres anualitats, amb data d'inici dia 1 de novembre de 2023, i amb possibilitat d'ampliació i renovació pel mateix termini.
4. Mitjançant Resolució núm. 16510, de 7 d'agost de 2024, el president de l'IMAS va aprovar l'alliberament dels imports adjudicats a favor del PATRONAT DE L'AGRUPACIÓ PRO MINUSVÀLIDS PSÍQUICS DE LA COMARCA D'INCA, amb CIF G07064199 per aquesta acció concertada, entre d'altres, referent al període que va de l'1 de gener al 12 de març de 2024 i cancel·lar l'autorització i disposició de la despesa corresponent a aquest.
5. En data 9 d'octubre de 2024 la cap de Servei de Persones amb Discapacitat, amb el vist i plau de la directora insular de Persones amb Discapacitat, ha emès informe en el qual es posa de manifest la necessitat de modificar l'acord d'acció concertada del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, signat en data 31 d'octubre de 2023, entre l'IMAS i l'associació de PATRONAT DE L'AGRUPACIÓ PROMINUSVÀLIDS PSÍQUICS DE LA COMARCA D'INCA, amb CIF G07064199 (en endavant PATRONAT JOAN XXIII D'INCA), prèvia comunicació de l'entitat FUNDACIÓ PATRONAT J23 D'INCA (CIF G72519879), presentada en data 27 de desembre de 2023, atès el canvi de titularitat del servei a favor d'aquesta, en virtut de l'escriptura «Acta fundacional de Fundación», atorgada en data 26 de maig de 2022, davant del notari d'Inca Sr. Sebastián Antich Verdera, amb núm. de protocol 573, rectificada per escriptura de data 15 de juny de 2023 (núm. protocol 693), així com de la Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 5181 de data 13 de març de 2024, d'autorització per al canvi de titularitat d'onze serveis socials de l'associació Patronat Joan XXIII d'Inca a favor de la Fundació Patronat J23 d'Inca, entre els que es troba el servei objecte d'aquesta concertació social.
6. En data 22 d'octubre de 2024 la cap de Servei de Persones amb Discapacitat, ha emès informe rectificatiu de l'informe proposta anterior, relatiu als imports d'alliberament de crèdit i nova disposició, sent l'import total correcte de 2.237.635,40 euros (IVA exempt).
7. Per part del Servei d'Autoritzacions, Registre i Inspecció de Centres i Serveis Socials, en data 24 de setembre de 2024, s'informa favorablement sobre el servei ocupacional acreditat i vigent de l'entitat FUNDACIÓ PATRONAT J23 D'INCA, així com de la inexistència d'expedient sancionador en matèria de serveis socials per infraccions de les que consten en els articles 128 i 129 de la Llei 4/2009, de Serveis Socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos.
8. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès sengles informes favorables.
Fonaments de dret
Pel que fa la competència,
1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.
2. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm. 284, de 27 de novembre de 2001).
3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Benestar Social del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.
5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de 10 de juliol de 2023, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023), entre els quals es troba el Departament de Benestar Social.
6. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de 10 de juliol de 2023 (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023) pel qual es nomena el Sr. Guillermo Sánchez Cifre conseller executiu de Benestar Social.
7. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.
Pel que fa al fons,
8. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins al 31 de desembre de 2024 per Acords del Ple en sessions de 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021), de 15 de desembre de 2022 (BOIB núm. 168, de 27 de desembre de 2022) i de 14 de desembre de 2023 (BOIB núm. 176, de 30 de desembre de 2023).
9. El Reglament pel qual es regula el funcionament dels serveis socials per a persones amb discapacitat inclosos a la Cartera Insular de serveis socials i s'estableixen els requisits d'autorització i acreditació, aprovat al Ple del Consell de Mallorca de data 11 de maig de 2023 (BOIB núm. 83, de 20 de juny de 2023).
10. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública (DOUE núm. 94, de 28 de març de 2014), estableix, en el seu considerant 114 que els Estats membres i els poder públics segueixen tenint llibertat per prestar per si mateixos aquest serveis i organitzar els serveis socials de manera que no sigui necessari celebrar contractes públics, per exemple, mitjançant el finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a tots els operadors econòmics que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, sempre que aquest sistema garanteixin una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació.
11. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que regula el règim de concertació als articles 89 i següents (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009).
12. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018) i en particular els articles:
L'article 5.3.e) exigeix que les entitats han de «comunicar, a l'efecte de l'acreditació preceptiva, els canvis d'accionariat o de titularitat, per preservar la identitat institucional que hagi justificat l'acord de col·laboració», en aquest cas l'entitat va comunicar la seva transformació en Fundació i acredita que compleix amb el requisit previst a l'article 5.1 de la Llei 12/2018, és a dir, que segueix sent una entitat del tercer sector, amb el pertinent certificat de la inscripció al Cens d'Organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears.
Article 7.2 referent a la modificació dels acords d'acció concertada, que estableix que «els acords d'acció concertada poden ser objecte de revisió i, si escau, de modificació, en els termes establerts en l'acord corresponent, quan variïn les circumstàncies inicials de la subscripció, per adequar les condicions econòmiques i les prestacions assistencials a les noves necessitats. En tot cas, el canvi de finalitat de l'entitat o de control financer obliga a la revisió de l'acord inicial d'acció concertada».
13. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB núm. 132, de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.
En especial l'article 23.2. que disposa que «també s'entén com a causa de modificació del concert el canvi de titularitat del servei, sempre que la nova persona o entitat titular se subrogui en els drets i les obligacions derivats del concert».
A l'article 29 del Decret 48/2017 es preveu que «l'extinció de la persona jurídica titular del servei concertat produeix l'extinció del concert, llevat que l'organització i el patrimoni passin a ser de titularitat d'una altra persona jurídica que compleixi els requisits que estableix aquest Decret i assumeixi les obligacions corresponents al concert».
En aquest supòsit, ens podem acollir a l'excepció prevista per evitar l'extinció del concert, atès que l'organització i el patrimoni de l'entitat concertada han passat a la FUNDACIÓ PATRONAT J23 D'INCA i que aquesta ha assumit les obligacions derivades de l'acord d'acció concertada i compleix els requisits establerts a l'article 4 del Decret 48/2017 i a l'article 5 de la Llei 12/2018.
En conseqüència, es dona el supòsit de fet que permet la continuïtat de l'acord d'acció concertada signat el 31 d'octubre de 2023 mitjançant la modificació d'aquest, a fi d'actualitzar la titularitat del servei i per tant, la denominació i CIF de l'entitat concertada amb efectes des de la data de la Resolució de la Presidència de l'IMAS d'autorització per al canvi de titularitat dels serveis socials de l'associació Patronat Joan XXIII d'Inca a favor de la Fundació Patronat J23 d'Inca, es a dir, de del 13 de març de 2024.
14. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig de 2018), regula als seus articles 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.
15. Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 17245, de 28 de setembre de 2023, per la qual es va convocar la concertació social del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorn del desenvolupament, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca (BOIB núm. 135, de 3 d'octubre de 2023).
16. Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 19400 de 30 d'octubre de 2023, per la qual es varen adjudicar les places de la concertació social del servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament (BOIB núm. 156, de 16 de novembre de 2023).
17. Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 5181 de data 13 de març de 2024, d'autorització per al canvi de titularitat d'onze serveis socials de l'associació Patronat Joan XXIII d'Inca a favor de la Fundació Patronat J23 d'Inca, entre els que es troba el servei objecte d'aquesta concertació social.
18. L'informe jurídic en relació amb els canvis de titularitat en les concertacions socials de IMAS, emès pel Servei Juridicoadministratiu en data de 26 d'abril de 2024 (CSV K9AA AKVV KF9V T4RD AHW9), en virtut del qual en aquest cas ens trobam dins el supòsit previst a la primera de les excepcions a la cessió d'acords d'acció concertada prevista a l'article 29 del Decret 48/2017.
