Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 723513
Acord del Consell de Govern de 31 d’octubre de 2024 pel qual s’autoritza la modificació dels Estatuts de la Fundació Illes Balears d’Acció Exterior
Mitjançant l'Acord del Consell de Govern d'1 d'agost de 2022 (BOIB núm. 103, de 6 d'agost), s'autoritzà l'extinció del consorci Centre Balears Europa, la creació de la Fundació Illes Balears d'Acció Exterior i els Estatuts d'aquesta Fundació.
En data 12 de setembre de 2024, la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, com a vicepresidenta primera del Patronat de la Fundació Illes Balears d'Acció Exterior, va emetre una memòria justificativa de la necessitat de modificar els Estatuts de la Fundació, per tal de determinar de manera més clara i precisa les competències, les activitats i els objectius de la Fundació per assolir una millor gestió i execució de l'entitat.
El capítol III del títol II de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula les fundacions del sector públic adscrites a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, l'article 57.3 disposa que les modificacions dels estatuts de les fundacions s'han d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a la seva aprovació per l'òrgan de l'entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè en faci l'autorització prèvia, juntament, si s'escau, amb el pla d'actuació i l'estudi economicofinancer a què es refereix el segon paràgraf de l'article 56.3.
En data 18 d'octubre de 2024, la Direcció General de Funció Pública de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques i la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació van informar favorablement sobre la modificació dels Estatuts de la Fundació Illes Balears d'Acció Exterior, sota la condició del compliment de les observacions que formulen, les quals s'inclouen en la redacció definitiva de la modificació proposada, que, atès el seu abast, fa recomanable la publicació de la totalitat dels Estatuts i no tan sols la dels articles inicialment afectats per la modificació.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, en la sessió de 31 d'octubre de 2024, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Autoritzar la modificació dels Estatuts de la Fundació Illes Balears d'Acció Exterior, que passen a tenir una nova redacció en els termes que s'estableixen en l'annex que s'adjunta a aquest Acord.
Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 31 d'octubre de 2024
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX Estatuts de la Fundació Illes Balears Europa
TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Denominació, naturalesa i adscripció
1. La Fundació Illes Balears Europa (d'ara endavant, la Fundació) és un organisme de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada dels que preveu l'article 2.1.d) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sense ànim de lucre, el patrimoni de la qual està afectat de manera duradora al compliment de les finalitats d'interès general que es detallen en l'article 7 d'aquests Estatuts.
2. La Fundació té per objectiu principal impulsar, organitzar i coordinar activitats relacionades amb l'àmbit de la Unió Europea; promoure la participació activa dels ciutadans europeus a les Illes Balears, com també informar, assessorar i assistir tècnicament en temes europeus el conjunt de ciutadans i institucions, i, en general, tota la societat civil de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Amb aquesta denominació es constitueix una fundació del sector públic instrumental autonòmic, d'interès general, de suport en l'àmbit de la Unió Europea.
4. Per identificar la Fundació, a més de la denominació completa, es pot fer ús de les sigles FIBE.
5. La Fundació té caràcter permanent i es constitueix amb durada indefinida. A més, forma part del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i està adscrita a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques o a la conselleria que pertoqui, d'acord amb el que estableixin els successius decrets del president o presidenta de les Illes Balears relatius a l'estructura orgànica bàsica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 2
Personalitat jurídica i capacitat
Una vegada inscrita en el Registre únic de fundacions de les Illes Balears, la Fundació constituïda té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, i, en conseqüència, pot dur a terme tots els actes que siguin necessaris o convenients per al compliment de les seves finalitats, amb subjecció a l'ordenament jurídic vigent i als principis de legalitat, servei a l'interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència. Atesa la seva personalitat jurídica privada, en cap cas no pot exercir potestats administratives.
Article 3
Règim jurídic
1. La Fundació es regeix per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions; pel Decret 61/2007, de 18 de maig, de regulació del Registre Únic de Fundacions de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d'organització de l'exercici del protectorat; per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i per la resta de disposicions legals vigents; per la voluntat de les persones fundadores manifestada en aquests Estatuts i pels acords que el Patronat aprovi per interpretar-los i executar-los.
2. La Fundació es regeix per l'ordenament jurídic privat, excepte en els aspectes que estableixen la Llei 7/2010 i la resta de normativa de dret públic aplicable.
Article 4
Nacionalitat, domicili i delegacions
1. La Fundació té nacionalitat espanyola.
2. La Fundació té el domicili al carrer de Sant Pere, 7, 07012 Palma (Illes Balears) i una oficina a Brussel·les (Bèlgica), situada a l'avinguda des Arts, 3-4-5, 5a, o a l'adreça que, si escau, acordi el Patronat.
3. La Fundació pot establir sucursals a llocs diferents dels que preveu l'apartat anterior per complir millor les seves finalitats, d'acord amb les directrius del Govern de les Illes Balears en l'àmbit d'intervenció i objecte fundacional que descriu l'article 1 d'aquests Estatuts.
4. El Patronat pot acordar el canvi de domicili mitjançant la modificació estatutària oportuna, i n'ha d'assabentar el Protectorat, en la forma que preveu la legislació vigent.
Article 5
Àmbit territorial
La Fundació estén el seu àmbit d'actuació a tot el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, sens perjudici d'escometre actuacions fora de l'arxipèlag balear quan tinguin per objecte la consecució de les finalitats d'interès general per a les Illes Balears relacionades amb l'objecte fundacional.
Article 6
Règim de la Fundació com a mitjà propi personificat de les administracions públiques i dels seus ens instrumentals
1. D'acord amb el que estableix l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, la Fundació té caràcter de mitjà propi personificat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d'organismes de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma que s'hagin de considerar poders adjudicadors d'acord amb la Llei 9/2017 esmentada, així com dels consells insulars, d'acord amb el que estableix la disposició addicional dissetena de la Llei 7/2010.
2. A aquest efecte, l'Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol de les administracions o entitats esmentades en l'apartat anterior poden encarregar a la Fundació l'execució obligatòria, a títol onerós, de qualsevol actuació material inherent a l'exercici de les funcions o les competències pròpies d'aquestes entitats sempre que es tracti d'actuacions relacionades amb les finalitats de la Fundació a les quals es refereix l'article 7 d'aquests Estatuts, d'acord amb les instruccions fixades unilateralment per l'entitat que fa l'encàrrec.
3. La condició de mitjà propi personificat de la Fundació determina la impossibilitat de participar en licitacions públiques convocades pels poders adjudicadors dels quals sigui mitjà propi, sens perjudici que, quan no hi hagi cap licitador, se li pugui encarregar l'execució de la prestació objecte de les licitacions.
4. La contraprestació a favor de la Fundació per raó dels encàrrecs que rebi d'aquests poders adjudicadors s'ha d'ajustar a les tarifes aprovades per la conselleria d'adscripció, les quals s'han de calcular tenint en compte els costs reals imputables a l'execució dels projectes, especialment amb la informació que aporti la Fundació a aquest efecte. En tot cas, les tarifes aplicables a cadascun dels encàrrecs s'han d'aprovar amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs, mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria d'adscripció.
TÍTOL II FINALITATS I ACTIVITATS DE LA FUNDACIÓ
Article 7
Finalitats i activitats fundacionals
1. Assistència i suport tècnic
a) Assistir les direccions generals competents en matèria de la Unió Europea i fons europeus amb l'objectiu d'enfortir les Illes Balears, promovent l'economia social, el desenvolupament sostenible i la preservació de la idiosincràsia balear, així com facilitant la col·laboració publicoprivada.
b) Proporcionar suport tècnic als representants balears davant les institucions europees obertes a participació autonòmica.
c) Prestar assessorament jurídic i tècnic especialitzat a la direcció general competent en matèria de fons europeus, en aspectes substantius i procedimentals, incloent-hi l'anàlisi de l'evolució normativa de la UE i dels instruments de finançament.
2. Reforç de la presència i coordinació
a) Reforçar la presència exterior de les Illes Balears i promoure els seus interessos a la Unió Europa i altres regions amb vincles històrics, culturals o econòmics.
b) Garantir la presència activa de les Illes Balears a les institucions europees, mitjançant el manteniment de contactes, la participació en processos de presa de decisions i el seguiment de la normativa aplicable.
c) Contribuir a la definició i optimització dels mecanismes de coordinació regional per a la gestió dels fons europeus, facilitant les relacions institucionals, l'execució del finançament de la UE i ajudant a agilitzar la col·laboració publicoprivada per aconseguir noves oportunitats de finançament europeu.
3. Gestió i captació de fons
a) Assistir les direccions generals en matèria d'Unió Europea i fons europeus, aportant coneixement especialitzat sota la coordinació de la Fundació en aspectes clau de les polítiques de la UE, sense perjudici de la direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques.
b) Proporcionar assessorament jurídic i tècnic a la direcció general competent en matèria de fons europeus, incloent-hi el seguiment de l'evolució reguladora i dels instruments de finançament, i suport en la implantació i participació en procediments administratius relacionats amb els fons europeus.
c) Donar suport a la captació de fons de finançament europeu per a petites i mitjanes empreses i altres entitats a les Illes Balears, promovent la seva participació en projectes europeus.
4. Subvencions i reconeixements
a) Formar la joventut balear en afers europeus mitjançant la concessió de beques per fer pràctiques remunerades a l'Oficina de Brussel·les de què disposa la FIBE i donar a conèixer el pla de formació d'altres institucions relacionades amb les finalitats de la Fundació.
b) Atorgar subvencions, premis i reconeixements a persones, institucions o activitats d'interès públic o social que estiguin alineades amb els objectius fundacionals, així com instituir i concedir qualsevol altra forma de reconeixement per activitats destacades relacionades amb els objectius de la Fundació.
5. Altres activitats
a) Concertar acords amb altres institucions o entitats públiques o privades per a l'assoliment de les finalitats fundacionals.
b) Promoure o fomentar la creació d'entitats de naturalesa associativa, fundacional o societària que estiguin relacionades amb els objectius de la Fundació.
c) Fomentar l'edició de llibres, estudis, anàlisis, guies o qualsevol altra publicació periòdica o circumstancial relacionada amb les finalitats fundacionals.
d) Promoure el coneixement de la realitat europea i euromediterrània entre la ciutadania, mitjançant l'organització de jornades, conferències, cursos i publicacions, així com establir relacions amb altres entitats públiques o privades dins i fora d'Europa.
e) Qualsevol altra finalitat relacionada amb les activitats de suport a les direccions generals i ens instrumentals de la CAIB competents en matèria europea.
Article 8
Gestió de programes i entitats externes
La Fundació pot gestionar, coordinar i executar programes, projectes o entitats externes que contribueixin al compliment dels seus fins fundacionals. Per a això, pot subscriure convenis i acords de col·laboració amb entitats públiques o privades, tant en l'àmbit nacional com internacional. La gestió d'aquests programes s'ha de fer amb plena autonomia, subjecta als mecanismes de control i supervisió que estableixin els òrgans de govern de la Fundació i les autoritats competents. Els recursos destinats a aquests programes s'han d'administrar de manera transparent i diferenciada dels fons propis de la Fundació.
TÍTOL III REGLES BÀSIQUES PER A L'APLICACIÓ DELS RECURSOS EN COMPLIMENT DE LES FINALITATS FUNDACIONALS I PER A LA DETERMINACIÓ DELS BENEFICIARIS
Article 9
Destinació de les rendes i dels ingressos
1. S'ha de destinar a complir les finalitats fundacionals almenys el 70 % dels resultats de les explotacions econòmiques que es duguin a terme i dels ingressos que s'obtinguin per qualsevol altre concepte, una vegada deduïdes les despeses per obtenir-los. La resta s'ha de destinar a incrementar la dotació fundacional o les reserves, segons un acord del Patronat.
2. La Fundació pot fer efectiva aquesta obligació en el període comprès entre l'inici de l'exercici en el qual s'obtinguin els resultats i els ingressos, i els quatre anys següents al tancament d'aquest exercici.
Article 10
Beneficiaris
1. Són beneficiàries de les finalitats fundacionals, amb caràcter general, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i totes les persones físiques o jurídiques que, en qualsevol forma, tenguin relació amb el seu objecte en les condicions que es determinin, d'acord amb aquests Estatuts i els acords posteriors de la Fundació.
2. El Patronat ha de determinar els beneficiaris amb criteris d'imparcialitat, mèrit i no-discriminació, i ningú no pot al·legar, ni individualment ni col·lectivament, davant la Fundació o el Patronat, cap dret de gaudi dels seus beneficis abans que s'hagin concedit ni imposar-ne l'atribució a persones determinades.
3. La Fundació ha d'informar de manera generalitzada sobre les seves finalitats i activitats perquè els seus eventuals beneficiaris i altres interessats les coneguin.
TÍTOL IV GOVERN I ADMINISTRACIÓ DE LA FUNDACIÓ
Capítol I Òrgans de la Fundació
Article 11
Òrgans de la Fundació
Els òrgans de la Fundació són els següents:
1. El Patronat, que és l'òrgan de govern i representació.
2. El president o presidenta, a qui correspon la màxima representació de la Fundació i presidir el Patronat.
3. El vicepresident o vicepresidenta.
4. El gerent o gerenta, si escau.
Capítol II El Patronat
Article 12
Naturalesa del Patronat
El Patronat és l'òrgan de govern, representació i administració de la Fundació, al qual correspon exercir totes les facultats necessàries per a la realització de les finalitats fundacionals. El Patronat és sobirà per al compliment de la seva missió, sens perjudici de les facultats del Protectorat.
Article 13
Composició del Patronat
1. El Patronat és constituït pels membres nats i els electes.
2. Són membres nats del Patronat:
a) El conseller o consellera de Presidència i Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears o el conseller o consellera de la conselleria a la qual s'adscrigui la Fundació, d'acord amb el que estableixin els successius decrets del president o presidenta de les Illes Balears relatius a l'estructura orgànica bàsica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquest conseller o consellera presideix el Patronat.
b) El director o directora general competent en matèria d'afers europeus del Govern de les Illes Balears, que n'és el vicepresident.
c) El director o directora general competent en matèria de fons europeus del Govern de les Illes Balears, que n'és vocal.
d) El secretari o secretària general de la conselleria a què s'adscrigui la Fundació, d'acord amb el que estableixi el decret del president o presidenta de les Illes Balears relatiu a l'estructura orgànica bàsica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears vigent en cada moment. Aquest secretari o secretària general n'és vocal.
3. Són membres electes del Patronat:
a) Un representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts del Govern de les Illes Balears, que n'és vocal.
b) Un representant de la conselleria competent en matèria de funció pública del Govern de les Illes Balears, que n'és vocal.
c) Un representant de la conselleria competent en matèria de joventut del Govern de les Illes Balears, que n'és vocal.
d) Un representant de la conselleria competent en matèria d'educació del Govern de les Illes Balears, que n'és vocal.
e) Un representant de la conselleria competent en matèria d'ocupació del Govern de les Illes Balears, que n'és vocal.
f) Un representant de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), que n'és vocal.
4. En cas que es modifiqui o suprimeixi el càrrec al qual es vincula la condició de patró, o fins i tot en el cas que estigui vacant, ho serà la persona que exerceixi el càrrec equivalent o que assumeixi la competència de l'òrgan suprimit, modificat o vacant.
5. Ha d'assistir a les sessions del Patronat, amb tasques d'assessorament jurídic, amb veu i sense vot, un representant de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que pugui delegar les funcions esmentades en un membre del servei que tingui atribuït l'assessorament jurídic de l'ens.
6. El secretari o secretària és el gerent de la Fundació, que assisteix a les sessions del Patronat amb veu i sense vot.
Article 14
Facultats del Patronat
1. La competència del Patronat comprèn les incidències de tot el que es refereix al govern, la representació i l'administració de la Fundació, i també la interpretació i la modificació d'aquests Estatuts.
2. Independentment de les funcions que li atorguen aquests Estatuts, i sens perjudici de sol·licitar al Protectorat les autoritzacions preceptives, són facultats del Patronat, a títol merament enunciatiu, les funcions següents:
a) Exercir l'alta direcció, la inspecció, la vigilància, el control i l'orientació de les tasques de la Fundació, sens perjudici de les atribucions assignades legalment al Protectorat.
b) Vetlar pel compliment de la voluntat del fundador i adoptar les decisions necessàries sobre aquest tema. Per a una millor realització de les finalitats fundacionals i de la seva gestió, el Patronat pot aprovar reglaments interns.
c) Interpretar els Estatuts fundacionals i executar-los amb els acords oportuns, si escau. Així mateix, adoptar acords sobre la modificació d'aquests Estatuts, sempre que sigui convenient per als interessos de la Fundació o per aconseguir les seves finalitats.
d) Acordar l'obertura i el tancament de les oficines i les delegacions.
e) Canviar el domicili de la Fundació.
f) Nomenar apoderats generals o especials, i atorgar els poders necessaris per dur-los a terme, així com revocar-los.
g) Aprovar el pla d'actuació en el primer trimestre de l'exercici pressupostari corresponent, que s'ha d'enviar a la persona titular de la conselleria d'adscripció de la Fundació, la qual n'ha d'assabentar el Consell de Govern; aprovar l'avantprojecte de pressuposts, així com les modificacions del pressupost, i aprovar els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts en els sis mesos següents al tancament de l'exercici.
h) Adoptar acords sobre la fusió, l'extinció i la liquidació de la Fundació en els casos que estableix la llei, amb l'autorització prèvia del Consell de Govern, en els casos que preveu la legislació vigent.
i) Acordar les mesures per a l'administració dels béns i els drets de la Fundació, mantenint-ne el rendiment i la utilitat.
j) Aprovar l'establiment de premis o ajuts a investigacions, i l'edició i la publicació d'obres i fullets.
k) Aprovar els termes de col·laboració amb altres fundacions i amb qualsevol institució que tengui finalitats anàlogues a les que constitueixen l'objecte fundacional.
l) Cobrar i percebre les rendes, els fruits, els dividends, els interessos, les utilitats i qualssevol altres productes o beneficis dels béns que integren el patrimoni de la Fundació, així com cobrar o percebre ajuts i subvencions o altres quantitats de les quals sigui creditora la Fundació.
m) Fixar els criteris per a l'aprovació de les despeses i dels pagaments, i assignar en aquesta matèria les atribucions del gerent, sens perjudici de la coordinació superior i el control de la gestió de la tresoreria per part dels òrgans competents de l'Administració de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l'article 11 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
n) Acordar les despeses i ordenar els pagaments la competència dels quals no s'hagi atribuït a altres òrgans de la Fundació, sens perjudici de les autoritzacions prèvies necessàries respecte de la despesa corresponent, d'acord amb el que preveuen l'article 39.2 d'aquests Estatuts i l'article 15.2 de la Llei 7/2010.
o) Contractar tot tipus d'operacions financeres i de crèdit a curt o llarg termini, amb les limitacions que estableix l'article 12 de la Llei 7/2010.
p) Dissenyar la política del personal de la Fundació, amb les limitacions que, si escau, s'estableixin reglamentàriament, en els termes que preveuen l'article 20.6 i la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010, i en el marc del que disposen els articles 22, 23 i 49 de la mateixa Llei i els articles 42 i 43 d'aquests Estatuts, així com aprovar i, si escau, modificar la relació de llocs de treball.
q) Dur a terme qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a un altre òrgan de la Fundació.
3. El Patronat pot delegar les seves facultats en un dels seus membres o en diversos. En cap cas, no poden ser objecte de delegació l'aprovació del pla d'actuació, dels comptes anuals i de l'avantprojecte de pressupost; la modificació dels Estatuts; la fusió, l'extinció i la liquidació de la Fundació, ni els actes que requereixen l'autorització del Protectorat.
4. Les delegacions i els apoderaments generals, tret que siguin per a plets, s'han d'inscriure en el Registre únic de fundacions de les Illes Balears.
Article 15
Caràcter gratuït del càrrec de patró
1. El càrrec de patró s'exerceix gratuïtament i, en cap cas, els patrons no poden percebre cap retribució ni dieta per exercir-ne les funcions.
2. No obstant això, els patrons tenen dret que la Fundació els reemborsi les despeses que els ocasioni l'exercici del càrrec i estiguin degudament justificades.
Article 16
Durada del mandat dels membres del Patronat
1. Els patrons nats exerceixen les seves funcions de manera indefinida mentre ocupin el càrrec pel qual han estat nomenats, i, per tant, en cessar en aquest càrrec, cessen automàticament com a membres del Patronat.
2. Els patrons electes exerceixen les seves funcions durant un període inicial de quatre anys o fins que l'òrgan que els hagi nomenat en disposi el cessament, i poden ser reelegits per un nombre indefinit de vegades.
Article 17
Nomenament i substitució dels membres del Patronat
1. El nomenament de membres electes és competència del Patronat, a proposta dels òrgans competents, d'acord amb l'article 13.3 d'aquests Estatuts.
2. El termini per cobrir les vacants és de dos mesos des que es produeixen.
3. Per tal que els acords per nomenar membres siguin vàlids, es requereix que s'aprovin per majoria absoluta dels membres del Patronat.
Article 18
Acceptació del càrrec de patró
1. Els patrons comencen a exercir les seves funcions després d'haver acceptat expressament el càrrec, acceptació que s'ha de fer constar en document públic, en document privat amb signatura legitimada per notari o mitjançant compareixença en el Registre únic de fundacions de les Illes Balears.
2. També es pot acceptar el càrrec davant el Patronat mitjançant un certificat que expedeixi el secretari amb el vistiplau del president, amb la signatura de tots dos legitimada notarialment.
3. En qualsevol cas, l'acceptació s'ha de comunicar formalment al Protectorat i s'ha d'inscriure en el Registre únic de fundacions de les Illes Balears.
Article 19
Cessament dels patrons
1. El cessament dels membres del Patronat de la Fundació es produeix en els supòsits següents:
a) Per la mort o declaració de mort.
b) Per la renúncia comunicada amb les formalitats oportunes.
c) Per incapacitat, inhabilitació o incompatibilitat, d'acord amb el que estableix la llei.
d) Pel cessament en el càrrec per raó del qual varen ser nomenats membres del Patronat.
e) Per l'acabament del termini del mandat pel qual varen ser nomenats.
f) Per resolució judicial.
g) Per un acord del Patronat a proposta del mateix òrgan que els va proposar.
h) Per modificació dels estatuts de la Fundació que impliqui la supressió del càrrec.
2. La renúncia es pot fer pels mitjans i els tràmits establerts per acceptar el càrrec de patró.
Article 20
Drets dels patrons
1. Tots els patrons tenen dret a participar, deliberar i votar en les sessions del Patronat, a obtenir informació sobre els assumptes que se sotmetin a aquest Patronat i els altres relatius a la Fundació, i a formular les propostes que considerin oportunes.
2. Els patrons actuen al servei de la Fundació lliurement i sota la seva exclusiva responsabilitat.
Article 21
Obligacions del Patronat
1. En la seva actuació, el Patronat s'ha d'ajustar a la legislació vigent i a la voluntat de les persones fundadores, manifestada en aquests Estatuts.
2. Correspon al Patronat complir les finalitats fundacionals i administrar els béns i els drets que integren el patrimoni de la Fundació, i mantenir-ne plenament el rendiment i la utilitat.
3. El Patronat ha de donar informació suficient sobre les finalitats i les activitats de la Fundació per tal que les persones beneficiàries i la resta de persones interessades les coneguin.
Article 22
Obligacions dels patrons
1. Són obligacions dels membres del Patronat les següents:
a) Observar i complir amb l'escrupolositat deguda les finalitats de la Fundació.
b) Assistir a les reunions a les quals siguin convocats. No obstant això, un patró pot actuar en nom i representació d'un altre que l'hagi designat. Aquesta actuació sempre és per a actes concrets i s'ha d'ajustar a les instruccions que, si escau, el representant formuli per escrit.
c) Exercir el càrrec amb la diligència d'un administrador lleial, d'acord amb les lleis aplicables i aquests Estatuts.
d) Mantenir els béns i els drets i conservar-ne la productivitat i utilitat segons criteris financers i d'acord amb les circumstàncies econòmiques.
e) Complir el que determinin les disposicions legals vigents i aquests Estatuts en les seves actuacions.
2. Els patrons responen solidàriament davant la Fundació dels danys i perjudicis que causin per actes contraris a la llei o als Estatuts, o per actes duits a terme negligentment.
3. Queden exempts de responsabilitat els patrons que hagin votat en contra de l'acord i els que provin que, sense haver intervingut per adoptar-los i executar-los, desconeixien que s'havien adoptat, o sabent-ho, havien fet tot el que era possible per evitar el dany o que s'haguessin oposat expressament a executar-los.
L'acció de responsabilitat l'ha d'exercir, en nom de la Fundació, davant la jurisdicció ordinària el Patronat mateix de la Fundació, mitjançant un acord motivat en l'adopció del qual no poden participar el patró o patrons afectats, o bé el Protectorat o el fundador quan l'actuació dels membres de l'òrgan sigui contrària o lesiva a les finalitats fundacionals.
Article 23
Sessions i convocatòria del Patronat
1. El Patronat s'ha de reunir les vegades que ho consideri oportú el president o presidenta, que l'ha de convocar obligatòriament quan ho sol·licitin, almenys, un terç dels membres i, com a mínim, tres vegades l'any per aprovar el pla d'actuació, l'avantprojecte de pressuposts i els comptes anuals als quals es refereixen, respectivament, els articles 40.1, 38.4 i 40.3 d'aquests Estatuts.
2. La convocatòria de les sessions del Patronat, amb l'ordre del dia dels assumptes que s'hi han de tractar, l'ha de disposar el president o presidenta i l'ha d'efectuar el secretari o secretària, a través d'un mitjà que permeti deixar constància de la recepció, almenys amb 48 hores d'antelació a la reunió, i ha de determinar el lloc, el dia i l'hora de la sessió, i també l'ordre del dia dels assumptes que s'hi han de tractar.
3. No és necessari fer una convocatòria prèvia quan hi siguin presents tots els patrons i acordin per unanimitat dur a terme una sessió com a Patronat.
Article 24
Manera de deliberar i d'adoptar els acords del Patronat
1. Per dur a terme vàlidament la sessió del Patronat, i tret que per a l'adopció dels acords s'exigeixi un altre quòrum en aquests Estatuts, es requereix que concorrin a la reunió el president o presidenta, o qui estatutàriament el supleixi, el secretari o secretària i almenys la meitat dels membres.
2. El Patronat pot dur a terme les sessions mitjançant el sistema de videoconferència respectant la regla del paràgraf anterior.
3. Els acords del Patronat són executius immediatament i s'han d'aprovar per la majoria dels vots dels membres presents. El president o presidenta disposa de vot de qualitat en els casos d'empat.
4. No obstant això, es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat per aprovar acords que es refereixin als assumptes següents:
a) La reforma o la modificació dels Estatuts.
b) El nomenament de nous patrons i càrrecs en el Patronat.
c) El cessament de patrons i càrrecs, amb causa legal o estatutària.
d) L'alienació i el gravamen dels béns integrants del seu patrimoni.
e) La fusió i l'extinció de la Fundació.
5. Les sessions s'han de transcriure en actes, que ha d'estendre el secretari o secretària amb el vistiplau del president o presidenta, i que ha d'aprovar el Patronat. Les actes quedaran sota la custòdia del secretari o secretària.
Les actes s'han d'aprovar en la mateixa sessió o en la següent. No obstant això, el secretari o secretària pot emetre un certificat sobre els acords específics que s'hagin adoptat, sens perjudici de l'aprovació ulterior de l'acta. En els certificats d'acords adoptats emesos amb anterioritat a l'aprovació de l'acta s'ha de fer constar expressament aquesta circumstància.
Capítol III El president o presidenta
Article 25
El president o presidenta
La presidència del Patronat i de la Fundació correspon al conseller o consellera de Presidència i Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears o al conseller o consellera de la conselleria a la qual s'adscrigui la Fundació, d'acord amb el que estableixin els successius decrets del president o presidenta de les Illes Balears relatius a l'estructura orgànica bàsica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 26
Funcions del president o presidenta
1. Corresponen al president o presidenta del Patronat les funcions següents:
a) Exercir la representació de la Fundació en judici o fora de judici, sempre que el Patronat no l'hagi atorgada expressament a un altre membre.
b) Disposar la convocatòria de les sessions del Patronat i fixar-ne l'ordre del dia.
c) Presidir les sessions i dirigir i moderar el desenvolupament dels debats, sotmetre a votació els acords i proclamar el resultat de les votacions.
d) Vetlar per l'execució correcta dels acords que adopti el Patronat.
e) Vetlar pel compliment de la llei i dels Estatuts.
f) Visar les actes de les sessions i els certificats dels acords del Patronat.
g) Prendre, en circumstàncies especials o per raons d'urgència, qualsevol decisió que correspongui al Patronat susceptible de delegació. Posteriorment, el president o presidenta ha d'obtenir la ratificació del Patronat pel que fa als actes duits a terme en virtut d'aquesta facultat.
h) Ser l'òrgan de contractació i aprovar els plecs de condicions tècniques i administratives que han de regir la contractació en tot tipus de contractes relacionats amb l'objecte i les finalitats de la Fundació, sens perjudici de les autoritzacions prèvies que es requereixin respecte de la despesa corresponent, d'acord amb el que preveuen l'article 37.2 d'aquests Estatuts i l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
i) Dur a terme qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.
2. El president o presidenta pot delegar les seves funcions, en tot o en part, amb caràcter temporal o permanent, en el vicepresident o vicepresidenta, excepte les que li hagi delegat el Patronat. A més, la funció prevista en la lletra g) de l'apartat anterior i les funcions que corresponen al president o presidenta com a òrgan de contractació es poden delegar també en el gerent o gerenta.
Capítol IV El vicepresident o vicepresidenta
Article 27
El vicepresident o vicepresidenta
1. La vicepresidència correspon al director general o directora general competent en afers de la Unió Europea del Govern de les Illes Balears.
2. El vicepresident o vicepresidenta supleix el president o presidenta en els supòsits d'absència, malaltia o vacant d'aquest. També pot actuar en representació de la Fundació en els supòsits en què el Patronat ho aprovi.
3. El vicepresident o vicepresidenta ha d'exercir les funcions d'impulsar, dirigir i coordinar les àrees de la Fundació en matèria d'Unió Europea, així com assessorar en aquesta matèria el president o presidenta i la resta d'òrgans de la Fundació.
4. En els casos d'absència, malaltia o vacant del vicepresident o vicepresidenta, aquest serà substituït pel secretari general o secretària general de la conselleria a què s'adscrigui la Fundació.
Capítol V El gerent o gerenta
Article 28
El gerent o gerenta de la Fundació
1. El Patronat, a proposta del president o presidenta, pot nomenar un gerent o una gerenta, amb funcions de gestió, càrrec que ha de recaure en una persona amb un perfil professional idoni. El nomenament del gerent o gerenta de la Fundació s'ha de comunicar al Consell de Govern, d'acord amb l'article 21.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El gerent o gerenta ha de mantenir amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, com a personal d'alta direcció, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent i, supletòriament, per les disposicions vigents en matèria laboral. Al gerent o gerenta li és aplicable la normativa reguladora del règim d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d'acord amb el que estableix l'article 21.2 de la Llei 7/2010.
3. En el cas que el gerent o gerenta sigui empleat públic estarà assimilat al rang d'alt càrrec als efectes prevists en l'article 99.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en l'article 87.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, que regulen la declaració de la situació de serveis especials.
4. La retribució bruta anual del gerent o gerenta l'ha d'aprovar el Patronat en el moment del nomenament i abans de signar el contracte de treball. Aquesta retribució no pot excedir la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. El gerent o gerenta, a més dels supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i la normativa laboral aplicable, cessa automàticament quan es fa el nomenament d'un nou gerent o una nova gerenta. En tot cas, el cessament s'ha de comunicar al Consell de Govern.
6. El gerent o gerenta no pot percebre en el moment del seu cessament cap indemnització, excepte les que estiguin establertes per disposició legal de dret necessari. A aquest efecte, no es poden pactar o subscriure clàusules contractuals que tenguin per objecte reconèixer indemnitzacions o compensacions econòmiques, sigui quina sigui la seva naturalesa o quantia.
7. El gerent o gerenta ha d'assistir a totes les sessions del Patronat, amb veu i sense vot, i donar compte de tots els seus actes.
8. En cas d'absència, malaltia o vacant del gerent o gerenta, ha d'exercir les seves funcions el vicepresident o vicepresidenta del Patronat.
Article 29
Funcions i facultats del gerent o gerenta
1. El gerent o gerenta assumeix la gestió ordinària de l'activitat fundacional i, sota la supervisió i la direcció directa en els àmbits respectius del vicepresident o vicepresidenta, ha d'exercir les funcions següents:
a) Fer complir les normes globals de funcionament intern de la Fundació, i les de cadascuna de les unitats organitzatives.
b) Elaborar i proposar al Patronat l'avantprojecte de pressuposts anual de despeses i ingressos i, si escau, les modificacions pressupostàries que hi hagi, com també formular els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts de l'any anterior.
c) Elaborar i proposar al Patronat, a instàncies de la vicepresidència, el projecte del pla d'actuació en el qual quedin reflectits els objectius i les activitats que es prevegi desenvolupar durant l'exercici.
d) Administrar i gestionar amb caràcter ordinari el patrimoni de la Fundació, d'acord amb les lleis i les atribucions conferides pel Patronat, al qual ha de retre comptes, i mantenir degudament actualitzat l'inventari de béns.
e) Aprovar les despeses, ordenar els pagaments i gestionar la tresoreria, d'acord amb els criteris aprovats pel Patronat.
f) Vigilar el compliment correcte dels principis i els criteris aplicables a la comptabilitat de la Fundació, i supervisar-la.
g) Desenvolupar la política de personal dissenyada pel Patronat i, amb aquesta finalitat, concertar o resoldre relacions laborals, seleccionar el personal laboral en el marc de l'article 23 de la Llei 7/2010 i amb els informes preceptius que corresponguin, acordar les sancions i executar les actuacions que, en aquesta matèria, li siguin encomanades.
h) Exercir la direcció superior del personal al servei de la Fundació i mantenir les relacions amb els òrgans de representació del personal.
i) Comunicar a les conselleries competents en matèria de funció pública i en matèria d'hisenda i pressuposts, amb l'antelació suficient, la realització de reunions dels òrgans de negociació de les condicions del personal, i responsabilitzar-se de la legalitat de les contractacions del personal de la Fundació, d'acord amb el que estableixen les disposicions addicionals novena i onzena de la Llei 7/2010.
j) Informar regularment el Patronat dels resultats de gestió, operatius i financers.
k) Subscriure l'informe anual d'activitat i la declaració de garantia i responsabilitat, i informar-ne el Patronat, de conformitat amb els apartats 2 a 4 de l'article 18 de la Llei 7/2010.
l) Exercir, per apoderament del president o presidenta, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries en defensa dels drets i interessos de la Fundació, de la qual cosa ha de donar compte al Patronat en la primera sessió que es faci.
m) Coordinar, amb caràcter general, el funcionament de les oficines i les sucursals de la Fundació, sens perjudici del que preveu l'article 42.2 d'aquests Estatuts.
n) Vetlar pel bon estat dels equips, el mobiliari i les instal·lacions de la Fundació, i proposar a aquest efecte les mesures que cregui necessàries.
o) Custodiar els arxius i la documentació de la Fundació.
p) Dur a terme qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.
2. A més, el gerent o gerenta ha d'exercir les funcions de secretari o secretària del Patronat.
3. El gerent o gerenta respon de les seves actuacions davant el Patronat de la Fundació amb independència i sens perjudici de qualsevol altra responsabilitat en què pugui incórrer.
Article 30
Funcions del secretari o secretària
Corresponen al secretari o secretària del Patronat les funcions següents:
a) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre del president o presidenta, així com les citacions als membres del Patronat.
b) Assistir a les sessions del Patronat, amb veu i sense vot.
c) Conservar la documentació de la Fundació, preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions i reflectir en el llibre d'actes del Patronat el desenvolupament de les sessions.
d) Expedir certificats dels acords que adopti el Patronat amb el vistiplau del president o presidenta.
e) Rebre els actes de comunicació dels membres amb l'òrgan i, per tant, les notificacions, les peticions de dades, les rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits dels quals hagi d'estar assabentat.
f) Dur a terme qualsevol altra funció inherent al seu càrrec o que s'estableixi expressament en els Estatuts de la Fundació.
TÍTOL V PATRIMONI DE LA FUNDACIÓ
Article 31
Patrimoni de la Fundació
1. El patrimoni de la Fundació està format per tots els béns, drets i obligacions susceptibles de valoració econòmica que integrin la dotació, així com per aquells que adquireixi la Fundació amb posterioritat a la seva constitució, afectin o no la dotació.
2. Especialment, s'entenen afectes al patrimoni:
a) La dotació fundacional inicial i les dotacions successives que es rebin.
b) Les rendes, els productes, els fruits i els beneficis, tant de la dotació fundacional com els posteriors.
c) Els ingressos que pugui obtenir la Fundació derivats de les activitats, els serveis o els subministraments prestats.
d) Els ajuts, les subvencions i les donacions que rebi la Fundació com a beneficiària o donatària de persones físiques, jurídiques, empreses, entitats i organismes públics o privats, nacionals o estrangers.
e) Les herències, els llegats o les donacions de què pugui ser beneficiària, de conformitat amb el que disposa la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.
f) Les quantitats que es fixin, si escau, com a aportació dels beneficiaris.
3. No s'integraran en el patrimoni de la Fundació els fons públics que rebi com a entitat col·laboradora per lliurar-los o distribuir-los a tercers beneficiaris en concepte d'ajuts.
Article 32
Dotació patrimonial de la Fundació
1. La dotació patrimonial de la Fundació està integrada per tots els béns i drets que constitueixen la dotació inicial de la Fundació i pels que en el futur s'aportin amb aquest caràcter, inclòs el patrimoni net que, si s'escau, resulti de la cessió global d'actius i passius del consorci Centre Balears Europa a la Fundació a causa de l'extinció, sense liquidació, del consorci esmentat.
2. En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l'autorització prèvia del Consell de Govern, d'acord amb el que disposa l'article 56.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 33
Finançament
Per dur a terme les seves activitats, la Fundació es pot finançar, d'acord amb l'article 10 de la Llei 7/2010, amb els recursos econòmics següents:
a) Els béns i drets que constitueixin el seu patrimoni.
b) Els productes i les rendes d'aquest patrimoni.
c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzada a percebre, segons les disposicions per les quals es regeix.
d) Les transferències, corrents o de capital, que tengui assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d'altres administracions o entitats públiques.
e) Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.
f) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació dinerària o no dinerària que pugui percebre d'entitats privades i de particulars.
g) El deute a curt o llarg termini, en els termes que prevegi la llei i, en particular, l'article 12 de la Llei 7/2010.
h) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.
Article 34
Administració i disposició del patrimoni
1. La gestió patrimonial de la Fundació es regeix per la legislació aplicable a les fundacions, sens perjudici de l'aplicació dels principis generals d'eficàcia, eficiència i transparència als quals es refereix l'article 3 de la Llei 7/2010.
2. L'administració i disposició del patrimoni correspon al Patronat en la forma establerta en aquests Estatuts i amb subjecció a les disposicions legals vigents, de manera que queda facultat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que aconselli la conjuntura econòmica de cada moment i sens perjudici de sol·licitar la deguda autorització prèvia o procedir a la immediata comunicació al Protectorat, d'acord amb el que estableixen la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, i la resta de normativa de desplegament.
Article 35
Titularitat de béns i drets
1. La Fundació ha de figurar com a titular de tots els béns i drets integrants del seu patrimoni, que han de constar en el seu inventari i en el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El Patronat ha de promoure, sota la seva responsabilitat, la inscripció o el dipòsit a nom de la Fundació o la custòdia dels béns i drets que integren el seu patrimoni, de la manera següent:
a) Els béns immobles i drets reals s'inscriuran en el Registre de la Propietat.
b) Els valors es dipositaran a nom de la Fundació en establiments bancaris o altres entitats financeres que ofereixin garantia i solvència suficients.
c) Els altres béns mobles, els títols de propietat, els resguards de dipòsit i qualssevol altres documents acreditatius del domini, la possessió, l'ús, el gaudi o qualsevol altre dret de què sigui titular la Fundació, seran custodiats en la forma que determini el Patronat.
