Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 719471
Bases reguladores i convocatòria per a la concessió de subvencions a través de vals descompte bescanviables als establiments adherits a la campanya “Calvià lo Vale”
La Junta de Govern Local, en sessió celebrada el dia 29 d'octubre de 2024, ha aprovat les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de subvencions a través de vals descompte canviables en els establiments adherits a la campanya “Calvià lo Vale”, i es procedeix a publicar en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'acord aprovat, les bases reguladores i la convocatòria de subvencions, per a la difusió i el coneixement públic.
“ACORD
PRIMER.- APROVAR les bases i la convocatòria per a la concessió, en el municipi de Calvià i per a l'any 2024, de subvencions per a la concessió de subvencions a través de vals descompte canviables en els establiments adherits a la campanya “Calvià lo Vale” 2024-25.
SEGON.- REGISTRAR la convocatòria, amb caràcter previ a la publicació de les bases reguladores i la convocatòria, en la Base de dades Nacional de Subvencions, acompanyada del text aprovat.
TERCER.- PUBLICAR les bases reguladores i la convocatòria de les citades subvencions en el BOIB, en la pàgina web municipal i en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament. Publicar l'extracte de la convocatòria en el BOIB.
QUART.- AUTORITZAR la despesa amb import de cent quaranta-quatre mil euros (144.000,00€) per a les anualitats 2024-25 corresponent a la partida pressupostària 603-43100-4800001, “Ajudes Promoció Comerç”.
(Signat electrònicament: 30 d'octubre de 2024)
La tinenta de batle delegada de Turisme, Comerç, Activitats, Platges i Litoral, Infraccions i Sancions (PD 12/01/2024) Elisa Monserrat Mayol
BASES REGULADORES I CONVOCATÒRIA PER A LA CONCESSIÓ DE SUBVENCIONS A TRAVÉS DE VALS DESCOMPTE BESCANVIABLES ALS ESTABLIMENTS ADHERITS A LA CAMPANYA “CALVIÀ LO VALE”
Els anys 2020 i 2021, per raons d'interès públic, social, econòmic i humanitari es van acordar dues convocatòries de concessió de subvencions a través de vals de descompte atorgades a persones físiques empadronades al terme municipal de Calvià, bescanviables a petits o mitjans comerços locals adherits, amb la finalitat de pal·liar els efectes negatius sobre l'economia i la societat que havia tingut la pandèmia mundial a conseqüència de l'epidèmia de COVID-19.
L'any 2022, a causa dels conflictes geopolítics bèl·lics i la seva repercussió negativa al proveïment de matèries primeres al nostre país, es va decidir mantenir la convocatòria de la subvenció amb la mateixa fi. L'any passat, 2023, encara que la situació semblava aconseguir una certa millora, es van aprovar novament les subvencions a través de vals descompte per a impulsar l'economia que encara, avui dia, es veu afectada pels preus del petroli i del gas natural, la qual cosa ha pressionat a l'alça la inflació energètica.
Igual que a les campanyes anteriors, que han resultat un èxit, amb un bescanvi de pràcticament el 100% dels vals emesos i que han suposat una despesa directa associada de més de 500.000 euros, amb la campanya present es pretén impulsar l'economia local, millorar la visibilitat i promoció dels comerços del municipi, augmentar les vendes, atreure nova clientela i fomentar la fidelitat de la ja habitual, promoure la col·laboració entre comerços, contribuir a la dinamització dels entorns urbans i millorar la cohesió del teixit socioeconòmic a través de l'activitat comercial. Els beneficis socials del comerç detallista van més enllà dels purament econòmics, vinculats amb el PIB o amb el nombre d'ocupacions del sector, ja que ha quedat reflectit el seu impacte positiu en la producció d'interaccions en els entorns urbans, incrementant el nivell de vida, el benestar social de la població i la cohesió social.
Per tot això, es posarà a la disposició dels comerços del municipi que s'hi adhereixin a la convocatòria, una sèrie de vals descompte que podran aplicar en la venda de productes i serveis a la seva clientela dins de la campanya “Calvià lo Vale”. En aquest sentit, es desenvolupen les presents bases per a posar en marxa la cinquena campanya de vals descompte que puguin perdurar en el temps, donada la bona acceptació social, i que permetin aprovar noves convocatòries en el futur si així es desitja.
TÍTOL I Bases reguladores per a la concessió de subvencions
CAPÍTOL I Objecte i règim jurídic
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació de les subvencions
1.- La finalitat d'aquestes subvencions és la promoció del consum, per part de persones físiques majors de setze (16) anys -que els hagin complert en data 02/12/2024-, residents i empadronades en el municipi de Calvià, de béns i serveis oferts per establiments físics situats en el terme de Calvià.
L'objecte d'aquesta convocatòria és la regulació de les condicions que han de regir la concessió de subvencions en règim d'avaluació individualitzada, com a mesura de foment de l'economia, consistent a impulsar els petits i mitjans comerços adherits mitjançant la disposició de vals descompte que poden aplicar a la venda que realitzin a les seves persones usuàries consumidores en els productes i serveis que adquireixin. Els vals descompte tenen un valor nominal de 10,00 euros cada val i es poden bescanviar en compres efectuades de manera presencial als locals físics dels establiments adherits per import de 20,00 euros -IVA inclòs-, o superiors.
Cada val tindrà un valor monetari de vint euros (20 €), dels quals deu euros (10 €) seran import de la subvenció. Per a beneficiar-se d'aquest, les persones hauran d'acudir directament a l'establiment adherit on desitgin fer-ne ús del/dels val/s, i presentar el seu DNI, NIE o passaport -en funció del document d'identitat amb el qual es trobin empadronats al municipi-. L'emissió i el bescanvi del val es farà in situ pel comerç.
2.- El règim de la concessió de les subvencions serà el d'avaluació individualitzada, ja que en no ser necessària la comparació i la prelació de totes les sol·licituds, no serà imperiós realitzar un concurs. Es podran adquirir els vals descompte fins que s'esgoti el pressupost de la convocatòria corresponent, amb la limitació d'un màxim de quatre vals per persona.
3.- Les subvencions d'aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i excepcional. Tenen la consideració de subvencions a fons perdut, revocables i reintegrables en qualsevol moment per les causes previstes a la Llei o a aquestes bases. No generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes o subvencions que pugui rebre la persona beneficiària per al mateix concepte.
4.- Les presents subvencions estan previstes al Pla Estratègic de Subvencions de l'Ajuntament de Calvià de l'exercici 2024.
5.- L'àmbit d'aplicació de les presents subvencions serà el terme municipal de Calvià. Les persones consumidores hauran de ser residents i estar empadronades a Calvià. Els establiments físics adherits hauran de situar-se al terme municipal.
6.- Respecte al termini de bescanvi dels vals descompte, se subvencionaran les vendes realitzades entre els dies 2 de desembre de 2024 i 31 de gener de 2025, tots dos inclusivament.
En el cas que el Conveni de Col·laboració amb la Cambra de Comerç de Mallorca, com a entitat col·laboradora encarregada de la gestió i distribució dels vals descompte, es formalitzi en una data posterior al dia 2 de desembre de 2024, el termini de bescanvi dels vals s'iniciarà l'endemà de la formalització d'aquest.
Article 2. Règim jurídic
1.- Les subvencions establertes a les presents bases es regiran, en el no previst per aquestes, per la següent normativa:
a) Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (d'ara endavant LGS).
b) Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (d'ara endavant RLGS).
c) Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (d'ara endavant TRLS).
d) Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques (d'ara endavant LPACAP).
e) Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic (d'ara endavant LRJSP).
f) Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (d'ara endavant Llei 19/2013).
g) Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual s'aprova la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques (d'ara endavant BDNS).
2.- A més de la citada normativa, s'aplicaran les restants normes de dret administratiu i, en defecte d'això, el dret privat.
3.- S'haurà de complir l'assenyalat a les Bases d'execució del pressupost municipal de l'exercici 2024. En concret, la seva secció VII: Règim de les subvencions, en el qual s'estableix el Pla Estratègic de subvencions de l'Ajuntament de Calvià.
4.- Mitjançant Resolució de Batlia podran realitzar-se les interpretacions i/o aclariments relatius als preceptes de les presents bases -així com les precises per a executar la/les convocatòria/es que se n' obrin-, que a cada moment puguin reputar-se convenients, podent de la mateixa manera cursar les oportunes circulars i instruccions informatives.
Article 3. Crèdit pressupostari
L'import total destinat a la convocatòria serà de cent quaranta-quatre mil euros (144.000,00€) per a l'anualitat 2024, corresponent a la partida pressupostària 603-43100-4800001 “Ajudes promoció comerç”, sense perjudici de les possibles modificacions d'anualitats que, si és el cas, puguin resultar aprovades.
Així mateix, sense perjudici de la possibilitat que s'acordi l'oportuna ampliació del crèdit inicial amb una quantia adicional, conforme l'article 58 del RLGS, no requerint-se, d'aquesta manera, d'una nova convocatòria.
Any |
Import |
2024 |
144.000,00€ |
Article 4. Òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i resolució del procediment de concessió de les subvencions
1. L'òrgan responsable de la tramitació de les ajudes és l'Ajuntament de Calvià, a qui correspon desenvolupar actuacions de supervisió i control de la correcta execució del programa.
2.- D'acord amb l'article 16.1 de la LGS, es formalitzarà un conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Calvià i la Cambra de Comerç de Mallorca, en funció d'entitat col·laboradora, en el qual es regularan les condicions i obligacions assumides per aquesta, conforme el model establert a la corresponent convocatòria. El conveni de col·laboració tindrà el termini de vigència que s'estableixi al conveni de conformitat amb els terminis establerts a l'article 16.2 de la LGS.
3. La realització de les tasques de gestió d'aquesta campanya, així com la distribució dels fons subvencionables es durà a terme amb la col·laboració de la Cambra de Comerç.
4. La gestió dels fons públics assignats a aquesta campanya haurà de fer-se d'acord amb els següents principis:
Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'administració atorgant.
Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
5.- D'acord amb la base 41 del Pla Estratègic de Subvencions, la Junta de Govern Local (JGL) és l'òrgan competent per a aprovar les bases reguladores i la/les convocatòria/es, així com per a concedir les subvencions.
6. Dins del mes següent a la formalització del conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Calvià i la Cambra de Comerç de Mallorca per a l'execució del programa, s'ordenarà el pagament del 100% de l'import dels fons en què consisteixen les ajudes al compte indicat per la Cambra de Comerç. Des d'aquest moment, la Cambra es constituirà en dipositària dels fons i serà la responsable del seu lliurament als beneficiaris de les subvencions que compleixin els requisits i condicions establertes.
Article 5. Actuacions que ha de desenvolupar l'Ajuntament
Per a la consecució de l'objectiu d'aquest conveni de col·laboració, l'Ajuntament assumeix les obligacions següents:
a) Finançar les operacions de compravenda, mitjançant ajudes de deu euros per cada val descompte, que tindran la consideració de subvencions a fons perdut no reintegrables pel comerç.
b) Finançar les despeses de gestió de la campanya.
c) Crear, editar i distribuir els materials publicitaris del programa.
d) Col·laborar amb les tasques d'informació als comerços adherits i a les persones consumidores per al millor coneixement de les condicions d'adquisició i gaudi dels vals.
e) Col·laborar en la difusió del programa i la llista de comerços adherits a través de la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià i altres mitjans possibles per a arribar millor al nombre de comerços que siguin susceptibles de poder-s'hi adherir.
f) Fer el seguiment per a la correcta gestió i execució del programa.
g) Supervisar la gestió de la Cambra de Comerç de Mallorca a través dels informes indicats al punt 1.h) de l'article 6.
Article 6. Actuacions que ha de desenvolupar la Cambra de Comerç de Mallorca com a entitat col·laboradora
1. Per a la consecució de l'objecte del conveni de col·laboració, la Cambra de Comerç de Mallorca, en la seva condició d'entitat col·laboradora en la gestió de la subvenció, es compromet a desenvolupar les actuacions següents:
a) Informar els establiments interessats i assistir-los en la formalització de l'adhesió a la campanya. De la mateixa manera, facilitar a les persones interessades la informació necessària per a un millor coneixement de les condicions d'adquisició i gaudi dels vals.
b) Col·laborar en la creació i l'edició dels materials publicitaris, i dur a terme la publicitat activa de la campanya a través dels seus mitjans propis: pàgina web i xarxes socials.
c) Licitar i contractar l'assistència tècnica de la plataforma web per a la gestió i execució de la campanya. Entre els serveis que s'han de contractar s'inclouran, almenys, els següents:
d) Comprovar que les sol·licituds de les ajudes i la documentació presentada compleixen els requisits exigits en la convocatòria i requerir a les entitats interessades la presentació o esmena de la documentació que falti per a dur a terme aquesta verificació.
e) Emetre la relació d'entitats que compleixen els requisits per a adherir-s'hi a la convocatòria i coordinar les operacions pertinents de distribució, sobre una bossa comuna, dels vals descompte.
f) Controlar el compliment per part de les entitats participants dels compromisos adquirits i de l'efectiva realització de les activitats que determinin la concessió de la subvenció. Igualment, realitzar el seguiment del bescanvi dels vals supervisant que el lliurament a les persones físiques beneficiàries es realitza complint els requisits de les compravendes bonificades. Posarà en coneixement de l'Ajuntament de Calvià l'incompliment de requisits o obligacions per part de les entitats beneficiàries, o qualsevol supòsit que pugui conduir al reintegrament de les ajudes rebudes, indicat a l'article 37 LGS.
g) Ser la dipositària i distribuïdora dels fons i abonar a les entitats adherides al programa els imports corresponents als vals descompte bescanviats al seu establiment, prèvia comprovació de la correcta aportació dels documents justificatius de les vendes que donin lloc als imports a abonar.
Els documents justificatius seran aportats per les entitats adherides de manera telemàtica a la plataforma quan es realitzi cada venda. Seran els següents:
En l'execució d'aquestes actuacions s'hauran d'observar els deures de confidencialitat i sigil per a tot allò relatiu a les dades tramitades de negocis i persones, així com tractar equitativament tots els comerços participants, amb independència de la data de la seva associació.
h) Dur a terme la correcta gestió i execució de la convocatòria i documentar tota la gestió en informes. S'han de presentar com a mínim els informes següents:
a) Memòria econòmica justificativa de l'aplicació dels fons rebuts emesa pel representant de la Cambra de Comerç, que inclourà una relació individualitzada de les persones beneficiàries als qui s'ha atorgat l'ajuda, amb detall dels vals totals canviats per cadascuna d'elles i dels imports abonats, i acompanyat de la resta de documentació justificativa, factures i justificants, presentats per les entitats beneficiàries.
A la memòria també es determinarà la quantitat a reintegrar a l'Ajuntament de Calvià en el cas que no s'hagin canviat tots els vals de consum disponibles.
b) Extractes bancaris i justificants de pagament que acreditin els pagaments realitzats a favor de les entitats beneficiàries.
El terme de presentació de l'informe de liquidació final l'Ajuntament de Calvià serà de dos mesos a comptar des de la data de finalització de la campanya dels vals.
Per acord entre la Cambra de Comerç de Mallorca i l'Ajuntament de Calvià, es podrà modificar alguna d'aquestes dates si les circumstàncies o altres raons organitzatives així ho aconsellen.
i) Realitzar els controls de verificació i sotmetre's a les actuacions de fiscalització de l'Ajuntament de Calvià. Posarà a la seva disposició els documents originals acreditatius de la despesa i del pagament, així com els llibres i registres comptables específics que ha de portar per a facilitar l'adequada justificació de la subvenció i compliment de les condicions.
2. A més dels compromisos i les obligacions indicats als apartats anteriors, la Cambra de Comerç de Mallorca assumeix les obligacions següents:
a) Totes les obligacions indicades a l'article 15 LGS, acceptant les comprovacions que consideri oportunes l'Ajuntament, en relació amb el desenvolupament i l'execució de les actuacions.
b) Fer la publicitat adequada del caràcter públic del finançament i del fet que aquesta està a càrrec de l'Ajuntament, amb inclusió dels anagrames i logotips de la imatge corporativa i dels específics de la convocatòria, en la forma més idònia per a cada format. Han de difondre la convocatòria i informar sobre el seu desenvolupament a través del portal o pàgina web respectius.
CAPÍTOL II Activitat subvencionable i quantia de les subvencions. Persones beneficiàries
Article 7. Activitat subvencionable i quantia de les subvencions. Requisits.
1.- L'activitat subvencionable serà l'adquisició de béns i/o serveis als establiments físics adherits a la convocatòria present.
Aquests béns i/o serveis s'adquiriran a través del bescanvi de vals descompte adquirits pels ciutadans directament a algun o varis dels establiments adherits.
2.- Cada val tindrà un valor monetari de vint euros (20 €) del total dels quals, la ciutadania es farà càrrec de la part de deu euros (10 €). L'import de la subvenció serà, per tant, de deu (10 €) per val adquirit; la diferència entre el valor del val (20 €) i el seu preu (10 €).
Es podrà adquirir un màxim de quatre (4) vals per DNI, NIE o passaport, per la qual cosa la quantia de la subvenció serà, per tant, de deu (10), vint (20), trenta (30) o quaranta (40) euros en funció de si la persona física adquireix i en bescanvia un (1), dos (2), tres (3) o quatre (4) vals descompte.
3.- Els requisits que s'hauran de complir per a l'ús dels vals seran els següents:
a) La compra de béns i/o serveis haurà de ser-ho per una quantia mínima de vint euros (20 €) -IVA inclòs- per cada val canviat, ja que el val no pot convertir-se en diners. Si el preu del bé o servei adquirit fos inferior a aquests vint euros (20 €) -per cada val descompte- queda prohibida la devolució de la diferència del valor en metàl·lic o en un val de l'establiment.
b) Es podrà utilitzar més d'un val per cada compra efectuada, fins a un màxim de quatre (4), sempre que siguin a nom d'una mateixa persona titular, independentment de l'import final de la compra -sempre superior al mínim de vint (20), quaranta (40), seixanta (60) o vuitanta (80) euros en funció del nombre de vals que es desitgin canviar- i del nombre de béns i/o serveis adquirits en ella. El màxim de quatre (4) vals podran ser utilitzats en un mateix comerç o en diferents, dins d'aquells adherits a la convocatòria.
c) El bescanvi del val serà compatible amb el període de rebaixes, sempre que l'import final de la venda sigui igual o superior a vint euros (20 €) -IVA inclòs i, per cada val canviat- una vegada aplicada la rebaixa.
d) En el cas de devolucions de productes adquirits amb val descompte, no es procedirà al reintegrament de l'import metàl·lic, sinó que s'haurà de lliurar un val amb un valor de vint euros -per cada val implicat en la devolució- a bescanviar en futures compres.
e) Els vals únicament es podran emprar en els establiments adherits a la convocatòria present, i, la Cambra de Comerç de Mallorca actuarà com a entitat col·laboradora en la gestió de les subvencions.
f) En cas que no es faci ús del val descompte en el moment en què s'obté dret a emprar-lo, la persona física perdrà la possibilitat d'utilitzar-ho, i per a tornar a generar aquest dret haurà de tornar a fer una compra mínima de vint euros en un establiment adherit al programa, sempre que no hagi esgotat el màxim de quatre vals per persona i per campanya.
Article 8. Persones beneficiàries
1.- Poden ser beneficiàries les persones físiques majors de 16 anys, que siguin residents i estiguin empadronades al terme municipal de Calvià, i que, en qualitat de clientela dels establiments adherits a la convocatòria, utilitzin els vals descompte posats a la seva disposició.
2.- S'eximeix a les persones beneficiàries de complir els requisits establerts a l'apartat 2 de l'article 13 de la LGS a causa de la naturalesa de la subvenció: import mínim de deu euros (10 €) i màxim de quaranta euros (40 €); i abonament a través de l'adquisició i bescanvi de vals descompte. Aquests requisits, a trets generals, exigirien la no existència de condemna ferma vinculada a la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o ajudes públiques, no trobar-se al corrent de les obligacions tributàries, tenir la residència fiscal a un territori qualificat com a paradís fiscal, etc.
Article 9. Drets de les persones beneficiàries
1.- Les persones beneficiàries adquiriran i bescanviaran in situ el val descompte, sense necessitat de pagament previ, únicament presentant el seu document identificatiu amb el qual figuren empadronats al terme municipal.
2.- Cada persona beneficiària podrà gaudir d'un màxim de quatre (4) vals.
3.- No s'establirà un nombre màxim de vals per establiment, per la qual cosa les persones beneficiàries seran lliures d'utilitzar-los a qualsevol dels establiments físics adherits a la campanya.
4.- Tindran dret a contactar amb la Cambra de Comerç de Mallorca per a resoldre els dubtes o problemes que sorgeixin en el procés d'adquisició del val o el seu bescanvi.
5.- Les persones beneficiàries podran beneficiar-se del bescanvi dels vals en aplicació a les adquisicions de béns i/o serveis realitzades entre els dies 2 de desembre de 2024 i 31 de gener de 2025, tots dos inclosos -excepte en el cas que la formalització del conveni entre l'Ajuntament i la Cambra de Comerç es dugui a terme posteriorment a la data inicialment prevista-.
Article 10. Obligacions de les persones beneficiàries
1.- Les persones que desitgin adquirir els vals descompte hauran d'identificar-se a l'establiment adherit físic amb el seu DNI, NIE o passaport -d'empadronament-, perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb la persona titular del document, declarant que s'és una persona resident i empadronada a Calvià major de setze (16) anys -que aquesta edat sigui efectiva en data de 02/12/2024-.
2.- No es constitueixen mesures de garantia per a assegurar el compliment dels compromisos assumits per les persones beneficiàries.
CAPÍTOL III Entitats beneficiàries
Article 11. Entitats beneficiàries. Requisits.
1.- Podran tenir la consideració d'entitats beneficiàries, com a entitats adherides a la campanya, aquells establiments que, estant situats físicament a Calvià, comptin amb el preceptiu títol habilitant precís per a l'inici i exercici de la seva activitat, que estableix la normativa sectorial d'activitats: Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
En el cas de comunitats de béns, societats civils o altres entitats econòmiques sense personalitat jurídica, han de designar una persona representant, amb poders bastants per a complir les obligacions que corresponen a l'agrupació o comunitat de béns. Així mateix, i en els termes previstos a l'article 11.3 LGS, l'agrupació o comunitat de béns no pot dissoldre's fins que transcorri el termini de prescripció a què fan referència els articles 39 i 65 de la LGS.
