Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 719789
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, subvencions per a les accions de formació professional i adquisició de competències per a l’exercici 2024
L'agricultura afronta un procés de transformació estructural derivat, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, l'ampliació europea, la reforma de la Política Agrària Comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.
Per tot això, a les Illes Balears calen intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i que permetin assegurar el manteniment d'un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu, així com el subministrament d'aliments segurs i de qualitat, produïts d'una manera sostenible.
Per aconseguir aquest repte, aquestes explotacions han de recórrer a estratègies d'optimització, modernització i innovació mitjançant un enfocament integrat a través de l'intercanvi de coneixements i informació, que constitueix una eina fonamental dins de les intervencions horitzontals per al desenvolupament rural de la PAC 2023-2027.
L'intercanvi de coneixements i informació, a més de contribuir a nombrosos objectius específics de la PAC, contribueix a l'objectiu transversal de modernitzar el sector a través del foment i la posada en comú del coneixement, la innovació i la digitalització a les zones agrícoles i rurals, com també de promoure la seva adopció per part dels agricultors, mitjançant un millor accés a la recerca, la innovació, l'intercanvi de coneixements i la formació.
La concessió d'ajuts per a l'intercanvi de coneixements i informació afavoreix l'efecte incentivador en la comunitat agrícola per millorar les accions sobre la protecció de la natura, el medi ambient i el clima, fins i tot les accions de conscienciació i educació mediambiental i de desenvolupament d'empreses. D'aquesta manera, aquestes accions s'emmarquen dins les estratègies de la UE relatives al sector agrari i col·laboren estretament amb el Pacte verd europeu per aconseguir que l'economia de la UE sigui sostenible, transformant els reptes en matèria de clima i medi ambient en oportunitats.
La Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) que financen el FEAGA i el FEADER. En aquest Pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la Política Agrària Comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
Concretament, les actuacions finançades amb càrrec a aquestes convocatòries s'emmarquen en la intervenció amb codi 7201 - No SIGC, d'ajuts a inversions en transferència de coneixements i activitats de formació i informació, que inclou el Pla estratègic nacional de la PAC aprovat per a Espanya i emparades en l'article 78 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.
D'acord amb el que estableix la Intervenció 7201, en la qual s'emparen aquests ajuts, i tenint en compte els objectius específics de la regionalització, les actuacions subvencionades contribuiran de manera específica als objectius següents del PEPAC:
OE2 – Millorar l'orientació al mercat i augmentar la competitivitat de les explotacions agrícoles, a curt i llarg termini, també mitjançant més atenció a la recerca, la tecnologia i la digitalització.
OT – Modernitzar les zones agrícoles i rurals fomentant i posant en comú el coneixement, la innovació i la digitalització en les zones agrícoles i rurals i promovent la seva adopció pels agricultors, mitjançant la millora de l'accés a la recerca, la innovació, l'intercanvi de coneixements i la formació.
De la mateixa manera i als efectes d'avaluar i controlar el compliment dels objectius i les metes del PEPAC i el càlcul dels indicadors de resultat i d'impacte de les actuacions finançades, es té en compte el Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió Europea, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I de l'esmentat Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.
El 6 d'abril del 2023 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, que assenyala que, entre d'altres, serà objecte d'ajuda la intervenció per a la transferència de coneixements i activitats de formació i informació. Aquesta intervenció té per objectiu aconseguir una modernització més gran del sector agrari i de la PAC mitjançant un enfocament integrat de la modernització, la innovació i el coneixement.
Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment han incentivat la celebració d'activitats formatives, que han implicat un nombre considerable d'alumnes i han rebut una avaluació positiva per part de les organitzacions agràries professionals. Per tant, aquesta mesura esdevé un instrument fonamental per fomentar la capacitació agrària orientada a les necessitats del mercat i als nous reptes, objectius fonamentals del període de programació actual que planteja el PEPAC.
També, atesa la idiosincràsia d'aquesta ajuda, els beneficiaris compleixen les circumstàncies que reflecteix l'article 11.2 de l'Ordre 10/2023, de 5 d'abril de 2023, esmentada.
D'acord amb l'article 82 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la Política Agrària Comuna, les despeses susceptibles d'ajuda s'han de correspondre amb els preus de mercat. En la present convocatòria el control de la moderació de costos es fa mitjançant el sistema de costos de referència que preveu l'article 6.5 de l'Ordre 10/2023, de 5 d'abril.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la Política Agrària Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de la convocatòria i àmbit d'aplicació
1. S'aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions corresponent a l'any 2024 per a les accions de formació professional i adquisició de competències, d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada en el BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.
2. Amb aquests ajuts es pretén desenvolupar cursos de formació no reglada adreçats a persones que desenvolupin les seves activitats en els sectors agrari i alimentari per fomentar la innovació a les seves explotacions, millorar el rendiment econòmic (millora de la competitivitat, de l'organització de la cadena de distribució, de la comercialització o de la qualitat de les produccions), fomentar la diversificació i propiciar l'ús de bones pràctiques agràries, la gestió sostenible, la producció compatible amb la conservació del paisatge, la protecció del medi ambient i l'eficiència en la utilització dels recursos naturals.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents quaranta mil euros (340.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l'any 2025.
Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Aquestes ajudes les finança en un 30,7 % el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER); en un 6,14 % el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), i en un 63,16 % la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
3. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressuposts del FOGAIBA de l'any 2025.
Tercer Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que es preveuen en aquesta convocatòria les administracions públiques, les persones físiques, les entitats públiques o privades, o organitzacions sense ànim de lucre, que proporcionin les accions de formació que defineix el Pla de formació agrària de les Illes Balears, aprovat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, que es detalla a l'annex 1 d'aquesta resolució.
2. Per tenir dret a l'ajuda que preveu aquesta convocatòria, en el moment de dictar-se la proposta de resolució de concessió, els sol·licitants han d'obtenir, com a mínim, 9 punts de la puntuació que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució.
3. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural ha d'assignar les entitats que duguin a terme accions formatives sobre usos de fitosanitaris, abans de la proposta de resolució, com a entitats de formació, d'acord amb el que preveu l'article 8 del Decret 50/2016, de 29 de juliol, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, pel qual es regula la formació dels usuaris professionals i venedors de productes fitosanitaris per obtenir els carnets dels diferents nivells de capacitació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 30 de juliol de 2016).
En el moment del pagament de l'ajuda, els cursos que s'imparteixin sobre benestar en el transport d'animals vius han de disposar de l'autorització de la direcció general competent, i els cursos que es facin sobre benestar en el sacrifici d'animals a l'escorxador han d'estar autoritzats per la direcció general competent, d'acord amb el Decret 56/2014, de 19 de desembre, que regula l'expedició del certificat de competència en benestar animal per al personal que fa la matança i les operacions connexes en els escorxadors de les Illes Balears (BOIB núm. 174, de 20 de desembre de 2014). La comprovació del compliment dels requisits esmentats la farà d'ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per poder-la comprovar, excepte si es manifesta el contrari.
Per a les altres accions formatives, les persones o entitats que les duguin a terme han de disposar, abans de la proposta de resolució, de personal qualificat suficient per desenvolupar les accions subvencionades. La qualificació del personal que imparteixi els cursos s'ha de justificar mitjançant títols i/o experiència professional (almenys ha de disposar d'un títol universitari de grau mitjà o superior en la branca de l'entorn de l'activitat formativa corresponent o tenir una experiència professional acreditada d'almenys set anys). En el cas d'accions formatives subjectes a una evolució ràpida, el formador, a més, ha d'acreditar una actualització de coneixements en els quatre anys anteriors a la realització de l'activitat formativa. Es consideren accions formatives subjectes a una evolució ràpida les relacionades amb la innovació, les noves tecnologies i la seguretat alimentària.
A més, les persones o entitats que les facin han de disposar, abans de la proposta de resolució, de locals adequats en els quals puguin impartir l'acció formativa. En qualsevol cas, excepte per a les pràctiques a l'aire lliure, s'ha de disposar d'un local per a la formació amb unes condicions adequades de ventilació i condicionament d'aire.
4. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
5. A més dels requisits que preveu el punt anterior, les persones beneficiàries han de complir, abans que es dicti la proposta definitiva de resolució del procediment, els requisits que preveu l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, així com els que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
6. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.
A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, els sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta definitiva de resolució del procediment.
L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
9. No poden ser beneficiàries dels ajuts les empreses que es trobin en crisi, segons la definició que estableixen les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C 249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).
Quart Actuacions subvencionables
1. Són subvencionables les accions formatives que defineix el Pla de formació agrària de les Illes Balears per a l'any 2024, aprovat pel director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural en data 19 d'agost de 2024, que figura com a annex 1 d'aquesta resolució, i el web del FOGAIBA.
Aquestes accions estan previstes per cobrir les necessitats formatives del sector agrari i han de complir els requisits següents:
a. Que versin sobre les matèries que defineix el Pla de formació agrària de les Illes Balears per a l'any 2024, que es detallen a l'annex 1.
b. Que vagin adreçades a persones que desenvolupin, a temps complet o parcial, activitats en els sectors agrari i alimentari de les Illes Balears i que, en cas que sigui empresa, tenguin la condició de pime.
c. Que, com a mínim, ofereixin formació a deu alumnes amb certificat d'assistència a l'illa de Mallorca, a sis alumnes amb certificat d'assistència a l'illa de Menorca i a quatre alumnes amb certificat d'assistència a les illes d'Eivissa i Formentera. Per obtenir el certificat d'assistència, els participants en els cursos de formació o alumnes han d'assistir, de manera presencial o telemàtica, com a mínim, al 80 % de les hores impartides del curs.
d. Que es duguin a terme en el període d'elegibilitat que preveu el punt 4 d'aquest apartat.
e. Que s'imparteixin de manera gratuïta i sense contraprestació per part dels alumnes que assoleixin la formació amb certificat d'assistència.
f. Que s'ajustin a la resta de requisits que preveu el punt III de l'annex 1.
2. Són costos subvencionables els següents:
- Costos directes:
a. Retribució de formadors externs. No s'admet que un proveïdor extern de formació subcontracti a tercers la impartició de classes.
b. Despeses de mitjans didàctics, així com despeses de béns consumibles.
c. Despeses de lloguer de les aules, tallers, altres superfícies o mitjans informàtics utilitzats en el desenvolupament de la formació.
d. L'assegurança d'accident dels participants.
e. Despeses de transport i allotjament dels formadors quan es desplacin des de fora de l'illa on s'imparteix el curs. Només pot ser subvencionable el transport col·lectiu en avió o vaixell i, en cap cas, s'admetrà la tarifa màxima existent llevat que sigui l'única tarifa.
- Costos indirectes:
f. Les despeses de gestió i organització dels cursos per part de mitjans propis.
Únicament són subvencionables les despeses de personal (nòmines i Seguretat Social) pel temps de dedicació a aquesta organització.
La justificació de les despeses s'ha de fer mitjançant la presentació de les factures que hagi pagat la persona beneficiària de l'ajuda, juntament amb la resta de documents que figuren en el punt 3 de l'apartat onzè.
3. En qualsevol cas, no poden ser despeses subvencionables:
- L'impost del valor afegit (IVA), excepte l'IVA no recuperable quan la persona beneficiària el costegi de manera efectiva i definitiva.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris.
- Les actuacions de suport a la formació professional i accions formatives, participació en règims de qualitat i activitats de promoció adreçades a membres d'una organització de productors de fruites i hortalisses, promogudes i finançades amb els seus fons.
- Els recàrrecs i les sancions administratives i penals.
- Les despeses de procediments judicials.
- Totes les despeses que no tenguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa comunitària i nacional vigent.
4. Les actuacions formatives s'han d'haver dut a terme i pagat entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny de 2025, excepte les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 31 de juliol de 2025.
5. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
6. En el material informatiu, promocional i publicitari dels cursos de formació que impartiran les persones beneficiàries, així com en tot el material didàctic objecte de subvenció, s'ha d'indicar la participació de la Comunitat Europea, del MAPA i de la CAIB i han d'aparèixer el logotip comunitari i una referència a l'ajuda del FEADER, en els termes que preveu el Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC. El logotip també s'ha d'exposar en un lloc visible de l'aula en la qual s'imparteixin els cursos esmentats. Tot aquest material gràfic estarà disponible a la pàgina web del FOGAIBA.
Cinquè Quantia i límits de les subvencions
1. La quantia de la subvenció és del 100 % del cost elegible de l'acció calculat com s'indica a continuació:
Els costos elegibles es calcularan sobre la base del cost del personal docent (punt 2.a de l'apartat quart) més les despeses de viatge (punt 2.e de l'apartat quart), incrementats com a màxim en un 25 % corresponent a les despeses generals dels epígrafs b, c, d i f del punt 2 de l'esmentat apartat quart d'aquesta Resolució.
[Costos elegibles = 1,25 x (Costos formadors del punt 2.a + Costos viatge del punt 2.e)].
2. En tot cas, s'estableixen els màxims següents de costos per hora i curs en els quals s'inclouen tots els conceptes del punt 2 de l'apartat quart, excepte l'epígraf e:
A Mallorca: 125,00 €/hora curs
A Menorca o Eivissa: 144,74 €/hora curs
A Formentera: 163,16 €/hora curs
Pels cursos modalitat en línia: 125,00 €/hora curs.
En tot cas, dins de l'import total hora/curs que s'indica, l'import dels honoraris de les persones formadores no és mai superior a 100,00 €/hora.
3. Pel que fa als costos previstos en el punt 2.e de l'apartat quart, s'estableixen els següents costos màxims:
Desplaçament col·lectiu en trajecte nacional: 370,00 €
Desplaçament col·lectiu en trajecte internacional: 1.100,00 €
El preu màxim per a l'allotjament és de 138,16 €/dia.
4. A més dels límits anteriors, s'estableix un límit màxim de l'ajuda de 50.000,00 euros per persona beneficiària.
Sisè Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 20 de desembre de 2024.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds de forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, i adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). De conformitat amb el que disposa l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de presentar la sol·licitud mitjançant el model específic assignat a aquest procediment i signat electrònicament.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.
3. Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure, si escau, la documentació següent:
a. NIF de l'entitat jurídica.
b. Els estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent o, si escau, indicació del número i la data del butlletí oficial en el qual s'hagin publicat.
c. El document que n'acrediti la representació.
d. La documentació per demostrar que l'IVA no és recuperable per a la persona beneficiària: certificat 036 o resolució de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) declarativa d'exempció.
e. Memòria en què es facin constar els objectius de l'actuació; la metodologia de l'actuació; l'estimació d'alumnes participants; els continguts de l'actuació; el lloc, les dates i els horaris en què es durà a terme; la descripció de la persona beneficiària final al qual s'adreça, amb la seva vinculació al sector agrari; la indicació, si escau, que la persona sol·licitant i l'activitat es corresponen amb algunes de les que defineix a l'epígraf 2 de l'apartat setè, i el pressupost desglossat de les actuacions.
f. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:
- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/ 2004, de 29 de desembre; d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.
La certificació esmentada tendrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
g. Certificació, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA, que acrediti el compliment del que preveu l'article 44 del Reglament d'execució (UE) 2022/128 de la Comissió, de 21 de desembre, la identificació concreta de la empresa i la seva possible vinculació a altres empreses, amb la identificació del grup en què participin (d'acord amb la definició que estableix l'article 2, apartat 11, de la Directiva 2013/34/UE del Parlament Europeu i del Consell). En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada i s'ha d'emplenar en el tràmit telemàtic corresponent.
4. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la fa d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social o per comprovar la inscripció en el registre d'entitats per impartir cursos d'usuari professional de productes fitosanitaris, la designació, l'autorització o l'homologació davant la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, s'han d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.
5. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, se'n pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o diversos dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.
7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà les persones sol·licitants, mitjançant una notificació telemàtica, perquè esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
8. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció
1. La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. Independentment de la puntuació mínima de 9 punts que exigeix el punt 2 de l'apartat tercer, en el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta resolució, s'estableixen com a criteris de selecció els que s'indiquen a continuació, i s'adjudicaran amb el límit màxim fixat en la convocatòria dins el crèdit disponible.
A. En funció de la persona beneficiària (màxim 4 punts)
- Organitzacions intersectorials de professionals o unions de cooperatives: 4 punts.
- Entitats públiques: 2 punts.
B. En funció dels objectius específics de les activitats (màxim 15 punts)
- Adequació dels objectius i continguts de l'actuació a les necessitats formatives del col·lectiu al qual s'adreça l'activitat: 5 punts.