TÍTOL VI GESTIÓ ECONÒMICA I FINANCERA I CONTRACTACIÓ
Article 36
Règim financer i pressupostari
1. L'exercici econòmic ha de coincidir amb l'any natural.
2. La Fundació ha de dur necessàriament un llibre diari i un llibre d'inventaris i comptes anuals, i altres llibres per desenvolupar adequadament les activitats i per controlar la comptabilitat.
3. En la gestió economicofinancera, la Fundació es regeix pels principis i els criteris generals que determina la normativa vigent i les normes específiques que contenen aquests Estatuts i les que, en relació amb les entitats que integren el sector públic fundacional, s'estableixen en la legislació economicofinancera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en les normes reglamentàries de desplegament.
4. Abans del 31 de maig de cada any o de la data que s'estableixi en la corresponent ordre del conseller o consellera competent en matèria d'hisenda, el Patronat ha de debatre i aprovar, a proposta del gerent o gerenta, l'avantprojecte de pressupost de la Fundació per a l'any següent, de conformitat amb el que disposen els articles 40, 44.1 i 45.1 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En tot cas, la modificació de les dotacions en els pressuposts de la Fundació durant l'exercici s'ha d'ajustar al que disposen l'article 8 de la Llei 7/2010 i l'apartat 3 de l'article 40 de la Llei 14/2014. Amb caràcter general, no es poden transferir dotacions de despeses de capital a despeses corrents, excepte les despeses de capital que, d'acord amb el pressupost de la Fundació, estiguin finançades amb ingressos corrents derivats de la seva pròpia activitat.
Així mateix, l'adopció de compromisos de despesa pluriennals s'ha d'ajustar a les normes contingudes en l'article 9 de la Llei 7/2010 i en la normativa reglamentària de desplegament.
5. La liquidació dels pressuposts l'han de formular i aprovar els mateixos òrgans de la Fundació i en els mateixos terminis que els comptes anuals, i s'ha d'enviar a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma juntament amb aquests comptes.
Article 37
Règim de control intern
1. La Fundació queda sotmesa al control de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, que exercirà les funcions de centre de control intern d'acord amb el que s'estableix en la Llei 7/2010, en la normativa economicofinancera de la Comunitat Autònoma i en la resta de normes legals i reglamentàries aplicables. Així mateix, la Fundació ha de subministrar a la direcció general competent en matèria de pressuposts la informació rellevant per verificar el compliment de les disposicions en matèria pressupostària que aquesta li requereixi.
2. Prèviament a la iniciació de qualsevol expedient de despesa per part de la Fundació del qual es puguin derivar obligacions econòmiques per a aquesta superiors a l'import que prevegi l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'ha de demanar l'autorització del Consell de Govern, a proposta del titular de la conselleria d'adscripció de la Fundació.
3. La Fundació està sotmesa al control d'eficàcia i eficiència per part de la conselleria d'adscripció, sens perjudici del que correspongui a la Intervenció General o a altres òrgans. Aquest control té com a finalitat comprovar el grau de compliment dels objectius i la utilització adequada dels recursos assignats, com també el control del compliment dels compromisos específics que, si escau, hagi assumit la Fundació en virtut de convenis, contractes, programes o altres negocis jurídics.
4. Així mateix, són aplicables a la Fundació les mesures addicionals de control previstes en l'article 19 de la Llei 7/2010.
Article 38
Pla d'actuació, informe anual d'activitat, declaració de garantia de gestió i comptes anuals
1. La Fundació ha d'elaborar, anualment, un pla d'actuació, que ha d'incloure els objectius prevists per a l'exercici, els seus indicadors, les línies d'actuació necessàries per aconseguir-los, un pla economicofinancer i les previsions relatives a recursos humans i tecnologies de la informació, tot això en el marc del pressupost aprovat per a l'entitat per al mateix exercici pressupostari, i s'ha d'enviar al Protectorat i al titular de la conselleria d'adscripció, que n'ha de donar compte al Consell de Govern.
La valoració del grau de compliment del pla d'actuació s'ha de reflectir en l'informe anual d'activitat i en la declaració de garantia de gestió als quals es refereix l'apartat següent.
2. Simultàniament a l'aprovació dels comptes anuals, el gerent o gerenta ha de presentar al Patronat i a la conselleria d'adscripció un informe anual d'activitat i ha de signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les actuacions dutes a terme per la Fundació durant l'any anterior.
L'informe anual d'activitat ha d'incloure les dades relatives a les actuacions desenvolupades, els objectius aconseguits en els termes dels indicadors prevists, com també el compliment de les previsions relatives al pla economicofinancer, els recursos humans i les tecnologies de la informació. S'ha de trametre una còpia d'aquest informe al titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda.
La declaració de garantia i responsabilitat oferirà una garantia raonable que els recursos assignats a les activitats de la Fundació s'han aplicat a les finalitats previstes, respectant els principis de bona gestió financera i les normes aplicables; que els procediments de control intern de la Fundació ofereixen garanties suficients, i que s'ha posat de manifest tota la informació rellevant per als interessos de la Fundació o de la Comunitat Autònoma.
3. El gerent o gerenta ha de formular els comptes anuals en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l'exercici, els quals ha d'aprovar el Patronat en el termini de sis mesos des que s'hagi tancat l'exercici.
4. Els comptes anuals, que contenen el balanç, el compte de resultats i la memòria, formen una unitat, s'han de redactar amb claredat i mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i dels resultats de la Fundació. La memòria completa, amplia i comenta la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats, i ha d'incloure un inventari dels elements patrimonials. A més, ha d'incloure les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern i representació i el grau de compliment del pla d'actuació. Així mateix, s'hi han d'indicar els recursos utilitzats, d'on provenen i el nombre de persones beneficiàries en cada actuació duta a terme, els convenis que s'hagin subscrit amb altres entitats per a aquestes finalitats i el grau de compliment de la finalitat de les rendes i els ingressos.
5. Una vegada que el Patronat de la Fundació hagi aprovat els comptes anuals, s'han de presentar al Protectorat en els deu dies hàbils comptadors a partir de la data d'aprovació, acompanyats d'un certificat de l'acord d'aprovació del Patronat en el qual figuri l'aplicació del resultat, que ha d'estendre el secretari o secretària amb el vistiplau del president o presidenta.
El Protectorat ha d'examinar els comptes anuals i dipositar-los posteriorment en el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Els comptes anuals també s'han d'enviar a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en els deu dies posteriors a la seva formulació i aprovació.