2.- L'activitat de l'establiment ha d'estar enquadrada en qualsevol dels següents grups classificats segons la distinció segons el que s'estableix al Reial decret 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'impost sobre activitats econòmiques (d'ara endavant, RD 1175/1990), i haurà de constar a la sol·licitud segons el grup en el qual s'aculli:
Codi d'activitat
GRUP 641. COMERÇ AL DETALL DE FRUITES, VERDURES, HORTALISSES I TUBERCLES
GRUP 642. COMERÇ AL DETALL DE CARNS I DESPULLES; DE PRODUCTES I DERIVATS CARNIS ELABORATS; D'OUS, OCELLS, CONILLS DE GRANJA, CAÇA; I DE PRODUCTES DERIVATS D'AQUESTS
GRUP 643. COMERÇ AL DETALL DE PEIX I DERIVATS DE PESCA I CARAGOLS
GRUP 644. COMERÇ AL DETALL DE PA, PASTISSERIA, CONFITERIA I PRODUCTES LACTIS
GRUP 647. COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES ALIMENTARIS I BEGUDES EN GENERAL
GRUP 651. COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES TÈXTILS, CONFECCIÓ, CALÇAT, PELLS I ARTICLES DE CUIR
GRUP 652. COMERÇ AL DETALL DE MEDICAMENTS I DE PRODUCTES FARMACÈUTICS; COMERÇ AL DETALL D'ARTICLES DE DROGUERIA I NETEJA; PERFUMERIA I COSMÈTICS DE TOTA CLASSE; I DE PRODUCTES QUÍMICS EN GENERAL; COMERÇ AL DETALL D'HERBES I PLANTES EN HERBOLARIS
GRUP 653. COMERÇ AL DETALL D'ARTICLES PER A L'EQUIPAMENT DE LA LLAR I LA CONSTRUCCIÓ
GRUP 659. ALTRE COMERÇ AL DETALL
GRUP 671. SERVEI D'ALIMENTACIÓ EN RESTAURANTS
GRUP 672. SERVEI D'ALIMENTACIÓ EN CAFETERIES
GRUP 673. SERVEI D'ALIMENTACIÓ EN CAFÈS, BARS AMB I SENSE MENJAR
GRUP 966. BIBLIOTEQUES, ARXIUS, MUSEUS, JARDINS I ZOOS
GRUP 971. BUGADERIES, TINTORERIES I SERVEIS SIMILARS.
GRUP 972. SALONS DE PERRUQUERIA I INSTITUTS DE BELLESA.
GRUP 973. SERVEIS FOTOGRÀFICS I FOTOCÒPIES
SECCIÓ II - GRUP 836. AJUDANTS TÈCNICS SANITARIS I FISIOTERAPEUTES. Sempre que la seva activitat es dugui a terme en un establiment situat al terme municipal.
4.- No tots els establiments que s'inclouen en els anteriors grups i epígrafs de l'IAE estaran, per se, autoritzats per a ser entitats beneficiàries. S'exclouran les filials de grans firmes o empreses de gran implantació nacional o internacional de domicili fiscal anés de Calvià, així com les grans superfícies de més de quatre-cents metres quadrats (400 m²) de superfície útil per a l'exposició i la venda. Es tracta d'una campanya destinada a afavorir el consum local en establiments de petita o mitjana grandària.
Les entitats beneficiàries han de ser persones autònomes o empreses, definides en aquesta convocatòria com aquelles que tinguin, en l'exercici anterior a la presentació de la sol·licitud, una plantilla contractada de com a màxim 20 persones treballadores de mitjana anual per a cada entitat i amb una facturació anual inferior a 2.000.000,00 €, persones titulars d'establiments oberts al públic emmarcats dins dels epígrafs de l'Impost d'Activitats Econòmiques enumerats a l'apartat previ.
5.- Els establiments de restauració regulats als articles 53 i 54 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears (d'ara endavant L8/2012), com els restaurants, els bars/cafeteries -excepte els bars de copes-, podran ser nomenats com a entitats beneficiàries, d'acord amb els grups dels epígrafs 671, 672 i 673 del RD 1175/1990. Malgrat això, i en línia amb l'esperit que insufla el Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat en zones turístiques (d'ara endavant DL1/2020) (modificat pel Decret llei 2/2024, de 10 de maig, pel turisme responsable i la millora de la qualitat en zones turístiques); en tot el terme municipal no podran aplicar el descompte sobre el preu d'aquells serveis que consisteixin, de manera exclusiva, en begudes alcohòliques, incloses les de baixa graduació, amb l'excepció dels serveis combinats o compostos d'aliments i begudes (v.gr. comanda que inclogui plat integrat per aliments i consumició de beguda), tot i que aquestes continguin una certa graduació alcohòlica. A tals efectes, el sistema podrà preveure la possibilitat que la persona titular de l'establiment adherit pugui pujar una fotografia del tiquet de caixa o factura associada a aquest val i corresponent al concret servei prestat i objecte del bescanvi pel val per a la seva ulterior comprovació i validació.
6.- L'exclusió es farà extensiva a les activitats que tinguin per objecte -o d'algun mode es vinculin a- la comercialització de qualsevol producte d'anàloga naturalesa i significació a les begudes alcohòliques: substàncies cannabinoides, substàncies alcohòliques, etc. i qualsevol activitat, així, que pogués estar vinculada al consum associat a l'excés, d'acord amb el terme definit així en l'exposició de motius del DL1/2020.
7.- Així mateix, queden exclosos els establiments “d'oci nocturn” de la possibilitat de ser nomenats com a entitats beneficiàries. És a dir, aquells establiments públics, o empreses d'activitats turístiques, d'oferta d'entreteniment regulada a l'article 60 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears (d'ara endavant L8/2012): sales de festa, sales de ball, discoteques, cafès concert, clubs de platja i qualsevol altre establiment d'entreteniment que es determini reglamentàriament. Així mateix, s'exclouen els bars de copes, establiments de restauració referits a l'article 112.2.a) del Decret 20/2015, de 17 d'abril, de Principis Generals i Directrius de Coordinació en matèria Turística.