Pel que fa al procediment,
19. La Llei 12/2018 disposa a l'article 5 els «Requisits exigibles a les entitats gestores dels serveis concertats i a l'article 6 els «Procediments de concertació i criteris de preferència a favor d'entitats del tercer sector social».
20. El Decret 48/2017 al Títol III, preveu els «Procediments de concertació», en concret l'article 23.4 que estableix que “el concert social es modificarà d'ofici o a instància de l'entitat titular del servei i, en el primer cas, són preceptives l'audiència de la part interessada i l'acceptació del nou concert. Així mateix, la modificació s'haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
21. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).
22. L'article 214 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i atès l'acord d'aprovació del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics i presa de raó en ingressos del Consell Insular de Mallorca i de les entitats del seu sector públic subjectes a funció interventora de data 12 de desembre de 2019, l'expedient ha estat sotmès a la Intervenció delegada de l'IMAS per a l'emissió del preceptiu informe de fiscalització prèvia (BOE núm. 59, de 9 de març de 2004).
En virtut de les competències atribuïdes legalment,
Resolc
Primer. MODIFICAR l'acord d'acció concertada relatiu al servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, signat en data 31 d'octubre de 2023, entre l'IMAS i l'associació PATRONAT JOAN XXIII D'INCA (CIF G07064199), consistent en el canvi de titularitat del servei a favor de l'entitat FUNDACIÓ PATRONAT J23 D'INCA (CIF G72519879) amb efectes a data 13 de març de 2024.
Segon. ANUL·LAR la documentació comptable corresponent al període del 13 de març de 2024 al 31 d'octubre de 2026, emesa a favor de l'associació PATRONAT JOAN XXIII D'INCA (CIF G07064199).
Tercer. AUTORITZAR i DISPOSAR a favor de l'entitat FUNDACIÓ PATRONAT J23 D'INCA (CIF G72519879) una despesa per import total màxim de 2.237.635,40€ (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 40.23140.26000 del pressupost de despesa de l'IMAS, segons el detall següent:
ENTITAT |
CIF |
PLACES |
IMPORTS |
||||||||
SERV. OCUP.
2024 i seg. 53,83€/dia |
TRANSPORT |
SUP. EXTRA.
2024 i seg. 48,66€/dia |
IMPORT 2024 13/03/2024- 30/11/2024 |
IMPORT 2025 01/12/2024-31/12/2024 ----------------------- 01/01/2025-30/11/2025 |
IMPORT 2026 01/12/2025-31/12/2025 ---------------------- 01/01/2026-31/10/2026 |
TOTAL ENTITAT |
|||||
SER. OCUP. 2024 i seg. 5,74€/dia
|
ADAPTAT
2024 i seg. 4,36€/dia |
RURAL
2024 i seg. 2,52€/dia |
ACOMP. T.
2024 i seg. 1,25€/dia |
||||||||
F. P. IJ23 NCA. |
G72519879 |
65 |
50 |
0 |
50 |
0 |
0 |
594.616,40€ |
860.629,00€ |
782.390,00€ |
2.237.635,40€ |
Quart. NOTIFICAR aquesta resolució a les entitats sol·licitants.
Cinquè. REQUERIR a l'entitat FUNDACIÓ PATRONAT J23 D'INCA perquè signi electrònicament l'acord d'acció concertada en el termini màxim de tres dies hàbils, a contar des de la notificació d'aquesta resolució.
Sisè. PUBLICAR aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al DOUE, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.
Setè. COMUNICAR aquesta resolució a la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat, al Servei de Gestió Econòmica, al Servei de Comptabilitat i Pressuposts i a la Intervenció Delegada.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
(Signat electrònicament: 30 d'octubre de 2024
El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre