Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 691486
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova, amb caràcter d’urgència, la convocatòria de subvencions per a la prestació del servei d’escola matinera que duguin a terme els centres concertats i associacions de mares i pares de centres educatius concertats de les Illes Balears en el marc del Pla Corresponsables de la Secretaria d’Estat d’Igualtat i per a l’Erradicació de la Violència contra les dones del Ministeri d’Igualtat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. L'article 14 de la Constitució espanyola reconeix el dret a la igualtat i a la no discriminació per raó de sexe. De la seva banda, l'article 9.2 consagra l'obligació dels poders públics de promoure les condicions perquè la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives. Així mateix, l'article 35.1 disposa tots els espanyols tenen el deure de treballar i el dret a la feina, a la lliure elecció de professió o ofici, a la promoció a través del treball i a una remuneració suficient per satisfer les necessitats i les de la família, sense que en cap cas es pugui fer discriminació per raó de sexe.

2. En termes similars, l'article 17.2 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears obliga les administracions públiques, d'acord amb la Carta de Drets Socials, a vetllar en tot cas perquè les dones i els homes puguin participar plenament en la vida laboral, social, familiar i política sense discriminacions de cap tipus i han de garantir que ho facin en igualtat de condicions. A aquests efectes s'ha de garantir la conciliació de la vida familiar i laboral.

3. Al seu torn, la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre dones i homes, regula a l'article 14 els criteris generals d'actuació dels poders públics, entre els quals hi ha la integració del principi d'igualtat de tracte i d'oportunitats en el conjunt de les polítiques públiques, la col·laboració i la cooperació entre les diferents administracions públiques en l'aplicació del principi esmentat i, singularment, l'establiment de mesures que assegurin la conciliació del treball i de la vida personal i familiar de les dones i els homes, així com el foment de la corresponsabilitat en les feines domèstiques i en l'atenció a la família.

4. L'article 3, de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, estableix que les polítiques públiques en aquest àmbit han d'afavorir la conciliació de la vida familiar amb la resta d'àmbits de la vida quotidiana. En aquest sentit, disposa que les administracions públiques han d'impulsar activitats , que contribueixin a facilitar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, en funció de les necessitats familiars i de desenvolupament personal dels integrants de la unitat familiar. Sens dubte, les activitats de conciliació i corresponsabilitat, en les seves diverses formes (entre elles, el servei d'escola matinera) s'han convertit en uns dels millors recursos de les famílies per conciliar la vida familiar i laboral.

5. En aquest context, el Consell de Ministres de dia 9 de març de 2021 va aprovar el "Plan Corresponsables", dotat amb 190 milions d'euros, per la conciliació de les famílies a Espanya. Aquest pla s'erigeix com una nova política pública de la Secretaria d'Estat d'Igualtat i contra la Violència de Gènere del Ministeri d'Igualtat que té per objecte iniciar el camí cap a la garantia de la cura com un dret a Espanya des de l'òptica de la igualtat entre dones i homes, a l'empara de l'article 44 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i des d'un enfocament de garantia de drets universals.

6.  En data 13 de setembre de 2021, la Mesa de Conciliació de les Illes Balears va aprovar el Pla de Conciliació i Corresponsabilitat de les Illes Balears 2021-2024, que te com a objectius generals, entre d'altres, donar resposta a la manca d'equilibri existent entre el desenvolupament de la vida familiar, personal i professional, com també fer xarxa i sensibilitzar-se amb altres organitzacions públiques, privades i del tercer sector, en l'àmbit local, insular i autonòmic, per generar sinergies i avançar conjuntament

7. Mitjançant Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, de 24 de novembre de 2022 (BOIB núm. 154, de 26 de novembre) es va aprovar la convocatòria de subvencions per a la prestació del servei d'escola matinera que duguessin a terme els centres educatius concertats i les associacions de mares i pares d'alumnes de centres concertats de les Illes Balears durant el període lectiu 2022-2023 per un crèdit de 300.000€.

L'objecte d'aquesta convocatòria va ser subvencionar l'organització del servei d'escola matinera que duguessin a terme centre educatius concertats i associacions de mares i pares dels centres concertats de les Illes Balears per facilitar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, especialment entre les unitats familiar amb mes necessitats de protecció. La finalitat fou, d'una banda, promoure la igualtat d'oportunitats en l'accés i la permanència en l'ocupació de dones i homes així com remoure els obstacles que poden produir sobre l'ocupació les responsabilitats dels treballadors derivades de l'àmbit familiar o domèstic i d'altres situacions que pertanyen a aquest àmbit, i d'altre, fomentar l'ocupació de qualitat.

Aquesta convocatòria s'enquadrà en el marc del Pla de Corresponsables del Ministeri d'Igualtat i s'adequà als criteris adoptats en la Conferencia Sectorial d'Igualtat de 24 de febrer de 2022 per a la seva execució.

8. En data 17 de maig de 2024 es va publicar en el BOE (núm. 120) la Resolució de 10 de maig de 2024, de la Secretaria d'Estat d'Igualtat i per a l'Erradicació de la Violència contra les Dones, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Igualtat, de 29 d'abril de 2024, pel qual es fixen els criteris de distribució a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, així com la distribució resultant, del crèdit destinat en l'any 2024 al desenvolupament del Pla Corresponsables. D'acord amb l'esmentada distribució corresponen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 4.997.481,16 euros.

9. Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril), es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026. En concret es va aprovar l'objectiu II.4 Conciliació.

En data de 20 d'agost de 2024, el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació va dictar resolució  per la qual es modificà l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024, per incorporar a l'objectiu II, les línies II.4.5, II.4.6, II.4.7 i II.4.8  (BOIB núm.110, de 22 d'agost de 2024). L'objecte de la present convocatòria es troba inclosa en la línia II.4.8, la qual  estableix el següent:

« Direcció general: Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat

Font de finançament: capítol 4 FF 24131

Descripció: ajuts per finançar el cost de l'escola matinera que duguin a terme els centres educatius concertats i associacions de mares i pares dels centres concertats de les Illes Balears per facilitar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral

Finalitats i efectes: reduir el cost del servei d'escola matinera de les famílies per facilitar la conciliació i la corresponsabilitat

Convocatòria: anual

Cost: 300.000 €

Indicadors: nombre de centres educatius, associacions de pares i mares sol·licitants i nombre de famílies beneficiades

Incidència sobre el mercat: sense incidència en el mercat»

10. El Pla Corresponsables es concep així, després dels primers anys d'implantació, com una política llavor que permet articular mecanismes en col·laboració amb les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla per al suport específic de les necessitats de conciliació de les famílies amb nines, nins i adolescents de fins a setze anys d'edat; així com d'altres eixos d'actuació relacionats amb la creació d'ocupació, la dignificació i el reconeixement de l'experiència professional de cures, la sensibilització en matèria de corresponsabilitat i l'articulació de bases informatives de recursos disponibles en aquest camp.

El Pla Corresponsables té com a objectius:

  • Afavorir la conciliació de les famílies amb nines, nins i joves de fins a setze anys, mitjançant la posada en marxa de serveis de cura professional.
  • Crear ocupació de qualitat en el sector de les cures, aspirant a la dignificació i reconeixement de l'experiència professional de cures no formals.
  • Sensibilitzar i formar al conjunt de la societat i, particularment dels homes, en matèria de corresponsabilitat y tasques de cures.

11. La subvenció preveu prestar suport a dues línies:

– Línia A: ajuts a centres concertats de les Illes Balears.

– Línia B:  ajuts a associacions de mares i pares dels centres concertats de les Illes Balears.

12. La  subvenció es finançarà amb fons finalistes, i el pressupost d'aquesta convocatòria, té un import màxim de 300.000 euros (tres cents mil euros), d'acord amb la següent distribució:

–  Línia A: 150.000,00€ amb càrrec a la partida 17201/313G01/48101/00 FF24131 del pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024.

–  Línia B: 150.000€ amb càrrec a la partida 17201/313G01/48000/00 FF24131 del pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024.

13. Segons l'Acord de la Conferència Sectorial esmentat, els projectes desenvolupats amb els fons aprovats en l'Acord del Pla Corresponsables, s'han d'executar abans de 31 de desembre de 2025; pel que fa que la convocatòria s'hagi de tramitar per la via d'urgència de manera que s'han de reduir els terminis relatius a la instrucció del procediment, amb excepció dels relatius a la presentació de les sol·licituds i de recursos, d'acord amb la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials de dia 11 de setembre de 2024.

14. La Conselleria de Famílies i Afers Socials, per mitjà de la Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat té actualment, entre d'altres, les competències en matèria de família, joventut i de lleure educatiu, d'acord amb l'establert al Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i posteriors modificacions.

Per tot això, d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març de 2021, la proposta de la directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat, d'acord amb l'informe previ i favorable del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, l'Acord de Consell de Govern, la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent:

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per la prestació del servei d'escola matinera que duguin a terme els centres educatius concertats i associacions de mares i pares de centres concertats de les Illes Balears en el marc del Pla Corresponsables de la Secretaria d'Estat d'Igualtat i per a l'Erradicació de la Violència contra les dones del Ministeri d'Igualtat, la qual figura com a Annex.

2. Informar que aquesta convocatòria es tramita per la via d'urgència, amb la qual cosa es redueixen a la meitat els terminis relatius a la instrucció del procediment, amb excepció dels relatius a la presentació de les sol·licituds i de recursos, d'acord amb la Resolució d'inici de la consellera de Famílies i Afers Socials de dia 11 de setembre de 2024.

3. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 300.000€ euros (tres-cents mil euros), d'acord amb la següent distribució:

–  Línia A: 150.000,00€ amb càrrec a la partida 17201/313G01/48101/00 FF24131 del pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024.

–  Línia B: 150.000€ amb càrrec a la partida 17201/313G01/48000/00 FF24131 del pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024.

4. Autoritzar la despesa de 300.000 euros (tres-cents mil euros), amb càrrec a les partides següents dels pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024, amb el desglossament i pels imports següents:

– 150.000,00€ amb càrrec a la partida 17201/313G01/48101/00 FF24131  

– 150.000,00€ amb càrrec a la partida 17201/313G01/48000/00 FF24131    

5. Informar que el pagament  dels ajuts es farà per bestreta del 100% i sense l'exigència de garanties, d'acord amb l'Acord del Consell de Govern de dia X d'octubre de 2024, de conformitat amb l'article 37 del TRLS.

6. Designar a la directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

7. Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la a la Base de Dades Nacional de Subvencions.  

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors de l'endemà que s'hagi publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (17 d'octubre de 2024)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX  Convocatòria de subvenció per a la prestació del servei d'escola matinera que duguin a terme els centres educatius concertats i associacions de mares i pares de centres concertats de les Illes Balears en el marc del Pla Corresponsables de la Secretaria d'Estat d'Igualtat i per a l'Erradicació de la Violència contra les dones del Ministeri d'Igualtat

1. Objecte i finalitats

1.1  L'objecte d'aquesta convocatòria és subvencionar l'organització del servei d'escola matinera que duguin a terme centres educatius concertats i associacions de mares i pares dels centres concertats de les Illes Balears per facilitar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, especialment entre les unitats familiars amb més necessitat de protecció.

1.2 La finalitat d'aquesta subvenció es, d'una banda, promoure la igualtat d'oportunitats en l'accés i la permanència en l'ocupació de dones i homes, així com remoure els obstacles que poden produir sobre l'ocupació les responsabilitats dels treballadors derivades de l'àmbit familiar o domèstic i d'altres situacions que pertanyen a aquest àmbit, i, de l'altra, fomentar l'ocupació de qualitat.

1.3. La convocatòria es desenvolupa mitjançant les dues línies següents:

–  Línia A: ajuts a centres concertats de les Illes Balears.

–  Línia B: ajuts a associacions de mares i pares dels centres concertats de les Illes Balears.

1.4 La convocatòria desplega el primer Pla de Conciliació i Corresponsabilitat de les Illes Balears 2021-2024 que va aprovar la Mesa de Conciliació de dia 13 de setembre de 2021.

1.5 Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Decret legislatiu 2/2005, 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març de 2021), la qual, en l'article 2a) preveu com a susceptibles en matèria de serveis socials les iniciatives de suport a les famílies.

1.6 Aquestes subvencions no constitueixen ajudes d'Estat, perquè no hi concorren els requisits de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que la subvenció pública concedida, per la seva naturalesa, no falseja la competència, no atorga un avantatge econòmic als seus beneficiaris i no afecta els intercanvis comercials entre els estats membres

2. Àmbit temporal

2.1 Les actuacions susceptibles de subvenció s'han desenvolupar durant els anys 2024 i 2025, i, en tot cas, han d'estar completament executades abans del 31 de desembre de 2025.

2.2 En cap cas existeix possibilitat de pròrroga del termini establert.

3. Import i crèdit pressupostari

3.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 300.000,00 €, distribuïts de la manera següent:

–  Línia A: 150.000,00€ amb càrrec a la partida 17201/313G01/48101/00 FF24131 del pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024.          

–  Línia B: 150.000€ amb càrrec a la partida 17201/313G01/48000/00 FF24131 del pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024.       

3.2  Aquesta distribució és totalment orientativa i, en el cas que, una vegada rebudes i valorades les sol·licituds, manqui o sobri crèdit en qualsevol de les partides, es pot passar d'una a l'altra, sense que sigui necessari modificar aquesta Resolució. La nova distribució requerirà un informe de la directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat.

3.3 Si un cop acabat el termini de presentació de sol·licituds previst en el punt 9.3 queda  romanent en una línia, aquest s'emprarà pe incrementar la dotació de l'altra i no serà necessari modificar la convocatòria. La nova distribució requerirà un informe de la directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat.

4. Beneficiaris

4.1. Es poden beneficiar de la subvenció objecte d'aquesta convocatòria les persones jurídiques següents:

a) Pel que fa a la línia A:

 — Centres educatius concertats de les Illes Balears.

 

b) Pel que fa a la línia B:

— Associacions de mares i pares d'alumnes (AMIPA)/Associacions de famílies d'alumnes (AFA)  de centres docents concertats de les Illes Balears, inscrites en el cens de l'article 6 del Decret 188/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les associacions de mares i pares d'alumnes.

4.2. No es poden beneficiar dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats afectades per alguna de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

5.1. A més de les obligacions establertes a l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, també son obligacions de les entitats beneficiaries;

a) Comunicar a l'òrgan competent que accepten la proposta de resolució o que renuncien en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini que determinen aquestes bases, no es fa constar el contrari.

b) Dur a terme l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.

c) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per la qual es sol·liciten.

d) El personal que presti els serveis, ha de ser major d'edat i posseir la titulació, acreditació i/o habilitació establerta en la present convocatòria, que el capaciti per al desenvolupament de les activitats. A més, ha disposar del certificat de inexistència d'antecedents per delictes contra la llibertat o indemnitat sexual o tràfic d'essers humans d'acord amb l'establert a l'article 57 de la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.

e) Comunicar qualsevol variació de la activitat que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

f) Adoptar les mesures de difusió establertes en aquesta convocatòria.

g) Trametre a la Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

h) Acreditar, de la manera establerta en aquesta convocatòria, que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

i) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts

j) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar-hi tota la informació i la documentació que requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.

k) Conservar els documents originals justificatius de l'aplicació de la subvenció rebuda, inclosos els documents electrònics, en tant puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control per part Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma i dels òrgans fiscalitzadors i de control que els puguin requerir, per un termini no inferior a 8 anys.

l) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

m) Aportar una memòria justificativa de la aplicació dels ajuts atorgats, que detalli la realització de les mateixes.

n) Complir, si escau, amb el compromís de assumir el cost que resulti de la diferencia entre l'import total del projecte i la subvenció que li sigui concedida.

o) L'entitat beneficiaria haurà de tenir subscrita una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi les persones menors de 16 anys, que siguin beneficiaries directes dels serveis.

p) Complir la normativa en matèria de protecció de dades, i en particular, el tractament de les categories especials de dades personals establertes en el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i en  la Llei Orgànica 13/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals – a les quals tenguin accés amb motiu de l'execució del projecte subvencionat.

q) Complir amb les obligacions establertes a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i Bon Govern i en la normativa autonòmica vigent.

r) Garantir un ús no sexista del llenguatge, tant d'escrit, verbal i audiovisual i vetllar per transmetre una imatge igualitària, plural i no estereotipada de dones i homes en execució de l'activitat subvencionada.

s) Complir la resta d'obligacions que, amb caràcter específic, s'estableixin al llarg d'aquesta convocatòria.

6. Condicions específiques

6.1 Pel que fa a l'activitat

L'activitat ha d'estar adreçada a infants i joves de fins a 16 anys d'edat i s'ha de dur a terme a qualsevol centre educatiu concertat de les Illes Balears.

L'activitat ha de ser necessàriament organitzada pels centres educatius concertats de les Illes Balears o les associació mares i pares d'alumnes dels centre educatius concertats de les Illes Balears o subcontractada d'acord amb el que preveu el punt 12 de la convocatòria.

S'ha d'executar a les instal·lacions i amb els recursos dels centres educatius, als matins, en horari no lectiu, abans de començar la jornada escolar i s'ha d'ajustar a allò que preveu el Reial decret 1694/1995, de 20 d'octubre, pel qual es regulen les activitats escolars complementàries, les activitats extraescolars i els serveis complementaris dels centres concertats, així com a les instruccions sobre les activitats complementàries i extraescolars de centres concertats.

Tot l'alumnat que hi participi ha de rebre una atenció adequada a les seves necessitats i s'han de prendre les mesures pertinents per no discriminar cap alumne.

6.2 Pel que fa a les contractacions

Els monitors han de ser majors d'edat, han de disposar del certificat d'inexistència d'antecedents per delicte contra la llibertat o la indemnitat sexuals o de tràfic d'éssers humans i han de tenir alguna de les titulacions que es preveuen a continuació:

— Tècnic superior en Educació Infantil.

— Tècnic superior en Animació Sociocultural i Turística.

— Tècnic superior en Ensenyança i Animació Socioesportiva.

— Monitor d'oci i temps lliure.

— Auxiliar d'educació infantil o de jardí d'infància.

No obstant, si mitjançant un acord de la Conferència Sectorial d'Igualtat o un altre instrument jurídic s'incorporen en el Pla Corresponsables altres titulacions, s'inclouran automàticament en el perfil de les persones susceptibles de contractació.

Seran col·lectius prioritaris de contractació les persones menors de 30 anys, les dones en situació de desocupació de llarga durada i les dones majors de 45 anys.

Només es subvencionaran les contractacions subjectes a la normativa laboral en què l'entitat prestadora del servei figuri com a ocupadora davant la Seguretat Social, tret que s'hagi subcontractat l'organització de l'activitat, cas en què s'acceptarà que l'entitat subcontractada en sigui l'ocupadora.

6.3 Pel que fa als criteris d'accés a les activitats

6.3.1 En la valoració de l'accés als serveis subvencionats, s'han  hauran de considerar com a criteris de valoració preferents el nivell de renda i les càrregues familiars de les persones que els sol·licitin. Les actuacions s'hauran de dirigir, prioritàriament, a l'atenció dels següents col·lectius:

a) Famílies monomarentals i monoparentals.

b) Víctimes de violència de gènere i altres formes de violència contra les dones.

c) Unitats familiars amb persones amb capacitats diverses.

d) Dones aturades de llarga durada

e) Dones i homes més grans de 45 anys.

f) Altres unitats familiars i col·lectius, article 5 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.  

g) Altres circumstàncies personals i/o socials degudament acreditades

6.3.1 Tot respectant els criteris anteriors, també es podran establit com a criteris d'accés complementaris la residència en el municipi o en el nucli de població o la proximitat del domicili.

6.4 Pel que fa al preu que es cobra a les famílies usuàries

6.4.1 Cal afavorir la gratuïtat i la universalitat dels servei. En cas que s'estableixin taxes o preus públics o privats en la prestació del servei, els ingressos generats s'han de deduir de les despeses directes subvencionables.

6.4.2 Les quotes que, si és el cas, s'hagin establert, han de ser objecte de publicitat, per tal que puguin ser consultades tant per l'òrgan gestor com per les famílies interessades, mitjançant la pàgina web de l'entitat o altres elements, com ara fulletons o altres mitjans de difusió, els quals, i en tot cas, han de complir allò establert al punt 6.6.

6.5 Pel que fa a l'entitat organitzadora

Les activitats han de ser necessàriament organitzades per les entitats esmentades en el punt 4, directament o mitjançant un contracte privat en el qual les parts han de ser l'entitat beneficiària i l'empresa que durà a terme el servei, el qual ha de ser per escrit en els supòsits del punt 12.3. En aquests casos, la subcontractista ha de facilitar a l'entitat beneficiària els documents justificatius que acreditin el compliment de les condicions per a l'atorgament de l'ajut, tot respectant la normativa de protecció de dades.

6.6 Pel que fa a la difusió dels ajuts

6.6.1 Totes les activitats dutes a terme amb càrrec a aquesta subvenció s'han d'identificar amb el logotip de la Conselleria de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears.

6.6.2 Com l'ajuda que rebran les entitats és del crèdit corresponent del Pla Corresponsables, les entitats que rebin aquestes subvencions s'han d'identificar també amb la imatge gràfica del Pla Corresponsables, incloent-hi els logotips institucionals del Ministeri d'Igualtat i de la Secretaria d'Estat d'Igualtat i per a l'erradicació de la violència contra les dones.

