Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 705592
Resolució d’establiment de serveis mínims a la illa de Menorca en el transport públic per carretera per a la vaga convocada des de les 00:00 hores dels dies 28-10-2024, 11, 28 i 29 de novembre, 5 i 9 de desembre, i indefinida des del 23 de desembre

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fem pública la resolució del conseller executiu del Departament de Mobilitat d'aquest Consell Insular de Menorca, de dia 15/10/2024, resolució núm. 2024/MOB/446, mitjançant la qual es comuniquen els serveis mínims a la illa de Menorca en el transport públic per carretera per a la vaga convocada  des de les 00:00 hores dels dies 28-10-2024, 11, 28 i 29 de novembre, 5 i 9 de desembre, i indefinida des del 23 de desembre, que estableix el següent:

“Els dies 14 i 15  d'octubre de 2024, els representants dels sindicats Comissions Obreres (CCOO) i Unió General de Treballadors (UGT), en la seva condició de sindicats més representatius del sector del transport, van remetre a la Direcció General de Treball del Ministeri de Treball i economia social els preavisos de vaga:

  1. 14/10/2024. En el sector del transport de viatgers per carretera (60071/24);
  2. 15/10/2024. En el sector del transport de viatgers per carretera per mitjà de vehicles de tracció mecànica de més de nou places, inclòs el conductor, excepte les empreses de caràcter públic (60072/24);
  3. 15/10/2024. En el sector del transport de mercaderies per carretera (60069/24) (desconvocada dia 24/10/2024);
  4. 15/10/2024. En el sector de transport públic urbà de viatgers en autobús (60070/24).

La Direcció general de Treball i Salut laboral de la CAIB va remetre aquests preavisos al CIM els dies 18 i 21 d'octubre de 2024, «als efectes pertinents recordant que, si escau, heu de procedir a fitxar (sic) i publicar els serveis mínims necessaris per garantir la correcta prestació dels serveis públics afectats segons el procediment establert».

El motiu de la vaga és arribar a una regulació que millori les condicions d'accés a la jubilació, complint el dret a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball del col·lectiu de conductors professionals.

Aquesta vaga afecta tant al sector públic com a privat del transport professional de l'Estat espanyol, per tant afectarà a totes les empreses de caràcter públic qualsevol que sigui l'administració pública de la qual depenguin i a les empreses de municipals de transport en autobús. Afectarà també a empreses de transport de viatgers per carretera que prestin servei de transport regular permanent d'ús general, ja sigui urbà com interurbà, regulars temporals, regulars d'ús especial, discrecionals i turístics per mitjà de vehicles de tracció mecànica de més de 9 places, inclosa la de conductor, a les persones conductores professionals que despleguen la seva activitat a l'àmbit del transport urbà, el transport de viatgers, el transport de mercaderies i al transport amb grues autopropulsades.

Les previsions de passatgers en autobús, sentit Aeroport – Maó, per al dia 28 d'octubre de 2024 són.34 arribades i 35 sortides; atesa la ocupació mitja actual dels vols, i el número de places que s'ofereixen, s'espera el següent moviment de viatgers per al dia 28/10/2024:

Moviment

Places ofertades

Passatgers

Ocupació mitjana actual

LLEGADA

4.411

1.662

37,68%

SALIDA

4.383

3.942

89,93%

TOTAL

8.794

5.604

 

Dades facilitades pel Departament Gabinet direcció de l'Aeroport de Menorca

Atès que la constitució espanyola estableix en el seu art. 28.2 com a dret fonamental el dret a la vaga d'aquest dret establirà les garanties per assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat dels treballadors per a la defensa dels seus interessos i precisa que la llei que reguli l'exercici 

Atès que l'article 69 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'Ordenació dels transports terrestres, disposa que els transports públics regulars permanents de viatgers d'ús general tenen el caràcter de serveis públics de titularitat de l'Administració.

Atès que l'article 10, segon paràgraf, del Reial Decret-Llei 17/1977, de 4 de març, assenyala que quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat i concorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'Autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per garantir el funcionament dels serveis.

Atès que la Sentència del Tribunal Constitucional número 33/1981 ha interpretat que quan l'article 10.2 del RDL 17/1977 fa referència a l'Autoritat  governativa s'ha d'entendre que aquesta activitat correspon a l'Estat o la Comunitat Autònoma amb competències en els serveis afectats.

Ateses les competències atribuïdes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, Llei orgànica 5/1987, a l'empara de la Constitució espanyola i en el marc de l'Estatut d'autonomia.

Ateses les competències del Consell Insular de Menorca d'acord amb la llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia, que en el seu article 70.10 considera com a pròpies les competències dels Consells Insulars en matèria de transports terrestres, i amb la Llei 13/1998 de 23 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de transport per carretera.

Atès que els serveis regulars permanents de viatgers d'ús general deuen la seva condició de servei públic a les funcions bàsiques per a l'interès general de la col·lectivitat que amb ells s'atenen, com són les de garantia de la comunicació entre els diferents nuclis de la població i de cohesió i vertebració del territori.

Atès que el transport discrecional, no regular, no es considera, en general, servei essencial per a la comunitat, però la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Balears núm. 29/2000, diu que el transport i la lliure circulació entre llocs de residència temporal o vacacional i dels establiments portuaris i aeroportuaris constitueixen un servei essencial per a la comunitat d'usuaris afectats, i també diu que la insularitat i la falta de serveis alternatius de transport suposa la dificultat o impossibilitat de sortida de l'illa, la qual cosa afecta al dret essencial de llibertat de moviments.

Atès, pel que fa al transport escolar (serveis regulars d'ús especial) que la jurisprudència constitucional ha matisat l'exercici del dret fonamental a la vaga, i la fixació dels serveis mínims afecta als serveis essencials per a la comunitat, i que el dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del de dret de vaga (fonament jurídic 18 de la Sentència del Tribunal Constitucional 11/1981), i que a aquests efectes, es consideren serveis essencials els destinats a garantir el contingut essencial dels drets constitucionals; i entre d'ells, el dret a l'educació.

Atès que el dret de lliure circulació de les persones és també dret essencial, que precisament, es materialitza, per a les persones mes desfavorides econòmicament, a través de l'existència del serveis regulars d'utilització general per tota classe d'usuaris.

Considerant que la vaga convocada suposaria, de no establir-se uns serveis mínims essencials d'obligat compliment, una situació de gravetat per als drets dels ciutadans tan respectables com el dret de vaga dels treballadors, de manera que aquest darrer ha d'adaptar-se, de manera que sigui compatible amb el manteniment d'uns serveis que assegurin una mínima mobilitat dels ciutadans.

Atès que els serveis de transport públic regular de viatgers d'us general en autobús, titularitat d'aquest Consell Insular són gestionats per les empreses TMSA TRANSPORTE REGULAR, SL, TORRES ALLÈS AUTOCARES, SLU i VALENTÍN ROCA TRIAY, SL, que presten els seus serveis entre els municipis de l'illa de Menorca, el port i l'aeroport.

Atès que els poders públics, segons manament constitucional, han de vetllar per la protecció dels drets i llibertats reconeguts, i això obliga a l'administració, en bé de l'interès general, a fixar uns serveis mínims per garantir el funcionament dels serveis essencials, sense impedir el legítim i constitucional exercici del dret de vaga dels treballadors, buscant un just equilibri entre el dret dels usuaris al seu desplaçament entre els diferents nuclis de població de l'illa, ja sigui per motius laborals, sanitaris o per qualsevol altre imprescindible, dret essencial, i al mateix temps, garantir el dret a la vaga dels treballadors, evitant en tot cas, perjudicis a la comunitat per damunt del que és raonable.

