Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SA POBLA
Núm. 692646
Acord del Ple de data3 d’octubre de 2024, de l'Ajuntament de Sa Pobla per la qual s'aprova definitivament de el reglament regulador de les prestacions econòmiques de caràcter social
Havent-se aprovat definitivament el reglament que regula les prestacions econòmiques de caràcter social, es publica aquest per al seu general coneixement i en compliment dels articles 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
«REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DE PRESTACIONS ECONÒMIQUES DE CARÀCTER SOCIAL DE L'AJUNTAMENT DE SA POBLA
Índex
Índex
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
CAPÍTOL 1. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. L'objecte
Article 2. Definició i classes
Article 3. Naturalesa jurídica de les prestacions econòmiques municipals
Article 4. Persones beneficiàries, requisits i obligacions
Article 5. Tipologia de les prestacions
Article 6. Finançament i quantia de les prestacions.
Article 7. Règim de compatibilitat de les prestacions econòmiques municipals
Article 8. Documentació
CAPÍTOL II. DEL PROCEDIMENT
Article 9. Procediment i concessió
Article 10. Criteris de concessió
Article 11. Resolució
Article 12. Pagament de les prestacions
Article 13. Comprovació de l'ús de l'ajuda i justificació de la despesa
Article 14. Denegació, suspensió, infraccions i reintegrament de la prestació
DISPOSICIONS ADDICIONALS PER A AQUEST REGLAMENT
Disposició addicional primera. Concessió d'ajudes excepcionals
Disposició addicional segona. Convocatòries específiques
Disposició addicional tercera. Seguiment i avaluació
Disposició addicional cinquena. Protecció de dades
Disposició addicional sisena. Revisió de quanties
Disposició addicional setena. Cartera Bàsica de Serveis Socials Municipal
Disposició addicional vuitena. Derogació normativa
Disposició final única. Entrada en vigor
ANNEX 1. TAULES DE PRESTACIONS ECONÒMIQUES 2024/2025 SA POBLA
BAREM INGRESSOS MÀXIMS PER A ACCEDIR A LES PRESTACIONS
TIPOLOGIA DE LES AJUDES
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L'article 2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de Bases del Règim Local, modificat per l'article 1 de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local disposa que “Per a l'efectivitat de l'autonomia garantida constitucionalment a les entitats locals, la legislació de l'Estat i la de les comunitats autònomes, reguladora dels diferents sectors d'acció pública, segons la distribució constitucional de competències, haurà d'assegurar als municipis, les províncies i les illes el seu dret a intervenir en els assumptes que afectin directament el cercle dels seus interessos, atribuint-los les competències que procedeixi en atenció a les característiques de l'activitat pública que es tracti i a la capacitat de gestió de l'entitat local.”
La Llei 4/2009, d'11 de juny de serveis socials de la CAIB preveu a l'art. 14. o) que correspon als serveis socials comunitaris bàsics: “gestionar prestacions d'urgència social» i a l'apartat q) “gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques municipals i les altres que li siguin atribuïdes”; a l'art. 22 defineix allò que són les prestacions econòmiques: “són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts”.
La mateixa Llei 4/2009 en l'article 38 assenyala com a competències dels ajuntaments (entre d'altres): crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant els propis com aquells delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, així com els plans autonòmics i insulars.
El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de la CAIB i regula en el punt 3.11. de l'annex únic les prestacions econòmiques per a la cobertura de les necessitats bàsiques previstes a l'article 22 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials. Concretament, defineix aquestes prestacions com prestacions no periòdiques de naturalesa econòmica, subvencional i finalista, destinades a les persones integrades en una unitat de convivència amb recursos insuficients per atendre les despeses específiques, de caràcter ordinari o extraordinari, necessàries per prevenir, evitar o pal·liar situacions de marginació social. Afegeix el Decret 66/2016 que aquestes prestacions tenen caràcter subsidiari i complementari de qualsevol tipus de recurs i prestació social de contingut econòmic i que d'acord amb el tipus de necessitat a la qual donen cobertura poden ser:
A .Despeses necessàries per a l'habitatge: lloguer, energia, aigua, clavegueram, fems, habitabilitat i equipament bàsic de l'habitatge o allotjament habitual.
B. Necessitats primàries d'una o més persones de la unitat de convivència no cobertes pels sistemes públics: alimentació, vestit, educació i formació, i atenció sanitària.
C. Deutes previs originats per qualsevol dels conceptes esmentats abans o per atendre necessitats bàsiques de la vida.
El posterior Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social, i en l'annex únic: “serveis, programes i prestacions de la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears” defineix en l'apartat 1 els “serveis socials comunitaris adreçats a la població general” de competència municipal i en l'apartat 1.5 “prestació econòmica d'urgència social” que en la “fitxa de serveis, programes i prestacions de la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears”.
De la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, en el títol IV de prestacions econòmiques d'urgència social, que regula aquestes prestacions, en destacam els articles següents:
- Article 82
o “...2. Les prestacions econòmiques d'urgència social tenen la finalitat d'atendre situacions de necessitat puntuals, urgents i bàsiques, de subsistència, com l'alimentació, el vestit i l'allotjament.
o 3. La immediatesa de la resposta és la principal característica d'aquestes prestacions a diferència de les de dret subjectiu o concurrència.
o 4. Els tipus de prestacions d'urgència social són:
- bàsiques.
- d'intervenció social immediata”
-Article 87
o El finançament de les ajudes bàsiques és de l'Administració local responsable dels serveis socials comunitaris.
o El Govern de les Illes Balears i els consells insulars cofinançaran aquestes ajudes, mitjançant el finançament dels serveis socials comunitaris.
- Article 89.
o Les ajudes bàsiques seran tramitades pels serveis socials comunitaris, a càrrec dels pressuposts municipals de serveis socials.
o Els ens locals, d'acord amb les competències que tenen en matèria de serveis socials comunitaris, han d'incloure en els pressuposts de despeses una partida anual per poder atendre adequadament les ajudes bàsiques dels seus veïns.
o El Govern de les Illes Balears i els consells insulars habilitaran en els pressupostos anuals una reserva de crèdit destinada a cofinançar amb els ajuntaments aquestes ajudes bàsiques.
Per tot això, l'Ajuntament de sa Pobla, estableix aquest nou reglament de prestacions econòmiques de caràcter social.
CAPÍTOL 1. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. L'objecte
1.El present reglament té per objecte establir les condicions necessàries dins l'àmbit municipal per a la concessió de les prestacions econòmiques municipals d'atenció social, quan concorrin situacions de necessitat i d'ajuda en processos de suport familiar i de suport a la inserció, valorades pels serveis socials municipals.
2. Amb aquestes prestacions es pretén atendre la cobertura de necessitats bàsiques i afavorir processos de suport familiar i de suport a la inserció a persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.
3. No són objecte d'aquest reglament la regulació d'aquelles altres prestacions municipals no econòmiques que tenen com a finalitat també la cobertura de necessitats bàsiques.
Article 2. Definició i classes
1. Les prestacions econòmiques municipals d'atenció social són prestacions no periòdiques de naturalesa econòmica i finalista, de caràcter directe o indirecte, destinades a les persones físiques amb insuficiència de recursos econòmics amb la finalitat d'atendre les situacions de cobertura de necessitats bàsiques i d'assistència en processos de suport familiar i de suport a la inserció que s'especifiquen en aquest reglament, d'acord amb el tipus de necessitat a la qual donen cobertura poden ser: bàsiques o d'intervenció social immediata. En el present reglament només es regulen les primeres, les bàsiques.
2. Segons el procediment de concessió de les prestacions, aquestes podran ser:
a. Directes: quan s'atorguin i abonin personalment a la mateixa persona beneficiària o al seu representant legal.
b.Indirectes: quan es concedeixen a la persona beneficiària i s'abonin al proveïdor, institució o entitat que presta el servei o subministrament a què es destina l'ajuda.
Article 3. Naturalesa jurídica de les prestacions econòmiques municipals
Les prestacions econòmiques municipals de caràcter social són definides per la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, i pel Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2023-2027 de la CAIB que desenvolupa específicament les prestacions socials econòmiques municipals previstes a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de la CAIB i on es defineix que la garantia de concessió d'aquestes prestacions municipals ve determinada per “la valoració professional prèvia sobre la reducció o insuficiència d'ingressos i amb l'acreditació que les persones adultes poden gestionar els ajuts i que gestionen adequadament els propis”.
Per tant, les prestacions previstes al present reglament no són prestacions de dret subjectiu i estan subjectes a disponibilitat pressupostària. Són conseqüència d'una valoració prèvia per part dels professionals dels serveis socials municipals de les situacions de necessitat i insuficiència d'ingressos de les persones sol·licitants.
Les ajudes regulades en el present reglament no tenen naturalesa subvencional.
Article 4. Persones beneficiàries, requisits i obligacions
1. Persones beneficiàries:
Podran ser beneficiàries, de les prestacions econòmiques municipals de caràcter social, les persones físiques que no disposin de recursos econòmics suficients per fer front a les seves necessitats bàsiques vitals i d'integració social, que no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.
De manera complementària a la valoració de la insuficiència d'ingressos per a la cobertura de necessitats bàsiques, es tindrà en compte el barem màxim d'ingressos anuals definit a l'article 4 punt 3 d'aquest reglament.
A efectes d'aquest reglament, les persones físiques poden tenir la consideració de nucli de convivència familiar o nucli de convivència unipersonal.
2. Requisits de les persones beneficiàries:
a. Ser major de 18 anys o estar emancipades legalment.
b. Estar empadronades i ser residents a sa Pobla i disposar de NIE o NIF.
c. Que el nucli familiar o unipersonal no disposi de cap ingrés econòmic o que, en cas de disposar-ne, aquests ingressos siguin inferiors al barem màxim d'ingressos econòmics de la unitat de convivència indicat a l'ANNEX 1. TAULES DE PRESTACIONS.
d.No disposar de recursos econòmics suficients per fer front a la necessitat per a la qual se sol·licita l'ajuda i no estar en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.
e. No tenir dret a l'accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la totalitat de la necessitat sorgida.
f. No ser persona beneficiària d'ajudes o subvencions pel mateix concepte, naturalesa i finalitat. En cas que aquestes ajudes o subvencions no s'hagin concedit pel total de la despesa, l'import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superi el cost de la necessitat a cobrir.
g. No disposar de béns mobles o immobles, diferents a l'habitatge habitual, envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit, i que per les seves característiques, valoració, possibilitats de venda o explotació permetin apreciar existència de mitjans econòmics suficients per a fer front a les despeses objecte de la sol·licitud.
h. Els nuclis familiars o unipersonals amb menors en edat d'escolarització obligatòria n'han d'acreditar l'assistència als centres escolars.
i. Tenir valorada la situació personal o familiar de necessitat social i insuficiència de recursos econòmics que justifiqui la proposta de concessió de la prestació sol·licitada i no superar, amb caràcter general, el nivell d'ingressos màxims del barem establert en l'article 4.3. del reglament.
j. Haver fet un ús adequat i haver justificat les ajudes anteriors concedides pels serveis socials municipals.
3. Barem d'ingressos màxims del nucli familiar de convivència o unipersonal.
A l'efecte de ponderar la insuficiència d'ingressos o recursos econòmics s'estarà a allò que s'estableix en el barem. El barem, ANNEX 1. TAULES DE PRESTACIONS d'aquest reglament, s'actualitzarà cada dos anys i fixarà a més del barem econòmic d'ingressos màxims, les quanties, i s'aprovarà per resolució.
Excepcionalment, la direcció tècnica de serveis socials podrà autoritzar ajudes per a persones o nuclis familiars que superin l'esmentat barem quan es doni una de les circumstàncies següents:
- El nucli familiar o unipersonal pot acreditar que a pesar de superar els barems, presenta despeses per necessitats bàsiques extraordinàries a les quals no poden fer front amb els seus ingressos.
- A pesar de no haver-se acreditada la insuficiència d'ingressos conforme al barem econòmic, per part del nucli familiar o unipersonal, aquest es nega explícitament a cobrir les necessitats bàsiques de tots o alguns dels seus membres. En aquest cas la concessió de l'ajuda econòmica estarà condicionada, i serà complementària a les corresponents actuacions juridicoadministratives per part dels serveis socials municipals.
Es tindran en compte com a ingressos:
- Ingressos del treball.
o El rendiment net procedent dels ingressos de treball per compte d'altri s'obtindrà deduint dels ingressos bruts del nucli familiar o unipersonal l'import a què pugen les cotitzacions satisfetes a la seguretat social, deduccions de l'IRPF, les quantitats abonades per drets passius i mutualitats de caràcter obligatori, les cotitzacions obligatòries a col·legis d'orfes o institucions familiars. L'estimació dels rendiments per compte pròpia i, en particular, els procedents d'explotacions agrícoles, comercials o professionals es realitzaran mitjançant el sistema d'estimació objectiva per mòduls i coeficients.
- Prestacions del règim general de la seguretat social, tant contributives com no contributives.
- Prestacions o ajudes econòmiques, tant d'institucions públiques com privades, incloses les prestacions regulades en el present reglament, excepte les pensions d'orfandat per a fills i filles de víctimes de violència de gènere ni les ajudes que concedeix el Govern Balear per a menors que igualment es quedin orfes o òrfenes a conseqüència d'un episodi de violència de gènere.
- Interessos de capital.
- Rendes de capital moble i immoble
- Ingressos percebuts per infants a càrrec.
- Altres ingressos.
En el present reglament, es considerarà nucli de convivència familiar, un grup de convivència –segons el padró municipal– per vincle de matrimoni o una relació estable anàloga, o de parentiu de consanguinitat, adopció o afinitat fins al segon grau. La relació de parentiu està prevista prenent com a referència la persona sol·licitant.
El nucli de convivència familiar haurà de considerar-se com a unitat econòmica respecte als ingressos.
Ningú pot formar part de més d'un nucli de convivència familiar a excepció dels menors objecte de règim jurídic de custòdia compartida.
En una mateixa llar independent i si hi ha més d'un nucli de convivència familiar o unipersonal, no podran concórrer simultàniament ajudes pels diferents nuclis de convivència familiar destinades a cobrir les mateixes necessitats d'habitatge.
4. Obligacions de les persones beneficiàries
Les obligacions de les persones beneficiàries són:
a. Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les prestacions aportant els documents justificatius necessaris per a l'acreditació corresponent prevista a l'art. 8 «quan l'Ajuntament no ho pugui obtenir per mitjans propis i autoritzar l'Ajuntament per fer les comprovacions corresponents».
b. Signar i complir l'acord-contracte assistencial basat en un pla individualitzat d'atenció de la personal o família, consensuat amb la professional del servei que proposa la concessió, per aquelles prestacions destinades a cobrir necessitats, a excepció de les ajudes bàsiques vitals (1.a -art5-).
c. L'acord haurà d'incloure necessàriament itineraris d'orientació laboral, recerca de feina, tractament terapèutic i mesures formatives-ocupacionals segons les circumstàncies del cas.
d. Acceptar les ofertes de treball, qualsevol que sigui la seva naturalesa, formulades pels serveis públics d'ocupació o altres institucions competents, sempre que no s'acrediti impediment.
e. Comunicar als serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o unitat familiar que puguin modificar les circumstàncies que varen provocar la sol·licitud i resolució.
f. Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar i justificar la destinació.
g. Fer-se càrrec de la part de la despesa en el cas que la prestació només prevegi una part del cost total.
h. Comunicar als serveis socials municipals l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat.
i. Mantenir l'empadronament i la residència efectiva a sa Pobla durant el temps de percepció de l'ajuda.
j. Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l'objecte de la prestació i que específicament s'estableixi en l'acord de concessió i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials municipals.
k. Aquelles obligacions específiques segons la tipologia de prestació, que es detallaran a la proposta de concessió de la prestació.
Article 5. Tipologia de les prestacions
En aquest reglament només es considera una única tipologia de prestacions: Bàsiques, les quals són destinades a cobrir necessitats bàsiques de subsistència, i les classifiquem en dues tipologies:
1. AJUDES PER LA COBERTURA DE NECESSITATS BÀSIQUES.
Són ajudes econòmiques d'urgència social destinades a atendre demandes o carències que incideixin en preservar la subsistència física de la persona sol·licitant i de la seva família:
a. Necessitats bàsiques vitals : destinades a atendre el consum bàsic individual de les persones:
i. Alimentació
ii. Articles d'higiene personal.
iii. Productes de neteja domèstica.
b. Necessitats bàsiques de l'habitatge: destinades a mantenir la persona o família en el seu entorn físic o llar habitual, evitar desnonaments o facilitar l'accés a l'habitatge en situacions de carència real o potencial:
i. Despeses de lloguer.
ii. Despeses d'electricitat i aigua.
iii. Despeses pendents de comunitat.
c. Prestacions per a atendre necessitats extraordinàries i/o sobrevingudes:
i. Neteja domèstica de xoc. Ajudes destinades a la neteja profunda de domicilis en estat important d'insalubritat.
ii. Despeses per allotjament temporal residencial per casos d'urgència.
iii. Equipament mobiliari per casos d'urgència o derivats de situacions sobrevingudes: despeses per al mobiliari imprescindible per a dur a terme les activitats bàsiques de la vida diària.
iv. Equipament electrodomèstic, per casos d'urgència o derivats de situacions sobrevingudes: despeses per a electrodomèstics bàsics.
v. Sinistres de la llar derivades de situacions sobrevingudes (incendis, inundacions, explosions, esfondrament o risc d'esfondrament, etc). Hauran de ser acreditats per informes tècnics.
vi. En general, situacions sobrevingudes que afecten la subsistència de la vida diària.
2. AJUDES PER A PROCESSOS D'INSERCIÓ SOCIAL
Són prestacions destinades a cobrir necessitats bàsiques de procés per a la inclusió social:
a. Prestacions de suport familiar orientades a la prevenció i integració de la infància/adolescència: ajudes que tenen per objectiu prevenir situacions de risc a la infància i/o afavorir la integració social i educativa d'infants i joves:
i. Despeses d'escoleta.
ii. Despesa d'escoleta matinera: ajudes per a afrontar despeses de serveis d'escoleta matinera dels centres educatius.
iii. Activitats extraescolars i socioeducatives: ajudes destinades a cobrir despeses d'activitats extraescolars complementàries educatives, esportives o culturals.
iv. Activitats d'estiu: ajudes per activitats de temps lliures durant períodes no lectius.
v. Material educació infantil: ajudes per material escolar en el cicle d'educació infantil.
vi. Material altres cicles: ajudes per material escolar en altres cicles o cursos formatius.
b. Prestacions orientades a atendre necessitats derivades del suport a processos d'inserció formativo-laborals: Ajudes d'atenció personal destinades a reforçar els objectius específics proposats, consensuats i formalitzats a l'acord-contracte assistencial i signades entre ambdues parts a l'acord-contracte corresponent per a persones majors de 16 anys:
i. Despeses de formació: despeses relacionades amb processos formatius que incrementin les probabilitats d'inserció laboral.
ii. Transport o desplaçaments: cobrir les necessitats de transport col·lectiu a les persones per a facilitar l'accés a serveis bàsics i a la seva integració sociolaboral i educativa-formativa.
iii. Despeses de tramitació: ajudes per a pagar gestions administratives diverses.
iv. Pròtesis i medicaments: En particular, es contempla l'adquisició d'ulleres graduades, pròtesis auditives i tractaments dentals. Aquestes ajudes només s'atorgaran quan des del règim general de la seguretat social no es cobreixin, estiguin prescrites per part dels serveis facultatius mèdics corresponents i suposin una millora objectiva per la salut de la persona i per la seva integració sociolaboral i formativa.
c. Prestacions orientades a l'accés a la cultura:
i. Activitats culturals: activitats organitzades directament per part de l'Ajuntament de sa Pobla, sempre que l'import per accedir-hi sigui superior als 12 €.
Article 6. Finançament i quantia de les prestacions
1. El finançament de les ajudes bàsiques és de l'Administració local responsable dels serveis socials comunitaris, per tant, aquestes ajudes seran finançades a càrrec dels crèdits anuals que, a tal fi, es consignin en els pressuposts municipals per a cada exercici econòmic.
2. La concessió d'ajudes tindrà com a límit la disponibilitat pressupostària existent a les corresponents partides pressupostàries
3. La persona beneficiària podrà participar en el pagament del cost de les prestacions d'acord amb allò que preveu l'art. 24.6 de la Llei 4/2009 de serveis socials de la CAIB.
4.L'import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superin el cost de les necessitats a cobrir. En conjunt, la quantia atorgada per expedient social i any natural, sumada a la resta d'ingressos de la unitat familiar, no superarà el 150% del barem d'ingressos màxims anual establert a l'ANNEX 1. TAULES DE PRESTACIONS.
5.El Govern de les Illes Balears i els consells insulars cofinançaran aquestes ajudes, mitjançant el finançament dels serveis socials comunitaris.
6. El Govern de les Illes Balears i els consells insulars habilitaran en els pressupostos anuals una reserva de crèdit destinada a cofinançar amb els ajuntaments aquestes ajudes bàsiques.
Article 7. Règim de compatibilitat de les prestacions econòmiques municipals
Les prestacions contemplades en el present reglament seran compatibles amb les ajudes i prestacions de dret subjectiu, i tindran la consideració de subsidiàries i complementàries d'aquestes. La compatibilitat amb altres tipus ajudes d'altres organismes públics o entitats es valorarà en cada cas i sempre d'acord amb el que preveu aquest reglament.
Article 8. Documentació
1. Els serveis socials municipals, en funció de la valoració social que justifica la proposta de la necessitat de concessió de l'ajuda corresponent, podran requerir alguna de les documentacions següents:
a. Document nacional d'identitat o document oficial que acrediti la identitat de la persona i d'altres membres de la unitat de convivència.
b. Certificat d'empadronament i convivència.
c. Llibre de família.
d. Justificants dels ingressos econòmics de cadascun dels membres de la unitat de convivència.
e. Certificat de vida laboral de la Tresoreria de la Seguretat Social, de cadascun dels membres de la unitat familiar majors de 16 anys.
f. Declaració de la renda o, si no n'hi ha, certificat negatiu de la seva presentació corresponent al darrer exercici fiscal.
g. Pressupost o factura proforma de la despesa que motiva la petició de l'ajuda en els casos que procedeixi o factura si la despesa ja s'hagués realitzat.
h. Full de dades bancàries per a efectuar el pagament via transferència bancària i els extractes bancaris que es requereixin.
i. Prescripció mèdica oficial en els casos de pagament d'ulleres, audiòfons o tractaments dentals.
j. Contractes de treball i/o nòmines.
k. Convenis reguladors, sentències en cas de separacions o divorcis i reclamacions de pensions d'aliments.
l. Contractes de lloguer.
m. Certificacions negatives de percepció de pensions i/o subsidis.
n. Targeta acreditativa demanda d'ocupació.
o. Qualsevol altra documentació que es cregui necessària per a la justificació de la situació de necessitat a valorar per part dels serveis socials municipals.
p. Declaració jurada d'acceptar els termes i condicions de les prestacions econòmiques.
2. En cas d'actuar a través de representant legal, s'aportarà documentació acreditativa de la seva identitat i de la seva representació.
3. La documentació relativa a l'acreditació de la situació de necessitat requerida passarà a formar part de l'expedient social. Es demanarà sempre original de la documentació acreditativa de la situació de necessitat que genera la proposta de concessió de l'ajuda així com de la documentació justificativa de la despesa o fotocòpia degudament acarada i compulsada. Les fotocòpies que romanguin dins l'expedient seran còpies acarades respecte de l'original amb el segell dels serveis socials municipals. No es demanarà documentació que ja consti a l'expedient si aquesta és vigent i vàlida per a la tramitació de l'ajuda.
4. Els serveis socials municipals podran exigir a la persona sol·licitant qualsevol altra documentació no especificada als apartats anteriors que es consideri pertinent i necessària per a la resolució de la sol·licitud.
CAPÍTOL II. DEL PROCEDIMENT
Article 9. Procediment i concessió
1. L'accés a les ajudes bàsiques es realitza mitjançant aquest procediment:
a. Demanda d'ajut econòmic als serveis socials comunitaris bàsics.
b. Investigació i contrastació de la situació de necessitat, compliment de requisits i tramitació de prestacions a què es pugui tenir dret —ingrés mínim vital, renda social garantida, pensió no contributiva i d'altres. El treballador social acredita la situació de necessitat d'ajut urgent.
c. Contracte assistencial de prestació econòmica, si escau.
d. Tramitació de la prestació econòmica, si escau.
e. Comprovació que la prestació s'ha destinat a la finalitat que la motiva.
2. El procediment de tramitació de prestació econòmica municipal s'iniciarà d'ofici a instància dels professionals dels serveis socials municipals, que prèvia valoració de la situació de necessitat, i signatura de la declaració jurada de les condicions de les ajudes i l'acord-contracte (si s'escau), faran una proposta de concessió d'ajuda econòmica motivada de si és procedent o no la concessió de l'ajuda i la determinació de la quantia dins dels criteris i límits establerts en el present reglament. Aquesta proposta iniciarà l'expedient administratiu de concessió.
3. Correspon la incoació, ordenació i instrucció de l'expedient de tramitació per a la concessió de les prestacions municipals als professionals de serveis socials municipals i a les unitats administratives i tècniques amb atribucions de funcions en aquesta matèria.
4. L'òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes serà Batlia o òrgan en qui delegui.
Article 10. Criteris de concessió
1. Les prestacions previstes al present reglament es concedeixen amb la valoració i diagnòstic professional previs i preceptius de la situació de necessitat per part dels serveis socials municipals. A tal efecte, es duran a terme les entrevistes individuals o familiars necessàries amb els interessats, visites domiciliàries, o altres actuacions tècniques, a partir de l'aplicació dels criteris de valoració social i econòmica que a continuació es defineixen.
Criteris de valoració tècnica social
a) Problemàtica social: valoració de situacions de risc social i de la prevenció d'aquestes.
b) Menors i persones amb discapacitat amb situació de risc.
c) Famílies monoparentals.
d) El grau de necessitat i urgència de l'ajuda sol·licitada.
e) Idoneïtat i eficiència de l'ajuda sol·licitada en la resolució de la necessitat.
f) El grau de participació o resposta efectiva en els processos d'inserció sociolaboral previst a l'acord-contracte assistencial signat amb els serveis socials municipals.
g) El compliment de les obligacions acordades en relació amb altres ajudes atorgades amb anterioritat.
h) Freqüència, import i concepte de les ajudes anteriorment concedides i eficàcia d'aquestes.
Criteris de valoració tècnica econòmica
a) Ingressos de la unitat familiar:
- Ingressos del treball.
- Prestacions del règim general de la seguretat social tant contributives com no contributives.
- Prestacions i/o ajudes econòmiques tant d'institucions públiques com privades, incloses les prestacions regulades en el present reglament.
- Interessos de capital.
- Rendes de capital mobiliari i immobiliari.
- Ingressos percebuts per infants a càrrec.
- Altres ingressos.
b) Despeses de la unitat familiar:
- Totes les despeses necessàries per al manteniment de la unitat familiar que serveixen per assegurar la cobertura de les necessitats bàsiques: alimentació, vestit, habitatge, subministraments energètics i tractaments de salut.
- Totes les despeses necessàries per a garantir la integració social i prevenir situacions de risc d'exclusió dels membres de la unitat familiar: inserció laboral, transport, educació, formació, conciliació de la vida familiar/laboral i promoció de l'autonomia.
- S'exclouen les despeses destinades a l'oci dels membres de la unitat familiar i totes aquelles que no incideixin de manera directa en els aspectes anteriorment assenyalats.
De la ponderació, una vegada realitzada la valoració entre ingressos i despeses acreditades i els criteris de valoració tècnica social, es fixarà proporcionalment la quantia a concedir.
2. Per al càlcul dels rendiments del treball s'estarà a les regles següents:
- El rendiment net procedent dels ingressos de treball per compte d'altri s'obtindrà deduint dels ingressos bruts de la unitat familiar l'import a què pugen les cotitzacions satisfetes a la seguretat social, IRPF, les quantitats abonades per drets passius i mutualitats de caràcter obligatori, les cotitzacions obligatòries a col·legis d'orfes o institucions familiars.
- L'estimació dels rendiments per compte propi i, en particular, els procedents d'explotacions agrícoles, comercials o professionals es realitzaran mitjançant el sistema d'estimació objectiva per mòduls i coeficients.
Article 11. Resolució
Una vegada sol·licitada i autoritzada la proposta de concessió de les prestacions per part dels professionals dels serveis socials municipals amb atribucions en aquesta matèria s'elevarà a l'òrgan competent per emetre resolució i procedir-ne al pagament.
Article 12. Pagament de les prestacions
1. El pagament d'ajudes bàsiques s'efectua mitjançant transferència bancària al compte corrent facilitat per la persona titular o mitjançant mecanismes alternatius —targeta bancària o d'altres— amb el compromís de destinar-ne l'import al pagament dels conceptes que en motivaren la sol·licitud.
2. El pagament efectiu de les ajudes bàsiques ha de tenir caràcter prioritari en l'execució de despeses de l'administració gestora i no es pot dilatar en el temps.
3. El pagament de les prestacions s'efectuarà, una vegada formalitzada la resolució, bé de forma directa o bé de forma indirecta, d'acord amb el que es disposa a l'art 2.2. del present reglament.
4. En el cas de les ajudes de pagament indirecte, haurà de constar a l'expedient en el moment d'efectuar-se la preceptiva proposta de resolució.
5. L'import de la prestació podrà abonar-se totalment o bé fraccionar-se si així ho estableix la resolució corresponent.
6. En la tramitació de les prestacions previstes al present reglament, l'aplicació de l'àmbit temporal de l'anualitat s'ajustarà al principi d'anualitat pressupostària.
Article 13. Comprovació de l'ús de l'ajuda i justificació de la despesa
1. Per a les prestacions regulades en aquest reglament s'estableix —amb caràcter general i com a mecanisme bàsic de control per a verificar i comprovar que les prestacions han estat destinades a l'objecte que motiva la concessió— l'obligació dels perceptors o persones beneficiàries d'aportar als serveis socials municipals les factures, documents o rebuts privats i/o qualsevol altre document de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que permeti tenir constància de la correcta aplicació de l'ajuda o prestació a la finalitat esmentada i així justificar-ne la despesa.
2. La manca de justificació o la justificació incorrecta de l'ajuda rebuda suposarà l'obligació de reintegrament total o parcial d'aquesta i podrà ser motiu de sanció, d'acord amb el que s'estableix en el present reglament.
3. No es podran sol·licitar noves ajudes si no s'han justificat totes les ajudes anteriors per a un mateix concepte.
4. Els professionals dels serveis socials municipals que han proposat la concessió de la prestació són els responsables de comprovar l'adequat compliment de la finalitat que ha motivat dita concessió i de la correcta justificació documental, que ha de romandre a l'expedient d'acord amb el que es preveu en aquest reglament. La no destinació de l'ajuda al fi corresponent és motiu de falta greu.
5. Abans de retornar als beneficiaris/àries les factures i resta de documents justificatius originals de la despesa tinguts en compte en el mecanisme de control necessari per a verificar que les ajudes s'han destinat a la finalitat concreta per la qual foren concedides, se sotmeten a un sistema de validació.
Article 14. Denegació, suspensió, infraccions i reintegrament de la prestació
1. La prestació sol·licitada es denegarà si s'incompleixen els requisits previstos a l'art. 4 d'aquest reglament, o així es desprèn de la valoració tècnica social i econòmica prèvia dels serveis socials municipals d'acord amb els criteris prevists a l'art. 10. L'incompliment de les obligacions relacionades amb l'aportació de la documentació acreditativa de la despesa serà motiu de denegació en futures sol·licituds d'ajudes.
2. Es podrà suspendre el pagament de la prestació quan concorrin alguna de les circumstàncies següents:
a. Defunció de la persona beneficiària.
b. Desaparició dels requisits que motivaren la concessió.
c. Incompliment de les obligacions establertes a l'art. 4 del present reglament.
d. Actuació fraudulenta de la persona beneficiària per obtenir la prestació.
e. Renúncia voluntària de la persona beneficiària.
f. Qualsevol altre supòsit de suspensió que impedeixi o desnaturalitzi l'objecte de l'ajuda sol·licitada abans de procedir-ne al pagament. A més de les establertes al reglament de règim intern dels serveis socials comunitaris bàsics de sa Pobla, es tipifiquen com a infraccions:
i. L'obtenció de l'ajuda sense reunir els requisits exigits per a la seva concessió.
ii. El falsejament de qualsevol de les dades declarades o l'ocultació d'aquestes.
iii. Incompliment de la finalitat o condicions imposades en la concessió.
iv. La percepció d'idèntica ajuda amb posterioritat per altre organisme o administració.
v. Incompliment de les obligacions establertes a l'art 4.
vi. Qualsevol altra causa o circumstància prevista en la normativa general que li sigui d'aplicació.
La comissió d'aquestes infraccions es podrà sancionar amb el reintegrament de les quantitats percebudes.
DISPOSICIONS ADDICIONALS PER A AQUEST REGLAMENT
Disposició addicional primera. Concessió d'ajudes excepcionals
Per raons d'interès social, humanitari o per raons de reconegut interès públic, podran atorgar-se les ajudes previstes en el present reglament, quan manquin alguns dels requisits previstos a l'article 4, o quan no sigui possible aportar la documentació determinada a l'article 8, havent-se de fer constar —a través d'informe dels serveis socials municipals— la corresponent acreditació de les circumstàncies excepcionals que concorren i la motivació de l'exempció dels requisits o documentació a obviar.
Disposició addicional segona. Convocatòries específiques
La regidoria competent podrà realitzar, en el marc d'aquest reglament, convocatòries específiques de prestacions d'acord amb allò que preveu la llei. Aquestes convocatòries respondran a una necessitat social, justificada tècnicament, que requereix una resposta pública municipal així com a una gestió més eficaç del pressupost.
Disposició addicional tercera. Seguiment i avaluació
La regidoria competent incorporarà els instruments de seguiment, control i avaluació de la gestió tècnica, efectuada pel personal instructor de les ajudes, amb la finalitat d'homogeneïtzar la gestió i els criteris professionals de valoració, detectar incidències al respecte, elevar propostes d'interpretació dels continguts del present reglament, així com millorar l'eficàcia i eficiència de la gestió de les prestacions econòmiques municipals d'atenció social.
Disposició addicional cinquena. Protecció de dades
Les dades de caràcter personal necessàries per a la tramitació, valoració i seguiment de les prestacions regulades del present reglament, passaran a formar part dels fitxers municipals, sotmesos al que es preveu a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Disposició addicional sisena. Revisió de quanties
1. Les quanties màximes i els conceptes per tipologia establerts a l'ANNEX 1. TAULES DE PRESTACIONS es podran actualitzar mitjançant resolució de l'òrgan competent per a la seva adequació a les necessitats que sorgeixin, els valors de mercat, finalitat i eficiència o altres raons que ho aconsellin.