- Grau en què contribueixin a la formació i/o la transformació real de la tecnologia i millorin el nivell professional d'agricultors i ramaders:
• Programa amb accions que fomentin la innovació: 3 punts.
• Programes amb accions que fomentin la introducció de nous processos productius: 2 punts.
- Programa que contribueixi a la màxima cobertura, tant geogràfica com de les diferents necessitats formatives (màxim 5 punts):
• Programa que actuï en tres illes: 5 punts.
• Programa que actuï en dues illes: 3 punts.
C. En funció dels col·lectius destinataris de la formació (màxim 6 punts)
- Programa que inclogui accions que s'adrecin a dones: 3 punts.
- Programa que inclogui accions que s'adrecin als joves: 3 punts.
D. En funció de l'experiència, la qualificació i els mitjans disponibles (màxim 5 punts).
- Qualificació professional i experiència del personal encarregat de l'activitat, així com disponibilitat d'una estructura de mitjans tècnics i materials suficient per desenvolupar l'activitat: 5 punts.
La puntuació total màxima és de 30 punts.
En cap cas puntuaran ni es tindran en compte els criteris de prioritat que no constin degudament indicats a la sol·licitud d'ajuda presentada per la persona interessada, dins del termini de presentació de sol·licituds que preveu aquesta convocatòria.
3. Els criteris de valoració especificats anteriorment s'han de complir en el moment en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds.
4. En cas d'empat, es resol amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que quedin empatats.
Vuitè Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
• President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i del Medi Natural o la persona en qui delegui.
• Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
• Vocals:
- Director gerent del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
- Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
- Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
- Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
• Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta Resolució i emetre l'informe que ha de servir de base elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. Si és necessari notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es fa de manera telemàtica.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la Secció XVI del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emet un informe en el qual s'acrediten, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l'ajuda es fan constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa del qual es tracta.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i la resolució es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entén que la sol·licitud ha estat desestimada.
Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notifica a les persones interessades de manera telemàtica.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:
• Verificar la identitat dels alumnes.
• Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs.
• Custodiar el full de seguiment d'assistència i execució de l'actuació, segons el model que figura en el web del FOGAIBA, durant el termini de quatre anys a partir del pagament de l'ajuda.
• Justificar les despeses relacionades amb les actuacions realitzades.
• Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.
• Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, les claus d'accés als cursos en línia, així com qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions. A més, cada primer dia hàbil de la setmana s'ha d'enviar un correu electrònic al gestor de la línia d'ajudes especificant els cursos programats de la setmana, amb indicació del lloc i l'horari.
• Executar, amb els canvis autoritzats, com a mínim el 80 % de les hores totals de formació aprovades.
• No cobrar cap import als alumnes que assoleixin la formació amb certificat d'assistència.
• Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. Per fer-ho, a l'aula o a l'espai on es desenvolupi l'acció formativa, en un lloc ben visible, hi ha d'haver un cartell d'acord amb el model definit que figura en el web del FOGAIBA, i en tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i de la Unió Europea.
2. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir la resta que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com la resta d'obligacions que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.
3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que procedeix en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta resolució va des de l'endemà de la data de notificació de la concessió de l'ajuda fins al 31 de juliol de 2025.
2. La persona beneficiària ha de fer i pagar l'actuació subvencionada dins el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny de 2025, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 31 de juliol de 2025.
3. Durant els terminis de justificació que s'han establert, les persones beneficiàries han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents de forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta administració, i adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a. Memòria de l'actuació realitzada, signada per un professor, amb el contingut mínim següent:
• Descripció dels cursos impartits, amb indicació del seu contingut i la durada.
• Llista detallada dels alumnes assistents, en què s'indiqui la seva relació amb el sector agrari o alimentari. També s'ha d'indicar si són titulars d'una explotació agrària inscrita en el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles (REA) o, si escau, identificar el titular d'una explotació agrària en nom del qual assisteixen al curs. En cas que l'alumne vingui en representació d'una empresa, ha de presentar declaració responsable del compliment del requisit de pime, que defineix la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
• Referència al grau d'assoliment dels objectius.
• Si escau, avaluacions de l'alumnat.
• Resum d'assistències per edat i sexe.
b. Factures justificatives de les actuacions que es duguin a terme, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012) i que continguin el desglossament de les inversions que es duguin a terme.
c. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures que es presenten. El pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat presentant alguns dels documents següents:
1r. Justificant de l'ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència perquè quedin identificats el pagament de la factura o el número de factura i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document s'ha d'acompanyar de l'extracte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència.
2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
3r. Comprovant de l'ordre de pagament amb targeta de crèdit o de dèbit en què figurin la data de l'ordre de pagament, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document ha d'incloure l'extracte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.
d. Pel que fa als justificants de les despeses de gestió de les persones beneficiàries amb mitjans propis, s'ha de presentar una certificació del gerent, o de l'autoritat administrativa corresponent, de la imputació de despeses per a aquesta finalitat i la documentació acreditativa del seu pagament durant el període d'execució (nòmines i quotes de la Seguretat Social) d'almenys la quantitat per la qual es demani pagament.
e. Si escau, una mostra del material informatiu més significatiu.
f. Currículum de les persones formadores i, si escau, acreditació de l'actualització de la seva formació.
g. Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat per la persona beneficiària per rebre el pagament de l'ajuda.
4. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament prevists en la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abona mitjançant transferència bancària, un cop justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció, amb la comprovació prèvia de la titularitat del compte corrent designat i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no dur a terme l'actuació objecte de l'ajuda dins el termini assenyalat i en els termes que s'han establert suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 3 de l'apartat desè d'aquesta Resolució.
7. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions i canvis degudament autoritzats entre les actuacions fetes i les aprovades, només computen els cursos complets que inclou l'annex 1 duts a terme satisfactòriament. Aleshores, s'ajusta l'ajuda total concedida a l'import proporcional de les hores totals de formació efectivament impartides, sense superar la quantitat inicial.
A aquest efecte, només s'admeten i s'autoritzen canvis entre els cursos previstos dins el mateix grup definit en l'àmbit d'actuació del punt 1 del Pla de formació que preveu l'annex 1.
A més, en el cas que s'hagi d'aplicar la concurrència competitiva, no s'autoritzen canvis que alterin els criteris de selecció a causa de l'activitat formativa del punt 2 de l'apartat setè.
8. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveuen el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021; la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la Política Agrària Comuna i altres matèries connexes, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions a les intervencions que preveu el Pla estratègic de la PAC, així com l'annex 2, que s'adjunta a aquesta Resolució.
Dotzè Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que la persona beneficiària pugui rebre per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
Tretzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que s'estableix a continuació:
- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la Política Agrària Comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrària Comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.
- El Reglament d'execució (UE) 2021/2289 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell sobre la presentació del contingut dels plans estratègics de la PAC i sobre el sistema electrònic per a l'intercanvi segur de la informació.
- Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comú (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC.
- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM).
- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la Política Agrària Comuna i altres matèries connexes.
- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la Política Agrària Comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER.
- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la Política Agrària Comuna.
- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la Política Agrària Comuna, i es modifiquen diversos reials decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la Política Agrària Comuna per al període 2023-2027.
- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
- El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Catorzè Controls
1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableixen el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i també al que disposa la Llei 30/2022, de 23 de desembre; el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.
2. Es farà un control administratiu en el 100 % dels expedients, que consisteix a verificar els requisits i la documentació que s'ha d'aportar; també es durà a terme una visita d'inspecció inopinada com a mínim en un 10 % de les actuacions seleccionades de manera aleatòria i com a mínim en un 10 % de les sessions de les actuacions seleccionades, en què es verificarà que els fulls de seguiment estiguin emplenats correctament i reflecteixin la realitat de la sessió. En cas que els fulls de seguiment no estiguin correctament emplenats o continguin dades falses, es revocarà la totalitat de l'ajuda per a aquella actuació formativa.
A més, el FOGAIBA pot fer controls dirigits en aquells cursos en què ho consideri convenient, tenint en compte la matèria impartida.
3. Qualsevol persona que tengui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a l'efecte per al servei esmentat a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/CA-UACI/SNCA/Paginas/Inicio.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè Publicació
Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, (signat electrònicament: 30 d'octubre de 2024)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons
ANNEX 1 Pla de formació
I. Àmbit d'actuació
El Pla de formació s'estructura en cinc àmbits d'actuació, tenint en compte l'organització de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, i ajustant-los, en la mesura possible, a l'estructura de les qualificacions professionals:
1. Agricultura
2. Ramaderia
3. Indústria agroalimentària
4. Gestió de la producció agrària i de l'empresa agroalimentària
5. Energia, reg i medi ambient
La perspectiva de gènere s'incorporarà de forma transversal en tots els àmbits d'actuació.
