Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 716087
Resolució de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa per la qual es convoca el Programa per a l’Orientació, l’Avanç i l’Enriquiment Educatius PROA+, Fons Social Europeu Plus (FSE+) 2024-2028, cofinançat pel Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus adreçat als centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitats
Fets
1. El principi fonamental en què es sustenta la Llei orgànica 3/2020, de 29 de novembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, és el de proporcionar una educació de qualitat a tota la ciutadania, en tots els nivells del sistema educatiu. Aquest objectiu s'ha de concretar en una millora dels resultats generals, en la reducció del nombre d'alumnes que no titulen quan acaben l'educació bàsica i en la reducció de l'abandonament escolar primerenc.
2. La Unió Europea estableix que les competències clau així com les destreses bàsiques siguin l'eix fonamental per a l'èxit futur de tot l'alumnat, amb el suport del professorat i educadors altament qualificats i motivats, així com altres professionals de l'educació. L'abandonament primerenc de l'educació suposa una pèrdua d'oportunitats socioeconòmiques de la població. Aquest indicador constitueix un desafiament per a l'administració educativa, especialment ara quan ja s'entreveuen les conseqüències de la pandèmia de la COVID-19. Per tant, és molt necessari continuar amb les actuacions ja iniciades per reduir l'abandonament primerenc de l'educació i que més joves aconsegueixin el títol d'educació secundària post obligatòria.
3. La necessitat d'establir estratègies i activitats palanca concretes als centres d'educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat per atendre els alumnes amb dificultats d'aprenentatge i els que són socialment vulnerables aconsella el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora dels aspectes esmentats.
4. El Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+ inclou un conjunt de mesures sistèmiques dirigides a l'alumnat escolaritzat als centres d'educació infantil i primària, als centres d'educació secundària i als centres d'educació infantil, primària i secundària per a la recerca de la plena inclusió educativa, amb els objectius de minvar la taxa d'abandonament escolar primerenc, reforçar l'atenció a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i a les seves famílies i millorar la qualitat i els resultats educatius de l'alumnat, especialment del que es troba en situació de vulnerabilitat.
5. Atès que ja ha finalitzat el primer període del Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+ finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional, en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, PROA+ 2021-2024, la Conselleria d'Educació i Universitats posa en marxa el Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, Fons Social Europeu Plus (PROA+, FSE+ a partir d'ara), cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus per al període 2024-2028.
6. El PROA+, FSE+ està cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus. El programa disposa d'un crèdit de 105.936.386,00 euros per a tot el territori espanyol per a l'any 2024, dels quals 3.915.235,00 euros corresponen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Està prevista una aportació de 105.117.920,00 euros per a cadascun dels anys 2025, 2026 i 2027.
Fonaments de dret
1. Reglament (UE) 2021/1057 Parlament Europeu de 24 de juny de 2021 pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1296/2013.
2. Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021 pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Agricultura, així com les normes financeres d'aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i a l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i de Política de Visats.
3. Resolució d'1 de juny de 2023 de la Secretaria d'Estat d'Ocupació i operacions, en el marc de programes estatals i del tram estatal de la prioritat Regió Ultraperifèrica, que es cofinançarà amb el Fons Social Europeu Plus (FSE+).
4. Ordre TES/106/2024 de 8 de febrer, per la que es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu Plus durant el període de programació 2021-2027.
5. Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol de 1985).
6. Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).
7. Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència front a la violència (BOE núm. 134, de 5 de juny de 2021).
8. Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE, núm. 276, de 18 de novembre de 2003).
9. Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària (BOE, núm. 284, de 27 de novembre de 2003).
10. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).
11. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).
12. Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 176, de 25 de juliol de 2006).
13. Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març de 2007).
14. Resolució de 5 de setembre de 2024, de la Secretaria d'Estat d'Educació, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Educació de 30 de juliol de 2024, per la qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per Comunitats Autònomes destinats al Programa de cooperació territorial per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius en centres d'especial complexitat educativa (programa PROA+, Fons Social Europeu Plus), en l'exercici pressupostari 2024. (BOE núm. 218, de 9 de setembre de 2024).
15. Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril de 2003).
16. Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 8, de 15 de gener de 2015).
17. Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d'agost de 2018).
18. Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2019).
19. L'article 31 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, aprova els mòduls econòmics dels centres educatius privats concertats corresponents a les despeses de personal docent i les despeses de funcionament per l'any 2024, amb els imports que consten en l'annex 21 d'aquesta llei, d'acord amb l'article 117 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i amb els articles 12 i 13 del Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius, aprovat pel Reial decret 2377/1985, de 18 de desembre. L'apartat 3 d'aquest article preveu el mòdul corresponent a les despeses de funcionament.
20. L'article 22 del Capítol III del Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears (BOIB núm. 71, de 28 de maig de 2024) modifica l'apartat 3 de l'article 31 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 que passa a tenir la redacció següent:
3. Els mòduls econòmics per unitat escolar dels diferents nivells i modalitats educatius per a altres despeses comprenen les despeses de personal d'administració i serveis, les ordinàries de manteniment, conservació i funcionament, i les quanties que corresponen a la reposició de les inversions reals.
Així mateix, la Conselleria d'Educació i Universitats ha de finançar, amb càrrec a aquests mòduls, el següent:
a) A partir del curs 2023-2024 el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) i a partir del curs 2024-2025 el Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, dirigits als centres educatius privats concertats, en els termes i amb els límits que determini el Consell de Govern mitjançant un acord, així com d'altres que, per la seva mateixa naturalesa, es determinin mitjançant un acord del Consell de Govern.
21. Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les Lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
22. Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig de 2011).
23. Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació de concerts educatius a partir del curs 2023-2024 (BOIB núm. 2, de 5 de gener de 2023).
24. Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 22 de maig de 2019 per la qual es regula el funcionament dels serveis d'orientació educativa, social i professional de les Illes Balears (BOIB núm. 70, de 25 de maig de 2019).
25. Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig de 2017), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 (BOIB núm. 55, de 27 d'abril de 2021).
26. Resolució del conseller d'Educació i Universitats, a proposta del director general de Personal Docent i Centres Concertats, per la qual s'aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2024-2028 (BOIB núm. 119, de 10 de setembre de 2024).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per als cursos escolars 2024-2025, 2025-2026, 2026-2027 i 2027-2028 del Programa per a l'Orientació l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, FSE+ cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i el Fons Social Europeu Plus, el qual va adreçat a l'alumnat escolaritzat a centres d'educació infantil i primària, centres d'educació secundària o centres d'educació infantil, primària i secundària sostinguts amb fons públics.
2. Aprovar els annexos següents:
-Annex 1: bases de la convocatòria per als cursos 2024-2025, 2025-2026, 2026-2027 i 2027-2028 del Programa per a l'Orientació l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, FSE+ 2024-2028 cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i el Fons Social Europeu Plus.
-Annex 2: model de sol·licitud de participació.
-Annex 3: certificat de la direcció del centre per a l'adhesió al programa PROA+, FSE+ 2024-2028.
-Annex 4: model de contracte-programa PROA+, FSE+ 2024-2028.
-Annex 5: instrucció 36/2024 de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa sobre el funcionament del Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, Fons Social Europeu Plus (FSE+) 2024-2028, cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus, per al curs 2024-2025.
-Annex 6: sol·licitud d'activitats palanca per al curs 2024-2025.
-Annex 7: sol·licitud d'exempció d'activitat palanca per al curs 2024-2025.
-Annex 8: acreditació del Departament d'Inspecció Educativa sobre la implementació de projectes o plans equivalents per a l'exempció d'una activitat palanca per al curs 2024-2025.
3. Determinar que cada curs escolar es publicaran les instruccions sobre el funcionament del Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, Fons Social Europeu Plus (FSE+) 2024-2028, cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus. Les instruccions per al present curs escolar (2024-2025) constitueixen l'annex 4 d'aquesta resolució.
4. Determinar que cada curs escolar es publicarà el catàleg autonòmic d'activitats palanca a la pàgina web del programa PROA+, FSE+ (https://intranet.caib.es/sites/proaplus/ca/informacia_general_/).
5. Publicar aquesta Resolució i els annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del programa PROA+, FSE+ (https://intranet.caib.es/sites/proaplus/ca/informacia_general_/).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electronicament: 29 d'octubre de 2024)
La directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa Neus Riera Estarellas
ANNEX 1 Bases de la convocatòria per als cursos escolars 2024-2025, 2025-2026, 2026-2027 i 2027-2028 del Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA +, FSE+ 2024-2028, cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus
Primer Objecte
L'objecte d'aquesta convocatòria és establir les bases per regular el funcionament del programa PROA+, FSE+ a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears durant quatre cursos escolars: 2024-2025, 2025-2026, 2026-2027 i 2027-2028.
Segon Destinataris
Els destinataris són els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i els alumnes educativament vulnerables dels centres d'educació infantil i primària, dels centres d'educació secundària o dels centres d'educació infantil, primària i secundària sostinguts amb fons públics. Els destinataris últims són l'alumnat d'educació bàsica i ensenyaments post obligatoris dels centres abans esmentats. Es podran adherir al programa PROA+, FSE+ un màxim de 105 centres educatius.
S'entén per alumnat vulnerable en un sentit global aquell que presenta alguna de les circumstàncies que es descriuen a continuació i que constitueixen barreres que condicionen les possibilitats d'èxit educatiu: necessitats assistencials (alimentació, habitatge, subministres bàsics, etc.); escolars (clima familiar propici, bretxa digital, material escolar, etc.); necessitats socioeducatives (activitats complementàries, extraescolars, etc.); necessitats educatives especials, altes capacitats; dificultats específiques d'aprenentatge; incorporació tardana al sistema educatiu; i dificultats per a l'aprenentatge per necessitats no cobertes.
Tercer Principis pedagògics del programa
Es consideren com a nucli fonamental del programa els principis pedagògics següents:
1. L'equitat, que garanteix la igualtat d'oportunitats en l'accés, el procés i els resultats educatius, i la no segregació dins dels centres.
2. L'educació inclusiva com a principi fonamental, en què tots els joves aprenen junts i s'atén la diversitat de tot l'alumnat.
3. Les expectatives positives de la comunitat educativa sobre les possibilitats d'èxit de tot l'alumnat.
4. L'acompanyament i l'orientació, la prevenció i la detecció primerenca de les dificultats d'aprenentatge, així com la posada en marxa de mecanismes de reforç tan aviat com es detectin les dificultats.
5. Rellevància de l'educació no cognitiva (socioemocional) per als aprenentatges i el benestar futur.
6. Ús del coneixement acumulat per a la millora continua en el procés d'ensenyament-aprenentatge i la gestió pedagògica dels centres.
Quart Objectius del programa
Els objectius generals són millorar l'èxit escolar i garantir la permanència de l'alumnat als centres educatius, reduint l'abandonament escolar primerenc. Les actuacions afavoreixen processos d'ensenyament-aprenentatge efectius que generen satisfacció a totes les parts implicades, per originar expectatives positives per a tot l'alumnat, i potenciar un clima inclusiu en el centre.
Per a la consecució d'aquestes actuacions s'han d'assolir:
a) Objectius intermedis:
-Millorar els resultats escolars d'aprenentatges cognitius i socioemocionals.
- Reduir el nombre d'alumnes que repeteixen curs.
- Reduir el nombre d'alumnes que presenten dificultats per a l'aprenentatge.
-Reduir l'absentisme escolar, millorant les fases del procés d'aprenentatge.
-Millorar la comprensió lectora i la competència matemàtica de tot l'alumnat, especialment del més vulnerable.
b) Objectius vinculats amb les actituds:
-Aconseguir i mantenir un bon clima inclusiu de tota la comunitat educativa.
- Aconseguir i mantenir un bon nivell de satisfacció en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
-Aconseguir i mantenir expectatives positives de la comunitat educativa respecte a tot l'alumnat.
-Avançar cap a una escola inclusiva i sense segregació en el centre.
c) Objectius de desenvolupament d'estratègies i d'activitats palanca:
-Aplicar estratègies i activitats palanca facilitadores dels objectius intermedis i vinculats a les actituds.
d) Objectius de recursos:
-Optimitzar els recursos disponibles per a la consecució dels objectius del programa de forma eficient i eficaç.
e) Objectius d'entorn:
-Col·laborar en la consolidació d'unes condicions d'educabilitat adequades per a tot l'alumnat.
-Contribuir a reduir la segregació entre els centres educatius.
Cinquè Compromisos de l'administració pública
La Conselleria d'Educació i Universitats es compromet a:
1. Designar un equip tècnic de referència que acompanyarà i donarà suport als centres educatius, els assessorarà en la posada en marxa, el seguiment i l'avaluació del programa, i coordinarà xarxes de cooperació entre els centres participants.
2. Realitzar el suport directe als centres adherits al programa mitjançant la Inspecció Educativa, la xarxa d'orientació i els equips de suport del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports (d'ara endavant, MEFPE).
3. Elaborar un Catàleg autonòmic d'activitats palanca PROA+, FSE+ per a cada curs escolar.
4. Signar el contracte programa amb cada un dels centres adherits on s'estableixen els compromisos d'ambdues parts.
5. Gestionar el nomenament i el pagament del coordinador del programa en els centres, així com dels recursos addicionals per al desenvolupament de les activitats palanca.
6. Distribuir els fons econòmics als centres, en l'exercici de les pròpies competències, d'acord amb les prioritats i objectius del programa i tenint en compte la complexitat, la dimensió i les activitats palanca escollides pels centres entre les incloses en el Catàleg autonòmic d'activitats palanca PROA+, FSE+.
7. Facilitar i certificar formació de qualitat perquè els equips directius i el professorat del centre puguin implementar el programa de forma efectiva.
