Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 684804
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, l’any 2024, ajudes de minimis, per a les despeses generals dels escorxadors per la prestació del servei d’interès econòmic general

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La ramaderia de les Illes Balears està en crisi des de fa molts anys i, per això, s'intenta ajudar els diferents sectors amb subvencions. Tanmateix, fora del sector ramader hi ha punts que també s'estan convertint en crítics i que repercuteixen directament sobre el sector ramader. No es poden aplicar només polítiques de conservació de la ramaderia, de les explotacions ramaderes i de tipus paisatgístic si al mateix temps no hi ha una sortida real al mercat de la producció. En aquesta cadena, el primer punt feble són els escorxadors.

Si hi ha una decisió ferma de mantenir els ramats a les Illes Balears, també n'hi ha d'haver per als escorxadors existents. A poc a poc, es fa visible la manera en què augmenta la quantitat de carn que prové de fora de les Illes i disminueix el volum de carn que se sacrifica aquí. Els pocs escorxadors que queden a les Balears han hagut de fer front a unes inversions molt elevades per poder-se adaptar a una normativa cada vegada més exigent.

El problema es va agreujar durant anys per la mancança d'escorxadors d'aviram a l'illa de Mallorca, la qual cosa va propiciar que moltes explotacions deixessin de produir carn d'aviram perquè no tenien lloc on sacrificar els animals. Per això, és necessari compensar la baixa rendibilitat d'escorxadors d'aquest tipus, que són de creació nova o recent.

La Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, va donar una nova redacció a l'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i no va incloure l'escorxador entre les competències pròpies municipals, per la qual cosa aquest no figurava entre els serveis obligatoris que enumera l'article 26 de la llei esmentada. Així mateix, dona una nova redacció a l'article 86 de la Llei 7/1985 i elimina la reserva a favor de les entitats locals de l'activitat d'escorxador, sens perjudici que l'Estat i les comunitats autònomes, en l'àmbit de les seves competències respectives, la puguin establir mitjançant la llei.

L'eliminació d'aquesta reserva d'activitat d'escorxador ha suposat un minvament en els instruments jurídics per tutelar amb més eficàcia aquesta activitat, tenint en compte les implicacions higienicosanitàries i les repercussions que té directament sobre el sector ramader de les Illes; per això, pel Decret llei 1/2018, de 19 de gener, es va recuperar aquesta competència i es va tornar a considerar un servei públic. Així mateix, es va considerar necessari qualificar-la com a servei d'interès econòmic general, perquè pugui tenir un millor accés a les ajudes i compensacions que necessita aquesta activitat.

El fet de dur a terme la reserva de competència i la declaració de servei d'interès econòmic general és per la greu crisi que afecta l'activitat d'escorxador, tant per les dificultats econòmiques del manteniment com per la situació de les instal·lacions, algunes de les quals es troben en un estat higienicosanitari lamentable. Aquestes circumstàncies poden suposar un risc imminent de tancament de les instal·lacions, que podria afectar molt negativament la comercialització de carns fresques als nostres consumidors i suposar greus perjudicis al nostre sector ramader. Per això, entre altres motius, es va aprovar el Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La disposició final segona del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, diu:

«1. De conformitat amb l'article 86 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, en la redacció que dona l'article 1.23 de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, es declara l'activitat o servei essencial d'escorxador a favor de les entitats locals següents: Formentera, Eivissa, Santa Eulària des Riu, Sant Josep de sa Talaia, Sant Antoni de Portmany, Sant Joan de Labritja, Maó, Ciutadella, Manacor, Felanitx, Inca i Palma.

2. Per donar continuïtat al sector ramader balear i per aplicar correctament la normativa higienicosanitària en la matèria, es declara, en l'àmbit territorial de les Illes Balears, el servei d'escorxador com a servei d'interès econòmic general. Aquesta declaració es fa a l'efecte de l'aplicació del Reglament (UE) núm. 360/2012 de la Comissió, de 25 d'abril de 2012, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis concedides a empreses que presten serveis d'interès econòmic general, i de la Decisió de la Comissió de 20 de desembre de 2011, relativa a l'aplicació de les disposicions de l'article 106, apartat 2, del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes estatals en forma de compensació pel servei públic concedides a algunes empreses encarregades de la gestió de serveis d'interès econòmic general.

3. En el marc de la normativa esmentada a l'apartat anterior, la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears poden establir les compensacions o ajudes corresponents per a l'execució del servei d'interès econòmic general.» 

El Reglament (UE) núm. 2023/2832 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis concedides a empreses que presten serveis d'interès econòmic general, estableix que es considerarà que les ajudes a empreses en relació amb la prestació d'un servei d'interès econòmic general no reuneixen tots els criteris de l'article 107, apartat 1, del Tractat i, consegüentment, estaran exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat, si compleixen les condicions que estableix el reglament esmentat.

L'article 1.2.j de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, assenyala que són objecte d'ajuda, entre d'altres, l'activitat de sanitat i producció ramadera (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).

L'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

L'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa l'assumpció de l'execució de la política de millora i foment dels sectors agrari i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA assumeix l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l'1 de gener de 2006.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, concretament a l'annex 1, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, per a l'any 2024, la convocatòria d'ajudes de minimis per a les despeses generals dels escorxadors per la prestació de servei d'interès econòmic general, d'acord amb el que estableixen l'apartat 3 de la disposició final segona del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).

2. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2023/2832 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis concedides a empreses que presten serveis d'interès econòmic general (DO L 15.12.2023).

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon  Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents mil euros (300.000,00 €), a càrrec dels pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2024, amb possibilitat d'incrementar-lo.

2. El crèdit que s'hi destina es pot incrementar amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

Tercer Persones beneficiàries

1. Poden ser persones beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta Resolució els titulars dels escorxadors de les Illes Balears autoritzats per al sacrifici d'aviram, bovins, ovins, porcins, solípedes, lagomorfs o ratites (aus corredores) que estiguin inscrits en el Registre General Sanitari d'Empreses Alimentàries i Aliments, que regula el Reial decret 191/2011, de 18 de febrer (BOE núm. 57, de 8 de març de 2011). Tots aquests requisits, s'han de complir durant tot el període corresponent a les despeses elegibles presentades.

El FOGAIBA comprovarà d'ofici la inscripció i les dades del Registre General Sanitari d'Empreses Alimentàries i Aliments. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'autorització al FOGAIBA per fer aquesta comprovació, excepte que es manifesti expressament el contrari, cas en què s'hauran de presentar els certificats acreditatius del compliment del requisit esmentat.

2. A més dels requisits que estableix el punt anterior, han de complir tots els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.

3. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació dels certificats que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial ferma dins els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Despeses subvencionables

1. Poden ser subvencionades les despeses realitzades i pagades durant l'any 2023 necessàries per prestar el servei públic d'escorxador. No obstant això, s'admet el pagament de les retencions de l'IRPF del darrer trimestre de l'any i de la Seguretat Social del mes de desembre fins al 31 de gener de 2024.

2. Les despeses subvencionables són les següents:

- Les derivades de la prestació dels serveis externs: lloguers i cànons, transports, assegurances, serveis bancaris i similars, subministraments i altres serveis relacionats amb la prestació del servei.

- Tributs autonòmics i de l'Administració local.

- Despeses de personal: sous i salaris, Seguretat Social.

3. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Cinquè Quantia de les ajudes

1. L'import màxim auxiliable serà del 100 % de la despesa elegible i justificada.

2. No obstant el que preveu el punt anterior, s'estableixen els límits d'ajuda següents:

a. L'import màxim per beneficiari serà el resultat de repartir el pressupost disponible proporcionalment als límits calculats de la manera següent:

a. Bovins sacrificats l'any 2023: 8,65 €/cap

b. Porcí d'engreix sacrificat l'any 2023: 3,13 €/cap

c. Porcella sacrificada l'any 2023: 1,15 €/cap

d. Bens o cabrits de menys de 4 mesos sacrificats l'any 2023: 0,98 €/cap

e. Conills sacrificats l'any 2023: 0,12 €/cap

f. Aviram sacrificat l'any 2023: 0,48 €/cap

En el cas que l'import resultant sigui inferior a 10.000,00 euros, l'import del límit calculat serà de 10.000,00 euros.

b. A més, l'import màxim d'ajuda es limitarà a 250.000,00 euros per beneficiari.

3. En qualsevol cas, de conformitat amb el que estableix l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 2023/2832 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis concedides a empreses que presten serveis d'interès econòmic general, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 750.000,00 euros per beneficiari, en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè Sol·licituds

1. El termini per presentar sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB i finalitza el 31 de gener de 2025.

2. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari de sol·licitud telemàtica, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a. Còpia del NIF del sol·licitant.

b. Acreditació vigent de la representació amb què actua el sotasignat de la sol·licitud.

c. Memòria de les despeses realitzades, d'acord amb els conceptes subvencionables que preveu l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

d. Relació dels justificants imputats, amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

e. Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:

e.1 Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

e.2 Nòmines dels treballadors amb contractació laboral, pagades.

e.3 Justificants del pagament de l'IRPF i de la Seguretat Social corresponent als treballadors.

Es consideren justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignades a la factura les dades següents: la data de cobrament; la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa; aquest darrer és facultatiu si l'emissor és una persona física.

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

f. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin que assoleixen el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/ 2004, de 29 de desembre; d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.

La certificació esmentada tindrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

No s'admetran pagaments en efectiu d'import igual o superior a 1.000,00 euros en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

3. La comprovació del DNI del representant de l'escorxador, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social i el nombre d'animals sacrificats la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per aconseguir aquestes dades, haurà d'aportar els certificats o la documentació corresponents.

En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin aconseguir per mitjans telemàtics o de les quals disposi el FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per fer aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'aconseguir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués aconseguir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'aconseguir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. A més, abans de la concessió de l'ajuda i per comprovar que l'ajuda no excedeix els llindars aplicables, la persona beneficiària ha de presentar una declaració relativa a la resta d'ajudes de minimis rebudes durant l'exercici fiscal en curs i els exercicis precedents.

6. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada, es requerirà a l'organització sol·licitant que, dins del termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta el que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa d'aplicació.

Setè Selecció de persones beneficiàries

La selecció de les persones beneficiàries d'aquesta convocatòria es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, se seleccionarà tots els sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient.

En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, s'haurà de reduir el percentatge d'ajuda de les sol·licituds de manera proporcional als imports resultants del càlcul efectuat d'acord amb el que preveu el punt 2.a de l'apartat cinquè.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials s'han d'haver abonat en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

3. La unitat competent emetrà un informe en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

4. El vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària ha de dictar la resolució dels expedients, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora competent. A la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

5. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la finalització del termini per presentar sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Si, un cop ha transcorregut aquest termini, no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

6. Contra aquesta Resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural dins el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, un cop s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha efectuat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Onzè Compatibilitats

Les ajudes de minimis que preveu aquesta convocatòria només es poden acumular amb altres ajudes en els termes que preveu l'article 5 del Reglament (UE) 2023/2832 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023.

No obstant això, les ajudes esmentades són incompatibles amb les ajudes o altres instruments de finançament que atorgui la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o el FOGAIBA per finançar les mateixes actuacions.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; els preceptes que siguin d'aplicació d'acord amb el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

Tretzè Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (18 d'octubre de 2024)

El president del FOGAIBA  Joan Simonet Pons