II. El Pla de formació
Només es poden concedir subvencions a les entitats que compleixin els requisits i que programin activitats formatives incloses en els àmbits d'actuació indicats i basades en les temàtiques següents:
ÀMBIT TÍTOL GENÈRIC
1. Agricultura
1.1 Varietats locals
1.2 Cereals i lleguminoses
1.3 Farratges, proteaginoses i oleaginoses
1.4 Horticultura
1.5 Fruits secs
1.6 Vitivinicultura
1.7 Olivicultura
1.8 Citricultura
1.9 Fruita dolça
1.10 Altres cultius
1.11 Gestió del sòl i de la fertilització
1.12 Sanitat vegetal
2. Ramaderia
2.1 Races autòctones
2.2 Oví i cabrum
2.3 Porcí
2.4 Boví de llet
2.5 Boví de carn
2.6 Apicultura
2.7 Avicultura
2.8 Helicicultura
2.9 Altres espècies
2.10 Alimentació, sanitat i benestar animal
2.11 Plans de gestió de fems
3. Indústria agroalimentària
3.1 Alta formació per a gestors d'empreses agroalimentàries
3.2 Formació especialitzada d'elaboració de productes transformats
3.3 Qualitat
3.4 Anàlisis sensorials
3.5 Millora dels processos productius (R+D, digitalització)
3.6 Comercialització i màrqueting
3.7 Pèrdues i malbaratament alimentari
3.8 Llei de la cadena alimentària
3.9 Traçabilitat i seguretat alimentària
3.10 Gestió de residus i SANDACH
3.11 Organització productiva
4. Gestió de la producció agrària i de l'empresa agroalimentària
4.1 Producció ecològica
4.2 Producció integrada
4.3 Normativa i ajudes agràries. Gestió col·lectiva de l'explotació agrària
4.4 Economia i comptabilitat de l'empresa agrària
4.5 Incorporació de joves i de dones a l'empresa agrària, i als òrgans de decisió del sector agrari
4.6 Innovació tecnològica i digitalització en el sector agrari
4.7 Venda directa i de proximitat
4.8 Prevenció contra l'assetjament i de riscos laborals, i seguretat en el treball
4.9 Gestió agroforestal
4.10 Activitats complementàries
4.11 Sobirania agroalimentària i agroecologia
5. Energia, reg i medi ambient
5.1 Gestió de l'aigua en tecnologies de reg agrícola i de les comunitats de regants
5.2 Arquitectura ambiental, condicionalitat reforçada, ecorègims i ajudes agroambientals
5.2 Estalvi energètic i energies alternatives
5.3 Bioeconomia, circularitat, medi ambient i canvi climàtic
III. Instruccions i requisits
Les entitats que sol·licitin l'ajuda han de presentar una proposta formativa, amb el contingut desenvolupat del programa del curs, que s'ha d'ajustar a un dels àmbits i títol genèric del Pla de formació que defineix l'apartat II d'aquest annex, i també han d'especificar un títol específic.
Exemple 1:
Àmbit: 1. Agricultura
Títol genèric: 1.5 Fruits secs
Títol específic: 1.5.1 La poda de l'ametller i el garrover
Exemple 2:
Àmbit: 3. Indústria agroalimentària
Títol genèric: 3.4 Anàlisis sensorials
Títol específic: 3.4.1 Anàlisi sensorial de vins i escumosos
Exemple 3:
Àmbit: 4. Gestió de la producció i de l'empresa agrària
Títol genèric: 4.1 Incorporació de joves a l'empresa agrària
Títol específic: 4.1.1 Curs de primera instal·lació de joves agricultors
Així mateix, s'han de complir els requisits següents:
- El contingut i les unitats didàctiques de les actuacions de formació han de tenir en compte el llenguatge inclusiu i no sexista.
- Les entitats han de lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa en què s'especifiqui el contingut del curs.
- Els cursos han de ser, preferentment, d'aprofitament, i han d'incloure un mecanisme d'avaluació que es pot sotmetre a control.
