Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 723927
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en relació amb el Conveni específic entre el Consell Insular d’Eivissa i l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja per a l’execució de les actuacions previstes en el marc de l’execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l’aigua, ajudes per garantir el subministrament d’aigua potable per finançar amb els Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, en sessió ordinària de data 31 d'octubre de 2024, va aprovar per unanimitat, l'acord següent:

(...)

«PROPOSTA D'ACORD:

PRIMER. APROVAR i DISPOSAR la despesa màxima de 319.248,83 € en favor de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja amb NIF P0705000H amb motiu de finançar les obligacions derivades de la formalització del conveni específic entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja en el marc de l'execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb els Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2023 amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9420.76205 (RC núm. 2/2024000004786).

SEGON. APROVAR i SUBSCRIURE el Conveni específic i els seus annexos entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, amb NIF núm. P0705000H, per a l'execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb els Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2023, que consta a l'expedient núm. 2024/00011205G, amb CSV 15251714346534336422.

TERCER. DESIGNAR com a representants del Consell Insular d'Eivissa en la Comissió Bilateral del Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per a l'execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb els Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2023, les persones següents:

1. Maria Fajarnés Costa, consellera executiva de Departament de Promoció Econòmica, Cooperació municipal i Recursos Humans,que exercirà les funcions de presidenta de la Comissió.

2. María de las Nieves Tur Riera, tècnica mitjana del Departament de Promoció Turística, Medi Rural i Marí, que actuarà com a vocal.

3. Concepción Rebollo Laserna, assessora jurídica i cap de Servei del Departament de Presidència, Hisenda, Gestió Econòmica i Esports, que actuarà com a secretària.

QUART. PUBLICAR el conveni referit en el Portal de Transparència del Consell Insular d'Eivissa (http://transparencia.conselldeivissa.info), de conformitat amb l'establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS), una vegada s'hagi aprovat, de conformitat amb allò establert a l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. I donar compliment a allò establert a l'article 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a la remissió del conveni signat a la Sindicatura de Comptes, com a òrgan de fiscalització externa competent de la Comunitat Autònoma.

CINQUÈ. Donar trasllat de la resolució que es dicti a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.»

 

Eivissa, 31 d'octubre de 2024

La cap de Secció d'Indústria del Departament de Promoció Econòmica, Cooperació Municipal i Recursos Humans Marta Díaz Pascual

 

Conveni específic entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per a l'execució de les actuacions previstes en el marc de l'execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua, ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb els Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2023

PARTS

Vicente Alejandro Marí Torres, president del Consell Insular d'Eivissa (en endavant el Consell), en l'exercici de les facultats atribuïdes per l'article 21.1 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, i l'article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa, i en representació d'aquesta entitat.

Maria Tania Marí Marí, alcaldessa de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per nomenament del Ple de 17 de juny de 2023, en nom i representació d'aquesta entitat, actuant en virtut de les facultats previstes a l'article 21.1.b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

Les parts es reconeixen mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest Conveni de conformitat amb els següents:

ANTECEDENTS:

1. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva, entre d'altres, en matèria de règim d'aigües i aprofitaments hidràulics, canals i regadius, aigües minerals i termals, ordenació i concessió de recursos i aprofitaments hidràulics, mesures ordinàries i extraordinàries per garantir el subministrament i participació dels usuaris, sense perjudici del disposat a l'article 149.1 de la Constitució.

2. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que els Consells Insulars, a més de les competències que li són pròpies, podran assumir en el seu àmbit territorial la funció executiva i la gestió en matèria de recursos i aprofitaments hidràulics, canals i regadius, règim general d'aigües i aigües minerals, termals i subterrànies.

3. La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local assenyala que són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent, les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i en tot cas, entre d'altres, les funcions de coordinació dels serveis municipals, d'assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, especialment els de menor capacitat econòmica i de gestió, podent atorgar subvencions i ajudes en càrrec als seus recursos propis per a la realització d'obres i serveis municipals, mitjançant els adients plans, així com funcions de cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori corresponent, d'acord amb les competències de les altres administracions públiques en aquest àmbit.

4. La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en el seu article 36, estableix que és competència de les diputacions o entitats equivalents, com és el cas dels Consells Insular d'acord amb l'article 41 de la dita llei, l'assistència i la cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, així com la cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social.

5. En aquest sentit, la Llei 4/2022, de 28 de juny de Consells Insulars, en el seu article 102 atribueix als consells insulars com a competències pròpies en relació als municipis i altres entitats locals de l'illa respectiva, i entre altres, les de coordinació dels serveis municipals, assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica.

6. La Llei 7/1985 també preveu la competència d'assegurar la prestació integral i adequada en tot el territori insular dels serveis de competència municipal i, en aquest sentit, el Consell Insular d'Eivissa pot atorgar subvencions i ajudes amb càrrec als seus fons propis per a la realització i el manteniment d'obres i inversions de competència municipal, les quals es podran instrumentar mitjançant plans específics o altres tipus d'instruments.

7. L'Ajuntament gaudeix de la naturalesa d'ens local i té plena capacitat i personalitat jurídica independent per al compliment de les seues finalitats pròpies i es regeix pel principi de cooperació i col·laboració, i en la seua actuació pels criteris d'eficiència i servei a la ciutadania.

8. Per altra banda, la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme va crear el «fons per afavorir el turisme sostenible» (art. 19.1) i la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible (art.20.1), la qual elabora un pla anual d'impuls del turisme sostenible que fixa els objectius anuals prioritaris, amb criteris d'equilibri territorial, atribuint a la Comissió (art. 20.2) proposar els projectes que s'han d'executar amb càrrec al «fons per afavorir el turisme sostenible» a partir dels projectes que presentin les administracions públiques que formin part de la Comissió.

9. La Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible, regulada al Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l'Impost sobre Estades Turístiques i de Mesures d'Impuls del Turisme Sostenible, ha de seleccionar els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec als fons per afavorir el turisme sostenible, de conformitat amb els paràmetres específics que, si s'escau i en el marc del que estableix l'article 19 de la Llei 2/2016, aprovi el Ple de la Comissió i d'acord amb una relació de criteris generals que assenyala.

10. L'esmentada Comissió va aprovar, el 28 de juliol de 2022, el Pla Anual de Turisme Sostenible per al període de 2023, ratificat per Acord de Consell de Govern de dia 1 d'agost de 2022 (BOIB núm. 100, de 2 d'agost de 2022), que assenyala (art.3) com a objectiu prioritari el finançament d'actuacions previstes en el marc de l'Estratègia d'inversions Illes Balears 2030 i que contribueixin, per tant, al desenvolupament d'alguna de les dotze estratègies que s'hi estableixen, indicant, a més, els àmbits materials dels projectes que es prioritzen i que s'assenyalen expressament, amb la previsió que es puguin presentar projectes que es destinin a la resta d'actuacions previstes a l'article 19.3 de la Llei 2/2016, i que en el conjunt de les actuacions que enumera l'article esmentat, es prioritzaran els projectes de caràcter mediambiental que formin part de les actuacions referides a la protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí (art. 19.3 in fine de la Llei 2/2016, en relació al 19.3.a).

11. El Pla Anual d'Impuls del Turisme Sostenible per al període 2023 va establir un període per presentar sol·licituds relatives a projectes que acabava el 31 d'agost de 2022, i entre els projectes susceptibles de ser finançats la Conselleria de Medi Ambient i Territori va presentar, el 31 d'agost de 2022, i entre altres, una sol·licitud de finançament de 20.000.000 € per al projecte ITS2023_074, Pacte per l'Aigua, ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable, que es va aprovar per la Comissió de Turisme Sostenible el 28 d'octubre de 2022, i que el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball va elevar al Consell de Govern per la seva aprovació, que es va produir a la sessió de dia 31 d'octubre de 2022, assignant una quantitat a l'illa d'Eivissa de dos milions nou-cents tretze mil euros (2.913.000,00 €).

12. El projecte ITS2023_074, Pacte per l'Aigua, té com objecte la transferència dinerària als Consells Insulars, per a què en l'àmbit de les seves competències, i en concret el de la cooperació local, puguin obrir una línia específica d'ajudes per al cofinançament d'actuacions destinades a la garantia del subministrament urbà d'aigua a la població. Aquestes actuacions poden ser:

a) Detecció i reparació de fuites, per evitar pèrdues.

b) Instal·lació de comptadors digitals.

c) Sectorització de xarxes de proveïment.

d) Construcció/ampliació de dipòsits de regulació i infraestructures associades.

e) Execució de nous pous, pous de garantia i pous de reserva i infraestructures associades

f) Instal·lació, millora, ampliació de infraestructures de potabilització de l'aigua.

g) Qualsevol altres que permetin l'increment de garantia de subministrament en condicions normals o de sequera.

13. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en el seu article 117, sobre «Relacions Interadministratives», estableix que, els consells insulars es relacionen amb la resta d'administracions públiques d'acord amb els principis establerts en la legislació bàsica de l'Estat, i especialment els de lleialtat institucional, respecte a l'autonomia, col·laboració, cooperació i coordinació. Així mateix, l'article 118 estableix, en el seu apartat 1, que amb caràcter general, la comunitat autònoma i els consells insulars articulen la col·laboració i cooperació mútues mitjançant, entre d'altres instruments, els convenis de col·laboració.

14. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix al seu article 47.1 que són convenis els acords amb efectes jurídics adoptats per les administracions públiques, els organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents o les universitats públiques entre si o amb subjectes de dret privat per a una finalitat comuna.

15. Altrament, en el marc dels principis generals que han de regir les relacions entre les diferents administracions públiques de la dita Llei 40/2015, d'1 d'octubre, es disposa a l'article 3 que les administracions públiques, en les seues relacions, es regeixen pels principis de cooperació, col·laboració i coordinació, i en la seva actuació pels criteris d'eficàcia i servei efectiu als ciutadans.

16. Així mateix, l'article 122 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, preveu que la subscripció de convenis i la constitució de consorcis ha de millorar l'eficiència de la gestió pública, eliminar duplicitats administratives i complir amb la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

17. El dia 30 de gener de 2024 el Consell Insular d'Eivissa va signar un conveni la col·laboració amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua, sobre ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb els fons per afavorir el turisme sostenible (ITS) corresponent al Pla anual 2023.

18. La Comunitat Autònoma, mitjançant el conveni formalitzat, s'obliga a transferir al Consell Insular d'Eivissa la quantitat de 2.913.000,00 €, que, per la seua part aporta 87.000,00 €, per, en l'àmbit de les seves competències i, en concret el de la cooperació local, obrir una línia específica d'ajudes per al cofinançament d'actuacions destinades a la garantia del subministrament urbà d'aigua a la població, que poden ser les següents:

a) Detecció i reparació de fuites, per evitar pèrdues d'aigua.

b) Instal·lació de comptadors digitals.

c) Sectorització de xarxes de proveïment.

d) Construcció/Ampliació de dipòsits de regulació i infraestructures associades.

e) Execució de nous pous, pous de garantia i pous de reserva i infraestructures associades.

f) Instal·lació, millora, ampliació d'infraestructures de potabilització de l'aigua.

g) Qualssevol altres que permetin l'increment de garantia de subministrament en condicions normals o de sequera.

19. En aquest sentit, en la sessió del Consell d'alcaldes de data 16 de febrer de 2024 va acordar, per unanimitat, establir una línia de cooperació econòmica en relació amb el subministrament urbà d'aigua a la població per la qual el Consell Insular d'Eivissa distribuiria la seua aportació als diferents municipis d'acord amb els criteris de repartiment basats, principalment, en la població (62,5%) i l'extensió territorial (37,5%) de cada municipi. La distribució de les aportacions a efectuar en matèria d'inversions municipals va ser acordada, per unanimitat, al Consell d'alcaldes de 4 d'agost de 2020, determinant que la distribució de l'aportació econòmica entre els municipis es faci d'acord amb criteris d'extensió territorial de cada municipi (37,5%) i de població (62,5%).

20. Aquesta nova línia es va incorporar al Pla de Cooperació Municipal per a l'anualitat 2024, aprovat definitivament (BOIB núm. 87 de data 2 de juliol de 2024) i que inclou el següent desglossament d'inversions en el concepte referit:

Repartiment ITS Aigua

Total

Percentatge

Repartiment

Total

Percentatge

Repartiment

Total

3.000.000,00

Extensió

Extensió

 1.125.000,00

Població

Població

1.875.000,00

 

 

en KM2

sobre el total

37,50%

segons INE 2023

sobre el total

62,50%

 

Eivissa

11,14

1,95%

 21.888,54

51.872

32,59%

611.006

632.894,94

Santa Eulària des Riu

153,58

26,82%

 301.763,13

41.608

26,14%

490.106

791.868,68

Sant Josep de sa Talaia

159,38

27,84%

 313.159,32

30.340

19,06%

357.378

670.537,76

Sant Antoni de Portmany

126,80

22,15%

 249.144,19

28.551

17,94%

336.306

585.449,79

Sant Joan de Labritja

121,66

21,25%

 239.044,82

6.809

4,28%

80.204

319.248,83

Totals

572,56

100,00%

1.125.000

159.180

100,00%

1.875.000,00

3.000.000,00

21. El Consell Insular d'Eivissa ha previst, en l'aplicació pressupostària 9420 76205, la quantia de 319.248,83 euros amb l'objectiu d'atorgar una ajuda econòmica a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per impulsar i executar actuacions destinades a la garantia del subministrament urbà d'aigua a la població.

22. Així mateix, el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular d'Eivissa per les anualitats 2023 – 2025 ha estat modificat per preveure aquesta línia de subvencions (BOIB núm. 82, de 20 de juny de 2024).

CLÀUSULES:

Primera. OBJECTE DEL CONVENI

L'objecte del conveni és establir la cooperació econòmica per part del Consell Insular d'Eivissa amb l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja (d'ara endavant l'Ajuntament), amb motiu de la realització d'inversions i obres que assegurin i millorin els serveis que són competència municipal, concedint una ajuda econòmica, provinent dels fons propis del Consell Insular d'Eivissa i del Govern de les Illes Balears, d'acord amb el conveni signat entre dites administracions públiques, en data 30 de gener de 2024, per a l'execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua, sobre ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb els fons per afavorir el turisme sostenible (ITS) corresponent al Pla anual 2023.

MUNICIPI

Aportació CAIB

Aportació CIE

Import total

Sant Joan de Labritja

309.990,61 €

9.258,22 €

319.248,83 €

Segona. OBRES I INVERSIONS SUBVENCIONABLES

Les obres i inversions subvencionables seran les incloses com a Annex I al present conveni o les que hagin pogut substituir a aquestes d'acord amb allò establert en aquest conveni. Les actuacions finançables s'han de portar a terme entre els dies 28 de març de 2023 fins al 28 de març de 2028, d'acord amb el conveni formalitzat entre el Consell Insular d'Eivissa i el Govern de les Illes Balears en data 30 de gener de 2024 i han de ser pagades abans de que finalitzi el termini de justificació, sense perjudici del que s'estableix en el paràgraf següent.

Tot això, sense perjudici del que s'indica a l'apartat 3.c de la Resolució de 12 d'abril de 2023 del director de l'AETIB, en el sentit que es poden finançar actuacions iniciades o bé per iniciar i de la concessió d'una pròrroga d'un màxim de 36 mesos sempre que concorrin les circumstàncies que ho justifiquin.

Aquestes obres i inversions municipals, en compliment d'allò establert al conveni signat entre el Consell Insular d'Eivissa i el Govern de les Illes Balears, per a l'execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua, sobre ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb els fons per afavorir el turisme sostenible (ITS) corresponent al Pla anual 2023 hauran d'estar dirigides a:

a) Detecció i reparació de fuites, per evitar pèrdues d'aigua.

b) Instal·lació de comptadors digitals.

c) Sectorització de xarxes de proveïment.

d) Construcció/Ampliació de dipòsits de regulació i infraestructures associades.

e) Execució de nous pous, pous de garantia i pous de reserva i infraestructures associades.

 f) Instal·lació, millora, ampliació d'infraestructures de potabilització de l'aigua.

g) Qualssevol altres que permetin l'increment de garantia de subministrament en condicions normals o de sequera.

8. Les aportacions podran destinar-se a actuacions definides com inversions financerament sostenibles, sempre i quan s'emmarquin dins les actuacions definides en el paràgraf anterior i es facin constar en el conveni formalitzat.

La valoració de les inversions i/o obres subvencionables es farà a partir del preu del projecte d'execució de les mateixes que s'hagi presentat.

Així mateix, també es podran incloure dins les despeses subvencionables les relatives a la redacció dels projectes (bàsic i d'execució) d'obres i inversions municipals que siguin objecte del present conveni.

No serà objecte de finançament o subvenció l'import de l'IVA que sigui deduïble. Als efectes d'acreditació de l'import de l'IVA com a despesa subvencionable, l'Ajuntament haurà de presentar juntament amb la resta de documentació justificativa, un certificat que acrediti que aquest no és deduïble per l'Ajuntament.

L'Ajuntament haurà de presentar a la comissió de seguiment que es constitueixi per aquest conveni, en el mes de setembre de cada any, l'estat d'execució de les obres plurianuals i la comunicació relativa a la modificació de les obres o inversions que hagin estat incloses en el present conveni i que, per algun motiu, no puguin ser executades. Les obres que no hagin pogut ser executades podran ser substituïdes per altres sempre que la naturalesa de les mateixes s'emmarqui dins l'objecte del present conveni.

Només tendran la consideració de subvencionables aquelles obres executades en la seua totalitat i recepcionades de conformitat, que se subvencionaran amb un import màxim de 319.248,83 €.

Tercera. OBLIGACIONS DE L'AJUNTAMENT

- L'Ajuntament haurà d'executar la totalitat de les obres i inversions per a les quals rebi ajuda econòmica en el marc del present conveni i que, si no han estat objecte de modificació o substitució, són les que consten relacionades a l'Annex I del present conveni, abans del 28 de març de 2028.

L'Ajuntament haurà de comunicar el Consell Insular d'Eivissa la modificació i/o substitució de les obres o inversions que hagin estat incloses en el present conveni en el mes de setembre de cada any.

Aquestes modificacions i/o substitucions seran valorades i consensuades a la Comissió de Seguiment que es crearà a l'empara d'aquest conveni.

L'Ajuntament haurà d'aportar un certificat acreditatiu de que s'ha aplicat la normativa vigent en matèria de contractació pública en la selecció de l'empresa o empreses que han de realitzar les actuacions finançades.

L'Ajuntament haurà de lliurar de forma trimestral, i fins a la finalització del projecte, al Consell Insular d'Eivissa, un informe tècnic de l'estat d'execució, denominat Acte de seguiment- segons el model disponible a la pàgina web: illessostenibles.travel, d'acord amb aquest calendari:

1) Entre el 15 i 30 de febrer

2) Entre el 15 i el 30 de maig

3) Entre el 15 i el 30 d'agost

4) Entre el 15 i el 30 de novembre

El calendari i terminis indicats ho son amb la finalitat que el consell Insular d'Eivissa pugui realitzar les tasques de seguiment i avaluació de l'execució dels projectes i procedir a la seva justificació davant el Govern de les Illes Balears en els següents terminis:

- 20 de març

- 20 de juny

- 20 de setembre

- 20 de desembre

El primer informe trimestral tècnic de l'estat d'execució ha d'incloure, en cas de projectes que prevegin licitacions públiques, la següent documentació o informació:

a) Enllaç a l'anunci de licitació.

b) Plecs de clàusules administratives particulars.

c) Plecs de prescripcions tècniques.

d) Contracte formalitzat.

e) La justificació del compliment de la obligació de donar publicitat a la contribució financera del fons per a contribuir al desenvolupament del turisme sostenible.

Els següents informes trimestrals hauran d'incloure la següent documentació:

a) En el cas de contractes d'obres, el projecte d'Execució Material (PEM) i les corresponents certificacions amb les seves factures abonades.

b) En el cas de la resta de tipus de contractes, informe de realització o subministrament i les factures abonades.

L'Ajuntament ha d'elaborar un informe justificatiu final, que ha d'incloure, com a mínim el següent:

a. La relació de justificants imputats i la documentació acreditativa de les despeses i del seu pagament

b. El certificat, si escau, la factura i el pagament d'aquesta, el qual remetrà al Consell Insular d'Eivissa per a la seva justificació davant el Govern de les Illes Balears del compliment de les condicions previstes a la Resolució, de 12 d'abril de 2023, del director de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears, a proposta de la direcció adjunta per la qual s'aprova una transferència a la Conselleria de Medi Ambient i Territori per al projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua ajudes, per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2023.

L'informe justificatiu final, i la resta de la documentació, s'ha de presentar per part de l'Ajuntament davant el Consell Insular d'Eivissa, en el termini màxim de 3 mesos des de l'acabament de les actuacions, amb la finalitat de que el Consell Insular d'Eivissa ho aporti al Govern de les Illes Balears dintre dels 4 mesos des de l'acabament de les actuacions.

L'Ajuntament haurà de portar a terme qualsevol altra actuació que es derivi de les obligacions del Consell Insular d'Eivissa, de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua front a l'AETIB, segons la Resolució del director de l'AETIB, de 12 d'abril de 2023.

- L'Ajuntament, d'acord amb el que disposa l'article 14, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, complirà també amb les obligacions següents:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, exercir l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions.

b) Justificar davant l'òrgan atorgant o l'entitat col·laboradora, si s'escau, el compliment dels requisits i les condicions, i també la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o el gaudi de la subvenció. La justificació de l'execució de les obres i inversions municipals s'haurà de fer d'acord amb les condicions que es determinin en aquest conveni.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que ha d'efectuar l'òrgan atorgant o l'entitat col·laboradora, si s'escau, i qualsevol altra de comprovació i control financer que puguin dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'òrgan atorgant o l'entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades.

Aquesta comunicació s'ha d'efectuar dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o de l'obtenció de l'ajuda concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e) Acreditar que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, en la forma que es determini per reglament, i sense perjudici del que estableix la disposició addicional  divuitena de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

g) Adoptar les mesures de difusió que conté l'apartat 4 de l'article 18 de la Llei general de subvencions, en els termes establerts en el present conveni.

h) Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els casos que preveu l'article 37 de la Llei general de subvencions.

- L'Ajuntament haurà de realitzar l'execució de les obres i inversions municipals incloses en el present conveni d'acord amb la normativa vigent en matèria de contractació.

- Així mateix, l'Ajuntament queda també sotmès a totes aquelles obligacions que es derivin del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu Reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, en tot allò que hi sigui d'aplicació.

- L'Ajuntament s'haurà de fer càrrec de la totalitat de la despesa que superi l'import de la subvenció concedida.

Quarta. OBLIGACIONS DEL CONSELL INSULAR D'EIVISSA

El Consell Insular d'Eivissa aportarà a l'Ajuntament una ajuda econòmica per un import de 319.248,83 €, provinents de l'aportació del Govern de les Illes Balears (309.990,61 €) i del Consell Insular d'Eivissa (9.258,22 €), d'acord amb el conveni signat entre ambdues administracions per a l'execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua, sobre ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb els fons per afavorir el turisme sostenible (ITS) corresponent al Pla anual 2023.

L'ajuda econòmica del Consell Insular d'Eivissa no podrà ser superior a la quantia degudament justificada per l'Ajuntament.

El càlcul de la quantia a aportar pel Consell Insular d'Eivissa s'ha realitzat d'acord amb criteris de població (62,5%) i d'extensió (37,5%) dels municipis, acordat, per unanimitat, pel Consell d'alcaldes de data 3 de febrer de 2020. Així mateix, la distribució de les aportacions es farà segons l'acord, per unanimitat, del Consell d'alcaldes de 16 de febrer de 2024, amb el desglossament que es recull en el punt 20 dels antecedents del present conveni.

Cinquena. COMPATIBILITAT DE LES AJUDES

Aquesta aportació és compatible amb qualsevol altra ajuda pel mateix concepte que es concedeixi o s'hagi concedit, per part del Consell Insular d'Eivissa o per part d'altres entitats públiques o privades, sense perjudici de l'obligació de l'Ajuntament de comunicar aquest fet al Consell Insular d'Eivissa.

En cap cas l'import de les aportacions i les ajudes rebudes pel mateix concepte, aïlladament o en concurrència, no pot superar el cost total de l'obra o inversió, de conformitat amb el que disposa l'article 19 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Sisena. PAGAMENT

El Consell Insular d'Eivissa abonarà la quantia corresponent, per a l'execució del projecte ITS2023-074-Pacte per l'aigua, sobre ajudes per garantir el subministrament d'aigua potable per finançar amb els fons per afavorir el turisme sostenible (ITS) corresponent al Pla anual 2023, una vegada justificada l'execució de l'obra i/o inversió municipal en la forma establerta en el present conveni.

L'ajuda econòmica rebuda en virtut d'aquest conveni no podrà ser superior a la quantia degudament justificada per l'Ajuntament. Així mateix, l'aportació del Consell Insular d'Eivissa (incloent també l'efectuada pel Govern de les Illes Balears) per a cada inversió i/o obra individual.

Setena. JUSTIFICACIÓ

La justificació de les despeses de les obres i inversions s'hauran de constatar mitjançant informe de l'Interventor/a, certificat pel Secretari/ària de l'Ajuntament, acreditant, de manera detallada, les despeses realitzades i incloent tota la documentació relativa a les actuacions dutes a terme.

L'Ajuntament haurà d'acreditar també el pagament de les factures que justifiquen l'ajuda rebuda.

Així mateix, haurà d'aportar una memòria de les actuacions que hagin estat objecte de subvenció.

L'Ajuntament presentarà la justificació corresponent a cada obra i/o inversió municipal una vegada aquesta hagi estat totalment executada. Però, en qualsevol cas, la justificació de l'execució de la totalitat de les obres i/o inversions municipals, sempre i quan no s'hagi presentat abans, s'haurà de presentar abans del dia 15 de maig de 2028 per tal que el Consell Insular d'Eivissa pugui complir amb les seves obligacions de justificació amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el termini establert en el conveni formalitzat en data 30 de gener de 2024 (clàusula 3.3b).

