Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 680856
Acord de la Comissió Mixta de Finançament de la Reserva de Biosfera relatiu a l’aprovació del seu reglament intern (Exp. 03144-2024-000011)
L'article 80 de la Llei 3/2023, de 17 de febrer, de Menorca Reserva de la Biosfera estableix un mecanisme especial de finançament destinat a garantir la cobertura dels costs econòmics i socials derivats de la condició de reserva de biosfera de Menorca. La quantitat anual total d'aquest mecanisme de finançament l'ha de determinar una comissió de composició paritària entre representants del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca.
L'apartat tercer de l'esmentat precepte disposa que aquesta comissió paritària s'ha de dotar d'un reglament de règim intern què, entre altres qüestions, arbitri els mecanismes de selecció de projectes, la justificació de les actuacions executades i els mecanismes de liquidació que corresponguin.
Així mateix, la disposició addicional setena de la pròpia Llei 3/2023 regula el procediment de constitució i d'establiment del règim de convocatòries i funcionament de l'esmentada comissió, remetent-se a les especialitats que estableixi el reglament previst a l'article 80 de la Llei.
D'acord amb l'anterior, la Comissió Mixta de finançament de la Reserva de Biosfera reunida en data 14.08.2024 va acordar, per unanimitat dels sis membres presents, aprovar el reglament de règim intern que es transcriu a continuació en forma d'annex.
Maó, 4 d'octubre de 2024
El president de la Comissió Mixta de Finançament de la Reserva de Biosfera Adolfo Vilafranca Florit
ANNEX REGLAMENT INTERN DE LA COMISSIÓ MIXTA PER AL FINANÇAMENT DE LA RESERVA DE BIOSFERA
D'acord amb el que recull en l'exposició de motius, la Llei 3/2023, de 17 de febrer, de la reserva de biosfera de Menorca (d'ara endavant, LRBM), pretén subratllar la importància de la condició de l'illa de Menorca com a reserva de biosfera i encarar-ne el futur amb impuls, d'acord amb els principis que inspiren i regeixen la seva declaració com a tal.
La finalitat de l'LRBM és consolidar i aprofundir en el model d'ordenació, gestió i desenvolupament sostenible i harmònic de Menorca, protegir-ne el patrimoni natural, paisatgístic, històric, lingüístic i cultural, material i immaterial, i perseguir el benestar i la prosperitat de la ciutadania. Tot això vinculat a una sèrie d'objectius orientats al desenvolupament sostenible de la nostra terra i societat.
Per a la consecució d'aquests objectius, l'Administració és plenament conscient que s'ha de garantir la dotació de recursos econòmics suficients per al finançament d'actuacions públiques i l'establiment d'incentius a l'activitat privada.
En particular, l'article 80 de l'LRBM estableix un mecanisme especial de finançament de la reserva de biosfera de Menorca sota les premisses següents:
a) El mecanisme de finançament ha de garantir la cobertura dels costos econòmics i socials derivats de la condició de reserva de biosfera de Menorca.
b) En els costos s'hi han d'incloure, entre d'altres, el finançament de les accions previstes en els plans d'acció de la reserva i en l'Estratègia Menorca 2030, i les seves pròrrogues, així com de projectes concrets que compleixin els principis de sostenibilitat relacionats en l'article 5 LRBM.
c) Es recull un mecanisme especial de finançament a través dels pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també el mandat al Consell Insular perquè consigni les corresponents partides pressupostàries de manera suficient i complementària.
d) La quantitat anual total amb què s'ha de dotar aquest mecanisme de finançament la determinarà una comissió de composició paritària entre representants del Govern de les Illes Balears i del Consell Insular de Menorca.
e) La dotació econòmica es fixa inicialment en la quantitat de cinc milions d'euros, dels quals el Consell Insular de Menorca consignarà en els pressupostos anuals la quantitat corresponent al 25 %, mentre que el Govern de les Illes Balears incorporarà en els pressupostos generals de la Comunitat Autònoma la quantitat corresponent al 75 % restant per a inversions directament territorialitzades a Menorca i inversions indirectes mitjançant aportacions a les administracions i als ens del sector públic de Menorca.
f) Aquesta comissió paritària s'haurà de dotar d'un reglament de règim intern que, entre altres qüestions, arbitri els mecanismes de selecció de projectes, la justificació de les actuacions executades i els mecanismes de liquidació que corresponguin.
D'acord amb l'apartat 3 de l'article 80 de l'LMRB, la Comissió s'ha de dotar d'un reglament de règim intern que, entre altres qüestions, arbitri els mecanismes de selecció de projectes, la justificació de les actuacions executades i els mecanismes de liquidació que corresponguin.
El Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, va incorporar una disposició addicional a l'LMRB per regular la constitució de la Comissió Mixta per al Finançament de la Reserva de Biosfera.
D'acord amb tot el que s'ha exposat, s'ha elaborat aquest reglament perquè sigui debatut i aprovat en la primera sessió de la Comissió Mixta per al Finançament de la Reserva de Biosfera.
Article 1
Naturalesa
La Comissió Mixta per al Finançament de la Reserva de Biosfera (en endavant, la Comissió) és l'òrgan col·legiat de composició paritària entre representants del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca i amb facultats de decisió que ha de determinar, entre altres funcions, la quantitat anual total del mecanisme especial de finançament de la reserva de biosfera.
Article 2
Règim jurídic
1. La Comissió es regeix, en les seves actuacions, composició i funcionament, per allò que estableix la Llei 3/2023, de 17 de febrer, de la reserva de biosfera de Menorca, i per aquest reglament de funcionament intern.
2. La Comissió pot reformar aquest reglament per acord conjunt de les dues administracions que la componen adoptat en el si de la Comissió.
3. En tot allò que no regula expressament aquest reglament, s'aplicarà supletòriament el que disposa la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, així com la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació amb el funcionament dels òrgans col·legiats.
Article 3
Seu de la Comissió
La Comissió té la seu a les dependències del Consell Insular de Menorca a Maó i de la Conselleria de Presidència del Govern de les Illes Balears a Palma, sens perjudici que es puguin dur a terme reunions a altres localitats de les Illes Balears o també per mitjans telemàtics d'acord amb el que preveu aquest reglament.
Article 4
Objecte del Reglament
Aquest reglament té per objecte regular el funcionament intern de la Comissió i arbitrar els mecanismes de selecció de projectes, la justificació de les actuacions executades i els mecanismes de liquidació que corresponguin.
Article 5
Composició i participació en les reunions
1. La Comissió està integrada per tres membres designats pel Govern de les Illes Balears i per tres membres designats pel Consell Insular de Menorca.
2. El nomenament dels membres s'ha de dur a terme segons les regles de funcionament i règim jurídic de cada administració pública. Per cada membre titular se n'ha de nomenar un de suplent, i cada administració indicarà qui actuarà com a president de torn i com a secretari en la Secretaria Permanent, d'acord amb el que estableixen els articles 6 i 7 d'aquest reglament.
3. La relació de persones nomenades s'ha de comunicar a la secretaria de la Comissió.
4. Els membres de la Comissió poden assistir a les sessions acompanyats d'alts càrrecs o tècnics de les seves respectives administracions, en qualitat d'assessors, quan la naturalesa i el contingut dels assumptes a tractar ho justifiquin o n'aconsellin la presència. S'haurà d'informar l'altra administració de l'assistència d'aquests assessors.
5. La Comissió pot admetre la presència de persones expertes quan s'hagi de tractar una competència particular en l'ordre del dia, que hi assistiran amb veu però sense vot.
Article 6
Presidència i vicepresidència
1. La presidència de la Comissió és rotatòria per períodes anuals entre les dues administracions públiques.
2. La vicepresidència de la Comissió l'assumeix l'administració a la qual, per raó de la rotació temporal, no correspongui la presidència.
Correspon a la vicepresidència la substitució de la presidència en cas d'absència, vacant o malaltia.
3. Corresponen a la presidència les funcions següents:
a) Exercir la representació de l'òrgan.
b) Convocar les reunions de la Comissió i fixar-ne l'ordre del dia, amb la conformitat de l'altra administració.
c) Presidir les sessions de la Comissió i dirigir les deliberacions i debats.
d) Autoritzar amb la seva signatura les actes que redacti la Secretaria Permanent, així com les certificacions que aquesta emeti.
e) Dinamitzar els treballs de la Comissió.
f) Convocar les persones expertes en la matèria que consideri adequades o que els altres membres proposin, les quals participaran amb veu però sense vot.
g) Qualsevol altra que li sigui pròpia d'acord amb la normativa reguladora dels òrgans col·legiats o que li encarregui la Comissió.
Article 7
Secretaria Permanent
1. La Secretaria Permanent de la Comissió serà exercida, de manera conjunta, per les persones que designi cadascuna de les administracions que formen part de la Comissió.
2. Cadascun dels membres de la Secretaria Permanent prestarà suport a la presidència de la Comissió en l'exercici de les activitats de coordinació interna que escaiguin.
3. Corresponen a la Secretaria Permanent les funcions següents:
a) Preparar les reunions de la Comissió.
b) Elaborar l'acta de cada reunió.
c) Elaborar, recollir i distribuir la documentació que sigui necessària per al tractament dels assumptes.
d) Intercanviar informació sobre l'exercici de les activitats administratives respectives que tenguin relació amb la finalitat i contingut de la Comissió.
e) Fer el seguiment de les activitats dels òrgans de suport de la Comissió i informar-la d'aquestes activitats.
f) Expedir els certificats de les consultes i els acords aprovats.
g) Altres funcions que siguin inherents a la seva condició, i les que pugui acordar la Comissió.
4. Sens perjudici del que disposa l'apartat 6 de la disposició addicional vuitena de l'LMRB, la secretaria de la Comissió pot ser assumida en endavant per les persones que designin cadascuna de les administracions, i la Comissió pot acordar que les tasques esmentades en l'apartat anterior siguin executades pel secretari de l'administració que n'exerceix la presidència rotatòria, que s'haurà de coordinar amb l'altre membre de la Secretaria Permanent.
Article 8
Funcions dels vocals de la Comissió
Corresponen a la resta de membres vocals de la Comissió les funcions següents:
a) Assistir a les sessions, a les quals han d'haver estat prèviament convocats.
b) Participar en els debats de les sessions i exercir el dret de vot, si escau.
c) Fer propostes d'actuació.
d) Formular precs i preguntes.
e) Obtenir la informació necessària per complir les funcions assignades.
f) Altres funcions inherents a la seva condició.
Article 9
Règim de funcionament i fixació de l'ordre del dia
1. La Comissió es podrà constituir, convocar, realitzar les seves sessions, adoptar acords i remetre actes tant de manera presencial com a distància.
En les sessions que es facin a distància, els seus membres podran trobar-se en diferents llocs sempre que es garanteixi per mitjans electrònics, considerant-se també tals els telefònics i audiovisuals, la identitat dels membres o persones que els substitueixin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i intercomunicació entre ells en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió. Entre d'altres, es consideren inclosos entre els mitjans electrònics vàlids el correu electrònic, les audioconferències i les videoconferències.
2. La Comissió es reunirà com a mínim dues vegades a l'any; una d'aquestes ha de ser abans que la Comunitat Autònoma i el Consell Insular de Menorca aprovin els seus projectes de pressupostos corresponents. En tot cas, es reunirà a l'inici de cada legislatura, en el primer trimestre següent a la constitució de les administracions que la conformen.