8.- No podran obtenir la condició d'entitat beneficiària de les subvencions les persones o entitats en els qui concorrin alguna de les circumstàncies establertes als apartats 2 i 3 de l'article 13 de la LGS.
Les entitats beneficiàries hauran d'estar donades d'alta en el règim de la Seguretat Social i a Hisenda en el moment de la presentació de la sol·licitud.
9.- Les entitats beneficiàries hauran de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen a l'apartat 14 d'aquesta convocatòria.
Article 12. Obligacions
1. Són obligacions de les entitats beneficiàries adherides les que s'assenyalen a continuació:
a. Mantenir l'activitat empresarial, com a mínim, fins al dia que finalitza la campanya.
b. Fer publicitat a l'exterior de l'establiment de l'adhesió al programa mitjançant la recepció i col·locació dels materials publicitaris corresponents a lloc visible. Indicar a la persona ciutadana que es presenti en l'establiment que pot adquirir i bescanviar el/els val/s in situ.
c. La verificació del compliment dels requisits de cada compravenda bonificada seguint les següents accions:
d. Dur a terme les tasques d'emissió de vals després de la comprovació de compliment de les condicions de les persones consumidores per a poder ser usuàries d'aquesta campanya, entre les quals s'inclouen de manera indicativa i no exhaustiva les següents:
e. No dur a terme en cap cas les següents pràctiques:
f. Sotmetre's a les actuacions de comprovació a efectuar per la Cambra de Comerç o per l'Ajuntament de Calvià, així com a qualssevol altres de comprovació i control financer que puguin realitzar els òrgans de control competents, tant municipals com autonòmics, amb l'aportació de tota la informació que els hi sigui requerida a l'exercici d'aquestes actuacions.
g. Comunicar a la Cambra de Comerç l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos que concorrin en l'adquisició d'un article o servei. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar per part del comerç tan aviat com es tingui coneixement d'aquesta concurrència de subvencions.
h. Renovar els certificats d'estar al corrent amb les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que caduquin durant la vigència de la campanya.
i. Portar els llibres comptables, registres diligenciats i altres documents conforme a la normativa comptable i fiscal que els hi sigui aplicable i degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial.
j. Conservar durant almenys un període de tres anys els documents justificatius de la compravenda efectuada i a la qual s'han aplicat els fons rebuts pels vals bescanviats, inclosos els documents electrònics i estar a la disposició de la Intervenció General de l'Ajuntament de Calvià, la Sindicatura de Comptes i altres autoritats de control.
k. Complir les restants obligacions detallades a l'article 14 de la LGS.
l. Disposar dels següents mitjans electrònics:
m. Seguir el procediment establert a les presents bases per a poder beneficiar-se de manera indirecta de la subvenció que atorga l'Ajuntament de Calvià.
2. Estarà prohibit que les entitats beneficiàries executin el programa amb finalitats distintes i fraudulentes al que s'ha establert a les presents bases i a la corresponent convocatòria.
En el cas que hi hagués algun incompliment per part dels establiments adherits, la Cambra de Comerç de Mallorca podrà revocar l'adhesió dels mateixos al programa de vals descompte de Calvià, i aplicar les mesures derivades de l'incompliment al fet que pugui pertocar.
Article 13. Drets
1.- Les entitats beneficiàries, duran a terme la totalitat dels tràmits de l'operativa d'alta de l'entitat comercial, obtenció, aplicació, bescanvi i compensació i verificació dels vals descompte a través d'una plataforma tecnològica, aplicació web informàtica específica resident al núvol.
2.- Els establiments tindran accés a una eina del sistema per a generar i bescanviar els vals descompte. D'aquesta manera la ciutadania quedarà vinculada a una compra determinada associada al seu negoci.
3.- La Cambra de Comerç procedirà a l'abonament del valor dels vals bescanviats i validats a cada negoci de manera quinzenal.
4.- En cas que l'entitat tingui problemes amb la plataforma per a modificar les dades associades a l'establiment, validar els vals emprats, etc.; la Cambra de Comerç de Mallorca, com a entitat col·laboradora encarregada de la gestió de l'aplicació, prestarà suport tècnic.
Article 14. Procediment de selecció
El procediment de selecció de les entitats beneficiàries s'iniciarà d'ofici, mitjançant convocatòria aprovada per l'òrgan competent. No hi haurà un nombre màxim d'entitats que puguin adherir-s'hi pel que totes les que compleixin els requisits establerts a l'article 11 de les presents bases, i el que es pugui indicar a la corresponent convocatòria, s'hi podran adherir a la plataforma. Serà la Cambra de Comerç l'entitat col·laboradora encarregada d'aquest tràmit.
Article 15. Sol·licituds i documentació
1.- El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà a partir de l'endemà de la data de publicació de l'extracte de la convocatòria al BOIB. El termini finalitzarà quinze dies naturals després de la publicació.
A l'efecte de determinar la data de presentació de la sol·licitud, s'entendrà que ha estat presentada en el moment en què s'aportin la totalitat dels documents requerits per la Cambra de Comerç com a entitat col·laboradora encarregada del tràmit de gestió.
Tota sol·licitud la presentació de la qual es produeixi fora del termini establert no serà admesa.
2.- Les sol·licituds hauran de presentar-se seguint el procediment que estableixi la Cambra de Comerç de Mallorca com a entitat col·laboradora de la campanya. La sol·licitud es presentarà a través d'una plataforma web específica per a la gestió i execució de la campanya, quan els sol·licitants siguin persones jurídiques, entitats sense personalitat jurídica i aquelles que exerceixin una activitat professional per a la qual es requereix la col·legiació obligatòria.
La Cambra Comerç de Mallorca, serà també l'encarregada de la verificació de la informació i documentació aportades i la comunicació als comerços sol·licitants de l'admissió o el rebuig de la seva sol·licitud.