Vuitena. PUBLICITAT DE LES INVERSIONS I/O OBRES SUBVENCIONADES

L'Ajuntament es compromet a col·locar en lloc visible un cartell informador de les administracions públiques que participen amb el finançament de cada projecte donant publicitat a la contribució financera dels Fons per afavorir el turisme sostenible, mitjançant les mesures de publicitat que han de complir amb els requisits de comunicació d'imatge corporativa que assenyala l'AETIB a l'Annex I de la Resolució del director de l'AETIB, de 12 d'abril de 2023, que s'adjunta com Annex II del present conveni així com a l'escut del Consell Insular d'Eivissa i l'escut o la imatge del Govern de les Illes Balears. Seguint els models de l'Annex II, en els cartells informatius, plaques, anuncis, fullets i qualsevol altre suport publicitari i/o informatiu o de comunicació, sobre l'obra o inversió inclosa en aquest conveni, figurant expressament la col·laboració del Consell Insular d'Eivissa i del Govern de les Illes Balears tant en el material i suports abans esmentats com en les memòries o informes que es puguin derivar del projecte.

Novena. COMISSIÓ DE SEGUIMENT

A partir de la signatura del Conveni i amb la finalitat de fer el seguiment de les actuacions concretes i de dur a terme la coordinació entre les parts, s'ha de constituir la Comissió de Seguiment del Conveni, que estarà integrada per:

- El president del Consell Insular d'Eivissa o conseller/a executiu/va en qui delegui, que exercirà les funcions de president de la comissió.

- L'alcalde de l'Ajuntament signant del conveni o regidor/a en qui delegui, que exercirà les funcions de vicepresident de la comissió.

- Un/a tècnic/a de l'Ajuntament signant del conveni, que actuarà com a vocal.

- Un/a tècnic/a del Consell Insular d'Eivissa, que actuarà com a vocal.

- Un/a funcionari/ària del Consell Insular d'Eivissa, assessor/a jurídic/a, que actuarà com a secretari/ària de la comissió.

La comissió podrà convocar a les seues reunions els assessors que consideri oportú d'acord amb els assumptes que hagin d'avaluar en cada sessió.

Són funcions d'aquesta Comissió:

a) El seguiment, la vigilància i el control de l'execució del Conveni i dels compromisos adquirits per les parts.

b) Resoldre els problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar-se respecte del Conveni.

c) Valorar i consensuar la substitució de les obres incloses en l'Annex I del present conveni i la conseqüent modificació del mateix.

L'Ajuntament haurà de presentar a aquesta comissió per a la seua aprovació, en el mes de setembre de cada any, l'estat d'execució de les obres plurianuals i la comunicació relativa a la modificació de les obres o inversions que hagin estat incloses en el present conveni i que, per algun motiu, no puguin ser executades. Les obres que no hagin pogut ser executades podran ser substituïdes per altres sempre que la naturalesa de les mateixes s'emmarqui dins l'objecte del present conveni.

La comissió es reunirà, com a mínim, amb una periodicitat anual per donar compte de l'evolució de les obres objecte de subvenció, de la qual es donarà trasllat a la Intervenció del Consell Insular d'Eivissa, als efectes escaients.

Desena. REVISIÓ I MODIFICACIÓ DEL CONVENI

Els termes d'aquest conveni podran ser revisats sempre que no alterin l'import de l'ajuda total concedida a la finalització o el termini d'execució del mateix.

Qualsevol altre tipus de modificació dels termes del present conveni, haurà de ser aprovada per les parts.

La substitució de les obres incloses en l'Annex I del present conveni per unes altres serà motiu de modificació del mateix. La modificació serà inclosa a aquest conveni en forma d'addenda.

Onzena. ÒRGAN COMPETENT PER INSTRUIR I RESOLDRE EL PROCEDIMENT

El Departament de Promoció Econòmica, Cooperació municipal i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa és el competent per instruir el procediment d'aquest conveni, d'acord amb el Decret de Presidència, núm. 2023000467, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments (BOIB núm. 88 de 29 de juny de 2023), que li atribueix , "L'activitat competencial pròpia del Consell Insular en matèria de cooperació i assistència local als municipis de l'illa, recollides tant a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local com a la llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.»

Dins d'aquest Departament correspon al conseller executiu/ a la consellera executiva l'ordenació del procediment, en virtut de l' article 33 de la llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

Pel que fa a la competència per aprovar aquest Conveni, de conformitat amb l'establert a l'article 28 de la llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars”, correspon al Consell Executiu "Aprovar els convenis i els acords de col·laboració i cooperació amb altres administracions públiques o subjectes privats, quan no correspongui expressament a altres òrgans ".