8. Fer constar en totes les actuacions de comunicació, convocatòria, publicitat, resolució i notificació sobre el programa PROA+, FSE+ la menció següent: Programa cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i el Fons Social Europeu Plus (FSE+), així com incorporar el logotip institucional del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, el del Fons Social Europeu Plus i el de la Unió Europea.
9. Justificar al MEFPE el destí dels fons econòmics transferits d'acord als requisits del FSE+ i, de forma molt particular, a les directrius estipulades a l'Ordre TES/106/2024, de 8 de febrer, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel FSE+ durant el període de programació 2021-2027.
Sisè Compromisos dels centres educatius
Els centres educatius adherits al programa es comprometen a:
1. Incorporar el programa al funcionament ordinari del centre durant el període 2024-2028.
2. Dissenyar, aplicar i avaluar un Pla Estratègic de Millora, en el marc del Projecte Educatiu de Centre, i la seva concreció en el Pla d'Activitats Palanca per a cada curs escolar.
3. Aplicar els principis pedagògics del programa tenint sempre present el model d'escola inclusiva.
4. Signar el contracte programa amb la Conselleria d'Educació i Universitats en què s'estableixen els compromisos d'ambdues parts.
5. Designar un coordinador del programa per a la tramitació documental. Pot ser un membre de l'equip directiu.
6. Ajustar les activitats palanca, si escau, a les singularitats del centre i editar, en conseqüència, la fitxa de les mateixes.
7. Participar activament en la formació inicial i continua i a les reunions de xarxa de centres del programa. En les formacions i en les reunions és necessària la presència, almenys, de dues persones del claustre, una d'elles ha de formar part de l'equip directiu, sempre que sigui possible.
8. Presentar la consecució dels objectius establerts anualment davant de la comissió establerta amb aquesta finalitat.
9. Facilitar totes les dades i còpies dels documents que se'ls sol·liciti per al seguiment, avaluació i rendició de comptes del programa. El centre ha de custodiar els documents originals durant un mínim de 6 anys.
10. Fer constar en totes les actuacions de comunicació, convocatòria, publicitat, resolució i notificació sobre PROA+, FSE+ la menció amb els requisits contemplats al punt divuitè d'aquest annex.
L'incompliment significatiu dels compromisos per part d'un centre pot comportar la supressió del finançament addicional o la reducció temporal dels recursos addicionals destinats.
Setè Actuacions del programa
El programa PROA+, FSE+ s'estructura al voltant de cinc línies estratègiques, inspirades en els principis pedagògics PROA+, a partir de les quals els centres hauran de dirigir les seves activitats palanca.
Les línies estratègiques són:
a) Línia estratègica 1: assegurar les condicions mínimes d'educabilitat de l'alumnat.
b) Línia estratègica 2: donar suport a l'alumnat amb dificultats d'aprenentatge.
c) Línia estratègica 3: desenvolupar actituds positives dins el centre.
d) Línia estratègica 4: millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'aquells aspectes clau de les competències on l'alumnat presenta dificultats d'aprenentatge.
e) Línia estratègica 5: aplicar noves formes d'organització i gestió de centre orientades a millorar l'èxit educatiu de tot l'alumnat.
D'aquestes línies es deriven les següents línies de treball:
a) Identificació, derivació i seguiment de les barreres d'aprenentatge de l'alumnat. Accessibilitat universal.
b) Orientació, acompanyament i absentisme.
c) Reforç educatiu.
d) Competència lectora.
e) Competència matemàtica.
f) Educació inclusiva.
g) Procés d'ensenyament-aprenentatge.
h) Qualitat i formació docent.
i) Gestió pedagògica i gestió del canvi.
Les línies estratègiques s'executaran mitjançant les Activitats Palanca (AP) que componen el Catàleg d'Activitats Palanca PROA+, FSE+ de cada curs escolar.
Vuitè Contracte programa, Pla Estratègic de Millora i Pla d'Activitats Palanca
Al llarg del primer curs d'adhesió al programa, els centres educatius signaran amb la Conselleria d'Educació i Universitats un contracte programa basat en els compromisos següents:
• Desenvolupar el Pla Estratègic de Millora (d'ara endavant, PEM) i la seva concreció al Pla d'Activitats Palanca (d'ara endavant, PAP).
• Aplicar els mecanismes de seguiment i avaluació fixats en el contracte programa a partir dels indicadors establerts pel programa per a la rendició de comptes.
El contracte programa s'actualitza, si escau, cada curs escolar per incloure noves activitats palanca.
El PEM és el document de centre que integra l'anàlisi socioeducativa del centre, les estratègies i accions que serviran per desenvolupar els objectius PROA+; i que vertebra totes les activitats palanca que s'encaminen a l'èxit educatiu de tot l'alumnat, especialment l'alumnat educativament vulnerable. El PEM s'ha d'alinear amb el Projecte Educatiu de Centre.
El PAP és la selecció d'activitats que el centre implementarà durant el següent curs escolar a l'adhesió al programa com a resultat de la reflexió i detecció de les seves necessitats extretes en el procés d'elaboració del PEM. El PAP podrà ser modificat en els cursos següents com a resultat del procés d'avaluació de la seva aplicació. El PAP s'ha de reflectir en la Programació General Anual.
Els centres que estiguin dissenyant el seu PEM poden desenvolupar les activitats palanca integrant-les a la seva Programació General Anual.
Novè Activitats palanca
S'entén per activitat palanca l'actuació que sorgeix d'una necessitat clau detectada en el centre educatiu per a afavorir un procés de transformació global.
Atès el caràcter estratègic d'una activitat palanca, és necessària una acció planificada pel centre amb la finalitat d'assolir els objectius del programa i desenvolupar les línies de treball del mateix. Per aquest motiu, el centre ajustarà les activitats palanca, si escau, a les seves singularitats i editarà, en conseqüència, la fitxa de les mateixes.
Cada una de les activitats palanca comporta un compromís de participació, execució i avaluació i, si escau, recursos associats.
Els centres podran sol·licitar les activitats palanca que puguin gestionar segons la seva modalitat de participació. Les activitats palanca sol·licitades pel centre s'aprovaran en funció del pressupost destinat a tal efecte, sempre amb el ben entès que a final de curs hauran de ser avaluades d'acord amb els indicadors establerts pel MEFPE.
Desè Activitats palanca prescriptives i opcionals
El MEFPE determina el catàleg estatal d'activitats palanca per al període 2024-2028 i la Conselleria d'Educació i Universitats estableix el catàleg autonòmic d'activitats palanca per a cada curs escolar.
Les activitats palanca es diferencien en prescriptives i opcionals. S'ha de tenir en compte que les activitats prescriptives són d'obligat compliment durant, almenys, un curs escolar.
El MEFPE determina quines són les activitats palanca prescriptives. Per al període 2024-2028 tots els centres tenen com a activitats prescriptives les següents:
a) Identificació i gestió de les barreres que dificulten l'èxit escolar i l'adquisició de les competències clau.
b) Pla i model de tutoria individualitzada.
c) Activitats de reforç en competència en comunicació lingüística i competència matemàtica.
d) Generació d'expectatives positives per a tot l'alumnat.
e) La gestió del canvi.
f) Pla Estratègic de Millora.
g) Pla d'Activitats Palanca.
h) Pla de formació.
i) Pla d'acollida i acompanyament als docents.