3.- En el cas que es presenti una petició de consideració com a entitat beneficiària per a dos o més establiments d'una mateixa persona titular, s'haurà de presentar una sol·licitud per a cadascun dels establiments que es vulgui adherir.
Article 16. Instrucció de sol·licituds
1.- No hi haurà selecció de sol·licituds donat que seran admeses totes aquelles que es presentin en termini i compleixin els requisits establerts a les presents bases i a la convocatòria.
2.- Una vegada tancat el termini de presentació de sol·licituds, la Cambra de Comerç realitzarà una verificació documental i el compliment, per part de les persones sol·licitants, dels requisits. Aquesta secció serà l'òrgan instructor del procediment.
3.- En cas de detectar-se defectes o omissions corregibles, o que es necessités informació complementària, es requerirà a la persona sol·licitant, mitjançant notificació, perquè en un termini màxim de deu (10) dies esmeni les faltes o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fes, se li tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos a l'article 21 de la LPACAP.
4.- Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, la Cambra de Comerç emetrà un informe provisional amb la proposta de resolució a la qual es concretarà el resultat de l'avaluació efectuada i s'establiran les sol·licituds que s'autoritzen i aquelles que es deneguen, i, una vegada acabat el període d'esmena de deu dies hàbils, s'emetrà l'informe definitiu.
Article 17. Resolució
1.- La Cambra de Comerç resoldrà el procediment de selecció d'entitats beneficiàries mitjançant resolució que posarà fi a la via administrativa.
2.- La resolució haurà de dictar-se i notificar-se en un termini màxim de tres (3) dies a partir de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.
3.- La resolució es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB, assortint aquesta publicació els efectes de la notificació d'acord amb l'article 45.1 de la LPACAP. Així mateix, es publicarà a la pàgina web municipal.
La publicació es farà en el termini de deu (10) dies a partir de la data en què hagi estat dictada, en els termes establerts als apartats 2 i 3 de l'article 45 de la LPACAP, sense perjudici de la remissió de la informació corresponent a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS).
4.- El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima a les persones interessades per a entendre desestimada, per silenci administratiu, la sol·licitud de concessió de la condició d'entitat col·laboradora.
5.- La resolució haurà d'incloure els següents termes:
CAPÍTOL IV Procediment de concessió de les subvencions
Article 18. Principis generals
1.- El procediment de concessió de les subvencions s'ajustarà als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, d'acord amb el que es disposa a l'article 8.3 de la LGS.
2.- Les subvencions objecte de les presents bases reguladores s'atorgaran, en règim d'avaluació individualitzada, a les persones físiques que compleixin amb tots i cadascun dels requisits establerts a les presents bases i els que, si és el cas, estableixin les convocatòries corresponents. S'atorgaran per ordre -data i hora- d'adquisició i bescanvi del val descompte in situ al comerç adherit, fins a l'esgotament dels vals. És a dir, del crèdit pressupostari disponible.
D'acord amb l'article 17 del TRLS les bases estableixen que en aquells procediments que no són de concurs, no sent de necessitat la comparació i prelació de totes les sol·licituds entre si, es podran resoldre individualment, encara que no hagi finalitzat el termini de presentació, a mesura que entrin al registre de l'òrgan competent. Per tant, en aquest cas les sol·licituds d'adquisició dels vals descompte se n'aniran resolent automàticament des de la plataforma web a mesura que es produeixin les peticions.
En el cas que s'esgotin els crèdits destinats a la convocatòria abans de la finalització del termini disponible, s'haurà de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució publicada al BOIB.
CAPÍTOL V Sistema de funcionament del bescanvi dels vals
Article 19. Termini de bescanvi dels vals
Se subvencionen les vendes realitzades entre els dies 2 de desembre de 2024 -o l'endemà de la formalització del Conveni- i 31 de gener de 2025, ambdós inclosos. No obstant això, si s'esgota prèviament el crèdit destinat a l'emissió de vals descompte amb anterioritat a la data límit, se suspendrà la concessió de nous vals, sense perjudici que es puguin publicar noves convocatòries.
CAPÍTOL VI Pagament de la subvenció
Article 20. Pagament de la subvenció
1.- El pagament de la subvenció es realitzarà per les entitats beneficiàries en el moment en què la persona usuària adquireixi béns i/o serveis als establiments físics adherits. Aquest tindrà lloc a través del corresponent descompte aplicat sobre el preu final. Descompte per un import proporcional igual al valor del val (20 €) menys la part abonada per la persona consumidora (10€).
2.- La persona que desitgi beneficiar-se dels vals, haurà d'acudir a algun dels comerços adherits a la campanya, i si compleix els requisits, sol·licitant en la immediació l'adquisició i bescanvi del val identificant-se amb el seu document d'identitat, serà el comerç qui gestioni l'emissió i bescanvi del val en el moment de la compra. No hi haurà un nombre màxim de vals que es poden bescanviar a cada establiment.
3.- Els vals únicament es podran utilitzar una vegada. En una compra, d'un o diversos béns i/o serveis, es podrà utilitzar més d'un val, sempre que la persona titular sigui la mateixa dels, fins a quatre, vals. El preu de compra haurà de ser superior a vint euros (20 €).
Article 21. Comprovacions a realitzar per al bescanvi dels vals
En el moment del bescanvi del val, la persona compradora haurà de mostrar el seu DNI, NIE o passaport a la persona titular de l'establiment adherit, i/o persona que el substitueixi, perquè aquesta pugui comprovar que no hagi esgotat el nombre màxim de vals disponibles per persona, així com la resta dels requisits.
Article 22. Resolucions per al reintegrament del valor dels vals als establiments adherits
La Cambra de Comerç s'encarregarà del reintegrament del valor dels vals bescanviats a cada establiment. Per això, comprovarà les dades guardades en la plataforma web facilitada per a l'emissió i bescanvi dels vals.