Dotzena. RESOLUCIÓ I EXTINCIÓ DEL CONVENI

Seran causes de resolució i extinció del conveni, a més de la determinada per la seua vigència:

- Pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte, havent realitzat la justificació i el pagament de l'ajuda en la seua totalitat.

- Denúncia del conveni per qualsevol de les parts feta amb un mínim de tres mesos d'anticipació a la data prevista d'extinció.

- Per acord de les parts.

- Per les causes generals establertes per la legislació vigent.

L'incompliment de qualsevol de les parts de les obligacions establertes en aquest conveni podrà ser causa de resolució del mateix.

En cas de divergència sobre la interpretació i/o l'execució de les clàusules d'aquest Conveni, les parts, renunciant al seu fur propi, si en tinguessin, se sotmeten a la competència dels Jutjats i Tribunals de les Illes Balears, en la forma determinada per la llei.

Tretzena. REINTEGRAMENT I REVOCACIÓ DE L'AJUDA

L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més de la revocació, la impossibilitat de rebre ajudes del Consell Insular d'Eivissa mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.

En cas de reintegrament total o parcial pertocarà aplicar els interessos de demora, d'acord amb l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

El reintegrament es realitzarà pel procediment regulat per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en el títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici de les especialitats que s'estableixen en la Llei general de subvencions i en el RLGS, en el qual s'ha de garantir l'audiència a les entitats interessades.

De conformitat amb l'article 17.3.n de la Llei general de subvencions, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, i amb l'article 13 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears, s'estableixen el següents criteris de graduació del possible incompliment material de l'activitat objecte d'aquesta subvenció, i sempre que l'entitat beneficiària acrediti una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos:

Grau de compliment material

Percentatge a reintegrar

70%-74%

15 %

75%-79%

12 %

80%-84%

9 %

85%-89%

6 %

90%-94%

3 %

95%-99%

1%

La comissió de seguiment aplicarà aquests criteris per determinar, si n'és el cas, el grau d'incompliment, per tal de determinar la quantitat que finalment haurà de percebre l'entitat beneficiària.

Per sota del 70 % de compliment, es considerarà que no queda acreditada una actuació inequívoca de l'entitat beneficiària per a la realització de l'activitat subvencionada, i l'òrgan competent acordarà la revocació de la subvenció, i es procedirà, si és el cas, al reintegrament total de les quantitats percebudes i a l'abonament dels interessos de demora corresponents.

En els casos en què el compliment parcial de la subvenció sigui per causa de força major, no seran d'aplicació els criteris establerts anteriorment, i l'entitat beneficiària solament haurà de reintegrar la quantitat percebuda que excedeixi de l'efectivament aplicada en la realització de l'activitat subvencionada, sense que siguin exigibles els interessos de demora.

En qualsevol cas, pertocarà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'interès de demora, des del moment del pagament de la subvenció en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i també previstos a l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Catorzena. RÈGIM JURÍDIC

El present conveni no té caràcter contractual sinó que articula una subvenció, i s'ha de regir per les seues clàusules, i en tot allò no previst en el present Conveni, per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 38/2003, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

Quinzena. PUBLICITAT DEL CONVENI

El present Conveni es publicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions en els termes expressats a l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 novembre, general de subvencions (LGS), al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al Portal de Transparència del Consell (http://transparencia.conselldeivissa.info), de conformitat amb l'establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

A més, la documentació sobre els convenis s'ha de remetre a la Sindicatura de Comptes de conformitat amb l'establert a l'article 1.2 de la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació sobre els convenis formalitzats per les entitats del sector públic local de les Illes Balears (BOIB núm. 161, de 24-12-16), en relació amb l'article 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Setzena. VIGÈNCIA I PRÒRROGA DEL CONVENI

Aquest Conveni té una vigència inicial de quatre anys a comptar des de l'endemà de la seva signatura.

Tot això, sense perjudici del que s'indica en l'apartat 3.c de la Resolució de 12 d'abril de 2023 del director de l'AETIB, en el sentit de preveure la possibilitat de la concessió d'una pròrroga d'un màxim de 36 mesos sempre que concorrin les circumstàncies que ho justifiquin.

Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni.

Vicent Marí Torres                         Maria Tania Marí Marí

President                                      Alcaldessa

Consell Insular d'Eivissa           Ajuntament de Sant Joan de Labritja

 

ANNEX I

INVERSIONS AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

1.

Pla anual 2.023. Inversions destinades a garantir el subministrament d'aigua. Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

 

Documents adjunts