Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL

Núm. 695866
Modificació del Reglament de Cooperació Municipal del Consell Insular de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió ordinària de dia 11 de octubre de 2024, ha adoptat l'acord d'aprovació inicial del Reglament de Cooperació Municipal del Consell Insular de Mallorca.

D'acord amb allò que disposa l'article 87 de la Llei 4/2022, de 28 de juny de 2022, de consells insulars, es fa públic el següent acord mitjançant la inserció dels corresponents anuncis en el tauler d'edictes del Consell Insular de Mallorca i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb la finalitat que totes les persones que hi estiguin interessades puguin presentar les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents, a través de la Seu electrònica del Consell de Mallorca, dins el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la inserció  d'aquest acte administratiu en el butlletí.

S'incorpora com a annex el text de la proposta d'acord aprovada pel Ple.

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (22 d'octubre de 2024)

El secretari tècnic de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local (Art. 35.2 g) Llei 4/2022, 28 de juny de Consells Insulars BOIB núm. 88, de 7 de juliol de 2022) Diego de la Fuente Rama

 

MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT DE COOPERACIÓ MUNICIPAL DEL CONSELL INSULAR DE MALLORCA.

Antecedents genèrics

1. L'article 141 de la Constitució Espanyola estableix la província com una entitat local amb personalitat jurídica pròpia que agrupa un conjunt de municipis, estant el govern de les mateixes encomanats a Diputacions o altres Corporacions de caràcter representatiu, i establint que en el cas de les illes tindran a més la seva administració pròpia en forma de Consells. A diferència de les Illes Canàries, on hi ha dues províncies, Illes Balears és una Comunitat Autònoma uniprovincial, per la qual cosa les funcions encomanades a les Diputacions provincials són exercides pels Consells Insulars. Això ve emparat en l'article 8 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, que disposa que: “ La Comunitat Autònoma articula la seva organització territorial en illes i en municipis. Les institucions de govern de les illes són els Consells Insulars, i les dels municipis, els Ajuntaments”.

2. L'article 36 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, atribueix a les Diputacions Provincials, entre altres competències, garantir una prestació integral i adequada dels serveis municipals així com l'assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als Municipis, especialment els de menor capacitat econòmica i de gestió.

3. Per la seva banda, la llei autonòmica 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, estableix al seu article 28.1 d) la potestat dels consells insular d'aprovar els plans de cooperació. La secció 3a del capítol II de l'esmentada llei estableix un catàleg de competències pròpies en relació amb els municipis i altres entitats locals, entre les que se troben els serveis d'assistència municipal. Aquestes funcions, a data d'avui, s'exerceixen mitjançant els diferents SAT (serveis d'assistència tècnica) i, per tant, el recolzament que es dona als municipis es de caire jurídic, econòmic, d'obres, informàtic i formatiu per una banda, i assistència en matèria d'adaptació de planejament urbanístic per una altra.

4. En data 12 d'abril de 2018, el Ple del Consell de Mallorca, va acordar l'aprovació del Text refós del Reglament de Cooperació Municipal que va ser publicat al BOIB núm. 56, de dia 5 de maig de 2018. El Ple del Consell Insular de Mallorca en sessió extraordinària del dia 23 de desembre de 2021 adoptà l'acord de modificar el Reglamento de Cooperació Municipal del Consell de Mallorca, però a la inclusió dels serveis de cooperació tècnica informàtica dins el catàleg de serveis oferts a la assistència municipal obligatòria.

5. La cooperació que estableix el reglament de Cooperació Municipal del Consell Insular de Mallorca està dividit en 5 Títols. El primer fa referència als Plans d'Obres i Serveis que es duen a terme amb finançament afectat de l'estat, en concordança amb l'establert a l'article 36.1 de l'esmentada Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local. El Títol II es denomina “de la cooperació tècnica per redactar els projectes i la direcció d'obres municipals”. El Títol III es denomina: “de la funció d'assessorament i d'assistència”, el Títol IV: “de la resta de competències en matèria de cooperació municipal”, i el Títol V: “de la col·laboració i cooperació en el planejament urbanístic”.

6. Segons el Decret de competències de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de data 28 de juliol de 2023, la Direcció Insular de Cooperació i Suport Municipal s'encarrega de executar les competències assignades relacionades amb els Títols II, III i IV, mentre que la DI de Desenvolupament Local s'encarrega d'executar les relacionades, entre d'altres, al Títol I. Pel que fa al Títol V, l'encarregada d'executar-lo és la direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal.

7. La darrera actualització del Reglament va ser deguda a la necessitat d'incorporar els serveis informàtics relacionats amb administració electrònica que abans es donaven mitjançant un consorci, que va ser assumit pel Consell Insular de Mallorca. No obstant això, no es va tenir en compte les necessitats de personal del propi consell per poder assumir segons quines càrregues de feina, ni les actualitzacions normatives. És per això que es fa necessari una nova modificació del Reglament que doni cobertura normativa a les necessitats reials dels municipis i que dotin al propi Consell Insular d'eines amb cobertura normativa a l'hora de prendre les millors decisions per donar el recolzament necessari als municipis de l'illa.  

Antecedents específics títol V

De conformitat a l'article 15 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, l'exercici de les competències urbanístiques corresponen a les illes i als municipis, sense perjudici de les competències que es puguin atribuir en aquesta matèria a altres ens locals o a les entitats urbanístiques especials que es constitueixin.

Els ajuntaments i els altres organismes locals que preveu la legislació autonòmica de règim local, amb subjecció als principis d'autonomia per a la gestió dels interessos respectius, de proporcionalitat i de subsidiarietat en el marc dels instruments d'ordenació territorial, han d'exercir les competències urbanístiques pròpies en els termes que determinen la legislació de règim local i la legislació urbanística.

L'article 17 de la mateixa llei regula els principis de cooperació i col·laboració, i subrogació per incompliment de la competència urbanística municipal, i assenyala que els consells insulars han de fomentar l'acció urbanística dels municipis i, en el cas que aquests no puguin exercir plenament les competències que els corresponen per la seva dimensió o per manca de recursos, els han de prestar assistència tècnica i jurídica suficient. També assenyala que els consells insulars, en els supòsits d'inactivitat o d'incompliment manifest, s'han de subrogar en l'exercici de la competència urbanística municipal corresponent, en els termes que es preveuen reglamentàriament.

Atenent a la funció pública del planejament que determina les facultats i els deures del dret de propietat del sòl d'acord amb la seva destinació, i la utilització racional, responsable i solidària dels recursos naturals limitats del territori, és imprescindible que tots els municipis de l'illa de Mallorca tinguin un planejament general municipal actualitzat, adequat i proporcionat als recursos naturals disponibles.

En data 12 d'abril de 2018, el Ple del Consell de Mallorca, va acordar l'aprovació del Text refós del Reglament de Cooperació Municipal que va ser publicat al BOIB núm. 56, de dia 5 de maig de 2018. Posteriorment, va ser modificat per Acord del Ple de dia 23 de desembre de 2021, publicada al BOIB núm.4, de 6 de gener de 2022.

El títol cinquè del Reglament de cooperació municipal anomenat “De la col·laboració i cooperació en el planejament urbanístic” (articles 43 a 49) es va introduir al reglament d'ençà de la seva aprovació en el 2018, amb l'objectiu de proporcionar cooperació tècnica per redactar el planejament urbanístic d'iniciativa pública quan la formulació fos de competència municipal, en referència a les figures de planejament urbanístic general o de desplegament que regula la legislació urbanística aplicable. En aquest títol cinquè es regulen els supòsits de cooperació amb les Ajuntaments fixats a l'article 17 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears o, en el seu cas, la subrogació de competències prevista al mateix article.

A l'empara de l'article 45 del Reglament de cooperació municipal, el Consell Insular va aprovar una primera convocatòria del programa de cooperació tècnica per a la redacció de planejament urbanístic pels municipis de Mallorca. En aquesta primera convocatòria es va prioritzar la cooperació municipal en els municipis sense planejament, amb una població inferior a 5.000 habitants i no adaptats als instruments d'ordenació territorial, i es va aprovar i concedir l'ajuda relativa al programa de cooperació tècnica en la redacció del planejament urbanístic dels municipis de Selva, Estellencs, Ariany, Maria de la Salut i Lloret de Vistalegre.

Des de la primera convocatòria l'any 2018 les circumstàncies urbanístiques han canviat. S'ha aprovat, entre d'altres, una modificació del Pla territorial de Mallorca que desclassifica unitats d'actuació que feia anys estaven aturades; s'han unificat les categories AT-C i AT-H; s'ha augmentat la ràtio mínima d'Espai Lliure Públic; s'ha aprovat el nou Reglament general de la LUIB a l'Illa de Mallorca; s'ha aprovat la Llei 10/2019 de Canvi Climàtic; ha augmentat considerablement la població dels municipis de Mallorca i els preus de venda dels habitatges, etc.

Totes aquestes noves circumstàncies fan necessari que els municipis tinguin un planejament adaptat a la situació actual, amb previsió de serveis suficients per a tota la població, amb previsió habitatges de protecció publica, amb la regulació necessària per ..implantar energies renovables...

Per aquests motius, a l'empara de les competències atribuïdes als consellers executius a l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de Consells Insulars, es proposa les següents modificacions del Reglament de cooperació municipal.

Fonaments

D'acord amb l'article 39.2, apartat d) del Reglament orgànic del Consell de Mallorca, aprovat per acord del Ple de dia 12 d'abril de 2018 (BOIB núm. 89, de 18 de juliol), correspon als consellers executius i a les conselleres executives preparar i presentar els projectes de reglaments relatius a qüestions del seu departament, perquè l'òrgan competent els aprovi a través del procediment establert. Per altra banda, atesa la tramitació dels reglaments que regula l'article 88 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars i en ús de les competències atribuïdes.

La consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local eleva el Ple del Consell de Mallorca la següent:

Proposta d'acord

1. Aprovar inicialment les modificacions del Reglament de Cooperació Municipal del Consell Insular de Mallorca i que figura com annex al present acord.

2. Sotmetre l'expedient a informació pública, mitjançant la inserció dels anuncis corresponents en el tauler d'edictes de Consell Insular de Mallorca i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb la finalitat que totes les persones que hi estiguin interessades puguin examinar-lo i presentar les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents, dins el termini de trenta dies, comptadors des de la inserció de l'anunci corresponent en el butlletí així com donar audiència a les entitats i Administracions que puguin resultar afectades.

3. Complert el tràmit anterior, en el cas que no s'hagués presentat reclamació o cap suggeriment, s'entendrà definitivament aprovat l'acord de modificació fins llavors provisional, en aquest cas s'haurà de publicar el text íntegre de les modificacions del Reglament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i remetre'l a l'administració estatal i autonòmica, d'acord amb els articles 70.2 i 65 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, article 82 de la Llei  4/2022 de 28 de juny de Consells Insulars i els articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

 

ANNEX. Modificacions del Reglament de Cooperació Municipal del Consell Insular de Mallorca.

El Títol I queda redactat de la següent manera: “TÍTOL PRIMER: DEL PLA D'OBRES I SERVEIS PREVIST A LA LLEI 7/1985”.

L'article 2 queda redactat de la següent manera:

Article 2. Dret supletori

En tot allò que no preveu aquest Reglament és d'aplicació:

  • La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
  • La Llei 4/2022 , de 28 de juny, de consells insulars
  • El Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, de disposicions legals vigents en matèria de règim local.
  • La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
  • El Reial decret 835/2003, de 27 de juny, pel qual es regula la cooperació econòmica de l'Estat a les inversions de les entitats locals.
  • La resta de normativa que sigui d'aplicació”.

L'article 28 queda redactat de la següent manera:

“Article 28. Serveis propis.

El Consell de Mallorca proporcionarà cooperació tècnica als municipis de Mallorca que ho necessitin, tant per a la redacció de projectes com per a la direcció tècnica de les obres, d'acord amb les condicions següents:

1. Els municipis de l'illa de Mallorca podran ser beneficiaris del suport tècnic del Consell de Mallorca, mitjançant els propis serveis interns del Consell, per a la redacció de projectes i per a la direcció d'obres. Els municipis de menys de 5.000 habitants gaudiran d'aquests serveis de manera gratuïta, i els de població igual o superior de 5.000 habitants se'ls podrà exigir que assumeixin el cost del servei amb les quanties que es determinaran de la següent forma:

 

Un 1 per 100 del pressupost d'execució per contracta de les obres o serveis si el municipi té una població de dret entre 5.000 i 10.000 habitants.

Un 2 per 100 del pressupost d'execució per contracta de les obres o serveis si el municipi té una població de dret entre 10.001 i 20.000 habitants.

Un 3 per 100 del pressupost d'execució per contracta de les obres o serveis si el municipi té una població de dret de més de 20.000 habitants, quan concorrin els requisits de l'apartat 4 d'aquest article.

 

2. En el moment de la firma del conveni entre l'Ajuntament i el  Consell Insular de Mallorca, el primer es comprometrà, al seu cas, a efectuar la seva aportació en els termes indicats a l'esmentat conveni. El Consell de Mallorca no lliurarà el projecte redactat ni proposarà director de les obres fins que l'Ajuntament faci efectiva la seva aportació, si així s'hagués establert.

3. Si el Consell Insular concedeix l'ajuda tècnica, s'ha de signar un conveni entre la consellera o el conseller competent en la matèria del consell i la batlessa o el batle de l'Ajuntament corresponent, que recollirà les obligacions de les parts. 

4. Els municipis de població de dret superior a 20.000 habitants tindran dret al suport tècnic mitjançant els serveis propis del Consell de Mallorca amb caràcter excepcional i a aquelles obres estratègiques pel municipi que no es poden dur a terme mitjançant medis propis. Aquesta impossibilitat per desenvolupar l'obra amb medis propis serà certificada pel secretari de l'ajuntament”.

L'article 29 queda redactat de la següent manera:

“Article 29. Plans de cooperació tècnica.

1. El Consell de Mallorca ha de fer una convocatòria de cooperació tècnica per a la redacció de projectes com per a la direcció tècnica de les obres, que no té periodicitat preestablerta i es farà en funció de les disponibilitats i la càrrega de treball dels serveis. En la convocatòria, s'ha d'indicar un termini perquè els municipis interessats puguin presentar les sol·licituds de cooperació, d'acord amb el model que determini la resolució corresponent. 

El conseller titular del departament al qual estigui adscrit el servei encarregat de dur a terme les tasques de cooperació, ha de resoldre les peticions de cooperació, el resultat de les quals es comunicarà als ajuntaments interessats.

Si el Consell Insular concedeix l'ajuda tècnica, s'ha de signar un conveni entre el conseller competent en la matèria del Consell de Mallorca i l'Ajuntament corresponent, que recollirà les obligacions de les parts. 

La selecció de les sol·licituds de cooperació tècnica previstes en aquest títol queden subjectes a la capacitat efectiva dels serveis del Consell de Mallorca d'assumir-los, i es produeix tenint com a referència els criteris de priorització acumulatius següents: 

a) En relació a la població de dret, es prioritzaran les cooperacions tècniques sol·licitades per Ajuntaments amb una menor capacitat econòmica i de gestió, per aquest ordre: 

 

De 0 a 5.000 habitants.

De 5.001 a 10.000 habitants.

De 10.001 a 20.000 habitants.

De més de 20.000 habitants.

 

b) En relació amb les redaccions de projectes o direccions tècniques d'obra, es prioritzaran, per aquest ordre:

  • Que l'Ajuntament beneficiari de la cooperació sigui la primera vegada que sol·licita una redacció de projectes o direcció tècnica d'obres. 
  • Que la cooperació que es sol·licita sigui una revisió de preus o modificació d'un projecte ja redactat pel Consell de Mallorca.  
  • Les cooperacions tècniques sol·licitades per Ajuntaments que faci més temps que no se'ls realitza una cooperació tècnica. 
  • Que la cooperació que es sol·licita tingui com a objecte obres d'inversió de competència municipal dels articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de  les bases de règim local. 

2. El Consell de Mallorca pot confeccionar programes sectorials de cooperació tècnica als municipis, que s'han d'inspirar en els principis i criteris d'aquest Reglament”. 

L'article 31 queda redactat de la següent manera:

Article 31. Beneficiaris.

1. De conformitat amb el que estableixen els articles 26, 31 i 36 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, el Consell de Mallorca prestarà el servei d'assistència jurídica, econòmica, tècnica, informàtica i formativa als municipis del seu territori, especialment als de menor capacitat econòmica i de gestió.

2.- Podran ser igualment ser beneficiaris les entitats locals incloses en l'article 3.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local”.

L'article 32 queda redactat de la següent manera:

“Article 32. Serveis.

Els serveis que prestarà el Consell de Mallorca mitjançant el Servei d'Assistència Tècnica (SAT) seran:

 

a) Assistència jurídica.

b) Assistència econòmica i financera.

c) Assistència per a garantir la prestació de les funcions de secretaria i d'intervenció.

d) Assistència tècnica.

e) De naturalesa informàtica, TIC i relacionades amb l'administració electrònica.

f) Formació als treballadors municipals de les entitats locals de l'illa de Mallorca a través de cursos de formació o conferències.

 

El Consell Insular de Mallorca es reserva el dret de proporcionar aquesta assistència a través de mitjans propis, mitjans concertats o mitjans externs si és el cas”.

L'article 33 queda redactat de la següent manera:

“Article 33. Cost dels serveis.

1. Els serveis oferts a les lletres a), b), c) i f) de l'article 32 tindran caràcter gratuït. El serveis relatius a la lletra d) de l'article 32 tindran, en el seu cas, el cost establert a l'article 28. Pel que fa als serveis prestats relatius a la lletra e) de l'article 32, seran gratuïts en tot allò disposat a l'article 36.1 g) de Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

2. No s'atendran les peticions de finançament de qualssevol tipus d'assistència que l'entitat sol·licitant hagi encarregat directament a persones alienes al Consell.

3. Anualment, el conseller competent en la matèria de cooperació municipal aprovarà una resolució amb els preus establerts per a tots aquells serveis que el Consell Insular no consideri que formin part dels serveis d'administració electrònica obligatòria per a municipis de menys de 20.000 habitants.

4. Si el Consell Insular concedeix la prestació dels serveis d'assessorament i d'assistència informàtica, se signarà un conveni entre el conseller executiu del Consell Insular competent en matèria de cooperació municipal i l'Ajuntament corresponent. En aquest conveni s'autoritzarà expressament el Consell Insular al tractament de dades que obrin en disposició del propi Ajuntament, sense que en cap cas el Consell Insular adquireixi la condició de responsable de dades ni de delegat de les dades personals que obrin als municipis, als efectes previstos en la normativa específica sobre protecció de dades de caràcter personal.

5. El conveni determinarà, en relació a la contraprestació:

 

a) Si el servei té o no la consideració de servei remunerat, atenent a la naturalesa del servei i la seva concurrència amb el sector privat.

b) La remuneració que en el seu cas procedeixi tindrà la consideració de preu, sense que tingui la consideració de prestació patrimonial de caràcter públic. La seva fixació s'efectuarà por resolució de la consellera o del conseller competent de conformitat amb el decret d'organització del Consell de Mallorca i en base al preu real del servei i tenint en compte l'efecte de l'impost sobre el valor afegit”.

L'article 35 queda redactat de la següent manera:

“Article 35. Defensa judicial.

1.El servei de defensa judicial es prestarà a totes les entitats locals de població inferior o igual a 3.000 habitants. En cap supòsit comprèn la representació del municipi. El nomenament de procurador i l'abonament dels honoraris correspondran a l'entitat local.

2. El servei de defensa judicial, es realitzarà, ordinàriament, pel Servei d´Assistència Jurídica als Municipis. Quan es consideri oportú per especialitat o complexitat de la matèria, volum de feina o impossibilitat de prestar el servei per falta de mitjans personals, es pot encomanar l´Advocacia del Consell de Mallorca o a lletrats externs al Consell Insular. No obstant això, es podrà formalitzar un conveni amb el Col·legi d'Advocats de les Illes Balears.

3. S'exceptuen de l'assistència jurídica, en l'aspecte de defensa judicial:

 

a) Les peticions que tinguin per objecte donar suport o rebutjar la impugnació d'actes o acords municipals dels membres de les corporacions que hagin votat contra els acords esmentats, d'acord amb l'article 63.1.b de la Llei 7/1985 esmentada.

b) Les peticions que es refereixin a impugnació d'actes i acords municipals per part de l'Administració de l'Estat, de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del Consell de Mallorca, d'acord amb els articles 65 i 66 de la Llei 7/1985 esmentada.

c) Les controvèrsies judicials de tota mena contra el Consell i altres entitats locals, així com aquells supòsits en els que es pugui produir un conflicte d´interessos.

d) Supòsits en els quals l'òrgan judicial hagi fixat un termini per a realitzar una concreta actuació (per exemple, requeriment d'expedient administratiu, atorgament de termini per a presentar escrit d'al·legacions o d'oposició, etc.) i la petició de l'entitat local s'hagi rebut en una data en la qual quedi menys de la meitat del termini per a realitzar aquella, comptat aquest termini des de l'endemà de recepció de la notificació judicial de què es tracti per l'entitat beneficiària fins a la seva finalització o, si és el cas, fins a la data de la vista”.

L'article 36. als seus apartats 4 i 5 queda redactat de la següent manera:

4. Estan legitimats per formular la petició de defensa judicial les persones responsables de la Batlia o de la Presidència de l'entitat local corresponent. En aquest cas, s'ha d'adjuntar a la petició un certificat de l'acord pres per l'òrgan competent de l'entitat local sol·licitant i s'ha d'aportar la documentació necessària que permeti valorar adequadament l'assumpte.

A més, a la sol·licitud haurà d'acompanyar-se la següent documentació:

Informe jurídic del secretari de la Corporació que contingui una exposició succinta dels fets i la fonamentació jurídica que sustenti les pretensions locals, d´acord amb l´article 3 del Reial Decret 128/2028, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional. Aquest informe només podrà excepcionar-se en els supòsits en què l'entitat local acrediti que no compta amb secretari en les dates en les quals sol·licita l'assistència.

  • Còpia de tota la documentació relativa al litigi que permeti tenir suficients elements de judici sobre la qüestió plantejada..
  • Qualsevol altra documentació que l'entitat local consideri necessari o convenient per a la millor defensa dels seus interessos o que pugui ser requerida pel lletrat director del procés.
  • Expedient administratiu complet relatiu a l'assumpte per al qual se sol·licita la defensa judicial, degudament foliat i acompanyat d'un índex, així com els altres antecedents documentals en què pugui fundar-se la defensa de l'entitat local.
  • Designació de Procurador, si és el cas.

5. Com a regla general, la remissió de l'expedient administratiu a l'òrgan judicial actuant es durà a terme des de la entitat local sol·licitant. No obstant, es podrà dur a terme pel Servei d´Assistència Jurídica als Municipis, sempre que per l'entitat local s'hagi sol·licitat expressament i posat el mateix a la seva disposició a través del Registre, amb una antelació de, almenys, deu dies a la data de finalització del termini d'enviament de l'expedient. En cas contrari, la responsabilitat d'enviament de l'expedient recaurà en l'entitat local.

L'article 37.3 queda redactat de la següent manera:

“3. Rebuda la petició d'assistència, el conseller competent en matèria d'assistència als municipis,, previ informe del SAT, resoldrà:

a) Retornar la documentació rebuda per estimar no procedent l'emissió de l'assistència, d'assessorament o de defensa judicial sol·licitada.

b) Estimar procedent la petició d'assessorament o de defensa judicial sol·licitada i reclamar, si correspon, en el termini de 8 dies comptats a partir de la recepció de la consulta, els aclariments i antecedents que resultin necessaris.”

L'article 40 queda redactat de la següent manera:

Article 40. Contingut de la prestació.

1. L'assistència per garantir la prestació de les funcions de Secretaria i d'Intervenció comprèn els dos supòsits següents:

 

a) Atenció dels serveis d'assistència mitjançant el sistema de comissió circumstancial establert en l'article 55 del Reial decret 128/2018, de 16 de març, sobre provisió de llocs de treball reservats a funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter estatal. En aquest supòsit, amb la petició prèvia de la corporació interessada, el Consell de Mallorca comissionarà un funcionari per fer comeses especials de caràcter circumstancial pel temps que es consideri imprescindible. Aquest tipus de servei es prestarà per a actes molt definits i concrets.

b) Assumpció amb caràcter permanent de les funcions reservades a habilitats de caràcter estatal en entitats locals declarades exemptes d'acord amb el que preveu l'article 16 del Reial decret 128/2018 esmentat.

 

2. El procediment per sol·licitar aquest tipus d'assistència s'ha d'ajustar al que estableixen els articles 36 i 37 d'aquest Reglament”.

S'afegeix un apartat J) a l'article 42 amb el següent contingut:

“j) Realitzar un Pla de Formació dirigit als treballadors de les entitats locals de l'illa de Mallorca a través de cursos de formació o conferències, ja sigui realitzat amb mitjans propis, conveniats o externalitzats”.

L'article 44 queda redactat de la següent manera:

“Article 44. Beneficiaris de la cooperació

Només poden ser beneficiaris d'aquesta cooperació, que es du a terme a través dels serveis del departament que tinguin assignada aquesta atribució, els municipis amb una població de dret igual o inferior a 10.000 habitants, i sempre que acreditin que no disposen del personal tècnic i jurídic qualificat suficient per a redactar el planejament objecte de la cooperació que se sol·licita.”

L'article 47 queda redactat de la següent manera:

“Article 47. Criteris de priorització.

La selecció de les sol·licituds de cooperació tècnica previstes en aquest títol queden subjectes a la capacitat efectiva dels serveis del Consell de Mallorca d'assumir-los, i es produeix tenint com a referència els criteris de priorització acumulatius següents: a) En relació a la població de dret, de conformitat amb les dades del darrer padró d'habitants aprovat oficialment, amb la priorització següent: - De 0 a 3.000 habitants - De 3.001 a 5.000 habitants - De 5.001 a 7.500 habitants - De 7.501 a 10.000 habitants ...”

L'article 48 queda redactat de la següent manera:

“Article 48. Formalització Conveni de cooperació.

Concedida aquesta cooperació tècnica, s'ha de formalitzar un conveni entre el Consell Insular de Mallorca i l'Ajuntament corresponent, que ha d'establir els compromisos que s'assumeixen, especialment quant a la fixació de terminis per a la tramitació administrativa, en seu municipal, de l'expedient d'aprovació del planejament.”

L'article 49 queda redactat de la següent manera:

“Article 49. Cost de la cooperació tècnica.

El servei de cooperació tècnica local previst en aquest article és gratuït. Això no obstant, si no es compleixen els compromisos municipals assumits d'acord amb el conveni al qual es refereix l'article anterior i, especialment si no es compleixen els terminis relatius a la tramitació municipal del planejament, el Consell de Mallorca pot exigir l'abonament del cost efectiu del servei prestat a l'ajuntament beneficiari”.