Onzè Exempcions d'activitats palanca
El procediment d'exempció d'activitats palanca serà regulat a la instrucció per al desenvolupament del programa PROA+, FSE+ de cada curs escolar.
El centre podrà sol·licitar l'exempció sempre i quan l'equip directiu i la Inspecció Educativa puguin acreditar la implementació prèvia de projectes o plans equivalents.
L'exempció de la implementació d'una activitat palanca no eximeix la seva avaluació.
Dotzè Modalitats de participació
Els centres seleccionats participaran en el programa en una de les tres modalitats següents:
1. Modalitat A: centres que es van adherir a PROA+ 2021-2024 sota aquesta modalitat i que sol·licitin adherir-se a PROA+, FSE+ 2024-2028.
2. Modalitat B: centres que es van adherir a PROA+ 2021-2024 sota aquesta modalitat i que sol·licitin adherir-se a PROA+, FSE+ 2024-2028.
3. Modalitat C: centres que sol·liciten adherir-se per primer vegada a PROA+, FSE+ 2024-2028.
La modalitat es mantendrà al llarg de la implementació del PROA+, FSE+ 2024-2028.
Tretzè Sol·licitud, forma i termini de presentació
El centre ha d'emplenar, mitjançant el tràmit habilitat que es troba a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es) la sol·licitud d'adhesió al programa PROA+, FSE+ 2024-2028 que inclou la sol·licitud d'activitats palanca per al present curs.
En aquest tràmit també s'emplena el certificat de la direcció del centre per l'adhesió al programa PROA+, FSE+ 2024-2028 (annex 3). Cal adjuntar l'acta d'aprovació del claustre fent constar que almenys un 60 % del claustre de docents s'implicarà en el programa PROA+, FSE+ de manera activa en el període 2024-2028 i l'acta d'assabentament del consell escolar.
El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució. No s'acceptarà cap sol·licitud presentada fora de termini o que no es tramiti mitjançant la seu electrònica.
Catorzè Selecció dels centres participants
Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria, es constituirà una comissió de selecció, integrada pels membres següents:
1. Cap del Servei d'Innovació Educativa, o la persona en qui delegui la representació, que la presideix.
2. Inspector/a del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.
3. Cap del Servei d'Inclusió per a la Comunitat Educativa, o la persona en qui delegui la representació.
4. Director/a de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, o la persona en qui delegui la representació.
5. Cap de Departament de Planificació, Ordenació Educativa i Nòmines de Centres Concertats, o la persona en qui delegui la representació.
6. Dos assessors PROA+, FSE+, un dels quals actuarà com a secretari de la comissió.
Són funcions de la comissió de selecció de centres:
1. Examinar les sol·licituds presentades.
2. Comprovar que els centres compleixen els criteris per a la selecció de centres participants.
3. Elaborar la llista provisional dels centres seleccionats.
4. Elaborar la llista provisional dels centres que queden en reserva.
5. Elaborar la llista provisional dels centres exclosos.
6. Examinar les al·legacions presentades.
7. Elaborar la llista definitiva dels centres seleccionats.
8. Elaborar la llista definitiva dels centres que queden en reserva.
9. Elaborar la llista definitiva dels centres exclosos.
Les llistes provisionals es publicaran a la pàgina web del programa PROA+, FSE+
(https://intranet.caib.es/sites/proaplus/ca/informacia_general_/).
Els centres interessats podran formular les al·legacions oportunes a la seu electrònica en un termini de tres dies hàbils comptadors a partir de l'endemà a data de publicació de les llistes provisionals.
Una vegada la comissió de selecció hagi valorat i resolt les al·legacions presentades, la comissió ha d'elaborar l'informe que ha de servir de base per a la resolució que la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa ha de dictar. Aquesta resolució inclourà la llista definitiva dels centres seleccionats, la llista definitiva dels centres que queden en reserva i la llista definitiva dels centres exclosos. Les resolució es publicarà a la pàgina web del programa PROA+, FSE+
(https://intranet.caib.es/sites/proaplus/ca/informacia_general_/).
En el cas que s'ampliï el nombre de centres que es poden adherir al programa es contactarà amb el primer centre de la llista que hagi quedat en reserva per tal d'acomplir amb les exigències del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports.
Quinzè Requisits i criteris de selecció de centres
Els centres destinataris han de complir els requisits següents per sol·licitar l'adhesió al programa PROA+, FSE+ 2024-2028:
1. Compromís d'un mínim del 60% del claustre per implicar-se en la implementació del programa (annex 3).
2. Un mínim del 30% d'alumnat vulnerable educativament. Per a aquesta valoració la Conselleria d'Educació i Universitats tendrà en compte l'indicador de vulnerabilitat socioeconòmica de l'alumnat.
Els criteris de selecció seran:
1. L'acompliment dels requisits anteriors.
2. La consideració de Centre d'Atenció Preferent (CAP) per al curs 2024-2025.
3. La condició d'insularitat de centres de Menorca o Eivissa o per la seva condició de doble insularitat de centres de Formentera.
4. Finalització i lliurament en termini i forma per els centres que disposin del Pla Estratègic de Millora 21-24.
Setzè Seguiment, avaluació i rendició de comptes
El programa, el Pla Estratègic de Millora i el Pla d'Activitats Palanca s'hauran d'avaluar quan finalitzi cada curs escolar per part de la direcció del centre, la Inspecció Educativa i la comissió de seguiment establerta amb aquesta finalitat.
L'avaluació del programa inclourà, entre altres, els següents indicadors:
1. Nivell de satisfacció de l'alumnat, de les famílies i del professorat.
2. Alumnat absentista.
3. Alumnat que repeteix.
4. Percentatge de l'alumnat que supera la competència en comunicació lingüística i competència matemàtica.
5. Alumnat que supera el curs o el cicle.
6. Alumnat que continua amb estudis postobligatoris.
Cada curs escolar, els centres han de fer l'avaluació del seu Pla Estratègic de Millora, que inclou el Pla d'Activitats Palanca, i de cada una de les activitats palanca que s'hagin implementat. Aquesta tasca es portarà a terme mitjançant l'aplicatiu que el MEFPE, amb la col·laboració de la Conselleria d'Educació i Universitats, posarà a disposició dels centres.
En el cas que a un centre se li hagi concedit l'exempció d'alguna activitat palanca, aquesta haurà dse ser avaluada.
Els centres rendiran comptes sobre la implementació del programa al Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i a la Conselleria d'Educació i Universitats. Per aquest motiu han de facilitar tota la documentació indicada a la instrucció per al desenvolupament del PROA+, FSE+ per a cada curs escolar que es publicarà a la pàgina web del programa PROA+, FSE+
(https://intranet.caib.es/sites/proaplus/ca/informacia_general_/).
En relació a les activitats palanca amb una assignació econòmica associada, provinent del fons finalista PROA+, FSE+, els centres hauran de justificar les despeses realitzades així com quedi indicat a la instrucció de l'activitat palanca de cada curs escolar.
Dissetè Justificació i verificació global del programa
A efectes de la justificació econòmica la Conselleria d'Educació i Universitats custodiarà i remetrà al Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports l'estat de l'execució i de la certificació del control dels fons en compliment amb allò disposat a l'article 86.2 de la Llei General Pressupostària 47/2003, de 26 de novembre, així com la justificació establerta a la normativa nacional aplicable als crèdits transferits.
La Conselleria d'Educació i Universitats es compromet a custodiar i a facilitar al Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, en els terminis que s'estableixin, la documentació i informació necessària per a la justificació dels fons rebuts en el marc del FSE+ per al finançament de les actuacions del programa. Aquesta justificació s'haurà de lliurar com a màxim abans del 15 de juliol de cada curs escolar.
Divuitè Difusió i protecció de dades
En totes les actuacions de comunicació, convocatòria, publicitat, resolució i notificació del Programa PROA+, FSE+ s'ha de fer constar la menció següent de manera expressa: Programa cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i el Fons Social Europeu Plus (FSE+), així com incorporar el logotip institucional del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, el del Fons Social Europeu Plus (FSE+) i el de la Unió Europea.
El format de la menció ha de complir amb els següents requisits:
a) Tipus de lletra: Calibri.
b) Color de la lletra: Reflex Blue (#003399).
c) No està autoritzat l'ús del subratllat ni altres efectes.
d) El text figurarà sempre al peu de pàgina.
e) No cal que la mida de la lletra sigui superior la del text del cos del missatge. Es recomana usar un mida superior a 10 punts.
La participació en el PROA+ comporta el compromís del tractament de les dades de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i del Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que respecta al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE.
ANNEX 2 Model de sol·licitud de participació SOL·LICITUD D'ADHESIÓ AL PROGRAMA PROA+, FSE+ 2024-2028*
DADES DE LA SOL·LICITUD |
||
Codi SIA |
3146149 |
|
Destinació (DIR3) |
A04026925 |
|
DADES DEL SOL·LICITANT (CENTRE) |
||
NIF |
|
Codi de centre |
Nom del centre |
|
|
Adreça electrònica del centre |
|
|
Telèfon del centre |
|
|
Adreça postal |
|
|
Codi postal |
|
Municipi |
Localitat |
|
Illa |
DADES DEL REPRESENTANT |
||
NIF |
|
Nom |
Llinatge 1 |
|
Llinatge 2 |
Marcau amb una X la modalitat de participació al programa
|
Modalitat A |
|
Modalitat B |
|
Modalitat C |
*Aquesta sol·licitud, juntament a la sol·licitud d'activitats palanca per al curs 2024-2025 (annex 6) s'emplenarà mitjançant la seu electrònica (no s'ha d'adjuntar el document).
ANNEX 3 Certificat de la direcció del centre per a l'adhesió al programa PROA+, FSE+ 2024-2028. CERTIFICAT DE LA DIRECCIÓ DEL CENTRE PER A L'ADHESIÓ AL PROGRAMA PROA+, FSE+ 2024-2028*
[nom i llinatges]……………………………..........….............…, director/directora del centre educatiu ..................…….……..........…….., de [localitat]……………….........……...… i codi de centre [codi de centre] ………………
CERTIFIC:
• Que en la reunió del claustre del professorat que va tenir lloc el dia …………………....... es va aprovar l'adhesió d'aquest centre al Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+; FSE+ 2024-2028 i faig constar que un ……...% del professorat ha manifestat la seva voluntat d'implicar-se en la seva implementació.
• Que en la sessió del consell escolar que va tenir lloc el dia …………………....... es va informar de la participació del Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, FSE+ 2024-2028.
• Que tant el claustre del professorat com el consell escolar, estan informats que aquest Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, FSE+ és un programa cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus (FSE+).
[Certificat digital del director/a]
*Cal adjuntar l'acta d'aprovació del claustre i l'acta d'assabentament del consell escolar
ANNEX 4 Model de contracte-programa PROA+, FSE+ 2024-2028
INTERVENEN:
Neus Riera Estarellas, directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa
[Nom i llinatges], director/a /titular de
[nom del centre], de [localitat], amb codi [codi del centre].
D'acord amb:
1. La resolució de 5 de setembre de 2024, de la Secretaria d'Estat d'Educació, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Educació de 30 de juliol de 2024, per la qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes destinats al Programa de cooperació territorial per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius en centres d'especial complexitat educativa (programa PROA+, Fons Social Europeu Plus), en l'exercici pressupostari 2024 (BOE núm. 218, de 9 de setembre de 2024).
2. La resolució de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa per la qual es convoca el Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, Fons Social Europeu Plus (FSE+) 2024-2028, cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus adreçat als centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats.
ACORDEN:
Aplicar les disposicions i compromisos que s'indiquen a continuació i que estan recollides en aquest document i en les resolucions anteriorment mencionades per al període 2024-2028:
Els centres educatius adherits al programa es comprometen a:
1. Incorporar el programa al funcionament ordinari del centre durant el període 2024-2028.
2. Dissenyar, aplicar i avaluar un Pla Estratègic de Millora, en el marc del Projecte Educatiu de Centre, i la seva concreció en el Pla d'Activitats Palanca per a cada curs escolar.
3. Aplicar els principis pedagògics del programa tenint sempre present el model d'escola inclusiva.
4. Signar el contracte programa amb la Conselleria d'Educació i Universitats en què s'estableixen els compromisos d'ambdues parts.
5. Designar un coordinador del programa per a la tramitació documental. Pot ser un membre de l'equip directiu.
6. Ajustar les activitats palanca, si escau, a les singularitats del centre i editar, en conseqüència, la fitxa de les mateixes.
7. Participar activament en la formació inicial i continua i a les reunions de xarxa de centres del programa. En les formacions i en les reunions és necessària la presència, almenys, de dues persones del claustre, una d'elles ha de formar part de l'equip directiu, sempre que sigui possible.
8. Presentar la consecució dels objectius establerts anualment davant de la comissió establerta amb aquesta finalitat.
9. Facilitar totes les dades i còpies dels documents que se'ls sol·liciti per al seguiment, avaluació i rendició de comptes del programa. El centre ha de custodiar els documents originals durant un mínim de 6 anys.
10. Fer constar en totes les actuacions de comunicació, convocatòria, publicitat, resolució i notificació sobre el programa PROA+, FSE+ la menció següent: Programa cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i el Fons Social Europeu Plus (FSE+), així com incorporar el logotip institucional del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, el del Fons Social Europeu Plus i el de la Unió Europea.
La Conselleria d'Educació i Universitats es compromet a:
1. Designar un equip tècnic de referència que acompanyarà i donarà suport als centres educatius, els assessorarà en la posada en marxa, el seguiment i l'avaluació del programa, i coordinarà xarxes de cooperació entre els centres participants.
