Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm. 710359
Resolució de les al·legacions i l'aprovació definitiva de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la gestió dels residus urbans al municipi de Ferreries

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic l'acord de Ple, adoptat en sessió ordinària en data 26/09/2024, que textualment diu:

Primer. Admetre a tràmit l'al·legació presentada en data 7 de febrer de 2024 mitjançant registre d'entrada número GE/000330/2024 per part del Sr. J.S.M en representació de la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Menorca (PIME Menorca) contra l'Acord de Ple en sessió ordinària de data 30/11/2023, d'aprovació inicial de la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la gestió dels residus urbans al municipi de Ferreries (publicat en el BOIB número 173 de data 23 de desembre de 2023).

Segon. Estimar parcialment l'esmentada al·legació conforme l'informe tècnic que consta incorporat a l'expedient, en el següent sentit:

On diu:

Article 6

Quota tributària

1. En el cas dels residus urbans generats per habitatges particulars i assimilables, la quota tributària domiciliària serà el resultat de multiplicar la quota tributària fixa (QF) pel coeficient corrector d'ubicació (CUH); és a dir:

Quota tributària domiciliària = QF x CUH

La quota tributària fixa (QF) de la taxa està formada per la suma dels dos conceptes següents:

a) Prestació del servei de recollida i transport a abocador, consistent en una quantitat fixa (QFR) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa recollida i transport (QFR): 65,00 euros/any

b) Prestació del servei de tractament i eliminació, consistent en una quantitat fixa (QFT) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa tractament i eliminació (QFT): 25,00 euros/any

El coeficient corrector per ubicació d'habitatge (CUH) de la taxa té un valor diferent en funció de la ubicació de l'habitatge. Els valors a aplicar són:

Ubicació habitatge

Coeficient corrector

Nuclis urbans

1,00

Nuclis turístics

1,20

Disseminat

0,50

A aquests efectes, s'entén per disseminat aquell habitatge que se situa a més de 500 metres del perímetre urbà.

2. En el cas dels residus sòlids urbans generats per activitats econòmiques i assimilables, la quota tributària fixa per activitat econòmica és el resultat de multiplicar la quota tributària fixa (QF) pel coeficient corrector d'ubicació (CU) i pel coeficient corrector per producció (CP); és a dir:

Quota tributària activitat econòmica = QF x CU x CP

La quota tributària fixa (QF) de la taxa està formada per la suma dels dos conceptes següents:

a) Prestació del servei de recollida i transport a abocador, consistent en una quantitat fixa (QFR) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa recollida i transport (QFR): 65,00 euros/any

b) Prestació del servei de tractament i eliminació, consistent en una quantitat fixa (QFT) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa tractament i eliminació (QFT): 25,00 euros/any

En el cas d'establiments hotelers (hotels i apartaments en règim hoteler) es calcularà una quota fixa base que serà el resultat de multiplicar la quota fixa (QF) pel quocient que s'obtindrà dividint el nombre de places turístiques per 5.

En aquest cas, el coeficient corrector per ubicació (CU) de la taxa té un valor diferent en funció de la ubicació de l'activitat. Els valors a aplicar són els següents:

Ubicació activitat

Coeficient corrector

Nuclis urbans

1,00

Nuclis turístics

1,20

El coeficient corrector per producció (CP) de la taxa té un valor diferent en funció de la categoria i subcategoria del centre de producció.

Els valors a aplicar són:

Categoria

Subcategoria

Coeficient corrector

Establiments

en règim hoteler

Establiments hotelers, apartaments en règim hoteler, hostals, pensions i cases d'hostes.

1,5

Restauració i activitats recreatives

Bars, cafès, gelateries, orxateries, tavernes i establiments similars amb capacitat de fins a 25 persones.

5

Bars, restaurants i cafeteries amb una capacitat de més de 25 i menys de 80 persones.

7,5

Bars, restaurants i cafeteries amb una capacitat de 80 o més persones. Discoteques i clubs de nit.

10

Comerços

Supermercats, botigues de comestibles, queviures i anàlegs. Carnisseries i peixateries.

Fins a 150 m2 de superfície

4

Superiors a 150 m2

6,5

Oficines bancàries i caixes d'estalvi. Forns, ferreteries, estancs, farmàcies, lloguer de cotxes, serveis funeraris, clubs hípics, souvenirs, llibreries, perruqueries, gestories, oficines, calçat, roba, perfum, galeries d'art, magatzems de material, locals exposició per a vendes, merceries, electrodomèstics, articles regal, artesania i assimilables, etc.

2

Tallers i indústries

Fins a 7 treballadors

3

De 8 a 20 treballadors

5

Més de 20 treballadors

7

Altres

Locals sense ús

1

Ha de dir:

Article 6

Quota tributària

En el cas dels residus urbans generats per habitatges particulars i assimilables, la quota tributària domiciliària serà el resultat de multiplicar la quota tributària fixa (QF) pel coeficient corrector d'ubicació (CUH); és a dir:

Quota tributària domiciliària = QF x CUH

La quota tributària fixa (QF) de la taxa està formada per la suma dels dos conceptes següents:

a) Prestació del servei de recollida i transport a abocador, consistent en una quantitat fixa (QFR) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa recollida i transport (QFR): 62,50 euros/any

b) Prestació del servei de tractament i eliminació, consistent en una quantitat fixa (QFT) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa tractament i eliminació (QFT): 25,00 euros/any

El coeficient corrector per ubicació d'habitatge (CUH) de la taxa té un valor diferent en funció de la ubicació de l'habitatge. Els valors a aplicar són:

Ubicació habitatge

Coeficient corrector

Nuclis urbans

1,00

Nuclis turístics

1,20

Disseminat

0,50

A aquests efectes, s'entén per disseminat aquell habitatge que se situa a més de 500 metres del perímetre urbà.

2. En el cas dels residus sòlids urbans generats per activitats econòmiques i assimilables, la quota tributària fixa per activitat econòmica és el resultat de multiplicar la quota tributària fixa (QF) pel coeficient corrector d'ubicació (CU) i pel coeficient corrector per producció (CP); és a dir:

Quota tributària activitat econòmica = QF x CU x CP

La quota tributària fixa (QF) de la taxa està formada per la suma dels dos conceptes següents:

a) Prestació del servei de recollida i transport a abocador, consistent en una quantitat fixa (QFR) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa recollida i transport (QFR): 62,50 euros/any

b) Prestació del servei de tractament i eliminació, consistent en una quantitat fixa (QFT) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa tractament i eliminació (QFT): 25,00 euros/any

En el cas d'establiments hotelers (hotels i apartaments en règim hoteler) es calcularà una quota fixa base que serà el resultat de multiplicar la quota fixa (QF) pel quocient que s'obtindrà dividint el nombre de places turístiques per 5.

En aquest cas, el coeficient corrector per ubicació (CU) de la taxa té un valor diferent en funció de la ubicació de l'activitat. Els valors a aplicar són els següents:

Ubicació activitat

Coeficient corrector

Nuclis urbans

1,00

Nuclis turístics

1,20

El coeficient corrector per producció (CP) de la taxa té un valor diferent en funció de la categoria i subcategoria del centre de producció.

En el cas de que en un mateix establiment es realitzin diverses activitats econòmiques, s'aplicarà el coeficient corrector de l'activitat econòmica la qual representi una major facturació.

Els valors a aplicar són els següents:

Categoria

Subcategoria

Coeficient corrector

Establiments

en règim hoteler

Establiments hotelers, apartaments en règim hoteler

 

1,5

Hostals, pensions i cases d'hostes.

5

Restauració i activitats recreatives

Bars amb aforaments fins a 25 persones

3

Cafès, bars, gelateries, orxateries, tavernes i establiments similars

5

Restaurants i cafeteries

7,5

Discoteques, clubs de nit i Restaurants i cafeteries amb un aforament de 80 o més persones

10

Comerços

Supermercats, botigues de comestibles, queviures i anàlegs. Carnisseries i peixateries.

Fins a 150 m2 de superfície

4

Superiors a 150 m2

6,5

Oficines bancàries i caixes d'estalvi.

3

Forns, ferreteries, estancs, farmàcies, lloguer de cotxes, serveis funeraris, clubs hípics...

2,5

Souvenirs, llibreries, perruqueries, gestories, oficines, calçat, roba, perfum, galeries d'art, magatzems de material, locals exposició per a vendes, merceries, electrodomèstics, articles regal, artesania i assimilables, etc.

1,5

Tallers i indústries

Fins a 7 treballadors

3

De 8 a 20 treballadors

4

Més de 20 treballadors

5

Altres

Locals sense ús

1

On diu:

Disposició final

Aquesta Ordenança entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà aplicable a partir de l'1 de gener de 2024.

Ha de dir:

Disposició final

Aquesta Ordenança fiscal entrarà en vigor al dia següent de la publicació de l'aprovació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i s'aplicarà a partir de dia 1 de gener de 2025. Romandrà en vigor mentre no es modifiqui o derogui expressament pel Ple de l'Ajuntament de Ferreries.

Tercer. Aprovar definitivament la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la gestió dels residus urbans al municipi de Ferreries en els termes que figuren a l'expedient i amb la redacció que es recull a l'Annex.

Quart. Publicar el present acord d'aprovació definitiva, juntament amb el text íntegre d'Ordenança, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Ferreries.

Cinquè. Notificar aquest acord al Sr. J.S.M en representació de la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Menorca (PIME Menorca) per al seu coneixement i efectes oportuns.

Sisè. Facultar el batle de l'Ajuntament de Ferreries per a subscriure tots els documents relacionats amb aquest assumpte.

 

Signat a Ferreries, en la data de la signatura electrònica (28 d'octubre de 2024)

El batle Pedro Pons Huguet

 

 

ANNEX Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la gestió dels residus urbans al municipi de Ferreries

Article 1

Fonament i naturalesa

1. De conformitat amb les facultats atorgades pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i conforme amb el que disposen els articles 15 i següents del Reial decret legislatiu 2/2004, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per la gestió (recollida i tractament) dels residus urbans, que es regeix per la present Ordenança fiscal.

Article 2

Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació, mitjançant qualsevol de les formes de gestió legalment admissibles, del servei de recepció obligatòria de recollida de residus urbans i materials assimilables dels habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, així com el seu tractament.

2. A aquest efecte, es consideren residus urbans els generats als domicilis particulars, comerços, oficines i serveis, i també tots aquells que no tenguin la qualificació de perillosos i que per la seva naturalesa o composició es puguin assimilar als produïts als llocs o activitats esmentats.

3. El servei de recollida i tractament de residus urbans i assimilables és de recepció obligatòria a tot el terme municipal, i la seva organització i funcionament s'ha de subordinar a les normes que dicti l'Ajuntament per reglamentar-lo.

4. No està subjecta a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels serveis següents:

a) Recollida i tractament de residus urbans d'indústries, hospitals i laboratoris, no qualificats de domiciliaris.

b) Recollida i tractament d'escòries i cendres de calefaccions centrals.

c) Recollida i tractament de residus de construcció i demolició.

 

Article 3

Subjectes passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què fa referència l'article 36 de la Llei general tributària que ocupin o utilitzin els habitatges i locals situats als llocs, places, carrers o vies públiques on es presti el servei, ja sigui com a propietaris i propietàries o usufructuaris i usufructuàries, habitacionistes en arrendament o, fins i tot, en precari.

2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari o la propietària dels habitatges o locals, que podrà repercutir, si s'escau, les quotes abonades sobre els usuaris i les usuàries dels susdits habitatges o locals, beneficiaris del servei.

Article 4

Responsables

1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què fan referència els articles 42 de la Llei general tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de fet o de dret de les societats i els síndics, els interventors o els liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que s'indica a l'article 43 de la Llei general tributària.

Article 5

Bonificacions

1. Per la situació socioeconòmica dels subjectes passius:

En virtut del que disposa l'article 24.4 del RDLEG 2/2004 es poden concedir bonificacions o exempcions de la quota tributària als qui acreditin capacitat econòmica insuficient. La competència sobre aquesta matèria correspon a la comissió de govern municipal, que adoptarà els acords pertinents, amb els informes i les proves previs oportuns.

2. Per comportament ambiental respectuós:

a) Gaudiran d'una bonificació del 10% les activitats econòmiques que acreditin amb certificats emesos per entitats acreditades a l'efecte que als seus establiments es porten a terme treballs que milloren la gestió de la recollida domiciliària de fems.

b) Per gaudir-ne caldrà adreçar una sol·licitud al Registre General d'aquest Ajuntament. Vist l'informe dels serveis tècnics de l'Ajuntament, s'acordarà la concessió o denegació del benefici sol·licitat i es notificarà a la persona interessada.

c) La modificació de les circumstàncies objectives que hagin estat causa determinant de la concessió de la bonificació poden ser revisades d'ofici, amb efectes des del moment en què es produeixi la modificació esmentada.

 

Article 6

Quota tributària

1. En el cas dels residus urbans generats per habitatges particulars i assimilables, la quota tributària domiciliària serà el resultat de multiplicar la quota tributària fixa (QF) pel coeficient corrector d'ubicació (CUH); és a dir:

Quota tributària domiciliària = QF x CUH

La quota tributària fixa (QF) de la taxa està formada per la suma dels dos conceptes següents:

a) Prestació del servei de recollida i transport a abocador, consistent en una quantitat fixa (QFR) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa recollida i transport (QFR): 62,50 euros/any

b) Prestació del servei de tractament i eliminació, consistent en una quantitat fixa (QFT) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa tractament i eliminació (QFT): 25,00 euros/any

El coeficient corrector per ubicació d'habitatge (CUH) de la taxa té un valor diferent en funció de la ubicació de l'habitatge. Els valors a aplicar són:

Ubicació habitatge

Coeficient corrector

Nuclis urbans

1,00

Nuclis turístics

1,20

Disseminat

0,50

A aquests efectes, s'entén per disseminat aquell habitatge que se situa a més de 500 metres del perímetre urbà.

2. En el cas dels residus sòlids urbans generats per activitats econòmiques i assimilables, la quota tributària fixa per activitat econòmica és el resultat de multiplicar la quota tributària fixa (QF) pel coeficient corrector d'ubicació (CU) i pel coeficient corrector per producció (CP); és a dir:

Quota tributària activitat econòmica = QF x CU x CP

La quota tributària fixa (QF) de la taxa està formada per la suma dels dos conceptes següents:

a) Prestació del servei de recollida i transport a abocador, consistent en una quantitat fixa (QFR) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa recollida i transport (QFR): 62,50 euros/any

b) Prestació del servei de tractament i eliminació, consistent en una quantitat fixa (QFT) per unitat d'habitatge, incrementada pels coeficients correctors corresponents a la ubicació i a la tipologia d'aquest:

Quota fixa tractament i eliminació (QFT): 25,00 euros/any

En el cas d'establiments hotelers (hotels i apartaments en règim hoteler) es calcularà una quota fixa base que serà el resultat de multiplicar la quota fixa (QF) pel quocient que s'obtindrà dividint el nombre de places turístiques per 5.

En aquest cas, el coeficient corrector per ubicació (CU) de la taxa té un valor diferent en funció de la ubicació de l'activitat. Els valors a aplicar són els següents:

 

 

Ubicació activitat

Coeficient corrector

Nuclis urbans

1,00

Nuclis turístics

1,20

El coeficient corrector per producció (CP) de la taxa té un valor diferent en funció de la categoria i subcategoria del centre de producció.

En el cas de que en un mateix establiment es realitzin diverses activitats econòmiques, s'aplicarà el coeficient corrector de l'activitat econòmica la qual representi una major facturació.

Els valors a aplicar són els següents:

Categoria

Subcategoria

Coeficient corrector

Establiments

en règim hoteler

Establiments hotelers, apartaments en règim hoteler

1,5

Hostals, pensions i cases d'hostes.

5

Restauració i activitats recreatives

Bars amb aforaments fins a 25 persones

3

Cafès, bars, gelateries, orxateries, tavernes i establiments similars

5

Restaurants i cafeteries

7,5

Discoteques, clubs de nit i Restaurants i cafeteries amb un aforament de 80 o més persones

10

Comerços

Supermercats, botigues de comestibles, queviures i anàlegs. Carnisseries i peixateries.

Fins a 150 m2 de superfície

4

Superiors a 150 m2

6,5

Oficines bancàries i caixes d'estalvi.

3

Forns, ferreteries, estancs, farmàcies, lloguer de cotxes, serveis funeraris, clubs hípics...

2,5

Souvenirs, llibreries, perruqueries, gestories, oficines, calçat, roba, perfum, galeries d'art, magatzems de material, locals exposició per a vendes, merceries, electrodomèstics, articles regal, artesania i assimilables, etc.

1,5

Tallers i indústries

Fins a 7 treballadors

3

De 8 a 20 treballadors

4

Més de 20 treballadors

5

Altres

Locals sense ús

1

 

Article 7

Meritació

1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'inicia la prestació del servei, que s'entén iniciada, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan el servei municipal de recollida de residus domiciliaris als carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa estigui establert i en funcionament.

2. En estar establert i en funcionament aquest servei, les quotes es meritaran el primer dia de l'any natural, excepte que la meritació de la taxa es produeixi amb posterioritat a aquesta data, cas en què la primera quota es prorratejarà per semestres.

Article 8

Declaració i ingrés

1. Dins els trenta dies hàbils següents a la data en què es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius formalitzaran la seva inscripció en matrícula i presentaran, a aquest efecte, la declaració d'alta corresponent i ingressaran la quota que correspongui. En cas que aquesta declaració no es produeixi, l'Ajuntament regularitzarà la matrícula d'ofici i emetrà les liquidacions corresponents, sens perjudici de la facultat que la llei atorga a l'Administració tributària de sancionar els incompliments formals i materials en el deure de declarar.

2. Quan es conegui, mitjançant ofici o comunicació de les persones interessades, qualsevol variació de les dades de la matrícula, es duran a terme les modificacions corresponents, que tindran efectes a partir del període de cobrament següent al de la data en què s'hagi fet la declaració.

 

​​​​​​​Article 9

Infraccions i sancions

En tot el que es refereix a la qualificació de les infraccions tributàries i a les sancions que els corresponguin en cada cas s'aplicarà el que estableix la Llei General Tributària.

Disposició addicional

Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que per raons sistemàtiques reprodueixen aspectes de la legislació vigent i altres normes de desplegament, i aquells en què es facin remissions als seus preceptes, s'entendran automàticament modificats i/o substituïts quan es produeixi la modificació dels preceptes legals o reglamentaris de què deriven.

Disposició final

Aquesta Ordenança fiscal entrarà en vigor al dia següent de la publicació de l'aprovació definitiva al Butlletí Oficial de les Illes Balears i s'aplicarà a partir de dia 1 de gener de 2025.

Romandrà en vigor mentre no es modifiqui o derogui expressament pel Ple de l'Ajuntament de Ferreries."