Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 695420
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aproven la convocatòria pública i les bases per a la concessió de la Medalla d’Or de la Comunitat Autònoma i del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears per a l’any 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 86 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon al Govern de les Illes Balears, en les matèries de la seva competència, l'exercici de l'activitat de foment, sens perjudici de l'activitat que correspon a l'Estat.

D'altra banda, l'article 17.p) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, atribueix al Consell de Govern la concessió d'honors i distincions, d'acord amb la normativa específica.

El Decret 54/1984, de 26 de juliol (modificat pel Decret 15/1989, de 9 de febrer), va aprovar la creació de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Actualment, aquest guardó es regeix pel Decret 2/2014, de 10 de gener, pel qual es regula la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és una distinció que té per objecte honorar els mèrits assolits, de manera individual o col·lectiva, per les persones físiques i jurídiques que s'hagin distingit per la seva trajectòria personal o professional en defensa, promoció o foment de les institucions i dels interessos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la tasca de les quals hagi tingut una projecció especial fora de l'àmbit de les Illes Balears.

El Decret 5/1997, de 23 de gener, va crear el Premi Ramon Llull del Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Actualment, aquest guardó es regeix pel Decret 3/2014, de 10 de gener, pel qual es regula el Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears. El Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears és una distinció que té per objecte honorar, de manera individual o col·lectiva, les persones físiques o jurídiques que hagin destacat dins el territori de les Illes Balears pels serveis prestats en els àmbits cultural, esportiu, jurídic, empresarial, cívic, humanitari, d'investigació, de l'ensenyament i lingüístic.

L'article 5 del Decret 2/2014 i del Decret 3/2014 disposa que la Conselleria de Presidència ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, abans del 31 d'octubre de cada any, la resolució de convocatòria per presentar candidatures a la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i al Premi Ramon Llull de l'exercici següent.

Tant la Medalla d'Or com el Premi Ramon Llull s'han d'atorgar mitjançant un acord del Consell de Govern, de conformitat amb el procediment que estableixen el Decret 2/2014 i el Decret 3/2014, respectivament. S'han de lliurar anualment coincidint amb la celebració dels actes commemoratius del Dia de les Illes Balears, llevat que, per circumstàncies excepcionals, no sigui possible o sigui preferible una altra data per al lliurament.

D'altra banda, l'article 6 del Decret 2/2014 i del Decret 3/2014 disposa que s'ha de constituir un jurat per considerar i valorar les candidatures de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull de cada any. El jurat està compost per un representant de cada conselleria, que ha de tenir la condició d'alt càrrec, a més de la presidenta, càrrec que ocupa la consellera de Presidència i Administracions Públiques. La secretaria del jurat pot recaure en un tècnic o tècnica de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques de categoria igual o superior a cap de servei, nomenat per la consellera.

Les referències que el Decret 2/2014 i el Decret 3/2014 fan a la Conselleria i a la consellera de Presidència s'han d'entendre fetes a la Conselleria i consellera de Presidència i Administracions Públiques.

El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, entre d'altres, les funcions de coordinació administrativa i organització dels esdeveniments d'interès autonòmic.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria pública i les bases per a l'atorgament de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma i del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears per a l'any 2025, que consten en l'annex 1.

2. Nomenar el jurat que s'ha de constituir amb motiu d'aquesta convocatòria d'acord amb l'annex 2.

3. Disposar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 22 d'octubre de 2024)

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX 1 Bases reguladores de la convocatòria per a la concessió de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull per a l'any 2025

1. Objecte i finalitat

1. L'objecte d'aquestes bases és fer pública la convocatòria i regular l'atorgament de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma i del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears per a l'any 2025.

2. La finalitat del guardó de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma és honorar els mèrits assolits, de manera individual o col·lectiva, per les persones físiques i jurídiques que s'hagin distingit per la seva trajectòria personal o professional en defensa, promoció o foment de les institucions i dels interessos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la tasca de les quals hagi tingut una projecció especial fora de l'àmbit de les Illes Balears.

3. La finalitat del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears és honorar i distingir, de manera individual o col·lectiva, les persones físiques o jurídiques que hagin destacat dins el territori de les Illes Balears pels serveis prestats en els àmbits cultural, esportiu, jurídic, empresarial, cívic, humanitari, d'investigació, de l'ensenyament i lingüístic.

4. Ambdós guardons tenen naturalesa exclusivament honorífica, per la qual cosa no generen cap efecte econòmic, i són de caràcter personal, intransferibles i permanents, llevat que la persona guardonada sigui condemnada per sentència judicial ferma.

2. Atorgament

1. La Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'ha d'atorgar mitjançant un acord del Consell de Govern, a proposta de la presidenta de les Illes Balears. Es concedeix una Medalla d'Or per any, tot i que, per motius excepcionals, se'n pot atorgar més d'una.

2. El Premi Ramon Llull s'ha d'atorgar mitjançant un acord del Consell de Govern i es poden concedir un màxim de deu premis Ramon Llull l'any.

3. És requisit, tant per atorgar com per mantenir la Medalla d'Or o el Premi Ramon Llull, que la persona guardonada no hagi estat condemnada per sentència ferma per cap fet delictiu.

3. Candidats o candidates

Pot ser candidat o candidata a la Medalla d'Or i al Premi Ramon Llull qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, els mèrits de la qual es considerin mereixedors o dignes d'aquesta distinció. No obstant això:

a. No es permet la iniciativa per sol·licitar la Medalla d'Or o el Premi Ramon Llull per part d'una col·lectivitat o entitat si la persona interessada forma part dels seus òrgans rectors, ni a petició de les mateixes persones destinatàries de la concessió.

b. No es poden atorgar les distincions a cap autoritat de l'Estat, excepte a Sa Majestat el Rei, o de la mateixa Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que es trobi en exercici del seu càrrec.

c. No es poden atorgar la Medalla d'Or ni el Premi Ramon Llull a persones que hagin estat condemnades per sentència ferma per algun fet delictiu.

4. Presentació de candidatures i termini

1. Les candidatures s'han de presentar de manera independent per a la Medalla d'Or i per al Premi Ramon Llull, atès que són dos guardons que honoren finalitats diferents.

2. Poden presentar-hi candidatures les administracions públiques, els òrgans i ens públics, les associacions i les organitzacions representatives d'interessos econòmics o socials, i les persones físiques o jurídiques, a títol individual o col·lectiu. En relació amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, pot presentar-hi candidatures qualsevol conselleria, com també els ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Les candidatures s'han de formalitzar per algun dels mitjans següents:

a) A través de l'enllaç disponible a la pàgina web https://diada.caib.es/inscripcio-premis , que permet presentar candidatures sense la necessitat de disposar de certificat electrònic o DNI electrònic i que emet un justificant de recepció del contingut enviat.

b) Per via telemàtica mitjançant el tràmit del procediment publicat a la Seu Electrònica, al qual s'ha d'adjuntar el formulari corresponent signat electrònicament, per a la qual cosa es requereix disposar de certificat digital, DNI electrònic o Cl@ve Permanent (nivell avançat).

c) Presencialment, si es tracta d'una persona física no obligada a relacionar-se electrònicament amb l'Administració, d'acord amb l'article 14.2.c) de la Llei 39/2015. També es poden presentar les candidatures per mitjà d'un escrit adreçat a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament (DIR3 A04044054) en el Registre del passeig de Sagrera, 2, de Palma, o en qualsevol dels llocs que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En aquest cas, també es poden fer servir els models que hi ha a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament i a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).

A la Seu Electrònica de la CAIB i a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament hi ha dos formularis: un per presentar candidatures a la Medalla d'Or i un altre per presentar candidatures al Premi Ramon Llull.

4. S'ha d'emplenar un formulari per a cada premi i per a cada candidatura proposada, i no hi ha un nombre màxim de candidatures que es poden proposar per entitat o persona. S'han d'emplenar tots els camps obligatoris: identificació de la persona física, administració, òrgan, ens o entitat que presenta la candidatura i, si escau, de la persona que la representa, identificació exacta i precisa del candidat o candidata, que, com a mínim, ha d'incloure el nom, els llinatges i, si escau, l'àlies, o la denominació oficial, així com el nom comercial, i el NIF o CIF corresponent.

En l'apartat «Breu descripció dels principals mèrits que acrediten la candidatura presentada», s'ha de fer una petita descripció de la biografia del candidat o candidata en la qual constin raonadament i suficientment els mèrits que el fan mereixedor de la distinció. A més, es poden adjuntar arxius per complementar el currículum del candidat o candidata sempre que no superin la mida de 20 MB.

5. Si la candidatura es proposa a títol pòstum, s'ha de fer constar aquesta circumstància.

6. El termini per presentar candidatures comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 16 de desembre de 2024.

5. Jurat de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull

1. S'ha de constituir un jurat per considerar i valorar les candidatures a la Medalla d'Or i al Premi Ramon Llull.

2. El jurat està integrat per un representant de cada conselleria, que ha de tenir la condició d'alt càrrec, a més del president o presidenta. La presidència del jurat pot designar personalitats de competència reconeguda en relació amb els mèrits que s'hagin de valorar per tal que assisteixin a les sessions amb funcions d'assessorament, amb veu i sense vot.

3. La presidència del jurat recau en la consellera de Presidència i Administracions Públiques, tot i que pot delegar aquesta funció en un alt càrrec de la seva conselleria. El president o presidenta ha d'organitzar i dirigir les deliberacions i, si escau, les votacions que dugui a terme el jurat, i el seu vot es considera qualificat en cas d'empat.

4. La secretaria del jurat pot recaure en un tècnic o tècnica de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques de categoria igual o superior a cap de servei, nomenat per la consellera. Al secretari o secretària, que té veu però no vot, li correspon, a més d'exercir les funcions pròpies de la secretaria, rebre les candidatures i trametre-les a la presidència del jurat i a la resta de membres.

5. El jurat s'ha de convocar amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores. La primera reunió del jurat s'ha de dur a terme sempre abans del dia 20 de gener de cada any i les deliberacions han d'haver acabat el 31 de gener.

6. El jurat es considera vàlidament constituït amb l'assistència dels dos terços dels membres.

7. Els membres del jurat de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull per a l'any 2025 són els que consten en l'annex 2 d'aquesta convocatòria.

6. Procediment de concessió de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull

1. Les deliberacions del jurat són secretes i totes les decisions s'han de prendre per majoria dels assistents. El jurat únicament pot proposar la concessió de distincions entre les candidatures presentades i pot requerir informació complementària quan ho estimi pertinent. La proposta de concessió de distincions que efectua el jurat ha de ser motivada.

2. En el cas de la Medalla d'Or, la proposta de concessió l'ha d'efectuar el president o presidenta del jurat a la presidenta del Govern de les Illes Balears per tal que, si aquesta és favorable a la concessió, la proposi al Consell de Govern abans de la primera sessió del mes de febrer.

3. En el cas del Premi Ramon Llull, el jurat ha d'efectuar de manera motivada la proposta de concessió de les distincions que, per mitjà del seu president o presidenta, ha d'elevar al Consell de Govern abans de la primera sessió del mes de febrer.

4. En la primera sessió del mes de febrer, el Consell de Govern s'ha de donar per assabentat de la proposta de la presidenta de les Illes Balears, en el cas de la Medalla d'Or, o de la proposta del jurat, en el cas del Premi Ramon Llull, i en la segona sessió del mes de febrer ha d'adoptar de manera motivada l'acord corresponent de concessió de distincions.

5. L'acord de concessió de distincions s'ha de notificar a les persones interessades o, si escau, als seus familiars, i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

7. Concessió directa de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull

Quan es produeixin les circumstàncies excepcionals que ho justifiquin, la presidenta pot proposar directament la persona que s'ha de guardonar, sense necessitat de convocatòria ni de constitució de jurat. En cas de concessió directa, la proposta ha de ser motivada i ha d'anar acompanyada amb una memòria en què s'exposin els mèrits i les circumstàncies concurrents.

8. Lliurament dels guardons

El lliurament dels guardons s'ha de dur a terme en un acte de caràcter institucional que tindrà lloc a Palma al voltant del dia 28 de febrer de 2025, coincidint amb els actes de celebració del Dia de les Illes Balears.

9. Protecció de dades

De conformitat amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), i amb la legislació vigent en matèria de protecció de dades, les dades de caràcter personal que les persones interessades han de facilitar per tal de concórrer a aquesta convocatòria seran custodiades per la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.

La persona interessada pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix l'RGPD) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).

Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

 

ANNEX 2 Jurat de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma i del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears per a l'any 2025

Presidenta: Sra. Antònia Maria Estarellas Torrens, consellera de Presidència i Administracions Públiques

Vocals:

En representació de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques:

-Titular: Sra. Francisca Ramis Pons, directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament

-Suplent: Sra. Antònia Fornari Thomas, cap de gabinet

En representació de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació:

-Titular: Sr. Bartomeu Alcover Bisbal, director general de Pressuposts i Finançament

-Suplent: Sr. Francisco Cánovas Vallés, director general d'Estratègia Digital i Simplificació Administrativa

En representació de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia:

-Titular: Sr. José Antonio Caldés Capelo, director general d'Empresa, Autònoms i Comerç

-Suplent: Sr. Diego Viu Domínguez, director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic

En representació de la Conselleria de Salut:

-Titular: Sr. Vicenç Juan Verger, director general de Recerca en Salut, Formació i Acreditació

-Suplent: Sr. Juan Simonet Borrás, director general de Prestacions, Farmàcia i Consum

En representació de la Conselleria d'Educació i Universitats:

-Titular: Sra. Maria del Pilar Guasp Bergas, secretària general

-Suplent: Sra. Catalina Neus Riera Estarellas, directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa

En representació de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat:

-Titular: Sra. Maria Lorena del Valle Alonso, directora general de Mobilitat

-Suplent: Sra. Maria Paz Andrade Barberá, directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental

En representació de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports:

-Titular: Sr. Llorenç Perelló Rosselló, gerent de l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB)

-Suplent: Sr. Pedro Vidal Monserrat, secretari autonòmic de Cultura i Esports

En representació de la Conselleria de Famílies i Afers Socials:

-Titular: Sra. Catalina Albertí Victori, directora general de Cooperació i Immigració

-Suplent: Sra. Catalina Maria Salom Niell, directora de l'Institut Balear de la Dona

En representació de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua:

-Titular: Sra. Juana Maria Forteza Pujol, secretària general

-Suplent: Sra. Beatriz Estopiñán González, cap de gabinet

En representació de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural:

-Titular: Sr. Joan Llabrés Enseñat, director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local

-Suplent: Sr. Antoni Grau Jofre, director general de Pesca

Secretària: la cap del Servei de Relacions Institucionals de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament (Conselleria de Presidència i Administracions Públiques)