3. La Comissió es reunirà en Ple previ acord entre ambdues administracions.
4. L'ordre del dia l'ha d'establir la presidència de la Comissió, amb la conformitat de la vicepresidència.
5. La convocatòria de les reunions de la Comissió l'ha de fer la presidència amb una antelació mínima de cinc dies hàbils, termini que podrà reduir-se quan concorrin raons d'urgència. Anirà acompanyada de l'ordre del dia i de la documentació que es consideri necessària i serà remesa als membres de la Comissió pel secretari.
6. Per unanimitat dels membres de la Comissió es podran incloure per al corresponent debat i, si escau, adopció dels acords que es considerin oportuns qüestions que no figurin en l'ordre del dia.
7. Les sessions del Ple es desenvoluparan, sota la direcció de la presidència, d'acord amb les regles següents:
1r Lectura i aprovació, si escau, de l'acta de la sessió anterior, excepte que hagi estat aprovada en la sessió a la qual es refereixi.
2n Examen i discussió dels punts inclosos en l'ordre del dia.
3r Examen de les qüestions no incloses en l'ordre del dia, però incloses per unanimitat dels membres de la Comissió.
8. Per agilitzar el treball de la Comissió es podran organitzar grups de treball constituïts per un nombre igual de membres de cadascuna de les administracions. Els membres del grup de treball podran ser assessorats per experts, que no en formaran part. Els grups de treball presentaran al Ple les dades, estudis, propostes o informes que elaborin.
Article 10
Informació i documentació
1. La Comissió pot sol·licitar la informació i documentació que consideri necessària per a un millor compliment de les funcions que té a càrrec, amb respecte en cada cas a la normativa que sigui d'aplicació en funció de la informació sol·licitada.
2. Aquestes sol·licituds es formularan mitjançant escrit de la Secretaria Permanent adreçat a l'òrgan o entitat corresponent. En aquest cas, i si la Comissió així ho estableix, podrà ser suficient la signatura d'un dels dos membres de la Secretaria Permanent.
3. La Comissió podrà també delegar algun dels seus membres la pràctica de les actuacions necessàries o convenients per al compliment de les seves funcions.
Article 11
Règim d'adopció d'acords
1. Els acords s'adoptaran de conformitat entre ambdues administracions, qualsevol que sigui el nombre de membres que hagin assistit a la sessió, i sempre que hi hagi quòrum i consti la conformitat expressa del president i el vicepresident.
2. En els supòsits en què la Comissió ho consideri oportú, després de considerar el contingut i efectes d'aquests, els acords podran publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Article 12
Actes
La Secretaria Permanent estendrà acta consensuada de cada sessió de la Comissió, que serà visada per la presidència.
Article 13
Funcions i competències de la Comissió
Corresponen a la Comissió les funcions que li són encomanades en la Llei 3/2023, de 17 de febrer, de la reserva de biosfera de Menorca, i en particular les següents:
a) determinar, anualment, la quantitat amb què s'ha de dotar el mecanisme especial de finançament previst en l'article 80.1 LRBM i que s'ha de destinar a garantir la cobertura dels costos econòmics i socials derivats de la condició de reserva de biosfera de Menorca.
b) determinar, anualment, segons el Pla d'Acció de Menorca Reserva de Biosfera les necessitats i prioritats de finançament.
c) determinar, anualment, les necessitats i prioritats de finançament de les accions previstes en els plans d'acció de la reserva i en l'Estratègia Menorca 2030, i les seves pròrrogues, així com de projectes concrets que compleixin els principis de sostenibilitat relacionats en l'article 5 LRBM.
d) concretar els mecanismes de selecció de projectes, la justificació de les actuacions executades i els mecanismes de liquidació que corresponguin, d'acord amb allò que es fixa en els articles 15 a 17 d'aquest reglament.
e) efectuar un seguiment anual i anàlisi sobre l'efectivitat i ús dels recursos econòmics destinats a Menorca com a reserva de biosfera.
f) efectuar un seguiment i control del grau d'execució dels projectes i accions vinculades a Menorca com a reserva de biosfera.
g) efectuar un seguiment i anàlisi de la distribució dels recursos econòmics i la seva incidència real en el medi ambient, economia i societat de l'illa de Menorca.
h) analitzar i controlar la destinació dels recursos econòmics i el compliment dels procediments d'execució i justificació de projectes o actuacions objecte de finançament.