Article 39
Principis rectors de la contractació
1. L'activitat contractual de la Fundació es regeix, pel que fa als contractes formalitzats i executats dins l'Estat espanyol, per les previsions contingudes sobre aquest tema en la legislació de contractes del sector públic.
2. Els contractes que es formalitzin i s'executin a l'estranger es regiran pel que preveu la disposició addicional primera de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, i sens perjudici de tenir en compte els principis d'aquesta Llei per resoldre els dubtes i llacunes que es puguin presentar en la seva aplicació.
TÍTOL VII RÈGIM DE PERSONAL
Article 40
Estructura i organigrama
1. El Patronat ha d'aprovar un reglament intern que reguli les àrees que es considerin més adequades a les característiques i les peculiaritats de la Fundació, l'estructura que possibiliti la millor gestió i el bon funcionament, i l'existència, si escau, d'òrgans de suport a la direcció.
Al capdavant de cada àrea es pot nomenar un director o directora amb la categoria de personal directiu professional, d'acord amb l'article 22 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Si escau, el nombre de llocs de treball i les funcions corresponents d'aquest personal directiu professional s'establiran per acord del Patronat.
2. La funció de coordinació tècnica de les diferents àrees de la Fundació la pot dur a terme el personal funcionari corresponent de les direccions generals competents en matèria d'Unió Europea i de fons europeus en la mesura que ho prevegi l'ordre de funcions d'aquest personal. Tot això, sens perjudici de la funció de coordinació que correspon al vicepresident o vicepresidenta, d'acord amb, respectivament, els articles 27.3 i 28.3 d'aquests Estatuts, i de la coordinació general que correspon al gerent o gerenta, d'acord amb la lletra m) de l'article 30.1 d'aquests Estatuts.
Article 41
Personal
El personal de la Fundació es regeix per la legislació laboral aplicable i per les disposicions de la Llei 7/2010 relatives al règim de personal. En tot cas, com a mínim, és aplicable a tot el personal la regulació establerta en l'Estatut bàsic de l'empleat públic quant als deures dels empleats públics i el codi de conducta, els principis ètics, els principis de conducta, els principis rectors de l'accés a l'ocupació pública i les normes reguladores de la reserva de quota per a persones amb discapacitat.
TÍTOL VIII MODIFICACIÓ, FUSIÓ I EXTINCIÓ
Article 42
Modificació de l'escriptura de constitució i dels Estatuts
1. El Patronat pot acordar la modificació dels Estatuts de la Fundació sempre que resulti convenient en interès d'aquesta i respectant en tant que sigui possible la voluntat del fundador. Per dur a terme aquesta modificació, s'ha d'aplicar el règim establert en aquest mateix article per a la modificació de l'escriptura de constitució.
2. El Patronat està obligat a acordar la modificació quan les circumstàncies que hagin presidit la constitució de la Fundació variïn de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament d'acord amb els Estatuts en vigor.
Si el Patronat no compleix l'obligació assenyalada en el paràgraf anterior, el Protectorat podrà acordar la modificació que sigui procedent, d'ofici o a instàncies de qui hi tengui interès legítim, i exercirà, si escau, l'acció de responsabilitat contra els patrons.
3. Les modificacions de l'escriptura de constitució de la Fundació o dels Estatuts s'han d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l'aprovació per part del Patronat, al Consell de Govern, perquè en faci l'autorització prèvia, juntament, si escau, amb el pla d'actuació i l'estudi economicofinancer. El Consell de Govern adoptarà aquest acord a proposta de la conselleria a la qual estigui adscrita la Fundació, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts i en matèria de fundacions.
4. Les modificacions de l'escriptura de constitució o dels Estatuts que afectin substancialment aspectes propis del pla d'actuació inicial o de l'estudi economicofinancer al qual es refereix l'article 5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, requereixen l'elaboració d'un nou pla d'actuació i d'un nou estudi economicofinancer.
5. Per adoptar l'acord motivat de modificació estatutària o de l'escriptura de constitució, és necessari el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat.
6. La modificació o la nova redacció dels Estatuts que pugui acordar el Patronat s'ha de comunicar al Protectorat perquè hi manifesti la seva oposició, únicament per raons de legalitat i mitjançant un acord motivat, o bé hi manifesti la seva no oposició.
La modificació s'ha de formalitzar en escriptura pública, s'ha d'inscriure en el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Article 43
Transformació i fusió
1. La Fundació es pot fusionar amb altres fundacions i pot ser absorbida per ens de dret públic integrats en el sector públic autonòmic, inclosa la integració a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També es pot transformar en qualsevol altre tipus d'ens públic que s'integri en el sector públic autonòmic. La fusió, l'absorció, la integració i la transformació de la Fundació no impliquen l'obertura del procediment de liquidació.
2. La proposta de fusió, absorció, integració o transformació de la Fundació s'ha d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l'aprovació per part del Patronat, al Consell de Govern, perquè en faci l'autorització prèvia, a proposta de la conselleria d'adscripció i amb els informes previs de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts i en matèria de fundacions, com també amb l'informe previ, preceptiu i vinculant, de la conselleria competent en matèria de funció pública.
3. Fins que no es completi el procediment de fusió, absorció, integració o transformació de la Fundació, continuarà exercint les activitats pròpies del seu objecte i finalitats. Una vegada completat tot el procediment, l'Administració de la Comunitat Autònoma o l'ens instrumental corresponent se subrogarà en tots els drets i obligacions i en totes les relacions jurídiques sigui quina sigui la fase o l'estat en què es trobin, sens perjudici, pel que fa al règim de personal, de les limitacions derivades del que estableix la disposició addicional desena de la Llei 7/2010, i es cancel·larà l'assentament de la Fundació en el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 44
Extinció i liquidació
1. La Fundació s'extingeix per les causes, amb les formalitats i d'acord amb els procediments establerts en la legislació vigent.
D'acord amb la lletra e) de l'article 31 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, la Fundació es pot extingir en cas que les activitats d'interès general que exerceix d'acord amb aquests Estatuts passin a ser exercides per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o per una altra entitat del sector púbic autonòmic, de naturalesa fundacional o no. L'extinció per aquests motius pot tenir lloc tant en el cas en què la Fundació s'integri en l'Administració autonòmica o en un altre ens instrumental, d'acord amb el que disposa l'article anterior, com en el cas en què no tengui lloc la integració, supòsit en què la Fundació dissolta entra en període de liquidació.
2. L'extinció requereix l'acord previ del Consell de Govern, a proposta de la conselleria interessada, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.
3. L'extinció de la Fundació, quan no suposi la integració en l'Administració autonòmica o en un altre ens instrumental, dona pas al procediment de liquidació, que ha d'efectuar el Patronat sota la supervisió del Protectorat.
4. Els béns resultants de la liquidació revertiran a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.