Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 717212
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre la modificació de la dotació dels serveis urbanístics de l'àmbit de la Unitat d'Execució UE/71-04 , T.M. de Palma. (Exp. 81a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 30 de juliol de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre la modificació de la dotació dels serveis urbanístics de l'àmbit de la Unitat d'Execució UE/71-04, T.M. de Palma. , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Tramitació

Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental d'acord amb l'article 7, Àmbit d'aplicació de l'avaluació d'impacte ambiental, apartat 2. Seran objecte d'una avaluació d'impacte ambiental simplificada

c) Qualsevol modificació de les característiques d'un projecte de l'annex I o de l'annex II, diferent de les modificacions descrites en l'article 7.1.c) ja autoritzats, executats o en procés d'execució, que pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient.

D'acord amb l'anterior, el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la llei esmentada, així com complir amb les prescripcions dels articles 21, 22, 30 i 31 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. Segons el document ambiental presentat pel promotor, l'objecte del projecte és la urbanització de la Unitat d'Execució UE/71-04, prevista en la modificació puntual de P.G.O.U. de Palma referida a la prolongació del carrer Callao en la parcel·la qualificada com SL3.

2. S'indica que les infraestructures a modificar es troben en funcionament i que disposen de recursos compromesos d'aigua potable i de tractament d'aigües residuals amb la capacitat necessària, assignada i reservada per a tota la xarxa del Sector de Llevant.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental l'execució del projecte generarà els següents impactes:

- Emissions de pols i soroll a conseqüència de les obres de modificació del projecte d'urbanització executat

- Emissions de CO₂ derivades de l'execució de les obres permoviments de terra.

- Ocupació del terreny, moviments d'Ocupació del terreny

- Risc de pèrdua del recurs edàfic.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (DGRH) de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua (VALIB 291594)

- Servei de Canvi Climàtic de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (VALIB 291572)

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal (VALIB 291633)

- Direcció Insular de Territori i paisatge del Consell (GOIBS254587/2024)

- Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell (GOIBS254370/2024)

- Direcció Insular de Mobilitat i d'Activitats del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell (GOIBS254494/2024)

- GOB (GOIBS254448/2024)

- Amics de la Terra (GOIBS254336/2024).

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:

El Servei de Protecció d'Espècies en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Consideracions tècniques(...)

5. Segons la informació disponible al Servei de Protecció d'Espècies, no hi ha constància de la presència d'espècies catalogades o amenaçades a la zona.

6. Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és de preveure que el projecte pugui suposar un efecte negatiu sobre les espècies catalogades o amenaçades, sempre que es portin a terme les mesures previstes, així com el pla de vigilància ambiental.

Conclusió

Per tot això, inform favorablement sobre el projecte urbanització UE 71/04 Avinguda Mèxic cantonada C/ Brotad T.M. Palma.».

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, i atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius, s'informa favorablement l'avaluació ambiental simplificada sempre que es compleixi els següents condicionants (Les referències a articles son de la Llei 10/2019 de canvi climàtic):

El projecte ha d'incloure:

- Generació d'energia renovable en el projecte (Article 42.1)

- Aplicar bones pràctiques durant la fase de construcció per minimitzar la contaminació atmosfèrica, document que es pot consultar en el següent enllaç:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/.

- Complir la normativa vigent referent a les places d'aparcament per vehicles lliures d'emissions i punts de càrrega (Article 60).

- Reutilització de les aigües pluvials per reg i neteja de vials.

- Pavimentació de voreres i aparcaments amb Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible.

Per altra banda, es recomana:

- Ús de materials de construcció i rehabilitació atenent l'anàlisi del seu cicle de vida i la seva petjada de carboni. A tal efecte es pot consultar el Catàleg de materials sostenibles de les Illes Balears que es pot consultar en el següent enllaç:

https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/151761/Memoria_EPSU1002.pdf?sequence=1

- Ús d'espècies mediterrànies de baix requeriment hídric (3 guies disponibles a les Consideracions tècniques).

- Com a mesures per a reduir els efectes del canvi climàtic es recomana incloure les mesures suggerides per a reducció d'emissions de l'annex 5 del Decret 48/2021, de 13 de desembre, regulador del Registre balear de petjada de carboni.»