2. Realitzar el suport directe als centres adherits al programa mitjançant la Inspecció Educativa, la xarxa d'orientació i els equips de suport del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports (d'ara endavant MEFPE).
3. Elaborar un Catàleg autonòmic d'Activitats Palanca PROA+, FSE+, per a cada curs escolar.
4. Signar el contracte programa, en el qual s'estableixen els compromisos d'ambdues parts, amb cada un dels centres adherits.
5. Gestionar el nomenament i el pagament del coordinador del programa en els centres, així com dels recursos addicionals per al desenvolupament de les activitats palanca.
6. Distribuir els fons econòmics als centres, en l'exercici de les pròpies competències, d'acord amb les prioritats i objectius del programa i tenint en compte la complexitat, la dimensió i les activitats palanca escollides pels centres entre les incloses en el Catàleg autonòmic d'Activitats Palanca PROA+, FSE+.
7. Facilitar i certificar formació de qualitat perquè els equips directius i el professorat del centre puguin implementar el programa de forma efectiva.
8. Fer constar en totes les actuacions de comunicació, convocatòria, publicitat, resolució i notificació sobre el programa PROA+, FSE+ la menció següent: Programa cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i el Fons Social Europeu Plus (FSE+), així com incorporar el logotip institucional del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, el del Fons Social Europeu Plus i el de la Unió Europea.
9. Justificar al MEFPE el destí dels fons econòmics transferits d'acord amb els requisits del FSE+ i, de forma molt particular, a les directrius estipulades a l'Ordre TES/106/2024, de 8 de febrer, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel FSE+ durant el període de programació 2021-2027.
L'incompliment significatiu dels compromisos per part d'un centre pot comportar la supressió del finançament addicional o la reducció temporal dels recursos addicionals destinats.
Neus Riera Estarellas
Directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa
[Nom i llinatges],
Director/a del centre educatiu: [nom del centre].
ANNEX 5 Instrucció 36/2024 de la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa sobre el funcionament Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, Fons Social Europeu Plus (FSE+) 2024-2028, cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus per al curs 2024-2025
Primer Objecte i destinataris
L'objecte d'aquesta instrucció és concretar, per al curs 2024-2025, el desenvolupament del Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, Fons Social Europeu Plus (FSE+) 2024-2028 (PROA+, FSE+, d'ara endavant), cofinançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i pel Fons Social Europeu Plus, dirigit a l'alumnat escolaritzat a centres d'educació infantil i primària, centres d'educació secundària o centres d'educació infantil, primària i secundària sostinguts amb fons públics que s'adhereixin a la convocatòria per al període 2024-2028.
Segon Sol·licitud d'activitats palanca, forma i termini
La sol·licitud d'activitats palanca per al curs 2024-2025, es fa en el mateix tràmit de sol·licitud d'adhesió al programa PROA+, FSE+ 2024-2028, habilitat a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es) així com consta al punt tretzè de l'annex 1.
Aquest tràmit encamina l'elecció d'activitats palanca segons la tipologia de centre i la modalitat de participació tenint en compte la compatibilitat entre activitats palanca.
El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta instrucció. No s'acceptarà cap sol·licitud presentada fora de termini o no tramitada mitjançant la seu electrònica.
Tercer Desenvolupament del programa durant el curs 2024-2025
Els centres desenvoluparan el programa PROA+, FSE+ 2024-2028 mitjançant la implementació d'activitats palanca.
Els centres s'adhereixen al programa PROA+, FSE+ en una determinada modalitat:
• Modalitat A: centres adherits al programa PROA+ 2021-2024 i que elaboraren el Pla Estratègic de Millora (d'ara endavant, PEM) durant el curs 2021-2022.
• Modalitat B: centres adherits al programa PROA+ 2021-2024 i que elaboraren el PEM durant el curs 2022-2023.
• Modalitat C: centres que s'han adherit per primera vegada al programa en la nova convocatòria (2024-2028).
La Conselleria d'Educació i Universitats es va comprometre a mantenir els recursos humans PROA+ 2023-2024 en el curs 2024-2025, atès que en el mes de maig quan es van organitzar i distribuir els recursos, el MEFPE no havia publicat la Resolució de 5 de setembre de 2024, per la qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per Comunitats Autònomes.
En el curs 2024-2025, els centres de modalitat A i B tenen recursos humans vinculats a l'activitat palanca A201 Pla d'absentisme i disposen d'un professor de Serveis a la Comunitat. De la mateixa manera, centres que implantaren l'activitat palanca A307 Suma't a la transformació disposen de mitja o una plaça docent perfilada pel centre. Tots els centres de modalitat A i B disposen de 4 hores lectives de coordinació PROA+.
En el curs 2025-2026 només els centres adherits al Programa PROA+, FSE+ 2024-2028 comptaran amb els recursos addicionals vinculats.
La modalitat determina les activitats palanca que els centres poden sol·licitar.
Modalitat A i B
Els centres d'aquestes modalitats han de triar una activitat palanca de cada línia estratègica que serà la prescriptiva d'aquesta línia, a excepció de la línia estratègica 5 on és obligatori fer les dues activitats palanca A501Gestió del canvi (Pla Estratègic de Millora) i A502 Xarxa PROA+, que figuraran com a prescriptives.
Les activitats que els centres poden triar com a opcionals són totes les oferides per a cada línia estratègica, a excepció de l'activitat que s'ha triat com a prescriptiva.
En el curs escolar 2024-2025, els centres poden implementar només una de les activitats palanca següents, que comporten assignació econòmica:
- A103 Famílies a l'escola, escola de famílies.
- A202 Acompanyant, milloram sempre: Transició entre etapes.
- A233 Dinamització de biblioteques escolars.
En el cas dels centres que en el curs 2023-2024 implantaren l'activitat palanca A302 DUA amb l'itinerari 3 o la A307 Suma't a la transformació, tendran l'opció d'implementar una altra activitat palanca més que comporta assignació econòmica.
