Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CAPDEPERA
Núm. 689104
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament Intern de les escoles infantils de primer cicle de l’Ajuntament de Capdepera (Exp. 3257/2024)
Atès que durant el termini d'exposició pública de l'edicte d'acord d'aprovació provisional de la modificació del Reglament Intern de les escoles infantils de primer cicle de l'Ajuntament de Capdepera, aprovat pel Ple a la sessió de dia 3 de setembre de 2024, publicat al BOIB núm. 117, de 05/09/2024, no s'hi han produït reclamacions, aquest s'eleva a definitiu, i tot seguit se'n transcriuen les modificacions així com el text refós:
Al punt «Legislació i normativa», on posa:
Ha de posar:
A l'article 2, on posa:
«Aquest reglament és d'aplicació a tot el personal que presta el servei a l'EI Es Ferreret de Capdepera i a l'EI Eriçons de Cala Rajada, així com a les persones usuàries i als seus progenitors o representants legals.»
Ha de posar:
«Aquest reglament és d'aplicació a tot el personal que presta el servei a l'EIEL Es Ferreret de Capdepera i a l'EIEL Eriçons de Cala Rajada, així com al infants matriculats i als seus progenitors o representants legals.»
A l‘article 3, on posa:
«1. El servei públic d'atenció a la primera infància del municipi de Capdepera és un servei socioeducatiu (destinat a alumnat de 0 a 3 anys) que neix del dret dels infants a l'educació i al desenvolupament integral de la seva personalitat, en un ambient adequat a les seves necessitats i en contacte amb altres nins i nines. El servei es desenvoluparà als dos centres d'educació infantil de primer cicle del municipi de Capdepera: EI Es Ferreret i EI Eriçons.»
Ha de posar:
«1. El servei públic d'atenció a la primera infància del municipi de Capdepera és un servei socioeducatiu (destinat a alumnat de 0 a 3 anys) que neix del dret dels infants a l'educació i al desenvolupament integral de la seva personalitat, en un ambient adequat a les seves necessitats i en contacte amb altres nins i nines. El servei es desenvoluparà als dos centres d'educació infantil de primer cicle del municipi de Capdepera: EIEL Es Ferreret i EIEL Eriçons.»
A l'article 4, on posa:
«S'estableixen els següents llocs de prestació del servei al municipi:
Ha de posar:
«S'estableixen els següents llocs de prestació del servei al municipi:
A l'article 5, on posa:
«1. Les escoles infantils municipals depenen, a tots els efectes, de l'Ajuntament de Capdepera, que té la titularitat del servei.»
Ha de posar:
«1. Les escoles de primer cicle d'educació infantil municipals depenen, a tots els efectes, de l'Ajuntament de Capdepera, que té la titularitat del servei, i estan integrades en la xarxa d'escoles infantils públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.»
A l'article 6, on posa:
«1. El calendari del procés d'admissió d'alumnat serà aquell que, anualment, fixi la Conselleria d'Educació i Formació Professional per als centres de primer cicle d'educació infantil.
2. Tot el procés de preinscripció i matrícula s'han de realitzar de conformitat amb els criteris que fixi la Conselleria d'Educació i Formació Professional per a aquest fi.»
Ha de posar:
«1. El calendari dels processos d'admissió i matriculació d'alumnes serà aquell que, per a cada curs escolar, aprovi la Conselleria d'Educació i Universitats per als centres de primer cicle d'educació infantil.»
«2. Tots els processos d'admissió i matriculació s'han de realitzar de conformitat amb les instruccions generals que per als centres públics de primer cicle d'educació infantil tengui aprovades, per a cada curs escolar, la Conselleria d'Educació i Universitats.»
L'article 7, que posa:
«Article 7. Llista d'espera i sol·licitud de plaça fora de termini
1. Finalitzat el procés d'admissió, aquells infants que, tot i haver participat al procés, no hagin obtingut plaça, quedaran en llista d'espera per ordre de puntuació i, en la mesura que hi hagi places vacants, se'ls comunicarà l'opció d'ocupar-les.
2. Els infants que vulguin sol·licitar plaça fora del termini d'admissió ho hauran de fer davant els Registre General de l'Ajuntament, emplenant una sol·licitud i adjuntant fotocòpia del DNI dels dos progenitors o tutors i fotocòpia del llibre de família.
3. Els infants als quals fa referència el punt anterior s'integraran a la llista d'espera després dels alumnes que no havien obtingut plaça dins el termini de sol·licitud d'admissió, i per l'ordre successiu de presentació de sol·licituds davant el Registre General de l'Ajuntament.
4. Els infants que hagin sol·licitat plaça fora de termini per a una de les escoletes, com a primera opció, i per a l'altra, com a segona opció, entraran a formar part de les dues llistes d'espera. En el moment en què hi hagi una plaça vacant a qualsevol de les dues escoletes se li comunicarà al primer infant de la llista la possibilitat d'ocupar-la. Si acceptàs la plaça, i l'hagués seleccionada com a segona opció, quedarà automàticament eliminat de la llista d'espera a la qual havia optat com a primera opció. En canvi, si no acceptàs la plaça, i aquesta hagués estat la seva segona opció seleccionada, serà eliminat d'aquesta llista, però seguirà formant part de la llista a la qual havia optat com a primera opció.
5. Els infants amb necessitats educatives especials o amb risc d'exclusió social que sol·licitin plaça fora de termini, amb un informe previ de l'EAP Llevant o dels Serveis Socials de l'Ajuntament, segons el cas, s'integraran a la llista d'espera després dels alumnes que no hagin obtingut plaça dins el termini de sol·licitud d'admissió, i per davant de la resta d'infants que hagin sol·licitat plaça fora de termini.»
Queda substituït pels articles 7, 8, 9 i 11, que han de posar:
«Article 7. Requisits d'accés a primer cicle d'Educació Infantil
1. Dins el termini de presentació de sol·licituds per als processos d'admissió podran sol·licitar una plaça escolar els infants nascuts en el moment de formalitzar la sol·licitud d'admissió.
2. L'edat mínima per incorporar-se a un centre educatiu serà de 16 setmanes. Això no obstant, es podrà accedir excepcionalment al primer nivell d'aquesta etapa amb una edat inferior si existeixen situacions que ho justifiquin objectivament i si així ho determinen conjuntament el Departament d'Inspecció Educativa i el Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions, sempre amb el vistiplau del centre. En cap cas l'edat d'incorporació podrà ser inferior a les 8 setmanes.
3. L'infant al qual se li assigni una plaça escolar, ja siguin durant el procés d'admissió o fora de termini, s'haurà d'incorporar al centre immediatament a l'inici del curs escolar o una vegada formalitzada la matrícula, segons correspongui. En cap cas es podrà reservar la plaça per ocupar-la amb posterioritat.
Article 8. Gestió de la llista d'espera
1. El Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions de la Conselleria d'Educació i Universitat és l'organisme que gestionarà la llista d'espera, on un cop finalitzat el procés d'admissió, els infants que no hagin obtingut plaça, només figuraran en la llista d'espera del centre que hagin triat en primera opció.
2. Les llistes d'alumnes no admesos en el procés d'admissió (llistes d'espera) romandran en exposició pública, al centre que havien triat en primera opció i llocs que determini l'Ajuntament de Capdepera, fins dia 30 de setembre del curs en vigor, data en que finalitzarà la vigència de les llistes d'espera. Les llistes d'espera s'activaran a partir del dia següent de la finalització del període de matrícula en període ordinari. Durant aquest període, aquestes llistes serviran per a que, a mesura que es produeixin vacants a algun dels centres, es puguin adjudicar a alumnes no admesos durant el procés d'admissió, per rigorós ordre de puntuació en la llista.
3. En el moment en què es generi una baixa a un dels centres, aquest ho haurà de comunicar per telèfon, personalment o a través d'un missatge a la bústia de veu (als dos telèfons de contacte facilitats), al primer alumne de la llista d'espera. Si a través dels sistemes anteriors el centre no aconsegueix contactar amb la família, li ha d'enviar un SMS.
4. La família de l'alumne tindrà fins al dia hàbil següent per formalitzar la matrícula a partir del moment en què expressi, verbalment o per escrit, l'acceptació de la plaça. Si en un termini de 24 hores, comptadors a partir de l'enviament de l'SMS, la família de l'alumne no ha estat localitzada o no ha acceptat la vacant, s'oferirà la plaça al segon de la llista, i així successivament. La no acceptació d'una plaça vacant comporta la renúncia automàtica a la llista d'espera.
Article 9. Sol·licitud de plaça fora de termini
1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds corresponent al procés d'admissió, les famílies interessades podran formalitzar una sol·licitud fora de termini. Aquesta sol·licitud es podrà tramitar tant per via telemàtica com de forma presencial en el centre en què vulgui obtenir plaça com a primera opció.
2. Si la sol·licitud es fa de forma presencial, el centre la introduirà al programa GestIB.
3. Serà el Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions de la Conselleria d'Educació i Universitat qui adjudiqui les places en funció de les vacants dels centres de la zona triada per la família.
4. L'escolarització d'infants no nascuts durant el període obert d'admissió s'haurà de sol·licitar a través de les sol·licituds fora de termini a partir de les 16 setmanes de vida de l'alumne.
5. La gestió de les sol·licituds fora de termini es realitzarà per part del Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions a partir de dia 1 d'octubre del curs vigent, una vegada exhaurides les llistes d'espera.
Article 11. Baixes d'alumnes matriculats
1. En cas que la família d'un infant matriculat a una escoleta vulgui sol·licitar la baixa del seu infant, haurà de formalitzar el document que, a tal efecte, li proporcionarà la direcció del seu centre educatiu.
2. Els centres mantindran actualitzades les dades al programa GestIB, incloent-hi les altes i les baixes, per tal que es puguin publicar les dades de vacants al web d'Escolarització 0-3.
3. Després d'haver exhaurit les vies de comunicació amb la seva família, el centre comunicarà al Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions la inassistència d'un alumne o la no incorporació en la data prevista sense causa justificada. Aquesta inassistència podrà suposar la pèrdua de la plaça al centre on es va formalitzar la matrícula.
4. Si superat el període temporal establert al punt 2 de l'article 10, l'alumne no s'incorpora, el centre procedirà a donar-lo de baixa d'ofici i aquesta plaça podrà ser assignada com a vacant.
5. L'impagament en via voluntària de dues mensualitats significarà la baixa de l'infant al centre. L'Ajuntament haurà de notificar a la família la baixa de l'infant quinze dies naturals abans de fer-la efectiva. El centre informarà de la baixa al Servei d'Escolarització indicant el motiu.»
L'article 8, punts 1 i 2, on posa:
«1. Les escoles infantils municipals agruparan els infants per trams d'edat:
En el cas dels infants de 0 anys, en el moment d'inici del curs escolar han d'haver complert els 4 mesos.
Els infants de 0 anys que sol·licitin plaça a l'escoleta ja iniciat el curs escolar hauran d'haver complert els 4 mesos en el moment de fer la sol·licitud fora de termini al registre de l'Ajuntament.
2. Oferta de places
L'EI Es Ferreret disposa de 6 unitats (grups) per a infants de fins a 3 anys. L'agrupació per unitats es farà en funció dels criteris establerts per als centres de primer cicle d'educació infantil (Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil). La configuració d'unitats escolars autoritzada i el nombre màxim d'infants per unitat són els següents:
L'EI Eriçons disposa de 6 unitats (grups) per a infants de fins a 3 anys. L'agrupació per unitats es farà en funció dels criteris establerts per als centres de primer cicle d'educació infantil (Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil). La configuració d'unitats escolars autoritzada i el nombre màxim d'infants per unitat són els següents:
Està prevista l'ampliació d'aquest centre en dues unitats de 2 a 3 anys, per la qual cosa la configuració d'unitats escolars autoritzada i el nombre màxim d'infants per unitat passaran a ser els següents en un futur:
Per raons organitzatives i pedagògiques, previstes en els documents del centre, es poden fer agrupacions amb infants d'edats heterogènies sempre que les edats dels infants agrupats no superin l'interval d'un any. I prèvia sol·licitud i autorització de l'Institut d'Educació per a la Primera Infància.»
Es correspondrà amb els punts 1, 2 i 3 de l'article 12, i ha de posar:
«1. Les escoles infantils municipals agruparan els infants per trams d'edat no superiors a un any de diferència:
2. Atenent allò establert al punt anterior i a la normativa vigent, per tal de respondre a la demanda existent a cada curs escolar, es podran fer agrupaments de dos nivells educatius sempre que no hi hagi una diferència de més d'un any d'edat entre l'alumne més jove i el més gran.
3. Oferta de places
L'EIEL Es Ferreret disposa de 6 unitats (grups) per a infants de fins a 3 anys. L'agrupació per unitats es farà en funció dels criteris establerts per als centres de primer cicle d'educació infantil (Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil). La configuració d'unitats escolars autoritzada (BOIB núm. 8 de l'any 2012) i el nombre màxim d'infants per unitat són els següents:
L'EIEL Eriçons disposa de 6 unitats (grups) per a infants de fins a 3 anys. L'agrupació per unitats es farà en funció dels criteris establerts per als centres de primer cicle d'educació infantil (Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil). La configuració d'unitats escolars autoritzada (BOIB núm 147 de l'any 2008) i el nombre màxim d'infants per unitat són els següents:
Està prevista l'ampliació d'aquest centre en dues unitats de 2-3 anys, per la qual cosa la configuració d'unitats escolars autoritzada i el nombre màxim d'infants per unitat passaran a ser els següents en un futur:
Els centres podran sol·licitar a la Conselleria d'Educació i Universitats els canvis de configuració que permeti la normativa vigent per tal de donar servei a un major nombre d'infants dins els límits establerts, adaptant-se així a la demanda existent.»
L'article 8 punt 3, que ara es correspondrà amb l'article 12 punt 4, on posa:
«Consisteix en l'estada dels infants a l'escoleta en l'horari de 9.00 a 13.00 h.
Els serveis complementaris d'acollida i recollida (matí i horabaixa, respectivament) consisteixen en l'estada al centre durant l'espai de temps anterior a l'horari escolar del matí i posterior a l'horari de menjador i descans. Aquest servei, que es concreta en servei d'acollida de matí i en servei de recollida l'horabaixa, aporta major flexibilitat horària a les famílies usuàries de l'escoleta.»
Ha de posar:
«Consisteix en l'estada dels infants a l'escoleta en l'horari de 8.00 a 12.00 h.
Els serveis d'acollida i recollida (matí i horabaixa, respectivament) consisteixen en l'estada al centre durant l'espai de temps anterior a l'horari escolar del matí i posterior a l'horari de menjador i descans. Aquest servei, que es concreta en servei d'acollida de matí i en servei de recollida l'horabaixa, aporta major flexibilitat horària a les famílies usuàries de l'escoleta.
Per tal d'oferir en cada mes concret el servei d'acollida, hauran d'haver sol·licitat el seu ús amb antelació suficient un nombre mínim d'alumnes.»
I on posa:
«Els serveis complementaris són de caràcter opcional per a les famílies.»
Ha de posar:
«El servei d'escoleta d'estiu consisteix en l'estada dels infants a l'escoleta en l'horari de 8.00 a 12.00 hores durant els mesos de juliol i agost, mesos durant els quals no hi ha activitat lectiva.
El servei de guarderia consisteix en l'estada dels infants a l'escoleta en l'horari de 8.00 a 12.00 h. durant les vacances de Nadal i Pasqua establertes al calendari escolar corresponent a cada curs escolar per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Durant aquests dies no hi haurà activitat curricular.»
A l'article 9, que ara es correspondrà amb el 13, on posa:
«1. El servei es prestarà durant els 12 mesos de l'any, de dilluns a divendres, amb excepció dels dies festius que les administracions autonòmica i municipal determinin.
L'escoleta romandrà tancada els dies 24 i 31 de desembre, el dia de la festa escolar unificada i els dies festius de lliure disposició que acordi el Consell Municipal d'Educació per a tots els centres escolars del municipi.
El Consell Municipal d'Educació establirà una sèrie de dies en els quals l'horari del centre es veurà reduït amb motiu d'algunes celebracions locals (Sant Antoni, Mercat Medieval,...).
Tal com disposa la resolució del conseller d'Educació i Formació Professional, que anualment estableix el calendari escolar per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el curs s'inicia el dia 1 de setembre i finalitza el dia 31 d'agost. L'activitat lectiva començarà dins la segona setmana de setembre, atenent que abans del començament de l'activitat lectiva de cada curs escolar el centre romandrà tancat durant 5 dies hàbils per tal de dur a terme tasques de neteja, desinfecció i adequació per al nou curs escolar.
2. Durant els períodes assenyalats al calendari escolar com a vacances de Nadal i Pasqua el servei d'escoleta passarà a ser servei de guarderia.
En els dies de juny posteriors a l'acabament del curs escolar i els mesos de juliol i agost hi haurà servei d'escoleta d'estiu.
3. L'horari dels diferents serveis és el següent:
Servei |
Franja horària |
||
---|---|---|---|
Servei d'escolarització |
De 9.00 a 13.00 h |
||
Serveis complementaris |
Acollida |
De març a octubre |
De 7.00 a 9.00 h |
De novembre a febrer |
De 8.00 a 9.00 h |
||
Menjador |
Aules de 0-1 any |
De 12.00 a 13.15 h |
|
Aules de 1-2 i de 2-3 anys |
De 12.30 a 13.30 h |
||
Descans |
De 13.30 a 15.00 h |
||
Recollida |
De març a octubre |
De 15.00 a 17.00 h |
|
|
De novembre a febrer |
De 15.00 a 16.00 h |
4. Per al bon funcionament dels centres, l'horari general d'entrada i sortida que afecta el servei bàsic d'escolarització és el següent:
5. Els infants podran entrar al centre a qualsevol hora dins l'horari d'acollida. A principi de curs, o al llarg d'aquest, si es produïssin canvis al respecte cada família informarà la direcció del centre de l'horari habitual d'entrada de l'infant.
6. Així mateix, els infants podran ser recollits del centre a qualsevol hora dins l'horari de recollida. A principi de curs, o al llarg d'aquest, si es produïssin canvis al respecte cada família informarà la direcció del centre de l'horari habitual de recollida de l'infant.
7. Els infants no podran ser recollits durant l'horari de descans.»
Ha de posar:
«Article 13. Horari i calendari de prestació del servei
1. El curs s'inicia el dia 1 de setembre i finalitza el dia 31 d'agost del curs acadèmic vigent.
2. Les activitats lectives s'iniciaran al mes de setembre i finalitzaran al mes de juny.
3. La data de començament de les activitats lectives al mes de setembre serà la mateixa que per als centres de segon cicle d'educació infantil estableixi la Conselleria d'Educació i Universitats.
4. El servei es prestarà durant els 12 mesos de l'any, de dilluns a divendres, amb excepció de:
5. El Consell Municipal d'Educació acordarà una sèrie de dies en els quals l'horari dels centres es veurà reduït amb motiu d'algunes celebracions locals o dels centres (Sant Antoni, Carnaval, Mercat Medieval, Festa de Nadal, Festa fi de curs...) i establirà els serveis complementaris que s'oferiran aquests dies.
6. Els mesos de juliol i agost hi haurà servei d'escoleta d'estiu.
7. L'horari dels diferents serveis és el següent:
Servei |
Franja Horària |
||
---|---|---|---|
Escolarització |
De setembre a juny |
08.00 a 12.00 hores |
|
Escoleta d'estiu Període de vacances |
Juliol i agost Vacances de Nadal i Pasqua |
08.00 a 12.00 hores |
|
Serveis Complementaris: |
Acollida |
De març a octubre |
07:00 a 07:30 hores 07:30 a 08:00 hores |
Menjador |
12.00 a 13.00 hores |
||
Descans |
13.00 a 15.00 hores |
||
Recollida |
15.00 a 16.00 hores |
Per tal d'oferir en cada mes concret el servei d'acollida, hauran d'haver sol·licitat el seu ús amb antelació suficient un nombre mínim d'alumnes.
8. Per al bon funcionament dels centres, els alumnes podran entrar al centre entre les 8.00 i les 9.30 hores.
9. Els alumnes podran ser recollits dels centres a les hores següents:
10. A principi de curs, o al llarg d'aquest, si es produïssin canvis al respecte cada família informarà la direcció del centre de l'horari habitual d'entrada i recollida de l'alumne.»
Els punts 11 i 12 de l'article 9 seran substituïts pels punts 14,15 i 16 de l'article 13, i on posa:
«11. Les famílies hauran d'avisar amb antelació el personal educador quan hi hagi canvis en:
12. Totes les mares lactants podran entrar-hi en qualsevol moment per alletar el seu infant.»
Ha de dir:
«14. Les famílies hauran d'avisar amb antelació el personal educador quan hi hagi canvis en l'horari habitual d'acollida i recollida de l'infant.
15. Les mares que vulguin alletar els seus infants podran acudir al centre a qualsevol horari. Es tindrà en compte l'establiment de mesures que limitin les distorsions en el funcionament del grup.
16. Durant els processos d'adaptació dels infants, els horaris i els usos dels serveis es podran veure modificats, amb l'autorització prèvia de la Regidoria d'Educació de l'ajuntament.»
L'article 10 es correspondrà amb l'article 14.
L'article 11 es correspondrà amb l'article 15.
L'article 12 es correspondrà amb l'article 10, i on posa:
«Article 12. Règim d'inassistències
1. Les famílies estan obligades a advertir el centre de la inassistència del seu fill o filla. La manca d'assistència d'un infant durant un període superior a quinze dies sense cap avís ni justificació implicarà la baixa de l'infant i, en conseqüència, la immediata cobertura de la plaça vacant amb els infants inscrits a la llista d'espera.
2. Les inassistències prolongades per un motiu justificat no podran superar el període d'un mes. S'han de comunicar per escrit a l'Ajuntament de Capdepera (presentant una instància al Registre General) i s'hi ha d'adjuntar la documentació que justifiqui aquesta falta. En casos excepcionals, l'Ajuntament es reserva el dret de disposar de la plaça. En tot cas, s'haurà d'abonar la totalitat del servei contractat.
3. En cas de voler donar de baixa voluntària un infant s'haurà de comunicar la decisió per escrit davant el Registre General de l'Ajuntament.»
Ha de posar:
«Article 10. Règim d'inassistències
1. Les famílies estan obligades a advertir el centre de la inassistència del seu fill o filla.
2. Si un alumne no assisteix al centre o no s'incorpora en la data prevista sense causa justificada, aquesta situació serà posada en coneixement del Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions per tal que aquest determini si la inassistència li pot suposar la pèrdua de la plaça.
3. Si un alumne s'ha d'absentar durant un període inferior a 2 mesos, per causa justificada, entre els mesos de setembre i juny, la seva família o els seus tutors legals hauran de signar un document de compromís de retorn al centre en una data que s'indiqui, i la plaça romandrà reservada fins aleshores. Aquesta petició es podrà efectuar sempre que l'infant hagi estat escolaritzat al centre educatiu un mínim d'un mes abans de procedir a la sol·licitud.
4. Durant els mesos de juliol i agost, el servei d'escolarització bàsica passarà a ser servei d'escoleta d'estiu; per tant, en no ser període d'activitats lectives, els alumnes podran no assistir-hi. Per a la bona organització del servei, les famílies hauran d'informar per escrit a la direcció del centre, amb una antelació mínima de 7 dies, de la no assistència dels seus fills durant el mes o mesos de juliol o/i agost. Les famílies no hauran d'abonar les quotes corresponents i donat que ha estat escolaritzat prèviament, l'infant conservarà la seva plaça.»
S'afegeix l'article 16, que posa:
«Article 16. El servei d'escoleta d'estiu
1. Durant els mesos de juliol i agost, el servei d'escolarització bàsica passarà a ser servei d'escoleta d'estiu. Per tant, en no ser període d'activitats lectives, els alumnes matriculats a l'escoleta podran no assistir-hi.
Per a la bona organització del servei, les famílies hauran d'informar per escrit mitjançant instància a l'ajuntament, abans del 25 de juny, de la no assistència dels seus fills durant el mes o mesos de juliol i/o agost. Les famílies no hauran d'abonar les quotes corresponents, i donat que ha estat escolaritzat prèviament l'infant conservarà la seva plaça.
2. En cas que hi hagi places lliures durant els mesos de juliol i agost, ja sigui per vacants o per infants, les famílies dels quals han comunicat la seva no assistència al centre durant aquests mesos, aquestes places podran ser ocupades per altres infants, els quals no passaran a ser alumnes del centre i, per tant, al mes de setembre no podran assistir al centre llevat que tenguin un plaça adjudicada des del Servei d'Escolarització.
3. Per accedir a aquest servei, els infants que no estiguin matriculats a l'escoleta hauran de tramitar una sol·licitud al registre de l'ajuntament per obtenir una plaça abans de dia 15 de juny, i únicament, per a aquest servei, davant el registre de l'ajuntament.
4. Els infants i les seves famílies hauran de dur a terme el període d'adaptació recomanat per l'equip educatiu del centre.»
L'article 13 es correspondrà amb l'article 17, i on posa:
«7. Si el pare, mare o tutor delegassin en una altra persona major d'edat la recollida del seu fill o filla l'hauran d'autoritzar per escrit, indicant el nom i DNI de la persona autoritzada.
8. Per a que germans o familiars menors de divuit anys d'un infant el puguin recollir és imprescindible fer un descàrrec de responsabilitat per escrit davant del responsable de l'escola.»
Ha de posar:
«7. Els progenitors o tutors de l'infant hauran de signar, abans de la incorporació de l'infant al centre, una autorització de recollida, indicant totes aquelles persones majors d'edat que hi estaran autoritzades.
8. En el cas que el pare, mare o tutor delegassin la recollida del seu fill o filla en una altra persona major d'edat no autoritzada prèviament, l'hauran d'autoritzar per escrit, indicant el nom i DNI/NIE/passaport de la persona autoritzada. Aquesta haurà de presentar el seu document d'identitat quan acudeixi al centre a recollir l'infant.
9. Per a que germans o familiars menors de devuit anys d'un infant el puguin recollir és imprescindible fer un descàrrec de responsabilitat per escrit davant la direcció de l'escola. L'edat mínima que pot tenir la persona menor autoritzada és de 16 anys.»
L'article 14 es correspondrà amb l'article 18.
L'article 15 es correspondrà amb l'article 19.
L'article 16 es correspondrà amb l'article 20.
L'article 17 es correspondrà amb l'article 21.
L'article 18 es correspondrà amb l'article 22, i on posa:
«Article 18. Quotes
L'import de les quotes sobre les tarifes que s'han de satisfer per a la prestació dels serveis de l'Escola Infantil Municipal serà el que resulti de l'aplicació de l'ordenança reguladora d'aquest preu públic acordada per l'Ajuntament de Capdepera.
Per això, els rebuts seran cobrats mensualment per avançat, mitjançant domiciliació bancària, durant la primera quinzena de cada mes.
Un retard de més de dues mensualitats en el pagament sense motiu que el justifiqui significarà la baixa de l'infant al centre. Per a això, l'Ajuntament ha de comunicar la baixa per escrit amb 15 dies d'antelació.»
Ha de posar:
«Article 22. Quotes
1. L'import de les quotes sobre les tarifes que s'han de satisfer per a la prestació dels serveis de les escoletes serà el que resulti de l'aplicació de l'ordenança reguladora d'aquest preu públic aprovada per l'Ajuntament de Capdepera.
2. Els rebuts es cobraran a mes vençut durant els primers 15 dies del mes següent.
3. Els rebuts retornats seran tramitats conforme establesqui l'ordenança fiscal vigent.
4. L'impagament en via voluntària de dues mensualitats significarà la baixa de l'infant al centre. L'Ajuntament haurà de notificar a la família la baixa de l'infant quinze dies naturals abans de fer-la efectiva. El centre informarà de la baixa al Servei d'Escolarització indicant el motiu.
5. Abans de la incorporació de l'alumne al centre, els progenitors o tutors legals hauran d'emplenar un document d'autorització bancària amb les dades del compte bancari on desitgin que se'ls domiciliïn els rebuts.
6. Les famílies dels alumnes que no vulguin fer ús del servei d'escoleta d'estiu no hauran d'abonar les quotes corresponents, però hauran de presentar, abans de dia 25 de juny, una instància davant el registre de l'ajuntament fent constar la no assistència dels seus fills durant el mes o mesos en que s'ofereix aquest servei.»
S'afegeix la disposició addicional tercera, que ha de posar:
«Tercera.- En cas que la normativa dictada per la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears fos modificada, aquelles disposicions/articles d'aquest reglament que es puguin veure afectats no seran d'aplicació.»
En conseqüència de l'anterior, es publica el text refós del reglament.
REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DE LES ESCOLES INFANTILS DEL PRIMER CICLE DE L'AJUNTAMENT DE CAPDEPERA
Legislació i normativa
Les escoles d'educació infantil de primer cicle es regeixen per la normativa d'aplicació següent, a més de la que, si escau, pugui dictar l'Ajuntament:
Article 1. Objecte
El present reglament té com a objecte regular el funcionament intern i l'organització de les dues escoles d'educació infantil de primer cicle de les quals és titular l'Ajuntament de Capdepera: EIEL Es Ferreret i EIEL Eriçons.
Article 2. Àmbit d'aplicació
Aquest reglament és d'aplicació a tot el personal que presta el servei a l'EIEL Es Ferreret de Capdepera i a l'EIEL Eriçons de Cala Rajada, així com al infants matriculats i als seus progenitors o representants legals.
Article 3. Definició
1. El servei públic d'atenció a la primera infància del municipi de Capdepera és un servei socioeducatiu (destinat a alumnat de 0 a 3 anys) que neix del dret dels infants a l'educació i al desenvolupament integral de la seva personalitat, en un ambient adequat a les seves necessitats i en contacte amb altres nins i nines. El servei es desenvoluparà als dos centres d'educació infantil de primer cicle del municipi de Capdepera: EIEL Es Ferreret i EIEL Eriçons.
2. La funció educativa de les escoles infantils municipals és complementària de l'educació que el nin o la nina puguin rebre en el propi ambient familiar i va encaminada a assolir el seu desenvolupament físic, intel·lectual, ètic i social en condicions de llibertat i dignitat. En conseqüència, és imprescindible la responsabilitat dels progenitors en l'educació dels seus fills, motiu pel qual es possibilitarà una estreta relació entre el personal responsable de les escoletes i aquests. Així mateix, ha de fomentar la comprensió, la tolerància i l'esperit de pau entre la ciutadania i els pobles.
3. Alhora, les escoles infantils municipals ofereixen a la ciutadania del municipi de Capdepera un servei de caràcter social.
4. A les escoles infantils municipals no hi pot haver cap tipus de discriminació per motius de raça, sexe, llengua, creences polítiques o qualsevol altra situació, ja sigui dels infants o de les persones adultes.
5. La llengua vehicular dels centres ha de ser la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears.
Article 4. Lloc de prestació del servei
S'estableixen els següents llocs de prestació del servei al municipi:
Article 5. Gestió
1. Les escoles de primer cicle d'educació infantil municipals depenen, a tots els efectes, de l'Ajuntament de Capdepera, que té la titularitat del servei, i estan integrades en la xarxa d'escoles infantils públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La gestió d'aquest servei socioeducatiu es pot dur a terme per qualsevol de les formes previstes a la normativa reguladora del règim local.
Article 6. Procediment d'admissió i matrícula
1. El calendari dels processos d'admissió i matriculació d'alumnes serà aquell que, per a cada curs escolar, aprovi la Conselleria d'Educació i Universitats per als centres de primer cicle d'educació infantil.
2. Tots els processos d'admissió i matriculació s'han de realitzar de conformitat amb les instruccions generals que per als centres públics de primer cicle d'educació infantil tengui aprovades, per a cada curs escolar, la Conselleria d'Educació i Universitats.
3. Les convocatòries s'han de fer públiques mitjançant els anuncis informatius corresponents, que s'exposaran als taulers d'anuncis dels llocs que habitualment es fan servir per a tal efecte, al web municipal, a les xarxes socials de l'Ajuntament i als taulers d'anuncis de les escoletes.
Article 7. Requisits d'accés a primer cicle d'Educació Infantil
1. Dins el termini de presentació de sol·licituds per als processos d'admissió podran sol·licitar una plaça escolar els infants nascuts en el moment de formalitzar la sol·licitud d'admissió.
2. L'edat mínima per incorporar-se a un centre educatiu serà de 16 setmanes. Això no obstant, es podrà accedir excepcionalment al primer nivell d'aquesta etapa amb un edat inferior si existeixen situacions que ho justifiquin objectivament i si així ho determinen conjuntament el Departament d'Inspecció Educativa i el Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions, sempre amb el vistiplau del centre. En cap cas l'edat d'incorporació podrà ser inferior a les 8 setmanes.
3. L'infant al qual se li assigni una plaça escolar, ja sigui durant el procés d'admissió o fora de termini, s'haurà d'incorporar al centre immediatament a l'inici del curs escolar o una vegada formalitzada la matrícula, segons correspongui. En cap cas es podrà reservar la plaça per ocupar-la amb posterioritat.
Article 8. Gestió de la llista d'espera
1. El Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions de la Conselleria d'Educació i Universitat és qui gestionarà la llista d'espera, on un cop finalitzat el procés d'admissió, els infants que no hagin obtingut plaça, només figuraran en la llista d'espera del centre que hagin triat en primera opció.
2. Les llistes d'alumnes no admesos en el procés d'admissió (llistes d'espera) romandran en exposició pública, al centre que havien triat en primera opció i llocs que determini l'Ajuntament de Capdepera, fins dia 30 de setembre del curs en vigor, data en que finalitzarà la vigència de les llistes d'espera. Les llistes d'espera s'activaran a partir del dia següent de la finalització del període de matrícula en període ordinari. Durant aquest període, aquestes llistes serviran perquè, a mesura que es produeixin vacants a algun dels centres, es puguin adjudicar a alumnes no admesos durant el procés d'admissió, per rigorós ordre de puntuació en la llista.
3. En el moment en què es generi una baixa a un dels centres, aquest ho haurà de comunicar per telèfon, personalment o a través d'un missatge a la bústia de veu (als dos telèfons facilitats), al primer alumne de la llista d'espera. Si a través dels sistemes anteriors el centre no aconsegueix contactar amb la família, li ha d'enviar un SMS.
4. La família de l'alumne tindrà fins al dia hàbil següent per formalitzar la matrícula a partir del moment en què expressi, verbalment o per escrit, l'acceptació de la plaça. Si en un termini de 24 hores, comptadors a partir de l'enviament de l'SMS, la família de l'alumne no ha estat localitzada o no ha acceptat la vacant, s'oferirà la plaça al segon de la llista, i així successivament. La no acceptació d'una plaça vacant comporta la renúncia automàtica a la llista d'espera.
Article 9. Sol·licitud de plaça fora de termini
1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds corresponent al procés d'admissió, les famílies interessades podran formalitzar una sol·licitud fora de termini. Aquesta sol·licitud es podrà tramitar tant per via telemàtica com de forma presencial en el centre en què vulgui obtenir plaça com a primera opció.
2. Si la sol·licitud es fa de forma presencial, el centre la introduirà al programa GestIB.
3. Serà el Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions de la Conselleria d'Educació i Universitat qui adjudiqui les places en funció de les vacants dels centres de la zona triada per la família.
4. L'escolarització d'infants no nascuts durant el període obert d'admissió s'haurà de sol·licitar a través de les sol·licituds fora de termini a partir de les 16 setmanes de vida de l'alumne.
5. La gestió de les sol·licituds fora de termini es realitzarà per part del Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions a partir de dia 1 d'octubre del curs vigent, una vegada exhaurides les llistes d'espera.
Article 10. Règim d'inassistències
1. Les famílies estan obligades a advertir el centre de la inassistència del seu fill o filla.
2. Si un alumne no assisteix al centre o no s'incorpora en la data prevista sense causa justificada, aquesta situació serà posada en coneixement del Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions per tal que aquest determini si la inassistència li pot suposar la pèrdua de la plaça.
3. Si un alumne s'ha d'absentar durant un període inferior a 2 mesos, per causa justificada, entre els mesos de setembre i juny, la seva família o els seus tutors legals hauran de signar un document de compromís de retorn al centre en una data que s'indiqui, i la plaça romandrà reservada fins aleshores. Aquesta petició es podrà efectuar sempre que l'infant hagi estat escolaritzat al centre educatiu un mínim d'un mes abans de procedir a la sol·licitud.
4. Durant els mesos de juliol i agost, el servei d'escolarització bàsica passarà a ser servei d'escoleta d'estiu. Per tant, en no ser període d'activitats lectives, els alumnes podran no assistir-hi. Per a la bona organització del servei, les famílies hauran d'informar per escrit a la direcció del centre, amb una antelació mínima de 7 dies, de la no assistència dels seus fills durant el mes o mesos de juliol o/i agost. Les famílies no hauran d'abonar les quotes corresponents i donat que ha estat escolaritzat prèviament, l'infant conservarà la seva plaça.
Article 11. Baixes d'alumnes matriculats
1. En cas que la família d'un infant matriculat a una escoleta vulgui sol·licitar la baixa del seu infant, haurà de formalitzar el document que, a tal efecte, li proporcionarà la direcció del seu centre educatiu.
2. Els centres mantindran actualitzades les dades al programa GestIB, incloent-hi les altes i les baixes, per tal que es puguin publicar les dades de vacants al web d'Escolarització 0-3.
3. Després d'haver exhaurit les vies de comunicació amb la seva família, el centre comunicarà al Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions la inassistència d'un alumne o la no incorporació en la data prevista sense causa justificada. Aquesta inassistència podrà suposar la pèrdua de la plaça al centre on es va formalitzar la matrícula.
4. Si superat el període temporal establert al punt 2 de l'article 10 l'alumne no s'incorpora, el centre procedirà a donar-lo de baixa d'ofici i aquesta plaça podrà ser assignada com a vacant.
5. L'impagament en via voluntària de dues mensualitats significarà la baixa de l'infant al centre. L'Ajuntament haurà de notificar a la família la baixa de l'infant quinze dies naturals abans de fer-la efectiva. El centre informarà de la baixa al Servei d'Escolarització indicant el motiu.
Article 12. Organització del servei d'atenció a la primera infància:
1. Les escoles infantils municipals agruparan els infants per trams d'edat no superiors a un any de diferència:
2. Atenent allò establert al punt anterior i a la normativa vigent, per tal de respondre a la demanda existent a cada curs escolar, es podran fer agrupaments de dos nivells educatius sempre que no hi hagi una diferència de més d'un anys d'edat entre l'alumne més jove i el més gran.
3. Oferta de places
L'EIEL Es Ferreret disposa de 6 unitats (grups) per a infants de fins a 3 anys. L'agrupació per unitats es farà en funció dels criteris establerts per als centres de primer cicle d'educació infantil (Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil). La configuració d'unitats escolars autoritzada (BOIB núm. 8 de l'any 2012) i el nombre màxim d'infants per unitat són els següents:
L'EIEL Eriçons disposa de 6 unitats (grups) per a infants de fins a 3 anys. L'agrupació per unitats es farà en funció dels criteris establerts per als centres de primer cicle d'educació infantil (Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil). La configuració d'unitats escolars autoritzada (BOIB núm 147 de l'any 2008) i el nombre màxim d'infants per unitat són els següents:
Està prevista l'ampliació d'aquest centre en dues unitats de 2-3 anys, per la qual cosa la configuració d'unitats escolars autoritzada i el nombre màxim d'infants per unitat passaran a ser els següents en un futur:
Els centres podran sol·licitar a la Conselleria d'Educació i Universitats els canvis de configuració que permeti la normativa vigent per tal de donar servei a un major nombre d'infants dins els límits establerts, adaptant-se així a la demanda existent.
4. Serveis
Els serveis que ofereixen ambdues escoletes municipals són el servei d'escolarització i els serveis complementaris d'acollida, menjador, descans i recollida. Els serveis complementaris, que són de caràcter opcional, són exclusivament per als alumnes matriculats.
El servei d'escolarització és el bàsic i principal, al qual han d'estar matriculats tots els infants usuaris de les escoletes municipals. Consisteix en l'atenció educativa apropiada als infants segons cada franja d'edat, de conformitat amb la normativa aplicable i sempre d'acord amb els ritmes individuals i les necessitats de cada infant.
Consisteix en l'estada dels infants a l'escoleta en l'horari de 8.00 a 12.00 h.
Els serveis d'acollida i recollida (matí i horabaixa, respectivament) consisteixen en l'estada al centre durant l'espai de temps anterior a l'horari escolar del matí i posterior a l'horari de menjador i descans. Aquest servei, que es concreta en servei d'acollida de matí i en servei de recollida l'horabaixa, aporta major flexibilitat horària a les famílies usuàries de l'escoleta.
Per tal d'oferir en cada mes concret el servei d'acollida, hauran d'haver sol·licitat el seu ús amb antelació suficient un nombre mínim d'alumnes.
El servei de menjador té com a objectiu bàsic l'alimentació de l'infant, però, a banda d'aquesta necessitat biològica, en aquesta estona del dinar hi intervenen altres factors de socialització, d'adquisició d'hàbits d'higiene i de descans que cal tenir en compte.
El servei de descans és el servei que s'ofereix als infants que fan ús del servei de menjador. Té com a objectiu bàsic el descans de l'infant, però s'hi treballa l'adquisició d'hàbits.
En els serveis complementaris es poden admetre infants per dies fixos o esporàdics.
El servei d'escoleta d'estiu consisteix en l'estada dels infants a l'escoleta en l'horari de 8.00 a 12.00 hores durant els mesos de juliol i agost, mesos durant els quals no hi ha activitat lectiva.
El servei de guarderia consisteix en l'estada dels infants a l'escoleta en l'horari de 8.00 a 12.00 h. durant les vacances de Nadal i Pasqua establertes al calendari escolar corresponent a cada curs escolar per als centre docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Durant aquests dies no hi haurà activitat curricular.
Article 13. Horari i calendari de prestació del servei
1. El curs s'inicia el dia 1 de setembre i finalitza el dia 31 d'agost del curs acadèmic vigent.
2. Les activitats lectives s'iniciaran al mes de setembre i finalitzaran al mes de juny.
3.. La data de començament de les activitats lectives al mes de setembre serà la mateixa que per als centres de segon cicle d'educació infantil estableixi la Conselleria d'Educació i Universitats.
4. El servei es prestarà durant els 12 mesos de l'any, de dilluns a divendres, amb excepció de:
5. El Consell Municipal d'Educació acordarà una sèrie de dies en el quals l'horari dels centres es veurà reduït amb motiu d'algunes celebracions locals o dels centres (Sant Antoni, Carnaval, Mercat Medieval, Festa de Nadal, Festa fi de curs...) i establirà els serveis complementaris que s'oferiran aquests dies.
6. Els mesos de juliol i agost hi haurà servei d'escoleta d'estiu.
7. L'horari dels diferents serveis és el següent:
Servei |
Franja Horària |
||
---|---|---|---|
Escolarització |
De setembre a juny |
08.00 a 12.00 hores |
|
Escoleta d'estiu Període de vacances |
Juliol i agost Vacances de Nadal i Pasqua |
08.00 a 12.00 hores |
|
Serveis Complementaris: |
Acollida |
De març a octubre |
07:00 a 07:30 hores 07:30 a 08:00 hores |
Menjador |
12.00 a 13.00 hores |
||
Descans |
13.00 a 15.00 hores |
||
Recollida |
15.00 a 16.00 hores |
Per tal d'oferir en cada mes concret el servei d'acollida, hauran d'haver sol·licitat el seu ús amb antelació suficient un nombre mínim d'alumnes.
8. Per al bon funcionament dels centres, els alumnes podran entrar al centre entre les 8.00 i les 9.30 hores.
9. Els alumnes podran ser recollits dels centres a les hores següents:
10. A principi de curs, o al llarg d'aquest, si es produïssin canvis al respecte cada família informarà la direcció del centre de l'horari habitual de d'entrada i recollida de l'alumne
11. El temps màxim de permanència d'un infant al centre serà de 8 hores diàries.
12. L'equip pedagògic de l'escola Infantil Municipal confeccionarà la distribució dels horaris d'aula, que quedaran recollits a la Programació General Anual de l'escola, i seran comunicats a les famílies a principi de curs.
13. Llevat dels horaris d'entrada i sortida, els centres romandran tancats. No es permetrà que els infants arribin tard a l'escoleta, tret de casos excepcionals i justificats.
14. Les famílies hauran d'avisar amb antelació el personal educador quan hi hagi canvis en l'horari habitual d'acollida i recollida de l'infant.
15. Les mares que vulguin alletar els seus infants podran acudir al centre a qualsevol horari. Es tindrà en compte l'establiment de mesures que limitin les distorsions en el funcionament del grup.
16. Durant els processos d'adaptació dels infants, els horaris i els usos dels serveis es podran veure modificats, amb l'autorització prèvia de la Regidoria d'Educació de l'ajuntament.
Article 14. Equip educatiu
El personal encarregat d'atendre el servei d'escoleta en règim d'escolarització ha d'estar al compliment dels requisits de nombre i titulació o títol equivalent establerts al Decret 23/2020, de 31 de juliol, o d'altres establerts per la legislació vigent.
Article 15. Metodologia d'incorporació dels infants
1. Per tal de facilitar el període d'adaptació, la incorporació dels infants al centre escolar es farà de forma esglaonada i gradual, seguint les indicacions horàries marcades per l'equip d'educadors.
2. Els pares dels infants de nova inscripció hauran de mantenir una primera entrevista amb l'educador/a del seu fill, amb l'objectiu d'intercanviar informació que faciliti la incorporació gradual de l'infant al centre escolar i pactar el dia i horaris de començament.
Article 16. El servei d'escoleta d'estiu
1. Durant els mesos de juliol i agost, el servei d'escolarització bàsica passarà a ser servei d'escoleta d'estiu. Per tant, en no ser període d'activitats lectives, els alumnes matriculats a l'escoleta podran no assistir-hi.
Per a la bona organització del servei, les famílies hauran d'informar per escrit mitjançant instància a l'ajuntament, abans del 25 de juny, de la no assistència dels seus fills durant el mes o mesos de juliol i/o agost. Les famílies no hauran d'abonar les quotes corresponents, i donat que ha estat escolaritzat prèviament l'infant conservarà la seva plaça.
2. En cas que hi hagi places lliures durant els mesos de juliol i agost, ja sigui per vacants o per infants, les famílies dels quals han comunicat la seva no assistència al centre durant aquests mesos, aquestes podran ser ocupades per altres infants, els quals no passaran a ser alumnes del centre, i per tant, al mes de setembre no podran assistir al centre llevat que tenguin un plaça adjudicada des del Servei d'Escolarització.
3. Per accedir a aquest servei, els infants que no estiguin matriculats a l'escoleta hauran de tramitar una sol·licitud al registre de l'ajuntament per obtenir una plaça abans de dia 15 de juny, i únicament, per a aquest servei, davant el registre de l'ajuntament.
4. Els infants i les seves famílies hauran de dur a terme el període d'adaptació recomanat per l'equip educatiu del centre.
Article 17. Orientacions generals
1. L'escoleta no es fa responsable dels objectes i materials aliens al centre.
2. Els infants han de dur roba còmoda i degudament identificada amb el seu nom i llinatges que faciliti la seva feina i la de l'equip educatiu; així mateix, cal tenir en compte que els centres disposen de calefacció.
3. A l'inici de cada curs escolar, la Direcció de cada escoleta informarà els pares del material que els infants han de dur per assistir al centre adequadament.
4. Per celebrar els aniversaris o festes dels infants s'ha de contactar abans amb l'educador/a per tal de coordinar dites celebracions.
5. No s'admetran les visites dels pares, tutors, familiars ni amics durant l'horari escolar, tret de casos excepcionals degudament justificats.
6. S'ha de comunicar a la Direcció del centre qualsevol canvi d'adreça, telèfon, dades de domiciliació bancària, etc, que es puguin produir durant el curs escolar.
7. Els progenitors o tutors de l'infant hauran de signar, abans de la incorporació de l'infant al centre, una autorització de recollida, indicant totes aquelles persones majors d'edat que hi estaran autoritzades.
8. En el cas que el pare, mare o tutor delegassin la recollida del seu fill o filla en una altra persona major d'edat no autoritzada prèviament, l'hauran d'autoritzar per escrit, indicant el nom i DNI/NIE/passaport de la persona autoritzada. Aquesta haurà de presentar el seu document d'identitat quan acudeixi al centre a recollir l'infant.
9. Per a que germans o familiars menors de devuit anys d'un infant el puguin recollir és imprescindible fer un descàrrec de responsabilitat per escrit davant la direcció de l'escola. L'edat mínima que pot tenir la persona menor autoritzada és de 16 anys.
10. Si per motius aliens a l'escola algun infant no participàs amb el seu grup en les activitats que es duen a terme fora del centre, el dia en què es realitzi aquesta sortida l'infant no podrà assistir al centre.
11. D'acord amb la legislació vigent, no es permet fumar dins les dependències del centre.
Article 18. Alimentació
1. Els infants han d'entrar a l'escola amb la primera menjada del dia feta. Excepcionalment, i en casos degudament justificats, podran berenar al centre.
