Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR

Núm. 702913
Aprovació definitiva del Reglament del canal de denúncies de l'Ajuntament de Llucmajor i entitats dependents

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat inicialment pel Ple de l'Ajuntament de Llucmajor en sessió de dia 31 de juliol de 2024, el Reglament del canal de denúncies de l'Ajuntament de Llucmajor i entitats dependents, sense que s'hagin presentat al·legacions, esdevé definitivament aprovat en virtut de l'establert a l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i a l'article 102.1. apartat d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

En compliment del que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006, i a l'efecte de la seva entrada en vigor, es publica íntegrament el text de l'esmentada disposició normativa.

REGLAMENT DEL CANAL DE DENÚNCIES DE L'AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR I ENTITATS DEPENDENTS

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS 

Article 1. Àmbit material d'aplicació.

Article 2. Àmbit personal d'aplicació.

Article 3. Responsables.

Article 4. Mitjans per efectuar la denúncia.

Article 5. Procediment de gestió d'informacions.

Article 6. Confidencialitat de l'informant.

Article 7. Informació pública.

Article 8. Registre d'informacions.

Article 9. Tractament de dades personals.

Article 10. Protecció de les persones que comuniquin o revelin infraccions. 

Article 11. Mesures de protecció per a les persones afectades.

 

Disposició derogatòria.

Disposicions finals.

REGLAMENT DEL CANAL DE DENÚNCIES DE L'AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR I ENTITATS DEPENDENTS

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Amb l'aprovació de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, s'incorpora al dret espanyol la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019.

L'esmentada Directiva regula aspectes mínims que han de satisfer les diferents vies d'informació a través dels quals una persona física que, en un context laboral sigui coneixedora d'una infracció del dret de la Unió Europea, pugui donar a conèixer-ne l'existència. En concret, obliga a comptar amb canals interns d'informació a moltes empreses i entitats públiques perquè es considera, i així també s'ha recollit en informes i estadístiques recaptades durant l'elaboració del text europeu, que és preferible que la informació sobre pràctiques irregulars es conegui per la pròpia organització per corregir-les o reparar al més aviat possible els danys.

A més d'aquests canals interns, la Directiva exigeix la determinació d'altres canals d'informació, denominats «externs», per tal d'oferir als ciutadans una comunicació amb una autoritat pública especialitzada, cosa que els pot generar més confiança a l'hora de dissipar el seu temor a patir alguna represàlia en el seu entorn. La Directiva europea 2019/1937, Directiva «Whistleblower», relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions al dret de la Unió Europea, estableix l'obligatorietat que les entitats jurídiques dels sectors públics i privats amb més de 50 empleats comptin amb un canal de denúncies intern plenament implementat en el si de les seves organitzacions.

En aquest sentit, l'article 13.1.a) de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, obliga totes les entitats que integren el sector públic a disposar d'un sistema intern d'informació en els termes previstos en la pròpia llei; entenent que són compreses com a integrants del sector públics les entitats que integren l'Administració local.

Article 1. Àmbit material d'aplicació.

L'objecte d'aquest Reglament és protegir les persones que utilitzin el Canal de Denúncies de l'Ajuntament de Llucmajor i dependents que informin sobre qualsevol de les accions o omissions que puguin constituir infraccions del dret de la Unió Europea i accions o omissions que puguin ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu en els termes previstos a l'article 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

No s'admetrà a tràmit tota aquella denúncia que no es refereixi a infracció administrativa greu o molt greu, o bé la comissió de delictes derivats de la gestió de fons NextGenerationEU.

Article 2. Àmbit personal d'aplicació.

1. El Canal de Denúncies podrà ser utilitzat per informants que treballin a l'Ajuntament de Llucmajor, entitats dependents i que hagin obtingut informació sobre infraccions en un context laboral o professional, comprenent, en tot cas, les persones que tinguin la condició d'empleats públics o treballadors per compte d'altri, i qualsevol persona que treballi per o sota la supervisió i la direcció de contractistes, subcontractistes i proveïdors de l'Ajuntament i les seves entitats dependents.

2. També el podran utilitzar els informants que comuniquin o revelin públicament informació sobre infraccions obtinguda en el marc d'una relació laboral o estatutària ja finalitzada, voluntaris, becaris, treballadors en períodes de formació amb independència que percebin o no una remuneració, així com aquells la relació laboral dels quals encara no hagi començat, en els casos en què la informació sobre infraccions hagi estat obtinguda durant el procés de selecció o de negociació precontractual.

Article 3. Responsables.

1. Serà responsable del Canal de Denúncies un òrgan col·legiat compost pels membres següents:

  • President/a: Sr. secretari/ària General o funcionari/ària d'habilitació nacional en qui delegui.
  • Vocals:

Titular: Prefectura de Serveis Recursos Humans o tècnic del departament de recursos humans en qui delegui.

Prefectura de la Secretaria General o tècnic del departament en qui delegui.

2. El president de l'òrgan col·legiat anterior assumirà personalment la tramitació de l'expedient o haurà de delegar a un dels seus membres les facultats de gestió del sistema intern d'informació i de tramitació d'expedients d'investigació.

3. Aquest òrgan col·legiat haurà de desenvolupar les seves funcions de forma independent i autònoma respecte de la resta dels òrgans d'aquest Ajuntament, no podrà rebre instruccions de cap classe en el seu exercici, i haurà de disposar de tots els mitjans personals i materials necessaris per dur-les a terme.

Article 4. Mitjans per efectuar la denúncia.

1. Les denúncies es podran realitzar per escrit o verbalment. La informació es podrà realitzar bé per escrit, a través de correu postal o mitjançant qualsevol mitjà electrònic habilitat amb aquesta finalitat, o verbalment, per via telefònica o a través de sistema de missatgeria de veu. En cas que l'informant ho sol·liciti, també es podrà presentar mitjançant una reunió presencial dins del termini màxim de set dies hàbils. En tot cas aquesta reunió es realitzarà en un lloc on es garanteixi la confidencialitat de la informació tramesa.

En aquest cas, s'advertirà a l'informant que la comunicació serà enregistrada i se l'informarà del tractament de les seves dades d'acord amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 (EDL 2016/48900).

A més, a qui realitzi la comunicació a través de canals interns se l'informarà, de forma clara i accessible, sobre els canals externs d'informació davant les autoritats competents i, si escau, davant les institucions, òrgans o organismes de la Unió Europea.

En fer la comunicació, l'informant podrà indicar un domicili, adreça electrònica o lloc segur a l'efecte de rebre les notificacions.

2. Les comunicacions verbals, incloses les realitzades a través de reunió presencial, telefònicament o mitjançant sistema de missatgeria de veu, s'hauran de documentar d'alguna de les maneres següents, previ consentiment de l'informant:

a) mitjançant un enregistrament de la conversa en un format segur, durador i accessible, o

b) a través d'una transcripció completa i exacta de la conversa realitzada pel personal responsable de tractar-la.

Sens perjudici dels drets que li corresponen d'acord amb la normativa sobre protecció de dades, s'oferirà a l'informant l'oportunitat de comprovar, rectificar i acceptar mitjançant la seva signatura la transcripció de la conversa.

3. Els canals interns d'informació permetran fins i tot la presentació i posterior tramitació de comunicacions anònimes.

4. Els canals interns d'informació els podrà habilitar l'entitat que els gestioni per tal de rebre qualssevol altres comunicacions o informacions fora de l'àmbit establert a l'article 2, si bé aquestes comunicacions i els seus remitents quedaran fora de l'àmbit de protecció dispensat per aquesta.

Article 5. Procediment de gestió d'informacions.

1. El procés de gestió de denúncies s'inicia amb la recepció de la denúncia i finalitza amb la resolució de la denúncia i l'aplicació de les mesures que resultin pertinents en cada cas.

2. Les denúncies s'hauran de presentar, per qualsevol de les formes previstes a l'article 4 d'aquest Reglament, a través del CANAL DE DENÚNCIES ubicat a la pàgina web de l'Ajuntament de Llucmajor, a l'adreça següent: https://llucmajor.org/canal-denuncias

Les denúncies hauran de contenir els elements següents:

Si escau, identificació del denunciant: nom, cognoms i mitjà de contacte sigui a través de correu electrònic o per telèfon.

No obstant això, les denúncies es podran realitzar de manera anònima, si bé això implica que el nivell de detall de les comunicacions realitzades ha de ser prou exhaustiu perquè s'admeti a tràmit. En tot cas, el responsable del Canal de Denúncies haurà de garantir que la identitat del denunciant, en el cas que aquest s'identifiqui, serà tractada amb la màxima confidencialitat.

Identitat del denunciat: en cas de conèixer la seva identitat, nom i cognoms, així com aquelles altres dades que es coneguin i es considerin rellevants per a la identificació del presumpte infractor.

Motiu de la denúncia: descripció dels fets o circumstàncies que a criteri del denunciant constitueixen una infracció d'entre les previstes a l'article 2n de la Llei 2/2023, de 20 de febrer.

Evidències concretes que donin suport a la denúncia: tots aquells documents de què es disposi que sostinguin el fet denunciat.

3. Una vegada s'hagi rebut la denúncia, el responsable del Canal de Denúncies enviarà a l'informant el justificant de recepció en el termini màxim de set dies naturals següents a la seva recepció, llevat que això pugui posar en perill la confidencialitat de la comunicació.

4. Una vegada s'hagi registrat la denúncia, el responsable del Canal haurà d'analitzar i avaluar la denúncia de cara al fet que aquesta sigui o no admesa a tràmit, tenint en compte els criteris descrits a continuació:

Admissió a tràmit: només s'admetran a tràmit aquelles denúncies que exposin de forma clara i evident fets constitutius d'una infracció del Dret de la Unió Europea i les actuacions o omissions que puguin ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu.

No admissió a tràmit: no s'admetran a tràmit aquelles denúncies que no continguin tota informació requerida i els fets de les quals no compleixin els requisits exigits a l'article 2n de la Llei 2/2023, de 20 de febrer.

En ambdues circumstàncies, tant si la denúncia ha estat admesa com no admesa, es comunicarà al denunciant.

En cas de no admissió de la denúncia, el denunciant podrà reformular la denúncia o utilitzar altres vies alternatives legals que consideri adequades.

5. Obertura del procés d'investigació.

En cas d'admissió a tràmit de la denúncia rebuda, el responsable del Canal de Denúncies obrirà un procediment d'investigació, consistent en la realització de les següents activitats:

Elaborar un llistat de persones que s'involucraran en la investigació de la denúncia, que dependrà de la seva naturalesa.

Tots els membres involucrats en el desenvolupament de la recerca tenen obligació de mantenir rigorosa confidencialitat sobre la informació rebuda, amb especial atenció a les dades rebudes de les parts intervinents en el procés. En aquest efecte, les persones que hagin d'estar involucrades en el procés d'investigació hauran de signar un compromís de confidencialitat específic i reforçat.

La informació i documentació relativa a la investigació serà d'accés restringit.

6. El responsable del Canal de Denúncies realitzarà totes les actuacions d'instrucció que consideri necessàries encaminades a l'esbrinament de l'exactitud i veracitat de la informació rebuda, així com encaminades a l'esclariment dels fets.

Les accions i consultes inclouran, quan s'estimi necessari, el manteniment de reunions i entrevistes amb les persones que consideri apropiat, de manera que s'aixecarà una acta de la reunió quan s'acabi a l'efecte de mantenir un seguiment del procés. Així mateix, també podran incloure l'anàlisi de dades i obtenció d'informació de fonts externes, com la petició de proves pericials a professionals interns o externs.

Durant aquest període, el denunciat serà informat de l'existència de la denúncia i el procés d'instrucció en curs, excepte en aquells supòsits en què aquesta comunicació suposi un risc evident i important per a la investigació. En aquest cas, s'ajornarà la comunicació fins que aquest perill desaparegui.

En tot moment es garantirà que el tractament de les dades del denunciat es realitza d'acord amb la legislació vigent.

Una vegada que s'hagi posat en coneixement del denunciat l'existència de la denúncia i del procediment d'instrucció, i sens perjudici de la possibilitat de presentar al·legacions per escrit, el denunciat podrà ser entrevistat per l'òrgan col·legiat responsable del Canal de Denúncies, sempre amb absolut respecte a la presumpció d'innocència, amb la finalitat que exposi la seva versió dels fets i que aporti tots els mitjans de prova que consideri adequats i pertinents.

En finalitzar l'entrevista s'aixecarà acta de la reunió. Es podran acordar directament o instar les àrees competents a l'adopció de les mesures cautelars necessàries per garantir les actuacions i la correcta marxa de la investigació interna.

Durant tot el procés es mantindrà absoluta confidencialitat. Amb caràcter excepcional, l'obligació de confidencialitat no serà d'aplicació, quan l'òrgan col·legiat responsable del Canal de Denúncies es vegi obligat a revelar i/o posar a disposició informació i/o documentació relativa a les seves actuacions, inclosa la identitat de les parts implicades, a requeriment de l'autoritat judicial o administrativa competent.

L'òrgan responsable del Canal de Denúncies serà responsable de desar totes i cadascuna de les evidències que suportin les accions dutes a terme, per a totes aquelles denúncies que s'hagin investigat, i sempre d'acord amb el que estableix la legislació vigent en matèria de Protecció de Dades.

7. En finalitzar procés d'instrucció, l'òrgan responsable del Canal de Denúncies emetrà un informe sobre totes les actuacions dutes a terme. Aquest informe contindrà, almenys:

Accés restringit a l'informe i al número d'expedient.

Una exposició dels fets denunciats juntament amb el codi d'identificació de la denúncia i la data de la seva recepció.

Una descripció de les diligències d'investigació dutes a terme, així com el resultat d'aquestes.

Les conclusions de les instruccions i formulació de proposta de pla d'actuació, si escau.

8. Resolució de la investigació.

L'òrgan competent serà el responsable de prendre les mesures que consideri oportunes, entre les quals es contemplen:

Arxiu de l'expedient: en cas de considerar-se que no s'ha produït cap incompliment per part del denunciat o per manca d'evidències documentals suficients.

En el cas que els fets poguessin ser constitutius d'una infracció penal, es remetran les actuacions al Ministeri fiscal. I si els fets afecten els interessos financers de la Unió Europea, es remetrà a la Fiscalia Europea.

En el cas que els fets poguessin ser constitutius d'una infracció greu o molt greu comesa per empleat públic, s'ordenarà l'obertura del corresponent expedient sancionador, corresponent al Servei de Recursos Humans o un altre òrgan corresponent, la seva tramitació.

9. El termini màxim per donar resposta a les actuacions d'investigació serà de tres mesos a comptar des de la recepció de la comunicació o, si no s'ha remès un justificant de recepció a l'informant, a tres mesos a partir del venciment del termini de set dies després d'efectuar-se la comunicació, llevat de casos d'especial complexitat que requereixin una ampliació del termini. En aquest cas, s'estendrà fins a un màxim d'altres mesos addicionals.

Article 6. Confidencialitat de l'informant.

1. Qui presenti una comunicació o dugui a terme una revelació pública té dret que la seva identitat no sigui revelada a terceres persones.

2. Els sistemes interns d'informació, els canals externs i els qui rebin revelacions públiques no obtindran dades que permetin la identificació de l'informant i hauran de comptar amb mesures tècniques i organitzatives adequades per preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades corresponents a les persones afectades i a qualsevol tercer que s'esmenti en la informació subministrada, especialment la identitat de l'informant en cas que s'hagués identificat.

3. La identitat de l'informant només podrà ser comunicada a l'autoritat judicial, al Ministeri Fiscal o a l'autoritat administrativa competent en el marc d'una investigació penal, disciplinària o sancionadora. En tot cas les revelacions estaran subjectes a salvaguardes establertes en la normativa aplicable. En particular, es traslladarà l'informant abans de revelar la seva identitat, llevat que aquesta informació pogués comprometre la investigació o el procediment judicial. Quan l'autoritat competent ho comuniqui a l'informant, li remetrà un escrit explicant els motius de la revelació de les dades confidencials en qüestió.

Article 7. Informació pública.

L'Ajuntament proporcionarà la informació adequada de forma clara i fàcilment accessible sobre l'ús del canal intern d'informació, així com sobre els principis essencials del procediment de gestió. Amb aquesta finalitat comptarà amb una secció separada i fàcilment identificable a la pàgina d'inici del seu web.

De la mateixa manera publicarà, en una secció separada, fàcilment identificable i accessible de la seva seu electrònica, com a mínim, la informació següent:

a) les condicions per poder acollir-se a la protecció en virtut d'aquesta Llei;

b) les dades de contacte per als canals externs d'informació previstos en el títol III de la Llei 2/2023, en particular, les adreces electrònica i postal i els números de telèfon associats a aquests canals, indicant si s'enregistren les converses telefòniques;

c) els procediments de gestió, inclosa la manera com l'autoritat competent pot demanar a l'informant aclariments sobre la informació comunicada o que proporcioni informació addicional, el termini per donar resposta a l'informant, si escau, i el tipus i contingut d'aquesta resposta;

d) el règim de confidencialitat aplicable a les comunicacions i, en particular, la informació sobre el tractament de les dades personals de conformitat amb el que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals -LOPD/18- (EDL 2018/128249), i en el títol VII d'aquesta Llei.

e) les vies de recurs i els procediments per a la protecció enfront de represàlies i la disponibilitat d'assessorament confidencial. En particular, es contemplaran les condicions d'exempció de responsabilitat i d'atenuació de la sanció a què es refereix l'article 40 de la Llei 2/2023.

f) les dades de contacte de l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant, AAI, o de l'autoritat o organisme competent de què es tracti.

Article 8. Registre d'informacions.

L'Ajuntament disposarà d'un llibre registre de les informacions rebudes i de les investigacions internes a què hagin donat lloc, garantint, en tot cas, els requisits de confidencialitat previstos a la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

Aquest registre no serà públic i únicament es podrà accedir totalment o parcialment al seu contingut a petició raonada de l'autoritat judicial competent, mitjançant interlocutòria, i en el marc d'un procediment judicial i sota la seva tutela.

Les dades personals relatives a les informacions rebudes i a les investigacions internes només es conservaran durant el període que sigui necessari i proporcionat a l'efecte de complir amb la llei. En particular, es tindrà en compte el que preveuen els apartats 3 i 4 de l'article 32 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció. En cap cas es podran conservar les dades per un període superior a deu anys.

Article 9. Tractament de dades personals.

1. Els tractaments de dades personals que derivin de l'aplicació d'aquestaLlei es regiran pel que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, en la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig, de protecció de dades personals tractades per a finalitats de prevenció, detecció, investigació i enjudiciament d'infraccions penals i d'execució de sancions penals, i en el present títol.

No es recopilaran dades personals la pertinència de les quals no resulti manifesta per tractar una informació específica o, si es recopilen per accident, s'eliminaran sense dilació indeguda.

2. Es consideraran lícits els tractaments de dades personals necessaris per a l'aplicació d'aquesta la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

El tractament de dades personals, en els supòsits de comunicació interns, s'entendrà lícit en virtut del que disposen els articles 6.1.c) del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, 8 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i 11 de la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig, quan, d'acord amb el que estableixen els articles 10 i 13 d'aquesta Llei, sigui obligatori disposar d'un sistema intern d'informació. Si no fos obligatori, el tractament es presumirà emparat a l'article 6.1.e) de l'esmentat reglament.

El tractament de dades personals en els supòsits de canals de comunicació externs s'entendrà lícit en virtut del que disposen els articles 6.1.c) del Reglament (UE) 2016/679, 8 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i 11 de la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig.

El tractament de dades personals derivat d'una revelació pública es presumirà emparat en el que disposen els articles 6.1.e) del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, i 11 de la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig.

El tractament de les categories especials de dades personals per raons d'un interès públic essencial es podrà realitzar conforme al previst a l'article 9.2.g) del Reglament (UE) 2016/679.

3. Quan s'obtinguin directament dels interessats les seves dades personals se'ls facilitarà la informació a què es refereixen els articles 13 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, i 11 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre. Als informants i als qui duguin a terme una revelació pública se'ls informarà, a més, de forma expressa, que la seva identitat serà en tot cas reservada, que no es comunicarà a les persones a les quals es refereixen els fets relatats ni a tercers.

La persona a la qual es refereixin els fets relatats no serà en cap cas informada de la identitat de l'informant o de qui hagi dut a terme la revelació pública.

Els interessats podran exercir els drets a què es refereixen els articles 15 a 22 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.

En cas que la persona a la qual es refereixin els fets relatats en la comunicació o a la qual es refereixi la revelació pública exercís el dret d'oposició, es presumirà que, llevat que es provi el contrari, existeixen motius legítims imperiosos que legitimen el tractament de les seves dades personals.

4. L'accés a les dades personals contingudes en el Sistema intern d'informació quedarà limitat, dins de l'àmbit de les seves competències i funcions, exclusivament a les persones indicades a l'article 32.1 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

Serà lícit el tractament de les dades per altres persones, o fins i tot la seva comunicació a tercers, quan resulti necessari per a l'adopció de mesures correctores en l'entitat o la tramitació dels procediments sancionadors o penals que, si escau, procedeixin.

En cap cas seran objecte de tractament les dades personals que no siguin necessàries per al coneixement i investigació de les accions o omissions a què es refereix l'article 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, Reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, procedint-se, si s'escau, a la seva immediata supressió. Així mateix, se suprimiran totes aquelles dades personals que es puguin haver comunicat i que es refereixin a conductes que no estiguin incloses en l'àmbit d'aplicació de la llei.

Si la informació rebuda contingués dades personals incloses dins de les categories especials de dades, es procedirà a la seva immediata supressió, sense que es procedeixi al registre i tractament d'aquests.

Les dades que siguin objecte de tractament es podran conservar en el sistema d'informacions únicament durant el temps imprescindible per decidir sobre la procedència d'iniciar una investigació sobre els fets informats.

Si s'acreditàs que la informació facilitada o part d'ella no és veraç, s'haurà de procedir a la seva immediata supressió des del moment en què es tingui constància de l'esmentada circumstància, llevat que l'esmentada falta de veracitat pugui constituir un il·lícit penal. En aquest cas es desarà la informació pel temps necessari durant el qual es tramiti el procediment judicial.

En tot cas, transcorreguts tres mesos des de la recepció de la comunicació sense que s'haguessin iniciat actuacions de recerca, s'haurà de suprimir, llevat que la finalitat de la conservació sigui deixar evidència del funcionament del sistema. Les comunicacions a les quals no s'hagi donat curs només podran constar de forma anonimitzada, sense que sigui d'aplicació l'obligació de bloqueig prevista a l'article 32 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.

Els empleats i tercers hauran de ser informats sobre el tractament de dades personals en el marc dels sistemes d'informació a què es refereix el present article.

Article 10. Protecció de les persones que comuniquin o revelin infraccions.

1. Les persones que comuniquin o revelin infraccions previstes a l'article 2 tindran dret a protecció conforme al que preveu l'article 35 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

2. Les persones que comuniquin o revelin infraccions no podran ser objecte de represàlia, incloses les amenaces de represàlia i les temptatives de represàlia. S'entén per represàlia qualssevol actes o omissions que estiguin prohibits per la llei, o que, de forma directa o indirecta, suposin un tracte desfavorable que situï les persones que les pateixen en desavantatge particular respecte a una altra en el context laboral o professional, només per la seva condició d'informants, o per haver realitzat una revelació pública.

La persona que veiés lesionats els seus drets per causa de la seva comunicació o revelació un cop transcorregut el termini de dos anys, podrà demanar la protecció de l'autoritat competent que, excepcionalment i de forma justificada, podrà estendre el període de protecció, prèvia audiència de les persones o òrgans que poguessin veure's afectats. La denegació de l'extensió del període de protecció haurà d'estar motivada.

3. Les persones que comuniquin o revelin infraccions previstes a l'article 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, a través dels procediments en la mateixa Llei accediran, almenys a les següents mesures de suport següents:

a) Informació i assessorament complets i independents, que siguin fàcilment accessibles per al públic i gratuïts, sobre els procediments i recursos disponibles, protecció enfront de represàlies i drets de la persona afectada.

b) Assistència efectiva per part de les autoritats competents davant qualsevol autoritat pertinent implicada en llur protecció enfront de represàlies, inclosa la certificació que poden acollir-se a protecció a l'empara d'aquesta Llei.

c) Assistència jurídica en els processos penals i en els processos civils transfronterers de conformitat amb la normativa comunitària.

d) Suport financer i psicològic, de forma excepcional, si així ho decidís l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant, AAI, després de la valoració de les circumstàncies derivades de la presentació de la comunicació.

Tot això, amb independència de l'assistència que pogués correspondre a l'empara de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'assistència jurídica gratuïta, per a la representació i defensa en procediments judicials derivats de la presentació de la comunicació o revelació pública.

4. No es considerarà que les persones que comuniquin informació sobre les accions o omissions recollides a la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, o que facin una revelació pública de conformitat amb la mateixa Llei hagin infringit cap restricció de revelació d'informació, i aquelles no incorreran en responsabilitat de cap classe en relació amb aquesta comunicació o revelació pública, sempre que tinguessin motius raonables per pensar que la comunicació o revelació pública d'aquesta informació era necessària per revelar una acció o omissió en virtut de la Llei 2/2023, tot això sense perjudici del que disposa l'article 2.3. Aquesta mesura no afectarà les responsabilitats de caràcter penal. El que preveu aquest paràgraf s'estén a la comunicació d'informacions realitzades pels representants de les persones treballadores, encara que es trobin sotmeses a obligacions legals de sigil o de no revelar informació reservada. Tot això sense perjudici de les normes específiques de protecció aplicables conforme a la normativa laboral.

Els informants no incorreran en responsabilitat respecte de l'adquisició o l'accés a la informació que és comunicada o revelada públicament, sempre que aquesta adquisició o accés no constitueixi un delicte.

Qualsevol altra possible responsabilitat dels informants derivada d'actes o omissions que no estiguin relacionats amb la comunicació o la revelació pública o que no siguin necessaris per revelar una infracció en virtut d'aquesta Llei serà exigible d'acord amb la normativa aplicable.

En els procediments davant un òrgan jurisdiccional o una altra autoritat relatius als perjudicis soferts pels informants, una vegada que l'informant hagi demostrat raonablement que ha comunicat o ha fet una revelació pública de conformitat amb la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, i que ha patit un perjudici, es presumirà que el perjudici es va produir com a represàlia per informar o per fer una revelació pública. En aquests casos, correspondrà a la persona que hagi pres la mesura perjudicial provar que aquesta mesura es va basar en motius degudament justificats no vinculats a la comunicació o revelació pública.

5. En els processos judicials, inclosos els relatius a difamació, violació de drets d'autor, vulneració de secret, infracció de les normes de protecció de dades, revelació de secrets empresarials, o a sol·licituds d'indemnització basades en el dret laboral o estatutari, les persones a què es refereix l'article 3 d'aquesta Llei no incorreran en responsabilitat de cap classe a conseqüència de comunicacions o de revelacions públiques protegides per aquesta. Aquestes persones tindran dret a al·legar en el seu descàrrec i en el marc dels referits processos judicials, haver comunicat o haver fet una revelació pública, sempre que tinguessin motius raonables per pensar que la comunicació o revelació pública era necessària per posar de manifest una infracció en virtut d'aquesta Llei.

Article 11. Mesures de protecció per a les persones afectades.

Durant la tramitació de l'expedient les persones afectades per la comunicació tindran dret a la presumpció d'innocència, al dret de defensa i al dret d'accés a l'expedient en els termes regulats en la Llei 2/2023, de 20 febrer, així com a la mateixa protecció establerta per als informants, reservant-se la seva identitat i garantint-se la confidencialitat dels fets i dades del procediment.

Disposició derogatòria

El present Reglament deroga qualsevol altra norma municipal en vigor que s'hi oposi o contradigui el que s'hi disposa.

Disposicions finals

Primera. El que estableix aquest Reglament s'entén sens perjudici de les competències legalment atribuïdes a les altres administracions públiques que tinguin competència sobre la matèria.

Segona. El present Reglament entrarà en vigor una vegada publicat el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini de 15 dies hàbils establert en l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i romandrà vigent fins que no s'acordi la seva modificació o derogació expressa.

 

Llucmajor, 23 d'octubre de 2024

La batlessa Maria Francisca Lascolas Rosselló