Centres Modalitats A i B (Curs 2024-2025) |
Línia estratègica 1: assegurar les condicions mínimes d'educabilitat de l'alumnat |
És obligatori triar una activitat palanca, que serà l'activitat palanca prescriptiva d'aquesta línia: |
A101 Avaluació de barreres A103 Famílies a l'escola, escola de famílies (no és compatible amb A202 i A233) |
Activitat palanca opcional: |
L'activitat palanca que no s'hagi triat com a prescriptiva de la línia |
Línia estratègica 2: donar suport a l'alumnat amb dificultats d'aprenentatge |
És obligatori triar una activitat palanca, que serà l'activitat palanca prescriptiva d'aquesta línia: |
A201 Pla d'absentisme (només per IES si al curs 23-24 s'ha implementat l'A201). A203 Tutoria individualitzada A204 Tutoria entre iguals A213 Llegir en parella |
Activitats palanca opcional: |
A202 Acompanyant, milloram sempre: Transició entre etapes (no és compatible amb A103 i A233) A233 Dinamització de biblioteques escolars (no és compatible amb A103 i A202) L'activitat o les activitats palanca que no s'hagin triat com a prescriptiva de la línia 2. |
Línia estratègica 3: desenvolupar actituds positives en el centre |
És obligatori triar una activitat palanca, que serà l'activitat palanca prescriptiva d'aquesta línia: |
A302 DUA (si al curs 23-24 s'ha implementat l'A302) A304 Paraules que ens uneixen; el poder de les paraules A307 Suma't a la transformació per a la inclusió! (si al curs 23-24 s'ha implementat l'A302 Itinerari 3 o l'A307) A309 Pràctiques restauratives |
Activitat palanca opcional: |
L'activitat o les activitats palanca que no s'hagin triat com a prescriptives de la línia 3. |
Línia estratègica 4: millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge |
És obligatori triar una activitat palanca, que serà l'activitat palanca prescriptiva d'aquesta línia: |
A402 Aprenentatge cooperatiu (només si ja s'ha sol·licitat FeC relacionat) A404 Processos d'autoavaluació amb l'alumnat A405 Grups interactius (només si ja s'ha sol·licitat FeC relacionat) |
Activitat palanca opcional: |
L'activitat o les activitats palanca que no s'hagin triat com a prescriptiva de la línia 4. |
Línia estratègica 5: aplicar noves formes d'organització i gestió de centre |
Activitats palanca prescriptives (ambdues són obligatòries): |
A501 Gestió del canvi (Pla Estratègic de Millora) A502 Xarxa PROA+ |
Modalitat C
En el cas dels centres de modalitat C les quatre activitats prescriptives són A101 Avaluació de barreres, A501 Gestió del canvi (Pla Estratègic de Millora), A502 Xarxa PROA+ i A550 Pla d'Acollida al Professorat. En el tràmit de sol·licitud de la Seu Electrònica aquestes activitats apareixen seleccionades.
Es poden escollir com a opcionals tantes activitats palanca com el centre pugui gestionar, sempre que siguin compatibles entre elles.
Centres Modalitat C (Curs 2024-2025) |
Línia estratègica 1: assegurar les condicions mínimes d'educabilitat de l'alumnat |
És obligatori triar una activitat palanca, que serà l'activitat palanca prescriptiva d'aquesta línia: |
A101 Avaluació de barreres |
Activitat palanca opcional: |
A103 Famílies a l'escola, escola de famílies (no és compatible amb A202 i A233). |
Línia estratègica 2: donar suport a l'alumnat amb dificultats d'aprenentatge |
Activitats palanca opcionals: |
A202 Acompanyant, milloram sempre: transició entre etapes (no és compatible amb A103 i A233) A203 Tutoria individualitzada A204 Tutoria entre iguals A213 Llegir en parella A233 Dinamització de biblioteques escolars (no és compatible amb A103 i A202) |
Línia estratègica 3: desenvolupar actituds positives en el centre |
Activitats palanca opcionals: |
A304 Paraules que ens uneixen; el poder de les paraules A309 Pràctiques restauratives |
Línia estratègica 4: millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge |
Activitats palanca opcionals: |
A402 Aprenentatge cooperatiu (només si ja s'ha sol·licitat FeC relacionat) A404 Processos d'autoavaluació amb l'alumnat A405 Grups interactius (només si ja s'ha sol·licitat FeC relacionat) |
Línia estratègica 5: aplicar noves formes d'organització i gestió de centre |
Activitats palanca prescriptives (les tres són obligatòries): |
A501 Gestió del canvi (Pla Estratègic de Millora) A502 Xarxa PROA+ A550 Pla d'Acollida al Professorat |
Quart Pla Estratègic de Millora i Pla d'Activitats Palanca
Durant el curs 2024-2025:
• Els centres de les modalitats A i B:
-Aplicaran el Pla d'Activitats Palanca que consta en seu Pla Estratègic de Millora 21-24.
- Revisaran el Pla Estratègic de Millora seguint les instruccions del MEFPE.
-Dissenyaran el Pla d'Activitats Palanca per al curs 2025-2026.
• Els centres de la modalitat C:
-Desenvoluparan les activitats palanca que hagin sol·licitat i se'ls hagin atorgat, atès que els centres d'aquesta modalitat encara no disposen del seu Pla Estratègic de Millora.
-Dissenyaran el Pla Estratègic de Millora 2024-2028.
-Dissenyaran el Pla d'Activitats Palanca per al curs 2025-2026.
Cinquè Exempció d'activitats palanca per al curs 2024-2025
El centre pot sol·licitar l'exempció de l'activitat palanca, a excepció de les activitats palanca A501 Gestió del canvi (Pla Estratègic de Millora) i A502 Xarxa PROA+, complimentant la sol·licitud d'exempció per al curs 2024-2025 mitjançant el tràmit habilitat que es trobarà a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
Per a aquesta acreditació, s'hauran d'emplenar i adjuntar a la Seu Electrònica els annexos següents:
- Annex 7: sol·licitud d'exempció d'activitat palanca per al curs 2024-2025.
-Annex 8: acreditació d'Inspecció Educativa sobre la implementació de projectes o plans equivalents a activitats palanca.
En el cas que a un centre se li hagi concedit l'exempció d'alguna activitat palanca aquesta haurà de ser avaluada.
Sisè Comissió de selecció d'activitats palanca atorgades i exempció d'activitats palanca
Per instruir el procediment d'adjudicació i d'exempció d'activitats palanca, es constituirà una comissió de selecció, integrada pels membres següents:
1. Cap del Servei d'Innovació Educativa, o la persona en qui delegui la representació, que la presideix.
2. Inspector/a del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.
3. Cap del Servei d'Inclusió per a la Comunitat Educativa, o la persona en qui delegui la representació.
4. Director/a de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, o la persona en qui delegui la representació.
5. Cap de Departament de Planificació, Ordenació Educativa i Nòmines de Centres Concertats, o la persona en qui delegui la representació.
6. Dos assessors PROA+, FSE+, un dels quals actuarà com a secretari de la comissió.
Són funcions de la comissió de selecció d'activitats palanca:
1. Examinar les sol·licituds de tria d'activitats palanca presentades.
2. Comprovar que els centres han sol·licitat activitats palanca adients a la seva modalitat de participació en el programa PROA+, FSE+.
3. Elaborar la llista provisional de les activitats palanca que implementarà cada centre durant el curs 2024-2025.
4. Examinar les al·legacions presentades.
5. Elaborar la llista definitiva de les activitats palanca que implementarà cada centre durant el curs 2024-2025.
6. Examinar les sol·licituds d'exempció d'activitats palanca presentades i les acreditacions corresponents de la Inspecció Educativa.
7. Elaborar la llista provisional de les exempcions de les activitats palanca concedides a cada centre durant el curs 2024-2025.
8. Examinar les al·legacions presentades.
9. Elaborar la llista definitiva de les exempcions de les activitats palanca concedides a cada centre durant el curs 2024-2025.
Setè Procediment d'adjudicació d'activitats palanca i d'exempció d'activitats palanca
El procediment d'adjudicació d'activitats palanca és:
1. El centre presenta la sol·licitud d'activitats palanca per al curs 2024-2025 (annex 5) mitjançant la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
2. La Comissió de Selecció elabora la llista provisional d'activitats palanca per al curs 2024-2025, que es publicaran a la pàgina web del programa PROA+, FSE+ (https://intranet.caib.es/sites/proaplus/ca/informacia_general_/).
3. Els centres que ho considerin oportú, podran formular al·legacions en el procediment habilitat a la seu electrònica en un termini de tres dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la data de publicació de la llista provisional.
4. Una vegada la Comissió de Selecció d'activitats palanca hagi valorat i resolt les al·legacions presentades, ha d'elaborar l'informe que ha de servir de base per a la resolució que la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa ha de dictar. Aquesta resolució inclourà la llista definitiva de les activitats palanca que implementarà cada centre durant el curs 2024-2025. La resolució es publicarà a la pàgina web del programa PROA+, FSE+
(https://intranet.caib.es/sites/proaplus/ca/informacia_general_/).
El procediment de concessió d'exempció d'activitats palanca és:
1. El centre, si escau, presenta la sol·licitud d'exempció d'activitats palanca per al curs 2024-2025 (annex 7) i l'acreditació de la Inspecció Educativa (annex 8) mitjançant el procediment habilitat a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
2. La Comissió de Selecció elabora la llista provisional de les exempcions d'activitats palanca concedides per al curs 2024-2025, que es publicaran a la pàgina web del programa PROA+, FSE+ (https://intranet.caib.es/sites/proaplus/ca/informacia_general_/).
3. Els centres que ho considerin oportú, podran formular al·legacions en el procediment habilitat a la seu electrònica en un termini de tres dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la data de publicació de la llista provisional.
4. Una vegada la comissió de selecció d'activitats palanca hagi valorat i resolt les al·legacions presentades, ha d'elaborar l'informe que ha de servir de base per a la resolució que la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa ha de dictar. Aquesta resolució inclourà la llista definitiva de les exempcions d'activitats palanca concedides per al curs 2024-2025. La resolució es publicarà a la pàgina web del programa PROA+, FSE+ (https://intranet.caib.es/sites/proaplus/ca/informacia_general_/).
Vuitè Funcions del coordinador del PROA+ FSE+ de la modalitat A i B
a) Col·laborar amb l'equip directiu en el disseny, planificació i aplicació de totes les actuacions.
b) Coordinar el seguiment de les activitats palanca escollides.
c) Afavorir la coordinació entre els diferents agents implicats i gestionar possibles entorns de formació.
d) Facilitar les dades necessàries per a l'avaluació i justificació del programa quan ho requereixi l'equip directiu.
e) Elaborar la memòria final juntament amb l'equip directiu.
ANNEX 6 Model de sol·licitud d'activitats palanca per al curs 2024-2025
Sol·licitud d'activitats palanca per al curs 2024-2025* |
|
Línia estratègica 1: Assegurar les condicions mínimes d'educabilitat de l'alumnat |
|
|
A101 Avaluació de barreres |
|
A103 Famílies a l'escola, escola de famílies (no compatible amb A202 i A233) |
Línia estratègica 2: Donar suport a l'alumnat amb dificultats d'aprenentatge |
|
|
A201 Pla d'absentisme (ESO) |
|
A202 Acompanyant, milloram sempre: Transició entre etapes (no compatible amb A103 i A233) |
|
A203 Tutoria individualitzada |
|
A204 Tutoria entre iguals |
|
A213 Llegir en parella |
|
A233 Dinamització de biblioteques escolars (no compatible amb A103 i A202) |
Línia estratègica 3: Desenvolupar actituds positives en el centre |
|
|
A302 DUA (si al curs 23-24: A302) |
|
A304 Paraules que ens uneixen; el poder de les paraules |
|
A307 Suma't a la transformació per a la inclusió! (si al curs 23-24: A302 Itinerari 3 o A307) |
|
A309 Pràctiques restauratives |
Línia estratègica 4: Millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge |
|
|
A402 Aprenentatge cooperatiu (només si ja s'ha sol·licitat FeC relacionat) |
|
A404 Processos d'autoavaluació amb l'alumnat |
|
A405 Grups interactius (només si ja s'ha sol·licitat FeC relacionat) |
Línia estratègica 5: Aplicar noves formes d'organització i gestió de centre |
|
|
A501 Gestió del canvi (Pla Estratègic de Millora) |
|
A502 Xarxa PROA+ |
|
A550 Pla d'Acollida al Professorat |
Als centres que hagin sol·licitat el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) al Servei d'Innovació Educativa se'ls atorgarà d'ofici l'activitat palanca A230 Activitats de reforç per a la millora i l'èxit educatiu de l'alumnat i les famílies i se'ls convalidarà la implementació d'aquesta.
*Aquesta sol·licitud, juntament a la sol·licitud d'adhesió al programa PROA+, FSE+ 2024-2028 (annex 2) s'emplenarà mitjançant la seu electrònica (no s'ha d'adjuntar el document).
ANNEX 7 Sol·licitud d'exempció d'activitat palanca per al curs 2024-2025
DADES DEL SOL·LICITANT |
||||||
Llinatges |
Nom |
|||||
Document d'identitat |
Telèfon |
|||||
En qualitat de director/a del centre |
||||||
Nom del centre |
|
|||||
Codi de centre |
|
Illa |
SOL·LICIT Que sigui concendida l'exempció a (nom del centre) ............................................................................................................ de l'activitat palanca (número de l'activitat palanca)........................ (nom complet de l'activitat palanca) ......................................................................................................... per al curs 2024-2025 perquè al nostre centre ja es desenvolupa l'esmentada activitat, tal i com consta a (indicar a quin document consta: PGA, PEC, PAT, etc.) .......................................... sota la denominació de (indicar nom del projecte, activitat, proposta, etc.) ................................................................................................................
_______________________________, ____ d______________________ de 20_____
(Signatura i segell del centre) |
ANNEX 8 Acreditació del Departament d'Inspecció Educativa sobre la implementació de projectes o plans equivalents per a l'exempció d'una activitat palanca per al curs 2024-2025
ACREDITACIÓ DEL DEPARTAMENT D'INSPECCIÓ EDUCATIVA |
|||||||
Llinatges |
Nom |
||||||
Telèfon de contacte i/o extensió |
|
||||||
En qualitat d'inspector/a educatiu del centre |
|||||||
Nom del centre |
|
||||||
Codi de centre |
|
Illa |
ACREDIT Que el centre (nom del centre) ............................................................................................................. ha dissenyat i implementat amb èxit des del curs ____ / _____ (indicar nom del projecte, activitat, proposta, etc.) ................................................................................... ........................................ la qual cosa consta a (indicar a quin document consta: PGA, PEC, PAT, etc.) ............................................................... .
_______________________________, ____ d______________________ de 20_____
(Signatura i segell del centre)
|