2. No es podrà acordar revisió de les quanties i conceptes fins que hagi transcorregut almenys un any des de l'entrada en vigor del present reglament o des de la seva darrera actualització.
Disposició addicional setena. Cartera Bàsica de Serveis Socials Municipal
Les prestacions previstes en aquest reglament, formen part de la cartera bàsica de serveis socials (BOIB núm. 48, d'11 d'abril). A l'efecte de gestió de les prestacions previstes en aquest reglament s'entendrà com a serveis socials municipals els serveis de l'Ajuntament amb capacitat i autorització per a gestionar i tramitar les prestacions previstes al reglament.
Disposició addicional vuitena. Derogació normativa
A partir de l'entrada en vigor del present reglament, quedarà derogada l'actual Ordenança municipal de bases reguladores de les prestacions no tècniques de serveis socials (BOIB núm. 152, de 14 de desembre de 2017)
Disposició final única. Entrada en vigor
Aquest reglament entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el BOIB.
ANNEX 1. TAULES DE PRESTACIONS ECONÒMIQUES 2024/2025 SA POBLA
BAREM INGRESSOS MÀXIMS PER A ACCEDIR A LES PRESTACIONS
Podran accedir a les prestacions econòmiques municipals 2024-2025 les persones usuàries dels serveis socials comunitaris de l'Ajuntament de sa Pobla que no superin el següent barem d'ingressos per als anys en vigor:
MEMBRES DE LA UF |
INGRESSOS MENSUALS MÀXIMS |
LÍMIT INGRESSOS ANUALS |
1 MEMBRE |
900 € |
12.600 € |
2 MEMBRES |
1.107 € |
14.238 € |
3 MEMBRES |
1.238,4 € |
17.337 € |
4 MEMBRES |
1.461,3 € |
20.458 € |
5 i més MEMBRES |
1.724,3 € |
24.140 € |
Aquestes dades són calculades tenint en compte l'IPREM, l'índex que s'empra a l'estat espanyol com a referència per a la concessió de diversos ajuts, subvencions i prestacions dirigits a famílies i persones físiques. La base per al 2024/2025 és 1,5 IPREM de 2024.
A l'efecte de determinar els ingressos de la família, es podrà deduir el 25% de la quantia indicada, en aquells casos de 2 o més membres a la unitat familiar, quan la unitat familiar de convivència estigui formada per una persona adulta sola amb càrregues familiars (infants o persones amb certificat de discapacitat igual o superior al 33% o grau de dependència).
TIPOLOGIA DE LES AJUDES
1. AJUDES PER A LA COBERTURA DE NECESSITATS BÀSIQUES
a. Necessitats bàsiques vitals: destinades a atendre el consum bàsic individual de les persones:
i. Alimentació
ii. Articles d'higiene personal.
iii. Productes de neteja domèstica.
MEMBRES DE LA UF |
QUANTIA MÀXIMA / MES |
QUANTIA MÀXIMA / ANY |
---|---|---|
1 membre |
70 € |
840 € |
2 membres |
85 € |
1.020 € |
3 membres |
102 € |
1.224 € |
4 membres |
122 € |
1.460 € |
5 o més membres |
144 € |
1.727 € |
b. Necessitats bàsiques de l'habitatge.
i. Despeses de lloguer.
ii. Despeses d'electricitat i aigua.
iii. Despeses pendents de comunitat.
Les quanties d'aquestes prestacions van lligades a la valoració professional i al cost de la necessitat a cobrir, que determinaran la proposta de la quantia d'ajuda econòmica; sempre que la quantia màxima anual no superi els 2.000 €.
c. Prestacions per a atendre necessitats extraordinàries o sobrevingudes de manteniment i equipament de la llar.
Les quanties d'aquestes prestacions van lligades a la valoració professional i el cost de la necessitat a cobrir, que determinaran la proposta de la quantia d'ajuda econòmica.
2. AJUDES PER A PROCESSOS D'INSERCIÓ SOCIAL, són prestacions destinades a cobrir necessitats bàsiques en el procés per a la inclusió social:
a. Prestacions de suport familiar orientades a la prevenció i integració de la infància/adolescència.
i. Despeses d'escoleta
ii. Despesa d'escoleta matinera
iii. Activitats extraescolars i socioeducatives
iv. Activitats d'estiu
v. Material educació infantil
vi. Material altres cicles
b. Prestacions orientades a atendre necessitats derivades del suport a processos d'inserció formatiu-laborals.
i. Despeses de formació
ii. Transport o desplaçaments
iii. Despeses de tramitació
iv. Pròtesis i medicaments
c. Prestacions orientades a l'accés a la cultura:
i. Activitats culturals
Les quanties d'aquestes prestacions van lligades a la valoració professional i al cost de la necessitat a cobrir, que determinaran la proposta de la quantia d'ajuda econòmica. Les quanties màximes no podran superar els 2.000 € anuals.
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Sa Pobla, a data de signatura electrònica (15 de octubre de 2024)
El atle Biel Ferragut i Mir