Escoltats els sindicats convocants amb presència a l'illa de Menorca, Comissions Obreres i Unió General de Treballadors i els representants de les empreses, per mitjà de reunió mantinguda amb l'Associació de Transportistes de Menorca (ASTRAME), a la que han sigut convidats els operadors del transport públic regular per carretera de Menorca (acudeixen el representant de TMSA Transporte Regular, SL, declinant la seva assistència els representants de Torres Allés Autocares, SLU i Valentín Roca Triay, SL), aquest has arribat als següents pactes:

  • Transport públic regular permanent d'ús general de viatgers per carretera: 50% del número d'expedicions de les expedicions totals diàries en les connexions entre Maó i Ciutadella (L01 Maó-Ciutadella, L14 Bus exprés);
  • 40% en serveis origen destí entre capçaleres de municipis (Maó, es Castell, Sant Lluís, es Migjorn Gran, Alaior, es Mercadal, Ferreries i Ciutadella),  entre Maó i Cala ‘en Porter i entre Maó i Aeroport;
  • No s'estableixen serveis mínims per a la línia 18 (Bintalfa).
  • 30% resta de línies.
  • Transport escolar (regular d'ús especial): s'estableixen serveis mínims del 100% dels serveis destinats a alumnes d'educació primària i secundària obligatòria;
  • No s'estableixen serveis mínims per al transport regular d'ús especial d'alumnes de batxillerat.
  • Servei discrecional a ports i aeroport: 50% dia 28/10/2024.
  • Servei discrecional a ports i aeroport: 30% dia 11/11/2024.
  • Altres menes de transport: sense serveis mínims.

amb les condicions operatives següents:

  • Quan de l'aplicació dels percentatges resulti una fracció, es prendre el número sencer com a referència.
  • Quan de l'aplicació dels percentatges resulti un número d'expedicions inferior a 2, es consideraran dues expedicions de serveis mínims; la primera i la darrera.
  • En cadascun dels sentits de la línia, s'han de prestar de forma obligada la primera i la darrera sortides del dia, repartint el temps entre una expedició i la següent de manera proporcionada.

Considerant que pels motius més amunt esmentats s'han de fixar com a serveis mínims de transport regular per carretera, que consten en la part de resolució.

Considerant, pel que fa al transport públic discrecional en autobús, que d'acord amb les dades facilitades per la Direcció General de l'aeroport de Menorca, les previsions pels dies de vaga de moviment de passatgers son de 1.662 arribades i 3.942 sortides.  

Atès que segons sentència 29/2000 del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears s'ha de garantir el dret dels ciutadans al transport i la lliure circulació entre els llocs de residència o de vacances i els establiments portuaris o aeroportuaris, tenint en compte també el fet de la insularitat i les seves conseqüències sobre les possibilitats de desplaçament d'aquests i la falta de serveis alternatius de transports que podria impedir el trasllat als llocs de residència habituals, per la qual cosa s'ha de regular també aquest servei de transport públic discrecional com a essencial.

Considerant que hores d'ara està a punt de finalitzar la temporada turística alta, i que atesos els motius de la convocatòria de la vaga s'espera que un percentatge elevat de taxis no la secundaran, s'ha considerat que no s'han d'establir serveis mínims del sector del taxi.

Vist el disposat per l'article 5 de la Llei 13/1998 de 23 de desembre, d'atribució de competències als Consells Insulars de Menorca, i d'Eivissa – Formentera en matèria de transports terrestres, i d'acord amb l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i facultats delegades per l'Estat per Llei Orgànica 5/1987.

Com a titular del Departament de Mobilitat, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació amb el Decret de presidència núm. 227/2023 de 17 de novembre, d'extinció d'un departament i reestructuració de la resta de departaments (BOIB núm. 158 de 21 de novembre de 2023)

RESOLC:

PRIMER. Establir com a serveis mínims de transport regular per carretera d'ús general els que s'indiquen a continuació:

  • Transport públic regular permanent d'ús general de viatgers per carretera: 50% del número d'expedicions de les expedicions totals diàries en les connexions entre Maó i Ciutadella (L01 Maó-Ciutadella, L14 Bus exprés);
  • 40% en serveis origen destí entre capçaleres de municipis (Maó, es Castell, Sant Lluís, es Migjorn Gran, Alaior, es Mercadal, Ferreries i Ciutadella),  entre Maó i Cala ‘en Porter i entre Maó i Aeroport;
  • No s'estableixen serveis mínims per a la línia 18 (Bintalfa).
  • 30% resta de línies.

amb les condicions operatives següents:

  • Quan de l'aplicació dels percentatges resulti una fracció, es prendre el número sencer com a referència.
  • Quan de l'aplicació dels percentatges resulti un número d'expedicions inferior a 2, es consideraran dues expedicions de serveis mínims; la primera i la darrera.
  • En cadascun dels sentits de la línia, s'han de prestar de forma obligada la primera i la darrera sortides del dia, repartint el temps entre una expedició i la següent de manera proporcionada.

SEGON. Establir com a serveis mínims de compliment obligatori, en l'àmbit de l'illa de Menorca, de transport públic discrecional de viatgers en autobús, per al dia 18/10/2024 el 50 % d'expedicions programades per els desplaçaments de persones entre l' aeroport o les estacions marítimes de Menorca i els punts d'allotjament turístic o viceversa i que constitueixin un complement antecedent o conseqüent  de serveis de transport aeri o marítim de prestació; per al dia 11/11/2024 aquest percentatge es redueix al 30%.

TERCER. Establir com a serveis mínims en els transports regulars d'ús especial el Transport escolar (regular d'ús especial): 100% dels serveis destinats a alumnes d'educació primària i secundària obligatòria; no s'estableixen serveis mínims per al transport regular d'ús especial d'alumnes de batxillerat.

QUART. Establir que la vigilància i la designació del personal que ha d'atendre els serveis mínims esmentats correspon a les empreses responsables de la prestació dels  serveis i serà  l'estrictament indispensable per a la seva realització havent de ser coberts, prioritàriament per personal que no secundi la vaga, i en el cas que sigui insuficient, les vacants s'han de cobrir obligatòriament.

CINQUÈ. Assenyalar que les empreses directament afectades hauran d'adoptar les mesures necessàries per poder dur a terme els serveis mínims esmentats, d'acord amb la legalitat vigent.

SISÈ. La present resolució tindrà efectes a partir de  les 00:00 hores del dia 28 d'octubre de 2024 fins a les 24 hores del mateix dia, i entre les 00:00 hores del dia 11 de novembre, fins les 24:00 hores del mateix dia; s'ajorna a una posterior valoració la concreció dels serveis mínims a prestar a partir del 28 de novembre, cas de no desconvocar-se la vaga.

SETÈ. Establir que l'incompliment de l'obligació d'atendre els serveis mínims serà sancionat de conformitat amb el que preveu la normativa aplicable.

VUITÈ. Disposar que el que estableix aquesta resolució no suposarà cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconeix al personal en la dita situació.

NOVÈ. Comunicar la present resolució a la Direcció Insular de l'Administració de l'Estat, a les empreses afectades, a les centrals sindicals convocants de la vaga i donar-li la màxima difusió possible.

DESÈ. Els horaris dels serveis mínims del transport regular d'ús general, es publicaran a les planes web oficials del consell insular de Menorca: https://menorca.tib.org/es i https://mou-tmenorca.com “

La qual cosa us comunic perquè en prengueu coneixement i tengui els efectes que corresponguin.

 

Signat a Maó en la data de la signatura electrònica (25 d'octubre de 2024)

El conseller executiu de Mobilitat Juan Manuel Delgado Díaz