Article 14
Principis inspiradors de la dotació i destinació dels recursos econòmics
1. Els principis i objectius que han d'orientar la quantificació de la dotació econòmica de Menorca com a reserva de biosfera i la seva destinació són els prevists en l'article 3 i 5 de l'LRBM.
2. L'LRBM ha previst una dotació econòmica inicial de cinc milions d'euros, dels quals el Consell Insular de Menorca consignarà en els pressupostos anuals la quantitat corresponent al 25 %, mentre que el Govern de les Illes Balears incorporarà en els pressupostos generals de la comunitat autònoma la quantitat corresponent al 75 % restant per a inversions directament territorialitzades a Menorca i inversions indirectes mitjançant aportacions a les administracions i als ens del sector públic de Menorca.
3. Els projectes i línies d'actuacions que podran dotar-se amb aquests recursos econòmics vindran determinats en les respectives normatives o resolucions de desenvolupament que cada administració aprovi amb les bases corresponents. No obstant això, l'aprovació definitiva d'aquests haurà de comptar amb el coneixement de l'Agència Menorca Reserva Biosfera.
Article 15
Mecanismes de selecció de projectes
Els mecanismes de selecció de projectes de Menorca Reserva de Biosfera per part de la Comissió han de garantir que els fons es destinin a iniciatives que respecten els objectius i principis de sostenibilitat dels articles 3 i 5 de la Llei 3/2023.
La Comissió ha de concretar com s'han de prioritzar els projectes segons criteris de mitigació i adaptació al canvi climàtic, accés a l'habitatge, mobilitat sostenible i biodiversitat. Per exemple, entre d'altres:
a) Transició energètica i lluita contra el canvi climàtic.
b) Fons Posidònia, previst en la disposició addicional quarta del Decret 25/2018, de 27 de juliol (LIB 2018, 212), sobre la conservació de Posidonia oceanica a les Illes Balears, i creat per la disposició addicional sisena de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressupostos generals de la comunitat autònoma per a l'any 2019.
c) Activitats d'R+D+I per al foment de les activitats de ciència, tecnologia i innovació relacionades amb Menorca Reserva de Biosfera.
d) Plans de ciència, tecnologia i innovació (CTI) de les Illes Balears que s'ajustin a les previsions de l'LRBM, en les seves diverses línies d'actuació, la investigació, la tecnologia i la innovació relacionades amb Menorca Reserva de Biosfera. En aquest cas, s'haurà de vetllar perquè els plans respectius destinin anualment un percentatge del seu pressupost a mesures concretes de foment de la investigació, la tecnologia i la innovació relacionades amb Menorca Reserva de Biosfera.
e) El desenvolupament econòmic amb la perspectiva de l'eficiència en l'ús dels recursos, l'economia circular, la dinamització i la diversificació, la producció i la distribució de baixes emissions de carboni, l'actualització tecnològica i la innovació, enfocat al benestar, la qualitat de vida i la salut dels ciutadans.
Article 16
Justificació de les actuacions executades
La justificació de les actuacions executades serà acordada per la Comissió atenent a les fonts de finançament dels projectes i a la normativa aplicable a l'execució de cada projecte.
Article 17
Mecanismes de liquidació
Una vegada executats els projectes, atenent a les regles i normatives establerts per a la gestió de les distintes fonts de finançament, la Comissió determinarà, si s'escau, els mecanismes de liquidació. Per exemple, compensació en l'import de les anualitats futures.
**Disposició final
Entrada en vigor**
Per a la seva entrada en vigor aquest reglament ha de ser aprovat en la primera reunió del Ple de la Comissió i tindrà efectes a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.