Els Serveis Tècnics d'Urbanisme en relació amb la consulta efectuada conclou:

« Conclusions

Una vegada examinada la documentació, i seguint els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es considera que es donen les circumstàncies per concórrer dins el supòsits d'avaluació ambiental simplificada prevists a l'article 7 de l'esmentada Llei 21/2013.

Es tracta d'un projecte previst en el planejament municipal que haurà de complir amb les determinacions previstes en la fitxa d'aquest i amb les determinacions del PG vigent de Palma.

Es considera que el present projecte d'urbanització es desenvolupa a una parcel·la amb risc d'inundació atès que es troba afectada per la zona inundable estudiada per l'ARPSI del Torrent de na Bàrbara (períodes de retorn de cent anys). Els calats de referència es poden consultar al 2n cicle dels mapes de perillositat i risc d'inundació aprovats per la DG de Recursos Hídrics. S'hauran de complir les mesures preventives previstes pel Pla de gestió del risc d'inundació de la DHIB, aprovat a data de 21 de març de 2023, RD 198/2023. En tot cas, aquestes es poden incorporar a la tramitació de la preceptiva autorització. A tal efecte, es recomanen les mesures referents als sistemes de urbans de drenatge sostenible incloses en les «Guies d'adaptació al risc d'inundació i criteris constructius de noves edificacions en zones inundables», del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, d'acord amb la DG d'Emergències i Interior.

Per tal de garantir la protecció del domini públic hidràulic subterrani, s'atendrà al que disposa l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries: «durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

La proposta s'informa favorablement amb les consideracions contingudes en el present informe. En qualsevol cas, les anteriors observacions es fan des d'una lectura del document que es cenyeix estrictament al previst en la legislació ambiental, a partir del nivell de definició de la documentació aportada, i sense perjudici del sentit dels informes que puguin emetre altres administracions afectades.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i es contempla que el projecte no pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient:

a) Característiques i ubicació del projecte:

Segons el document ambiental presentat pel promotor, l'objecte del projecte és la urbanització de la Unitat d'Execució UE/71-04, prevista en la modificació puntual de P.G.O.U. de Palma referida a la prolongació del carrer Callao en la parcel·la qualificada com SL3. S'indica que les infraestructures a modificar es troben en funcionament i que disposen de recursos compromesos d'aigua potable i de tractament d'aigües residuals amb la capacitat necessària, assignada i reservada per a tota la xarxa del Sector de Llevant.

b) Característiques del potencial impacte:

Segons el document ambiental l'execució del projecte generarà els següents impactes:

- Emissions de pols i soroll a conseqüència de les obres de modificació del projecte d'urbanització executat

- Emissions de CO₂ derivades de l'execució de les obres per moviments de terra.

- Ocupació del terreny, moviments d'Ocupació del terreny

- Risc de pèrdua del recurs edàfic.

c) En la resolució de l'Informe Ambiental estratègic relatiu a la modificació, es van imposar condicionants que van quedar incorporats en el propi planejament urbanístic i han estat introduïts, els que són aplicables, en el projecte d'urbanització:

- Instal·lació d'una barrera vegetal d'espècies mediterrànies perennes, de baix requeriment hídric i creixement ràpid, per a minimitzar l'impacte visual produït per les noves edificacions, des de l'autovia de Llevant.

- Reserva de places d'aparcament a la via pública per a ús exclusiu de vehicles lliures d'emissions, i disposició de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.

- Compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic, redactat per la Sra. Miquela Noguera Ferrando, tècnica de medi ambient del Departament de Planejament Urbanístic de l'Ajuntament de Palma, amb data 22 de juliol de 2020. inclou entre les mesures aspectes relatius a les edificacions (no són objecte de la modificació del projecte d'urbanització executat) i aspectes que afecten aquest projecte d'urbanització, els quals s'han incorporat en el projecte d'urbanització.

6. Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'Impacte Ambiental ordinària el projecte de la modificació de la dotació dels serveis urbanístics de l'àmbit de la Unitat d'Execució UE/ 71-04 , T.M. de Palma, redactat per Antoni Clar Monserrat amb número de col·legiat 653, signat en data 21 de febrer de 2024, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores /protectores proposades en el document ambiental, redactat i signat pel Sr. Àngel Maria Pomar i Gomà, llicenciat en Biologia i la Sra. Clara Fuertes Salom, ambientòloga, en data de març de 2024, i els condicionants dels diferents Serveis consultats i resumits en aquest informe.

 

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 18 d'octubre de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá