Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FUNDACIÓ BANC DE SANG I TEIXITS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 705437
Acord del Patronat de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears d'aprovació de l'oferta pública d'ocupació per a l'any 2024
1. L'article 20 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, que en no haver-hi de l'any 2024, s'entén prorrogada, disposa el següent envers l'Oferta d'Ocupació Pública (OPO) i la seva articulació
Un. Oferta d'ocupació pública
1. La incorporació de personal de nou ingrés amb una relació indefinida en el sector públic, a excepció dels òrgans que preveu l'apartat Un.e) de l'article anterior [es refereix als òrgans constitucionals de l'Estat i a les assemblees legislatives de les comunitats autònomes], s'ha de dur a terme a través de l'oferta d'ocupació pública, com a plasmació de l'exercici de la planificació en un marc pluriennal.
2. Les societats mercantils públiques i entitats públiques empresarials, fundacions del sector públic i consorcis participats majoritàriament per les administracions i organismes que integren el sector públic es regeixen pel que estableixen les disposicions addicionals vint-i-unena, vint-i-dosena i vint-i-tresena.
3. La configuració concreta de l'oferta d'ocupació pública s'ha de dur a terme a través de la taxa de reposició d'efectius, instrument amb què es concreta la planificació i se li atorga dimensió en termes d'efectius respecte de la plantilla actual, així com a través de la resta de mesures contingudes en aquest article.
Dos. Articulació de l'oferta d'ocupació pública.
1. L'oferta d'ocupació pública s'ha d'articular a través de les taxes de reposició d'efectius següents:
a) En els sectors prioritaris la taxa ha de ser del 120 per cent i en la resta de sectors, del 110 per cent.
[...]
El que estableixen els paràgrafs anteriors s'entén sens perjudici dels processos d'estabilització derivats de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, o de normes anteriors.
[...]
3. Es consideren sectors prioritaris a efectes de la taxa de reposició: (...)
- Administracions Públiques amb competències sanitàries respecte de les places de personal estatutari o equivalent dels serveis de salut del Sistema Nacional de Salut
4. Cada Administració podrà autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa especifica que sigui necessària per a donar compliment de l'objectiu previst a la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública, de que la temporalitat a l'ocupació pública no superi el 8% de les places de naturalesa estructural a cada un dels seus àmbits, sempre que vengui justificat d'acord amb l'instrument de planificació plurianual amb que ha de comptar.
Tres. Regles per a l'aplicació de la taxa de reposició.
1. Per calcular la taxa de reposició d'efectius el percentatge de taxa màxima autoritzat s'aplicarà sobre la diferència entre el nombre d'empleats fixes que, durant l'exercici pressupostari anterior, deixaren de prestar els seus serveis i el nombre d'empleats fixes que s'haguessin incorporat en el mateix exercici, per qualsevol causa excepte els supòsits prevists a l'apartat tres.4, o reingressat des de situacions que no duguessin implícita la reserva de lloc de feina.
[...]
2. La taxa resultant de les regles del numero anterior es podrà incrementar amb la derivada de les altes i baixes registrades durant l'exercici en curs, fins la data d'aprovació de l'oferta, el que s'haurà de reflectir a la pròpia Oferta d'Ocupació. Per això, l'oferta haurà d'aprovar-se dintre el primer semestre de l'exercici. Aquestes places es restaran de la taxa de reposició de l'exercici següent.
[...]
3.
4. No computaran per a la taxa de reposició, i per tant no es tindran en compta pel seu càlcul:
a. Les places que es cobreixin com a conseqüència de la incorporació de personal en execució d'ofertes d'ocupació d'exercicis anteriors.
b. Les places que es convoquin per promoció interna, ni els cessaments derivats de aquests processos....
[...]
2. L'apartat 2 de l'article 20.Dos estableix que les places ocupades pel personal interí per vacant i personal laboral temporal per vacant nomenades l'any 2023 (s'entén prorrogat al 2024), en tot cas, s'han d'incloure en l'OPO corresponent a l'exercici en què es produeix el seu nomenament i, si no és possible, en la següent, llevat que se'n decideixi l'amortització.
En el mateix sentit, l'article 19 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, disposa que, durant l'any 2024, ... el nombre total de places de nou ingrés ............i les places que té d'incloure l'oferta pública d'ocupació, es fixarà de conformitat amb la limitació que, amb caràcter bàsic, realitzi l'Estat per a l'any 2024, per mitjà de la corresponent norma de rang legal i en el marc dels pressuposts generals de l'Estat pel 2024, o en el seu defecte, amb el que resulta de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat pel 2023, i d'acord també amb l'EBEP.
Respectant les disponibilitats pressupostàries del 2024, no computaran al límit anterior les places corresponents a convocatòries pendents d'execució que derivin d'ofertes d'ocupació anteriors d'anys anteriors, ni tampoc, dintre dels límits de les lleis anuals de pressuposts generals de l'estat corresponent al que respecta a les taxes màximes de reposició d'efectius, i en general, al nombre màxim de places de nou ingrés de cada any, las places inherents a aquestes taxes i al nombre màxim d'efectius de nou ingrés encara no convocats o sense oferta pública d'ocupació.
3. La disposició addicional vint-i-dosena de la Llei 31/2022, disposa el següent envers la contractació de personal de fundacions del sector públic:
Un.
1. La contractació de personal de fundacions del sector públic s'haurà de realitzar amb caràcter indefinit, amb les limitacions i requisits establerts en la present disposició.
La contractació temporal únicament serà possible en els supòsits i de conformitat amb les modalitats previstes pel text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, en la redacció donada pel Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, així com la resta de normativa aplicable.
2. Les fundacions que gestionin serveis públics o realitzin activitats dels enumerats en l'article 20.dos.2 tindran una taxa de reposició del 120 per cent, en els mateixos termes establerts en el precepte esmentat, sempre que quedi justificada la necessitat de la taxa per a la prestació del servei o realització de l'activitat. En la resta de casos la taxa de reposició serà del 110 per cent, sens perjudici de la possibilitat d'autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica per donar compliment a l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, en els termes establerts en l'article 20.dos.3.
4. L'article 20 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, disposa el següent en relació amb els llocs de treball ocupats interinament:
En tot cas, els llocs de treball de caràcter estructural ocupats interinament s'han d'incloure en l'oferta pública d'ocupació corresponent, d'acord amb el que preveu l'article 19 anterior, i, per tant, l'autorització de cobertura temporal d'aquests llocs sempre queda supeditada a aquesta inclusió.
Passats tres anys des del nomenament o la contractació d'aquests llocs de treball, els llocs esmentats només podran ser ocupats per personal funcionari de carrera o laboral fix, llevat que el procés selectiu corresponent hagi quedat desert, cas en què el lloc es podrà ocupar interinament per una altra persona.
Excepcionalment, el personal funcionari o laboral interí podrà romandre en el lloc de treball ocupat temporalment fins que es resolgui el procés selectiu corresponent, sempre que la convocatòria d'aquest procés s'hagi publicat dins el termini de tres anys a comptar des de la data del nomenament o la contractació.
5. La disposició addicional dissetena del TREBEP, en la redacció que en fa la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, estableix:
Disposició addicional dissetena. Mesures adreçades al control de la temporalitat en l'ocupació pública
1. Les administracions públiques són responsables del compliment de les previsions contingudes en aquesta norma i, en especial, han de vetlar per evitar qualsevol tipus d'irregularitat en la contractació laboral temporal i els nomenaments de personal funcionari interí.
2. Així mateix, les administracions públiques han de promoure, en els seus àmbits respectius, el desenvolupament de criteris d'actuació que permetin assegurar el compliment d'aquesta disposició, així com una actuació coordinada dels diferents òrgans amb competència en matèria de personal.
3. Les actuacions irregulars en aquesta matèria donaran lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguin de conformitat amb la normativa vigent en cadascuna de les administracions públiques.
Tot acte, pacte, acord o disposició reglamentària, així com les mesures que s'adoptin en el seu compliment o desenvolupament, el contingut del qual suposi directament o indirectament l'incompliment per part de l'Administració dels terminis màxims de permanència com a personal temporal serà nul de ple dret.
[...]
5. En el cas del personal laboral temporal, l'incompliment dels terminis màxims de permanència dona dret a percebre la compensació econòmica prevista en aquest apartat, sens perjudici de la indemnització que pugui correspondre per vulneració de la normativa laboral específica.
Aquesta compensació consisteix, si escau, en la diferència entre el màxim de vint dies del seu salari fix per any de servei, amb un màxim de dotze mensualitats, i la indemnització que li correspongui percebre per l'extinció del seu contracte, i s'han de prorratejar per mesos els períodes de temps inferiors a un any. El dret a aquesta compensació neix a partir de la data del cessament efectiu, i la quantia s'ha de referir exclusiva l'incompliment.
En cas que la indemnització esmentada es reconegui en via judicial, s'han de compensar les quantitats.
No hi ha dret a la compensació descrita en cas que la finalització de la relació de servei sigui per acomiadament disciplinari declarat procedent o per renúncia voluntària.
6. Tot i que el procés d'estabilització previst en la Llei 20/2021, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, ha suposat una taxa addicional que ha afectat als llocs de treball de la Fundació Banc de Sang i teixits de les Illes Balears que havien estat ocupades de forma temporal i ininterrompudament almenys en els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2020, que s'han convocat pel sistema de concurs oposició i, amb caràcter excepcional, pel sistema de concurs per a les places ocupades abans de dia 1 de gener de 2016, encara hi ha llocs de treball de caire estructural ocupats de forma temporal que, per falta de taxa de reposició no poden sortir a l'oferta pública ordinària i que no complien el requisit temporal assenyalat en el Reial decret llei 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública i en l'esmentada Llei 20/2021, de 28 de desembre. En concret, els llocs de treball estructurals i vacants de titularitat ocupats per personal temporal entre el 31 de desembre de 2017 i el 8 de juliol de 2021 (data d'entrada en vigor del Reial decret llei 14/2021) o ocupats abans de dia 31 desembre de 2017 i que no complien els requisits per ser inclosos en els processos d'estabilització.
Per aquest motiu, és necessari aprovar un pla d'ordenació de recursos humans per a la reducció de la temporalitat i complir així amb el requisit de no superar el 8% de les places de naturalesa estructural, així com l'oferta pública d'ocupació per a l'any 2024 relativa a la taxa específica per a la reducció de la temporalitat.
Per l'anterior, amb els informes favorables de la Direcció General de Funció Pública de dia 6 d'octubre de 2024 i de la Direcció General de Pressuposts, de dia 14 d'octubre de 2024, que s'han pronunciat, respectivament, sobre els aspectes de legalitat aplicables i sobre els aspectes pressupostaris i de sostenibilitat financera, s'eleva a la consideració del Patronat de la Fundació la següent:
Acord
Primer. Aprovar pla d'ordenació de recursos humans per a la reducció de la temporalitat del personal laboral de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears.
Segon. Aprovar l'oferta pública d'ocupació per a l'any 2024 relativa a la taxa específica per a la reducció de la temporalitat de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears, que suposa un total de 12 places, amb la distribució indicada en l'annex que s'adjunta i en els termes establerts en aquest Acord. Establir que aquestes places pertanyen al torn lliure.
Tercer. Aprovar l'oferta pública d'ocupació per a l'any 2024 relativa a la taxa ordinària de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears, que suposa un total de 4 places, amb la distribució indicada en l'annex que s'adjunta i en els termes establerts en aquest Acord. Establir que aquestes places pertanyen al torn de promoció interna, però que si no queden cobertes, s'afegiran al torn lliure.
Quart. Aprovar l'oferta pública d'ocupació per a l'any 2024 de promoció interna, exceptuada del càlcul de la taxa de reposició ordinària, que exigeix l'article 22 del IV Conveni Laboral de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears, en 3 places.
Cinquè. Reservar una quota mínima d'un 7 % del total de les vacants objecte de l'oferta per a què les cobreixin persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, d'acord amb el que disposa l'article 59.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i la resta de normativa aplicable.
Sisè. Disposar que les convocatòries corresponent a les places de l'oferta pública de l'any 2024 relativa a la taxa ordinària i específica s'ha de publicar en el termini improrrogable de tres anys comptadors des de la data de la publicació d'aquest Acord.
Setè. L'articulació del corresponent procés selectiu haurà de garantir el compliment dels principis de lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
Vuitè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Aquest acord es pot impugnar davant l'ordre jurisdiccional social, d'acord amb la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social, sense que s'hi pugui interposar cap recurs en via administrativa ni s'hagi d'interposar preceptivament una reclamació prèvia a la via judicial social.
(Signat electrònicament: 25 d'octubre de 2024)
La directora gerent de la Fundació Rosa Maria Tarragó Llobera (nomenada pel Patronat l'11 de setembre de 2023)
ANNEX 1 Oferta pública d'ocupació
Categoria |
Destinació |
Grup |
Altres observacions |
Nombre de llocs de treball |
||
Torn lliure |
Torn Promoció interna |
Total |
||||
Administratiu |
Palma |
C |
Jornada completa |
0 |
1 |
1 |
Auxiliar administratiu |
Palma |
D |
Jornada completa |
0 |
2 |
2 |
Palma |
D |
Temps parcial 42,86% |
0 |
1 |
1 |
|
Eivissa |
D |
Temps parcial 42,86% |
1 |
|
1 |
|
Superior sanitari |
Palma |
A |
Jornada completa |
1 |
|
1 |
Infermeria |
Palma |
B |
Temps parcial 85,71% |
1 |
1 |
2 |
Palma |
B |
Temps parcial 42,86% |
0 |
1 |
1 |
|
Menorca |
B |
Temps parcial 11,80% |
1 |
|
1 |
|
Eivissa |
B |
Temps parcial 15,74% |
2 |
2 |
||
Tècnic Especialista Laboratori |
Palma |
C |
Jornada completa |
4 |
|
4 |
Auxiliar de clínica |
Palma |
D |
Jornada completa |
1 |
|
1 |
Subaltern |
Palma |
E |
Jornada completa |
0 |
1 |
1 |
Xofer |
Eivissa |
D |
Temps parcial 42,86% |
1 |
|
1 |
12 |
7 |
19 |