- Els cursos han de tenir un control d'assistència.
- Els cursos regulats per normes s'han d'ajustar al contingut i la durada que estableix la normativa vigent (fitosanitaris, benestar animal, etc.).
- Els cursos de creació d'empreses de joves agricultors han de tenir una durada mínima de 75 hores.
- Els cursos en matèria de riscos laborals els han d'impartir empreses acreditades o docents que puguin justificar la qualificació necessària per impartir la matèria.
- Els cursos d'aplicador de fitosanitaris han d'anar dirigits a persones que tenguin i desenvolupin a temps complet o parcial activitats en els sectors agrari i alimentari de les Illes Balears. Els han d'impartir entitats de formació de cursos per adquirir el carnet d'usuari professional de fitosanitaris.
- El programa dels cursos relacionats amb ajudes agroambientals i de creació d'empreses agràries per a joves, segons la taula següent, ha de contenir una hora com a mínim d'aspectes relacionats amb els compromisos i els requisits d'aquestes ajudes, i també la tipificació dels compromisos i el règim de reduccions i sancions.
Línia d'ajuda |
Títol genèric del curs |
Foment de la producció integrada |
Producció integrada |
Protecció de varietats autòctones en risc d'erosió genètica |
Varietats locals |
Foment de l'agricultura ecològica |
Agricultura ecològica |
Foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica |
Ramaderia ecològica |
Creació d'empreses de joves agricultors |
Creació d'empreses agràries |
ANNEX 2 Reduccions i exclusions
1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses
Amb caràcter general, s'apliquen les penalitzacions i reduccions que preveu el capítol III del títol II del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.
Els pagaments es calculen sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.
El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examina la sol·licitud de pagament que presenta la persona beneficiària i determina els imports admissibles. A més, fixa:
a. L'import que es paga a la persona beneficiària en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajusta al límit de la concessió.
b. L'import que es paga a la persona beneficiària després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.
Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10 %, s'aplica una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció ha de ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.
La reducció que es defineix en el paràgraf anterior s'aplica mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.
2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions
Amb caràcter general, s'apliquen les penalitzacions i reduccions que preveu el capítol V del títol I del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.
De conformitat amb el que disposa l'annex I del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat s'ha de fer d'acord amb la tipificació prèvia següent:
- Compromisos excloents (CE): compromisos l'incompliment dels quals no respecti els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100 % de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, la persona beneficiària quedarà exclosa de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.
- Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
- Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
- Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.
- Compromís terciari (CT): compromís amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.
3. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat
S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.
4. Reduccions per incompliment de compromisos
S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.
Els compromisos de la línia d'ajuda d'accions de formació professional i adquisició de competències tenen la tipificació següent:
- Verificar la identitat dels alumnes: CS.
- Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs: CS.
- Custodiar el full de seguiment d'assistència i execució de l'actuació segons el model que figura en el web del FOGAIBA, durant el termini de quatre anys a partir del pagament de l'ajuda: CS.
- Justificar les despeses relacionades amb les actuacions que s'hagin portat a terme. Aquest compromís s'entén que s'ha complert amb la justificació del 80 % de l'import concedit: CB.
- Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, les claus d'accés als cursos en línia, així com qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions: CB.
- Enviar cada primer dia hàbil de la setmana un correu electrònic al gestor de la línia d'ajudes especificant els cursos programats de la setmana, amb indicació del lloc i l'horari: CS.
- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB.
- Executar, amb els canvis autoritzats, almenys el 80 % de les hores totals de formació aprovades: CB.
- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. A aquest efecte, a l'aula o a l'espai on es desenvolupi l'acció formativa, i en un lloc ben visible, hi ha d'haver un cartell d'acord amb el model que queda definit a l'annex VI, que figura en el web del FOGAIBA, i en tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i de la Unió Europea: CS.
- No cobrar cap import als alumnes pels cursos impartits: CB.
Les penalitzacions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1r. COMPROMISOS BÀSICS
100 % de l'ajuda.
2n. COMPROMISOS PRINCIPALS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 20 % de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 40 % de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 40 % de l'ajuda.
3r. COMPROMISOS SECUNDARIS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 5 % de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 10 % de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 10 % de l'ajuda.
4t. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Si les persones beneficiàries no han pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.