6.6.3 A aquests efectes, tant en la documentació necessària per a la realització dels projectes que es financin amb càrrec d'aquesta convocatòria com en la senyalització exterior dels llocs on s'executin els projectes i, en tot cas, en les activitats de difusió que es facin, haurà de constar expressament, i en lloc visible, que s'ha finançat amb càrrec als fons rebuts del Ministeri d'Igualtat, Secretaria d'Estat d'Igualtat i per a l'erradicació de la violència contra les dones, en el marc del Pla Corresponsables i en col·laboració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears.

6.6.4. La documentació d'accés públic, logotips i manual d'ús d'aquests es podrà trobar al següent enllaç: https://www.igualdad.gob.es/prioridades/plancorresponsables/

L'ordre recomanat en la publicació dels logotips serà: Ministeri/SEIEVM – Corresponsables – Govern autonòmic/ Conselleria. Aquests logotips han de tenir la mateixa mida i estar col·locats en la mateixa línia.

6.6.5 En el cas que s'haguessin desenvolupat ja les actuacions corresponents i no resultés possible el seu compliment en els termes establerts, es podran establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetessin donar la difusió dels fons rebuts amb el mateix abast previst en el present acord, per a les quals es fixarà un termini no superior a 15 dies per a la seva adopció, amb exprés advertiment de les conseqüències que d'aquest incompliment poguessin derivar-se. L'incompliment d'aquestes obligacions podrà determinar l'exigència del reintegrament dels fons percebuts.

7. Despeses subvencionables

7.1 La subvenció que rebran les entitats beneficiàries s'ha de destinar a cobrir els costs salarials derivats de la contractació d'un monitor per cada 10 alumnes de l'escola matinera, amb un màxim de tres monitors. Els salaris han de respectar, com a mínim, el que estableixi el conveni col·lectiu aplicable al treballador.

Aquestes despeses només són subvencionables si, d'una manera indubtable, responen a la naturalesa de l'activitat o projecte subvencionable, resulten estrictament necessàries per dur a terme l'activitat, es fan dins el termini atorgat per executar-les i no superen el valor de mercat, d'acord amb l'article 8.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.  

7.2 Són despeses subvencionables les següents:

— Salari base brut i, si escau, complements salarials, i les pagues extraordinàries.

— Complement d'insularitat o de residència (segons pertoqui).

— Costs de Seguretat Social a càrrec de l'entitat.

L'import màxim de la subvenció serà del 100 % de les despeses subvencionables esmentades.

El grup o nivell per al qual ha d'estar contractat el treballador ha de ser en funció de la seva titulació.

La quantia màxima de la subvenció s'ha de determinar en funció de l'import que sol·liciti l'entitat beneficiaria, d'acord amb el seu pressupost i els límits que fixa aquesta convocatòria.

En qualsevol cas, l'import dels ajuts no pot superar la quantia sol·licitada ni el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme. 

7.3. Per cada persona contractada seran subvencionables les hores de treball efectiu i directament vinculades a la realització de les activitats a subvencionar, havent de fer constar la dedicació en hores setmanals, així com el període de mesos imputats en cada any treballat. Quan la persona contractada sigui baixa laboral durant el període d'execució del programa i es contracti una altra persona per a substituir la seva baixa, només es podran imputar a la subvenció els costos salarials de la treballadora referent al temps de treball efectiu. Aquesta substitució s'ha de comunicar a la Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat.

7.4 Només es subvencionaran les contractacions de persones per compte aliè, d'acord amb la normativa laboral o de funció pública en què la persona organitzadora figuri com a ocupadora davant la Seguretat Social, tret que l'entitat hagi subcontractat l'organització de l'activitat, cas en què s'acceptarà que l'entitat adjudicatària en sigui l'ocupadora.

7.5 Les entitats han de donar prioritat a la contractació dels col·lectius de persones menors de 30 anys, dones majors de 45 anys i dones en situació de llarga aturada.  El personal haurà de tenir la titulació i especialitat establerta al punt 6.2, per garantir la suficiència tècnica dels treballs, actuacions i projectes objecte de la subvenció. I a més, el personal ha disposar del certificat de inexistència d'antecedents per delictes contra la llibertat o indemnitat sexual o tràfic d'essers humans d'acord amb l'establert a l'article 57 de la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.

7.6 En quant a  les indemnitzacions per finalització de contracte, només seran subvencionables als nous treballadors que hagin estat expressament contractats per al desenvolupament, posada en marxa, i execució del projecte, havent de quedar clarament acreditat aquest aspecte, així com que l'import indemnitzat correspon al període de l'activitat subvencionada.

7.7 En cap cas seran despeses subvencionables:

a) Els incentius salarials, les dietes, les despeses de transport, les hores extraordinàries, els ajuts en concepte de fons social i conceptes anàlegs.

b) Les indemnitzacions per mort i les corresponents a trasllats, suspensió, acomiadament o jubilació.

c) Les establertes a l'article 8.6 a l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

7.8 Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d'una quantia inferior a la sol·licitada, l'òrgan instructor donarà audiència prèvia a l'entitat sol·licitant en el termini indicat en el punt 10.3, perquè presenti una proposta de reformulació tècnica i pressupostària del projecte inicial que s'adapti a la quantia proposada o si opta per incrementar la quota del servei fins a cobrir el cost de l'activitat. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció. Si transcorre el termini sense que l'entitat beneficiària reformuli la sol·licitud, s'entén tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.

7.9 Pel que fa a les despeses subvencionables són d'aplicació les disposicions de l'apartat de l'Acord de la Conferència Sectorial d'Igualtat pel qual es fixen els criteris de distribució a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, així com la distribució resultant, del crèdit destinat l'any 2024 al desenvolupament del Pla Corresponsables (BOE núm 120, 17 de maig de 2024).

8. Règim de concessi´o de les subvencions

8.1 La concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment de concurrència no competitiva que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut del que disposa l'apartat 8, lletra a) de l'article 6 l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març de 2021.

8.2 Les sol·licituds s'han de resoldre individualment i per ordre d'entrada, fins a esgotar el crèdit disponible.       

9. Termini, forma de presentació de sol·licituds i esmenes

9.1 Com a subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques, de conformitat amb el que disposa l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les entitats interessades han de presentar les sol·licituds, d'acord amb els models disponibles a la seu electrònica de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, mitjançant el Sistema d'Interconnexió de Registres (SIR). En cas que algun d'aquests subjectes presenti la sol·licitud de manera presencial, l'Administració el requerirà perquè la realitzi de manera electrònica, de conformitat amb allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015.

9.2 Es tendran com a no presentades les sol·licituds rebudes per correu electrònic, mitjançant notificació o per qualsevol altra via no prevista en els apartats anteriors.

9.3 El termini per presentar la sol·licitud és de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9.4 Totes les sol·licitud presentades abans o després d'aquestes dates seran inadmeses per extemporànies, mitjançant la resolució corresponent.

9.5 No es poden presentar sol·licituds de subvenció d'activitats realitzades en un període diferent a l'establert al punt 2 d'aquesta convocatòria.

9.6 En cap cas es pot subvencionar dues vegades una mateixa activitat. Si es detecta que se sol·liciten diferents subvencions per a la mateixa activitat, es denegarà l'ajut a totes. En el cas que aquest fet es detecti després de la concessió, es revocarà qualsevol subvenció que s'hagués concedit i aquesta s'haurà de reintegrar l'import percebut.

9.7 Si es vol sol·licitar finançament per més d'una línia, s'hauran de presentar tantes sol·licituds amb la documentació corresponent, com a línies es vulgui participar.  

9.8  Les entitats interessades a participar en aquesta convocatòria han de presentar la documentació que s'especifica en els apartats següents. Necessàriament la documentació s'ha de presentar segons els models que es publiquen a la seu electrònica:

9.8.1 Sol·licitud. La entitat sol·licitant haurà d'emplenar, signar i presentar la sol·licitud confeccionada a l'efecte per aquest procediment, amb el annexos i documentació preceptiva següent:

a) Formulari de sol·licitud (Annex I), degudament emplenat i signat.

b) NIF de l'entitat sol·licitant.

c) Document acreditativa de la representació de la entitat sol·licitant de la subvenció.

d) Acreditació de la inscripció al Registre d'Associacions i al Cens d‘associacions de famílies d'alumnes i de les seves federacions i confederacions, de l'àmbit territorial de les Illes Balears.

e) Declaració responsable per a la sol·licitud de la subvenció (Annex II).

f) Un projecte i un pressupost detallat que comprengui les activitats que es vulguin dur a terme amb la concessió de la subvenció que es sol·licita, amb una extensió màxim de 30 pàgines, que contengui les dades següents:

  • Lloc, dates i horari de realització de l'activitat/projecte.
  • Nombre de participants prevists.
  • Nombre de persones contractades o que es projecta contractar, titulacions i categoria i grup professional.
  • Preu que es cobrarà a les famílies, si és el cas, desglossant els imports.
  • Descripció del procediment i dels criteris d'accés, d'acord amb el que disposa el punt 6.3.
  • Mesures de difusió que s'aplicaran, d'acord amb el punt 6.6.
  • Si escau, la documentació relativa a la subcontractació de l'activitat. *Indicació del tipus de contracte que es formalitzarà. No s'acceptaran els convenis i acords amb entitats per a la celebració indirecta de les activitats.
  • En cas de cofinançament amb fons aliens (subvencions o altres ingressos).

g) Declaració responsable de la titularitat del compte corrent en el qual s'ha de fer el pagament per transferència bancària en cas d'obtenir l'ajut (Annex III).

h) Declaració responsable de l'entitat de disposar dels certificats negatius del del Registre Central de Delinqüents Sexuals de totes aquelles persones, professionals i voluntaris, que treballen en contacte habitual amb menors (Annex IV).

i) Declaració responsable sobre les obligacions tributaries i autoritzacions de sol·licitud de dades fiscals (Annex V)

j) En el cas que la persona interessada s'oposi expressament a que l'administració pugui consultar i obtenir aquestes dades, certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que indiquin que l'entitat està al corrent en el pagament de les obligacions davant l'Administració estatal.

k) En el cas que la persona interessada s'oposi expressament a que l'administració pugui consultar i obtenir aquestes dades, certificat de l'Administració autonòmica que indiqui que l'entitat sol·licitant està al corrent en el pagament de les obligacions tributàries davant la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9.9 La presentació de la sol·licitud implica que s'autoritza a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que correspongui perquè pugui consultar les dades d'identitat del sol·licitant, de residència i de la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. En el cas que l'entitat interessada s'oposi a aquesta autorització expressament, amb la sol·licitud haurà d'aportar la documentació corresponent.

En qualsevol cas, l'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat en el termini de vuit dies hàbils comptadors des de què es produeixi la nova situació.

9.10 Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta convocatòria, es requerirà a les persones interessades, mitjançant un requeriment que es publicarà en la seu electrònica, perquè, en el termini de cinc dies hàbils, esmenin l'error o presentin els documents necessaris, amb indicació que si no ho fan, es considerarà que desisteixen de la seva petició, amb la resolució que es dictarà en els termes que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini de cinc dies és preclusiu i no s'acceptarà cap esmena realitzada amb posterioritat, encara que no s'hagi dictat la resolució de desistiment.

10. Instrucció i resolució del procediments

10.1 Aquesta convocatòria es tramita per la via d'urgència, amb la qual cosa es redueixen els terminis establerts per al procediment ordinari, llevat dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.

10.2  En tots els casos, l'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat a qui correspon fer d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades de cada sol·licitud. Així mateix, li correspon interpretar les bases en cas de dubtes.

10.3 Un cop revisades les sol·licituds admeses i la documentació presentada, l'òrgan instructor elaborarà la proposta de resolució provisional de concessió, que es publicarà a la seu electrònica del Govern de les Illes Balears (www.caib.es), concedint un termini de cinc dies hàbils a les sol·licitants perquè realitzin, si s'escau, les accions següents:

a) Acceptar la proposta de subvenció. Si passat aquest termini no hi ha una acceptació expressa, s'entendrà que l'entitat hi està conforme i es continuarà el procediment.

b) Renunciar a la subvenció. Aquesta renúncia ha de ser expressa i s'ha de formular per part de la persona representant de l'entitat sol·licitant.

c) Presentar al·legacions.

d) Reformular la sol·licitud per adaptar-la a la quantia de la subvenció proposada.  

En la seu electrònica es posara a disposició el model de Declaració d'acceptació o renuncia de la subvenció (Annex VI).

La proposta de resolució provisional de concessió no crea cap dret a favor de l'entitat proposada com a beneficiària davant de l'Administració.

10.4 Per a les al·legacions presentades, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució definitiva en què s'especificarà les entitats sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, així com la relació d'aquelles a què se'ls denega la mateixa i la motivació.

10.5 En tots els casos, l'òrgan competent per resoldre la concessió o denegació de subvencions en el marc d'aquesta convocatòria és la consellera de Famílies i Afers Socials, qui, a la vista de la proposta de resolució definitiva, dictarà resolució motivada, en el termini màxim de 3 mesos, amb el contingut previst a l'article 13, apartat 1, de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març de 2021, així com les causes de denegació.

10.6 La resolució es publicarà a través de la seu electrònica del Govern de les Illes Balears (www.caib.es) i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

10.7 La resolució posarà fi a la via administrativa i contra d'ella s'hi podrà interposar, potestativament, recurs de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà del dia de la seva publicació en el BOIB, o bé directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb allò previst als articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

11. Concurrència i compatibilitat de subvencions

11.1 Les subvencions que regula aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes o ingressos que la entitat beneficiària pugui obtenir de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d'altres entitats públiques o privades.

No obstant això, l'entitat o la persona sol·licitant, ha de comunicar a la Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat, en un termini de tres dies hàbils comptadors des de la data de la sol·licitud o de l'obtenció de la subvenció concurrent.

11.2 L'import de la subvenció obtinguda no pot ser en cap cas d'una quantia que de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajudes o altres ingressos, públics o privats, superi el cost de l'activitat.

11.3 En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l'activitat com a conseqüència de l'atorgament d'altres subvencions per part d'entitats públiques o l'obtenció d'altres ingressos aquest s'ha de reintegrar l'import excedit fins al límit de la subvenció atorgada, d'acord amb l'article 3.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març.

 

​​​​​​​12. Subcontractació

12.1 D'acord amb l'article 25, apartat 1, de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març de 2021, es permet la subcontractació de tota l'activitat subvencionable, sempre i quan això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat.

12.2 Quan la subcontractació no superi el 50%, la entitat sol·licitant de la subvenció ha de presentar un informe explicatiu dels motius pels que s'ha de recórrer a la contractació d'activitats amb tercers.

12.3 Si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20% de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros, o si és superior al 50%, independentment de la quantia, la subcontractació està sotmesa també al compliment dels següents requisits:

a) Que el contracte se celebri per escrit.

b) Que la celebració del mateix s'autoritzi prèviament per l'entitat concedent de la subvenció en la forma que es determini en les bases reguladores

12.4  Els subcontractistes hauran de lliurar a l'entitat beneficiària:

— Els contractes dels monitors.

— Les nòmines i els justificants bancaris de l'abonament de manera individualitzada per a cada treballador.

— Els documents dels ingressos de les retencions efectuades als treballadors (model 111), el rebut de liquidació de cotitzacions (RLC) i la relació nominal de treballadors (RNT), així com els justificants de l'abonament.

— L'informe de cotitzacions (IDC) del monitor.

12.5 Només s'entendrà subcontractada l'activitat si existeix un contracte (no un conveni i similars) entre l'entitat beneficiària de la subvenció i l'empresa o entitat que ha de dur a terme l'activitat i si s'acredita l'abonament del servei mitjançant transferència bancària.

12.6 La subcontractació està subjecte a les limitacions i les condicions establertes a l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març de 2021.