També serà la Cambra de Comerç l'entitat encarregada de redactar els informes comptables quinzenals detallant els vals descompte bescanviats i justificats per cada entitat beneficiària, així com l'import que se'ls ha d'abonar en conseqüència.
Després d'això, la Cambra de Comerç transferirà els imports corresponents a cada entitat beneficiària.
Article 23. Compatibilitat de les subvencions
Les subvencions previstes en les presents bases són compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat. És a dir, els mateixos béns i/o serveis es poden adquirir amb els vals emesos per l'Ajuntament de Calvià i, a part, disposar d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos de la mateixa o distinta administració pública o ens públics o privats, nacionals o internacionals.
CAPÍTOL VII Justificació, control i reintegrament de subvencions
Article 24. Justificació
A causa del control exercit per la Cambra de Comerç de les entitats beneficiàries -establiments adherits a la campanya-, i dels béns i serveis susceptibles de bescanvi, la persona beneficiària no haurà de justificar el compliment de la finalitat de la disposició dinerària.
L'entitat beneficiària haurà de generar i bescanviar el val a través de la plataforma web que disposi la Cambra de Comerç, que servirà per a indicar que s'ha realitzat la transacció. Serà aquesta entitat la responsable de què la transacció s'hagi realitzat conforme les presents bases i, en aquest cas, de la convocatòria.
Article 25. Reintegrament i revocació
S'han de complir tots i cadascun dels requisits establerts a les presents bases i, si és el cas, a la corresponent convocatòria. En cas contrari es procedirà al reintegrament total o parcial de la disposició dinerària per les causes que preveu l'article 37 LGS i en la forma que determina la mateixa Llei.
Són causes de nul·litat de la resolució de la concessió les indicades a l'article 47 de la LPACAP, així com la inexistència o insuficiència de crèdit pressupostari.
Són causes d'anul·labilitat de la resolució de la concessió la resta de les infraccions de l'ordenament jurídic, especialment les contingudes a la LGS, de conformitat amb el que estableix l'article 48 LPACAP.
Quan concorri algun dels supòsits indicats als articles anteriors, l'òrgan atorgant procedirà a la seva revisió d'ofici o, si és el cas, a la declaració de lesivitat i ulterior impugnació, de conformitat amb el que se preveu als articles 106 i 107 de la LPACAP. La declaració judicial o administrativa de nul·litat o anul·lació implica el reintegrament de les quantitats lliurades. A més dels casos en què es declari la invalidesa de la resolució de concessió, és procedent el reintegrament de les quantitats rebudes més l'interès de demora corresponent, des del moment del pagament de la subvenció fins que s'acordi la procedència del reintegrament, en els supòsits que s'indiquen a l'article 37 LGS.
TÍTOL II Qüestions comunes a les bases i a la convocatòria
CAPÍTOL I Publicació, publicitat i transparència
Article 26. Publicació, publicitat i transparència
1.- Després de l'aprovació de les bases reguladores i la convocatòria, per part de la Junta de Govern Local, es procedirà al registre, a la BDNS de la convocatòria. S'haurà d'adjuntar, per a això, al formulari de registre el document d'aprovació de les bases reguladores i convocatòria, així com l'extracte de la convocatòria.
2.- Posteriorment s'hauràn de publicar al BOIB, a la pàgina web municipal i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament aquestes bases i convocatòria.
3.- Es procurarà publicar l'aprovació de les bases i la convocatòria el mateix dia que la publicació de l'extracte de la convocatòria (amb el codi d'identificació que hagi assignat la BDNS).
L'eficàcia jurídica de la convocatòria estarà condicionada a la publicació del seu extracte al BOIB.
4.- A l'efecte de donar compliment a les obligacions de publicitat i transparència establertes a la LGS i a la l'L19/2013, s'haurà de remetre a la BDNS, en la seva qualitat de Sistema Nacional de Publicitat de Subvencions i Ajudes Públiques, informació sobre les concessions, els pagaments realitzats, les resolucions del procediment de reintegrament i les resolucions fermes del procediment sancionador.
CAPÍTOL II Recursos
Article 27. Recursos contra les bases reguladores i la convocatòria
Contra la resolució de les presents bases reguladores i convocatòria, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant la Junta de Govern Local en el termini d'un (1) mes, comptats des de l'endemà de la seva publicació al BOIB, de conformitat amb el que es disposa als articles 123 i 124 de la LPACAP. O bé, recurs contenciós administratiu davant els Tribunals competents en el termini de dos (2) mesos tal com el que es disposa als articles 10, 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa.
CAPÍTOL III Protecció de dades personals
Article 28. Protecció de dades de caràcter personal
El tractament de les dades personals s'ha de dur a terme segons el que estableix la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, així com el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques quant al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades.
La recollida de les dades personals s'encomana a les entitats beneficiàries adherides, així com també a la Cambra de Comerç de Mallorca com a entitat col·laboradora. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica l'acceptació de la cessió de les dades contingudes en aquesta, així com la informació relativa a l'ajuda atorgada, a l'Ajuntament de Calvià i als organismes dependents amb finalitat estadística, d'avaluació i seguiment, i per a la comunicació a les persones sol·licitants dels diferents programes i actuacions.
Per al lliurament del material amb la imatge corporativa del programa als establiments adherits, la informació relativa al nom comercial, l'adreça postal del comerç detallista, el nom de la persona representant i el telèfon mòbil poden ser comunicats a tercers col·laboradors.
Han de ser objecte de publicació els noms comercials dels comerços detallistes adherits al programa a la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià.
Les persones interessades poden sol·licitar davant el responsable accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com exercir altres drets, a través de la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Calvià, o presencialment als llocs i registres establerts en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.
(Signat electrònicament: 30 d'octubre de 2024)
La tinenta de batle delegada de Turisme, Comerç, Activitats, Platges i Litoral, Infraccions i Sancions (PD 12/01/2024) Elisa Monserrat Mayol