2. Si algun infant segueix un règim alimentari especial, s'han d'aportar per escrit les indicacions pertinents i s'ha de presentar el certificat del pediatre o la pediatra que ho prescriu.
3. El servei de menjador de l'escola oferirà un menú equilibrat i adaptat a les necessitats nutritives dels infants.
4. Per tal de garantir la màxima adaptació en l'alimentació dels lactants, aquests hauran de dur el seu propi menjar.
5. En el cas dels nadons, s'oferirà un menú adaptat a les seves característiques i al seu nivell maduratiu. En aquest sentit, les famílies informaran a les educadores dels aliments que es vagin introduint a la seva dieta.
6. Els nadons que no hagin complert els 12 mesos tendran l'opció del dur el seu propi menjar si les famílies així ho desitgen.
7. A principi de mes es facilitarà un document amb el menú mensual per tal que cada família el pugui complementar correctament amb els aliments que es donin a l'àmbit familiar.
Article 19. Relacions amb els pares, mares i tutors
1. La relació entre els progenitors i el Centre ha de seguir les pautes que assenyala la regulació general del servei.
2. Els serveis que ofereixen les escoles infantils de primer cicle municipals són voluntaris i no obligatoris. En conseqüència, la matriculació de l'infant pressuposa l'acceptació de les normes de l'escola i d'aquest reglament.
3. Quan les relacions dels pares o tutors d'un infant amb els responsables del centre impliquin un deteriorament evident del funcionament normal d'aquest, una vegada exhaurides totes les vies legals per solucionar el conflicte, es pot proposar la baixa de l'infant mitjançant un informe previ de l'equip docent i/o tècnic responsable del servei de l'Ajuntament, adreçat a la regidoria d'Educació, que en darrer terme el resoldrà.
4. Les mares i pares de les escoletes tenen el dret de constituir-se en associació, sempre que atenguin tots els preceptes legals que els són propis.
Article 20. Normes de salut
1. Al començament del curs s'informarà les famílies sobre les normes de salut i d'higiene que s'han d'acomplir respecte als infants.
2. Els infants, en començar a l'escola i sortir del reduït cercle familiar, es troben àmpliament exposats a les infeccions comunes i, generalment, és inevitable un augment temporal d'aquest tipus d'infeccions; això contribueix a la maduració del seu sistema immunitari. Tot i això, amb la finalitat d'evitar contagis, cal tenir en compte les normes següents:
* Febre: temperatura superior als 37,5 ºC.
* Dificultat respiratòria.
* Diarrea irreprimible líquida o deposicions amb sang o moc.
* Vòmits intensos i/o que no responen al tractament.
* Polls (fins que s'hagi aplicat el tractament i s'hagin eliminat els polls i llémenes vius).
* Erupcions a la pell, amb febre (fins que el metge determini si la causa és infecciosa).
* Lesions bucals o nafres disseminades a la boca, associades a la incapacitat de l'infant de controlar la salivació, que n'afectin l'estat general (excepte si el metge determinàs que la malaltia no és infecciosa) i/o no li permetin ingerir de manera adequada.
* Conjuntivitis purulenta: pus o exsudat seropurulent als ulls, acompanyats d'ulls vermells o enrogiment de la parpella o de la pell que els envolta.
* Malalties respiratòries:
* Malalties gastrointestinals:
* Malalties de la pell o de les mucoses:
* Altres malalties:
3. Per poder administrar medicació a un infant sempre cal disposar d'una fotocòpia de la recepta mèdica, o bé de l'informe mèdic actualitzat i l'autorització signada de les famílies (pare, mare o tutors), en cas de malaltia crònica. En cas de dubte el centre es posarà en contacte amb la família, la qual, si escau, es posarà en contacte amb pediatria que hagi prescrit la medicació.
Article 21. Accidents escolars
En cas d'accident d'un infant el procediment d'actuació és el que es descriu a continuació.
L'atenció és immediata per part de qualsevol educador o educadora del centre. En primer lloc, s'ha de fer una valoració de la situació de l'infant. En cas de sofrir un accident lleu (cop, ferida, etc.), aquest s'intentarà curar a la pròpia escoleta. Per això, el centre ha de disposar d'una farmaciola per realitzar aquestes cures.
El fet s'ha de posar en coneixement de la Direcció de l'escoleta.
Així mateix, s'ha d'avisar la família de l'infant per comunicar i posar en coneixement el fet. En el cas de no localitzar els familiars s'ha de deixar un missatge de veu amb la finalitat de deixar constància de la telefonada efectuada per part de l'escoleta.
Si la situació de l'infant ho requerís, malgrat que la família no estigués localitzable, es telefonarà a l'112 i es seguiran les seves indicacions. Per aquest motiu, cal disposar de la fotocòpia de la targeta sanitària de l'infant.
La Direcció del centre ha de tenir a mà, fàcilment localitzables, els telèfons d'ambulàncies, urgències, hospital i centre sanitari.
Article 22. Quotes
1. L'import de les quotes sobre les tarifes que s'han de satisfer per a la prestació dels serveis de les escoletes serà el que resulti de l'aplicació de l'ordenança reguladora d'aquest preu públic aprovada per l'Ajuntament de Capdepera.
2. Els rebuts es cobraran a mes vençut durant els primers 15 dies del mes següent.
3. Els rebuts retornats seran tramitats tal i com establesqui l'ordenança fiscal vigent.
4. L'impagament en via voluntària de dues mensualitats significarà la baixa de l'infant al centre. L'Ajuntament haurà de notificar a la família la baixa de l'infant quinze dies naturals abans de fer-la efectiva. El centre informarà de la baixa al Servei d'Escolarització indicant el motiu.
5. Abans de la incorporació de l'alumne al centre, els progenitors o tutors legals hauran d'emplenar un document d'autorització bancària amb les dades del compte bancari on desitgin que se'ls hi domiciliïn els rebuts.
6. Les famílies dels alumnes que no vulguin fer ús del servei d'escoleta d'estiu no hauran d'abonar les quotes corresponents, però hauran de presentar, abans de dia 25 de juny, una instància davant registre de l'ajuntament fent constar la no assistència dels seus fills durant el mes o mesos en que s'ofereix aquest servei.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera.- Mitjançant resolució de Batlia o, si escau, de la regidoria delegada d'Educació, es podran modificar les disposicions d'actes singulars previstes en el present reglament que es refereixin a franges horàries i a distribució organitzativa d'aules.
Segona.- En totes les qüestions d'índole organitzativa que no s'hagin previst en aquest reglament seran d'aplicació, amb caràcter supletori, les ordres dictades en aquesta mateixa matèria per la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears.
Tercera.- En cas que la normativa dictada per la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears fos modificada, aquelles disposicions/articles d'aquest reglament que es puguin veure afectats no seran d'aplicació.
DISPOSICIÓ FINAL
El present Reglament entrarà en vigor una vegada aprovat definitivament pel ple de l'Ajuntament i publicat el seu text refós en el BOIB.
Capdepera, en la data de la signatura (21 d'octubre de 2024)
La batlessa Mireia Francesca Ferrer Jaume