13. Justificació i procediment de pagament

13.1. El pagament es realitzarà per bestreta del 100%, un cop resolta la subvenció, d'acord amb l'autorització del Consell de Govern de X d'octubre de 2024, sense que sigui necessari constituir cap garantia, en aplicació d'allò previst a l'article 17.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març de 2021.

13.2 Un cop realitzades les activitats, i en el termini assenyalat en el punt 13.3, les entitats beneficiaries han de presentar la documentació justificativa següent:

13.2.1 Una declaració responsable de la persona que representi legalment l'entitat beneficiària, en què es posi de manifest el compliment dels requisits establerts a la convocatòria i les seves finalitats i de la veracitat de les dades declarades (Annex VII)

13.2.2. Un compte justificatiu, que ha d'estar compost de la documentació següent:

— Una declaració sobre l'exactitud comptable i de la certesa dels imports justificats.

— Una memòria tècnica sobre les activitats realitzades i els objectius assolits en relació amb els que es volien aconseguir en la memòria del projecte. Per a cada activitat s'han d'indicar, al menys, les dades següents:

 

a) Lloc, dates i horari de realització de l'activitat.  

b) Compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció.

c) Preus aplicats, si és el cas.

d) Dades estadístiques de l'activitat i persones usuàries durant el període subvencionable (Annex VIII)

e) Justificació d'haver aplicat els criteris d'accés prevists al punt 6.3

f) Dades estadístiques del personal contractat, tot indicant la seva titulació.

 

— Una memòria econòmica justificativa del costs de l'activitat, que ha de contenir el següent:

 

a) Una relació classificada de les despeses  i de les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui amb un pressupost , s'han d'indicar les desviacions obtingudes.

b) La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentades abans.  

c) Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida (Annex IX)

d) Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

 

— Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses, i si escau, la documentació acreditativa del pagament.

— Independentment que l'activitat sigui organitzada per mitjans propis o subcontractada, relació de tot el personal contractat, amb la documentació següent:

 

a) Nòmines corresponents al període subvencionat.

b) Indicació de la jornada laboral del personal contractat en relació amb cada activitat realitzada i acabada.

c) Acreditació que la persona contractada compleix els requisits de titulació.

d) Justificants bancaris, referents al període subvencionat, dels salaris abonats per l'entitat a la persona treballadora.

e) Documents de cotització a la Seguretat Social RLC i RNT (antics TC1 i TC2) del període subvencionat, acompanyats dels corresponents justificants de pagament.

f) Document de retenció d'ingressos de l'IRPF (model 111), acompanyat dels corresponents justificants de pagament.

 

— En el cas de subcontractació d'activitats, contracte mitjançant es formalitza per escrit aquesta subcontractació

13.3 El termini màxim per a presentar la documentació justificativa és el 2 de febrer de 2026.

13.4 Les entitats beneficiaries de la subvenció disposen de un termini de 15 dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per aprovar la justificació, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a l'entitat beneficiaria.

14. Avaluació i control

14.1 Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

14.2 L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació de la subvenció o a la revocació de la resolució per la qual es concedeix.

15. Revocació i reintegrament

15.1 La revocació i el reintegrament dels ajuts, si s'escau, s'han de regir per allò previst en els articles 28 i 29 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març de 2021.

15.2 En cas d'incompliment o de justificació, s'han d'aplicar els criteris de gradació següents pel que fa a la revocació i al reintegrament:

Possibles incompliments

Percentatge a revocar i a reintegrar

Obtenció de la subvenció falsejant o ocultant condicions

100% de l'import de la subvenció

Incompliment total dels fins o activitats per als quals es va presentar la sol·licitud, o incompliment de les condicions considerades essencials

100% de l'import de la subvenció

Incompliment parcial dels fins o activitats per als quals es va presentar la sol·licitud

Minoració de la subvenció de manera proporcional als objectius no complerts

Incompliment de l'obligació de justificació

100% de l'import de la subvenció

Justificació insuficient

Minoració de la subvenció de manera proporcional a la part no justificada adequadament

Incompliment parcial d'altres condicions imposades com a beneficiari

Minoració de la subvenció de manera proporcional a les condicions no complertes

15.3 L'incompliment dels requisits de difusió prevists al punt 7.5 també podran donar lloc al reintegrament de l'ajut percebut, sens perjudici que s'apliquin les regles de l'apartat 28.3 d) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de dia 5 de març de 2021.

15.4 En el cas que l'entitat beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ho ha de comunicar a la Direcció General d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats, així com dels interessos derivats dels mateixos.

16. Règim d'infraccions i sancions

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, quan hi intervenguin dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions de les persones beneficiàries previstes en el títol V del Text refós de la Llei de Subvencions

17. Inspecció

D'acord amb el que disposa aquesta convocatòria, les subvencions que concedeix la Conselleria de Famílies i Afers Socials s'han de sotmetre a la inspecció i al control corresponent, per la qual cosa pot comprovar la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determini la concessió i el gaudi de la subvenció.

18. Tractament de dades

1. La gestió de les ajudes previstes en la present convocatòria comporta el tractament de dades de caràcter personal, havent de complir-se amb les mesures i garanties regulades en la normativa en matèria de protecció de dades, especialment el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

2. En el disseny dels formularis de sol·licitud i aportació documental i en les publicacions (en diaris oficials, portals de transparència, etc.) i altres actes administratius hauran de tenir-se en compte els principis de protecció de dades. En concret, les dades personals seran adequades, pertinents i limitades en relació als fins per als quals són utilitzats.